Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DIY strömkabel

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2009 - 11:11

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

mittiprick: Det finns studios och det finns studios, ta en titt på de verkligt bra studios, som Rainbow, Abbyroad, Stockfish, bearfamily mm, så skriver dom vad dom använder för kablage.

Nu gör du det igen... Förknippar bra med exklusivt och dyrt. Kan mycket väl tänka mig att en studio som Abbey Road av t.ex. mediala orsaker (och därmed pengar) vill förknippas med dyr och exklusiv utrustning. Det betyder inte att t.ex. billigare kablar inte fixar "Broadcast Quallity" även hos dem för att inte prata om hur liten relevansen för hifin i hemmet är. Vad använder de för kablage btw?

Generlellt i studiovärlden (som jag upplevt den) så är det nästan inga diskussioner om kablar på alls samma sätt som det är för hemhifin (nästan helt befriat från pseudovetenskapliga argument). Är ju nästan komiskt att man kan se att någon blir tipsad om att köpa en strömkabel för flera tusen kronor till hembion när kabeln i studion och annan proffsverksamhet som regel är oerhört mycket billigare.

Postad 21 February 2009 - 11:12

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag läste lite om pajkastningen och man får inte glömma att Supra INTE är någon övergud på att tillverka kablar och dylikt. Jag har haft två st hdmi kablar från dem, båda har gett bit-fel.

/Christian

EDIT: INTE

Redigerat av Unregistered1331, 21 February 2009 - 11:13.

Postad 21 February 2009 - 11:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ska göra ett gäng strömkablar nu (3-4st) och har sneglat lite på Supras lorad men har hittat en mkt billigare kabel, nämligen Ölflex. Vilken av dessa tror ni är bäst att använda? Skall användas ihop med Supras nätfilter...

Ölflexkabeln

Suprakabeln

1. Köp det du tycker är snyggast.
2. Sätt dom rätt fasvända.
3. Njut av musiken.

Om du vill investera i något så rekommenderar jag en strömrenare/filtrerare som plockar bort skräp som kommer utifrån elnätet.

Själv har jag bytt ut alla min tjocka Xindak och supra mot såna här, och det har aldrig låtit så bra :)

Bifogad fil  258_344.jpg   39.01K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Martin, 21 February 2009 - 11:26.

Postad 21 February 2009 - 11:39

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

3. Njut av musiken.

Om du vill investera i något så rekommenderar jag en strömrenare/filtrerare som plockar bort skräp som kommer utifrån elnätet.

Själv har jag bytt ut alla min tjocka Xindak och supra mot såna här, och det har aldrig låtit så bra :)

Så det är alltså bättre att lägga kronorna på ett bättre nätfilter än nya skärmade nätkablar? Vad är det för kabel du använder? ser ut som vanlig standardkabel?

Postad 21 February 2009 - 11:54

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Ölflex kabeln:
Den vanligaste hydralik- och styrledningen med avskärmning används oftast inom industriella arbetsmiljöer

Supra kabeln:
Används för hemmabruk, till hifi, hemmabio osv.

Du får mycket hård ljud med Ölflex och mycket mjukare ljud med Supra. Ljudet påverkas av valda kontakter också, sämsta är de som C Ohlson säljer, men de är de billigaste.

Eftersom du skall bygga så många strömkablar, för att undvika besvikelse, jag rekommenderar att du bygger en av varje och provar och jämför de. Sedan kan du köpa mer av den kabel som du gillar.

hifi_fan

Hur kan en nätkabel påverka ljudkaraktären? 50hz växelspänning omvandlas till DC i nätdelen som strömförsörjer förstärkaren/CD'c etc. Någon signal passerar aldrig nätkabeln. Skärmning kan vara av godo (om man jordat) men guldkontakter och silverkablar är bara nys. Man hör de skillnader man vill men blint, skulle inte tro det....strömmen har passerat kilometervis av kabel och på samma central sitter grannens värmepump. Skulle sista metern göra underverk.

