Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *

1526 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 juni 2008 - 17:48

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

FFrrEEddRRiiKK, jag vill inte verka negativ men,

VARFÖR säger du aldrig vad grejjerna kostar hos er? känns som en katt som vandrar runt het gröt.
Samtidigt lite lustigt att man ska behöva ringa in för pris, hur mycket hoppar priserna från dag till dag egentligen? kan det handla om 1 - 10kr?

Därför att han representerar en generalagent, inte en butik. Om du däremot faxar in en offert på 12 lastpallar med HD65 får du säkert ett riktigt bra prisförslag. Exklusive moms och transportförsäkring naturligtvis. :D

Postad 07 juni 2008 - 00:32

Unregistered0050c4c0
  • Unregistered0050c4c0
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Hängde upp ett lakan efter alla problem hittills för att bli lite klokare på denna maskin, har dock en fråga, är det någon som provat att spela upp Planet Earth med sin HD65:a ? om i så fall, märkte ni av något vid de snabba panoreringarna?
Frågar detta eftersom att jag upplevde att bilden inte riktigt hämgde med , dock så flyter det på fint på LCD-TV'n.

Postad 07 juni 2008 - 18:44

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Jättenybörjarfråga, men here I go.. Köpte en HD65, satte upp den på en hylla idag men bilden kommer i taket och inte på duken?! Går man in i menyn och sänker bilden horizontellt så ändras det inte mycket.. Så min fråga är, hur fasiken sänker jag bilden så den hamnar på duken? Den står helt vanligt nu, inte använt "hissen" eller något liknande så.. lite störande och hoppas naturligtvis att det finns någon enkel lösning, många som har projektor på hylla ju:)

Postad 07 juni 2008 - 19:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
De flesta som har proj. på hylla, har projektorer med s.k. lensshift, där du kan skifta/flytta hela bilden horisontalt och vertikalt.

HD65 har ingen lensshift, utan en fast s.k. offset på 19% av bildens höjd.

Med andra ord, om jag ser framför mig ett scenario där du sitter i en soffa, och har projen bakom dig på en hylla, säg 1.5 meter från golv, och en bildbredd på säg 200 cm (90").
Då kommer underkanten på din bild att hamna på cirka 170 cm från golv, och din ovankant cirka 283 cm, så det gäller att du har rejäl takhöjd, och rejält tillbakalut på huvet. :(
Kompenserar du här med att vinkla projen, så får du givetvis enorma geometrifel i bilden.

HD65 bör med andra ord sättas i taket, om man inte kan ha den framför sig rättvänd, på en lägre, lämplig höjd, som inte skymmer bilden.
Alternativt kan upp och nervänd på en hylla funka med (som t ex nickebooy gjort), med risk för att bilden slår i golvet, om man inte kommer tillräckligt högt upp.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 juni 2008 - 19:21.

Postad 07 juni 2008 - 22:08

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Kanon. Det löste sig perfekt genom att vända den upp och ner. Finns det något negativt med att ha den upp och ner på en hylla? Läste någonstans om att det kunde bli problem med ventilationen? Den blir ju väldigt varm, men tyckte det var likadant när man körde den rättvänd.

Postad 08 juni 2008 - 08:09

MrD13
  • MrD13
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Funkar detta till hd 65?

http://www.dustinhom...5010101665.aspx?

Postad 08 juni 2008 - 08:51

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Kanon. Det löste sig perfekt genom att vända den upp och ner. Finns det något negativt med att ha den upp och ner på en hylla? Läste någonstans om att det kunde bli problem med ventilationen? Den blir ju väldigt varm, men tyckte det var likadant när man körde den rättvänd.

Det är mest botten som blir varm, så i ditt fall inget problem, och så bör du frigöra åtminstone 10 - 15 cm på sidorna, är väl en generell grundregel.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 08 juni 2008 - 09:24

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Det är mest botten som blir varm, så i ditt fall inget problem, och så bör du frigöra åtminstone 10 - 15 cm på sidorna, är väl en generell grundregel.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Tackar för svaret. Funkar väl att bara lägga typ någon bok på sidorna eller?

