Samsung R8-serien
378 svar till detta ämne
Postad 11 April 2007 - 19:29
MarJon1
-
MarJon1
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Nya apparater från Samsung, verkar riktigt intressant... Någon som vet något mer än det som finns på Prisjakt? Om jag har koll så är serien från 26" till 40" med tre olika designer/färger på den nedre ramen R86 - transperant/röd, R87 - silver, R88 - blå och R89 - transperant Förövrigt är det troligtvis samma apparater... Lägger med lite bilder och länk till Samsungs hemsida där specifikationerna ligger. http://www.samsung.c...ducts/tv/lcdtv/Som sagt ni som vet mer får gärna fylla på tråden, tror jag beställer en R86:a snart, men det hade varit bra med lite synpunker först. R86
r86.jpg 51.73K
811 Antal nerladdningarR87
r87.jpg 45.27K
653 Antal nerladdningarR88
r88.jpg 40.97K
526 Antal nerladdningarR89
r89.jpg 42.81K
541 Antal nerladdningar
Postad 12 April 2007 - 09:21
MarJon1
-
MarJon1
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ljudcenter i Halmstad kommer sälja Samsung LE-26R87BD för 7500:-
Billigt om man jämnför med Prisjakt...
Postad 12 April 2007 - 12:28
Boon
-
Boon
-
Rookie
-
4 inlägg
Har beställt Samsung Le40r87 och den borde komma till dörren idag eller imorgon om posten får tummen ur.
för övrigt är Sibas tracking med kolli nummer sämst, men det visste väl alla redan
Postad 12 April 2007 - 14:17
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1112 inlägg
Jag kikade på LE40R86BDX idag på Onoff i Kista.
Bara en liten lunchtitt sådär, men jag lånade en fjärrkontroll och rotade runt lite i menyerna.
Mycket trevlig, måste jag säga. Fina kalibreringsmöjligheter och en mycket bra bild efter lite rattande.
Den är ruskigt snygg i verkligheten faktiskt....
Postad 12 April 2007 - 15:05
Robban B
-
Robban B
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag har då en R89 sedan några veckor och är riktigt nöjd så här långt. Detta är min första "platt" tv. Har pillat en del på inställningarna och har väl inte riktigt kommit fram till vad som är bäst..DNIe som är så omtalat går att stänga av, jag har kört med både på och av samt ibland i demo läget som gör att man får halva skärmen med och halva utan för att testa. Kan inte riktigt bestämma ännu om det verkligen är så dåligt..Köpte min på Expert i Sisjön/Göteborg, betalade ca 9900kr men då fick jag med en hdmi kabel modell bättre. Kör med ett PS3 och det blir verkligen bra bild. Tv tittande sker via sattelit så även där är bilden bra. Återkommer med mer senare, även lite bilder men det stämmer att min har en genomskinlig list längs ner.
Postad 12 April 2007 - 16:00
SupremeX
-
SupremeX
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Kopierar in mitt inlägg från den andra tråden..
-----------------------------------
Hejsan alles.
Nu har jag haft min 32R89 hemma i en dryg vecka och tänkte skriva av mig lite intryck.
Detta är min första Lcd så jag har inte så mycket att jämföra med i hemmiljö men jag har spenderat åtskilliga timmar på att välja modell.. Från början hade jag tänkt köpa en R75 men när R89 dök upp med främst fler Hdmi och på pappret bättre kontrast så bytte jag modell.
Det jag testat hitills är analog tv via comhem som faktiskt överaskade mig med helt okej bild. Jag var nästan helt beredd på att behöva skaffa digital-tv men just nu känner jag bilden duger för vanligt tv tittande. Givetvis är det så att kvaliteten på analoga sändningar skiftar ganska rejält beroende på vart man bor osv. men för mig funkar det helt ok. Bara man stänger av alla Dni och annat skumt och skruvar lite på bildegenskaperna så kan man få till en bra bild. Har bla. kollat lite på hockeyslutspelet på kanal 5 som jag trodde skulle bli en mardröm men som sagt.. det duger helt okej!
Xbox 360, 720p via component är det stora lyftet. Wow, en helt ny spelupplevelse.. tycker skärmen hänger med bra, inte sett tendens till några eftersläpningar och svärtan är bra.
Har kopplat in en pc (Ati Radeon nånting) via vga. Fungerade direkt. Valde 1360x768. Mycket trevligt att kunna sitta i soffan med trådlöst tgnbord. Bilden vid videouppspelning vet jag inte om jag ska uttala mig om eftersom jag egentligen inte testat något tillräckligt högupplöst än.
