Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box
Humax CXHD-1000C
(Digitalboxar)
|
1
|
(183)
|
Inga priser |
Postad 17 June 2008 - 14:27
Postad 17 June 2008 - 14:45
Jag tycker boxen är OKEJ & presterar en hyfsad bild som jag är nöjd med ingen superbild eller så men OKEJ .
Kommer inte bråka någe mer(just nu) med COMHEM då dom har kompenserat mig med 6 mån HDTV .
COMHEM ligger 1a på min lista på företagen jag hatar .
Någon skrev när man TROR att COMHEM har sjunkit så lågt man kan komma så tar dom fram spaden & gräver lite till .
Postad 17 June 2008 - 14:47
Postad 17 June 2008 - 15:18
Undac
Jag menade inte bilden när du kopplar HDMI genom din Receiver utan om själva HDMI växlingen fungerar..
Maveric
Ja och det var det jag svarade på, vad fick dig att tro något annat?
Först svarade jag på vad jag ansåg om bilden sedan om HDMI-växling (och jag lade till det där om text-tv eftersom många upplevt det problemet).
UndaC: Jag gör inga anspråk på att den här undersökningen ska vara statistiskt säkerställd. Jag vill dock påstå att den här undersökningen är mer signifikant än de undersökningar som Comhem påstar sig ha fakta kring i samma sak. Nämligen att det "endast är vissa kunder som upplever problem med boxen". Den slutsatsen har de dragit utifrån den andel kunder som ringt in och reklamerat: Säkert en försvinnande liten andel. Jag har aldrig hört dig uttrycka att dom slutsatserna är felaktiga Varför? Den här undersökningen är du däremot snabb med att förkasta. Det här är vårat sätt att påvisa motsatsen. Att det är en stor andel kunder som är missnöjda. Över 90% faktiskt. Det är bara att titta på resultatet hittills. Sen om det är en klick i mitten som varken är nöjda eller missnöjda och som inte svarar, kanske inte spelar så stor roll i smmanhanget
Det är förståligt att du inte lagt märke till de inlägg där jag är skitförbannad för att comhem påstår att enbart en liten andel användare ser problem med boxen. Den andra tråden är sjukt lång. Men om du börjar från sida ett så kommer du att se att jag tagit upp just det ämnet ett antal gånger.
Och nej, ditt resultat säger absolut ingenting.
Du har i princip gett folk ett alternativ. Du vet som omröstningarna i Irak.
"Ska Saddam Hussein bli president igen" och på formuläret finns det bara en enda ruta där det står "ja".
Du ger två alternativ: "supernöjd" eller "missnöjd".
Du liksom jag vet ju redan från början att boxen knappast är perfekt ändå formulerar du dig så. Det enda vettiga alternativet som det ser ut just nu är ju att man är missnöjd.
Om jag gör en omröstning där jag frågar
"Vad heter du?"
och svarsalternativen är "Kalle Anka" och "Anders" så kommer givetvis Kalle Anka att få i princip noll % medan Anders kommer få närmre 100 %: betyder det att i princip alla här heter Anders?
Det är klart som korsvpad att din omröstning blir fullkomligt uppåt väggarna missvisande när du gör så.
"Vad tycker du om moderatorerna"
1. De är det perfekta partiet.
2. Jag är missnöjd med en del saker de gjort.
Även om du så skulle ge den omröstningen till MUF så hade du fått en sjuk förvrängning av resultatet och det skulle framstått som om alla MUFare var missnöjda med moderatorerna.
Det är så barsnligt att man blir helt viummelkantig.
Maveric slog som sagt huvudet på spiken när han sa att inte ens comhemanställda skulle kunna ge ett positivt resultat i den här tråden.
Och du själv som tycker så illa om boxen.
Om du själv ogillar boxen så mycket, hur kan det komma sig att det enda alternativet du kan komma på till din egen åsikt är att man älskar den? Det verkar ju extremt suspekt.
Om du går på stan med en polare och du ser en tjej som du tycker är snygg och när du frågan din polare vad han tycker säger han "njaeee", tar du då för givet att din polare tycker att hon är så ful att han håller på att kräkas? Är det det naturliga alternativet som dyker upp i din hjärna?
Postad 17 June 2008 - 15:19
Annars tycker jag det är svårt att uttala mig om bildkvalitén. Ibland är den helt underbar, oftast på SVT men även andra kanaler glänser ibland. Då är det svårt att säga vad som beror på boxen och vad som beror på utsändningen. Om man tar fotbolls-EM som exempel, så tycker jag bilden känns lite väl suddig. Det är ju märkligt eftersom det förmodligen filmas med HD-kameror, och jag vet ju t.ex. Friidrotten i SVT att det kan vara mycket bättre bild. Enligt Maveric är bilden bättre via CD, och jag har ingen anledning att inte tro honom, frågan är bara varför det skiljer sig. Jag vet ju att Humaxboxen kan ge riktigt fin bild. Skiljer sig bitrate på TV4 mellan CD, CH och Boxer?
CB ser jag sällan, och utan nån referens vet jag ju inte om det är sändningen eller boxen. Vore det boxen skulle det väl alltid finnas? Fast ändå så sägs det ju vara bättre med andra boxar.
Text-TV krånglar även för mig efter updateringen. "no telext".
Hackande ljud har jag inte märkt av, och jag använder inte någon HDMI-växel.
