Officiell tråd angående "Pelare" på Sony W4000 46/52"
68 svar till detta ämne
Postad 13 February 2009 - 15:14
Unregistered5079f8ef
-
Unregistered5079f8ef
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag har i många långa månader drivit mitt ärende om Extrem clouding, backlight bleeding, även vida känt som "Pelare" mot Sony. Det har nu gått 7 månader och jag tänkte dela med mig av Sony's och NetOnNet's ställningstagande vad gäller detta problem. Jag vet att det är många som skrivit om sina problem med Pelare, och vill på detta sätt samla all information så att vi kan hjälpa varandra att komma till en lösning. Eftersom det skulle bli för långt för att lägga in all text i denna tråd så har jag gjort en powerpoint-presentation där all information finns. Jag har även konverterat det till en .pdf för er som inte har powerpoint. Dock är den inte lika snygg. Deras åsikt hittills är att fenomenet med pelarna är " Precis som LCD-tekniken skall fungera" samt att "om jag upplever problem så beror det på mina ögon och hur långt ifrån TVn jag sitter".De vägrar att ta ansvar för detta och fördröjer, ljuger, ger luddiga svar och uppträder på ett mycket tveksamt, nonchalant och oseriöst sätt. Här är dokumenten; OBS! Ny uppdatering - 2009-02-18!!Powerpoint -
2009_02_18_Extrem_Clouding.zip 235.31K
128 Antal nerladdningarPDF -
2009_02_18_Extrem_Clouding.pdf 1.73MB
283 Antal nerladdningar>[Namn & ljudklipp cencurerade från dokument 2009-02-17]<Bild på skräpet;
2.jpg 46.91K
1 Antal nerladdningarHälsningar, Markus Karlsson
Redigerat av Unregistered5079f8ef, 20 February 2009 - 21:43.
Postad 13 February 2009 - 16:11
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Lider med dig. Jag hade problem med backlight-bleeding på min.
Insåg att det enklaste för min del var att skicka tillbaka på retur inom 14 dagar.
När jag läser igenom dina erfarenheter är jag väldigt glad att jag gjorde det.
Postad 13 February 2009 - 17:24
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
helt skrämmade dåligt av supporten.bra att du sparat all mail.snacka me konsumentombudsmannen om hur ni ska gå vidare
Postad 13 February 2009 - 18:52
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Detta är för jävligt...
Vet inte vad man ska göra men för er som tänker köpa en ny TV, då tycker jag ni ska köpa en plasma-TV!
Postad 13 February 2009 - 20:48
Pascoe
-
Pascoe
-
Användare
-
-
107 inlägg
Hej. Detta är verkligen rent ut sagt FÖR J*********VLIGT! Hade jag läst detta innan jag köpte min Sony hade jag aldrig gjort det. Att man som konsument e så liten att företagen totalt skiter i en är fruktansvärt!
Jag hoppas verkligen att konsumentombudsmannen tar upp det är trycker till sony riktigt mycket! Du ska ju inte bara bli kompenserad för din felaktiga prudukt utan även att tid och egergi du lagt ner på detta!
Skulle va kul att se sonys chef i sverige hos plus när han står och säger hur fel du har blivigt behandlad och bla bla bla klart du får en ny TV mm.... Emn man undrar VARFÖR e det så svårt att göra rätt från början!
Hoppas verkligen det löser sig!!
Mailbomba sony...nån...?
Postad 13 February 2009 - 22:09
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Har alltid haft ett gott öga till Sony, men efter att ha läst vad TS får gå igenom så är det högst tveksamt om jag kommer ge det företaget några av mina slantar i framtiden! Om Sony påstår, efter att ha sett bilderna, att det är så LCD-tekniken ska fungera så är det bara att konstatera att Sony som teknikföretag är på väg att dö...
Det enda rätta från Sonys sida vore att skicka ut "Fanny" själv att leverera en helt ny teve till dig!
//P
Postad 13 February 2009 - 22:16
Gargantua
-
Gargantua
-
Användare
-
-
237 inlägg
Det här är ju fruktansvärt oprofessionellt hanterat från deras sida  . Förstår inte att de inte bara tar in TV:n med tanke på de horribla bilder du visat oss! Är mycket nyfiken på vad de anser vara acceptabel nivå för LCD, de borde gå ut med det från början.
Blir orolig själv. Har köpt en nyare modell med spotlight-problem och tänkte åka in med den eftersom det inte försvunnit efter drygt 200h (det mesta av cloudingen har har dock försvunnit).