Skärmen i sig känns gedigen och lite lyxig, "touchkontrollerna" på ena sidan bidrar till en stor del av det. Menyerna är rätt snabba och det finns ju fler intställningar för bilden än vad jag orkat sätta mig in i än så länge..
Om jag ska klaga på något är det nog att skärmen tar en bra stund att sätta på, typ 5 sekunder.. men det kanske vanligt för den här typen av tv?
Fjärrkontrollen känns inte heller som så jättemycket att ha.. lite plastig och väger för lite. Mycket störande att det inte finns separata knappar för de olika ingångarna utan man måste t.ex. bläddra igenom Ext 1 och Ext 2 för att komma till compontent.
En trevlig funktion är dock att den iaf är delvis upplyst, man trycker på en "lampknapp" så tänds belysning bakom program och volymknapparna.
Ljudet i de inbyggda högtalarna är inget att hurra för men jag tycker det är snyggt att dom är dolda och kör iaf ut ljudet till min receiver. En trevlig funktion är att man helt kan stänga av högtalarna om man vill.
Så min slutsats.. (hitills) är väl att jag helt klart rekomenderar R89. Har man kikat på R7 serien som jag tycker jag absolut att man ska hosta upp den där extra tusenlappen och ta hem en R8 ist..
Har lite bilder i mitt galleri för den intresserade. Skicka gärna frågor eller rätta mig om du tycker att jag svamlar...
/ John
--------------------------------
Någon frågade lite annat..
"Jag undrar tex var köpte du den? Vad kostade den?
Hur snygg är den tranperanta listen i nederkant?"
Jag hittade tvn på Expert Stormarknad i Västerås för 9998:-
Expert Stormarknad är en del av coop och medmera kort så jag använde en 5% rabattcheck så priset hamnade på 9500:- Kan ju vara ett tips..
Den transparanta listen längst ner tycker jag ser bra ut.. inte riktigt som glas men inte superplastigt heller.. I mitt tycke är den här modellen mycket snyggare än alla varianter av R7-serien..
Postad 12 April 2007 - 18:37
Robban B
-
Robban B
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Har lagt några bilder i mitt galleri nu, 2 första bilderna är sattelit via scart och den sista PS3 via HDMI. Sorry för bilderna..Inte de bästa jag tagit..Här https://www.minhembio.com/Robban%20B
Redigerat av Robban B, 12 April 2007 - 18:37.
Postad 12 April 2007 - 20:32
Buck Rogers
-
Buck Rogers
-
Användare
-
-
177 inlägg
Har lagt några bilder i mitt galleri nu, 2 första bilderna är sattelit via scart och den sista PS3 via HDMI. Sorry för bilderna..Inte de bästa jag tagit..Här https://www.minhembio.com/Robban%20B
<{POST_SNAPBACK}>
Det är massa vertikala ränder på F1 bilden. Är det från kameran?
Postad 12 April 2007 - 22:19
Robban B
-
Robban B
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det är massa vertikala ränder på F1 bilden. Är det från kameran?
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, tyvärr
Postad 13 April 2007 - 09:51
Unregistered1273
-
Unregistered1273
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Samsung LE-32R86 LCD-TV!
Någon som känt på den? Såg den på Siba (infra city) för 8900 kr. Men den var svart, på bilden är den vit.
Bilden var iallafall enormt bra!
Postad 13 April 2007 - 10:40
drumloop
-
drumloop
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej. Vet någon här de distinkta panelskillnaderna mellan 32R86 och 32S86  ?
Skulle gärna vilja veta hur mycke det är som skiljer sig i bildkvalite mellan de 2 =)
Postad 13 April 2007 - 17:39
Frenetick
-
Frenetick
-
Användare
-
-
166 inlägg
Har nu använt min 32R87BD i tre dagar nu och känner mig redo för ett ge respons.
Bra:
- Den fantastiska designen. Kan komma på mig själv med att sitta och kolla på den istället för det som spelas upp på TV:n.
- Färgerna. TV:n är en jäkel på att producera fina och verkliga färger, bland det bästa jag sett på en LCD och i full klass med Sonys V-serie.
- Svärtan är riktigt bra den också för en LCD. Var lite tveksam i början trots att jag sluppit clouding och allt sånt. Men efter två-tre dagar ser man hur backlighten tonas ned en aning.
