Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Slå till på Sony Bravia KDL-46EX500 ?

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 januari 2011 - 11:41

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0
Men om man "kalibrerar" så har åtminstone jag inte minsta tecken på couding/bleeding.

Jag har ställt in TV:n enligt serialmike:s inställningar - nyckeln är att använda backlight 1

En del kanske upplever bilden som för mörk då, men det tror jag endast är en vanesak - de flesta har antagligen bilden inställd alldeles för ljus, med backlight 1 blir svärtan "perfekt" (för denna TV).

Sedan har jag ett annat fel på TV:n jag har hemma, men det är förhoppningsvis endast mitt exemplar. Har tagit bilder på fenomenet, men återkommer med dem när jag fått Sony:s svar på vad de kommer att göra åt det.

Edit: rättade till länk.

Redigerat av Pulver, 06 januari 2011 - 11:54.

Postad 06 januari 2011 - 17:30

Unregistered416bc2c0
  • Unregistered416bc2c0
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Det kan jag mkt väl tänka mig, har inte kalibrerat min än vilket jag såklart skulle nämnt..

Postad 24 januari 2011 - 17:05

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0
ÄR sugen på att köpa, men är orolig för.
-Input lag - framförallt läpsynkproblem med extern stereo. Går det bra?
-Betraktningsvinkel - hur ser den ut från 45 grader? Begär inte perfekt svärta då, men bilden får inte vara för blaskig
-Seg fjärr - tar det verkligen 5 sekunder innan en knapp tar? typ om man vill höja eller sänka ljudet. Och tar det 30 sek att starta upp innan man kan välja källa?

Sedan undrar jag om någon har hört något om 2011-modellerna. Har sett att det kommer en en EX520 som är en LED utan local dimming - Det är bara BX420 som har CCFL vilket verkar motsvarar EX401
http://www.sonyinsid...vs-at-ces-2011/

Postad 24 januari 2011 - 18:30

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Du har inte tänkt på att alla kanske inte gillar plasma ?

Blir ju inte bättre av att plasmaägare verkar vilja göra reklam för sitt köp i varje tråd om lcd :)

Skulle hellre säga att man är bra oklok om man köper en tv som får sämre svärta med tiden och har floating blacks...
+ en hel del andra problem

Så låt var och en köpa det dom gillar bäst :)

Kul att du delar mina åsikter. :)

Postad 27 januari 2011 - 15:27

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Kan tipsa om att femtiofemtummaren kostar 9990:- hos MediaMarkt denna vecka, känns väl fortfarande som en ganska bra TV i förhållande till konkurrensen?

Postad 27 januari 2011 - 23:41

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Kan tipsa om att femtiofemtummaren kostar 9990:- hos MediaMarkt denna vecka, känns väl fortfarande som en ganska bra TV i förhållande till konkurrensen?

Vilken Mediamarkt då?
Här i göteborg får man bara 46 tum för 9990:-. Ska du ha en 55a får du hosta upp 14990:-

Postad 28 januari 2011 - 01:16

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Vilken Mediamarkt då?

I den kungliga hufvudstaden erbjuds femtiofem tum för 9990:-. Annonsbladet går även att se på MM's hemsida, välj bara rätt stad när du väljer annonsblad så ser du erbjudandet.

Postad 28 januari 2011 - 04:19

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

I den kungliga hufvudstaden erbjuds femtiofem tum för 9990:-. Annonsbladet går även att se på MM's hemsida, välj bara rätt stad när du väljer annonsblad så ser du erbjudandet.

Tänkte också få tag i en 55 men MMs hemsida verkar inte funka alls.
Någon som vet om dom har den i Malmö el. Lund?

Postad 28 januari 2011 - 23:21

Guldfinger
  • Guldfinger
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Tänkte också få tag i en 55 men MMs hemsida verkar inte funka alls.
Någon som vet om dom har den i Malmö el. Lund?

Köpte en 55:a i lund den 25:e för 12k. Såg ut som om de hade flera på hög av både 55:an och 46:an (eller 40:an)

Postad 31 januari 2011 - 20:36

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0
Angående 2011.
EX520 verkar inte vara uppföljaren till EX500. EX520 får edge led och verkar snarare vara en uppföljare på EX710.