Postad 08 juni 2008 - 11:02

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Jadå. Av Agatha Christie eller Jan Guillou funkar bäst.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 08 juni 2008 - 14:36

simpinator
  • simpinator
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Någon som testat Optoman 65 med xbox 360 via vga kabel? har den gamla boxen utan hdmi och undrar hur bilden blir. Funderar annars på att sälja xboxen till förmån för en ps3:a så man får blueray på köpet.

Postad 08 juni 2008 - 14:51

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
VGA o min 360 funkar underbart, jag kan även välja 1080p med det. HDMI funkar mycket fint det med, ingen märkbar skillnad dock...

Postad 08 juni 2008 - 17:08

simpinator
  • simpinator
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Ahh, trevligt :)

Då blir det att beställa en från dustin eller webhallen, då får man ju en skräpduk med på köpet. Kan vara bra att ha till att bygga egen ramspänd duk.

Postad 08 juni 2008 - 18:09

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Funkar detta till hd 65?

http://www.dustinhom...5010101665.aspx?

Gör det säkert men köp "Kjell" fästet istället för 300 :-
Finns flera som använder det här, riktigt bra.
Tänk bara på att du behöver tre st M3 skruvar då de som följer med fästet är för stora
för projektorns gängor.

Mvh
Martin

Postad 08 juni 2008 - 22:00

myrek
  • myrek
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Ni som kör med kjells fäste till HD65. Vad för slags m3 skriv har ni använt? jag köpte vanliga små från clas ohlson samt några brickor då de hade väldigt små huvuden. När jag hade monterat allt tyckte jag att själva fästet var väldigt instabilt. Det känns som att armarna gör att det ligger för stort moment på varje fästpunkt på projjen.
någon som kan tipsa om var man kan köpa m3 skruv som har lite större huvud?
Har ni använt några av de medföljande distanserna för att få fästet att sitta bra?

Jag funderar på att helt och hållt skippa att använda armarna och dra fast bottenplattan direkt på direkt på skruvhålen. Självklart bör man använda någon form av distanser så att man får ett luftgap mellan plattan och projektorn. Vad tror ni om detta?

Postad 09 juni 2008 - 14:07

HenkoH
  • HenkoH
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nybörjare på det här med projektor, som jag förstår så har inte denna lensshift hur ska man få bilden på rätt plats på duken. Ska man sätta upp projektorn först och sen passa in duken där bilden hamnar eller? kan man zooma in eller ut för att få rätt storlek på bilden. Jag ska ha en 90" duk på ca 3,5 m håll och projektorn blir å sitta på ca 2 m höjd, dumma frågor kanske men jag vet inget om projektorer men funderade på att köpa denna.

Postad 09 juni 2008 - 18:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
2 m bildbredd får du på 3.1 - 3.4 meter duk > < lins.

På 3.5 kan du få en bildbredd på 206 - 226 cm, så rekommenderbart är runt 210 cm.

Om du utgår ifrån var projektorn hamnar, så kommer bilden alltid att hamna 19% (Offset) av bildens höjd ovanför (proj. rättvänd) eller nedanför (proj. upp- och nervänd) proj.

Så säg att du tar en 210 cm bred duk (bra val till denna proj.!), så hamnar din bild cirka 22.5 cm i förhållande till lins enligt ovan beskrivning.

Sedan kan bara du veta var du kam kompromissa mest - på dukens eller projens placering, och om rättvänd eller upp- och nervänd projmontering lämpas sig bäst.

Se bilden nedan.
Du vill alltid undvika tilt av projektorn, och keystone är bannlyst, så utifrån nedan, kan du göra en snabb bedömning.

Dock ger rättvänt alternativ generellt större risk för korsning av strålgången, t ex om man skall ha lite fri passage, eller folk sittande även lite längre fram/närmare duken (se understa bilden).

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  hd65.jpg   17,22K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 09 juni 2008 - 18:34.

Postad 09 juni 2008 - 23:41

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Därför att han representerar en generalagent, inte en butik. Om du däremot faxar in en offert på 12 lastpallar med HD65 får du säkert ett riktigt bra prisförslag. Exklusive moms och transportförsäkring naturligtvis. :)

Kanske inte vore ngn. dum idé..... Det är ju många som vill ha den så jag tycker att vi borde kunna ordna ngt. här på forumet så att vi fick den för typ 5500kr isf. 6800kr .....