Postad 17 June 2008 - 15:24
Det är naivt att tro att de som läser och skriver på detta forum är representativa för ComHems (HD)boxkunder. Du frågar 5% av populationen och de 5% ligger längst till höger på normalfördelningskurvan av intresse.Varför skulle detta vara naivt? Här sitter vi ett par hundra boxägare. Ett 50-tal av dessa har svarat. Tendensen är att 90% är missnöjda. Nyansen i hur missnöjda kunderna är kan du se i fråga 2. Svarar man i den frågan alt 2 eller 3 så är man troligen duktigt missnöjd. Då kan vi dra slutsatsen att 30% är mindre missnöjda och 70% mer missnöjda. 70% som är mer missnöjda är fortfarande en väldigt hög andel. Comhems lilla telefonundersökning där bara vissa kunder var missnöjda kanske skulle hamna på max 1%. Skillnaden mellan 1% och 70% är ganska stor.
Redigerat av clnr, 17 June 2008 - 15:24.
Postad 17 June 2008 - 15:44
jag tycker att det gnälls lite väl mycke om boxen den är inte bra men inte uselheller.Det finns olika tankar om denna box ..
Jag tror att ens mening med denna box helt beror på vilka referensramar man har
och vilka krav man ställer på en box. Alla har inte samma förväntningar och alla har
inte samma referensramar om bild.
Att kunna bild .. är inte lika med att man kan alla tekniska termer.. eller att man kan
förklara vilken signal det är som går i en specifik kabel... Bild är något man upplever
visuellt och som kräver en viss vana ...om inte mycket stor vana .. för att kunna ge en
rättvis bedömning. Det finns dom som sitter i grupp och bedömmer bilden från olika
bildvisare och som genom sitt intresse träffas regelbundet .. i rätt miljö och med ... rätt utrustning.
Dessa tror jag mycket mer på .. än de som svänger sig med facktermer i både det ena
som det andra sammanhanget och som aldrig skaffat sig den totala praktiska erfarenheten.
Om jag då säger som så .. att jag har låtit en "sådan grupp" få göra sin bedömning av
denna boxen .. på olika bildvisare och att man samstämmigt sågat boxen vid botteplattan
... och att man samstämmigt är överens om att det måste vara hårdvaran som sätter
begränsningarna för denna boxens framtid.... Skulle det inte vara beviset för att det
som vissa inte ser men som ses av de erfarna ... faktiskt existerar..?
För en del -Ja .. för en annan del - Nej ..
Det kvittar hur mycket man än försöker hjälpa människor till insikt i en sådan här fråga.
Det finns alltid dom som är nöjda och det finna alltid dom som inte förstår att dra nytta
av andras kunskap och erfarenhet.
För många av dom som har kopplat sin box via Reciever .. har ett nytt problem uppstått.
Bara det kan vara irriterande nog och skäl för att man inte accepterar boxen för vad
den kostat / kostar ( för dom med bindningstid .. Bindnngstid = Kostnad )
Maveric
Det är väl ingen som har blivit tvingad till att teckna abonemang på denna box.
Postad 17 June 2008 - 15:48
Ja och det var det jag svarade på, vad fick dig att tro något annat?
Först svarade jag på vad jag ansåg om bilden sedan om HDMI-växling (och jag lade till det där om text-tv eftersom många upplevt det problemet).
Det är förståligt att du inte lagt märke till de inlägg där jag är skitförbannad för att comhem påstår att enbart en liten andel användare ser problem med boxen. Den andra tråden är sjukt lång. Men om du börjar från sida ett så kommer du att se att jag tagit upp just det ämnet ett antal gånger.
Och nej, ditt resultat säger absolut ingenting.
Du har i princip gett folk ett alternativ. Du vet som omröstningarna i Irak.
"Ska Saddam Hussein bli president igen" och på formuläret finns det bara en enda ruta där det står "ja".
Du ger två alternativ: "supernöjd" eller "missnöjd".
Du liksom jag vet ju redan från början att boxen knappast är perfekt ändå formulerar du dig så. Det enda vettiga alternativet som det ser ut just nu är ju att man är missnöjd.
Om jag gör en omröstning där jag frågar
"Vad heter du?"
och svarsalternativen är "Kalle Anka" och "Anders" så kommer givetvis Kalle Anka att få i princip noll % medan Anders kommer få närmre 100 %: betyder det att i princip alla här heter Anders?
Det är klart som korsvpad att din omröstning blir fullkomligt uppåt väggarna missvisande när du gör så.
"Vad tycker du om moderatorerna"
1. De är det perfekta partiet.
2. Jag är missnöjd med en del saker de gjort.
Även om du så skulle ge den omröstningen till MUF så hade du fått en sjuk förvrängning av resultatet och det skulle framstått som om alla MUFare var missnöjda med moderatorerna.
Det är så barsnligt att man blir helt viummelkantig.
Maveric slog som sagt huvudet på spiken när han sa att inte ens comhemanställda skulle kunna ge ett positivt resultat i den här tråden.
Och du själv som tycker så illa om boxen.
Om du själv ogillar boxen så mycket, hur kan det komma sig att det enda alternativet du kan komma på till din egen åsikt är att man älskar den? Det verkar ju extremt suspekt.
Om du går på stan med en polare och du ser en tjej som du tycker är snygg och när du frågan din polare vad han tycker säger han "njaeee", tar du då för givet att din polare tycker att hon är så ful att han håller på att kräkas? Är det det naturliga alternativet som dyker upp i din hjärna?
Herregud, ge upp!
Om du tycker att den här undersökningen inte ger ett skit, så tyck det. Om du stör dig så till den milda grad på att det står supernöjd i stället för nöjd och dra paraleller till Saddamregimen i Irak och att det är som att välja på att heta Kalle Anka eller Anders, väx upp!!!! Vad är det du bråkar om? Att det står supernöjd i stället för nöjd
Till övriga i tråden! Lugna ner er!!!!
Det är bara en undersökning!
Redigerat av MacGam, 17 June 2008 - 15:50.
Postad 17 June 2008 - 15:56
Seriösare och mer nyanserade åsikter skulle vara önskvärt.