Den nya EX500 kommer heta CX520. Verkar vara i princip samma TV (vanlig LCD), men nya X-engine och bättre internetfunktioner.
Kommer i Mars
Pris
40 tum: 700 euro
46 tum: 925 euro

Kan vara värt att vänta på recensionerna om X-engine är ett lyft.

Redigerat av e3henri, 31 januari 2011 - 20:37.

Postad 13 februari 2011 - 07:34

-Keso-
  • -Keso-
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är också och funderar på den här Tvn.
Det jag undrar är hur den gör sig med vanliga analoga kanaler? eftersom det är just mest det den kommer att visa (tråkigt nog) och min källa är fan rätt kass...
För övrigt vad gäller allt annat verkar ni alla helnödja som har den, men det var just det här med analoga...
Har läst i någon tråd att det var en som sa att den inte gör sig så bra från sämre källa. Skulle vara guld värt ifall ni andra hade någon synpunkt gällande detta!
Är väl inte så jätte kräsen som ni kanske förstår då jag inte kör med HD kanaler eller bluray för den delen heller.

Funderar annars på Philips 46PFL7605H. ( https://www.prisjakt...kt.php?p=567492 )
Det är då en s.k "edge Led" som man läst mycket om och skall vara sisådär enligt vissa, skräp enligt andra.
Hittar i princip ingenting om den förutom recensionerna på prisjakt som inte är så många men alla säger gott förutom 1.
Ambilight funktionen lockar lite men bilden är viktigare.

Det är väl mellan dessa det står mellan... många många timmar på nätet nu och läst tok många trådar (inklusive "LED-TV läs först) och börjar bli riktigt trött i tv djungeln.
Så gärna inga nya kandidater tack ;) Samsung är jag trött på och LG... nja hört bra och dåligt.

Ps. EX501 med svart list lockar mycket mycket mer än den gråa, men hittar den inte någonstans. Är jag för sent ute för den? Någon som vet var man kan få tag på den i så fall?

Tacksam för svar!

Redigerat av -Keso-, 13 februari 2011 - 08:24.

Postad 14 februari 2011 - 21:06

semb
  • semb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Kan tyvärr inte ge dig något bra svar ur egen erfarenhet när det gäller analoga signaler. I Råd & Röns test av TV-apparater så får dock Sony 40EX500 en 7:a i betyg (9 är max) för visning i analogt läge i jämförelse med Philips 40PFL7605H som fick en 5:a. Har själv en Sony 46EX500 sedan någon vecka tillbaka men har enbart TV-signal via Telia och kan alltså inte testa hur den analoga signalen ser ut. Är den analoga signalen av god kvalitet kan bilden säkert bli helt ok, men med dålig kvalitet förstärks förmodligen det dåliga ju större TV-skärm du har.

Bildkvalitén på 46EX500 är mycket bra på vanlig digital SD-signal och känns mest beroende på kvaliten på det material som sänds. Har inte testat HD, men den blir knappast sämre. Tycker också att ljudet är oväntat bra. Är förmodligen inte så kräsen men känner inte något behov av några externa högtalare för vanligt TV-tittande. Det som jag finner negativt med TV:n är att den ger ett billigt och plastigt intryck. Sämst av allt är nog fotstödet, som är både plastigt och rangligt. Dessutom är den i mitt tycke också rätt ful.

Innan köpet av Sony-apparaten hade jag en Panasonic TX-P42G20E (plasma) hemma ca en vecka, men återlämnade den pga att jag upplevde storleken för liten. De är ganska likvärdiga när det gäller bildkvalitet där båda apparaterna har sina förtjänster och brister. Jag upplevde Panasonic som något mer förlåtande vid sämre bildkälla, men samtidigt lite mindre skarp vid bättre bildkälla - lite dimmig känsla. G20E-serien har antireflexbehandling som gör att man till stor del slipper reflektioner, vilket annars är brukligt för de flesta plasma-apparaterna. Ljudet är mer burkigt på Panasonic. Det allmänna kvalitetsintrycket är dock betydligt bättre på Panasonic. Ingen av apparaterna är någon skönhet, men Panasonic är åtminstone helsvart och har lite mjukare former. Kan nu efteråt ångra mig lite över att jag inte satsade några extra tusenlappar på en Panasonic TX-P50G20E - större bild, mer stilren, minst lika bra bildkvalitet och framförallt bättre kvalitetsintryck.

