Officiell tråd angående "Pelare" på Sony W4000 46/52"
68 svar till detta ämne
Postad 21 February 2009 - 00:16
FredrikN
-
FredrikN
-
Användare
-
-
113 inlägg
Tyvärr lär du inte kunna vinna det här utan att de har fått se den felaktiga produkten. Att skicka in produkten för service är gängse praxis.
Först efter att de fått chansen att lösa problemet den vägen har du möjlighet att dra detta via ARN.
Detta bör konsumentvägledaren kunna upplysa dig om.
Sedan kan Sony självklart uttrycka sig bättre angående dina bilder, typ "dina bilder ser inte bra ut, men vi vill titta på TV:n innan vi kan ta ett beslut".
Postad 21 February 2009 - 01:09
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Min fråga till Sony om de fortfarande tittar i den här tråden är:
Vet man att dom har varit här i denna tråden och läst tidigare?
Postad 21 February 2009 - 10:34
Unregistered5079f8ef
-
Unregistered5079f8ef
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tack för det stora stöd jag får! Det behövs.FredrikN, Gängse praxis borde rimligtvis vara att kund skall känna sig trygg i sitt köp och försäkrad om att tillverkaren är angelägen om att deras produkter presterar så som man kan förvänta sig. Man kan inte häva ur sig vad som helst och sedan förvänta sig att kunden ska ta en sån risk som det innebär att skicka iväg TVn. Hänvisar här till inlägg #31, #44 i denna tråd. Det är ju som sagt ingen liten sak att hantera. Betydelsen av att "vinna" detta är för mig subjektiv. Det skulle inte vara en vinst om jag fick en ny TV och blev kompenserad för besväret detta orsakat mig, utan endast så som sig bör. Däremot är varje krona som Sony förlorar pga detta ett litet kliv i rätt riktning, och värd att kämpa för. Jag övertygad om att det finns andra tillverkare som tar ett större ansvar för sina produkter och som därpå bättre förtjänar en ökad kundkrets. Vidare tycker jag att det råder en väldigt generös syn gällande vad som är acceptabelt vid kontakt med support. Det är inte OK, att det ska vara ett spel likt "grisen i säcken" när man kontaktar support. Supportens kvalité och inställning kan inte få variera på +-100% beroende på vem man får prata med. Inte heller ska man behöva förlita sig på att ett besked av support totalt motsägs av en service-verkstad. Det är inte rätt, och inte OK.belzebubb, Vi kan bara anta och hoppas på detta. Indikationer tyder dock på att så är fallet eftersom danska Sony refererade till forumet vid vårt telefonsamtal, samt att mailet på sidan 20 i mitt dokument innehöll en länk till denna tråd. /Markus
Redigerat av Unregistered5079f8ef, 21 February 2009 - 10:40.
Postad 21 February 2009 - 11:19
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Såklart är det inte rätt.
Men så är det ju till vilken support du än ringer till.
Iaf får jag den bilden när man läser om olika tv märken/tv-spel..Mobiltelefoner
Jag tycker att ett märke som Sony som kanske tar ut en slant extra för sitt namn borde vara mer mån om sina kunder men.
Jaja..Bara kämpa vidare :-)
Postad 22 February 2009 - 10:11
FredrikN
-
FredrikN
-
Användare
-
-
113 inlägg
FredrikN, Gängse praxis borde rimligtvis vara att kund skall känna sig trygg i sitt köp och försäkrad om att tillverkaren är angelägen om att deras produkter presterar så som man kan förvänta sig. Man kan inte häva ur sig vad som helst och sedan förvänta sig att kunden ska ta en sån risk som det innebär att skicka iväg TVn. Hänvisar här till inlägg #31, #44 i denna tråd.
Jag insåg inte när jag skrev mitt första inlägg att de inte sett produkten. Självfallet har de betett sig klantigt, men du begär samtidigt det orimliga att de skall byta ut en produkt de inte ens sett. De har sin fulla rätt att begära att få se produkten. Bit i det sura, skicka in TVn och skriv sedan här i tråden igen hur det går. Kanske är de mer villiga att faktiskt byta ut den med den publicitet det fått skicka med alla inlägg i tråden eller nåt). Men det lär inte ske utan att de fått se den. Byter de fortfarande inte ut apparaten så gå till ARN. Först efter att de inspekterat apparaten så har du en chans där. Då begär du även ersättning för inspektionsavgift, fraktkostnader, förlorad arbetstid, hyra av ersättnings-TV, osv.
