Samsung R8-serien
378 svar till detta ämne
Postad 05 May 2007 - 15:34
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Okej, Pompen
Måste bara undra vad ni menar med en "transparent kant"?!?... Eller om vi säger så här, vad menas med transparent egntl?
Är "bara" 14 år så får väl ha det som ursäkt
Men ifl, skulle till Onoff idag men givetvis så höll dem på och renoverara och grejade så det var stängt..  Sprang in på Siba och kikade lite på 87: an..Såg bra ut tyckte jag, ska nog beställa den nu närmaste veckan.. Eller ska man ta 88: an?
Postad 05 May 2007 - 16:21
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Okej, Pompen
Måste bara undra vad ni menar med en "transparent kant"?!?... Eller om vi säger så här, vad menas med transparent egntl? Är "bara" 14 år så får väl ha det som ursäkt
<{POST_SNAPBACK}>
Transparent är bara ett finare ord för genomsynlig/genomskinlig. (En fönsterruta är transparent)
Postad 05 May 2007 - 16:51
fixed
-
fixed
-
Rookie
-
3 inlägg
Stort tack. Tycker det är sjukt jobbigt med såna här inköp. Nu kommer jag dock beställa en 26R89:a från expert (89:an har vad jag förstår genomskinlig underkant och rund knapp i mitten) och hoppas på det bästa. Tror det är värt nån hundralapp att slippa eventuellt krångel med en avlägsen återförsäljare.
X:et är fortfarande ett mysterium
Har f ö (och för er andra som också har svårt att bestämma er) velat mellan 40 tums fullHD från Sony eller Samsung till fula små lågprislösningar. För mig är priset är mindre viktigt än vad man får för de pengar man lägger ner. Resonerade därför fram och tillbaka men tänkte till slut att jag borde låta källorna avgöra. Kommer mest kolla på nedladdade HBO-serier från en mac samt, då och då, spela xbox 360, ps2 och kolla på DVD eller vanlig tv. Med den bakgrunden känns det inte så motiverat med 1080p och en enorm skärm som kommer framhäva alla defekter i mina huvudsakligen undermåliga källor. Om jag hade en stark passion för blue ray eller ps3 hade jag kanske resonerat annorlunda men nu får jag istället pengar över till andra prylar eller nån trevlig resa.

<{POST_SNAPBACK}>
Håller med om att sådana här inköp är jobbiga. Själv tycks jag alltid få ett "söndagsexemplar" och måste hålla på och tjata om att få utbytt etc. Vad jag gjorde innan jag köpte TV:n var att gå in i en hel hög med affärer i Stockholm och se vilket bemötande man fick. Tyvärr måste jag säga att 99% av butikerna är helt värdelösa. Om personalen ens har tid med att sluta pilla med sina mobiler och prata med varandra så får man endast veta att de är helt okunniga och rent ut ljuger om deras produkter. Att beställa online verkar nästan vara den bästa metoden, då behöver man iaf inte prata med dessa idioter, men samtidigt kan det vara jobbigt att byta ut saker (måste man skicka in med posten? betalar man själv leveransen? vad händer om produkten försvinner på väg till reparatör? det sista har hänt mig så...). Hur som helst, jag tror att 26r8 är perfekt för de ändamål du nämt ovan och är övertygad om att du kommer att gilla den. Den största oroskällan är väl själva inköpet. Nu när jag väl har en fungerande TV så känner iaf jag mig väldigt nöjd.
Postad 06 May 2007 - 03:53
danilunde
-
danilunde
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
PIXELGARANTI: ONOFF-säljaren sa att Samsung byter in vid alla pixelfel, räcker med en enda trasig pixel.
<{POST_SNAPBACK}>
Pratade med en försöljare på expert om just pixelgarantin. Han påstod att det var lugnt om man köpte tv på siba, onoff och elgiganten, eftersom dessa använder sig av samsung norden. Samsung norden har pixelgaranti för både ljusa och mörka pixlar och vanligtvis är garantin i 2 år. (Som man kunde förlänga iaf på expert) Problemet kom enligt försäljaren om man köpte tvn på media markt eller netonnet då dessa återförsäljare ofta använder sig av tyska samsung och då finns det helt plötsligt ingen pixelgaranti. Vet inte om detta stämmer, men jag ska i alla fall kolla upp det innan jag bestämmer mig för vart jag ska köpa tvn. Är det något som vet helt säkert?
Postad 06 May 2007 - 09:14
mr coffee
-
mr coffee
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej!
Var inne på expert stormarknad i Karlstad och prata lite med dem.
Funderar på en vit 32 tums R86. De skulle få in den om en månad ungefär.
Men vi kom och prata omdet där med pixlar. Säljaren sa där att Samsung hade
ett års pixelgarant. Köpte man deras försäkring för 5 år á 1400 kr + en självrisk på 100 kr så gällde pixelgarantin under hela den tiden.