Ifall du inte har tittat på Sony 46EX500 skulle jag råda dig att uppsöka någon MediaMarkt-butik (ifall du har möjlighet) och titta och "klämma" på den. Där hade dom också 46EX501, men den kostade 9900 kr, vilket är 2000 mer än vad jag gav för EX500. Själv gjorde jag dock misstaget att bara gå in och köpa apparaten utan att reflektera över hur den såg ut. Tycker du att utseendet ser ok ut är det bara att slå till för jag tror inte att du får bättre bild och ljud för 8000 kr. Kräver dock lite kalibrering. Jag har själv använt mig av den kalibrering som Råd & Rön rekommenderat med lite inslag från ett förslag på avsforum.

http://www.radron.se...st____3777.aspx
http://www.avsforum....13#post18869413

Postad 15 februari 2011 - 19:49

-Keso-
  • -Keso-
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tack för infon! och länkarna!

Hmm... låter inte så skoj med billigt och plastigt intryck, man vill ju ändå att den ska se okej ut. Är ju ändå en del av vardagsrummet. Okej, Media Markt har den. Får ta och ta mig dit och kolla in den. Den verkar ju som sagt få bra omdöme av alla som har den. Det får nog bli en sådan om jag kan leva med designen. Tycker inte om den grå randen som man ser på bilder, men den helsvarta är lite dyr och det endast för att få den svarta listen.

Aa nej nu är det fan bara att bestämma sig. Skriver mitt omdöme när jag väl har den eller vad det nu blir ifall någon kan dra nytta av det.

Peace
/Keso

Postad 17 februari 2011 - 18:35

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Finns det fler som har EX500 apparater och spelar FPS som kan dela med sig av sina intryck så vore det kanon!
Inputlag är det sista orosmolnet innan köp..

Postad 21 februari 2011 - 21:44

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Finns det fler som har EX500 apparater och spelar FPS som kan dela med sig av sina intryck så vore det kanon!

De flesta mediamarkt verkar ha just EX500 som sin "game-TV", den är alltså uppsatt med PS3 och Xbox360 för att dema spel.
Den mediamarkt jag var inne i hade även en PC kopplad till en EX500.

MEd normalt läge så är lagen märkbar och kan nog reta en och annan. När man styr musenmed PC så blir det jobbigt att peka rätt.
Men i gameläge upplevde jag inga som helst problem. OM jag riktigt anstängde mig så kunde jag känna en viss fördröjning när man går runt i menyn på PS3an. På PCn märekr man en svag svag fördröjning på muspekaren, men det är inga problem så länge du inte tänker använda den som parmanent datorskärm. Som skärm till HTPC skulle den duga utmärkt och jag skulle inte vara orolig för spel så länge du är beredd att gå in i den sega menyn och koppla på game mode när du spelar ;) Har du en PS3 slim så tror jag att den synkar och sätter game mode automatiskt, men jag vågar inte svära på det.

Ett värre problem med lag är att du måste ha en hemmabio som kan fördröja ljudet, annars får du problem med läppsynk.

Jag funderar själv på att slå till, men väntar nog på 2011 modellen som då kommer heta CX520. EX520 verkar bli en edge-LED som snare påminner om EX710 och alltså ingen uppföljare på EX500.
FÖrdelen med 2011 är att de har en helt ny bildmotor i form av X-reallity som ska förbättre framförallt SD samt USB-inspelning

Postad 21 februari 2011 - 21:52

threnode81
  • threnode81
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Jag har en 55EX500 och jag spelar en hel del fps. Har bara haft den en dryg vecka och det har funkat kanon hittills.
Har bara spelat på plasma förut och visst är det skillnad, men man vänjer sig ganska snabbt.

Postad 22 februari 2011 - 23:45

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0
Nu verkar efterföljaren CX520 vara på gång. Helt klart intressant prissättning

https://www.prisjakt...kt.php?p=825638
https://www.prisjakt...kt.php?p=825637

Postad 23 februari 2011 - 11:29

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Nu verkar efterföljaren CX520 vara på gång. Helt klart intressant prissättning

https://www.prisjakt...kt.php?p=825638
https://www.prisjakt...kt.php?p=825637

Är inte helt 100 på hur det är tänkt men av den bristfälliga info som finns upplaggd så verkar det vara som så att... EX520 är likvärdig EX500 fast med LED, och CX520 verkar vara en "sämre" version med 60HZ istf 100HZ t.ex. (om det nu är en sämre TV låter jag vara osagt!).

