Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090

217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Samsung LE46A796 (TV) 1 8,4 (19) Inga priser
37 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Samsung A7 och A9 LCD serier (977 inlägg) 12 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Fråga ang: Samsung LE-46A796 (5 inlägg) 14 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE46A796R2, surround från HDMI? (0 inlägg) 15 år sedan
Samsung klarar inte 24p korrekt (84 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
Dags att köpa TV! (1 inlägg) 16 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Snabbrecension - Samsung LE46A796 vs Sony Bravia KDL-46W4500 (22 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-46A796 UTGÅENDE?+ (5 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-46A796R1 vs R2 (4 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE46796 eller nya LE-46B657? (5 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
Skillnad på Samsung A756 och A856? (13 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Darkie (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL40X4500 eller Samsung LE-46A786? (0 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 02 februari 2009 - 12:43

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Ska man göra en ”riktig” ISF-kalibrering så ska det utföras av certifierad person.
Dock så kan man kalibrera själv med hjälp av DVE. Kolla in denna tråd https://www.minhembi...howtopic=205918

Postad 02 februari 2009 - 15:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske men vad innebär denna kalibrering. Något speciellt eller bara att skruva på inställningarna i menyn?

Kalibrering (rent allmänt) = ställa in/justera något mot en definerad referens, typ.

Den definerade referensen i det här fallet är främst de olika tv-standarderna, PAL, HDTV etc. För många är dessa begrepp inte nått annat än olika signaler eller möjligen olika upplösningar men de innebär mycket mer än så. De berättar hur videosignalen ska, är tänkt att, återges.

Men ja, det är iofs "bara att skruva på inställningarna" men att skruvandet görs efter en väldefinerad målbild. DVEs syfte är att hjälpa användaren att skruva på inställningarna så att tv:n beter sig så mycket som möjligt såsom tv-standarderna/målbilden föreskriver - så kan man säga. :)

Redigerat av pacman, 02 februari 2009 - 15:11.

Postad 02 februari 2009 - 17:54

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Jag jämförde i hembiobutikens demorum i Göteborg. Kändes som de hade koll och att apparaterna inte bara var rakt ur lådan men det är kanske någon som vet mer om detta än vad jag gör.

Var där idag & han sa att den 5090 jag tittade på var i princip "direkturlådaninställd" då jag frågade om den var kalibrerad. Med i princip så menade han att nån kan ha skruvat lite på den i efterhand men den var absolut inte kalibrerad.

Jag har idag beställt en 5090H & vill ha den kalibrerad men det ska inte göras för efter 200 timmars inkörning & fram tills dess så sa säljaren att jag kunde använda "filmläget" som tydligen ska ge en godtagbar bild till att börja med. Självfallet så kommer jag att finjustera till det lite i väntan på kalibrering...

Ni som har apparaten vet säkert mer om detta men jag tycker att det verkar som att pion har en ganska så lugn direkturlådaninställning jämfört med många andras skräckinjagande kontrastinställningar. Detta skulle ju kunna förklara varför vissa upplever dem matta i de upplysta varuhusen jämfört med andra.

Ang. kornighet så förstår jag inte vad ni menar med det, känns helt främmande för mig?

Postad 02 februari 2009 - 18:22

Klumpeduns
  • Klumpeduns
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Ang. kornighet så förstår jag inte vad ni menar med det, känns helt främmande för mig?

Jag har jämfört kuro och samsung 7 led i två butiker och tittat på kuron i en tredje. Nu är de förmodligen rakt ur lådan på alla ställen men Samsungen hade en klarare bild med fler detaljer om man hade samma bild uppe. Plasman är "kornig" i bilden vilket gör att en del små detaljer inte syns, som t.ex. porer i ansiktet.

På stället som bara hade en Kuro så såg det riktigt illa ut och jag påpekade detta för killen som jobbade där som tittade oförstående på mig för han tyckte bilden kvar klockren, men när han sen själv kikade igenom menyerna så såg han att någon hade pillat med olika lägen så att Blurayen inte kom in med full kvalité. Det vart en jäkla skillnad när han ändrade och det tyckte han själv också, men det var fortfarande en del kornighet kvar tyvärr. Men jag hoppas att det går att kalibrera bort så småningom eller få bilden skarpare med andra inställningar. Nu minns jag tyvärr inte vad jag tyckte om Kuron i hembiobutiken, om jag la märke till någon kornighet där eller inte.

Postad 02 februari 2009 - 18:49

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Nu minns jag tyvärr inte vad jag tyckte om Kuron i hembiobutiken, om jag la märke till någon kornighet där eller inte.

Idag när jag var där så var det kornigt värre men det var nån sunkig tv-signal & jag har sett den där med BD & DVD & inte upplevt nån kornighet. Nu har jag dock inte jämfört med samsungen ni talar om här.

Allvarligt talat så litar jag på att jag blir nöjd. jag älskar den vilsamma känslan jag upplever med Kuron, får så lätt en "konstgjord" känsla när jag tittar på superskarpa LCD-paneler men jag ska inte snacka skit om dem då jag aldrig gjort några ingående tester...

Jag har full förståelse att många upplever flera LCD-paneler som mer kräm i ljusstyrka & skärpa, så är det kanske men Kuron tilltalar mig mer.

Postad 02 februari 2009 - 18:57

Klumpeduns
  • Klumpeduns
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Idag när jag var där så var det kornigt värre men det var nån sunkig tv-signal & jag har sett den där med BD & DVD & inte upplevt nån kornighet. Nu har jag dock inte jämfört med samsungen ni talar om här.

Allvarligt talat så litar jag på att jag blir nöjd. jag älskar den vilsamma känslan jag upplever med Kuron, får så lätt en "konstgjord" känsla när jag tittar på superskarpa LCD-paneler men jag ska inte snacka skit om dem då jag aldrig gjort några ingående tester...

Jag har full förståelse att många upplever flera LCD-paneler som mer kräm i ljusstyrka & skärpa, så är det kanske men Kuron tilltalar mig mer.