Postad 22 February 2009 - 11:04
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
En sak som förmodligen är väldigt viktig att ha i åtanke är att supporten för ett så stort företag består av hundratals personer, och att det finns rötägg vid alla företag. Likväl finns det garanterat trevliga individer hos Sony också. Individer som gör sitt yttersta för att freda kunden. Ja, du verkar till att börja med ha haft en oerhörd otur i din kontakt, och alla dina mail verkar automatiskt ha gått till samma person, då det blivit hans eller hennes ärende. Visserligen påvisar det en del brister högre upp i hierarkin också. En som anställer personal måste ha lite sinne för människor, även om han rör sig på ett elektronikföretag. Det är möjligt att han saknar den kompetens och att kanske bara en person är ett fullständigt stolpskott. Så man ska nog inte dra hela Sony över en kam, fast då får de se till att gottgöra det här först...
Postad 22 February 2009 - 11:06
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Oj, jag är så nära köpa en W4500 men nu vette fan ... Synd att nästan alla andra har så dålig input lag.
Jag säger bara, KÖP. Jag är mer än nöjd med min. Lite clouding i högra hörnet men nu finns det knappt kvar efter ca 200 timmar. Jag kan jämföra min mot en A656 och där tycker faktist jag och många polare att bilden är klart bättre i 100Hz läge och i PS3 läge, polaren som köpte sin samsung (vi köpte våra samtidigt) ångrar sig i dag och vill byta mot min 46W4500...
Redigerat av Minglarn, 22 February 2009 - 11:08.
Postad 22 February 2009 - 18:29
Unregistered5079f8ef
-
Unregistered5079f8ef
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
FredrikN, Jag vill poängtera att jag aldrig begärt att de ska byta ut TVn baserat på enbart bilderna. Det du skriver bygger alltså inte på vad jag skrivit tidigare. Jag tyckte att jag förtydligat detta tillräckligt i inlägg #31 och #44 i denna tråd. Jag vet inte hur jag ska kunna förtydliga det ytterligare, men jag ska försöka: Bilderna visar exakt tillståndet på TVn. Jag begär INTE att detta ska vara det slutgiltiga beviset, MEN: Sony säger att det inte syns något fel på bilderna, och att "Pelare" och backlight bleeding är en del av teknologin bakom LCD-Tillverkning.Däri ligger problemet. Sony, som är experter på sina egna produkter, säger att bilderna inte visar något fel, inte ens så att de kan säga " Sådär ska det inte se ut, det är bäst att du skickar in den". De försvarar istället tillståndet med att det är fel på min syn, etc. Det är således Sonys ställningstagande att det inte är något fel på min TV. Bestämmer jag mig ändå för att skicka in TVn till verkstad, så kommer jag alltså få betala en serviceavgift om de inte kan hitta något annat fel än det som syns på bilderna. Innan Sony Support säger att detta kan, om det är så som det ser ut på bilderna, vara ett fel, så kan jag inte skicka den till en verkstad av ovan angivna orsaker. Jag tycker inte att jag ska behöva bita i några sura äpplen. Jag har faktiskt betalat nästan 20 000 kr för en produkt det är ett uppenbart fel på, men som Sony hävdar är helt OK, det måste anses surt nog. spleendid: Jag håller helt med. Det må finnas rötägg överallt inom alla organisationer, och kanske är det så att jag bara kommit rakt in i det allra värsta inom Sony. Vi får väl hoppas att det i detta fallet visar sig vara begränsat till dessa personer. För nog vore det väl en bedrövelse bortom alla gränser om dessa påståenden genomsyrade hela Sony... /Markus
Postad 22 February 2009 - 18:49
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Hur stor sannolikhet är det att service firman ska anse att tv är hel?
Kan du inte ringa å snacka med service firman å fråga vad dom tror ?