Men men... nu hoppas jag att jag kan lägga TV-jagandet på hyllan ett tag. Min nya EX500 har precis lämnat lagret och är på väg upp genom landet. Får se om den hinner dyka upp före nästa helg.

Postad 24 februari 2011 - 15:28

Rikk
  • Rikk
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Ett värre problem med lag är att du måste ha en hemmabio som kan fördröja ljudet, annars får du problem med läppsynk.

Funderar också på den här, fast 55 tummaren. Men det här med läppsynk låter inte bra. Det är en definitiv deal-breaker om den inte fixar synk med min surround (Marantz, 5 år gammal...har ingen aning om den kan fördröja ljudet).
Fler med erfarenheter?

Postad 24 februari 2011 - 15:40

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0

Funderar också på den här, fast 55 tummaren. Men det här med läppsynk låter inte bra. Det är en definitiv deal-breaker om den inte fixar synk med min surround (Marantz, 5 år gammal...har ingen aning om den kan fördröja ljudet).
Fler med erfarenheter?

Då är det dax att slå till för den säljs på mediamarkt för 9999:- :rolleyes:

Postad 24 februari 2011 - 16:16

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Då är det dax att slå till för den säljs på mediamarkt för 9999:- :rolleyes:

Vilken?
Innan fanns den enbart i sthlm för det priset, men nu hittar jag den inte ens i deras reklamblad.

Postad 24 februari 2011 - 16:59

zarniwoop
  • zarniwoop
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Har en 40" ex500. Funkar hur bra som helst. Spelar BFBC2 och lagg från tv:n är absolut inget man tänker på. Lagget i spelet är tusen gånger värre. Att använda den som skärm till datorn och spela FPS på kanske är märkbart, det har jag inte testat.

Det enda dåliga som jag kommer på är att menyerna är lite slöa ibland...och det är inget stort minus direkt.

Postad 24 februari 2011 - 22:13

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0

Vilken?
Innan fanns den enbart i sthlm för det priset, men nu hittar jag den inte ens i deras reklamblad.

Mediamarkt västerås!

Postad 24 februari 2011 - 22:27

semb
  • semb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Fler med erfarenheter?

Jag har 46-tummaren och har numera inte några som helst problem med läppsynk. Jag hade först ljudkabeln kopplad till digitalboxen (telia) och då var det inte helt ok. Än värre var det när jag tittade på film via DVD-spelaren med den ljudkabel som är kopplad mellan DVD-spelaren till förstärkaren. När jag istället kopplade kablarna direkt till TV:n löste det sig och blev helt perfekt.

Såg att 55-tummaren finns på MediaMarkt i Västerås för 9990 kr fram till på söndag, däremot fanns den t ex inte i annonsbladet för butiken i Uppsala, så det skiljer sig nog från butik till butik.

Postad 24 februari 2011 - 23:53

Unregistered5928b5e1
  • Unregistered5928b5e1
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena, kände mig tvungen att regga mig här och dela med mig av mina erfarenheter av denna tv som jag nu haft i 2 dagar och är grymt missnöjd. detta gäller KDL-46EX500

köpte denna tv med tanken att Spela spel (ps3, xbox360) och ha den inkopplad till datorn och självklart se på film.

Att spela PS3 på denna tv är inte kul, hela min spelupplevelse blir förstörd av input laget, killzone 3 demot är helt ospelbart det värkar som om bilden på tv ligger 0.5-1 sekund efter man gjort en knapptryckning eller rörelse på spelkontrollen.
Ett annat exempel är när jag spelar Gran Turismo 5 och kör med en F1-bil, när man ser kurvan och svänger är det för sent jag är redan i diket.

på min gammla 720p LG 32tum tv är detta verkligen inget problem

Bilden tycker jag är grymt bra och ser inga som helst problem med den vid bluray eller dvd tittande.
Köpte tvn från dustinhome och eftersom jag har packat upp tvn får jag inte lämna tillbaka den och jag måste bara säga det att jag är grymt besviken och känner mig direkt lurad på detta köp!
jag har testat alla scen lägen, game mode osv men det är verkligen en fördröjning på 0,5-1 sekunder innan tvn reagerar på mina knapptryckningar när jag spelar.

man kan även köpa denna tv som ett paket erbjudande med en ps3 vilket var en avgörande faktor för mig när jag köpte tvn utan ps3an då jag redan har en.