Postad 14 juni 2008 - 18:12

Unregistered04c8438c
  • Unregistered04c8438c
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag har haft min HD65 i några månader nu är är mycket nöjd med denna prisvärda projektor! ;)

MEN! Jag har problem med att få bilden perfekt. Jag kör på en 90'' Multibracketsduk och projektorn är uppochner på en hylla. Projektorlinsen är riktad i mitten av duken.
Ändå blir bilden inte perfekt. Bilden är "bananformad" längst ner. Jag har gjort en bild för att visa hur det ser ut (lite överdrivet ritat, men ni förstår säkert).
Det andra problemet är att bilden inte blir rak i kanterna, (se bild)

Är det NÅGON som har nåt tips vad felet kan vara?
Mycket tacksam för hjälp!

Postad bild

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered04c8438c, 14 juni 2008 - 18:14.

Postad 14 juni 2008 - 23:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Ser ut som om du vinklat fram projektorn för mycket.

Vid 90" (~200 cm bildbredd) så skall mitten på din lins i upp- och nervänt läge vara vinkelrät mot tak ~21 cm ovanför ovankanten på din bildyta.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 juni 2008 - 23:17.

Postad 15 juni 2008 - 20:26

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Titta här

Elgiganten kör med start imorgon, måndag, Optoma HD65 för 5990:-. Tillgångsgaranti till onsdag så fram tills dess är man garanterad att få den, efter det är den förmodligen slut. Så till er som inte slått till än så är det bra läge nu..

Dock ett litet feltryck ännu en gång - i tidningsannonsen står det "Benq HD65" (Benq HD65) :P Men det är alltså Optoma HD65 som gäller vilket hemsidan styrker.

Redigerat av Martin83, 15 juni 2008 - 20:31.

Postad 16 juni 2008 - 09:51

Unregistered04c8438c
  • Unregistered04c8438c
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag har ett annat problem också.
Vid panoreringar i film så blir bilden vågig. Raka linjer blir "svajiga", mycket störande, någon som vet vad det kan vara? :S

Postad 16 juni 2008 - 11:04

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Låter i mina öron som en vågig duk.

Sedan har vi alla olika krav på en duks vågighet i förhållande till pris, men det enda jag kan komma på utan att ha sett någon bild eller liknande på fenomenet.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 16 juni 2008 - 11:12

Unregistered04c8438c
  • Unregistered04c8438c
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Det är inte en vågig duk, det blir lika vågig bild när jag kör direkt på väggen.

Postad 16 juni 2008 - 11:13

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Vågig/ojämn vägg?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 16 juni 2008 - 11:26

Unregistered04c8438c
  • Unregistered04c8438c
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Definitivt inte.

Postad 16 juni 2008 - 11:29

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Om du är säker på att linsen är vinkelrät mot vägg och tak, och problemet ändå kvarstår, så ta kontakt med din återförsäljare, eller vår support.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 16 juni 2008 - 11:45.

Postad 16 juni 2008 - 11:45

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Titta här

Elgiganten kör med start imorgon, måndag, Optoma HD65 för 5990:-. Tillgångsgaranti till onsdag så fram tills dess är man garanterad att få den, efter det är den förmodligen slut. Så till er som inte slått till än så är det bra läge nu..

Dock ett litet feltryck ännu en gång - i tidningsannonsen står det "Benq HD65" (Benq HD65) :wacko: Men det är alltså Optoma HD65 som gäller vilket hemsidan styrker.

Hmmm..... Jag hade ju velat ha lönen först...... :( Får se hur jag gör..... man kan ju alltid omprioritera utgifterna....

Tack för tipset! :(

Postad 16 juni 2008 - 15:19

Unregistered7542582b
  • Unregistered7542582b
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Bha var och köpte mig HD65 på Elgiganten idag men för priset 6995kr, kan man gå tillbaka och få tilbaka tusingen tro?

Postad 16 juni 2008 - 15:35

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Bha var och köpte mig HD65 på Elgiganten idag men för priset 6995kr, kan man gå tillbaka och få tilbaka tusingen tro?