De gånger jag kollade var det Bluray också. Annars är det ingen idé att jämföra. Förstår din känsla. Jag såg en bit på Dark Knight hos en som har Samsung 656, kändes väldigt konstigt i vissa scener ibland. Svårt att förklara men det förstörde filmkänslan inte, men en annan där som kände lite samma sak i början pga av bilden är så jätteskarp sa att känslan försvann med tiden när man blev van. Kändes som en del scener hände framför mig och att jag stog och filmade, och det gav faktiskt en negativ upplevelse.

Postad 03 februari 2009 - 10:04

g-thang
  • g-thang
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
"5090H A766 samt W4500"

hm? Hur kan man ens nämna w4500 och pioneer 5090 i samma mening? Lyssnade på en hel del folk som sade att w4500 var riktigt bra. Tittade på den igår och visst, den var bra. Så fort jag såg 796:an på HiFiklubben så insåg jag att det inte är Sonyn jag ska ha iaf.

Har sett Samsungen för 19.000 på Siba och enligt en person i den här tråden så skulle han kommit över den för 17.000 vilket gör den till ett så givet val så att det inte finns. Jag gillade bilden sjukt mkt, vet dock inte hur den är att spela på? FPS spel och bilspel då vill säga, från datorn, någon som vet?

Kollade också på 5090, fifan vilken tv. Blir dock för dyrt för min del, kostar väl runt 21.000 och då måste jag köpa en center till min steroanläggning så blir lite extra där.

Och som en person påpekat flera ggr i denna tråden. Era inlägg där ni hyllar sönder en tv totalt och förkastar alla, om än kanske små, brister, är vidriga. Det ger liksom inte ett seriöst intryck. Vet när jag för första gången hörde talas om min hembio för x antal år sen o man gick in här o bara läste o var inte ens medlem.

Då var det personer som visste vad dom snackade om, ingen som spelade mer vetande än vad de egentligen var, visst, det har alltid varit mer eller mindre märkes-kåthet här men tycker det börjar gå till överdrift nu. För mycket unga pojkspolingar som inte tar forumet för vad det är? Detta är ett seriöst forum där man ska hjälpa folk och tala ur egen erfarenhet, alltså för att kunna tipsa om en tv eller framföra för/nack-delar så ska ni ha varit och kollat på tvn ifråga personligen. Inte copypasta från valfri recension och tro att ni är duktiga.

Redigerat av g-thang, 03 februari 2009 - 10:06.

Postad 03 februari 2009 - 10:58

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Du har rät i att det oftast hyllas & sågas till överdrift emellanåt. jag har som jag skrev beställt en 5090H & är övertygad om att jag blir nöjd. Har dock inte jämfört med Samsungen dock kikat en del på Sony men inte under riktigt kontrollerade former för att verkligen kunna utse en vinnare. Av det jag sett har dock pion tilltalat mig mer.

Man kan läsa tester förstås, det har jag gjort i viss mån, men jag får gå på magkänslan om att jag nu köper en förbaskat bra plasma & att jag kommer att njuta av den. Känner att om jag skulle börja gräva i detta, om vilken som absolut är bäst för mig alltså, skulle bli så rådvill & förmodligen ligga sömnlös om nätterna över vad jag ska välja.

Butikskikandet ger mig noll, även i s.k. fina butiker. Jag måste sitta hemma & få bedöma under en längre tid & jag vet att pion kommer att göra mig nöjd, om sen nån av de andra hade gjort mig ngt mer nöjd lär jag som tur är aldrig få veta så det blir nog bra med denna...

Postad 03 februari 2009 - 11:18

g-thang
  • g-thang
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
att det ger dig noll kan du ju omöjligt påstå. Precis som att man inte kan påstå att recensioner ger noll. Läs om speccarna, läs recensioner, gå ut och titta på tvn. Allt detta ska man göra innan man börjar yttra sig, det tycker jag är självklart. =)

Iaf, någon som har kolll på om man verkligen kan hitta 796:an för 17.000? Det låter ju väldigt konstigt, men där var ju en person här som tydligen hade lyckats i Malmö. Låter konstigt att en buitk i Malmö har bättre priser än alla andra butiker man tittat i själv, plus alla internetbutiker man får upp på prisjakt :S

Hur är samsungen förövrigt att spela på etc?

Postad 03 februari 2009 - 11:43

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

att det ger dig noll kan du ju omöjligt påstå. Precis som att man inte kan påstå att recensioner ger noll. Läs om speccarna, läs recensioner, gå ut och titta på tvn. Allt detta ska man göra innan man börjar yttra sig, det tycker jag är självklart. =)

Överdriver ngt när jag skriver noll koll men butikskiken ger mig faktiskt inte mkt, inte med tanke på vad denna apparat kan prestera. Tester däremot kan ge oerhört mkt om dom är seriösa. Det sista viktigt dock då min nuvarande apparat i en test uppgavs ge en svärta som flöt ihop med den svarta ramen :D

Ang svärta. Om man håller sig till dessa vidriga storkedjor med spots åt alla håll & kanter så är det nästan stört omöjligt att bedöma svärta mellan en Kuro & en budgetplasma. Ibland ser nästan Kuron gråare ut, förmodligen p.g.a. lite lugnare kontrastinställning ur kartong än mkt annat vilket ger större skillnad mellan ljus & mörkt, vilket kan upplevas positivt svärtemässigt.

Var på Mediamarkt igår också & frågade efter tillgången på 5090H, han visste först inte vilken apparat jag menade så jag fick visa honom & då fällde han kommentaren "jaså den där dyra!"

Alltid kul med kunnigt folk i butikerna :)

Postad 03 februari 2009 - 12:00

ellerström
  • ellerström
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Läsa speccar och recensioner ska man alltid göra med ett kritiskt granskande öga. Speccar är bara till hjälp då man jämför två olika produkter hos samma tillverkare. Detta pga att olika tillverkare mäter saker och ting olika, vilket tyvärr inte gör livet lättare för oss konsumenter.

Recensioner är (ofta) i mer eller mindre grad subjektiva bedömningar men jag litar på dem i betydligt större utsträckning än speccar iaf. sedan ska man sålla bland recensioner som man sållar bland inlägg på ett forum eller bland recensioner i allmänhet (man ska försöka hitta någon med samma smak och tycke som en själv, tänk tex på en filmrecensent som inte har samma smak som du, skulle du lita på rekomendationen han/hon ger?). det finns flera recensenter jag anser är bra och tillförlitliga tex hdtvtest.co.uk för att nämna en (där både 796an och 5090n får bra betyg).

