Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ?

331 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9.640624 (63) Inga priser
LG PG7000 50" (TV) 1 9 (4) Inga priser
28 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 6 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 9 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 12 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 14 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 15 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 16 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 16 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 17 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 17 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 17 år sedan
Officiell Tråd - Lg PG7000 (387 inlägg) 17 år sedan
Vilken 50" Plasma för 16000:- RÖSTA (23 inlägg) 17 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 17 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 17 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 17 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 17 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 17 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 17 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 17 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 17 år sedan
Bästa 50 tummaren för 15 - 22 0000kr? (18 inlägg) 17 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 17 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 17 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 18 år sedan

Postad 19 October 2008 - 22:53

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
LG:s 60:a går ju att beställa för 30K på netonnet eller hembiobutiken!!

Man är ju sugen på en sån fast man tänker ju på hur nästa års
serie kommer bli kanske bättre att vänta 1 år?! :)

Robotize läste du testet eller??

http://www.hdtvtest....20081019133.htm

Redigerat av henke007, 19 October 2008 - 22:57.

Postad 19 October 2008 - 22:58

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
MM du får köpa LG'n. Kanske kan du pilla bort loggan så folk som kommer hem till dig inte ser att det är LG? :)

Postad 19 October 2008 - 22:58

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Lg PG 6000 är defenitivt ingen skit-tv. Det är en riktigt bra tv i det prissegment den befinner sig med. Det är som allt annat man får vad man betalar för. Jag har lagt väldigt mycket pengar på min stereoanläggning tidigare, pengar som innebär att kablarna nästan är uppe i samma pris som Kuro...

Nu har jag sålt av mna högtalare, nypris 150tkr och kör med ett par Amphion Xenon samt ett par Offrende stativare. Har iofs kvar min Audio-Aero SACD men den kommer nog säljas framöver.

Det jag vill säga är att jag inte pririoterar ljud på samma sett längre, dock skall sägas att även om min anläggning låter grymt bra så kommer den inte i närheten av vad jag än gång har haft!

Samma sak med min Lg, den är inte i närheten av Kuron, men jag är nöjd för att jag känner att den räcker för mig i detta läge.

Postad 19 October 2008 - 23:01

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

MM du får köpa LG'n. Kanske kan du pilla bort loggan så folk som kommer hem till dig inte ser att det är LG? :P

Vad är det för fel på LG min Laptop är en LG :)

Postad 19 October 2008 - 23:04

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Det var inte så länge sedan LG stod med Mark och United på överskottsbolaget va? Goldstar mmmmmmm

Kanske ska förklara mitt förakt till LG också har haft 3 stycken LG tv apparater och alla 3 hade problem. TOM LCD'n hade ghosting =/

Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 19 October 2008 - 23:07.

Postad 19 October 2008 - 23:06

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

har aldrig hört buzz på min. inte ens när ljudet är av.

Pioneer lider utav buzzing men det sorligaste är att det är ett lotteri om man får en buzzande tv eller en icke buzzande tv och dessa kostar 30,000/57,000kr!

Jag hade inte gnällt om ALLA buzzade eller om ALLA inte buzzade men nu ÄR det ett lotteri med Pioneer apparater !!

Så var det Pioneer eller LG som bygger kvalitets apparater?

Mvh

Postad 19 October 2008 - 23:06

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Nu behöver vi inte smutsa ner tråden med nonsens prat Zeek och barnsliga inlägg som det sista!!

Lucky Goldstar om jag får be!!

tråkigt att du var missnöjd med dina andra LG:S, du kanske hade otur?

Själv hänger jag inte upp mig på ghosting och såna
triviala saker.

Redigerat av henke007, 19 October 2008 - 23:11.

Postad 19 October 2008 - 23:13

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Får jag bara fråga vad ni LG tomtar egentligen menar med att pioneers skärmar ser "gammla, fula och omoderna ut"?

Detta har jag aldrig hört någon nämna tidigare. Dom flesta brukar vara överens om att pioneers skärmar är ytterst stilrena och trevliga tillskillnad mot många andra fabrikat.

Redigerat av belzebubb, 19 October 2008 - 23:14.