Självklart kan du det. Elgiganten lämnar 30 dagars prisgaranti vilket innebär att om du hittar varan billigare på Elgiganten eller någon lokal konkurrent så betalar de tillbaka mellanskillnaden. Så det är bara att åka tillbaka med kvittot och få tillbaka 1000:- !

30 dagar prisgaranti

El-Giganten lämnar 30 dagar prisgaranti från köpdatumet. Skulle du mot förmodan hitta en produkt billigare, betalar vi tillbaka mellanskillnaden. Förutsättningen är att produkten är av samma märke och har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor.

Prisgarantin gäller mot lokala butikskonkurrenter och ej mot Internet. Glöm ej att ta med kvittot.

Postad 16 juni 2008 - 23:49

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Kan bli knepigt tror jag... Det står ju att det är ett internetpris och att man skall ringa och höra med butiken vilket pris de tar.....

"Prissättning: Priserna i internetbutiken gäller endast vid köp på Internet, för aktuellt pris i ditt varuhus kontakta kundcenter på 0771-115 115"

Här är väl den avgörande meningen som du postade:

Prisgarantin gäller mot lokala butikskonkurrenter och ej mot Internet.

Redigerat av ElWeed, 16 juni 2008 - 23:54.

Postad 17 juni 2008 - 05:27

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Gäller lampgarantin på EG ?

Postad 17 juni 2008 - 07:44

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Se till att du har 2 år på maskin, och 2 år eller 2000 timmar på lampan (det som kommer först).

Inskicsservice till EG (eller om de har någon annan servicerutin) eller direkt via vår egen support.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 17 juni 2008 - 09:55

simpinator
  • simpinator
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Elgiganten har INTE tillgångsgaranti DENNA vecka för det är bara begränsade varor, det vill jag se i annonsen. Ringde kundcenter men det är nu slut överallt, jag sa att det fanns tillgångsgaranti men ICKE. Blir så trött på dessa företag som skyltar med grejor som det finns 10 av i hela svergie, nää, tacka vet jag riktiga små lokala firmor som ställer upp.

BUUU FÖR ELGIGANTEN!!!!

Postad 17 juni 2008 - 10:15

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Bojkotta Elgiganten för mer oseriös och provisions driven affär får man banne mig leta efter.

Internet butiker = Bäst, så som HiFi Klubben (Inte internet egentligen men dom e mys)
Och hembiobutiken.se, näst bäst e dom.

Postad 17 juni 2008 - 11:49

Unregistered5763781d
  • Unregistered5763781d
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tänkte retunera min HD65:a som jag fick av HBB i går och köpa på EG ist, fick detta svar tillbaka...

"Hej,
Elgiganten köper inte från den Svenska leverantören vilket innebär att du inte får den fina garantin som vi erbjuder:
Projektorn har 2 års garanti
Lampan har 2 års garanti eller 2000 timmar.
(första som inträffar)

Dessutom är det ett klassiskt Elgiganten erbjudande, dvs de har endast några få på lager i hela Sverige, men använder sånt här för att locka folk.

Vi kan tyvärr inte matcha deras pris, vi har helt enkelt inte marginal för det.

Om du önskar går det dock bra att skicka tillbaka projektorn i obruten förpackning så krediterar vi ditt kort när vi har mottagit den. Den ska då skickas som företagspaket.

Med vänlig hälsning
Daniel "

...så det blir ingen retur för mig iaf, orkar inte bråka om några hundralappar, ikväll ska den upp!

Postad 17 juni 2008 - 13:38

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Elgiganten har tillgångsgaranti på denna produkt, står ingenting i bladet om att det är en begränsad vara. De är alltså skyldiga att fixa detta. Elgiganten har precis som alla andra kedjor enbart ett fåtal i lager eftersom de är rädda att få ett överlager och därmed riskera att få gamla varor (funkar likadant överallt, det är inga lockvaror) - därför tar ofta de mest populära annonserna slut, vilket innebär att Elgiganten ska beställa och reservera ytterliggare exemplar av varan om så kunden önskar.
Det är bara att säga att du isf vill reservera en så får de beställa hem en till dig, brukar aldrig vara några problem att få igenom detta.

EG har ju ett centrallager i Jönköping som butikerna tar hem allt ifrån, och de ska iaf samarbeta med Projektorsystem. Så tror inte de tar hem något utifrån.