Postad 17 June 2008 - 15:56
Det är naivt att tro att de som läser och skriver på detta forum är representativa för ComHems (HD)boxkunder. Du frågar 5% av populationen och de 5% ligger längst till höger på normalfördelningskurvan av intresse.
Men låt oss då för guds skull säga att populationen består av just dom längst ut på normalfördelningskurvan och att de 5% utgör populationen. Alltså populationen består av Minhembio.coms användare av Humax boxen. Slutsatserna vi sedan drar gäller bara den populationen.
Hoppas att du tycker det inte känns lika naivt!
Postad 17 June 2008 - 16:06
Postad 17 June 2008 - 16:21
Om du läste vad jag nyss skrev. Populationen består av minhembios användare och det är den kundkretsen vi pratar om. nej, jag är ingen hävert på statistik och jag har aldrig sagt att den här undersökningen ska vara statistiskt säkerställd eller att den är representativ för resten av kunderna. Finns det krav på det här?Du kan inget om statistik va? Det du får fram genom att fråga här tillför ingenting, då underlaget inte är representativt för kundkretsen. Inte om du tänkt dig att presentera det för ComHem. Vill du kunna hävda dig i Humax-tråden med att kunna säga att 70% är missnöjda så fort nån säger något annat? Då har du skapat en jättebra omröstning!
För övrigt om man skulle göra det här statistiskt säkerställt, så skulle man nog inte göra ett oregelbundet slumpmässigt urval (OSU), utan ett Propertionellt Stratifierat urval (PSU), där min hembios användare kunde utgöra en av populationerna, dock med högre vikt. För att vara riktigt säkra skulle vi kanske behöva lägge en signifikans på upp mot 99%. Det skulle däremot kräva ofantligt stora stickprov. Sen är det ju inte säker att det är normalfördelning som gäller. Det är bara ett antagande du gör. Skulle kunna vara chi 2 fördelat.
Redigerat av MacGam, 17 June 2008 - 16:37.
Postad 17 June 2008 - 16:41
Boxen vi alla käftar om känns som en massproducerad prototyp med tanke på den dåliga bild den presterar, i synnerhet på SD kanalerna.
Dessutom är det i allra högsta grad trist att det tar så förbaskat lång tid att få ut en ny och väl fungerande HD box. Det känns som att har gått ett millennium sedan Humax fick ut denna skräpbox.
Bråka gärna, men bråka då med Comhem.
/Mats K
Postad 17 June 2008 - 18:05
Vore all idé att lägga ert krut på att få Comhem till att inse att majoriteten av HD box användarna är missnöjda i stället för att bråka här på forumet.
/Mats K
Håller med dig Mats K! Det är det jag har försökt med det senaste halvåret. Men av någon konstig anledning stör sig många på det här i forumet när man försöker göra något, utan att komma med bättre förslag om hur vi ska agera mot Comhem. Vi borde alla dra vårt strå till stacken. Det var det den här undersökningen hade som syfte. Det var tydligen inte heller nån bra idé. När man försöker att få en undersökning att sticka under näsan på comhem, så gnälls det över att svarsalternativen inte är tillräckliga osv, osv. Så vad göra i stället? Ingenting?. Kanske är nån i den här tråden som känner sig manad? Nu får man väl nån ny harang i nyllet att man böjt något verb fel.
Redigerat av MacGam, 17 June 2008 - 18:56.
Postad 17 June 2008 - 18:56
Yes det behöver vi. Det kan inte bli för många trådar på nätet om hur sunkigt företag Com Hem är. Helt otroligt att de inte kan introducera en ny mjukvara som inte är behäftad med felaktigheter. Den senaste ger mig blåskärm via HDMI trots att jag inte kopplar via HDMI-växel och problem med text-tv.Behöver vi verkligen en 19:e tråd om det här?
Det är många som gnäller över att omröstningen inte är relevant då den inte är vetenskapligt korrekt eller urvalet inte är representativt. Visst så är det möjligtvis men det är Com Hem själva som satt ribban. De hävdar att de flesta kunder är nöjda med boxen och efter den förra mjukvaran hävdade de att de flesta kunder var nöjda med uppdateringen. De redovisar dock inte hur de kommit fram till detta. Istället kommer de med flummiga förklaringar som att de har märkt det på kunder som ringt in..... någon som tror på det? Vi vet ju alla hur väl deras kundtjänst fungerar och hur uppdaterad personalen är. Någon som tycker att det verkar vetenskapligt? Jag har inte läst om någon Humaxkund som fått delta i kundundersökningar från Com Hem angående mjukvarorna eller boxens prestanda. Jag har då inte det.
Den här omröstningen har inte ambitionen (som jag tolkar det) att hundraprocentigt få fram hur många som är missnöjda och presentera det som ett absolut resultat. Däremot kan ett missnöje bland så mycket som 90 procent av Humaxägarna på forumet göra det svårt för Com Hem att med trovärdighet hävda att de flesta kunder är nöjda.
Postad 17 June 2008 - 19:02
Yes det behöver vi. Det kan inte bli för många trådar på nätet om hur sunkigt företag Com Hem är. Helt otroligt att de inte kan introducera en ny mjukvara som inte är behäftad med felaktigheter. Den senaste ger mig blåskärm via HDMI trots att jag inte kopplar via HDMI-växel och problem med text-tv.