Är inte så mycket för extra försäkringar, men den här lät dock rätt vättig.
Så det blir nog en samsung på expert om en månad.
Förresten nån som har en svart R86, vad tycker ni om den?
Postad 06 May 2007 - 10:27
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hur pass vanligt är egentligen det där med pixelfel? Inväntar ju som sagt en R89a från Expert och det känns ju bra att de byter ut TVn om den har ett pixelfel men är det nördvändigt att köpa till en försäkring på 5 år? Tror ni att ett pixelfel kan uppstå under den tidsperioden? Någon som har erfarenhet?
Postad 06 May 2007 - 14:48
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Läste om Samsungs pixelgaranti i en annan tråd: För att konkret få reda på sanningen ringde jag Samsung igen. Så här är det: FULL PIXELGARANTI GÄLLER, alltså både döda och lysande pixlar. MEN endast på LCD-TV 28" och uppåt SOM ÄR SÅLDA I NORDEN, alltså importerande av Samsung Nordic. Detta avgörs med hjälp av serienumret. Parallellimporterade Samsung LCD omfattas inte av full pixelgarant och in-home service, dock av "vanlig" garanti. För att vara säker bör man fråga återförsäljaren om den är parallellimporterad eller "svensksåld".
Personligen tänker jag kolla serienummret direkt innan jag packar upp skärmen. Återförsäljaren har dock sagt att deras Samsung är "svensksåld". Skulle den inte vara det åker den tillbaks direkt!
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 06 May 2007 - 19:13
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Okej, Pompen
Måste bara undra vad ni menar med en "transparent kant"?!?... Eller om vi säger så här, vad menas med transparent egntl? Är "bara" 14 år så får väl ha det som ursäkt
<{POST_SNAPBACK}> Transparent är bara ett finare ord för genomsynlig/genomskinlig. (En fönsterruta är transparent) 
<{POST_SNAPBACK}>
Åter tack igen Pompen, du är en stjärna! Men genomsynligt låter nästan lite flashigt tycker jag, frågan är bara om det är nån som säljer 89: an i 32"?..Kollade på expert men hittade inget
Postad 06 May 2007 - 19:58
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Men genomsynligt låter nästan lite flashigt tycker jag, frågan är bara om det är nån som säljer 89: an i 32"?..Kollade på expert men hittade inget  <{POST_SNAPBACK}>
Det är bara Expert som säljer R89 vad jag vet. Dock mailade jag deras internetbutik förut om varför de inte hade 32R89 där. Svaret jag fick var att den för tillfället var slut och de inte visste när de skulle få hem den från Samsung igen. Men vi beställde den från Expert Stormarknad med preliminärt leveransdatum den 11e maj till deras huvudlager, så den bör komma in strax efter det.
Postad 07 May 2007 - 13:51
Hayles
-
Hayles
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Men genomsynligt låter nästan lite flashigt tycker jag, frågan är bara om det är nån som säljer 89: an i 32"?..Kollade på expert men hittade inget  <{POST_SNAPBACK}> Det är bara Expert som säljer R89 vad jag vet. Dock mailade jag deras internetbutik förut om varför de inte hade 32R89 där. Svaret jag fick var att den för tillfället var slut och de inte visste när de skulle få hem den från Samsung igen. Men vi beställde den från Expert Stormarknad med preliminärt leveransdatum den 11e maj till deras huvudlager, så den bör komma in strax efter det.
<{POST_SNAPBACK}>
Själv har jag hört från Expert att LE32R89 och LE32R86 kommer komma till deras huvudlager den 29e maj, konstigt.
Redigerat av Hayles, 07 May 2007 - 13:52.
Postad 07 May 2007 - 14:40
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Det är bara Expert som säljer R89 vad jag vet. Dock mailade jag deras internetbutik förut om varför de inte hade 32R89 där. Svaret jag fick var att den för tillfället var slut och de inte visste när de skulle få hem den från Samsung igen. Men vi beställde den från Expert Stormarknad med preliminärt leveransdatum den 11e maj till deras huvudlager, så den bör komma in strax efter det.
<{POST_SNAPBACK}> Själv har jag hört från Expert att LE32R89 och LE32R86 kommer komma till deras huvudlager den 29e maj, konstigt.<{POST_SNAPBACK}>
Låter väldigt tråkigt, när hörde du detta? Går ju som sagt i "väntans tider" och man hoppas ju på att den ska dyka upp så snart som möjligt!
Postad 07 May 2007 - 14:48
Hayles
-
Hayles
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Låter väldigt tråkigt, när hörde du detta? Går ju som sagt i "väntans tider" och man hoppas ju på att den ska dyka upp så snart som möjligt! 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ringde idag senast när jag läste här på forumet att du fått 11e maj som datum. Då sa han att R86an kommer 29e och förmodligen R89an också. R89an skulle dock eventuellt kunna dyka upp tidigare, runt den 23e trodde han då isf. Verkar vara olika datum från vecka till vecka och från person till person när man ringer Expert. Jag går själv och väntar på en vit R86a.