Om de inte lyckas få hem produkten inom tio dagar har du rätt att få en bättre produkt till samma pris, exempel på det skulle kanske vara en Panasonic PT-AX200.

Redigerat av Martin83, 17 juni 2008 - 13:41.

Postad 17 juni 2008 - 13:41

kruiser
  • kruiser
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
är du säker?

Postad 17 juni 2008 - 13:59

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Här kommer lite funderingar om Optoma hd 65.

Först en kort bakgrund:
Efter att gradvis börjat tröttna på fläktljudet från min Panasonic PTAE100 med ungefär sex trogna år på nacken har sökandet efter ny projje pågått ett tag. Jag har följt denna tråd och när nu "giganten" sålde för 6000 kr så var det dags att slå till. Lite osäkert om varan skulle finnas inne osv. när det gäller "giganten" men denna gång klaffade allt och för ett lågt pris fanns nu en hd-ready projje hemma. Gott så...

Packar upp och kopplar in (HTPC med dvi till HDMI). Första intryck är att optoman låter ändå rätt mycket, dock en klar förbättring mot "den gamle". Optoman har en starkt ljus bild i jämförelse, bilden syns väl trots att rummet inte är mörkt.

Hd material upplever jag som lika fantastiskt som diverse tester och komentarer här från tråden. Där slutar dock Optoman att imponera. När jag matar Optoman med SD digital tv, divx och DVD finns en oro och flimmer i bilden. En dimma som liknar ett myrornas krig ligger hela tiden där och stör. När "den gamle" kopplas in för att göra en jämförelse syns stor skillnad. "Den gamle" har ett lugn i bilden som Optoman inte kan matcha trots ändringar i diverse inställningar. Bilden som Optoman leverar under första halvlek i EM fotbollen kan inte annat än beskrivas som usel i jämförelse med det som Panasonic PTAE 100 presterar i andra halvlek. I Optomans bild ligger det som ett suddigt fält runt alla spelare.

Detta fenomen har satt massor av griller i mitt huvud och känns konstigt. Jag vill gilla denna projektor (det lägre och mer behagliga ljudet samt ljusstyrkan) men kan ändå inte ha överseende med Optomans problem att hantera "lågupplöst" material som DVD osv.

Kan någon hjälpa till att skapa klarhet i detta innan Optoman får respass till "giganten"?

Daniel

Postad 17 juni 2008 - 14:00

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
I bladet står längs ner på varje sida:
"Erbjudandena gäller så länge lagret räcker."
Och på sista sidan står även:
"Tillgångsgarantin gäller inte under rean."

Kolla själv här:
http://paperless.gig....se/elgiganten/

Beställde en medan den fortfarande stod som tillgänglig på hemsidan, får väl se om det dyker upp någon eller inte :P
Vore dock bra att veta om lampgarantin gäller eller inte. Framgår inte av deras hemsida.

Postad 17 juni 2008 - 14:06

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Här kommer lite funderingar om Optoma hd 65.

Vad kör du för källa/signaltyp till TV bilden?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 17 juni 2008 - 14:49

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Digitalkort i datorn. Ser kalas ut på gamla projjen.

Postad 17 juni 2008 - 15:04

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
HD65:an till följd av sitt pris har ju inte den bästa bildbehandlingen ombord, så det kan hända att din pana gör ett bättre jobb här.

Körde själv Österrike Tyskland igår via TV4HD HDMI 1080i från min Canal Digital box, och det såg riktigt najs ut på HD65:an!

Kör jag via Scart ist. och 576i (interlaced analogt), så är det inte så kul ut.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 17 juni 2008 - 19:51

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Om de inte lyckas få hem produkten inom tio dagar har du rätt att få en bättre produkt till samma pris, exempel på det skulle kanske vara en Panasonic PT-AX200.

Den som lyckas komma hem med en AX-200 för samma pris som HD65 från Elgiganten ska få en banankola av mig!