Måste man verkligen betala serviceavgift om dom inte hittar fel när det gäller garanti?
Skriv till Tomas_D700 här på prisjakt å fråga vad han tycker du ska göra..
Han är ruggigt insatt
Postad 23 February 2009 - 13:22
Wakamuru
-
Wakamuru
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag lider med dig Markus!
Är själv väldigt nära ett köp av 52W4000 alternativt 52W4500 och det är inga småpengar det handlar om. Är livrädd att jag ska råka ut för något liknande. Har också valt ett Sony Hemmabio system som jag tänkte komplettera tv:n med (DAV-DZ 860W).
Är riktigt splittrad nu, tänkte skaffa detta inom de närmaste veckorna.
Redigerat av Wakamuru, 23 February 2009 - 13:23.
Postad 23 February 2009 - 15:14
Unregistered415f1a9f
-
Unregistered415f1a9f
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag har också pelarproblem och kontaktade Sony Support i somras. Bifogade en bild och förklarade att bilden är tagen med backlight satt till noll (0). Vi har kollat på fotot som du bifogade och detta ser inte bra ut då jag förstår på ditt mail att du har sänkt backlighten till 0. Därför tycker jag att du ringer till vårt reperationscenter på en gång och pratar om dem gällande detta. De får i såfall ta in TVn för en undersökning och se var problemet kan ligga.Efter det har jag inte haft lust att skicka iväg min tv, men inser nu att det är det enda rätta att göra då det är det Sony ber mig att göra. Det får helt enkelt ta den tid det tar för servicestället att laga tv:n. Det sura är att vara utan tv:n i flera veckor.
Redigerat av Unregistered415f1a9f, 23 February 2009 - 15:23.
Postad 23 February 2009 - 15:40
Unregistered5079f8ef
-
Unregistered5079f8ef
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Vi har kollat på fotot som du bifogade och detta ser inte bra ut då jag förstår på ditt mail att du har sänkt backlighten till 0. Därför tycker jag att du ringer till vårt reperationscenter på en gång och pratar om dem gällande detta. De får i såfall ta in TVn för en undersökning och se var problemet kan ligga.
Se där Sony! Det är faktiskt inte svårare än så. Hade jag blivit bemött på samma sätt (vilket jag ju blev innan den oförklarliga 180-graders-vändningen) så hade jag också varit en nöjd kund och skickat in min TV... Härligt att se att påståendena jag fått höra kanske ändå inte är Sony's generella ståndpunkt. Tack Mäcen för att du berättade om detta. /Markus
Postad 23 February 2009 - 15:41
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag har också pelarproblem och kontaktade Sony Support i somras. Bifogade en bild och förklarade att bilden är tagen med backlight satt till noll (0).
Vi har kollat på fotot som du bifogade och detta ser inte bra ut då jag förstår på ditt mail att du har sänkt backlighten till 0. Därför tycker jag att du ringer till vårt reperationscenter på en gång och pratar om dem gällande detta. De får i såfall ta in TVn för en undersökning och se var problemet kan ligga.
Efter det har jag inte haft lust att skicka iväg min tv, men inser nu att det är det enda rätta att göra då det är det Sony ber mig att göra. Det får helt enkelt ta den tid det tar för servicestället att laga tv:n. Det sura är att vara utan tv:n i flera veckor.

Anmärkningsvärt att svaret skiljer så mycket mot det Markus fick. Din TV ser ju nästan hel ut i jämförelse med hans. Tyvärr verkar det som att reparation inte alltid hjälper mot bleedingen. Du kanske ska försöka bli krediterad om du upplever bleeding som besvärande. / Jacob
Postad 24 February 2009 - 11:41
loop75
-
loop75
-
Användare
-
-
110 inlägg
Anmärkningsvärt att svaret skiljer så mycket mot det Markus fick. Din TV ser ju nästan hel ut i jämförelse med hans.
Det har mycket att göra med hur backlight är inställd. På Mäcens bild är backlight på 0... Jag har också backlight på 0 och har Ljussensor På, vilket jag tycker tar bort pelarna ytterligare. Jag ser pelarna endast i vissa mörka scener, när rummet är nedsläckt.