Slutsats, det bästa är att åka och jämföra apparaterna själv hos en seriös handlare (givetvis beroende på vad du har för krav på en display vill säga). det går att jämföra apparater hos MM, elgiganten, SIBA och liknande, men det ger sällan en rättvis jämförelse.

För att kunna jämföra något så subjektivt som bild så måste man ha någon form utav referensram för hur det ska se ut, och då kommer vi till kalibrering enl D65 standarden. först när två skärmar är inställda på att efterlikna så korrekta färger, svärtnivåer etc som möjligt så kan man jämfora dem. och även om el-ladorna skulle erbjuda detta (el kalibrering mha tex DVE) så är det oftast på tok för ljust jämfört med hur man normalt har i ett vardagsrum/biorum.

men som sagt bedöm själva! har precis köpt en 5090 och varit spekulant på en 46A796, blev pioneeren för att jag tyckte bilden var ett strå vassare än sammyn (även om jag upplevde sammyn som lite liiite skarpare). det finns fördelar och nackdelar med dem bägge två, vilken man föredrar är upp till hur man prioriterar!

sorry för ett långt inlägg och OT...

Postad 03 februari 2009 - 12:09

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Det som följer med i paketet förutom någon av ovanstående apparater är (färg på högtalarna ej vald):

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=131110 - Canton AS 85 SC
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=130720 - Canton GLE 410
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=130710 - Canton GLE 455
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=130700 - Canton GLE 470
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=127470 - Onkyo TX-SR606
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109170 - 2xSupra HDMI 6m

Blev det detta eller?

Blir i valet & kvalet själv då jag funderar på samma Reciever som dig men detta Cantonpaket:

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=131570

Estetiskt sett så tycker jag att mitt paket är snyggare men får man mer för pengarna i ditt ihopplockade paket eller? Med detta så har jag hamnat på en liknande summa som du nämner fast + en Logitec harmony one då. Blir väl billigare med detta paket än det du nämner.

Jag ska tillägga att jag är en gammal sönderkörd audiofil med tinnitus & hörapparater. Värdesätter det estetiska, gärna smidigt samt ljudkvalitet men söker ingenting att riva väggar med.

Postad 03 februari 2009 - 12:29

g-thang
  • g-thang
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
har försökt få svar på en fråga som jag sådär diskret nämnt i varje inlägg jag skrivit här.

Finns det någon möjlighet att hitta 796:an för 17.000 någonstans? Absolut lägsta pris verkar ju vara 18.000...vilket egentligen är 1.000kr över min budget. Och är det någon som vet hur den är att spela på?

Jag är som sagt väldigt tacksam för svar, hoppas någon som vet kan ta sig tid att svara.

Redigerat av g-thang, 03 februari 2009 - 12:30.

Postad 03 februari 2009 - 13:01

XiOUS
  • XiOUS
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

har försökt få svar på en fråga som jag sådär diskret nämnt i varje inlägg jag skrivit här.

Finns det någon möjlighet att hitta 796:an för 17.000 någonstans? Absolut lägsta pris verkar ju vara 18.000...vilket egentligen är 1.000kr över min budget. Och är det någon som vet hur den är att spela på?
...

18.000kr är bra pris för den tycker jag, visst vill man alltid ha saker billigare, men om du jämför mot Pioneer Kuro (eftersom du skriver i den tråden) så är Samsungen mycket mer prisvärd enligt mig.

Det är inga problem alls att spela på Samsungen!

Postad 03 februari 2009 - 13:22

Klumpeduns
  • Klumpeduns
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Blev det detta eller?

Blir i valet & kvalet själv då jag funderar på samma Reciever som dig men detta Cantonpaket:

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=131570

Estetiskt sett så tycker jag att mitt paket är snyggare men får man mer för pengarna i ditt ihopplockade paket eller? Med detta så har jag hamnat på en liknande summa som du nämner fast + en Logitec harmony one då. Blir väl billigare med detta paket än det du nämner.

Jag ska tillägga att jag är en gammal sönderkörd audiofil med tinnitus & hörapparater. Värdesätter det estetiska, gärna smidigt samt ljudkvalitet men söker ingenting att riva väggar med.

Nä jag skippade subben så länge och köper till dne senare och kör på ett par 490 istället för 470, det är en extra bas i varje pelare på dem. JAg hari nte köpt det ännu utan sitter i valet och kvalet vilken färg jag ska välja på dem.
Cantons 9" subb kostar fan 4000, tycker inte det känns så prisvärt och 10" kostar 5200:-, lite i överkant tycker jag så jag får leta upp någon subb till systemet senare. Jag kan inte så mycket om ljud och hur ditt paket presterar men du får ju med en subb iaf och visst ser det bättre ut estetiskt. Men med rätt färg och möblering så kan nog mina högtalare se rätt bra ut i rummet också. Lyssnade på en polarens ljudpaket för 6 000:- från Sony, lätt helt ok till film men musik blev ganska burkigt.

men som sagt bedöm själva! har precis köpt en 5090 och varit spekulant på en 46A796, blev pioneeren för att jag tyckte bilden var ett strå vassare än sammyn (även om jag upplevde sammyn som lite liiite skarpare). det finns fördelar och nackdelar med dem bägge två, vilken man föredrar är upp till hur man prioriterar!

Ah, kom nu inte och gör mig mer osäker. :) Jag tyckte också Samsungen har känts skarpare hela tiden men då jag inte har några direkta refferensramar då ingen polare har en platt-tv så valde jag att gå lite på vad recensenterna tyckte och tänkte köpa 5090, den kostar 3200:- mer för mig inkl fot än samma paket med Samsungen. Känns jobbigt att känna sig osäker fortfarande dock när det rör sig om så mycket pengar. Men den lite större bilden lockar också måste jag säga. 50" är inte fy skam.