Postad 19 October 2008 - 23:16

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Japp. Jag ber om ursäkt. Mitt råd är att vänta tills att köpa TV till nästa år. Svärtan är inte perfekt i år. Närsta år är den nere på 0 mmmmm. That is going to be great.

Postad 19 October 2008 - 23:16

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Får jag bara fråga vad ni LG tomtar egentligen menar med att pioneers skärmar ser "gammla, fula och omoderna ut"?

Detta har jag aldrig hört någon nämna tidigare. Dom flesta brukar vara överens om att pioneers skärmar är ytterst stilrena och trevliga tillskillnad mot många andra fabrikat.

tja nu jämför vi ju mot Pioneer och jag personligen tycker LG:S nya
moderna finish ser betydligt trevligare ut än den stilrena tavelramen
som Pioneer utgör!!

Postad 19 October 2008 - 23:19

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Men TV'n ska ju se ut som en tavla? Isnt that the whole point?

Postad 19 October 2008 - 23:20

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0

tja nu jämför vi ju mot Pioneer och jag personligen tycker LG:S nya
moderna finish ser betydligt trevligare ut än den stilrena tavelramen
som Pioneer utgör!!

Varför gör du massa radbrytningar?

Okej. Jag kan såklart hålla med om att LG's nya skärmar ser trevliga ut. Men bara för att LG har fått en uppgradering designmässigt så gör väl inte det pioneers skärmar automatiskt "fula och omoderna". Eller?

Redigerat av belzebubb, 19 October 2008 - 23:21.

Postad 19 October 2008 - 23:21

robotize
  • robotize
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Hallå här kommer ett test som ger en klar rekommendation till köp! Små brister men många fördelar!
http://www.hdtvtest....index.php?s=lg
G9 gör inga 8:or runt denna möjligtvis en fullgasaccelaration bakåt!

Postad 19 October 2008 - 23:25

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
testet är redan gammalt kolla bakåt i tråden missa du mitt in lägg hehe, men bra test och betyg.

Postad 19 October 2008 - 23:26

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Står ju average blacks? good for the price tag. "cannot escape the limitations necessitated by its attractive price point."
"That said, the majority of people in the market for a (comparatively) inexpensive yet large screen will probably be understanding of the 60PG7000’s black level shortcomings."

Postad 19 October 2008 - 23:26

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Och här är deras review om Pioneer LX-5090. Den får utmärkelsen "Reference level", alltså referensklass. Det är ett högre betyg än vad PG7000 fick.

http://www.hdtvtest..../Conclusion.htm

Redigerat av belzebubb, 19 October 2008 - 23:27.

Postad 20 October 2008 - 09:50

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Bra att det finns många skärmar och många prisklasser att välja mellan därute.

Jag är helt övertygad om att man får vad man betalar för. Sen får man själv avgöra vad som är tillräckligt bra för ens behov och önskemål.

Och kvalitet har ju flera sidor. Bildkvalitet tänker man förstås på när det gäller platt-tv. Men sen har vi livslängd på komponenter osv. Det kan ju skilja. Pioneer är kända för att utveckla och tillverka sina komponenter själva, i stället för att dammsuga marknaden efter billigaste möjliga tredjepartskomponenter.

Sen tror jag det är bra med en high-end-tillverkare som lägger stora summor på utveckling - det lyfter nog hela fältet och kommer alla tillgodo i förlängningen.

Personligen tror jag inte man kan hitta rätt skärm på en stormarknad, pga miljön är fel, samt det är svårt att få bra demo och köpråd av säljarna.

Men vad som är rätt och bra för just DIG kan bara du själva avgöra! Men jag rekommenderar att göra ordentligt med research, så ökar chansen för att man blir nöjd med sitt val. Det är ju trots allt en del pengar som ska rulla.

Postad 20 October 2008 - 09:53

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Men de där siffrorna, jag är inte jätteinsatt hur stor är skillnaden så en vanlig
dödlig förstår är den verkligen jättestor om man te x kollar på HD material
och bägge är fullt kalibrerade?!