SÅ mitt råd är att du ska absolut inte köpa den här tvn om du tänkte spela på den.

Redigerat av Unregistered5928b5e1, 24 februari 2011 - 23:59.

Postad 25 februari 2011 - 00:42

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Vilken tur att du har 14dagars ångerrätt enligt LAG när du beställt från Dustinhome, bara att skicka tillbaka förutsatt att TVn är i väsentligen oförändrat skick.

Postad 25 februari 2011 - 01:19

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Vilken tur att du har 14dagars ångerrätt enligt LAG när du beställt från Dustinhome, bara att skicka tillbaka förutsatt att TVn är i väsentligen oförändrat skick.

Helt korrekt. Det ska inte vara några osm helst problem att returnera. Dustin brukar t.o.m. betala returfrakten, dock så måste emballaget vara helt komplett inklusive pallen om den kom på sådan.
För du har väl inte slitet upp grejerna?

Jag packar alltid upp mina grejer försiktigt, öppnar bara de påsar som är absolut nödvändiga och brukar stoppa in egna batterier i fjärren innan jag vet att det är bra grejer.

Angående game lag. 0.5-1.0 sekunder - nej sådan problem ska inte finnas med den här Sonyn, då är det något allvarligt fel någonstans.
Den har 60ms i game mode och det är bara märkbart för de mest kräsna gamers. Är du van att spela på LCD sedan tidigare så borde du inte märka slkillnad - även din gamla ligger säkert på 30-40 ms.
Kan ju tillägga att kill zone 2 i sig har över 100ms lag inbyggt i spelet så tVns bidrag ska vara marginellt.

Redigerat av e3henri, 25 februari 2011 - 01:20.

Postad 25 februari 2011 - 02:08

Unregistered5928b5e1
  • Unregistered5928b5e1
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
vad skönt då, då har jag fått lite fel info.

det kan väll inte spela någon roll att jag har den första modellen på ps3an som kom, det kan ju omöjligt vara felet eller?
Hur som helst slår jag en signal till Dustinhome imorgon, jätte tack för att ni upplyste mig om ångerrätten trodde det var kört när jag öppnat paketet.

Redigerat av Unregistered5928b5e1, 25 februari 2011 - 02:25.

Postad 25 februari 2011 - 02:29

Roypan
  • Roypan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Slog till med en 55EX503 för 9990:- på Mediamarkt.. förmodligen det bästa köp jag någonsin gjort vad gäller prisvärdhet, grymt nöjd!
Kanonbild från Bluray, DVD och digitalbox. Vad gäller PS3n, inga problem vad jag märkt av.. spelat flipper, racing, LB planet m.m.
Skall dock tilläggas att jag tillhör kategorin lightspelare.

Lycka till!

Postad 25 februari 2011 - 08:10

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Slog till med en 55EX503 för 9990:- på Mediamarkt.. förmodligen det bästa köp jag någonsin gjort vad gäller prisvärdhet, grymt nöjd!
Kanonbild från Bluray, DVD och digitalbox. Vad gäller PS3n, inga problem vad jag märkt av.. spelat flipper, racing, LB planet m.m.
Skall dock tilläggas att jag tillhör kategorin lightspelare.

Lycka till!

Grattis. HUr långt ifrån sitter du? Jag funderar på om man ska ha 46an ellr 55an, men jag sitter nog egentligen lite för nära (2,5m) och ser en hel del på SD-TV. Men hade varit coolt med en 55a när det bara skiljer 2000:- i pris.

Postad 25 februari 2011 - 08:21

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Köp 55an alla dagar i veckan, någon kommer du troligtvis öka avståndet och då kommer du ångra dig om du köpt 46". 10k är galet billigt.

Postad 25 februari 2011 - 08:48

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Tjena, kände mig tvungen att regga mig här och dela med mig av mina erfarenheter av denna tv som jag nu haft i 2 dagar och är grymt missnöjd. detta gäller KDL-46EX500

köpte denna tv med tanken att Spela spel (ps3, xbox360) och ha den inkopplad till datorn och självklart se på film.