Det verkar som att Sony har kvalitetsproblem om man läser runt lite och de har också problem ekonomiskt, men det är mycket svårt att vinna tillbaka kunder när man väl fått ett dåligt rykte. Detta gäller speciellt om man vill ha "premium"-kunderna som betalar extra för den "kvalitet" och "trygghet" som SONY ger sken av att garantera.
Stå på dig! Kommer att föja den här tråden mycket noga. Har du informerat dem om denna tråd och andra problemtrådar om deras LCD-apparater här på Minhembio?
Redigerat av Gargantua, 13 February 2009 - 22:18.
Postad 14 February 2009 - 00:19
loop75
-
loop75
-
Användare
-
-
110 inlägg
Jag har en W4000 46" och har samma problem - pelare. Jag har dragit ner backlight till 0, och ändå lyckats fått till en bild som jag är nöjd med. När det är mörkt i rummet och mörka filmsekvenser kan jag dock fortfarande se pelarna, och det är väldigt irriterande.
Jag har också skickat in till Sony Support, och har inte fått något vettigt svar. De erkänner inte att det är ett känt problem, och hänvisar bara vidare till närmaste service-ställe.
Jag hoppas fortfarande att pelarna ska jämnas ut med tiden. Jag orkar inte hålla på och bråka, och framförallt inte släpa iväg TVn på någon service. I övrigt funkar ju TVn väldigt bra tycker jag...
Postad 15 February 2009 - 21:19
Unregistered41c415fb
-
Unregistered41c415fb
-
Rookie
-
1 inlägg
Suck. Jag som precis hade bestämt mig för att beställa en Sony 46W4000, men behandlar Sony sina kunder så här illa blir det definitivt till att tänka om... Jag hoppas verkligen att du orkar stå på dig Markus Karlsson. Sånt här borde de inte få komma undan med!
Postad 16 February 2009 - 00:03
clax
-
clax
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Fy fan vilken soppa  .Ett litet tips i bedrövelsen kan vara att ta kontakt med netonnets kundservice.Har själv haft problem med tvapparater köpta hos dom,men fått förstklassig hjälp med byte.Synd att man hann köpa en sonydator innan man läste detta.Stå på dig.
Postad 16 February 2009 - 16:16
FredrikN
-
FredrikN
-
Användare
-
-
113 inlägg
Synnerligen pinsamt.
Netonnet har dock yttersta ansvaret. De är de du har affärsrelationen med. Många butiker försöker skjuta över ansvaret på tillverkaren, men det inte går den vägen skall du gå tillbaka till butiken igen.
Kräv återköp och ränta på pengarna under den tid du inte kunnat använda produkten. Det kan hjälpa att vara flexibel och säga att du kan acceptera andra lösningar, men det är upp till dig.
Säger butiken nej igen har du gjort allt som krävs av dig och gå då till konsumentvägledaren.
Får bara tillägga att det är just sådana här historier som gör att man väljer andra butiker eller tillverkare när man köper produkter.
Postad 16 February 2009 - 19:33
Unregistered5079f8ef
-
Unregistered5079f8ef
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tack för era fina kommentarer! Ni anar inte vad det värmer. Jag uppskattar också alla bra tips om hur jag kan gå vidare! Det ger mig energi att fortsätta driva detta både för mig själv och andra som hamnat i liknande situation.
Det är konstigt att man till slut tappar hoppet och orken i en ganska självklar sak som denna, även fast att man vet att man har rätt så blir det till slut för "tungt" för att fortsätta när man bara bemöts av befängda bortförklaringar och extrema fördröjningar. Tur då att det finns ställen som MinHembio.com, där sanningen om dessa depraverade storbolag får en chans att komma upp till ytan.
I sin slutkalkyl för detta måste Sony väga kostnaden för att byta ut den defekta produkten snabbt och smidigt mot kostnaden och effekten av minskad försäljning, minskad produktion, tappade marknadsandelar, ökad marknadsföring för att hämta tillbaks förlorade kunder och kostnad för nedlagd tid som deras support har spenderat på att skapa denna situation.
Det finns en oerhört viktig läxa för dem att lära. De enskilda fallen är väldigt billiga att åtgärda i jämförelse med ett skadat rykte - vilket slår hårt, länge och på bred front.
I denna tids finanskris tror jag inte detta är något att eftersträva.
Tack,
Markus Karlsson
Postad 16 February 2009 - 20:43
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
*Skakar på huvudet*
Jag lider med dig, helt sjukt att man ska behöva stå ut med något sådant.