Och vad ligger en äldre plasma på för mätvärde te x en Panasonic PV60 el PX70 osv

För det första så får man ta mätvärden av svartnivå med en nypa salt, speciellt när de kommer ner i värden så låga som G8, G9, men även när det är värden från olika källor. Mätvärdet som hdtvtest.co.uk anger för PG7000 är rent dåligt och väldigt märkbart i en korrekt miljö för kritiskt granskande, dvs endast med en svag bakgrundsbelysning placerad bakom TVn, vilket är det enda sättet att verkligen uppskatta film och/eller HDTV.

Och ja de jämförde bara mot svärtan i den rescensionen som ju var det enda stora minuset de nämnde
de sa ju inget om färger och annat men klart Pioneer är väl bättre där med!!

Det är tyvärr inte Vincent Teoh som skrivit recensionen av PG7000 utan David Mackenzie. Inget ont om David, men Vincent är mycket mer nogrann och verkar i alla fall ha mycket större erfarenhet.

Sen, det här med svärtan. Jag håller helt och fullt med om att svärtan ges alltför stor betydelse och måste inte nödvändigtvis vara absolut svart, men när svärtan inte är tillräckligt bra, vilket jag definitivt tycker är fallet med PG7000 för upplevelsen av film, så är det oerhört viktigt. Färgerna i en TV är sk addititiv blandning där svart är basen till allt och håller inte svartnivån så får man urvattnade färger och dåligt djup hos bilden.

Man ska väl inte jämföra dem egentligen men kontra prisskillnaden så kan
ju det va av värde.

Det ör orättvist att jämföra LG mot Pioneer. Det råder inget som helst tvivel om vilken som är mer kompetent, likväl som det inte råder något tvivel om vilken som är billigare. Vill man ha det bästa finns bara ett alternativ, vill man inte eller har man inte råd att betala för det bästa så är LG mycket plasma TV för pengarna. Svårare än så är det inte.

Edit: Glömde skriva lite om svärta.

Redigerat av Wolfy, 20 October 2008 - 09:58.

Postad 20 October 2008 - 10:11

robotize
  • robotize
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Det ör orättvist att jämföra LG mot Pioneer. Det råder inget som helst tvivel om vilken som är mer kompetent, likväl som det inte råder något tvivel om vilken som är billigare. Vill man ha det bästa finns bara ett alternativ, vill man inte eller har man inte råd att betala för det bästa så är LG mycket plasma TV för pengarna. Svårare än så är det inte.

[/quote]När de kalibrerade gråskala D65 skrev HDTV-test följande:
The Saturation and Hue controls available for each of the Primary and Secondary colours permitted this fantastic result.

Närmast identisk med Pioneer! Ordet fantastic, säger ju allt!

Postad 20 October 2008 - 10:17

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Idag var jag till MM och kollade in Pioneer PDP-LX6090H och LG 60PG7000. Demo skiva med 1080p.
Började med LGn och blev väldigt förvånad över hur bra bilden var! Demo skivan innehöll sport, landskap, teater och matlagninsprog :) ...
Genom hela skivan så var det väldigt bra bild. Skärpan, kontrasen, djupet, svärtan och en liten tendens till Kalle Anka färger.
Visst tänkte jag nu skall vi kolla in samma demo skivan på en tv som har jag kollat på ex antal gånger tidigare alltså Pioneer PDP-LX6090H. Nu när demo skivan rullade och det gick 2min,7min och 15min så kände jag inte att Pioneer`s bild var bättre utan det kändes mer som de spelade i samma liga! Den mörka teater delen såg jag ingen märkbar skillnad mellan Pio och Lg, landskaps delen var en lika wow upplevelse på dem båda, sport delen så hade Lg lite Kalle Anka färger och matlagningsprog det var där Lg fick smisk på fingrarna!
Nu när jag hade kollat på Pioneern så tänkte jag att detta inte kunde stämma så jag var bara tvungen att kolla mera på Lgn sagt och gjort så rullade demo skivan på Lgn och det kändes som att det kunde lika gärna vara Pioneern man tittade på! För att återkomma till matlagningsprog där Lgn inte klarade utav att visa ett par sekvenser! Den första sekvensen var när det var inzoomat när kocken skar till morötter med mönster så kändes det som inte bilden inte hängde med. Nästa hade kocken samma uppgiften men det var en ljusare frukt, nästan vit, då tappade Lgn skärpan/kontrasten helt och hållet medans Pioneern klarade dessa utmärkt..