Det är många som gnäller över att omröstningen inte är relevant då den inte är vetenskapligt korrekt eller urvalet inte är representativt. Visst så är det möjligtvis men det är Com Hem själva som satt ribban. De hävdar att de flesta kunder är nöjda med boxen och efter den förra mjukvaran hävdade de att de flesta kunder var nöjda med uppdateringen. De redovisar dock inte hur de kommit fram till detta. Istället kommer de med flummiga förklaringar som att de har märkt det på kunder som ringt in..... någon som tror på det? Vi vet ju alla hur väl deras kundtjänst fungerar och hur uppdaterad personalen är. Någon som tycker att det verkar vetenskapligt? Jag har inte läst om någon Humaxkund som fått delta i kundundersökningar från Com Hem angående mjukvarorna eller boxens prestanda. Jag har då inte det.
Den här omröstningen har inte ambitionen (som jag tolkar det) att hundraprocentigt få fram hur många som är missnöjda och presentera det som ett absolut resultat. Däremot kan ett missnöje bland så mycket som 90 procent av Humaxägarna på forumet göra det svårt för Com Hem att med trovärdighet hävda att de flesta kunder är nöjda.
Klockrent inlägg Janne G!
Redigerat av MacGam, 17 June 2008 - 19:04.
Postad 17 June 2008 - 19:06
Macgam, jag respekterar ditt initiativ och tycker att det var bra gjort. Anledningen till min kritik är kanske mest för att jag tycker det är en smula synd att ditt initiativ förmodligen inte kommer tas på allvar av comhem eftersom svarsalternativen blev så polariserade. Så var snäll och ta inte min kritik personligt (om du nu gjorde det, om inte så är det ju lugnt).
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 17 June 2008 - 19:08.
Postad 17 June 2008 - 19:29
90% av de som *röstar*. Ingen vet hur många som INTE röstar av tidigare nämnda skäl. Det är därför enkelt för comhem att fortfarande hävda den (fullkomligt idiotiska) slutsatsen att de flesta är nöjda.
Macgam, jag respekterar ditt initiativ och tycker att det var bra gjort. Anledningen till min kritik är kanske mest för att jag tycker det är en smula synd att ditt initiativ förmodligen inte kommer tas på allvar av comhem eftersom svarsalternativen blev så polariserade. Så var snäll och ta inte min kritik personligt (om du nu gjorde det, om inte så är det ju lugnt).
Jag tar det inte personligt. Tycker bara det är sååååå tröttsamt när du och några till envetet fortsätter att klaga på att "undersöningen inte kommer tas på allvar", "svarsalternativen är för få", "jag kan tyvärr inte svara för jag är inte jättenöjd, bara nöjd, osv, osv.
Menar du att Com hem skulle ta det här på större allvar bara för att alternativet "nöjd" fanns med? Däremot tror jag inte de tar oss på allvar när de läser den här tråden. Återigen, jag har inte lagt ner flera timmar på att utreda optimala svarsalternativ i den här undersökningen. Syftet var att få en fingervisning om huruvida vi var nöjda eller ej. Känner ni ett jättebehov av att uppmärksamma Comhem på att ni är "nöjda", men inte jättenöjda är det väl bara att lyfta luren och tala om det för dom. Det skulle dom säkert uppskatta.
Dom få initiativ som tas i boxfrågan förkastar ni som om dom inte vore vatten värda. Om ni tycker att undersökningen är skit och den inte är vatten värd, varför då skriva 10 inlägg om detta? Vad är det då som får er att komma tillbaka till denna sida och skriva ett 11:e? I just såna lägen har jag fårståelse för att Maveric lackar ur.
Det är inte genom att kasta skit på dom som inte är nöjda med Comhem, som vi får Comhem att agera. Som Janne G skrev ovan, kasta skiten på Comhem i stället. Det måste ställas krav! Ställer vi inte tillräckligt tydliga krav, så kommer inte mycket att hända.
Redigerat av MacGam, 17 June 2008 - 19:45.
Postad 17 June 2008 - 20:03
Tråden är skapad för att få fram hur många som är nöjda resp missnöjda. Som jag ser det bör Comhem, om de får ta del av resultatet, ta detta på största allvar.
Här finns inget att hänga upp sig på.
Trådskaparen har för avsikt att väcka Comhem, inte skapa missämja på forumet. Tänk på det.
/Mats K
Postad 17 June 2008 - 20:21
Att du klagar på att vi betraktar intiativ som om de inte vore vatten värda ska ställas i förhållande till att de som avskyr comhem och boxen (ingen nämnd, ingen glömd) inte tycker att våra (de som inte delar åsikten att boxen är skit) åsikter är vatten värda heller. Behandlar man andra utan respekt så ska man inte heller förvänta sig att själv bli behandlad med respekt.
MatsK: Svarsalternativen är inte "nöjd" mot missnöjd", det är "supernöjd" och "missnöjd". Semantik kanske men det är enligt mig stor skillnad mellan att vara supernöjd och endast nöjd (som jag nog skulle kategorisera mig).
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 17 June 2008 - 20:22.
Postad 17 June 2008 - 20:24
MacGam: Om fler skulle rösta tror jag att det finns större möjligheter att comhem skulle ta det på större allvar ja. Du och Mav får tycka att det är tröttsamt men jag kommer inte att rösta i ett val där jag inte kan ställa mig bakom de enda alternativ som finns. Sorry men sär fallet. å
Att du klagar på att vi betraktar intiativ som om de inte vore vatten värda ska ställas i förhållande till att de som avskyr comhem och boxen (ingen nämnd, ingen glömd) inte tycker att våra (de som inte delar åsikten att boxen är skit) åsikter är vatten värda heller. Behandlar man andra utan respekt så ska man inte heller förvänta sig att själv bli behandlad med respekt.
MatsK: Svarsalternativen är inte "nöjd" mot missnöjd", det är "supernöjd" och "missnöjd". Semantik kanske men det är enligt mig stor skillnad mellan att vara supernöjd och endast nöjd (som jag nog skulle kategorisera mig).