Jag fick nyss en klump i magen då jag kanske hade fått en lösning på ett problem jag hade på en Sony TV, men som jag såklart hunnit returnera för återköp då jag inte lyckades lösa det själv. Men efter att ha läst igenom din powerpoint-fil så är jag inte direkt ledsen över att ha skickat tillbaka den (även om jag tyckte TVn var bra för övrigt).
Postad 16 February 2009 - 21:37
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Så där ska det fanimig inte se ut, inte ens på en leksaks-tv. Den är uppenbart defekt. Om varken Sony eller NetOnNet vill erkänna det med bilderna tillhanda så är det vansinne. Att pelare som är så kraftiga skulle försvinna med tiden tror jag är regelrätt skitsnack. Bullshit like.no.otherOm jag får spekulera vilt tror jag att problemet kommer sig av att signalen från panelens drivkretsar fördelas upp i flera steg för att kunna adressera varje kolumn, och att komponenter i någon länk av den kedjan är defekta. Någon med djupare kunskaper om LCD-drivkretsars beskaffenhet får nog spekulera vidare på den linjen. Vi behöver helt enkelt tala om för Sony att det inte bara är en typ av defekt som vi inte accepterar, utan även en defekt som inte är "en del av teknologin bakom LCD-tillverkningen". Samt att rekommendationen "sänka backlight och kontrast till 0" knappast ger ett vackert resultat.
Redigerat av Zacabeb, 16 February 2009 - 22:22.
Postad 17 February 2009 - 10:23
flautash
-
flautash
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det visar sig att jag ska också skicka min 46W4000 tillbaka till Dustinhome pga. backlight bleeding och död pixel.. 
Då blir det en 46A656 istället...
Redigerat av flautash, 17 February 2009 - 10:24.
Postad 17 February 2009 - 16:37
Daniel86
-
Daniel86
-
Användare
-
-
190 inlägg
Har inte läst igenom allt du postat men det måste finnas någon servicechef(sony) du kan prata med som kan lösa det här snabbt och smidigt? Om inte NON klarar hantera detta på rätt sätt så borde Sony lösa detta genom att ta det på "goodwill".
Klättra uppåt bland servicechefer och stå på dig.. Mitt tips
Redigerat av Daniel86, 17 February 2009 - 16:38.
Postad 18 February 2009 - 19:12
Unregistered5079f8ef
-
Unregistered5079f8ef
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Dokumenten har uppdaterats efter att Sony igår kontaktade mig via telefon. Se sidorna 20-22.
Dock inget banbrytande...
Postad 18 February 2009 - 19:59
Unregistered5079f8ef
-
Unregistered5079f8ef
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det verkar, som ni kanske ser, som att jag inte lär komma någonvart med Sony angående detta problem. Min anledning att kontakta dem var från början bara att få ett snabbt erkännande från Sony att detta är ett fel, för att kunna gå vidare med NetOnNet. Istället sprutade det ut 55 grodor ur supporten. Det löjliga med storföretag och högt uppsatta personer är att de anser sig så pass ofelbara och övermänskliga, att även fast de häver ur sig så pass grova fadäser som detta, så kan de bara inte förmå sig att erkänna att de hade fel. Jag skulle varit nöjd om de i sitt andra mail bara enkelt bett om ursäkt. Men eftersom de fortsatt att hävda samma sak genom hela ärendet, så har jag fortsatt att pressa, framgångslöst. Ska jag få min TV åtgärdad är det andra vägar jag måste gå, och jag kommer påbörja detta inom kort. Man förstår varför Konsumentköplagen en gång i tiden kom till. Man är som kund väldigt, väldigt liten, men i och med denna gyllne lag så kan man få rätt till slut hur mycket de än försöker komma undan. Sen har vi ju såklart ARN också. Usch vad trist det känns, men vi får väl se hur det går. Tack för all hjälp och stöd. Hälsningar, Markus Karlsson
Postad 18 February 2009 - 20:46
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Skicka pdf en till någon som sitter lite högre upp på sony sverige och hälsa att den ligger ute på hembio.com där x antal hundra presumtiva kunder kan ha ändrat sig pga er kund support. Jag skulle aldrig köpa en sony tv från dagens generation i 46" eller uppåt pga detta.Trots att de teoretiskt gör bland de bästa LCD tv s på marknaden.
Postad 18 February 2009 - 21:07
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Prata me konsumentombudsmannen...
Skulle tro att första steget är en reklamation
Annars är ju TIX ide inte så tokig.