När jag gick ur butiken så tänkte jag Varför skall jag köpa en Pioneer?

Mvh

Detta har jag också kommit fram till men man får ändå skit för att man tror att man såg fel!???

PG7000 hade nästan identisk bild och till och med något ljusstarkare än Pioneeren även efter ändringar på båda!
Varför köpa Pioneeren som ser gammal ut? 33000 nu på Mediamarkt för 60PG7000! Måste vara ett skitbra pris mot Pioneer 6090 på ca 54000kr.!?

Det är inte det att ni funderar över mervärde som ni får skit för, i alla fall inte från mig, utan för att ni inte förstår vad som krävs för att utvärdera en bild på ett korrekt sätt. Man kan absolut inte jämföra två apparater på Media Markt och tro att man kan avgöra skillnader dem emellan.

Era ögon i den miljön är närmast värdelösa att kunna få en korrekt uppfattning av t ex kontrasten i bilden, färgåtergivning, gammahantering, mm som den bättre svartnivån, bättre färgåtergivningen, bättre gammahanteringen, bättre bildbehandlingen hos Pioneer TVn ger. Enda sättet är om ni fick tillgång till butiken efter stängningsdags och fick fixa till miljön så att det ger en förutsättning för kritisk granskning av bilden och det kräver lite jobb. Så, summan är att du mer stor sannolikhet såg fel, vad gäller båda apparaterna.

Postad 20 October 2008 - 10:23

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

När de kalibrerade gråskala D65 skrev HDTV-test följande:
The Saturation and Hue controls available for each of the Primary and Secondary colours permitted this fantastic result.

Närmast identisk med Pioneer! Ordet fantastic, säger ju allt!

Där är LGn bättre än Pioneer som inte ger samma förutsättningar för att kalibrera färgerna, men vad hjälper det när LGn har avsevärt sämre bildbehandling och en riktigt kass svartnivå. Hur bra det än ser ut i ett diagram så kommer du inte i närheten av bilden från en Pioneer G9.

CIE-diagram är inte ett facit rakt av av god bildkvalité, men det är mycket positivt att Samsung och LG hakat på tåget och ge deras kunder möjligheten att ställa in TVn till en korrekt bild enligt standard. Kan bara hoppas att övriga tillverkare följer deras exempel och tillåter en att ställa in bilden i det närmaste 100% korrekt enligt standard, men detta innebär som sagt inte att allt är bra så. Allt i övrigt måste falla på plats innan man har en grym bildkvalité och där är inte LG... ännu.

PS Sen redovisar tyvärr inte hdtvtest.co.uk hur bra avkodningen är hos LGn, dvs Z-axeln i CIE-diagrammet. En väldigt viktig parameter som också ska gå att justera individuellt för en korrekt CMS (Color Magnagement System). DS

Redigerat av Wolfy, 20 October 2008 - 10:28.

Postad 20 October 2008 - 10:57

Centre
  • Centre
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Man blir ju glad att det finns några som verkar för en mer sansad och jordnära diskussion. Har aldrig menat att jämföra Pio med PG7000 utan snarare med Pannas nya serie. Tycker jag är betydligt intressantare.

Hursomhelst, vad är er uppfattning, blir skillnaderna (ex. svärtan) mindre på 50" än på 60"? Rescensionen avser ju som bekant 60PG7000 och inte den för oss flesta mer intressanta 50PG7000.

Redigerat av Centre, 20 October 2008 - 10:59.

Postad 20 October 2008 - 11:16

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Skumma färger, ghosting och svärtan. Måste faktiskt erkänna att jag vill ha bättre svärta än min G9 tom. :P
Så byter nog till G10 nästa år. Är väldigt petig och om det är något som inte är perfekt på TV'n kan jag inte koncentrera mig på filmen utan stör mig bara på det.