- Inställningsmöjligheterna är fenomenala. Du kan stänga av den dynamiska skitkontrasten och sedan ställa in minst sagt ALLT. + för att man kan sätta den dynamiska kontrasten på olika nivåer om man nu skulle vilja ha den igång. Många alternativ för färgerna och svärtan också.
- PC-stödet är riktigt fint. Pixelmappat fint och rätt via både HDMI och VGA. Sedan kan du välja att inte ställa in bilden som kommer ifrån datorn, alltså att låta den köra på helt utan bildbehandling eller så kan du knåpa hur mycket du vill.
- Bildkvaliteten på högupplöst är sanslöst. Kopplade in den till datorn och körde lite 720p klipp som såg fenomenala ut. Ladda ner era tv-serier i HD eller minst HR!
- Snabb panel. Inte märkt av varken eftersläpningar eller input lag. Fotboll och PS3 ser riktigt bra ut på den.
Nackdelar:
- Att byta mellan källor är jobbigt. Du måste sitta och trycka på en knapp tills du kommer fram. Det segt också, så ibland hamnar du för långt fram och måste börja om.
- Kvaliteten på analoga sändningar är skit. Dock matar jag den med en 15 år gammal halvkass sliten antenkabel som splittats så ja..
- Den är en dammhög efter en dag. Samsung har insett detta och sskickar med en trasa.
- Inställningsmöjligheterna kan också fan bli för mycket. Att du kan ställa in svärtan via tusen olika ställen och olika möjligheter gör en förvirrad. Samma sak med färgerna. Samtidigt så blir ju bildkvallen riktigt bra också.
Sett över det hela är jag riktigt ###### nöjd. Ljudet är förresten ganska mediokert. Varken bra eller dåligt.
Nu ska jag fan kalibrera den...
Postad 13 April 2007 - 17:56
MarJon1
-
MarJon1
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tack Frenetick för den utförliga recensionen!
Beställer nog en 26" i nästa vecka...
Postad 13 April 2007 - 18:12
MarJon1
-
MarJon1
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Om jag fattat allt rätt så är det lite skillnad på 23"-26" och 32"-40": 23-26" har 2 HDMI och 32-40" har 3 stycken 23-26" har inte HDMI-CEC (Anynet+)Någon som har koll på vad som menas med det???23-26" har 5000:1 i dynamisk kontrast men 32-40" har 8000:1 Har detta någon större betydelse för bilden, jag menar att bilden är ju mindre på 26"???23-26" har fast stativ - 32-40" kan vridas 40grader Blev lite fundersam nu: behöver bara en 26" och har troligtvis bara användning för 2 HDMI inte särskilt ofta jag kommer vrida på tv:n och om min teori om kontrasten håller är jag lugn Dock är pris skillnaden inte mer än ca 2000:-
Redigerat av MarJon1, 13 April 2007 - 18:18.
Postad 13 April 2007 - 22:23
Frenetick
-
Frenetick
-
Användare
-
-
166 inlägg
Kan säga som så att jag valde 32:an men börjat smått ångra mig. Funderar på att gå tillbaka och lägga till sex lappar och köpa 40 tummaren.
Postad 14 April 2007 - 00:37
Buck Rogers
-
Buck Rogers
-
Användare
-
-
177 inlägg
Kan säga som så att jag valde 32:an men börjat smått ångra mig. Funderar på att gå tillbaka och lägga till sex lappar och köpa 40 tummaren.
<{POST_SNAPBACK}>
Har du kulor ska du köpa 40", inget snack om saken. Sen kommer din PS3 må mycket bättre Själv kör jag xbox360 på projj 100" och GOW blir riktig kärlek!
Postad 15 April 2007 - 10:00
Kardemumman
-
Kardemumman
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Är det så för alla som köpt någon R8-modell att det tar några sekunder att sätta på tv:n? Detta ser jag som en ganska stor nackdel, man vill ju inte behöva gå å koka kaffe för att vänta på att tv:n startar..
Postad 15 April 2007 - 10:54
Heco12
-
Heco12
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Är det så för alla som köpt någon R8-modell att det tar några sekunder att sätta på tv:n? Detta ser jag som en ganska stor nackdel, man vill ju inte behöva gå å koka kaffe för att vänta på att tv:n startar..
<{POST_SNAPBACK}>
Japp. Typ 5 sekunder men man blir van. jag tänker inte längre på det i alla fall.
Postad 15 April 2007 - 11:51
Robban B
-
Robban B
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker inte det är speciellt länge..Min gamla Philips CRT tog ungefär lika lång tid på sig.