Redigerat av Hayles, 07 May 2007 - 14:49.
Postad 07 May 2007 - 16:44
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag ringde idag senast när jag läste här på forumet att du fått 11e maj som datum. Då sa han att R86an kommer 29e och förmodligen R89an också. R89an skulle dock eventuellt kunna dyka upp tidigare, runt den 23e trodde han då isf. Verkar vara olika datum från vecka till vecka och från person till person när man ringer Expert. Jag går själv och väntar på en vit R86a. <{POST_SNAPBACK}>
Ojdå det var inte roligt att höra. Antar att det är Samsung som har problem att leverera just den modellen men det känns ju lite surt när bl.a. Siba har R87an inne. Vi får hoppas på att de kommer in så snart som möjligt!
Redigerat av toppo, 07 May 2007 - 16:45.
Postad 07 May 2007 - 20:15
Brinck
-
Brinck
-
Rookie
-
5 inlägg
har en 37" R89a. min första platt-tv och riktigt nöjd. hur snygg som helst och suveräna bild- och anslutningarmöjligheter.
just nu står den på det medföljande bordsstativet, men funderar på att köra upp den på väggen. baksidan är helt slät däremot. vet inte hur det ska se ut, men det där verkar inte optimalt. förstår inte vart väggfästet ska fästas hehe. eller är det så att man måste ha samsungs egna X99249 väggfäste?
edit: hmm.. där är ju fyra små hål. är det allt som krävs?!
Redigerat av Brinck, 07 May 2007 - 20:27.
Postad 08 May 2007 - 11:48
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
edit: hmm.. där är ju fyra små hål. är det allt som krävs?!
<{POST_SNAPBACK}>
Japp. VESA standard 200 x 200 mm.
Postad 09 May 2007 - 13:24
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Beställde R87: an (32") från Technistore igår
Hörde lite innan med dem om pixelgarantin gällde eller inte gällde men dem uppgav att dem köpt in från Samsung Nordics
Köpte till ett väggfäste också (Vesa Wallmount II) 75X75, 100X100, 200X100. Tror ni det funkar?
Postad 11 May 2007 - 15:28
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Beställde R87: an (32") från Technistore igår Hörde lite innan med dem om pixelgarantin gällde eller inte gällde men dem uppgav att dem köpt in från Samsung Nordics <{POST_SNAPBACK}>
Låter ju bra, du får gärna berätta om dina intryck om du har hunnit få den än! Idag är det den 11e maj och vad jag vet har inte Expert fått in R89 till deras huvudlager än.. Hoppas den kommer snart
Postad 11 May 2007 - 18:44
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Beställde R87: an (32") från Technistore igår Hörde lite innan med dem om pixelgarantin gällde eller inte gällde men dem uppgav att dem köpt in från Samsung Nordics <{POST_SNAPBACK}> Låter ju bra, du får gärna berätta om dina intryck om du har hunnit få den än!
Idag är det den 11e maj och vad jag vet har inte Expert fått in R89 till deras huvudlager än.. Hoppas den kommer snart 
<{POST_SNAPBACK}>
Damm, hann inte få den innan helgen  Kommer nog antagligen på måndag eller tisdag Ska bara beställa en HDMI kabel med så får jag se ifl det löser sig med upplösningen med datorn, vore ju en miss ifl den inte klarade av att pixelmappa, vilket jag hoppas att den gör?
Postad 14 May 2007 - 12:16
reef
-
reef
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Blev en 32R89 efter mycket vånda idag på expert Stormarknad (dom kom in i morse till Umeå) lyckades pruta några hundringar med säljaren sen hade jag en 5% check också så det blev inte så farligt.
Jaja nu vill man bara hem och koppla in den....
Kommer att koppla in den på satelit CD box samt en htpc dvi-hdmi till att börja med...
Önskar ni någon bild på tvn så önska innan jag lyft in den i skåpet
Postad 14 May 2007 - 13:49
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag önskar bild nu!
Våran 32R89 har också kommit in till Expert Storkmarknad nu, så de klarade av att hålla leveransdatumet till den 14e. Nu får vi bara se när den blir uthämtad.. Har lite att stå i men förhoppningsvis kommer den hem till pappa snart
Postad 14 May 2007 - 17:09
Hayles
-
Hayles
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag önskar bild nu!
Våran 32R89 har också kommit in till Expert Storkmarknad nu, så de klarade av att hålla leveransdatumet till den 14e. Nu får vi bara se när den blir uthämtad.. Har lite att stå i men förhoppningsvis kommer den hem till pappa snart 
<{POST_SNAPBACK}>
Grattis! Dom klarade inte av att hålla leveransdatumet för LE32R86:an dock. I början av april fick jag höra att den skulle komma in om "några dagar", sen blev det i slutet av maj, och nu kommer den i juli. Blir tokig och irriterad.