Postad 18 juni 2008 - 17:03

Unregistered11101bc2
  • Unregistered11101bc2
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Tja! har införskaffat en Optoma 65:a nu och har lite snabba nybörjarfrågor! Detta är min första projektor och jag planerar hur jag skall sätta upp den på bästa sätt. Mitt vardagsrum är ca 3,7m och jag kommer ha den framtida duken framför platt:tvn vilket borde dra bort ca 10cm. Jag planerar att hänga projektorn under en hylla eller lägga den på en hylla vilket ger mig ca 30cm till. 370-40 är alltså ett ungefärligt avstånd mellan lins och duk på ca 330cm. Jag har använta projectorcentral.com och där sett att min bild kommer att bli mellan 90-99 tum beroende på zoomval.

Jag trodde att jag skulle kunna få en mindre bild än så här . Duken jag har fått tag i är endast 77tum. Är mitt enda alternativ att sätta projektorn i taket och sätta den närmare mitten på rummet och även köpa en förlängare för att få ner projektorn så inte bilden kommer projiceras för högt...Detta tycker jag känns krångligt utan funderar istället på en ny duk, jag såg att fyndbörsen hade billiga dukar som var över 90 tum. Detta är mitt första projektor-projekt och är därför tacksam för tips och ideer om jag har missat något.

Postad 18 juni 2008 - 18:00

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
På 330 cm mellan lins><duk får du en bildbredd på 194 (88") - 213 (96") cm.

För att fylla 77", så behöver du komma in på runt 2.9 m lins><duk, men helst 2.7 - 2.8, så att du har lite justeringsmarginal på linsen.

Min rekommendation, om man är osäker, är att alltid tala med sin butik om lämpligt val av takfäste och duk, beroende på hur ens rum ser ut, framförallt med projektorer som HD65, som är relativt snäva i sina kast- och offsetmöjligheter.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 18 juni 2008 - 19:12.

Postad 18 juni 2008 - 19:06

Unregistered11101bc2
  • Unregistered11101bc2
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
ok tack så mycket...hehe..min butik är såkart elgiganten...får se hur många brinnande tips jag får från dom! :)

Postad 19 juni 2008 - 19:56

Unregistered0050c4c0
  • Unregistered0050c4c0
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

ok tack så mycket...hehe..min butik är såkart elgiganten...får se hur många brinnande tips jag får från dom! :)

Av egen erfarenhet av elgiganten så fråga , fråga igen och om du bestämmer dig för att köpa där, kolla, dubbelkolla och trippelkolla att de har fått allt rätt, kan bli dyrt att pendla fram och tillbaka när de har "fått in" en saker.
Kanske bara är butiken här i helsingborg som har dålig koll men hela karusellen slutade med att jag själv avbokade min duk som inte kommit efter 2 veckor och den tredje veckan så var det fel duk.
Köpte ett fäste via dem ett SMS 75mm inkl. ett unislide fäste, när jag packade upp paketet ett par dagar efter att jag hämtat det så insåg jag att jag hade fått ett SMS 75mm + ett annat fäste, dock så passade det men det var ju inte det jag beställde i butik.

Postad 21 juni 2008 - 16:03

Unregisteredff237906
  • Unregisteredff237906
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
har varit sugen på att köpa denna projektor ett tag nu,tänkt att använda den för film o tv spelande men även tv tittande(lågupplöst till en början iaf), är det rätt projektor jag kollar på? är ju som ni säkert märker helt ny på det här området.

Postad 21 juni 2008 - 21:47

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

är det rätt projektor jag kollar på?

Ja!

Postad 22 juni 2008 - 18:23

Unregistered11101bc2
  • Unregistered11101bc2
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter!

Detta är min första proj och har anväbnt den i ca 20 timmar nu till lite blandande scener/filmer och spel..mestadels hdmatrial och bilden är kanon men jag ser en massa regnbågar..främst vid texten och vid vanliga dvdfilmer. Det känns som att det är mindre regnbågar under hd-dvd och blueray. vet ine om detta stämmer dock..men som det känns nu blir jag nog tvungen att lämna tillbaka den fast jag är lite kär i den. På allt detta så gick min hdmi ingång sönder på min skit LG-tv när jag idag bytte tillbaka sladden från projjen,,,nu fungerar inte hdmi från tv:n alls....har testat med en annan sladd och för att försäkra mig att inte det var problemet. Nån som har någon ide va man kan göra åt detta? Kna en HDMI-ingång bara rasaa ihop utan anledning?
//Carl

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.