Den här tråden har redan över 1000 träffar och är en av sveriges bästa "prisjakt" sidor och att en sån här behandling garanterat orsakar mångdubbelt större förluster än att fixa tv som skulle ha gjort för länge sen..
borde ju även ligga i non intresse till en lösning..
Redigerat av moparman, 18 February 2009 - 21:07.
Postad 19 February 2009 - 08:18
anttoon
-
anttoon
-
Användare
-
-
131 inlägg
visste jag det här hade jag ALDRIG köpt min sony, skaffa en namninsamling kanske, jag skriver då lätt på,
lider verkligen med dig och håller tummarna att det kommer att fixa sig
Postad 19 February 2009 - 10:01
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Stå på dig !!!
Det är bedrövligt hur man behandlas som slutkund.
Som tidigare sagts är det rent juridiskt NON som du har en affärsrelation med
och det är dom som ska ta sitt ansvar mot dig som kund.
Skulle vara väldigt intressant att se hur ARN dömer i denna situation. Min gissning är ju att dom
dömer till din fördel som kund.
Lycka till !
Postad 19 February 2009 - 10:57
Lord Findus
-
Lord Findus
-
Användare
-
-
154 inlägg
Har följt detta lite från sidan då jag gissat att en reaktion från Sony skulle komma, nu kom den och ni klantade till det igen. Sorry men jag är förbannat trött på folk som gnäller på att Sony är dåliga ( ja jag är Sony fanatiker enligt vissa ) utan att följa de rekommendationer de fått, så jag tog och läste allt ni postat ur en synvinkel att ni kunde ha fel, i detta fallet kom jag fram till att ni har det, så ta deras erbjudande och sänd in TVn så blir den säkerligen fixad. Vad jag kan utläsa: Ni fick standard lösningen från Supporten på att köra TVn i ca 200timmar och sedan kontakta Inside Service som är Sony huvud service center för inskick och utvärdering av TVn. Jag kan utläsa om ni inte gjort detta utan ni hänvisar till era bilder, inget företag kommer att godta bilder som bevis. Dessutom läser jag att du kräver att de ska förklara felet utan en undersökning och igen så gör de ej det vilket inte är så lustigt, ni fortsätter med väldigt många krav på att få uppgifter forfarande utan att följa det första enkla rådet ni fått. Snackat med och läst att folk får förbetald fraktsedel från Service inom garanti tiden eller att ett fraktbolag hämtar TVn, de flesta har inte haft några större problem så länge det sänt in TVn till service. Troligen skulle eran TV blivit utbytt eller fått en ny panel om ni bemödat er att kontakta Inside och sänt in TVn från första början. Att ni krånglar och kräver saker utan att göra så som de först bad er göra låser direkt deras handlingsrum och tonen blir alltid "vi kan inte svara" då de inte faktiskt inte kan svara, att ni krånglar och kräver svar så blir svaren ofta svävande och allmäna. Din senaste kontakt med Sony var att de ringde er (hitta, eniro m.fl. kompis), med ett erbjudande att sända in TV'n för kontroll så som varit deras utgångspunkt från första början. Personen som ringde er är från huvudkontoret för Sony Nordic och ni undrade varför de talade danska när det står på Sony.se att Sony har sitt huvudkontor i Ballerup Danmark, så du snackade med en högre kontakt än ni kunde inom Sony Sverige, de gav dig ett erbjudande om ny utvärdering och du tog det inte. Grattis ni trampade snett igen. Du får inget medlidande från mig, då du uppfört er på alla sätt man ska ej göra. Från www.sony.se SONY SVERIGE Björnstigen 87 170 72 Solna Tel: 08-58545000 är ett filialbolag till: Sony Nordic A/S Industriparken 29 DK-2750 Ballerup
Postad 19 February 2009 - 10:58
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Kan tycka att hela det här ärendet verkar lite konstigt och jag har ju heller inte alla fakta från båda sidor, så det går att bedöma ricktigt.
Men Sony Sverige brukar ställa upp och rätta till fel, enl. min egen erfarenhet och kan även se att dem gör det för andra som har fått något fel. Därför kan det verka lite förbryllande.
Detta verkar mer ligga på NON som inte tagit in fler apparater i lager och vill inte ta ansvar el. ha med saken att göra.
Att döma i detta fallet... som många gör utan alla fakta, känns inte bra.
Redigerat av ffodil, 19 February 2009 - 11:00.