Nu vet jag inte vilken gång i ordningen du säger samma sak. Att du inte tänker rösta och att det skulle funnits ett svarsalternativ som var "nöjd". Bra, vi respekterar att du inte vill rösta pga av detta. Budskapet har gått fram.
Redigerat av MacGam, 17 June 2008 - 20:30.
Postad 17 June 2008 - 20:31
Syftet var att få en fingervisning om huruvida vi var nöjda eller ej.
Och i praktiken blev det en handuppräckning för de som tycker att boxen är dålig. 57 personer har svarat hittills. Comhem är säkert skräckslagna och scramblar styrkorna som får jobba natt för att gå den arga pöbeln till mötes.
Precis som någon annan nämner i tråden kanske det fungerar som ett verktyg för dig att hävda dig i andra trådar och hänvisa till ett resultat som menar att boxen är skit.
Som beslutsunderlag för framtida kunder eller som bevis för inlämning till Comhem är det värdelöst (i min mening).
För övrigt finns det ett grundläggande fel med att göra omröstningar av den här typen om du nu vill kunna ta resultatet på allvar. (Bortsett från den dåliga formuleringen, bristen på svarsalternativ, det låga deltagandet och den extremt snäva urvalet av kundtyper.)
I sådana här omröstningar är det i regel folk som har problem som röstar: de som inte upplever problemen är inte benägna att gräva ner sig i forumet för att diskutera saken.
(Givetvis finns det en massa mörkertal även när man försöker undersöka motsatsen. Vilket det i sin tur är löjligt av Comhem att ignorera.)
Och visst jag kan sluta skriva i tråden men så vitt jag vet är det här ett "publikt" forum där meningen är just att man ska diskutera saker. Att jag inte håller med en trådskapare diskvalificerar mig inte från att skriva i denne persons tråd.
Det är inte precis som om en tråd är privat tomt där trådstartaren själv väljer vem han ska bjuda in (det är det vi däremot har PM-funktionen till).
Redigerat av Unregistered92d7e447, 17 June 2008 - 20:39.
Postad 17 June 2008 - 20:33
Maveric all respekt för dig och ditt oerhörda engagemang och kunnande gällande denna box. Men du verkar ha väldigt svårt för att acceptera att någon tycker något annat än dig ibland och använder ditt verbala kunnande till att nära på förnedra och trycka ner folk som skriver på denna tråd. Jag väntar mig själv en hög av skit efter detta inlägg.
Du skall inte alls få någon skit för ditt inlägg utan bara klara raka svar som alla andra får ..
Jag förnedrar ingen .. jag svarar på det som andra kallar för påhopp och som jag kallar för att man
klagar på allt som jag och Macgam gör. Ibland undrar man nästan om man får betalt av comhem för
komma in och störa de som talar klarspråk om boxen och comhem. Men så klart är det inte så ..
Man har bara den mentaliteten ( så nu förnedrade jag igen
Som sagt .. Jag svarar som jag tänker och jag tänker utefter situationen och situationen är den
att vi sitter med en icke fulllt fungerande box och väntar på nästa FW som förmodligen kommer ge
samma reaktion som alla de andra... Hur länge kan man slå en svensk i nacken ?
Inte denna svensken .. det kan jag lova !
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 17 June 2008 - 20:40.
Postad 17 June 2008 - 20:39
Och i praktiken blev det en handuppräckning för de som tycker att boxen är dålig. 57 personer har svarat hittills.
Precis som någon annan nämner i tråden kanske det fungerar som ett verktyg för dig att hävda dig i andra trådar och hänvisa till ett resultat som menar att boxen är skit.
Som beslutsunderlag för framtida kunder eller som bevis för inlämning till Comhem är det värdelöst (i min mening).
Och visst jag kan sluta skriva i tråden men så vitt jag vet är det här ett "publikt" forum där meningen är just att man ska diskutera saker. Att jag inte håller med en trådskapare diskvalificerar mig inte från att skriva i denne persons tråd.
Det är inte precis som om en tråd är privat tomt där trådstartaren själv väljer vem han ska bjuda in (det är det vi däremot har PM-funktionen till).
För övrigt finns det ett grundläggande fel med att göra omröstningar av den här typen om du nu vill kunna ta resultatet på allvar. (Bortsett från den dåliga formuleringen, bristen på svarsalternativ, det låga deltagandet och den extremt snäva urvalet av kundtyper.)
I sådana här omröstningar är det i regel folk som har problem som röstar: de som inte upplever problemen är inte benägna att gräva ner sig i forumet för att diskutera saken.
(Givetvis finns det en massa mörkertal även när man försöker undersöka motsatsen. Vilket det i sin tur är löjligt av Comhem att ignorera.)
Vad är det du vill ha sagt?
Man tappar liksom respekten för folk som jämställer saddamregimen i Irak med svarsalternativen i den här undersökningen.
Postad 17 June 2008 - 20:40
90% av de som *röstar*. Ingen vet hur många som INTE röstar av tidigare nämnda skäl. Det är därför enkelt för comhem att fortfarande hävda den (fullkomligt idiotiska) slutsatsen att de flesta är nöjda.
Du har ingen aning om vilka slutsatser comhem drar ..
Jag tror inte de är så dumma som du säger genom ditt påstående ...
Maveric
Postad 17 June 2008 - 20:53
Vad är det du vill ha sagt?
Man tappar liksom respekten för folk som jämställer saddamregimen i Irak med svarsalternativen i den här undersökningen.
Om du anser att jag "jämställer saddamregimen i Irak med svarsalternativen" så tror jag knappt att du förstår vad du själv säger, än mindre vad jag säger.
Jag gjorde en liknelse av metodiken i utformandet av svarsalkternativ. Det är en ganska väsentlig skillnad mot det du precis "anklagade mig för".