Postad 03 februari 2009 - 13:42

g-thang
  • g-thang
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

18.000kr är bra pris för den tycker jag, visst vill man alltid ha saker billigare, men om du jämför mot Pioneer Kuro (eftersom du skriver i den tråden) så är Samsungen mycket mer prisvärd enligt mig.

Det är inga problem alls att spela på Samsungen!

Givetvis är det ett bra pris, och tack för ditt svar. Bara undrar om man skulle kunna hitta den för 17k någonstans, om inte, kommer den sjunka lite till?

Jag vet inte exakt hur de brukar göra när de släpper nya modeller etc, jag vill ju inte att den helt plötsligt ska ha utgått ur sortimentet o inte går o får tag på. Jag hade lätt kunnat vänta 1-2 månader för att den ska gå ner till 17k, om det nu kommer att hända!

Tack för ditt svar

Postad 03 februari 2009 - 14:20

ellerström
  • ellerström
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Ah, kom nu inte och gör mig mer osäker. :) Jag tyckte också Samsungen har känts skarpare hela tiden men då jag inte har några direkta refferensramar då ingen polare har en platt-tv så valde jag att gå lite på vad recensenterna tyckte och tänkte köpa 5090, den kostar 3200:- mer för mig inkl fot än samma paket med Samsungen. Känns jobbigt att känna sig osäker fortfarande dock när det rör sig om så mycket pengar. Men den lite större bilden lockar också måste jag säga. 50" är inte fy skam.

Samsungen upplevs som lite skarpare bland annat pga att den är ljusstarkare. det som pione vinner på enligt mig är totalupplevelsen när det gäller bild. bättre djup (3d känsla), bättre svärta (inte i absoluta värden men i rörlig bild där den presterar bättre än sammyn på att återge olika grader av gråskalan utan att ge avkall på den bottendjupa svärtan som den kan återge), den bättre betraktningsvinkeln, bättre på att skala upp SD material som ju tyvärr e det jag kommer att titta på då jag ser på tv (får enbart tv genom telia ip-tv).

men sammyn är på intet sätt en dålig tv, men den blir slagen på upploppet utav pion (hade inte pion funnits så hade jag köpt sammyn).

Postad 03 februari 2009 - 14:28

Klumpeduns
  • Klumpeduns
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Samsungen upplevs som lite skarpare bland annat pga att den är ljusstarkare. det som pione vinner på enligt mig är totalupplevelsen när det gäller bild. bättre djup (3d känsla), bättre svärta (inte i absoluta värden men i rörlig bild där den presterar bättre än sammyn på att återge olika grader av gråskalan utan att ge avkall på den bottendjupa svärtan som den kan återge), den bättre betraktningsvinkeln, bättre på att skala upp SD material som ju tyvärr e det jag kommer att titta på då jag ser på tv (får enbart tv genom telia ip-tv).

men sammyn är på intet sätt en dålig tv, men den blir slagen på upploppet utav pion (hade inte pion funnits så hade jag köpt sammyn).

Du tycker inte att Pioneeren känns lite kornig i bilden, vilket jag gör, då förmodar jag om man jämför bilden med Samsungen?

Postad 03 februari 2009 - 14:54

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Lyssnade på en polarens ljudpaket för 6 000:- från Sony, lätt helt ok till film men musik blev ganska burkigt

Är väl det jag är lite rädd för också, att musik ska låta skit.

Har idag ett par Heco Celan 500 som jag egentligen skulle bygga på men för det första så får jag inte långt ifrån lika mkt för dem begagnat som hela Cantonpaketet kostar & om jag skulle bygga på Heco-paret så drar det iväg. Dessutom så är mina öron idag inte så friska & mina hörapparater har begränsningar så det känns lite bortkastat att bygga upp en onödigt avancerad ljudanläggning.

Köper nog Canton Movie CD1000 & säljer mina Heco.

Postad 03 februari 2009 - 15:14

Klumpeduns
  • Klumpeduns
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hoppas du blir nöjd. :)

Postad 03 februari 2009 - 16:07

ellerström
  • ellerström
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Du tycker inte att Pioneeren känns lite kornig i bilden, vilket jag gör, då förmodar jag om man jämför bilden med Samsungen?

pioneeren är lite "oroligare" i bilden pga att det är en plasma (små explosioner sker hela tiden). är det detta fenomen du menar?

annars så kan det vara en skärpeinställning som ska till. dock ska det tilläggas att pion inte kan upplevas som lika skarp som sammyn pga att sammyn är ljusstarkare. pausa bilden av tex en mast på en båt eller något annat där man kan se skärpa tydligt och gå fram och titta. pion är minst lika skarp på nära håll (10 - 20 cm) men tappar i upplevd skärpa på avstånd pga svagare ljusstyrka.

dock så försvinner detta argument för sammyn lite i mitt tycke då jag kommer att ha min i ett ljuskontrollerat rum och således skulle ha ljusstyrkan ungefär lika högt på sammyn som pion. man vill ju inte bli bländad och få en bild som är jobbig att titta på i längden.

edit: skall tillläggas att jag vill ha en bild som är så korrekt som möjligt mot D65 och en sådan bild ger långt från samma wow-upplevelse direkt som en sammy som mer eller mindre är out-of-the-box. en korrekt bild är mer som ett fönster ut mot verkligheten, en bild som är behaglig att titta på med korrekta färger, stort djup och bra gråskala. detta vinner för mig i längden mot en tv-spelsliknande bild som är lättare att uppnå med sammyn än med pion.

checka hdtvtest.co.uk för tester på både samsungen och pioneeren. båda får toppbetyg, så det blir kanske inte lättare att välja. men styrkor/svagheter hos respektive display kan kanske få dig att fälla ett avgörande. de har även utmärkta inställningar till alla tv de har testat (använder sig utav en ps3 för bluray om jag inte missminner mig)

Redigerat av ellerström, 03 februari 2009 - 16:22.

Postad 03 februari 2009 - 18:12

Klumpeduns
  • Klumpeduns
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

pioneeren är lite "oroligare" i bilden pga att det är en plasma (små explosioner sker hela tiden). är det detta fenomen du menar?

Jag har ingen aning faktiskt, tyckte bara att kornigheten förstörde skärpan lite.