Postad 16 April 2007 - 07:33
MarJon1
-
MarJon1
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hittade en länk med en video recension, dock på franska... http://www.cinenow.c...o-735.htmlClick
Postad 16 April 2007 - 07:48
MarJon1
-
MarJon1
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Någon som har koll på hur användbart "HDMI CEC (Anynet+)" är???
Skulle köpa 26" men den har inte CEC i sina HDMI, något att bry sig om? Funkar det mellan olika tillverkare?
Någon som vet mer om detta???
Postad 16 April 2007 - 09:50
drumloop
-
drumloop
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Skulle köpa 26" men den har inte CEC i sina HDMI, något att bry sig om? Funkar det mellan olika tillverkare?
<{POST_SNAPBACK}>
Det var väll bara något som kände av vilken av aparaterna kopplade till hdmi kontakten som kördes så man skulle kunna styra den utan någo extra kontroll etc? tycker det inte låter så användbart
Postad 17 April 2007 - 22:30
corv1
-
corv1
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Är inställningarna i menyerna gemensamma eller unika per ingång? (hdmi, scart osv)
/ Micke
Postad 18 April 2007 - 02:44
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> http://en.wikipedia....Control_channel CEC ska vara universellt - och låter rätt praktiskt - men bör väl ändå inte klassas som en deal breaker?
Postad 18 April 2007 - 12:34
Robban B
-
Robban B
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Är inställningarna i menyerna gemensamma eller unika per ingång? (hdmi, scart osv)
/ Micke
<{POST_SNAPBACK}>
De är unika per ingång. Ni som köpt denna TV vad kör ni med för inställningar? Min första platt-tv så jag håller på och pillar lite fram och tillbaka med inställningarna..
Postad 19 April 2007 - 22:48
fixed
-
fixed
-
Rookie
-
3 inlägg
Kommentarer om en le-26r89 inköpt från Expert Globen i Stockholm:
- Mitt första ex hade blinkande vita pixlar över hela skärmen (syntes bara om man kollade riktigt noga och endast för vissa bilder, men problemet gällde oavsett om man kopplade in via VGA, HDMI, eller AV). Expert byter ut varan om den har fel när man packar upp den (om man klagar inom en vecka), så jag fick byta mot en ny utan krångel. Nästa skärm tycks fungera fint...
- Min första LCD-TV så jag kan inte säga så mycket om bilden i jämförelse med andra TV, men själv tycker jag bilden är ritigt bra. Har kopplat in dator via HDMI (från DVI på datorn) och bilden är perfekt. Har prövat se på DivX filmer etc och jag har inga klagomål på bilden (inga "spår" etc.).
- En annan sak som få personer verkar kommentera på är kvaliteten om man kopplar in en Playstation 2: helt klart över mina förväntningar, men se till att köpa en komponentkabel (köpte min från psxcare i Stockholm). När man kopplar med kabeln som kommer med PS2 så är bilden oskarp. Prövade även med RGB SCART kabel, men av någon anledning så stod inte bilden stilla...såg ut som någon hade lagt på en sinus demo effekt på skärmen...speciellt tydligt då det är mycket text på skärmen. Komponent å andra sidan är knivskarpt och bilden står stilla. Man märker givetvis att PS2 inte har särskilt hög upplösning, men jag själv tycker TV:n är bra för att spela PS2 på (i min synpunkt bättre än CRT TV:n som jag bytte ut).
- TV:n har även ljudutgång så jag har den kopplad till stereon och kör att ljud därigenom...fungerar också bra.
Till er som funderar på om det är värt att uppgradera till LCD TV för spel och film, men är osäkra på om bilden är "tillräckligt bra": jag rekommenderar varmt denna TV, den lever i alla fall upp till min förväntan! Jag kan även rekommendera Expert Globen för dem som bor i närheten, fast min upplevelse av andra Expert butiker är inte lika bra.
Vad annars...ja, vissa personer klagade på uppstartningstiden...för mig tar det bra mycket längre tid att starta upp datorn/PS2an så jag har inte ens tänkt på det!
Postad 20 April 2007 - 14:51
MarJon1
-
MarJon1
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tack fixed för dom raderna, beställer in LE-26R87 idag...
Postad 20 April 2007 - 19:13
DellDåre
-
DellDåre
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Tv funkar bra med ...
Viaccess Boxer..
Redlabel (SCM Microsystem) V4.84 modul + Alex
Så ni vet .. 
100 %
Textning funkar rolex på C+
Redigerat av DellDåre, 21 April 2007 - 15:00.
