Är på gång att byta min hembio. Valet står väl mellan CM9 och Dali mentor6. Hade förmånen att leka med dessa i butiken i Linköping tillsammans med den receiver jag är lite inne på NAD T775,ja det var den dom hade inne men jag siktar egentligen på NAD T785 HD. Åkte upp en lördag efter lite mail kontakt. Tog med mej min Tvix med bra flac inspelningar. Blev mycket varmt mottagen. (Suverän service HiFi klubben) Allt var uppriggat och klart. Bara att koppla in Tvixen och köra. Satt nog i 1 ½ timme helt själv i lyssningsrummet och testade.
Spelade Rammstein,metallica,Blue October,Pink Floyd,Norah Jones,Sophie Zelmani,Trente Möller,Mike Oldfield mm.
Vad tyckte jag då..
Började Med Mentor 6.
Väldigt neutrala,rapp och exakt i basen(särskilt med Trente Möllers extrema inspelningar).Just basen imponerade på att kunna vara rejält "punchig" även vid låga frekvenser.Diskanten var klockren.särskilt vid akustisk musik. NAD har (i min mening) en tendens att spela lite "mörkare" så Mentors kanske något skarpa diskant var inga problem alls.
Mellanregistret utmärkte sej varken positivt eller negativt,möjligtvis något tillbakadraget
Jag tycker man kan sammanfatta Mentor 6 med att säga att dom spelar väldigt elegant,korrekt och stiligt på gott och ont.
Luftigt och rappt.
Vidare till CM9 som jag var mest nyfiken på.
Spelar lite mer ...rockigare
Diskanten var mycket bra.
Klar och tydlig utan att bli för vass och orsaka "pisksnärtar"
Mellan registret var grymt bra,röster och musik i det området var tydligt och exakt.
Jag upplevde det som om CM9 spelade lite mörkare,lite mer ..."dirty" eller "oljigt och sotigt" som försäljaren sa.
CM9 kan dock i min mening spela både klart och klangfullt till akustisk ock klassiskt men också smutsa ner sej lite och trycka på rejält när man spelar tex, Rammstein.
Just vid den typen av musik tycker jag att CM9 hade ett övertag.
Basen var väldigt bra,kanske inte lika rapp som dali men å andra sidan fanns det ett mer massivt tryck.
Spelade It´s no good med Depeche Mode som går hyfsat djupt och samtidigt har diskant. Lät klart bättre på CM9.
Känns som om CM9 trycker på lite mer på alla instrument helt enkelt,något som Dali inte riktigt gör.
Som sagt,Dali spelar lite mer "ordentligt" medans CM9 "vräker" på lite mer...
Vad vill man ha då..?
Två mycket bra högtalare...samtidigt ganska olika.
Själv vet jag inte än och det STÖR mej..
Till hembio ansåg försäljaren att CM9 hade ett övertag (Tillsmmans med B&W Centre 2 och CM5 alt. CM1) och jag är benägen att hålla med.
Till musik är det inte lika lätt att välja men CM9 lät väldigt bra på det området också så det lutar åt dessa.
Det som jag funderar över är om NAD och CM9 kan bli lite i mörkaste laget,men det beror ju inte på högtalaren...
Tack för mej.