Redigerat av Hayles, 14 May 2007 - 17:10.
Postad 14 May 2007 - 17:59
Kingermann
-
Kingermann
-
Rookie
-
6 inlägg
Har funderat starkt ett tag nu på att köpa 37R89BDX som jag hittade på Expert. verkar som att alla är nöjda med sina samsungs så det får nog bli en sån. Hoppas det blir fin bild här hemma bara
Postad 14 May 2007 - 18:13
persson-j
-
persson-j
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!
Finns det ingen som kan dela med sig av lite schysta inställningar?
Min 40" R88 borde levereras vilken dag som helst och skulle behöva lite hjälp...
Postad 15 May 2007 - 09:57
iNXS
-
iNXS
-
Rookie
-
4 inlägg
Menas det att LE32R89:an har kommit till alla expert stormarknader i hela sverige igår då?
Jag pratade med dom förra veckan då sarom att den skulle komma igår (måndag 14e) men i lördags så pratade jag med dom igen då sarom att den skulle komma in nu på fredag den 18e för det var nåt problem med nåt central lager, tror ni att den kanske har hunnit kommit nu endå hit? (sundsvall) eftersom den har verkat kommit till de andra städerna.
Postad 15 May 2007 - 17:53
reef
-
reef
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Så nu finns det lite bilder på den i mitt galleri om intresse finns..
Fler kort kan fixas om det inte är baksidan får då går jag ut i strejk....
För övrigt grymt nöjd med den kanon bild efter lite jidder med inställningar ( tog dom som fanns länkade från england i den stora MRS8 tråden...
Provade lite snabbt att kopplan in htpc med dvi - hdmi och det gick väl sisådär men som sagt jag provade kanske 30 min...
Fråga på om ni undrar nåt...
Postad 18 May 2007 - 23:16
Neider
-
Neider
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tänkte beställa en 37R87 imorgon, får man hoppas att den lever upp till förväntningarna
Kommer i stort sett bara spela 360 och koppla datorn till den och brukar inte vara så svårt att få fin bild då.
Jag har planer att hänga upp apparaten på väggen, har kikat runt lite men fattar inte vilket typ av väggfäste man ska ha? dimensioner osv, ge gärna lite tips på något bra fäste också om ni har tid.
Har aldrig monterat en TV på väggen så jag hoppas det är simpelt, hehe. En guide för hur man monterar vore kanske inte dumt, hur man gör schyst kabeldragning osv. Sökte lite här men hittade inte mycket, finns sånt?
Tacksam för svar.
Postad 19 May 2007 - 11:05
Sammy Sung
-
Sammy Sung
-
Rookie
-
8 inlägg
Så nu finns det lite bilder på den i mitt galleri om intresse finns..
Fler kort kan fixas om det inte är baksidan får då går jag ut i strejk....
För övrigt grymt nöjd med den kanon bild efter lite jidder med inställningar ( tog dom som fanns länkade från england i den stora MRS8 tråden...
Provade lite snabbt att kopplan in htpc med dvi - hdmi och det gick väl sisådär men som sagt jag provade kanske 30 min...
Fråga på om ni undrar nåt...
<{POST_SNAPBACK}>
Var finns MRS8 tråden med länk för inställningar??
Postad 19 May 2007 - 11:29
Sammy Sung
-
Sammy Sung
-
Rookie
-
8 inlägg
Aaah,nu hittade jag ett par trådar med inställningar för M8! http://www.avforums....ad.php?t=509999 http://www.hdtvtest....m86bd-settings/ Var det någon av dom du kört på R8?