Postad 17 June 2008 - 20:57
Om du anser att jag "jämställer saddamregimen i Irak med svarsalternativen" så tror jag knappt att du förstår vad du själv säger, än mindre vad jag säger.
Jag gjorde en liknelse av metodiken i utformandet av svarsalkternativ. Det är en ganska väsentlig skillnad mot det du precis "anklagade mig för".
No comments
Postad 17 June 2008 - 20:57
Postad 17 June 2008 - 21:03
vad jag tycker och tänker ..
Det finns två alternativ.
1. Strunta i att försöka hjälpa alla tänk på dig själv och ta din ersättning och behåll infon om ARN hemlig.
Be admin att radera denna tråden från forumet och skriv inte ett ord till som gynnar andra boxägare
och framför allt inte de otacksamma XXXX som inget annat gör än slår ner på dom som försöker göra
något kreativt. Detta är ett typiskt svensk fenomen och jag kan inte begripa att de inte skäms.
2. Fortsätt stå på dig .. Du har rätt och du står på rätt sida om förnuftet. Du gör vad du kan och du
är en av de få som verkligen gjort något konstruktivt för kundens rättigheter mot comhem.
Du har stöd från många fler än vad motsatsen representerar. Det är ett ytterst fåtal som leverar
den skit vi kan läsa i denna tråden. Tyvärr är den sidan som du representerar allt för tyst. De litar
på dig och de hoppas på dig. Svik dom inte .. Det är Janne.G och Mats.K som visat sig i denna tråden
( ursäkta om jag missat någon ) Hoppas att ni andra som fått stöd för alla era problem kan visa er
ni också.. Våga säga TACK ! genom att utrycka ert stöd för att Macgam driver
er sak på bästa sätt ... Det sätt som han tror på ..
Maveric
varför är det tjafs över allt där detta gäng är??? jag nämner inga namn!!
"Man do kån dru til ankaborg"
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 17 June 2008 - 21:03.
Postad 17 June 2008 - 21:57
Då borde du ha öppnat för fler alternativ? Det är nu många i den enorma boxtråden, har bara skummat, som är skapligt nöjda men det finns kanske ingen alternativ här som ens är nära för att de skall kunna rösta. Nu är pollen så hårt styrd så att den har inget värde tyvärr.Syftet var att få en fingervisning om huruvida vi var nöjda eller ej.
Redigerat av Arg Ument, 17 June 2008 - 21:58.
Postad 17 June 2008 - 23:05
Bortsett ifrån det, boxen ger inte ett kvalitetsintryck, någonting jag förväntar mig när det gäller hemelektronik i 4000 kronorsklassen. Varje uppdatering skapar nya konstigheter, bilden har ibland tendens att hoppa.
Comhem (eller rättare sagt Humax) har nu haft tre försök på sig att fixa till detta. De har inte lyckats vilket får mig att tro att de antingen är totalt inkompetenta eller att hårdvaran är undermålig. Oavsett vilket anser jag att Comhem är skyldig oss den produkt vi ursprungligen beställde. Detta förvärras definitivt av att vi som konsument inte har något val av box ifall vi vill had HDMI eller HD.
Nä, ges oss en fungerande box, och dumpa den här skiten tillbaka till Korea.
Postad 18 June 2008 - 06:54
Jag tycker ändå att MacGam och MaVeRiC gör ett bra jobb med att hjälpa andra med sina boxar som uppenbarligen inte uppfyller dess krav även efter diverse mjukvaru-uppdateringar av Comhem.
Som det ser ut som så verkar de flesta ha minst en grej de stör sig på. Varför då sitta hemma och vara nöjda då Comhem uppenbarligen vet att de har problem? Hade jag haft denna box och stört mig på någonting också så hade jag antingen ringt och klagat till Comhem för att iallafall få någon ersättning eller hakat på anmälningen till ARN - allt beroende på hur jag hade upplevt bilden. Men att sitta hemma och vara missnöjda trots att det finns något man kan göra?
Postad 18 June 2008 - 07:02
Du har ingen aning om vilka slutsatser comhem drar ..
Jag tror inte de är så dumma som du säger genom ditt påstående ...
Maveric
Se där, ett inlägg där du inte gör personangrepp. Det tackar jag ödmjukast för.
Jag respekterar din åsikt, om du tror att comhem kommer att göra en 180 graders omsvängning iom denna poll är det din sak. Jag har en annan åsikt och tror inte att de bryr sig nämnvärt med tanke på vad comhem har sagt tidigare ang att de flesta är nöjda. Även då visste både du och jag att sanningshalten i ett sådant uttalande haltade avsevärt. Om man kan bortse från en 200+ sidors tråd med väldigt många negativa inlägg på detta forum tvivlar jag på att man tar någon speciell notis om ett hundratal röstar i en sådan här omröstning.
Nu vet jag inte vilken gång i ordningen du säger samma sak. Att du inte tänker rösta och att det skulle funnits ett svarsalternativ som var "nöjd". Bra, vi respekterar att du inte vill rösta pga av detta. Budskapet har gått fram.
Tack, var det så svårt att säga det?
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 18 June 2008 - 07:41.
Postad 19 June 2008 - 08:54
1. Är du nöjd?
a. Ja, jag är supernöjd med hur Comhem löst problemen med boxen (9)
b. Nej, jag är missnöjd (61)
Hela 87%!!!! av dessa var missnöjda med hur Comhem löst problemen med boxen.