Men jag läste igenom hdtvtest.co.uk nu om båda skärmarna och nu känner jag mig mer säker på Pioneer. Oavsett kornighet/skärpa så verkar det vara en del problem på Samsungen jämfört med Pioneeren gällande en del saker.
Jag hoppas att jag blir nöjd. Nu ska bara färgen på högtalarna bestämmas så kan jag kägga beställningen och det är banne mig inte lätt att bestämma sig. :)

Postad 03 februari 2009 - 18:32

ellerström
  • ellerström
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Jag har ingen aning faktiskt, tyckte bara att kornigheten förstörde skärpan lite.

Men jag läste igenom hdtvtest.co.uk nu om båda skärmarna och nu känner jag mig mer säker på Pioneer. Oavsett kornighet/skärpa så verkar det vara en del problem på Samsungen jämfört med Pioneeren gällande en del saker.
Jag hoppas att jag blir nöjd. Nu ska bara färgen på högtalarna bestämmas så kan jag kägga beställningen och det är banne mig inte lätt att bestämma sig. :)

härligt, och grattis till ett bra val utav tv! jag har själv velat mellan dessa två i snart 4 månader så jag vet hur svårt det är att bestämma sig :) hdtvtest.co.uk är väldigt seriösa när de testar och jag hållert dem som en väldigt bra källa. jag tror du kommer att bli nöjd med ditt val!
jag ska flytta i veckan så jag behövde inte en tv förrän nu, så mitt beslut kom lägligt.

Postad 03 februari 2009 - 19:00

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Nu ska bara färgen på högtalarna bestämmas så kan jag kägga beställningen och det är banne mig inte lätt att bestämma sig. :)

Nä det ska gudarna veta... TV:n har jag bestämt för länge sen, Pion är beställd men jag har haft mer problem med ljudet. Som jag skrev så ska det vara nätt, estetiskt, snyggt & låta suvve :)
Ja jag vet att jag får försaka något & nu är det bestämt (tror jag), det blir nåt helt annat än det jag skrev om tidigare & som vanligt en del dyrare. Blev lite rädd när du skrev om kompisens 6000kronorssystem som lät tråkigt med musik så jag gick upp ett snäpp från canton movie cd1000 & hoppas nu på detta.

KEF KHT 3005SE blir det & estetiken är det ju inget fel på. Som vanligt så tycker jag att det mesta låter sunkigt på hembiobutiken (där dom har paketen uppsatta på väggen) så jag har gjort detta val utefter det jag tyckte verka passa mig bäst. Cantonsystemet jag lyssnade på är säkert oerhört detaljrikt men kan även bli lite vasst till visst material, jag är känslig för det med min tinnitus så jag uppskattade KEF:s lite mjukare, mer tillbakalutade ljud. Dessutom så har jag i efterhand nu läst ett gäng tester & där har dom ju verkligen blivit lovordade!

Hade jag bott ensam i mitt hus som jag hade för nåt år sen så hade jag nog byggt på mina Heco & fixat ett klart bättre & kraftfullare ljud men nu så bor jag i lägenhet med sambo & känner att jag ändå inte skulle kunna utnyttja det samt att det skulle se så blaffigt ut i vårt lilla vardagsrum.

För övrigt så såg jag sammyn bredvid Pion i hembiobutiken idag, antar att det är den modellen ni menar? Ingen aning om inställningarna på dem & signalen var vanlig digitaltv men det jag kunde se var att sammyn var allmänt ljusare i allt, dock inte svärtan som jag hade svårt att bedömma där med ljuset tänt. Tyckte mig också uppleva lite högre skärpa på sammyn men allvarligt talat så undrar jag om inte den var pålagd då programmet var nån amerikansk "skräpserie" som aldrig brukar imponera skärpemässigt. Färgerna skiljde sig åt ganska så mkt men det var i princip från scen till scen som man tyckte den ena såg bättre ut än den andra så det handlar nog mest om en kalibreringssak.

Sammyn är ju billigare så om man tycker bättre om den så är det ju inget snack om saken! Själv så är jag totalt insnöad på 5090H & har ingen direkt motivation för det, vill bara hellre ha den, litar på de tester jag läst & längtar efter att få dra igång min första film efter ISF-kalibreringen!!!

Postad 09 februari 2009 - 02:09

Klumpeduns
  • Klumpeduns
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Då var Kuron beställd. Får se hur lång tid det tar innan den kommer hem. Valde att allt ska skickas samtidigt så det kan ju dröja lite. Köpte detta:

1 st Pioneer PDP-LX5090 Svart.
1 st Pioneer KRP-TS02 Svart. (foten)
1 st Onkyo TX-SR606 Svart.
1 st Supra Trico RCA Isblå 8m.
1 st Supra HDMI Isblå 8m.
1 st Spectral Spray vit.
1 par Canton GLE 420 Svart.
1 st Canton GLE 455 Svart.
1 par Canton GLE 490 Svart.
1 st Canton AS 105 SC Svart.

Valde svart på högtalarna till slut, stod mellan det och valnöt eller bok. Får verkligen hoppas att det känns bra när paketen anländer.

Postad 09 februari 2009 - 04:27

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Jag får min 5090H idag några timmar efter jag kommit hem från nattskiftet, tror du jag ska sova nåt idag ;)

Ljudprylarna tog jag hem förra veckan, det blev en Harman Kardon AVR355 samt KEF 3005-systemet. Har tyvärr buggliknande problem med HK:n som jag måste ta med hembiobutiken i morgon. HK har tydligen haft problem med det & ett antal FV-uppdateringar har släppts vilket jag inte är intresserad av att hålla på med, ska kolla om jag får byta till en motsvarande Onkyo eller Marantz som inte verkar ha varit utsatta för sådant.

Postad 10 februari 2009 - 22:00

Klumpeduns
  • Klumpeduns
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ajdå.