Vi har helt enkelt olika krav när det gäller svärta ,färger osv igår satt jag och kollade en dvd och när det var mörkt ute och lite svag belysning i rummet tyckte jag att svärtan var bra på 6000 det ända jag kan störa mig på ibland är att tv-n med mina inställningar inte visar tillräckligt med detaljer i svärtan.Men just färgerna har väll tv-n fått relativt bra kritik i tester.

Det här med att vara petig kan jag jämföra med bilar då jag bytt bil pga att jag inte tål bilar som gungar till efter fatgupp eller väghinder det ska vara stenhårt vid övergångsställen :)

Postad 20 October 2008 - 13:58

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Väntade själv i våras på PG7000 då jag ville ha en bra 1080P plasma, men eftersom den blev så försenad och Pioneer G9 släpptes med sin otroliga prestanda och klart bättre pris än G8 så blev det en G9.
När nu väl PG7000 kom verkar den ju vara riktigt bra och väldigt prisvärd vilket är grymt kul såklart då det ökar på konkuransen på plasma sidan och driver utvecklingen frammåt.

Personligen är jag nöjd med G9 köpet för jag är beredd att betala den extra kostnaden för det där lilla extra, men jag har full förståelse för att alla inte gör det, och många av dem kanske inte heller ser någon skillnad apparaterna imellan och varför ska man då göra det.

Däremot känns det sjukt trist när vissa personer gör vad som helst för att få trampa på en erkännt bra produkt och personer som köpt den, det luktar jantelag lång väg.
Sen kan vissa Pioneer ägare också försöka att inte ta åt sig då mycket :-)

/N

Redigerat av da.king, 20 October 2008 - 14:06.

Postad 20 October 2008 - 16:27

robotize
  • robotize
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Där är LGn bättre än Pioneer som inte ger samma förutsättningar för att kalibrera färgerna, men vad hjälper det när LGn har avsevärt sämre bildbehandling och en riktigt kass svartnivå. Hur bra det än ser ut i ett diagram så kommer du inte i närheten av bilden från en Pioneer G9.

CIE-diagram är inte ett facit rakt av av god bildkvalité, men det är mycket positivt att Samsung och LG hakat på tåget och ge deras kunder möjligheten att ställa in TVn till en korrekt bild enligt standard. Kan bara hoppas att övriga tillverkare följer deras exempel och tillåter en att ställa in bilden i det närmaste 100% korrekt enligt standard, men detta innebär som sagt inte att allt är bra så. Allt i övrigt måste falla på plats innan man har en grym bildkvalité och där är inte LG... ännu.

PS Sen redovisar tyvärr inte hdtvtest.co.uk hur bra avkodningen är hos LGn, dvs Z-axeln i CIE-diagrammet. En väldigt viktig parameter som också ska gå att justera individuellt för en korrekt CMS (Color Magnagement System). DS

Här kom Jantelagen igen! Kass svartenivå och sämre bildbehandling! Enligt testet med en HD-film på så ser till och med LG ut att har livligare färger och bild! Sug på den du!

Postad 20 October 2008 - 16:48

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Sug på den du!

:) :)

Postad 20 October 2008 - 16:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Postad 20 October 2008 - 17:11

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0
:)

Postad 20 October 2008 - 17:19

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Tycker synd om Wolfy. Han måste suga oxå ;) :D :D

Postad 20 October 2008 - 17:24

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Kass svärta är väl att ta i, kanske inte ska jämföra med en TV som kostar det dubbla vore nice med ett proffessionellt
test mot Panasonic och Samsung och då menar jag inte prylportalen som jämför med en skärm som är 42 tum :)

Postad 20 October 2008 - 18:43

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
du får nog jämföra den mot samsung isf . för panasonic är proffisionellt eller hur de nu stavas xD . är trött.

samsung är bra men lite efter me rörelser och kontrast enligt mig . dem ändrar ju för tusan hela tiden sin 4 series kontrast på olika sidor.

bestämm er =D

lg är långt bak. jag hade rekomenderat pio ofc men annars en panasonic eller samsung.

Postad 20 October 2008 - 19:02

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Panasonic har de nån 60 tum på G??