Postad 21 February 2009 - 11:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nu gör ni er dummare än vad ni är DVD-ai, denna fråga har vi debatterat i flera trådar och du ställer den enbart pga att kunna såga den,

mittiprick: Det finns studios och det finns studios, ta en titt på de verkligt bra studios, som Rainbow, Abbyroad, Stockfish, bearfamily mm, så skriver dom vad dom använder för kablage.

Stockfish använder på alla Sara K skivor ferromag powercord

Nee, det tycker jag verkligen inte... Jag har inte fått klart för min hifi_fan's inställning helt och hur han tänker gällande detta, men nu vet jag lite bättre :)

Så det är alltså bättre att lägga kronorna på ett bättre nätfilter än nya skärmade nätkablar? Vad är det för kabel du använder? ser ut som vanlig standardkabel?

Svar ja !

Postad 21 February 2009 - 12:16

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Nee, det tycker jag verkligen inte... Jag har inte fått klart för min hifi_fan's inställning helt och hur han tänker gällande detta, men nu vet jag lite bättre :)

Svar ja !

Tack för det, hursomhelst måste ja bara ladda upp en bild på dagens arbete; Terminering av supra ply 3.4s (tyckte det va så dåligt med bilder i tråden)

Bifogad fil  DSC_0252_copy.jpg   596.67K   0 Antal nerladdningar

Postad 21 February 2009 - 12:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ser jätte bra ut !

:)

Postad 21 February 2009 - 12:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Det jag undrar är om skärmen blir fullgod eller om nåt annat falerar eftersom jordstiftet i kontaktbrunnen på min onkyo saknas :)

Har du en trasig Onkyo ?

Tack för det, hursomhelst måste ja bara ladda upp en bild på dagens arbete; Terminering av supra ply 3.4s (tyckte det va så dåligt med bilder i tråden)

Bifogad fil  DSC_0252_copy.jpg   596.67K   0 Antal nerladdningar

Vad ska du med den 3de kabeln till som sitter på ena änden ?

Postad 21 February 2009 - 12:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jorda skärmen :)

så att den fyller någon funktion !
dem flesta jag sett glömmer detta och då är den ju helt onödig...

Postad 21 February 2009 - 12:36

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Har du en trasig Onkyo ?

Vad ska du med den 3de kabeln till som sitter på ena änden ?

Den tredje kabeln är som sagt till skärmen (jordas i stärkaren... lämpligtvis i grammofonjorden)

Ingen aning, det var bara två stift i kontaktbrunnen iaf... ska det vara tre? :)

Tog en extra titt och det mittersta stiftet saknas på stärkaren, men det finns bara två ledare i sladden också (endast två hål i kontakten)

Redigerat av Corpze, 21 February 2009 - 12:38.

Postad 21 February 2009 - 12:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo men det brukar inte behövas att jorda. :)

Sitter små jordspadar på min subkabel,och dom får hänga löst.

Redigerat av jonasprivate, 21 February 2009 - 12:50.

Postad 21 February 2009 - 13:04

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Nu gör du det igen... Förknippar bra med exklusivt och dyrt. Kan mycket väl tänka mig att en studio som Abbey Road av t.ex. mediala orsaker (och därmed pengar) vill förknippas med dyr och exklusiv utrustning. Det betyder inte att t.ex. billigare kablar inte fixar "Broadcast Quallity" även hos dem för att inte prata om hur liten relevansen för hifin i hemmet är. Vad använder de för kablage btw?

Generlellt i studiovärlden (som jag upplevt den) så är det nästan inga diskussioner om kablar på alls samma sätt som det är för hemhifin (nästan helt befriat från pseudovetenskapliga argument). Är ju nästan komiskt att man kan se att någon blir tipsad om att köpa en strömkabel för flera tusen kronor till hembion när kabeln i studion och annan proffsverksamhet som regel är oerhört mycket billigare.