Ja jag hoppas då att Onkyo TX-SR606 inte har några problem. Och att den klarar att driva högtalarna galant, är en del som förespråkat andra förstärkare men kändes som priset började springa i väg en hel del. Plus att det var ganska rörigt att bestämma sig om alla grejer som det var redan utan att starta på ny kula med att leta förstärkare. Idag blev min order bokför på hembiobutiken iaf. Är väntetid på flera saker, antar TV:n är den jag får vänta längst på så det kan nog ta ett tag innan jag får grejerna. ca 125 kilo väger allt. Inte illa. :)

Du får skriva hur det blev med nya förstärkaren samt hur du upplever Kuron.

Postad 11 februari 2009 - 10:30

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Mysko att du ska få vänta på tv:n, jag beställde för en vecka sen & TV:n skeppades från hembiobutiken i fredags. Tror dom skulle få hem några stycken men dom tog tydligen slut då?

TV:n går som tåget! Mina förväntningar är infriade & jag har gjort en tillfällig inställning som grabbarna i G9-tråden föreslagit, kör med den nu fram till kalibreringen. Nån buzzing kan ingen i familjen höra men tydligen så är det i vissa driftlägen det kan uppstå, tror inte jag nånsin kommer att höra det då jag hör lite dåligt. Blotching snackar dom om & det har jag nog, tror att dom menar att det kan krypa lite i bilden, se lite kornigt ut i vissa partier när man kikar nära. Detta ska tydligen ge sig med tiden. Är osäker på om det är det dom menar men nån mer insatt kan ju rätta mig i så fall.

Ljudet funkar bra men inte optimalt. Svårt detta att få subben att spela exakt som jag vill. Som den står nu så har jag en djup bas, riktigt djup med tanke på systemets storlek. Däremot så är det övre basregistret lite undertryckt vilket mest märks på musik. Om jag flyttar subben så kan jag få upp den övre basen men då blir djupet sämre. man borde ha två subbar, en på varje ställe så hade man löst detta...

Ang. förstärkare så får du se men jag tror nog att den kommer att räcka till bra. Min HK är ett kraftverk utan dess like men frågan är om inte onkyon du köper hade räckt för mig också, funderade faktiskt på den jag också.

Postad 12 februari 2009 - 05:56

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Blotching snackar dom om & det har jag nog, tror att dom menar att det kan krypa lite i bilden, se lite kornigt ut i vissa partier när man kikar nära. Detta ska tydligen ge sig med tiden. Är osäker på om det är det dom menar men nån mer insatt kan ju rätta mig i så fall.

Nej det är inte det som kallas blotching. Blotching syns i princip bara om du har kolsvart i rummet och du har en helsvart bild uppe på skärmen. Då kan man se att den svarta bakrunden inte är helt jämn. Syns som sagt bara om du har uppe en helsvart bild i ett nedsläckt rum.

Och som sagt det brukar bli bättre när skärmen har gått ett tag.

Redigerat av belzebubb, 12 februari 2009 - 06:01.

Postad 13 februari 2009 - 20:16

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Nej det är inte det som kallas blotching. Blotching syns i princip bara om du har kolsvart i rummet och du har en helsvart bild uppe på skärmen. Då kan man se att den svarta bakrunden inte är helt jämn. Syns som sagt bara om du har uppe en helsvart bild i ett nedsläckt rum.

Och som sagt det brukar bli bättre när skärmen har gått ett tag.

Jag har uppfattat det nu & det fenomenet har jag men det syns bara när man provocerar fram det i mörkt rum på nära avstånd på svart bild så jag bryr mig inte. Om det dessutom ger sig så är det ju inga problem alls.

Postad 18 februari 2009 - 00:01

Padishar77
  • Padishar77
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Intressant review från maj 2008 om Pioneer LX6090H som kan likställas med LX5090(H) ochså.

http://www.component.se/docs.php?id=72

Postad 24 februari 2009 - 22:30

AlmostOriginal
  • AlmostOriginal
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan

Tänkte fråga har länge fundera på att tillföra en plasma i min tv collektion och jag undrar i fall en Pioneer pdp-Lx5090 duger bra som data skärm. Ser mycket på film och jag undrar om den är bra för det endamålet (dvi - hdmi). Har nu en Samsung™ M86 som jag är grymt nöjd med som piskar på bra fast det "bara" är en 50hz.

Postad 25 februari 2009 - 02:43

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Hejsan

Tänkte fråga har länge fundera på att tillföra en plasma i min tv collektion och jag undrar i fall en Pioneer pdp-Lx5090 duger bra som data skärm. Ser mycket på film och jag undrar om den är bra för det endamålet (dvi - hdmi). Har nu en Samsung™ M86 som jag är grymt nöjd med som piskar på bra fast det "bara" är en 50hz.

Enligt allt jag läst så ska den fungera alldeles utmärkt som dataskärm men det stora problemet ser idag ut att vara att få tag på en. Kollla in i "Officiell tråd - Pioneer G9" för info om det & i "Pioneer G9, tekniska frågor" & fråga om lämpligheten som dataskärm. Som filmvisare så är den helt outstanding, har sett 2 filmer i kväll & njutit :)

Postad 25 februari 2009 - 16:56

Klumpeduns
  • Klumpeduns
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Äntligen har min beställning skickats. Efter 2.5 veckor. :rolleyes: Förhoppningsvis kan jag få sakerna hemkörda på måndag. Sen ska jag resa iväg i en vecka på tisdag. Funderar på när jag kommer att få tid att plocka ihop allting. :(

Postad 25 februari 2009 - 18:59

AlmostOriginal
  • AlmostOriginal
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Enligt allt jag läst så ska den fungera alldeles utmärkt som dataskärm men det stora problemet ser idag ut att vara att få tag på en. Kollla in i "Officiell tråd - Pioneer G9" för info om det & i "Pioneer G9, tekniska frågor" & fråga om lämpligheten som dataskärm. Som filmvisare så är den helt outstanding, har sett 2 filmer i kväll & njutit :rolleyes:

nice tack för svar :(

Postad 25 februari 2009 - 19:12

robotize
  • robotize
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Pioneer 5090 piskar LED enligt tester och är utnämd till världens bästa tv! Jag kan bara bekräfta att den är skitbra!
Underbar bild på allt du matar den med! Yberbra bild om det är spel eller blueray och HD-tv! Vilka fantastiska färger den kan återge.