Postad 19 May 2007 - 12:32
Sammy Sung
-
Sammy Sung
-
Rookie
-
8 inlägg
Postad 19 May 2007 - 12:59
Sammy Sung
-
Sammy Sung
-
Rookie
-
8 inlägg
Och det här verkar vara en bra alternativ tråd för R8 http://www.avforums....ad.php?t=513376
Postad 19 May 2007 - 16:43
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Har nu haft min 32R87 några veckor och kollat en hel del film, mestadels sittande på bästa soffpositionen. Bilden är utmärkt men nu när den värsta exalteringen över bildkvaliteten lagt sig så börjar man ju bli litet uppmärksam även för andra aspekter. Då är det en grej jag önskar vore bättre: betraktningsvinkeln. Jag önskar helt enkelt att betraktningsvinkeln där man har riktigt bra svärta och kalasbild i övrigt vore bättre. Detta är min första LCD och en av anledningarna att jag valde just denna var att den hade så bra betraktningsvinkel i butiken vilket bekräftades av specifikationerna, 178 grader. Rakt framifrån är bilden superb men svärtan försämras betydligt mer med ökande betraktningsvinkel än vad jag hade hoppats. Kanske är jag bara bortskämd med hur okänsliga vanliga CRT är, och lyckligt ovetande om hur illa det kan vara ställt med andra LCD-paneler. Eller kanske inte? Efter att ha sökt litet information om detta så visar det sig att Samsung/R8x-serien tydligen använder olika paneltillverkare och paneltyper ([Cmo] SMVA, [Auo] AMVA, [Samsung] S-pva) och därmed kan man förvänta sig skillnader i egenskaper. Det är tydligen också så att vissa av dessa tillverkare har olika versioner, nyare och äldre, vilket komplicerar ytterligare. Enligt trådar i andra forum så verkar folk tycka att dessa paneler är ganska likvärdiga förutom just detta avseende; betraktningsvinkeln på Cmo är något sämre. Efter en snabbkoll i service menyn visar det sig att mitt exemplar har en panel från just CMO, oklart vilken specifik modell det rör sig om (det står "CMO-INT") Bilden från min skärm tycker jag påminner mycket om bilden ni ser till vänster på denna sida som demonstrerar Cmo's nyare LCD-teknologi SMVA (högra bilden): http://www.cmo.com.t...=20030304111754Detta gör mig rätt konfunderad. Skulle Samsung ha slängt in en gammal paneltyp i den här tv:n? Låter helt osannolikt. Undrar om det finns någon seriös testare som undersökt skillnaderna mellan R8-seriens olika paneler under kontrollerade former, det vore mycket intressant. Visst kan man kanske hävda 178 graders betraktingsvinkel (typ att det finns en synlig bild...) men det är knappast njutbart ens vid 100 grader tycker jag, inte med mitt exemplar i alla fall. Känns inte riktigt bra det här. Kanske kan jag lägga upp litet bilder som demonstrerar vad jag får för bild i olika vinklar, får se.
Redigerat av Unregistered4b2a0cc2, 19 May 2007 - 16:49.
Postad 19 May 2007 - 17:03
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Tänkte beställa en 37R87 imorgon, får man hoppas att den lever upp till förväntningarna Kommer i stort sett bara spela 360 och koppla datorn till den och brukar inte vara så svårt att få fin bild då.
Jag har planer att hänga upp apparaten på väggen, har kikat runt lite men fattar inte vilket typ av väggfäste man ska ha? dimensioner osv, ge gärna lite tips på något bra fäste också om ni har tid. Har aldrig monterat en TV på väggen så jag hoppas det är simpelt, hehe. En guide för hur man monterar vore kanske inte dumt, hur man gör schyst kabeldragning osv. Sökte lite här men hittade inte mycket, finns sånt? 
Tacksam för svar.
<{POST_SNAPBACK}>
VESA standard 200 x 200 mm måste det väl vara då, elr? Guide brukar man få med väggfästet hur man gör osv... Gjorde iallafall det till mitt
Postad 19 May 2007 - 17:13
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Har nu haft min 32R87 några veckor och kollat en hel del film, mestadels sittande på bästa soffpositionen. Bilden är utmärkt men nu när den värsta exalteringen över bildkvaliteten lagt sig så börjar man ju bli litet uppmärksam även för andra aspekter. Då är det en grej jag önskar vore bättre: betraktningsvinkeln. Jag önskar helt enkelt att betraktningsvinkeln där man har riktigt bra svärta och kalasbild i övrigt vore bättre.
Detta är min första LCD och en av anledningarna att jag valde just denna var att den hade så bra betraktningsvinkel i butiken vilket bekräftades av specifikationerna, 178 grader. Rakt framifrån är bilden superb men svärtan försämras betydligt mer med ökande betraktningsvinkel än vad jag hade hoppats.
Kanske är jag bara bortskämd med hur okänsliga vanliga CRT är, och lyckligt ovetande om hur illa det kan vara ställt med andra LCD-paneler.
Eller kanske inte?
Efter att ha sökt litet information om detta så visar det sig att Samsung/R8x-serien tydligen använder olika paneltillverkare och paneltyper ([Cmo] SMVA, [Auo] AMVA, [Samsung] S-pva) och därmed kan man förvänta sig skillnader i egenskaper. Det är tydligen också så att vissa av dessa tillverkare har olika versioner, nyare och äldre, vilket komplicerar ytterligare. Enligt trådar i andra forum så verkar folk tycka att dessa paneler är ganska likvärdiga förutom just detta avseende; betraktningsvinkeln på Cmo är något sämre.
Efter en snabbkoll i service menyn visar det sig att mitt exemplar har en panel från just CMO, oklart vilken specifik modell det rör sig om (det står "CMO-INT")
Bilden från min skärm tycker jag påminner mycket om bilden ni ser till vänster på denna sida som demonstrerar Cmo's nyare LCD-teknologi SMVA (högra bilden): http://www.cmo.com.t...=20030304111754
Detta gör mig rätt konfunderad. Skulle Samsung ha slängt in en gammal paneltyp i den här tv:n? Låter helt osannolikt.