Postad 22 April 2007 - 17:47
Peter_L
-
Peter_L
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej undrar om någon som äger en R8 32 tum kollar på fotboll och då om det flyter på bra...
Postad 23 April 2007 - 05:43
DellDåre
-
DellDåre
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
fotboll ok!
Hocky ok!
Digital boxen i tv är bra + EPG
Postad 23 April 2007 - 18:24
bobbenmanen
-
bobbenmanen
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej!
Dttta är min första post i forumet, men jag har läst det ett tag och det verkar som om folk här har ganska bra koll. Jag funderar på en samsung 40R89BDX. Är det någon som har en 40 tummare i R-serien och vet hur den är på att visa analoga signaler jämfört med andra LCD? Om det är någon som har en, ge gärna ett totalomdöme, det är väldigt svårt att hitta recensioner och omdömen om denna TV.
Tack på förhand!
Postad 30 April 2007 - 10:47
Hayles
-
Hayles
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Vet någon när Samsung hade tänkt skicka ut LE32R86 till butikerna? Den skulle kommit i mars tror jag, men den har fortfarande inte kommit.
Postad 01 May 2007 - 15:25
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Vad är skillnaden på R87, R88 och R89?!
Postad 01 May 2007 - 16:01
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Vet någon när Samsung hade tänkt skicka ut LE32R86 till butikerna? Den skulle kommit i mars tror jag, men den har fortfarande inte kommit. <{POST_SNAPBACK}>
LE32R86 finns ju ute hos bl.a. Onoff. Dock så ska det vara rätt stora väntetider för hela 32Rx då de har sålt förvånansvärt bra. Vad är skillnaden på R87, R88 och R89?!  <{POST_SNAPBACK}>
Det enda som skiljer är listen nedtill, på R87 går den i en blå(?) ton, R89 har transparant samt att knappen för av/på sitter i mitten på R89 å till höger på R87. Kan tillägga att vi äntligen har köpt en 32R89 hos Expert, dock är det leveranstid på cirka två veckor  Kan återkomma med mer info när vi fått den!
Postad 01 May 2007 - 18:25
Serreos
-
Serreos
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Vet någon när Samsung hade tänkt skicka ut LE32R86 till butikerna? Den skulle kommit i mars tror jag, men den har fortfarande inte kommit. <{POST_SNAPBACK}> LE32R86 finns ju ute hos bl.a. Onoff. Dock så ska det vara rätt stora väntetider för hela 32Rx då de har sålt förvånansvärt bra.
Vad är skillnaden på R87, R88 och R89?!  <{POST_SNAPBACK}> Det enda som skiljer är listen nedtill, på R87 går den i en blå(?) ton, R89 har transparant samt att knappen för av/på sitter i mitten på R89 å till höger på R87.
Kan tillägga att vi äntligen har köpt en 32R89 hos Expert, dock är det leveranstid på cirka två veckor Kan återkomma med mer info när vi fått den!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har köpt r87 och den nedre listen är i aluminium, och knappen sitter i mitten som alla andra modeller...
Postad 01 May 2007 - 19:00
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Vad är skillnaden på R87, R88 och R89?!  <{POST_SNAPBACK}> Det enda som skiljer är listen nedtill, på R87 går den i en blå(?) ton, R89 har transparant samt att knappen för av/på sitter i mitten på R89 å till höger på R87. <{POST_SNAPBACK}> Jag har köpt r87 och den nedre listen är i aluminium, och knappen sitter i mitten som alla andra modeller...<{POST_SNAPBACK}>
Ber om ursäkt, blandade ihop R87 med R86/88, på dessa modeller sitter på/av-knappen till höger.
Postad 01 May 2007 - 21:29
Hayles
-
Hayles
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Vet någon när Samsung hade tänkt skicka ut LE32R86 till butikerna? Den skulle kommit i mars tror jag, men den har fortfarande inte kommit. <{POST_SNAPBACK}> LE32R86 finns ju ute hos bl.a. Onoff. Dock så ska det vara rätt stora väntetider för hela 32Rx då de har sålt förvånansvärt bra.
Sorry, dåligt formulerat. Jag vet att dom tog slut snabbt och menade om någon visste när ny leverans kommer ut. Speciellt LE32R86 (vita) verkar vara slut överallt, kollat på Expert, Siba och Onoff. Har någon hört när de kan tänkas levereras? Har hört olika från olika ställen.