Redigerat av loop75, 24 February 2009 - 11:41.
Postad 25 February 2009 - 08:27
harrborg2
-
harrborg2
-
Amatör
-
-
87 inlägg
hallå,
jag skickade tillbaka min w4000 för pelarfel samt högt surr från baksidan. hörde inte av dem på 4-5 veckor, sen ringde jag upp och då sa de att det inte gick att laga och att jag skulle få en ny. Jag hade kontakt Med NetOnNet, tyckte det var deras grej. Kunde dock inte hålla mig utan ringde till servicecentret för att höra deras åsikt och det var samma sak där, "så är tekniken". Han sa att de har mörkerrum där så be dem testa i det för att kunna se pelarna!
Jag hörde sen med netonnet om det var ok att lägga mellanskillnaden och få en w4500 istället, som då hunnit komma ut (detta var ju i höstas). fick då en 4500 med 4 döda pixlar. skickade tillbaka även den och fick sedan ett exemplar som verkar funka.
visst är det rätt att teknologin medför att man inte kan få en helt jämn backlight, dock så är pelarproblemet ett fel utöver det normala och existerar endast vad jag har hört på w4000 och då inte alla exemplar. bleeding och clouding däremot får man stå ut med och hoppas att det inte är alltför mycket av den varan på just det exemplaret man får...
svårt är det med subjektiva fel som ligger i betraktarens ögon, kan ju lätt bli utdragna tvister. Jag anmälde pelarna till sonys support och vet att flera andra gjort det, så de måste känna till problemet vid det här laget!
annars kan man leta efter döda pixlar, de är ju inte speciellt stora och jävligt svåra att hitta =)
// richard
Postad 25 February 2009 - 08:46
Unregistered415f1a9f
-
Unregistered415f1a9f
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag skulle gärna vilja få min 4000 utbytt mot en 4500.
Har mailat Inside Service angående service. Får se vad/om de svarar.
Ljussensor har jag inte aktiverat. Ska testa det och se vad som händer med mina pelare.
Postad 10 March 2009 - 17:04
Unregisterede4cfaba3
-
Unregisterede4cfaba3
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Segt att Sony inte vågar ta tag i frågan och göra en utredning.
Själv har jag en 46W4000 sedan Augisti, tillverkad i Juni -08. Sony borde ge ett officiellt svar till både Corday och oss andra med samma fel. Skulle jag vetat om dessa "pelare" hade jag helt enkelt valt en annan modell eller märke.
Postad 14 March 2009 - 14:35
flautash
-
flautash
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det finns ett Sony svar ang backlight bleeding och det finns på What-HiFi forum. Sony förnekar problemet hellt enkellt. Brevet finns i denna tråd och ser ut så här:  Patetiskt? Arrogant? Både och? Sony verkar inte förstå att deras 46" och 52" LCD paneller har problem: På den kända recensionsajten Trustedreviews.com finns det också en mycket dålig recension av 46W4500. Bildskvalité = bara 5 ut av 10! "Verdict: After the ‘warning shot' of the 52W4500, the smaller 46W4500 seems to suffer even more distractingly with the picture-ruining light pooling problem that troubled us on the large model. Seriously, the problem is so aggravating this time out that it's hard to believe these TVs are getting through Sony's quality control systems. In fact, if I hadn't now seen the problem on two separate W4500 TVs I might have suspected the 46W4500 was faulty. Basically, someone at Sony needs to get to the bottom of what's gone wrong with the W4500 range fast, or the brand's already dwindling profits this year could be in for even more of a hammering." Själv har jag haft två 46W4000 och lämnat båda tillbaka på grund av backlight bleeding och felpixlar. Dåligt, Sony, dåligt..
Redigerat av flautash, 14 March 2009 - 14:35.
Postad 02 January 2010 - 15:40
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hur gick det för er alla som skulle få svar och någon sorts respons?
Fick ni dem servrade eller returnerade? Eller sitter ni fast med dem?
Står Sony Sverige också med samma inställning som i brevet, dvs att det är by design och inte en felaktighet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|