Postad 19 February 2009 - 11:07
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Såg inte ditt inlägg Lord Findus, innan jag postade mitt, men kan se att du är inne på samma spår som jag.
Postad 19 February 2009 - 11:09
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Hur som ska det inte ta 7 månader att komma ingenvart med en service det går inte släta över på något vis.Sony ska stå för kvalitet och premium och har pris/prestanda därefter och borde vara rädda om sitt rykte och lösa ett enstaka måndagsexemplar.Tyvärr tror jag att de lägger locket på just för att det märkts att måndagsexemplaren inte är enstaka utan fler än beräknat. ARN eller sverker att börja med aftonbladet kan nog få till en bra rubrik om det också....
Postad 19 February 2009 - 11:20
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Hur som ska det inte ta 7 månader att komma ingenvart med en service det går inte släta över på något vis.Sony ska stå för kvalitet och premium och har pris/prestanda därefter och borde vara rädda om sitt rykte och lösa ett enstaka måndagsexemplar.Tyvärr tror jag att de lägger locket på just för att det märkts att måndagsexemplaren inte är enstaka utan fler än beräknat.
ARN eller sverker att börja med aftonbladet kan nog få till en bra rubrik om det också....
Är detta något som du enkelriktat vill tro...el något som du vill andra skall tro ? Eller har du tillgång på mer fakta i ärendet från båda sidor, än andra. Jag menar så att du kan bedöma detta ???
Postad 19 February 2009 - 11:38
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Som jag understryker så tror jag bara och eftersom det skrivs titt som tätt på forumet om dessa problem kan jag tänka mig att sonys vinst skulle dras ner kraftigt om alla tv med detta problem skulle åtgärdas. I första kontakten med sonys support så sa tjejen att det absolut inte skulle se ut så utan att bakgrundsbelysningen skulle vara helt svart och inget annat sen så ändras den uppfattningen eftersom det kommer in mängder med klagomål(tror jag)...mina spekulationer inget att lägga vikt på då jag inte har några "bevis" mer än att det klagas en hel del på sonys 46" och uppåt när det gäller detta problem här på forumet.
Postad 19 February 2009 - 11:59
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Som jag understryker så tror jag bara och eftersom det skrivs titt som tätt på forumet om dessa problem kan jag tänka mig att sonys vinst skulle dras ner kraftigt om alla tv med detta problem skulle åtgärdas.
I första kontakten med sonys support så sa tjejen att det absolut inte skulle se ut så utan att bakgrundsbelysningen skulle vara helt svart och inget annat sen så ändras den uppfattningen eftersom det kommer in mängder med klagomål(tror jag)...mina spekulationer inget att lägga vikt på då jag inte har några "bevis" mer än att det klagas en hel del på sonys 46" och uppåt när det gäller detta problem här på forumet.
Kan inte tycka att det skrivs titt som tätt om dessa problem. Har själv läst alla inlägg om ivartfall W4500, men kanske inte alla om W4000 och har inte sett att detta skulle vara något problem. Måndagsex. finns så klart på alla. Har iallafall inte sett ett enda på W4500. Så några mängder av klagomål tror jag inte på. Så klart har du rätt i att man kan tycka Sony skulle haft löst detta, men man vet ju inte hur kominikationen med NON är. Ja, och inte klara fakta för övrigt heller, kan jag tycka.
Postad 19 February 2009 - 12:06
Lord Findus
-
Lord Findus
-
Användare
-
-
154 inlägg
* förutom att sänka backlight och kontrast till 0, även använt tv'n en tidsperiod? Sony rekommenderar 200 timmars användande, dessa pelare skall försvinna samband med användande av apparaten dvs tonas ut i samband med användning
* efter 200 timmars bruk, vänligen kontakta Inside service för utvärdering av ärendet. Det är vår servicefirma som gör den slutgiltiga bedömningen
Var svaret han fick efter Sony taget dock en rätt lång tid, case closed enligt mig efter detta då han valde att ignorera detta.
Tror att det sälj ett antal fler w4500 än W4000 då motionflow är en erkänt bra funktion som dessutom de flesta tester säger är värd pengarna.
Redigerat av Lord Findus, 19 February 2009 - 12:12.