Här är en nice video från IFA 2008

LG:n ser läcker ut iaf!!

http://www.avforums.....php?videoid=62

Postad 20 October 2008 - 19:26

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
:) Hur kunde denna tråd bli 4 sidor lång????

Läste någon trådskaparens inlägg?

Han frågar vilken TV som är bäst och vilken man skulle valt, sägs inget om pris etc, och om priset är borträknat så är Pion den bättre skärmen.

Sen om man skall väga in pris och så kallad "bang for the buck" är det är helt upp till var och en att avgöra, så lägg ner allt snack med att folk som köper Pio är snobbar eller rika och lägger massa pengar på mindre skillnader (ja det är så det låter när man läser mellan raderna på många inlägg)

Hur stora eller små skillnader är och vilket pris man sätter på dom är helt upp till var och en att avgöra.

Kan inte alla bara enas om att Pion är den bättre skärmen vilket den är, anser man sedan att skillnaden mot LGn inte motiverar priset så fine, grattis du blir säkert jätte nöjd med din TV.

Men denna ständigt hävdande om att ens eget val är det enda rätta, det blir bara löjligt.

Redigerat av ZoomAir, 20 October 2008 - 19:30.

Postad 20 October 2008 - 19:35

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Konstigt att alla verkar tycka LG:n har snyggare design än Pioneeren!? ;) Enligt mig är pion både snygg, minimalistisk och elegant, med andra ord det vackraste som jorden skådat! :D De har inte ändrat någonting på sin design, men det behöver de inte göra heller eftersom designen redan är perfektion! LG:n däremot var ingenting speciellt, har svårt att se vad som skulle skilja den från min panna px70? :) Högtalarlisten under tv:n var ju inte direkt snygg, jag hade iaf gjort allt för att slippa min! Nej, den enda som kan mäta sig med pio i design är enligt mig Philips nya skärmar med ram i borstad metall, riktigt snygga! :)

/mvh andrus

Postad 20 October 2008 - 19:39

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
toshibas ZF355 är ju dock snäppet vassare än Pio designmässigt.

Redigerat av JetJaguarr, 20 October 2008 - 19:39.

Postad 20 October 2008 - 20:09

andrus
  • andrus
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Tänkte även dra mitt strå till stacken vad gäller bildkvaliteten...

Till att börja med är det helt absurt att jämföra tv-apparater på en stormarknad och tro att man kan urskilja vilken som har bäst bild! Oftast kopplar de samman 20-30 tv-apparater till samma bildkälla och bilden blir därefter... I de fall då stormarknaderna ändå kopplar in en blu-ray spelare bli bilden av någon anledning fortfarande inte riktigt bra. Kan bara ta som exempel då jag titta på sony w2000 på siba och on-off, båda kopplad till bd och säljarna hyllade bilden något enormt, själv blev jag inte riktigt lika imponerad. Sen när jag gick över gatan in till hi-fi klubben och titta på samma tv återigen kopplad till bd så blev bilden fantastisk! Alltså hade siba och on-off lyckats förstöra bilden på något sätt, förmodligen genom billigt kablage eller felintsällda apparater...

Vidare såg jag en Pioneer (dock inte senaste generationen) på hi-fi center i malmö kopplad till bd när de körde casino royale. Jag har aldrig sett en sådan bild tidigare i mitt liv! :) Och då hade jag ändå sett tv:n ett flertal gånger tidigare på stormarknader, och även där hade den varit inkopplad till bd... Svärtan var total (trotts att det var föregångaren till panelen som pio reklamför med "total svärta"), kontrast, färdjup, ja allt var överväldigande! :) Skärmen var helt uppenbart kopplad med de finaste kablarna de hade och kalibrerad efter rummet, men oj vilken bild!

Visst tror jag att även LG:n kan prestera bra om den är kopplad med rätt kablage och inställd på rätt sätt, men att jämföra den med Pioneer finns ju bara inte på kartan! En mer rättvis jämförelse vore Panasonic. Men tyvärr tror jag även här att LG:n blir omsprungen, men eftersom jag aldrig sett den i verkligheten vågar jag inte svära på det...