Var skrev jag att deras kablage var dyrt och exklusivt?, Du drar många egna slutsatser på förutfattade idér mittiprick och drar slutsatser utifrån din egna personlig uppfattning om att alla dyra kablar är BS. Och lika bra som du kan referera till BlueJeans "broadcast quality" kabel så kan jag referera till AQ's kabel teorier på deras hemsida. Men det betyder inte att du eller jag har rätt.

3. Njut av musiken.

Lite kul att du på punkt 1 skriver "Köp det du tycker är snyggast." tycker du verkligen att den där svarta tråkiga sladden är snyggare än de Xindak du hade innan? Smaken är som baken...

Postad 21 February 2009 - 14:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Var skrev jag att deras kablage var dyrt och exklusivt?

Du skrev "Det finns studios och det finns studios, ta en titt på de verkligt bra studios, som Rainbow, Abbyroad, Stockfish, bearfamily mm, så skriver dom vad dom använder för kablage."
Det jag menade var att en bra studio inte behöver vara "kändis" och exklusiv (var inte specifikt kablarna jag pratade om).
Vilka kablar är det du pratar om?

Och lika bra som du kan referera till BlueJeans "broadcast quality" kabel så kan jag referera till AQ's kabel teorier på deras hemsida. Men det betyder inte att du eller jag har rätt.

Helt rätt! Som i allting annat så handlar det om att samla och dra slutsatser.
Du tycks föredra att gå t.ex på dyrkabeltillverkares argument medans jag tar åt mig andra argument som t.ex. att man i studios, laboratorier, mm, ofta med känsliga instrument och elektronik, inte alls ser kablar som något problem.

Samla - dra slutsaser. Vi gör nog alla så och skillnaden ligger nog främst i hur noga vi är med om skälen till vår tro, åsikt och handlande bygger på sannolikhet eller ej.

Postad 21 February 2009 - 15:01

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Fantastiskt att det blir samma snack i varje tråd,snart är väl alla trådar likadana. :)

Postad 21 February 2009 - 15:18

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Fantastiskt att det blir samma snack i varje tråd,snart är väl alla trådar likadana. :)

Ja det är lite smått fantastiskt, inga andra forum har jag hört maken till debatt, kanske dags för en egen forumdel snart, trådkapning alá kablars inverkan på ditten å datten är vardagsmat här :)

Postad 21 February 2009 - 15:21

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Jonas: Missade du min tidigare fråga?

Att Furutechs produkter är dyra och att de kör med en massa pseudovetenskapligt trams i flera olika sammanhang vet jag men varför skulle de vara bättre än andra fungerande kontakter?

Postad 21 February 2009 - 17:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jonas: Missade du min tidigare fråga?

Jopp den missade jag,vet inte vad dom kör med för trams,tycker dom ser schysta ut.
Inget jag köper då jag inte gör egna kablar. :)

Postad 21 February 2009 - 18:08

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jopp den missade jag,vet inte vad dom kör med för trams,tycker dom ser schysta ut.
Inget jag köper då jag inte gör egna kablar. :)

Ok... fast jag hängde upp mig på att du sa att de var bra, inte snygga.

Postad 21 February 2009 - 18:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ok det va mer det jag menade till utseendet.

Postad 21 February 2009 - 18:56

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Du har tydligen aldrig har provat Supras egna, glöm Classes, jag har provat båda och lämnade tillbaka Classes dagen efter. Du får vad du betalar för.

hifi_fan

okej, självklart kan jag tänka mig att Supras kontakter håller högkvalite(det ska dom göra vid det priset)
Men om det inte fyller någon mer funktion än estetiskt så känns det ganska onödigt att punga upp med 150kronor istället för 20kronor ifrån elfa