Postad 19 February 2009 - 12:12
Unregistered5079f8ef
-
Unregistered5079f8ef
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Lord Findus, Det är helt rätt som du säger, kompis. Utgångspunkten skall givetvis vara att jag har fel, eftersom Sony hävdar motsatsen. Man måste ju anta att Sony har rätt då de borde vara experter på sina egna produkter. Jag förutsätter att ingen annan här haft någon annan synvinkel innan de läst mina dokument och sedan skrivit sina inlägg. Jag har, som sagt, aldrig bett om att bli av med min TV, utan bara rätt och slätt bett om en förklaring till Sony's påståenden. Tråkigt nog så har inte de, och inte heller du, insett detta. Jag har heller inte påstått att bilderna ska vara det slutgiltiga beviset, MEN, nog kan vem som helst se att det inte står rätt till med TVn. Om inte Sony utgår från att kunden ljuger och att bilderna är fejkade, så borde det rimligtvis inte gå att säga annat än att "Det där ser ut som att det är ett fel", baserat på vad bilderna visar. Istället hävdar de följande: * Det går inte att se något fel på bilderna. * Fenomenet är precis som LCD-tekniken skall fungera. Samtidigt motsäger de sig själva genom att ange följande "orsaker" till felet (som de samtidigt säger inte finns). * Det beror på vad jag använder för in-signal till TVn. * Det beror på hur bra syn jag har. * Det beror på hur långt ifrån TVn jag sitter. * Det beror på hur ljuset är i min lägenhet. * Det beror på att Kontrast och Backlight inte är ställda på Noll. * Det beror på att jag inte har ställt in TVn rätt. * Det beror på att jag inte använt TVn tillräckligt länge. Efter detta uppger de att " Pelare, eller backlight bleeding är en del av teknologin bakom LCD-tillverkningen". Detta motsäger allt det ovanstående. Ursäkta, men jag har alltid trott att " Backlight" är en del av tekniken bakom LCD-tillverkning, och att " pelare", eller " bleeding" är ett totalt misslyckande. Ack så fel jag verkar ha? Tydligen så är Bleeding något som Sony aktivt arbetar för, och med vilja eftersträvar i sin tillverkning. För mig låter det precis som att säga " dålig kompression och kolvringsläckage är en del av teknologin bakom motortillverkning". Tänk dig om Toyota gick ut och meddelade att de arbetar för, och strävar efter kompressionsförluster i sina motorer. Det skulle vara minst sagt häpnadsväckande. Angående att frakta iväg TVn så ställer jag mig mycket kritisk till det. Jag har läst om andra som har skickat iväg sin TV, noga förpackad i original-kartong, men då Sony mottagit den hävdat att den blivit fraktskadad. Andra har fått vänta 4 veckor eller mer, fått tillbaks TVn med samma fel, gått en runda till, med samma resultat. Det är inte en möjlighet för mig att vara utan TV så länge. Tack, jag vet om Eniro m.fl, kompis. Är det OK om jag kollar upp dig privat och ringer dig och dina närmsta närhelst jag behagar? Jag gjorde slag i saken och kollade upp den som ringde. Jag hittade till och med foto. Detta har jag skrivit ut, och det ligger nu på mitt skrivbord i samma hög som resten av alla Sony dokument. Är det verkligen självklart att jag som slutkund ska ha vetskap om vart Sony's huvudkontor ligger, och inte bli konfunderad när danska Sony ringer mig? Det var ju inte så att jag blev upplyst om detta, eller ens fick en ordentlig presentation av den som ringde. ffodil: Säg mig exakt vad det är för fakta du saknar, så ska jag göra mitt bästa för att bistå dig med detta. Allt material som har producerats i detta ärende finns i dokumenten. Jag ställer mig vidare frågande till varför du tar upp att det inte är något fel på W4500. Detta handlar om W4000, och INGEN annan TV. Varken jag, eller någon annan har hävdat det. W4500 är uppföljaren med 100hz, och kan inte anses relevant vad gäller detta. /Markus Karlsson
Postad 19 February 2009 - 12:40
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Corday: Sony krediterar tv-n i denna tråden för att de inte kan lösa problemet med denna w4500: https://www.minhembi...s...30&start=30
Postad 19 February 2009 - 12:42
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Tror faktiskt att jag i.o.m. ditt senaste inlägg förstår, kanske mer.
Om du med rätt attityd, tror jag, ganska säkert, Sony löser ditt problem, om problemet är relevant.
Postad 19 February 2009 - 12:44
Unregistered5079f8ef
-
Unregistered5079f8ef
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
.
Redigerat av Unregistered5079f8ef, 19 February 2009 - 12:49.
Postad 19 February 2009 - 13:54
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tror att du skulle ha tjänat på att reklamera den på en gång..
Support vet som regel ALDRIG vad dom pratar om så..