Undrar om det finns någon seriös testare som undersökt skillnaderna mellan R8-seriens olika paneler under kontrollerade former, det vore mycket intressant. Visst kan man kanske hävda 178 graders betraktingsvinkel (typ att det finns en synlig bild...) men det är knappast njutbart ens vid 100 grader tycker jag, inte med mitt exemplar i alla fall.
Känns inte riktigt bra det här. Kanske kan jag lägga upp litet bilder som demonstrerar vad jag får för bild i olika vinklar, får se.
<{POST_SNAPBACK}>
Säger som en här på forumet: 178 grader betraktningsvinkel, är folk dumma i huvvet elr? Tv ser man rakt framifrån Men skämt å sido. Har inte riktigt testat min R87 riktigt fullt ut än och betraktningsvinkeln har jag inte brytt mig om än så länge..Enda saken jag irriterar mig på vad det gäller R87: an är att den låter som in i..jag vet inte vad  Så fort jag slå på den så knastrar och tjuter den och ha sig, lever liksom sitt eget liv.. Lugna sedan ner sig men hörs fortfarande lite om den ifl man har låg volym på så att det faktiskt stör Och när man stänger av den kan ta uppemot 2-3 min innan den är helt tyst, sjukt irriterande, har den i sovrummet vilket förvärrar saken ännu mera när man ska sova
Postad 19 May 2007 - 19:24
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
...
Bilden från min skärm tycker jag påminner mycket om bilden ni ser till vänster på denna sida som demonstrerar Cmo's nyare LCD-teknologi SMVA (högra bilden): http://www.cmo.com.t...=20030304111754
...
<{POST_SNAPBACK}>
Säger som en här på forumet: 178 grader betraktningsvinkel, är folk dumma i huvvet elr? Tv ser man rakt framifrån Men skämt å sido. Har inte riktigt testat min R87 riktigt fullt ut än och betraktningsvinkeln har jag inte brytt mig om än så länge..Enda saken jag irriterar mig på vad det gäller R87: an är att den låter som in i..jag vet inte vad Så fort jag slå på den så knastrar och tjuter den och ha sig, lever liksom sitt eget liv.. Lugna sedan ner sig men hörs fortfarande lite om den ifl man har låg volym på så att det faktiskt stör Och när man stänger av den kan ta uppemot 2-3 min innan den är helt tyst, sjukt irriterande, har den i sovrummet vilket förvärrar saken ännu mera när man ska sova

<{POST_SNAPBACK}>
Om man tex tänkte spela litet Wii så står man ofta upp och spelar, det var bland annat därför betraktningsvinkeln var extra viktig när jag valde ut denna i butiken eftersom vi tänkte skaffa ett dylikt spel. Dessutom tyckte jag om rörelsehanteringen som är bra i prisklassen, även detta givetvis viktigt om man ska spela spel på den. Ska man kolla på film så är det givetvis trevligt om man är flera som sitter i soffan att inte bara den som ser rakt framifrån får avnjuta bilden som det var tänkt att det ska se ut. Som sagt, nu när jag "bott in" tv:n så tycker jag att mitt exemplar är litet för dålig vad gäller betraktningsvinkel med full bildkvalitet. Det är därför jag sökte förklaringar och det tycks uppenbarligen som att det finns vissa ledtrådar som behöver följas upp. Skillnader i paneltillverkare och paneltyp är knappast att betrakta som obetydliga skillnader på en och samma tv-modell, i synnerhet inte om skillnaderna är så stora att en normalkund som jag märker av det. Frågan jag ställer mig är alltså om det gjorts några tester som ger svart på vitt om hur pass stora skillnaderna mellan R8-varianterna är. Det vore orimligt att man som kund ska betala fullpris för R8-exemplar med paneltyper som inte håller måttet i så här pass grundläggande bildegenskaper. När det gäller ljud så är mitt exemplar tyst så där har jag inget att klaga på. Om det var min tv som tjöt på det viset hade jag inte tvekat att reklamera, så får det inte vara med nya prylar.
Postad 19 May 2007 - 20:11
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Helt klart viktigt med betrektningsvinkel, klistrade bara in hans signatur för den är lite smårolig
Få se om surrandet och knastrandet fortsätter..och om det blir värre får jag nog nästan byta in den med tanke på att du sa att din var helt knäpptyst  Ingen annan som upplever nåt liknande som jag?
En annan irriterande sak jag tycker är kanalbytena..pinsamt segt går det, värsta jag varit med om.
Tur att man ska köpa en DireDTV så att man kan få betalkanalerna i Vista Media Center ist...
Postad 20 May 2007 - 16:07
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
köpte mig en Samsung LE32 R89
Satt upp den på väggen nu och haft den ett par dagar.