Postad 15 mars 2009 - 00:41

Unregisteredfffcef71
  • Unregisteredfffcef71
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Om man skall använda tv´n till 99% "vanlig tv" via canal digital parabol (hs box). Vilken tror/vet ni passar bäst då, Pion eller Sammyn?

Har en Sharp LC Aquos 46XD1E just nu och tycker den behöver extremt bra källa för att prestera. Mitt problem är att jag inte har bra källa till vanlig tv även om jag ser på hd sändningar.

Postad 15 mars 2009 - 11:39

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
PIONEER PIONEER PIONEER , allt ja kan säga här =)

Postad 15 mars 2009 - 11:59

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Båda tv:ena är bra. köp den du tycker känns bäst i dina ögon o öron... Personligen hade det blivit samsung

Hej!!

har oxå beslutångest,väljer mellan dessa Krp500A 5090H A766 samt W4500.....ska beställa nästa vecka:/ en del säger att Pioneer funbkar kanon med att spela kommer även från en kille jag maila till som varit världsmästare i Quake,han spela på en 5090 (tror jag det var) O en kille på fyndbörsen säger att samsung fun´kar bäst till spel? Har inte dom problem med lag? argggghhh jag blir tokig

Hej!!

har oxå beslutångest,väljer mellan dessa Krp500A 5090H A766 samt W4500.....ska beställa nästa vecka:/ en del säger att Pioneer funbkar kanon med att spela kommer även från en kille jag maila till som varit världsmästare i Quake,han spela på en 5090 (tror jag det var) O en kille på fyndbörsen säger att samsung fun´kar bäst till spel? Har inte dom problem med lag? argggghhh jag blir tokig

Visst LED-lcd är bättre än lcd men fortfarande har den dessa problem:
- Lcd tekniken kommer alltid att han sin responstid pga av dess teknik.
- Betraktningsvinkeln är fortfarande usel
- Bilden känns fortfarande databild
- Inte samma djup i bilden som en Plasma.

Att ens nämna W4500/A766 i samma mening som 5090 är okunnskap, det finns inget som gör w4500/a766 bättre än en 5090, nu kommer jag förmodligen höra. "Jo men LCD ger skarpare bild", mitt svar är då: Endast om du inte vet vad en korrekt bild är. För justera bort den onaturliga skärpa som LCD lägger dit, justera färgerna rätt(sorry kan du inte göra helt på led lcd), koppla bort alla motionflow program för att få en naturlig rörselse i bilden(vilket resulterar att röselseskärpan och eftersläppnignarna kommer fram, stänga av brusfilter,sänk kontrasten, ljusstyrkan. När du har gjort det kommer 5090 fortfarande ge en bra samt mer korrekt bild. Samsung/Sony kommer däremot att se matta ut och släpa.
Sedan kommer någon säga inbränningar, NEJ det finns inte på 5090. Det finns inte ett enda fall i världen med inbränningar på en 5090. Själv spelar jag i timmar och får inte ens skuggbilder. Och det går att få på Samsung Lcd:er, har testat...
Vet man vad en korrekt bild är så köper man en 5090, vill man ha en bra tv som inte når fram köp en Sony eller Samsung. Detta säger jag inte för att vara en besserwisser, utan för det är så :)

Ge mig lika många exempel på brister på en 5090 som jag hittar på sony/samsung:
-Rörelsskärpan sämre
- Dålig betraktningsvinkel
- Ej korrekt färgåtergivning
- Plastig kvalitet(samsung)
- Dåligt ljud(samsung)

Ge mig ett exempel varför man inte ska köpa 5090, har inte läst ett enda test som en 5090 inte har blivit utsedd till världens bästa tv.

Postad 15 mars 2009 - 12:25

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Samsung 796:an är bättre än Pioneer på alla punkter, du ska också komma ihåg att idag är Pioneern en relativt gammal modell som funnits snart 1 år.

Nu kommer Samsung med nya LED till våren och jag tror att dom nya LED kommer springa ifrån Pioneer ordentligt.

Vad som förespråkar Samsungen är att den levererar en mycket skaparare bild än Pioneern, svärtan är på samma nivå som Pioneer med efter läst om de nya LEDs som kommer från Samsung så kommer dom bräcka Pioneer totalt.

Men annars är det bra pris på 796:an nu.

Redigerat av Likvid, 15 mars 2009 - 12:26.

Postad 15 mars 2009 - 12:29

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Intressant review från maj 2008 om Pioneer LX6090H som kan likställas med LX5090(H) ochså.

http://www.component.se/docs.php?id=72

Problemet är att LX6090 är bland det sämsta jag sett, om man tycker deras 60" levererar en bra bild bör man nog kolla ögonen för det är urvattnad, dåligt tryck i bilden, allmänt dålig.

Det är stor skillnad på deras 50" och 60".

Postad 15 mars 2009 - 12:31

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Visst LED-lcd är bättre än lcd men fortfarande har den dessa problem:
- Lcd tekniken kommer alltid att han sin responstid pga av dess teknik.
- Betraktningsvinkeln är fortfarande usel
- Bilden känns fortfarande databild
- Inte samma djup i bilden som en Plasma.

Att ens nämna W4500/A766 i samma mening som 5090 är okunnskap, det finns inget som gör w4500/a766 bättre än en 5090, nu kommer jag förmodligen höra. "Jo men LCD ger skarpare bild", mitt svar är då: Endast om du inte vet vad en korrekt bild är. För justera bort den onaturliga skärpa som LCD lägger dit, justera färgerna rätt(sorry kan du inte göra helt på led lcd), koppla bort alla motionflow program för att få en naturlig rörselse i bilden(vilket resulterar att röselseskärpan och eftersläppnignarna kommer fram, stänga av brusfilter,sänk kontrasten, ljusstyrkan. När du har gjort det kommer 5090 fortfarande ge en bra samt mer korrekt bild. Samsung/Sony kommer däremot att se matta ut och släpa.
Sedan kommer någon säga inbränningar, NEJ det finns inte på 5090. Det finns inte ett enda fall i världen med inbränningar på en 5090. Själv spelar jag i timmar och får inte ens skuggbilder. Och det går att få på Samsung Lcd:er, har testat...
Vet man vad en korrekt bild är så köper man en 5090, vill man ha en bra tv som inte når fram köp en Sony eller Samsung. Detta säger jag inte för att vara en besserwisser, utan för det är så :)

Ge mig lika många exempel på brister på en 5090 som jag hittar på sony/samsung:
-Rörelsskärpan sämre
- Dålig betraktningsvinkel
- Ej korrekt färgåtergivning
- Plastig kvalitet(samsung)
- Dåligt ljud(samsung)

Ge mig ett exempel varför man inte ska köpa 5090, har inte läst ett enda test som en 5090 inte har blivit utsedd till världens bästa tv.