Förhoppningsvis hade tv blivit fixad efter nåra veckor om nu service stället lyckats hitta felet
Postad 19 February 2009 - 16:16
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2124 inlägg
Sorgligt att Netonnet inte tar mer ansvar i den här saken. Tror jag skippar dem framöver. Samma sak med Sony.
Postad 19 February 2009 - 16:26
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Kan inte tycka att det skrivs titt som tätt om dessa problem. Har själv läst alla inlägg om ivartfall W4500, men kanske inte alla om W4000 och har inte sett att detta skulle vara något problem. Måndagsex. finns så klart på alla. Har iallafall inte sett ett enda på W4500. Så några mängder av klagomål tror jag inte på. Så klart har du rätt i att man kan tycka Sony skulle haft löst detta, men man vet ju inte hur kominikationen med NON är. Ja, och inte klara fakta för övrigt heller, kan jag tycka.
Det finns hur många rapporter som helst om att W4500 lider av backlight-bleeding och clouding T.ex: http://whathifi.com/...ShowThread.aspxJag skickade jag tillbaka mitt exemplar.
Redigerat av Chimen, 19 February 2009 - 16:26.
Postad 19 February 2009 - 17:29
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag har också reklamerat en 46W4500. Den hade rejält med backlight bleed i jämförelse med Samsung 46656 som jag hade innan. Det såg ut som "spotlights" i bildens hörn. Hade dessutom lite clouding som syntes i mörka scener även när backlight var satt till minimum. Orsaken till reklamationen var dock att backlighten gav ifrån sig regnbågseffekt som mina ögon inte tål. Butikens demoex gjorde också det. Bara på låg backlight dock, när man kör maximal backlight syns det knappt. Det varierar nog från person till person hur känslig man är för just denna effekt.
/ Jacob
Postad 19 February 2009 - 17:55
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
ja.jo blir de en ny Sony för dig eller?
Postad 19 February 2009 - 17:59
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
ja.jo blir de en ny Sony för dig eller?
Nej, alla Sony jag sett har regnbågseffekten så det blir nåt annat. / Jacob
Redigerat av ja.jo, 19 February 2009 - 18:01.
Postad 19 February 2009 - 19:43
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Ok..
Har du sett regnbågseffekten hos andra märken ?
Postad 19 February 2009 - 20:42
Unregistered86205e34
-
Unregistered86205e34
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
som DLP då? Vi snackar ju LCD här men projektorer med DLP tekniken är ökända för regnbågseffekten. Bilder på detta hade varit intressant..
Redigerat av Unregistered86205e34, 19 February 2009 - 20:43.
Postad 19 February 2009 - 21:04
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag har sett regnbågseffekten på några LG-skärmar också men min Samsung 46" 656a som jag hade var helt fri från denna effekt. Jag vet att jag är mycket känslig för regnbågar på DLP, det är säkert nåt fel på min hjärna. Jag sprang alltid runt och ökade uppdateringsfrekvensen på kompisarnas gamla CRT-datorskärmar som gick i 50hz.  Här är en bild fångad med kamera som visar effekten på en 46W4500:  (Vit text fotograferad mot svart bakgrund på min datorskärm ger en grå släpeffekt, inte grön) Backlight är här på 3. Effekten blir allra värst med backlight på min, och har man på max syns det ganska lite (jag ser det fortfarande dock). Enklast ser man regnbågen över vit text (t.ex. undertexter) mot mörk bakgrund. Jag har sett det på åtminstone tre W4500 så jag tvivlar på att det är ett fel på vissa apparater - de är såhär och om det är ett problem eller inte beror på hur man är konstruerad däruppe. / Jacob
Redigerat av ja.jo, 19 February 2009 - 21:06.