Har dock ett problem som jag stör mig på.
Tycker bilen verkligen är kanon med har väldigt mycket flimmer på svarta och vita färger.
Kollade på happy feet och det flimrar enormt mycket vissa scener där svart och vitt möts.
Samma sak på Blade Trinity en del mörka jackor såg ut som det blev dålig upplösning.
Gallren i slutet av scenen flimmrar då tvn inte klarar av det verkar det som.
Även svärden har den problem med ibland.
Har kollat lite i inställningarna men tvivlar starkt på att det är något där.
Är det någon som har samma problem eller är det bara gå tillbaka med tvn?
Postad 20 May 2007 - 17:15
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Så vart 32R89an äntligen uthämtad idag, riktigt trevlig sak det där
Det är ett S på baksidan, så det vart en S-PVA panel, riktigt fin bild har den.  Upplever för övrigt ingenting negativt med den som skrivits tidigare i tråden som dåliga betraktningsvinkel (förklaras av panelen?), inget surrande ljud (den är helt tyst) eller flimmer mellan svarta och vita färger, har dock inte använt den så mycket än men det kanske beror på vilken panel som sitter i TVn?
Helt klart grymt nöjd  Hoppas inte det uppstår några problem snart bara..
Postad 20 May 2007 - 22:32
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
...
Tycker bilen verkligen är kanon med har väldigt mycket flimmer på svarta och vita färger.
Kollade på happy feet och det flimrar enormt mycket vissa scener där svart och vitt möts. Samma sak på Blade Trinity en del mörka jackor såg ut som det blev dålig upplösning. Gallren i slutet av scenen flimmrar då tvn inte klarar av det verkar det som. Även svärden har den problem med ibland.
Har kollat lite i inställningarna men tvivlar starkt på att det är något där. Är det någon som har samma problem eller är det bara gå tillbaka med tvn?
<{POST_SNAPBACK}>
Vad har du för dvd-spelare, vilken upplösning kör du ut från den, vilket anslutningssätt använder du? Själv kör jag vanliga dvd med en Denon 1930 via hdmi, oftast 1080i som av någon anledning ger snäppet bättre bild än 720p trots att panelen bara har 768 linjer. Perfekt resultat måste jag säga. Flimmer och dylikt kan komma av att tv:n får fixa uppskalningen och det är den inte särskilt bra på i detta fallet, inte jämfört med vad denon 1930 ordnar i vilket fall. /H
Redigerat av Unregistered4b2a0cc2, 20 May 2007 - 22:33.
Postad 20 May 2007 - 22:48
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Det är ett S på baksidan, så det vart en S-PVA panel, riktigt fin bild har den.
...
Helt klart grymt nöjd Hoppas inte det uppstår några problem snart bara.. 
<{POST_SNAPBACK}>
Gratulerar! Kanske läge att ta några trisslotter också... skämt åsido känner jag mig rätt förbannad över den dåliga betraktnigsvinkeln på mitt exemplar så det är väl bara att försöka reklamera den. Önskar bara att jag hade mera på fötterna. För mig så tycks det som att Samsung provat att slänga in litet ädre panelteknologier i vissa exemplar bara för att se om folk märker något. Omöjligt att leda detta i bevis som ensam slutkund...
Postad 21 May 2007 - 08:59
SupremeX
-
SupremeX
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Hur gör man för att få fram servicemenyn på R89?
Postad 21 May 2007 - 14:21
Hayles
-
Hayles
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nu har jag fått min R89a också.
Ni andra som har den, har ni några bra inställningar att dela med er av? Min första LCD, så jag är inte riktigt haj på det. Inställningar för digital-tv, dvd ansluten via hdmi och till Xbox360 ansluten via komponent skulle uppskattas.
Redigerat av Hayles, 21 May 2007 - 14:22.
Postad 21 May 2007 - 15:47
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Grattis Hayles! Men var inte du ute efter en vit R86a?
Jag söker också gärna efter inställningar, själv har jag bara lekt lite med skärpan, kontrasten och ljusstyrkan samt växlat mellan standard och filmläget. Men vad anser ni om DNIe och movie plus, av eller på?
hsterner// Jo det blir väl dags att köpa sig ett par trisslotter...  Hoppas att du lyckats byta ut till en S-PVA panel då den verkar vara mycket bättre på bl.a. betraktningsvinkeln.
Postad 21 May 2007 - 17:49
Hayles
-
Hayles
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Grattis Hayles! Men var inte du ute efter en vit R86a? Jag söker också gärna efter inställningar, själv har jag bara lekt lite med skärpan, kontrasten och ljusstyrkan samt växlat mellan standard och filmläget. Men vad anser ni om DNIe och movie plus, av eller på?