2. Om nej, vad förväntar du dig nu?
a. Att det kommer en 4:e mjukvaruuppdatering inom några månader (21)
b. Jag kräver att kostnadsfritt få boxen utbytt mot ett annat alternativ (25)
c. Jag kräver att få boxen utbytt+ersättning för abbonemangskostnader (24)
Tydligen var man tvungen att välja ett av alternativen, även om man svarat ja på fråga 1, för att röstningen skulle gå igenom. Jag förutsätter därför att de som var nöjda här har valt alternativ a. I så fall blir resultatet att:
30% nöjer sig med en 4:e mjukvaruuppdatering och resterande 70% kräver att få boxen utbytt mot ett annat alternativ. Hälften av dessa kräver dessutom att bli ersatta för abbonemangskostnader.
Om vi tar bort de 9 som är nöjda i fråga 1, från fråga 2 i alternativ a blir resultatet följande:
21% av de missnöjda nöjer sig med en 4:e mjukvaruuppdatering och resterande 79% kräver att få boxen utbytt mot ett annat alternativ. Hälften av dessa kräver dessutom att bli ersatta för abbonemangskostnader.
3. Hur tycker du att Comhem hanterat problematiken med boxen?
a. Mycket bra (7)
b. Uruselt (63)
90% !!!tyckte att detta hade skötts på ett uruselt sätt.
Slutsats: Ord överflödiga. Resultatet talar sitt tydliga språk!
Redigerat av MacGam, 19 June 2008 - 10:29.
Postad 19 June 2008 - 09:29
Grejjen är att man måste svara på fråga 2 för att röstningen ska gå igenom.Här hade även de som svarat att de var nöjda i fråga 1 svarat. Jag antar att dessa 9 lade sin röst på alternativ a. Att man överhuvudtaget valt att lägga en röst på denna fråga, i stället för att avstå som frågan anger svarat nej på fråga ett, tyder på att man trots allt inte är riktigt nöjda. I så fall är samtliga 70 (100%) missnöjda!!!
Postad 19 June 2008 - 09:45
Grejjen är att man måste svara på fråga 2 för att röstningen ska gå igenom.
Ok, det har jag missat. Då redigerar jag mitt tidigare inlägg.
Postad 19 June 2008 - 10:44
Beror väl på vad syftet med omröstningen var och det står väl klart att det uppnåddes i detta fall. Om du orkar så kan du ju göra en egen poll med mer nyanserade alternativ. Borde kunna bli mer intressant och ge ett större underlag än denna som egentligen var klar på förhand i och med de tydliga begränsningar och styrningar som låg i alternativen.vill inte skapa något tjafs men undrar borde inte röstnigen göras om ??
Postad 19 June 2008 - 11:25
Se där, ett inlägg där du inte gör personangrepp. Det tackar jag ödmjukast för.
Du har inte funderat på att du gör personangrepp i varje inlägg du skriver
Detta var ytterligare ett exempel
Det som du tolkar som personangrepp i mina inlägg .. är för mig fakta..
Om någon inte fattat vad jag skrivit trots jag kanske skrivit det 5 ggr
så är det fakta att den personen antingen är ganska trög. Inte förstår
vad den läser eller inte vill förstå vad den läser. Eller ännu värre ...
Har för uppsåt att sabotera för alla missnöjda HD box kunder.
Fakta är att denna box har stora problem med hårdvaran. ( 10'de gången jag skriver det )
Om en box har problem med hårvaran kan detta bara åtgärdas på ett sätt. Byt ut hårdvaran.
En FirmWare kan inte kompensera för brister i hårdvara om det handlar om kapacitet
och det är precis vad det gör i detta fall.
Denna fakta motsäges hela tiden trots att det är det absolut viktigaste i hela frågan.
Jag har försökt säga till alla här .. att det inte är inte lönt att vänta på fler FW då
detta inte kommer att hjälpa. Jag visste detta redan före förra uppdateringen
men många tex du lyssnade inte. Nu har det skett två ytteriligare uppdateringar som
visar på att jag har rätt. I alla fall väger det mer åt mitt håll än det andra.
Eftersom att jag vet att jag har rätt, så kommer jag aldrig att ge mig på den punkten
och har därför givit rådet till alla att kräva comhem på att man får en ny box när den
kommer utan extra kostnad. Varför och hur kan man som kund någonsin argumnentera
emot ett sådant förslag ??? För det är precis vad du och någon till gör .. genom att försöka
sätta mig och Macgam i dålig dager.
Sedan är det märkiligt att det poppar upp nya medlemmar som har allt klart för sig efter en
dag på jobbet.. Eller kanske de är på jobbet
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 19 June 2008 - 11:26.
Postad 19 June 2008 - 11:49
Personangrepp är däremot att uttryckligen skriva "du har inte alla hemma". Det är ett nedvärderande språkbruk i syfte att "trycka ner" den andra parten.
Jag har aldrig ifrågasatt att det finns stora problem med boxen, men detta gör inte automatiskt att jag vare sig hatar comhem eller älskar nyss nämda box.
Du anser inte att det är lönt att vänta på en ny FW. För dig är det en sanning. Det är ingen som tvingar dig att vare sig vänta på en ny FW eller använda boxen överhuvudtaget (om nu inte ankan har åkt hem till dig och hotat dig med pistol för att du ska använda boxen). Låt oss andra göra vår bedömning. Jag använder denna box hur mycket jag vill och det finns faktiskt inget du kan göra åt det. Om du och andra inte är nöjda med boxen beklagar jag men jag finner inga argument till varför jag och andra måste nödvändigtvis känna likadant som er. Men det kanske har skett en militärkupp i Sverige inatt som jag inte är medveten om (och då menar jag inte FRA lagen).
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 19 June 2008 - 11:52.
Postad 19 June 2008 - 11:57
vill inte skapa något tjafs men undrar borde inte röstnigen göras om ??