Postad 22 February 2009 - 09:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Har flyttat snacket om strömrenare hit https://www.minhembi...howtopic=227322
Fortsätt gärna där, för mig är det ett betydligt intressantare ämne än kablar :)

Postad 23 February 2009 - 12:14

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en sats kabel och kontakter från elfa, blev ölflex! Ska bli mkt intressant att se om detta påverkar min anläggning något!

totalpriset för 6meter plus 3nätkontaktdon och 3 nätstickproppar inklusive moms och frakt ca 620kr

Postad 23 February 2009 - 12:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Väntar på ett utlåtande :)

Postad 07 March 2009 - 19:16

koofi
  • koofi
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Nämn bara en som motsvarar Supras kvalitet!

Vi kan väl börja med stickproppen som Supra använder från Kalthoff...

Postad 08 March 2009 - 09:02

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt en sats kabel och kontakter från elfa, blev ölflex! Ska bli mkt intressant att se om detta påverkar min anläggning något!

totalpriset för 6meter plus 3nätkontaktdon och 3 nätstickproppar inklusive moms och frakt ca 620kr

Glömde helt bort en liten recension, inget speciellt men störningen från min förra nätkabel är borta, sedan är den mkt snyggare enligt mig än en vanlig svart kabel!
Kan tillägga att en Belkin pureav home thater power console pf30 har beställts så att alla enheter skall få ström via den, tror det kommer bli ett litet lyft för iaf min tv! hoppas på lite bättre ljud också men jag är skeptisk, dock är den riktigt snygg!

Bifogad fil  _lflex.jpg   110.99K   3 Antal nerladdningar

Postad 15 March 2009 - 22:42

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt blev det! :) Glöm inte att lägga den i rätt riktning med jordensmagnet fält bara!

Postad 16 March 2009 - 06:23

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Riktigt snyggt blev det! ;) Glöm inte att lägga den i rätt riktning med jordensmagnet fält bara!

Nejdå, det var det första som slog mig också! Kunde gått riktigt illa annars!

Postad 30 March 2009 - 20:59

koofi
  • koofi
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Är det någon som kan tipsa om en vinklad stickkontakt att använda till nätkabeln?

Har hittat denna på conrad.se men tycker den är lite dyr, 115kr plus frakt.
Postad bild

Postad 30 March 2009 - 22:17

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Är det någon som kan tipsa om en vinklad stickkontakt att använda till nätkabeln?

Har hittat denna på conrad.se men tycker den är lite dyr, 115kr plus frakt.
Postad bild

Du har inte skrivit vilken typ av kabel du vill använda kontakten till.

Om kontakten är kapabel att ta emot kabel till 2.5mm2, då är kontakten nästan prisvärd, men en gold pläterad kontakt är mer prisvärd.

Under 2.5m2 kabel är kontakten för dyrt.

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 30 March 2009 - 22:18.

Postad 31 March 2009 - 12:12

koofi
  • koofi
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Kommer använda 1.5mm2

Postad 03 April 2009 - 16:05

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Claes Ohlsson brukar allt möjligt, ta dig en titt där. Annars kjell och company.

Postad 04 April 2009 - 00:12

koofi
  • koofi
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Har redan kollat igenom clasohlsons och kjell men tack i alla fall ;)

Postad 04 April 2009 - 09:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
För inte alls så länge sen nu så la jag faktiskt 1500kr på nätkabel, det trodde ni aldrig skulle hända va... :D
Men blev 2,5mm^2 (Drakaflex eller något heter den) kabel och jag tillverkade en 10m skarvkabel med en splitter på 3st honor och sedan 3st 2m "aparat kablar" alla kablar med bra kontakter som jag vet fungerar bra m.m.
+ att jag har massa kabel över (köte "lite" extra på en gång ;) ) så det gills väll inte som dyrkabel kanske... men 1500kr i alla fall :D

Postad 04 April 2009 - 09:56

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag upptäckte att alla mina original nätkablar till subben, PS3 och Samsung 40" hade 0,75mm2 ledare :S

Kommer det göra någon skillnad om jag byter ut dem till en grövre dimension 1.5/2.5mm2 ?