Postad 02 May 2007 - 16:55
Unregistered7f6fdfb2
-
Unregistered7f6fdfb2
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej där! Är egentligen färsk inom LCD men har nu läst på så mycket inför mitt hdtv-köp att det inte känns så... Lutar nu i alla fall starkt mot en 26R8 -variant, och särskilt mot 26R89DBX. Känner mig redan välinformerad tack vare den här fina tråden, men har några ytterligare funderingar: 1. Vad står X:et för i 26R89DBX? 2. Har någon kopplat in en mac via DVI? Pixelmappat? Video m tex VLC? 3. Har någon erfarenhet av Samsungs pixelgarantier? (dvs hur svårt är det att byta vid fel) 4. Avråder någon från att handla på Experts internetbutik? Jmf med nån lokal handlare (bor i Sthlm). Tacksam för informativa svar. PS Den här amatörrecensionen känns fö betryggande http://cgriley.com/2...-le26r88bd.aspx
Postad 03 May 2007 - 03:10
Neider
-
Neider
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hallå
Såg att netonnet ska börja sälja R81b, jag har aldrig sett den modellen? ända listorna jag sett har varit R86-R89. Vet någon om det bara är en designskillnad med R81b som de andra modellerna eller inte? enligt specifikationerna tycker jag de ser lika ut.
Var annars ganska schyst pris, tänkte köpa 32" för 10.000 först, men nu blev man sugen att vänta några veckor och inhandla 37" för 12.000 på netonnet istället.
Postad 03 May 2007 - 10:56
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Vilket kaos med alla designvarianter (81, 82, 86, 87, 88, 89...)
Fråga:
Vad betyder/skiljer det mellan beteckningar B, BD samt BDX på slutet
Postad 03 May 2007 - 16:23
toppo
-
toppo
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hallå
Såg att netonnet ska börja sälja R81b, jag har aldrig sett den modellen? ända listorna jag sett har varit R86-R89. Vet någon om det bara är en designskillnad med R81b som de andra modellerna eller inte? enligt specifikationerna tycker jag de ser lika ut.
Var annars ganska schyst pris, tänkte köpa 32" för 10.000 först, men nu blev man sugen att vänta några veckor och inhandla 37" för 12.000 på netonnet istället.  <{POST_SNAPBACK}>
Netonnet är ingen officiell återförsäljare av Samsung Sverige, det innebär att de istället tar in sina apparater från andra länder i Europa, bl.a. Tyskland där R81b säljs. Vad det innebär i form av service o.dyl. vet jag inte. R81b är nog annars liknande de andra R8x som säljs i Sverige.
Postad 03 May 2007 - 18:15
janeee
-
janeee
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
B=Black
W=White
D=Digital turner
Postad 04 May 2007 - 09:07
Unregistered7f6fdfb2
-
Unregistered7f6fdfb2
-
Rookie
-
6 inlägg
Hallå
Var annars ganska schyst pris, tänkte köpa 32" för 10.000 först, men nu blev man sugen att vänta några veckor och inhandla 37" för 12.000 på netonnet istället.  <{POST_SNAPBACK}> Netonnet är ingen officiell återförsäljare av Samsung Sverige, det innebär att de istället tar in sina apparater från andra länder i Europa, bl.a. Tyskland där R81b säljs. Vad det innebär i form av service o.dyl. vet jag inte. R81b är nog annars liknande de andra R8x som säljs i Sverige.
<{POST_SNAPBACK}>
Bra info! Tack för beteckningsförklaringarna. Fortfarande ingen info om X?
Postad 04 May 2007 - 13:10
fixed
-
fixed
-
Rookie
-
3 inlägg
1. Vad står X:et för i 26R89DBX? 2. Har någon kopplat in en mac via DVI? Pixelmappat? Video m tex VLC? 3. Har någon erfarenhet av Samsungs pixelgarantier? (dvs hur svårt är det att byta vid fel) 4. Avråder någon från att handla på Experts internetbutik? Jmf med nån lokal handlare (bor i Sthlm).
Mina erfarenheter med LE-26R89BDX kan kanske hjälpa lite, men tyvärr kan jag inte svara på alla dina frågor. 2. Har kopplat in min iBook via VGA och det är inte något jag kan rekommendera då iBook:en har 1024x768 som högsta upplösning. Har du en nyare Mac så lär det väl gå hur bra som helst. Den enda erfarenheten jag har med DVI är att jag kopplat in en PC från DVI till HDMI och det är perfekt bild; filmer med VLC ser väldigt bra ut tycker jag. 3. Vad jag kan minnas så sa de på Expert Globen att Samsung byter ut skärmen vid tre trasiga pixlar nära varandra, men om man köper Experts extra trygghetsförsäkring (ca 1100 -- 1500 :- för 3 till 5 år) så byter de ut den även om den bara har EN trasig pixel (dvs. du behöver inte oroa dig för trasiga pixlar). Jag hade problem med min TV och hade inga problem att byta ut mot en ny...bara att ringa till Expert och berätta om felet så sa de att jag kunde komma förbi och byta med en gång. 4. Vet inget om Experts internetbutik, men som kanske är uppenbart så har jag bra erfarenheter från Expert Globen. Lycka till med köpet!