Att spela PS3 på denna tv är inte kul, hela min spelupplevelse blir förstörd av input laget, killzone 3 demot är helt ospelbart det värkar som om bilden på tv ligger 0.5-1 sekund efter man gjort en knapptryckning eller rörelse på spelkontrollen.
Ett annat exempel är när jag spelar Gran Turismo 5 och kör med en F1-bil, när man ser kurvan och svänger är det för sent jag är redan i diket.

på min gammla 720p LG 32tum tv är detta verkligen inget problem

Bilden tycker jag är grymt bra och ser inga som helst problem med den vid bluray eller dvd tittande.
Köpte tvn från dustinhome och eftersom jag har packat upp tvn får jag inte lämna tillbaka den och jag måste bara säga det att jag är grymt besviken och känner mig direkt lurad på detta köp!
jag har testat alla scen lägen, game mode osv men det är verkligen en fördröjning på 0,5-1 sekunder innan tvn reagerar på mina knapptryckningar när jag spelar.

man kan även köpa denna tv som ett paket erbjudande med en ps3 vilket var en avgörande faktor för mig när jag köpte tvn utan ps3an då jag redan har en.

SÅ mitt råd är att du ska absolut inte köpa den här tvn om du tänkte spela på den.

Låter inget vidare, är du säker på att inget var fel inställt?
Som sagt inputlag är uppmätt till ca 60ms vilket kan vara 0-30ms mer än vad man haft innan, så och det är 0,03s det handlar om isf. Borde inte ge sådanda utslag som du märkte av..

Själv har jag köpt 55ex500 men har ingen möjlighet att provspela då jag skall flytta inom kort.
Men på mediamarkt där dom hade en uppkopplad märke iaf jag ingen inputlag efter bläddrande i menyn och spelande av Motorstorm..

Postad 25 februari 2011 - 11:11

Rikk
  • Rikk
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Då är det dax att slå till för den säljs på mediamarkt för 9999:- :lol:

Jamen typiskt. Inget Media Markt i närheten, vi snackar typ 40 mil till närmaste...

Nån som vet om de kan skicka via Bussgods tex? (Inte fått något besked från dem, provat nå dem idag.)

Postad 25 februari 2011 - 11:30

semb
  • semb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Grattis. HUr långt ifrån sitter du? Jag funderar på om man ska ha 46an ellr 55an, men jag sitter nog egentligen lite för nära (2,5m) och ser en hel del på SD-TV. Men hade varit coolt med en 55a när det bara skiljer 2000:- i pris.

Har själv 46-tummaren och sitter också 2-2,5 meter ifrån. Ångrar nu lite att jag inte köpte en större TV, känns inte speciellt stor när man vant sig efter några dagar. Tittar mest på SD-TV från Telias digitalbox och tycker inte att det är några som helst problem med bildkvaliten. Rekommenderar dig att slå till på 55:an. Köper du den på MediaMarkt är nackdelen att det inte är möjligt att returnera den ifall du inte blir nöjd. Enligt Sonys egen storleksguide så är 2,1 meter lämpligt avstånd för 52 tummare vid Full HD och 2,9 meter vid HD ready.
http://www.sony.se/h...avia-lcd-tv/4/1

Postad 25 februari 2011 - 12:54

Hampesso
  • Hampesso
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Jamen typiskt. Inget Media Markt i närheten, vi snackar typ 40 mil till närmaste...

Nån som vet om de kan skicka via Bussgods tex? (Inte fått något besked från dem, provat nå dem idag.)

då ska du veta att det är inte alla som säljer den för det vrakpriset! hittade bara en butik som gjorde det..
här i umeå så säljs den, iaf för en månad sen drygt för 14999.

Postad 25 februari 2011 - 13:26

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0

...och brukar stoppa in egna batterier i fjärren innan jag vet att det är bra grejer.

Haha.. trodde jag var ensam om att hålla på så - skönt att höra att det är fler :lol:

Mvh
/Gelmax

Postad 25 februari 2011 - 13:43

Rikk
  • Rikk
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

då ska du veta att det är inte alla som säljer den för det vrakpriset! hittade bara en butik som gjorde det..
här i umeå så säljs den, iaf för en månad sen drygt för 14999.

Det var den MM jag tänkte på :lol: ...tur i oturen då. Fick svar att de inte skickar alldeles nyss.

Postad 25 februari 2011 - 13:54

Trhuster
  • Trhuster
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Du har 14 dagars ångerrätt så ta kontakt med Dustinhome så löser det sig säkert.