Tänk då inte på skärmningen...

/Christian

Postad 04 April 2009 - 10:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nej det ska inte göra någon skillnad... jag gjorde detta "bara för att" det ser coolt ut med ordentliga snokar till monoblocken osv... och för att ge bästa förutsättningar även om det e helt onödigt... :D
Sedan så är det ju så att om jag skulle vilja använda 10m kabeln till annat så kan jag ju köra i stort sätt vad jag vill på den då 2,5mm kabel klarar av att hantera mycket effekt! (höga strömmar)
men 1,5mm kabeln i väggen begrännsar fortfarande så.. ;) jag gjorde detta väldigt mycket för att det va kul och inget annat...

1,5mm kan du ju gå upp till om du vill det, det har du ju i väggen så... men helt onödigt till i alla fal CD'n då den inte kräver knappt någon ledararea alls då den inte drar något att tala om.

Postad 04 April 2009 - 23:48

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Jag hörde fatiskt ingen som helst skillnad på vanlig kabel mpt
Audioquest NRG-2 för 1200kr men ser ju extremt snyggt ut hehe.

Dock vill jag påpeka att jag kommer testa senare då jag bara haft högtalarna 1vecka så behöver mera tid att
spela in dom är komma in i ljudet lite.

Jobbar idag på ett pappersbruk och ni pratade om industrikablar.
I våran nya rullmaskin så spökar det då det kommer massa störnar fårn den andra rullmaskinen som står bredvid.
Och då är kablarna skärmade och även kabelkanalerna är extra jordade.

Så jag tror absolut att det finns ljudkvalite att tjäna i vissa av våra anlägningar

Postad 10 April 2009 - 23:20

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Byggde ihop ett dussin kablar med följande material:

Hembiobutiken:

Supra Lorad 3x1.5 59 kr

Kjell & Company:

Apparatkontakt 39600 22 kr

230V stickpropp 39640 24 kr

Blev en billig och snygg kabel. Kan tyvärr inte säga på rak arm om det gjorde någon större skillnad.

Postad 11 April 2009 - 20:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
förutom att det ser snyggt ut :P

Postad 20 April 2009 - 18:22

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
okej det var imprensip ett svar på min kommande fråga men förstår fortfarande inte.

Spelar grovheten på nätkabeln/elkabeln någon roll?
tänkte om grejerna pajade om man kör för hög grovhet/mm

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 20 April 2009 - 18:31.

Postad 21 April 2009 - 12:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

okej det var imprensip ett svar på min kommande fråga men förstår fortfarande inte.

Spelar grovheten på nätkabeln/elkabeln någon roll?
tänkte om grejerna pajade om man kör för hög grovhet/mm

Nej, inget kommer att paja... har du 0,75mm eller grövre så kan du i stort sätt köpa vilka grejer du vill på även denna "klena" kabel, eller så kan du köra en digitalklocka på 20mm^2 kabel om du vill :)

Postad 22 April 2009 - 21:17

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Nej, inget kommer att paja... har du 0,75mm eller grövre så kan du i stort sätt köpa vilka grejer du vill på även denna "klena" kabel, eller så kan du köra en digitalklocka på 20mm^2 kabel om du vill :)

Men rent teoretisk sett så blir en kabel varmare ju klenare den är? Inte för att vanlig hemelektronik kanske drar så mkt ström men :)

Postad 22 April 2009 - 21:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, jo så är det ju :)

1,5mm kabeln kanske är någon 0,1 eller 0,01*C varmare än 2,5mm motsvarande vid normala applikationer.