Postad 04 May 2007 - 16:34
christersigurd
-
christersigurd
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Har nu köpt en 37r86, men vad ska man ha för bildinställningar?
Vad kör ni med?
Postad 04 May 2007 - 21:48
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Vad är skillnaden på R87, R88 och R89?!  <{POST_SNAPBACK}> Det enda som skiljer är listen nedtill, på R87 går den i en blå(?) ton, R89 har transparant samt att knappen för av/på sitter i mitten på R89 å till höger på R87. <{POST_SNAPBACK}> Jag har köpt r87 och den nedre listen är i aluminium, och knappen sitter i mitten som alla andra modeller...<{POST_SNAPBACK}> Ber om ursäkt, blandade ihop R87 med R86/88, på dessa modeller sitter på/av-knappen till höger.
<{POST_SNAPBACK}>
Är lite trögfattad men det enda som skiljer 87, 88, 89 är alltså listen och on/off knappen? Tycker dock Samsung har tagit värdelösa bilder på alla modeller, går ju inte skilja vilken modell som har vilken list och bara små fjuttbilder på några 100 pixlar och är det inte så man ser redigt så är det nåt som blänker i nederkanten så man kan ju undra ifl listen är vit? Nu blev det väldigt grinigt här men det är f'n att dem inte kan göra det enkelt för sig och skriva vad som skiljer alla dessa modeller åt... Inte blir det bättre hlr när Tv supporten via mail är nere Men bara för att vara säker att jag får "rätt" list innan jag beställer checkar jag en gång till. (vill absolut inte ha den blåa  ) R87, aluminium? R88, blå? R89, ....?? Och varför säljer ingen återförsäljare R89?!
Postad 05 May 2007 - 00:11
Unregistered7f6fdfb2
-
Unregistered7f6fdfb2
-
Rookie
-
6 inlägg
Mina erfarenheter med LE-26R89BDX kan kanske hjälpa lite, men tyvärr kan jag inte svara på alla dina frågor.
2. Har kopplat in min iBook via VGA och det är inte något jag kan rekommendera då iBook:en har 1024x768 som högsta upplösning. Har du en nyare Mac så lär det väl gå hur bra som helst. Den enda erfarenheten jag har med DVI är att jag kopplat in en PC från DVI till HDMI och det är perfekt bild; filmer med VLC ser väldigt bra ut tycker jag.
3. Vad jag kan minnas så sa de på Expert Globen att Samsung byter ut skärmen vid tre trasiga pixlar nära varandra, men om man köper Experts extra trygghetsförsäkring (ca 1100 -- 1500 :- för 3 till 5 år) så byter de ut den även om den bara har EN trasig pixel (dvs. du behöver inte oroa dig för trasiga pixlar). Jag hade problem med min TV och hade inga problem att byta ut mot en ny...bara att ringa till Expert och berätta om felet så sa de att jag kunde komma förbi och byta med en gång.
4. Vet inget om Experts internetbutik, men som kanske är uppenbart så har jag bra erfarenheter från Expert Globen.
Lycka till med köpet!
<{POST_SNAPBACK}>
Stort tack. Tycker det är sjukt jobbigt med såna här inköp. Nu kommer jag dock beställa en 26R89:a från expert (89:an har vad jag förstår genomskinlig underkant och rund knapp i mitten) och hoppas på det bästa. Tror det är värt nån hundralapp att slippa eventuellt krångel med en avlägsen återförsäljare. X:et är fortfarande ett mysterium Har f ö (och för er andra som också har svårt att bestämma er) velat mellan 40 tums fullHD från Sony eller Samsung till fula små lågprislösningar. För mig är priset är mindre viktigt än vad man får för de pengar man lägger ner. Resonerade därför fram och tillbaka men tänkte till slut att jag borde låta källorna avgöra. Kommer mest kolla på nedladdade HBO-serier från en mac samt, då och då, spela xbox 360, ps2 och kolla på DVD eller vanlig tv. Med den bakgrunden känns det inte så motiverat med 1080p och en enorm skärm som kommer framhäva alla defekter i mina huvudsakligen undermåliga källor. Om jag hade en stark passion för blue ray eller ps3 hade jag kanske resonerat annorlunda men nu får jag istället pengar över till andra prylar eller nån trevlig resa.