Varför ska det göras om? Tror du att folk skulle tycka annorlunda bara för att de har fler alternativ att välja på. Ja det kanske kan slå 10% hit eller dit. Det förändrar väl knappast bilden. Faktum kvarstår, 70% av de som röstat nöjer sig inte med en 4:e mjukuppdatering. De vill ha boxarna utbytta! Skulle denna bild vända åt andra hållet bara för att svarsalternativen blir flera
Ankan:
Du som verkar ha facit i hand. I stället för att bara tycka att den ska göras om, ta saken i egna händer och gör en egen undersökning och visa hur det ska se ut.
Jag väntar med spänning på hur den kommer att se ut och framförallt vad resultatet av den blir.
Redigerat av MacGam, 19 June 2008 - 12:12.
Postad 19 June 2008 - 12:15
Eftersom att jag vet att jag har rätt, så kommer jag aldrig att ge mig på den punkten
Det är en sak att säga att man vet att man har rätt, det är en annan sak att bevisa det.
Så vitt jag vet består ditt bevis i att Humax helt enkelt inte lyckas få till en mjukvara som du (och många andra) är nöjd med vilket då får dig att dra slutsatsen att eftersom de inte lyckas fixa det i deras mjukvara är det ett hårdvaruproblem.
Eftersom du nu vet att du har rätt får du gärna berätta vart felet sitter.
Är det DVB-dekodern, avkodar och de-interlacing chippet eller vad eller är det tom. TMDS:en?
Man vet ju inte så mycket om CX24177-chippet i fråga (eftersom det är där problemet lär ligga oavsett om vi talar hård- eller mjukvara). Jag har inte orkat söka på det så mycket men Amstrad har ju en sattelit-box som använder samma chip, kanske vore värt att undersöka hur folk upplever den boxen.
http://www.amstrad.c...at/drx700i.html
Problemet är ju att den är till för Sky HD i Italien enbart så vitt jag kan förstå så att hitta vettig info är inte lätt.
Rent hårdvarumässigt ser den dock ut att vara extremt lik Humax HD-boxar.
Så eftersom du nu sitter på bevis för det "faktum" att boxen har hårdvaruproblem så vore det ju väldigt snällt om du ville dela med dig.
Givetvis ser jag att det finns indikatorer på att det möjligtvis skulle kunna vara dålig hårdvara men samma indikatorer kan lika väl, i mitt tyckte, tolkas som att Connexant helt enkelt bara har oerhört dålig referensmjukvara.
Postad 19 June 2008 - 12:15
inte så bra med alla de alternativ man måste ha med. Tjänsten är begränsad.
Detta kunde ni som gnällt om i denna tråden i ett par dagar ha kommit på om ni ens
hade försökt göra något själv istället för att GNÄLLA på dom som gör något för er
Säger det igen ... Att ni inte skäms !!!
Altenativen jag ville ha med för att det skulle vara någon idé att ens göra en ny tråden
( då jag tycker denna räcker )
var att var man än befinner sig på skalan Nöjd, inte riktigt nöjd. Missnöjd ..
så skall man också ange om man hade analog eller digital tv innan.
Hur mycket man betalat för boxen samt hur länge man haft boxen.
För jag lyssnar mycket lite till någon som betalat 1 kr ... haft analog tv precis innan hdboxen
samt precis köpt den.. Det hoppas jag att alla förstår !?
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 19 June 2008 - 12:23.
Postad 19 June 2008 - 12:19
Så eftersom du nu sitter på bevis för det "faktum" att boxen har hårdvaruproblem så vore det ju väldigt snällt om du ville dela med dig.
Har svarat på den frågan tidigare .. har du svårt att förstå Undac
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 19 June 2008 - 12:22.
Postad 19 June 2008 - 12:30
Om man visar på sådan kritik mot en tråd och dess syfte / innehåll så tolkar jag i alla fall
det som att man vill att tråden skulle se annorlunda ut .. och då kan man ju göra det själv
vilket du inte har gjort .. så skäms du på bara ..
Resten av dina inlägg var bara annan dynga som du kastat över mig .. så de tog jag inte med.
Hittade inte ett enda inlägg där du förklarar vad som är fel med boxen och hur det bör lösas.
Kreativt ?
Du verkar bara kunna gnälla på denna tråden och vissa av oss som skriver i den.
Maveric
Men vad i... var är svaret för oss som är neutrala?
Ja då får ni inte heller ett resultat som avspeglar verkligheten varpå comhem också med lätthet kan bortse från denna omröstning.
Enkelt. För det första, endast de som har antingen starka känslor för eller starka känslor emot deltar i en sådan här omröstning. Det blir inte ett representativt urval av de som faktiskt köpt boxen. Av den anledningen kan de strunta i resultatet.
För det andra har comhem varken utvecklat programvaran eller byggt boxen. Frågan som borde ställas är istället hur Humax hanterat hela historien. Om jag förstått saken rätt kontrollerar comhem bara att programvaran fungerar i deras nät, inte speciellt mycket till QA med andra ord.
I ett riksdagsval räknas även blankröster numera. Varför röstar människor blankt? Dä'rför att inget av alternativen tilltalar dem. Med Mavs logik ska vi tvinga alla röstberättigande att välja ett parti...
Edit: Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om comhem bryr sig om de som inte har någon mening i sakfrågan.
Sedan när är tillverkaren av boxen ointressant?? Eller för den delen den som gör mjukvaran till sagda box?
Ja jag köpte min Samsung TV på Expert... den funkar inte som jag vill. Men Samsung är ointressant i sammanhanget, låt oss utvärdera Expert istället. Goddag yxskaft.
MacGam: Om fler skulle rösta tror jag att det finns större möjligheter att comhem skulle ta det på större allvar ja. Du och Mav får tycka att det är tröttsamt men jag kommer inte att rösta i ett val där jag inte kan ställa mig bakom de enda alternativ som finns. Sorry men så är fallet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction!
10 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?