Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig fort!

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 september 2006 - 15:49

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Grattis! Njut nu ordentligt! ;)

Postad 23 september 2006 - 16:00

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1 302 inlägg
  • 0
Under förutsättning att du inte har ett lyssningsrum med värdelös akustik (lång efterklang, klappeko) så kommer Mi3 Avantgarde att låta underbart.

I samband med att jag uppgraderade mina högtalare fick jag låna hem ett par Avantgarde. I mitt rum, som är allt annat än optimalt för musikåtergivning, lät de mycket bra på både låg och jättehög volym med i princip all typ av musik.

Postad 23 september 2006 - 18:15

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Grattis till ditt inköp!

Återkom gärna om några veckor när du lyssnat in dig på dem. Audiovector har bra driv när de återger musik så du kommer nog steppa foten till musiken ;)

Postad 28 september 2006 - 12:21

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0

Du köpte en högtalare som låter underbart med bra inspelningar men tyvärr också ganska dåligt med mindre bra inspelningar tack vare den överanalytiske diskanten (IMHO).

<{POST_SNAPBACK}>

Men det har man överseende med när det kan låta så gudomligt med bra inspelningar :)

Har iofs inte Audiovector men däremot Elac som gör diskanten åt dom. Sen så modifieras den tydligen men antagligen så är karaktären väldigt lik då principen är densamma.

Till trådskaparen: Grattis till ett par högtalare som du gillar. Skön känsla när man äntligen hittar rätt

Postad 28 september 2006 - 13:33

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Tja, vad kan man säga?! Har varit hemma sjuk ett par dagar nu och haft tid att lyssan på mina nya vänner ordentligt. Kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd!

En kompis som har ett par M3 Avantgard (gamla modellen) var här och lyssnade med mig i helgen, han var dock lite besviken på mitt rum, låter inte så bra här som hemma hos honom. Då ska man ändå veta att han har betydligt enklare, äldre och billigare elektronik. Kanske skulle försöka möblera om?! Blir riktigt jobbig med projektor-duken bara. :(

Menar inte a tt det låter illa, absolut inte, men det är inte så bra som det har låtit i butiker och hemma hos killen jag köpte dem av eller hos min kompis.

Kul ändå att veta att trots att man är tämligen nöjd med sina högtalare finns där MYCKET mer välljud att plocka fram. :) Bättre akustik i rummet och bättre elektronik.....

/Osse

Postad 28 september 2006 - 15:13

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Ditt rum borde ha låg efterklangstid tack vare draperiet, men att ha en dörröppning strax innanför ena högtalaren är inte alls bra för ljudbild och basstöd.

Postad 28 september 2006 - 17:01

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Vad menar du öppningen bakom den ena högtalaren borde ha för påverkan?
Alla tips till förbättringar mottages tacksamt.

/Osse

Postad 28 september 2006 - 19:30

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Ljud är tryckvågor i luften och högtalare är i praktiken rundstrålande en bra bit upp i mellanregistret. Ena högtalaren har en vägg bakom sig som reflekterar tryckvågen, den andra inte. Resultatet blir skevhet och färgningar i stereoljudbilden.

Enda sättet att undvika problemet är att flytta högtalarna så att de har (samma sorts) vägg bakom. Däremot vågar jag inte säga att det är detta som påverkar ditt ljud mest. Många faktorer påverkar ett rums akustiska egenskaper.

Du kan mäta frekvensgång och efterklangstid med en mikrofon och en dator:
TimDec
Tombstone

Postad 28 september 2006 - 20:37

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Hej!

Jo, mitt rum är verkligen inte perfekt. Speciellt inte med tanke på att jag vill kombinera hi-fi och hemmabio med projektor. Hade jag kunnat acceptera en rullgardinsduk framför fönster/balkongdörren hade jag kunnat vända på alltihop och fått en mera normal vägg bakom högtalarna. Men de rullgardinsdukar jag sett för rimliga pengar håller tyvärr inte måttet enligt mig.

Detta och det faktum att jag bor i en hyresrätt gör att jag får tänka till både en och två gånger innan jag ändrar på något.

Det största "problemet" med ljudet i lägenheten är basen. Där finns allt för mycket av den varan. Hade det varit ett rent 2-kanals rum hade jag kunnat flytta runt högtalare och sittplats hur jag ville, men det begränsas av andra aspekter såsom tv-tittande och projektor-tittande samt allmänt boende. Det är ju trots allt ett vardagsrum och inte ett demo-rum hos en hi-fi handlare. :)

Allternativet är ju att vända på "andra hållet", dvs ha högtalarna på det korta hållet i mitt rektangulära rum. Men det ska väl teoretiskt ge ännu mer basstöd?

/Osse

Postad 28 september 2006 - 21:28

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Hur mycket bas du uppfattar beror lika mycket på var du sitter som var högtalarna står. Du kan alltid prova att vända på uppställningen.