1,5mm är det som du har i vägen för det mesta så 2,5mm e 100% onödigt, men jag kör på 2,5mm bara för att jag kan och jag tycker det va kul med feta snokar... :)

Postad 22 April 2009 - 22:14

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Haha, jo så är det ju :)

1,5mm kabeln kanske är någon 0,1 eller 0,01*C varmare än 2,5mm motsvarande vid normala applikationer.

1,5mm är det som du har i vägen för det mesta så 2,5mm e 100% onödigt, men jag kör på 2,5mm bara för att jag kan och jag tycker det va kul med feta snokar... :)

Amen på den - " om plats finnes" :lol:

Postad 06 June 2009 - 00:41

SpeederT5
  • SpeederT5
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Intressant tråd detta, jag är lite sugen på att snickra egna nätkablar. Mest för utseendets skull och att kunna anpassa dem i längd. Ölflex kabeln verkar intressant men jag blir lite orolig över att använda en kabel som inte är gjord för att användas som nätkabel. Står ju att det är någon form av styrledning.

Någon som vet mer om detta? Man vill ju kunna sova lugnt om nätterna.

Postad 06 June 2009 - 01:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Inga problem egentligen, fungerar hur bra som helst :)

Postad 06 June 2009 - 08:17

SpeederT5
  • SpeederT5
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
1.5 kvm kabel och kontakter beställda, återkommer med resultat.

Postad 06 June 2009 - 08:34

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Intressant tråd detta, jag är lite sugen på att snickra egna nätkablar. Mest för utseendets skull och att kunna anpassa dem i längd. Ölflex kabeln verkar intressant men jag blir lite orolig över att använda en kabel som inte är gjord för att användas som nätkabel. Står ju att det är någon form av styrledning.

Någon som vet mer om detta? Man vill ju kunna sova lugnt om nätterna.

Jag har byggt en nätkabel av Ölflex, det blev en stor besvikelse. Supra är mycket bättre.

hifi_fan

Postad 06 June 2009 - 20:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
JaAaa, supran e bara så mycket bättre, helt otroligt va mycket bättre den är på allt.
Ljudbilden blir 1200gånger större, trasnienterna växer till "T-rex" och basen blir som mullret från en vulkan.
Självklart ska du ha supran, den e bara så mycket bättre på allt... :P
helt otroligt, nästan så att det verkar helt omöjligt, osannoligt att den skulle kunna ge ett sådant resultat, men det gör den.
Trottsar alla fysiska lagar kan den göra, för den är speciel behanlad med kryptonit och detta gör att den kan trottsa gravitationen, ändra molekylsammansättning på olika materia och även sjunga svenska natioanalsången baklänges i höga E också (kan ses som en bonus bara, utöver dett otroliga ljudliga prestanda, för det e ju ljud som kommer ur väggutaget, och inte späning på ca 230v och 50Hz. :D)

Postad 06 June 2009 - 22:09

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Fast jag måste säga att Supran är en billig, genomtänkt och fysiskt välbyggd kabel!

Anledningarna till att jag kör Supra Lorad med tillhörande kontakter;

1. Fysiskt välbyggd!
2. Plasten i jorden är av specialplast som leder vidare skärmen.
3. Apparatkontakterna innehåller inga lösa delar. Nätkontakten likaså.
4. Riktigt bra konstruktion gällande kabellåsningen.
5. 89 kr/m är ett kap!

Min anläggning börjar ändå kosta så mycket nu att strömkablar för ett par hundringar är småpengar i sammanhanget. Och som många skriver, det känns bra. Nu kör man Supra Hdmi, Subbkabel, nätkablage etc. Då vet man att kablaget åtminstone inte är problemet.. Helheten är viktig :P

Däremot skulle jag, peppar peppar, aldrig köpa kraftkablar/chord/furutech etc för ett par tusen kronor... Supras är säkert lika bra och har ett rimligt pris.

Sen som någon skrev.. Om en Ölflex går lös på 100-150 kr och en supra 300 kr så är valet lätt för min del :D Dock för att jag kan :unsure:

/Christian

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.