Till sist vill jag bara säga att jag inte är en Pioneer fan-boy, utan att jag bara råkade bli förälskad i bilden som de presterar! :D Själv skulle jag göra allt för att få en pio, men ekonomin tillåter inte det... Själv har jag en Panasoniv px70 och är nöjd med den, och jag kan iaf skryta om att jag har en mer prisvärd tv än pio! ;) (dock fortsätter jag att drömma om pion.. )

/mvh andrus

Postad 20 October 2008 - 20:44

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Här kom Jantelagen igen! Kass svartenivå och sämre bildbehandling! Enligt testet med en HD-film på så ser till och med LG ut att har livligare färger och bild! Sug på den du!

Eh, OK?

En svartnivå på 0.13 cd/m^2 är sannerligen inget att skryta med idag och sen får jag väl erkänna att mitt uttryck "kass svärta" är lite färgat av att LG gick ut och påstod att denna skulle leverera absolut svärta och med det "ge oss" the holy grail of plasma TV före någon annan. Hoppa fram till idag och de presterar en svärta som är sisådär 40 gånger ljusare än Pio G9 och inte ens i närheten av Pio G8 (hoppar över andra märken då denna tråd handlade om LG PG7000 vs Pio G9). Sorry, att vara så kaxiga och sen leverera så lite är helt enkelt kasst. Dock är det bara lite färgat, 0.13 cd/m^2 är inte bra på något sätt.

LG PG7000s bildbehandling är inte heller den i närheten av Pioneers, absolut inte G9, definitivt inte G8 och jag skulle påstå att den skulle ha fullt upp med att ha en chans mot G7 (om det inte vore för G7s inbyggda "dirty screen").

Jag skulle jättegärna skriva att PG7000 är en grym TV, men jämfört med Pio G9 så står den sig slätt och jag har aldrig påstått att det är en kass TV, som jag skrev så är det mycket plasma TV för pengarna, men att direkt jämföra den mot Pio G9 är inte rättvist, varken för Pio G9 eller PG7000, de lirar som sagt i en annan division.

Redigerat av Wolfy, 20 October 2008 - 20:46.

Postad 21 October 2008 - 09:05

robotize
  • robotize
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Här är för de som är intresserade!
http://www.homepoint...c...iew&id=1324

Postad 21 October 2008 - 09:32

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Vad är det du kämpar för?
Att alla ska ge med sig och erkänna att LG´n är den bättre TV´n ?
Hittils har det väl inte presenterats några som helst fakta för det förutom ditt Mediamarkt test, tvärtom har väl de test som kommit fram i tråden påvisat att den inte riktigt når upp i Pioneers klass.
Ingen har sagt att det är en dålig TV, den verkar både bra och prisvärd men det är ju inte konstigt att den inte klår någon som är avsevärt dyrare.

Trådens ämne är, vilken är bäst och det tror jag vi alla vet svaret på.
Hade ämnet varit vilken som är mest prisvärd hade svaret säkert varit ett annat.

/N

Postad 21 October 2008 - 09:43

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Hade ämnet varit vilken som är mest prisvärd hade svaret säkert varit ett annat.

/N

Till och med om det har varit så skulle jag sagt Pio eftersom jag är inte så känsligt när det gäller priset utan vad får jag för bild. Andra kan komma till en annan slutsats än jag.

Postad 21 October 2008 - 09:49

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Här är för de som är intresserade!
http://www.homepoint...c...iew&id=1324

.... samtidigt som svart upplevs bäcksvart.....

Det var något nytt.

Postad 21 October 2008 - 18:03

robotize
  • robotize
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Vad är det du kämpar för?
Att alla ska ge med sig och erkänna att LG´n är den bättre TV´n ?
Hittils har det väl inte presenterats några som helst fakta för det förutom ditt Mediamarkt test, tvärtom har väl de test som kommit fram i tråden påvisat att den inte riktigt når upp i Pioneers klass.
Ingen har sagt att det är en dålig TV, den verkar både bra och prisvärd men det är ju inte konstigt att den inte klår någon som är avsevärt dyrare.

/N

Nu har jag svaret på vilken som är bäst! LG PG7000 är klart bäst om man väger in alla fakta i målet!!! Därmed var det sagt! Nöjd?