"Konsument har på sätt som lagen (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Dustin home AB lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick"

/Rikard

Postad 25 februari 2011 - 15:26

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

.....Köpte tvn från dustinhome och eftersom jag har packat upp tvn får jag inte lämna tillbaka den och jag måste bara säga det att jag är grymt besviken och känner mig direkt lurad på detta köp!

Hoppas att du inte gick på deras "KAMPANJ" som jag höll på att göra.... Kollade upp lite och såg att det blev billigare att köpa prylarna separat! Dock enbart 100,- som skiljer... men ändå.
Har mejlat dom i början på veckan och meddelat detta, men det är fortfarande samma priser.
Hämtar ut min TV idag, så vi får se om det är så illa som det sägs.

Postad 25 februari 2011 - 15:28

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Köp 55an alla dagar i veckan, någon kommer du troligtvis öka avståndet och då kommer du ångra dig om du köpt 46". 10k är galet billigt.

Har du 55an och sitter du så nära da?
SD-bild lär ju se minst sagt uselt ut på det avståndet

Postad 25 februari 2011 - 15:29

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Hoppas att du inte gick på deras "KAMPANJ" som jag höll på att göra.... Kollade upp lite och såg att det blev billigare att köpa prylarna separat! Dock enbart 100,- som skiljer... men ändå.
Har mejlat dom i början på veckan och meddelat detta, men det är fortfarande samma priser.

Ser fram emot dina inryck!

Postad 25 februari 2011 - 15:34

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Ja den var ingen vidare bra kampanj ;) Ännu värre blir det när jag trycker in min M3-rabatt (som ger 350:- rabatt på EX500, men ingen på "kampanjen")

Postad 25 februari 2011 - 17:11

Unregistered5928b5e1
  • Unregistered5928b5e1
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Låter inget vidare, är du säker på att inget var fel inställt?
Som sagt inputlag är uppmätt till ca 60ms vilket kan vara 0-30ms mer än vad man haft innan, så och det är 0,03s det handlar om isf. Borde inte ge sådanda utslag som du märkte av..

Jag vet inte vad det skulle kunna vara för inställning, prövade spelläget och auto med avstängt Motionflow och allt sånt.

Kan tillägga att jag testade lite flera spel som Fallout 3 vilket för mig var faktiskt spelbart men jag märkte lite inputlag där också, Tekken 6 gick också bra att lira.

Jag köpte Tvn på kampanj för 7990kr http://www.dustinhom...5010379653.aspx

Postad 25 februari 2011 - 20:08

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Jag köpte Tvn på kampanj för 7990kr http://www.dustinhom...5010379653.aspx

Han menade bundle med EX500 + PS3 som är dyrare än att handla lösa delar

Postad 25 februari 2011 - 23:36

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har hunnit få upp den på väggen och kollat lite filmer... inte så mycket tv då Combort mupparna inte lyckades para ihop kortet med CI+ modulen. Andra gången jag ringde in så fick jag bara göra en felanmälan och återkomma imorgon.

Blev faktiskt imponerad av bilden. Jämför då främst med Samsung 46C8705 som jag hade hemma och min gammla Philips som jag pensionerat. Svärtan är helt okej. Riktigt bra tom skulle jag säga.
Lite grynig i bilden jämfört med Samsungen, men inte så det stör nämnvärt.
Bra detaljrikedom...måste kolla med HD innan jag kan säga mer om den saken.
Med tanke på att den var mer än 10.000,- billigare än Samsungs "bästa" LED så är den ett riktigt klipp! Ingen clouding, bra bild... jag är riktigt nöjd. Detta är rakt av en bättre TV på i princip alla punkter om man inte tar med allt lull-lull som Samsungen har som i sig inte heller var så imponerande.

Har inte hunnit spela någonting ännu, så den biten återstår att testa. Är ingen tung spelare, men det blir lite shootout och bilspel ibland. Är lite av en periodare som kan sitta ett dygn i sträck när jag väl sätter igång. ;)

Enda jag ångrar om jag verkligen skall leta fel är att jag inte tog en 55-tummare. Men så går det när man rådfrågar frugan. Det första hon säger när den hänger på väggen är... "Vad liten den var!"
Min gammla Philips var gigantisk i jämförelse med tanke på att den bara var på 42".