Postad 20 February 2009 - 09:39
Unregistered5079f8ef
-
Unregistered5079f8ef
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag känner att en förtydling krävs angående anledningen till att jag inte följt Sony's råd att skicka iväg TVn. Det har framkommit undringar kring detta här på forumet, och det här borde jag kanske ha skrivit i mitt första inlägg, men jag tänkte att det var så pass uppenbart att det kunde lämnas osagt. För att öka förståelsen kring detta så följer här anledningen: Hur kan någon i sin vildaste fantasi tro att jag ska skicka iväg min TV när Sony själva säger att de inte ser något fel på mina bilder!? De kommer inte få se något annat än precis det som syns på bilderna när de väl har min TV hos sig. Ser de alltså inget fel på bilderna, så kommer de heller inte se något fel på TVn! Det innebär att jag får betala en service-avgift, vara utan TV i 4 veckor eller mer, och riskera att TVn blir fraktskadad/repad etc vid transport och utvärdering. Vem skulle, vid sina sinnens fulla bruk, göra detta? Jag bara undrar... Detta är anledningen till att jag måste fortsätta driva ärendet och (som någon uttryckte sig) "krånglar och kräver svar". Jag uppskattar dock att det finns de som ifrågasätter. Det är mycket viktigt att alla frågetecken reds ut så att jag tillräckligt kan tydliggöra mig när detta ska presenteras för TV och tidningar. Tack, Markus Karlsson PS. Självklart är jag mycket hedrad att ni läser min tråd, men det skulle vara trevligt om ämnet stannade vid Pelare, extrem clouding på Sony Bravia W4000. Mitt ärende handlar endast om detta. Det är annars lätt att tråden tappar fokus, eftersom DLP/regnbågseffekter inte hör till detta problemet. DS.
Postad 20 February 2009 - 09:53
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Du måste ju skicka den är jag rädd..
Support vet ingenting..Fattar dom inte att det är galet på kortet så skicka in den..
En servicefirma kan väl ändå inte missa felet på den här tv ?
Postad 20 February 2009 - 22:11
zooounds
-
zooounds
-
Användare
-
-
193 inlägg
Oj, jag är så nära köpa en W4500 men nu vette fan ...
Synd att nästan alla andra har så dålig input lag.
Postad 20 February 2009 - 22:20
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
PS. Självklart är jag mycket hedrad att ni läser min tråd, men det skulle vara trevligt om ämnet stannade vid Pelare, extrem clouding på Sony Bravia W4000. Mitt ärende handlar endast om detta. Det är annars lätt att tråden tappar fokus, eftersom DLP/regnbågseffekter inte hör till detta problemet. DS.
Jag är ledsen för trådkapningen! Jag följer din kamp mot Sony med stort intresse och jag stödjer ditt agerande 100%. Jag skulle göra på precis samma sätt - inte skickar man iväg en TV när allt tyder på att de inte kommer anse att den har något fel... Jag gillar min PS3a men nån TV från Sony blir det aldrig. TV köper man av ett företag med bra service eftersom det verkar skilja en hel del mellan olika exemplar och det är knappast enkelt att bara byta en sån stor klump... Stå på dig! / Jacob
Postad 20 February 2009 - 22:44
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Finns väl inget företag som utmärker sig med bra service.
Beror väl mest på vilken firma dom anlitar och vem man lyckas prata med när man ringer support.
Finns ju en anledning att man i första hand slänger ut en fråga i ett forum än ringer en support i estland
Edit
Dock hade jag hoppats mer av Sony.
Supporten borde skämmas...Tycker att dom skulle ha löst ett sånt här ärende fort
Redigerat av moparman, 20 February 2009 - 22:45.
Postad 20 February 2009 - 22:59
spleendid
-
spleendid
-
Användare
-
-
210 inlägg
Nu har jag också läst igenom allt och är med i matchen, på Din planhalva! Ja, du tar väl inte illa upp om jag gör anspråk på rollen som högerytter?
Jag upprepar: Stå på dig!
Postad 20 February 2009 - 23:59
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Det är definitivt dåligt agerande från Sonys sida. Ingen normalt funtad människa kan förväntas vara superdiplomat efter att ha lagt ut så mycket pengar på en produkt, men det är något som tillverkare missbrukar för att ställa ens anspråk emot en. Min erfarenhet av praktiskt taget alla företag (inklusive Sony) är att de är oförmögna att bygga upp en fungerande support eftersom de inte förstår vad slutkunden behöver. Sony kan heller inte förvänta sig att en defekt som vore uppseendeväckande redan på en billig märkeslös tv ska betraktas som försumbar på en av deras mest avancerade modeller. I synnerhet inte när tidigare modeller lagt en viss grund för vad man ska kunna förvänta sig. De skjuter sig själva i foten genom att inte försöka lösa det här. Det är inte bara en enstaka kund de bemöter - vi är ju redan flera stycken andra i den här tråden som har blivit rejält upprörda över det här fallet - utan i slutänden kanske hela marknaden. Min fråga till Sony om de fortfarande tittar i den här tråden är: Vill ni lösa Cordays ärende före eller efter den här konflikten letar sig ut från detta entusiastforum till andra medier?
Redigerat av Zacabeb, 21 February 2009 - 00:00.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|