Postad 05 May 2007 - 04:11
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
R89 = transparent ram i nederkanten, "rund ring" under Samsung-loggan. R88 = blå ljuskälla i nederkanten. R87 = silverram i nederkanten, "rund ring" under Samsung-loggan. R86 = transparent ram plus blå ljuskälla i nederkanten. Den blå ljuskällan syns knappt i dagsljus och går att stänga av. Baksidan av apparaten är helt slät och i pianolack. Personligen tycker jag R88:an är snyggast. Var inne på ONOFF idag och kollade in den (37''). Frågade om den kunde pixelmappa, men de visste inte vad det var för något. Trevliga var dom iaf. Alla apparater i butiken (ca 20st, både LCD och Plasmor) var seriekopplade till en DVD med scart. Ingen stack ut något exceptionellt från mängden, men jag var inte inne och rotade i alla menyer på varje apparat... R88:an bild fick ett lyft efter att ha gått in i menyn och bytt från "Dynamisk" till "Normal". Läget "Bio" gav bilden verkligen en biokänsla! Kunde nästan känna lukten av popcorn  Efter månaders letande efter en LCD i prisklass 12-15.000:- och storlek 37-40'' får jag nog slå till på denna (i någon 30-dagars öppet-köp butik förståss, måste hålla beslutsångesten vid liv  ) Har tidigare varit inne på LG 37LB2R eller Sony KDL-40V2500, men denna kändes mer rätt helt enkelt... PIXELGARANTI: ONOFF-säljaren sa att Samsung byter in vid alla pixelfel, räcker med en enda trasig pixel.
Redigerat av Pompen, 05 May 2007 - 04:17.
Postad 05 May 2007 - 09:03
Anthon. A.
-
Anthon. A.
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
R89 = transparent ram i nederkanten, "rund ring" under Samsung-loggan.
R88 = blå ljuskälla i nederkanten.
R87 = silverram i nederkanten, "rund ring" under Samsung-loggan.
R86 = transparent ram plus blå ljuskälla i nederkanten.
Den blå ljuskällan syns knappt i dagsljus och går att stänga av. Baksidan av apparaten är helt slät och i pianolack.
Personligen tycker jag R88:an är snyggast. Var inne på ONOFF idag och kollade in den (37''). Frågade om den kunde pixelmappa, men de visste inte vad det var för något. Trevliga var dom iaf.
Alla apparater i butiken (ca 20st, både LCD och Plasmor) var seriekopplade till en DVD med scart. Ingen stack ut något exceptionellt från mängden, men jag var inte inne och rotade i alla menyer på varje apparat...
R88:an bild fick ett lyft efter att ha gått in i menyn och bytt från "Dynamisk" till "Normal". Läget "Bio" gav bilden verkligen en biokänsla! Kunde nästan känna lukten av popcorn 
Efter månaders letande efter en LCD i prisklass 12-15.000:- och storlek 37-40'' får jag nog slå till på denna (i någon 30-dagars öppet-köp butik förståss, måste hålla beslutsångesten vid liv ) Har tidigare varit inne på LG 37LB2R eller Sony KDL-40V2500, men denna kändes mer rätt helt enkelt...
PIXELGARANTI: ONOFF-säljaren sa att Samsung byter in vid alla pixelfel, räcker med en enda trasig pixel.
<{POST_SNAPBACK}>
Åhh, tack! Ska ändå en sväng ut till Onoff, Siba och CO. så får nog ta en sväng förbi R88: an ändån ifl den var den finaste utav dem alla
Postad 05 May 2007 - 15:18
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Åhh, tack!
Ska ändå en sväng ut till Onoff, Siba och CO. så får nog ta en sväng förbi R88: an ändån ifl den var den finaste utav dem alla 
<{POST_SNAPBACK}>
Ringde ONOFF (Sisjön Göteborg) idag då jag såg på deras hemsida att butikspriset skall vara 13.990:- och inte 14.990:- som det stod på prislappen i affären. "Oj, vi har märkt fel" svarade han. EDIT: Nu är den nere i 12.990:-, priskrig mellan ONOFF och Elgiganten
Redigerat av Pompen, 12 May 2007 - 04:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|