Nu blir det att sova sött och ringa Comhem imorgon för att skälla lite på dom. Ingen wiskey fick man fira med heller när man har beredskap, får ta det nästa helg.

Redigerat av _Lucifer_, 25 februari 2011 - 23:38.

Postad 26 februari 2011 - 08:14

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0
lämna tillbaka den o haffa en 55" om den inte är så gammal da ? eller du har inte köpt på nåogt ställe med 30dagars full retur ?

Postad 26 februari 2011 - 10:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Nä, den börjar ta slut överallt... Här i stan är det ingen som har den inne eller kan ta in från sina leverantörer så jag beställde från Dustinhome.

Postad 26 februari 2011 - 14:30

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Tackar för ditt omdöme!

Bildkvalitet verkar få gott betyg överallt, de e bara den där jädrans inputlagen som kan ställa till det..
Ang. storlek så börjar jag känna innan jag ens fått upp den att jag skulle nog valt en 60 tummare istället..
Tror tyvärr man alltid vill ha större än det man har..

Postad 27 februari 2011 - 03:52

-Keso-
  • -Keso-
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
För dem som fortfarande söker ger jag mina åsikter av tvn Sony EX500.
Har haft den i en vecka nu och är grymt nöjd.

1. Kollade menyer, kände och vicka på grejerna i butik och visst den är väl lite vinglig med foten, men va fan, ska ju inte stå och vicka på den jämt. Den står bra där den står! Plastigt och fattigt intryck ger den INTE!

2. Beställde från DustinHome och blev grymt överraskad av leveranstiden! Beställde på ons kväll och den var inte ens i lager (1-2 dagar i lagar). Blev uppringd av leverantören på fre morgon 08.40 att de skulle leverera den idag och 09.30 ringde det på dörren.

3. I butiken insåg jag också att jag faktiskt tyckte att den med grå borstat stål randen (svårt att avgöra om det är plast eller riktigt borstat stål) var snyggare än del helsvarta tvn. Ser bra ut i alla fall!

4. Skrev tidigare om att den kommer sända mest analoga kanaler och var orolig över det, men bilden är faktiskt bra! Fotbollen på tv4sport var dock ganska dålig när de visade från långt håll men samtidigt var fotbollen på tv10 helt okej. OBSERVERA, det är analoga kanaler och min källa är riktigt jäkla dålig. Så egentligen inte mycket att gå efter... men iaf så är det. Övriga kanaler (i detta nu Skavlan) ser väldigt bra ut! Extremt nöjd!

5. DVD: mycket bra bild och mycket bra svärta! Ingen Clouding Absolut inget ljud-lag när vi lyssnar från 10 år gammal stereo. Kopplad direkt från tvn till stereon.

6. SPEL Xbox360: Forza 3, Fallaout 3 som jag har haft mest tid att spela - INGA problem alls. Är ju inte de mest krävande spelen dock. Spel läge kopplas på automatiskt

7. Menyer, Seg: Tyvärr är det som många andra har skrivit. Menyerna är långsamma :/ Men inte alls hela världen. Var dock beredd på det! ca 0.5-1 sek beror lite på vilken meny man vill ha upp. Absolut inget jag stör mig på då tvn är grym på alla andra sätt.

8. TIPS! Jag hade svårt att välja och var inne på en Philips 46PFL7605H + att jag läste massor på nätet om allt! Fick då rådet som jag ger vidare till dem som bara kollar nätet. Gå till butik och kolla på grejerna! Det var först då jag bestämde mig för Sonyn. Det som avgjorde till slut var priset och designen (philipsen tilltalade mig inte).

Lite åsikter från mig som kanske gör någon gott. Måste poängtera att jag INTE är pryltokig, speciellt tv kunnig, jätte bildkräsen utan är nog en s.k helt vanlig "Svensson" (som jag annars inte gillar att referera till). Jag skulle säkerligen blivit nöjd med någon annan tv också MEN det jag vet är att Sony EX500 gjorde mig väldigt nöjd!

Om jag märker något i framtiden som stör mig framför jag det här.

Lycka till i djungeln
/-Keso-

Postad 27 februari 2011 - 11:06

hellfog
  • hellfog
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0
-Keso-

Tack för en intressant läsning. Har varit inne på att kanske köpa EX500 själv har dock varit rädd för just ljud lag.
Så jag vet inte om jag törs spela på just den punkten.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.