Postad 21 October 2008 - 18:21

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
"Sug på den du!" :) :(

Postad 21 October 2008 - 20:50

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Nu har jag svaret på vilken som är bäst! LG PG7000 är klart bäst om man väger in alla fakta i målet!!! Därmed var det sagt! Nöjd?

Jag tycker vi låter prylportalens rubrik avsluta denna tragiska tråd:
"LG 50PG7000 Test: Bästa budgetplasman med full-hd"

Spring o köp nu!

/N

Redigerat av da.king, 21 October 2008 - 20:50.

Postad 23 October 2008 - 08:42

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 23 October 2008 - 11:40

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Ni kan inte gnälla på oss , och gnälla på t.ex enator som lägger upp bilden o visar att pio är 100 ggr bättre.

Ni har er själva tyvärr att skylla pga ni ska göra lg till ett high end märke , ni ska trotsa och skriva spontant att det är de bästa märket , klår pio tack vare pris skilnnaden , samma kvalle osv . ni gör påståendena , vi kontrar.

Enligt mig som student handlar hemmabio allt om priset och prestandan. därmed är väl lg att luta sig mot. men samsung & panasonic är galet bättre enligt mig på detta.

Lg är till för dem med budget , som vill ha hyfsat bra teknik men med mycket ghosting.
njut av era tvs ist för gnälla på dem ist.
ni är väl vuxna antar jag? om ni inte gillar lg , ta eran lön o köp pio . inget är omöjligt =D
men visst fett nice att lg börjat rycka upp sig . snart ser vi väl inga låg-end företag som gör tv apparater längre :)

Postad 23 October 2008 - 16:56

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0

Jag har inte sagt att LG Skulle vara bättre än Pioneer utan
att LG PG7000 är grym till och med om man gämför den med de bästa!

´

Jaså, du påstår ju att den är lika bra och tom "bäst", vilket är lika falskt som ditt intyg från plasma-universitetet:

Vi testade på Mediamarkt idag för 3:e gången och fortfarande så kom vi fram till att PG7000 är minst lika kompetent som Pioneer där man tydligt kan se att Pioneer har dovare bild typ gamla bildrörs-tv, lite mer krut i PG7000 alltså, lite mer LCD-lik om man säger. Så definitivt jämnbördig aär vad vi återigen kom fram till.

Varför går det inte att erkänna att LG:n är bättre och snyggare på rätt mycket med sin nya serie?
Pioneer ser ut som en gammal tv bara genom att titta på shassit! Bilden är inte totalt överlägsen heller som ni tror?

Ge upp nu, du har redan bevisat hur bra din faktakoll är med påståendet att Sharp tillverkar Pio´s plasmor.
Till o med jag som en glad amatör vet att "snart" kommer PANASONIC att tillverka själva skärmen(men inte elektroniken, du vet, den som behandlar bildsignalen)
Men det är jättebra att du ser i din kristallkula hur bra framtidens LG är, tror det slår dom flesta experter på fingrarna ;)

Kan vi sammanfatta denna tråd med följande, ganska bevisade uttalande:

Pioneer: Bästa plasman.
PG7000: Bra budgetplasma, mycket för pengarna, dock EJ lika bra som Pioneer

Det är skillnad på skit och pannkaka.
Den suger du inte på, men mumsa i dig med ett leende, ty lyckliga är de okunniga :)

Redigerat av JohnnyMann, 23 October 2008 - 23:51.

Postad 23 October 2008 - 17:15

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

´
PG7000: Bra budgetplasma, mycket för pengarna, dock EJ lika bra som Pioneer

Inte ens i närhet av Pio :)

Postad 23 October 2008 - 17:29

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Inte ens i närhet av Pio ;)

Antar att du testat dem sida vid sida med HD material och efter att bägge vart
kalibrerade, när gjorde du det iom att du så leende skriver inte ens i närheten?? :)

Postad 23 October 2008 - 17:32

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Antar att du testat dem sida vid sida med HD material och efter att bägge vart
kalibrerade, när gjorde du det iom att du så leende skriver inte ens i närheten?? :)

Jag har inte gjort men andra har gjort. Läs tråden.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.