"Ge mig ett exempel varför man inte ska köpa 5090". Snart går inte hitta den. Är det bra exempel eller? :D

Postad 15 mars 2009 - 12:36

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Gissar på att när den är slut så kommer folk ändå inte vilja betala 32000kr för din Enator. :)

Postad 15 mars 2009 - 12:49

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Samsung 796:an är bättre än Pioneer på alla punkter, du ska också komma ihåg att idag är Pioneern en relativt gammal modell som funnits snart 1 år.

Nu kommer Samsung med nya LED till våren och jag tror att dom nya LED kommer springa ifrån Pioneer ordentligt.

Vad som förespråkar Samsungen är att den levererar en mycket skaparare bild än Pioneern, svärtan är på samma nivå som Pioneer med efter läst om de nya LEDs som kommer från Samsung så kommer dom bräcka Pioneer totalt.

Men annars är det bra pris på 796:an nu.

Nej nej, Samsungen ger endast skarpar bild när skärpan är påskruvad! 5090 har betydligt bättre naturlig skärpa! LEd tekniken har i dagsläget inte tillräkligt många lampor i bakgrunden för att kunna justera mellan svart och vitt! Det har Pioneer. Värt och tillägga är att 796 och 5090 släpptes ungefär samtidigt.

Är du serilös när du skriver?:

"Samsung 796:an är bättre än Pioneer på alla punkter, du ska också komma ihåg att idag är Pioneern en relativt gammal modell som funnits snart 1 år."

Som jag sa, 796: an har betydligt sämre rörelseskärpa, färgåtergivning, ger mer databildskänsla, den är riktigt plastig, betraktningsvinkeln är usel! Hur kan du påstå att den är bättre på detta?

Redigerat av Peterrrrr, 15 mars 2009 - 12:51.

Postad 15 mars 2009 - 12:57

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Gissar på att när den är slut så kommer folk ändå inte vilja betala 32000kr för din Enator. :)

Ja jag väntar på den dagen :D

Postad 15 mars 2009 - 12:58

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Problemet är att LX6090 är bland det sämsta jag sett, om man tycker deras 60" levererar en bra bild bör man nog kolla ögonen för det är urvattnad, dåligt tryck i bilden, allmänt dålig.

Det är stor skillnad på deras 50" och 60".

Roligaste jag hört tror jag. Samsunk spöa Pioneer? Förorade inte tom Sonys x4500 mot 5090? Och den kostar dubbelt så mycket som 55"? lol

Postad 15 mars 2009 - 13:01

Qeso
  • Qeso
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
hej. orkade inte läsa alla inlägg så jag vet inte ifall jag upprepar någons svar. men för mig är kuron ett självklart val, du ska inte välja modellen utan h i så fall, det enda kuron haft problem med var med dvb-s modellen som ett tag var tvungen att uppdatera mjukvaron hos. alltså, canla digital mottagaren. sen kommer också pioneer att lägga ner hela sin tv-tillverkning. så det är förmodligen deras sista tv. mitt tips: köp kuron!

Postad 15 mars 2009 - 17:02

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Nej nej, Samsungen ger endast skarpar bild när skärpan är påskruvad! 5090 har betydligt bättre naturlig skärpa! LEd tekniken har i dagsläget inte tillräkligt många lampor i bakgrunden för att kunna justera mellan svart och vitt! Det har Pioneer. Värt och tillägga är att 796 och 5090 släpptes ungefär samtidigt.

Är du serilös när du skriver?:

"Samsung 796:an är bättre än Pioneer på alla punkter, du ska också komma ihåg att idag är Pioneern en relativt gammal modell som funnits snart 1 år."

Som jag sa, 796: an har betydligt sämre rörelseskärpa, färgåtergivning, ger mer databildskänsla, den är riktigt plastig, betraktningsvinkeln är usel! Hur kan du påstå att den är bättre på detta?

Har du nämnt att Pioneer lider av bakgrundsbrus vid låga ANSI mer än andra plasmor, tex Panasonc, NEC?

Har du nämnt också att den lider som alla plasmor av dithering?

Har du också glömt att en plasma kostar mer per år i förbrukad el jämfört med en LCD? vi pratar tusenlappar här.

Vad gäller skärpa så drar dom flesta på skärpan på runt 90% för folk fattar inte bättre utan tycker det ser bättre ut.

Dom nya Samsung LED apparaterna har börjat släppas i USA i liten utgåva och enligt vad jag läst spöar den nya LED Pioneer utan tvekan, och det är folk som har både Pioneer G9 och nya Samsung som kommer i Maj till Sverige.

Tex om nya Samsung LED som kommer här i Sverige i Maj:

Both are great sets. Just depends on what kind of "look" you want. The Kuro will provide a more softer, film-like look with great color. It has a great low-noise processor and does ok on SD material.

The 950 offers a much more crisper look closer to what you see when they shoot in video. The 950 provide great screen brightness without losing shadow detail. The processor on the 950 offers crystal clear detail with virtually no noise. It is the best flat screen i have seen for processing SD content.

Redigerat av Likvid, 15 mars 2009 - 17:11.

Postad 15 mars 2009 - 17:08

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Vart har du läst det? Och vilka experter utförde mätningarna?

EDIT: Och i vilken värld drar Pio 1000 LAPPAR mer än en 52" LCD I like to know. En kalibrerad Pio drar väl enligt mätning 300 eller mindre?

Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 15 mars 2009 - 17:09.

Postad 15 mars 2009 - 17:20

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
272 W men den är inte konstant utan varierar mellan olika program, svart bild mindre vit bild högre.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.