Om du nu har en budget på 50-100 000 kr för ljud och bild kanske ett alternativ är att ta hjälp av en akustikkonsult. Då kan du få en uppfattning om vad som går att åstadkomma utan ombyggnader.

Det finns ju en väg till och det är ju att aktivt dela av fronthögtalarna nedåt och använda 2/4/6 basmoduler. Då får man en jämnare bas och mindre problem med resonanser, samtidigt som modulerna inte måste stå vid fronthögtalarna.

Redigerat av guldfisk, 28 september 2006 - 21:29.

Postad 28 september 2006 - 21:48

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Hur mycket bas du uppfattar beror lika mycket på var du sitter som var högtalarna står. Du kan alltid prova att vända på uppställningen.

Om du nu har en budget på 50-100 000 kr för ljud och bild kanske ett alternativ är att ta hjälp av en akustikkonsult. Då kan du få en uppfattning om vad som går att åstadkomma utan ombyggnader.

Det finns ju en väg till och det är ju att aktivt dela av fronthögtalarna nedåt och använda 2/4/6 basmoduler. Då får man en jämnare bas och mindre problem med resonanser, samtidigt som modulerna inte måste stå vid fronthögtalarna.

<{POST_SNAPBACK}>

2/4/6 basmoduler???

Förklara gärna.

/Osse

Postad 28 september 2006 - 22:05

C-Beat
  • C-Beat
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
2, 4 eller 6st basmoduler...

Postad 28 september 2006 - 22:14

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Med basmoduler menar du aktiva subbasar? En basmodul kan även tolkas som en sorts absorbent man placerar ut i rummet, framförallt av mig som suttit hela kvällen och läst om akustikförbättringar av olika slag. Där kallas ofta basabsorbenter för basmoduler nämligen.

/Osse

Ps. e lite skeptisk till 2.1 eller 2.2 eller liknande system. ser helst så få komponenter som möjligt. 2.0 helt enkelt. Stereo!! :) Ds

Postad 29 september 2006 - 07:07

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Med basmoduler menar du aktiva subbasar? En basmodul kan även tolkas som en sorts absorbent man placerar ut i rummet, framförallt av mig som suttit hela kvällen och läst om akustikförbättringar av olika slag. Där kallas ofta basabsorbenter för basmoduler nämligen.

/Osse

Ps. e lite skeptisk till 2.1 eller 2.2 eller liknande system. ser helst så få komponenter som möjligt. 2.0 helt enkelt. Stereo!! :P Ds

<{POST_SNAPBACK}>

Fördelarna med att köra 2 eller helst 4 eller 6 basmoduler (oftast passiva baslådor) och dela aktivt
med ett toppsystem är att man fördelar ut basområdet på fler spridningsskällor vilket ger en
undertryckning av rumsresonanser :P
Du får alltså en jämnare utbredning av basen i rummet än om du endast använt ett stereopar högtalare.

Dessutom får du större möjligheter med optimal placering av basarna vilket gör att du kan ställa dem
på mest gynsamma plats (exempelvis 2 eller 4-6 st i främre hörnen, eller 2 i främre hörnen och 2-4
stycken jämt utplacerade längs med framvägg).

Enda nackdelarna är att det tar plats och att det är dyrt (du måste ju driva basmodulerna med ett
separat slutsteg också som orkar med att pumpa effekt) och 4 högkvalitativa basmoduler är inte
billiga...

Jag kör själv så i mitt lyssningsrum (som fortfarande inte är helt klart akustikmässigt... se gärna
bilderna i mitt galleri).
Använder mig av 4 st basmoduler och ett större, golvstående, toppsystem (alltså en fullregister-
högtalare) som delas aktivt (brant med 5:e ordningens filter vid 80 Hz) och drivs av 2 st Dynamic
Precision steg. Högtalarna kommer från Ino Audio.

Kan lova att det finns dynamik så det räcker och blir över.. Spelar liksom ingen roll hur stora
dynamiska anslag musiken innehåller, det bara klipper till helt obesvärat. Ekki ekki ta-PENG! :P
Trevlig när hela systemet klarar att spela 126 dB kontinuerligt från 17 Hz till 20 kHz... inte för att
man speciellt ofta spelar 126 dB (aldrig faktiskt) men o andra sidan spelar systemet lekande
lätt utan att behöva bli ansträngt upp till de nivåerna... Betyder alltså att distorsionen är ultralåg
hela vägen upp dit. ;)
Men den prestandan kostar tyvärr också några kronor :lol:

Fast just nu så sätter det Dynamic steget som driver basarna tyvärr stopp innan basarna gör det...
Det sker vid ca 400-450 Wrms som det steget börjar nå klippningsgränsen.
Men ett kraftigare steg är på ingång (snart förhoppningsvis) :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.