Jo, det var ju tänkt så. Dock så visade det sig att den är försenad igen, och skulle komma tidigast i juli. Gått och väntat sen början av april, så att vänta till juli och kanske inte ens få den då orkade jag inte. Hur som helst så är jag mycket nöjd med R89an, den passar bättre in än vad R86an hade gjort faktiskt.
Postad 21 May 2007 - 18:53
anders.markstrom
-
anders.markstrom
-
Användare
-
-
107 inlägg
Hur gör man för att få fram servicemenyn på R89?
<{POST_SNAPBACK}>
To enter the Service Menu, key in the following button combination while the TV is in standby: INFO + MENU + MUTE + POWER
Postad 22 May 2007 - 15:39
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1044 inlägg
...
Kollade på happy feet och det flimrar enormt mycket vissa scener där svart och vitt möts. Samma sak på Blade Trinity en del mörka jackor såg ut som det blev dålig upplösning. Gallren i slutet av scenen flimmrar då tvn inte klarar av det verkar det som. Även svärden har den problem med ibland.
Har kollat lite i inställningarna men tvivlar starkt på att det är något där. Är det någon som har samma problem eller är det bara gå tillbaka med tvn?
<{POST_SNAPBACK}>
Vad har du för dvd-spelare, vilken upplösning kör du ut från den, vilket anslutningssätt använder du?
Själv kör jag vanliga dvd med en Denon 1930 via hdmi, oftast 1080i som av någon anledning ger snäppet bättre bild än 720p trots att panelen bara har 768 linjer. Perfekt resultat måste jag säga. Flimmer och dylikt kan komma av att tv:n får fixa uppskalningen och det är den inte särskilt bra på i detta fallet, inte jämfört med vad denon 1930 ordnar i vilket fall.
/H
<{POST_SNAPBACK}>
En del av felen kan se ut som att det skulle vara dålig upplösning. Har en ny samsung 890 som jag testat köra 576p 720p och 1080i med samma resultat Ska till expert idag och kolla. Mvh Anton
Postad 22 May 2007 - 18:54
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Det var en del som sökte inställningar och på Avforum kör dem med dessa: http://www.avforums....ad.php?t=513376Bla. 360 inställningar finns
Postad 22 May 2007 - 22:19
Sammy Sung
-
Sammy Sung
-
Rookie
-
8 inlägg
Det är ett S på baksidan, så det vart en S-PVA panel, riktigt fin bild har den. Upplever för övrigt ingenting negativt med den som skrivits tidigare i tråden som dåliga betraktningsvinkel (förklaras av panelen?), inget surrande ljud (den är helt tyst) eller flimmer mellan svarta och vita färger, har dock inte använt den så mycket än men det kanske beror på vilken panel som sitter i TVn?
Helt klart grymt nöjd Hoppas inte det uppstår några problem snart bara.. 
<{POST_SNAPBACK}>
Håller fullständigt med!!Jag hämtade min 32R86 igår (också S) och har ivrigt letat efter alla fel som nämns med dålig betraktningsvinkel,surr och flimmer men inget står att finna. Jag införskaffade samtidigt Samsungs nya DVD/HDD-recorder HR755 och dom fungerar fantastiskt ihop!Anynet+ (HDMI_CEC)är ju en extra bonus också. Har kollat t.ex. Ice Age2 och Happy feet och båda är helt underbara i 1080i,bättre än 720p i mitt tycke.
Postad 23 May 2007 - 00:45
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
--- hsterner// Jo det blir väl dags att köpa sig ett par trisslotter... Hoppas att du lyckats byta ut till en S-PVA panel då den verkar vara mycket bättre på bl.a. betraktningsvinkeln.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ska definitivt försöka stenhårt. Tycker jag har hyfsat bra på fötterna, CMO-bestyckade R8 kan dom med fördel spara till nästa mellandagsrea som jag ser det. Inget att betala fullpris för. Underbar bild i övrigt på den här bildvisaren, på vanlig dvd inte så långt färg/kontrastmässigt ifrån vad man får från en bra CRT. Upplösningen är en uppskattad fördel gentemot CRT om man skalar upp med hyfsade grejor. Fråga: finns det någon som helst tecken på själva kartongen som indikerar paneltyp? Det vore trevligt om man slapp behöva packa upp tv:n för att se vad som står på typskylten.
Postad 23 May 2007 - 17:47
Hayles
-
Hayles
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det var en del som sökte inställningar och på Avforum kör dem med dessa:
http://www.avforums....ad.php?t=513376
Bla. 360 inställningar finns 
<{POST_SNAPBACK}>
Tack, precis vad jag letade efter!
Postad 23 May 2007 - 17:51
Unregistered55ef3133
-
Unregistered55ef3133
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
funderar starkt på en r89, kollade på expert idag. verkar klart najs 
har nästan för mig att det fanns en S-PVA-sticker på fronten?
grymt förvirrande med alla modelbeteckningar, så kanske r86an med denna "gamla" panel inte alls är liknande r89an?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|