Slå till på Sony Bravia KDL-46EX500 ?
120 svar till detta ämne
Postad 14 juni 2010 - 04:56
gibbon
-
gibbon
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hallå
Ska erkänna med en gång att jag inte gjort någon vidare undersökning innan jag kom fram till den här TVn, med den enkla anledning att jag vill inte! Jag vet vad det innebär att gräva ner sig i överflödig information på 10 TVs och byta favorit varannan halvtimme under en månads tid, och tänker helt enkelt inte göra det igen. Därför kommer jag till er istället.
Med en lite luddig förklaring, vad tror ni om den här TVn i jämförelse med "liknande TVs"? Om ni hade den här på er short-list, vilken TV hade eventuellt varit bättre? Den enda jag kan nämna är SL9000, som tyvärr är lite dyrare och verkar jobbig att få tag på dock.
Ska ha TVn till huvudsakligen spel, TV-serier (720p) i andrahand, och vanlig TV/någon film varannan månad eller så i tredjehand.
Till sist vore det coolt om någon av er råkar ha en fungerande spåkula, funderar nämligen på om jag bör slå till med en gång eller vänta lite. Den är billig på komplett nu, vilket är bra då det är en bra butik och TVn lär komma från Sony Sverige (vilket är bra?) osv. Jag kommer dock inte ha anvädning av TVn förns första september (men vill gärna ha TVn precis då!), så kanske kommer priset sjunka naturligt tills dess..
Tack för er tid!
Edit: Det är alltså en LCD jag är ute efter, och jag är inte intresserad av varför plasma är ett bättre alternativ. Tack igen!
Redigerat av gibbon, 14 juni 2010 - 04:59.
Postad 14 juni 2010 - 11:11
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Den har fått bra kritik, det finns en tråd där just denna tv diskuteras.
EK
Postad 14 juni 2010 - 12:56
gulamonstret
-
gulamonstret
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag har kollat länge på sony 46ex500 och på lg 47sl9000 . EX500 har väldigt bra kontrast och bra färger, men jag tänker också spela jävligt mycket på den tv som jag nu tänker skaffa. Har suttit i minst två månader och analyserat dessa tv:ar och sony har ganska högt input lag, genomsnitt 80 millisekunder när en bra tv ligger runt 0-30. Plasma har dock en mycket lägre input lag än lcd i de flesta lägen, men jag är inte heller sugen på att skaffa plasma. Sl9000 har mycket lägre input lag än ex500 men sony:n vinner i nästan alla andra lägen. Eftersom jag ska spela så är input lagen viktigt eftersom, om man kör online så kommer man att se allting en lite del av en sekund efter alla andra. Även fast det är jävligt lite så tror jag att det spelar roll om man kör cod online och sånt. Just nu är sl9000 mycket dyrare än ex500 så jag tycker att ex500 är det bättre köpet. Jag är själv osäker på det här för att jag i princip köper en tv för spel. http://www.digitalve...=...=7237&ph=16
Postad 14 juni 2010 - 14:12
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Om du mest ska spela spel så käns Sony på tok för slö..
Iaf om du är en powergamer :-)
Slöspelar man bilspel online å äventyrsspel så är de inte hela världen..
Men fightingspel med knapp combos...Skjuta spel kräver mer...
Om du nu verkligen vill ha Sony så se till att du kan testa den...
Ta med dig krävande spel till butiken och prova...
Lite bökigt men enklare än att skicka tillbaka tv ...
Ska du ha en plasma för spelande finns bara ett märke jag skulle våga köpa som har väldigt lite problem med tillfälliga inbränningar eller mer bestående och är riktigt snabb och det är Panasonic..
Så här säger HDTVtest om Pana VT 20
Unsurprisingly, gaming was fantastic fun on the TX-P50VT20, as it has been on every Panasonic Plasma display for as long as we can remember. These TVs have never featured any input lag worth mentioning, and this top-end model is no different. We measured the input lag as being only 17ms in all modes, which is enough to make it effectively unnoticeable.
Så här skriver de om Sony EX 500
Console Gaming
Input lag on the Sony KDL40EX503 measured at an underwhelmingly high 60ms (in GAME “scene” mode). This is actually not as bad as it sounds, and I did have some fun gaming experiences with this TV. Unfortunately, first person shooters were not as enjoyable; the lag makes precise aiming very difficult. It really is a shame that input lag is getting worse on the current crop of HDTVs, because it is a serious problem for hardcore gamers (who currently have very few options for gaming-friendly TVs).
One benefit of [Game Mode] that became clear when connecting a PC was that in this mode, the Sony KDL40EX503 reproduces full chroma resolution with 4:4:4 input signals, with each coloured pixel being pin-sharp. Outside of game mode, the chroma is horizontally smeared.
Redigerat av moparman, 14 juni 2010 - 14:55.
Postad 14 juni 2010 - 19:16
gibbon
-
gibbon
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Nog ska det spelas, men inte vill jag kalla mig någon "powergamer."  Spelar mycket, men är verkligen inte typen som gnäller på trådlösa möss för att "BT är för slött." Känner en som har en äldre Bravia (KDL-32P3000), har ingen möjlighet att testa den men han verkade inte ha något att gnälla på iaf, och han spelar nog typ lika mycket som mig själv.
Tänkte dra mig till något elgiganten-liknande ställe där jag tror de kan ha TVn, bara för att se hur det är att spela fightan och FPS på den. Den närmsta TVn jag kan hitta hos ett hifi-ställe här omkring är EX700, är den jämförbar tro?
VT20 var ju för övrigt inte alls i samma prisklass! Tack ändå.
Postad 14 juni 2010 - 19:39
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Äldre Sony var snabbare att spela på ..
Står ju även att det gäller alla Panasonic så en G20 kanske skulle passa bra prismässigt ?
Postad 15 juni 2010 - 11:03
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Jag köpte en 46EX500 igår, jag återkommer med omdömmen om ett par dagar. Jag tittar mest på tc och spelar (XBOX360) kanske 2-3h per vecka.
EK
Postad 17 juni 2010 - 14:08
davvie
-
davvie
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag köpte en 46EX500 igår, jag återkommer med omdömmen om ett par dagar. Jag tittar mest på tc och spelar (XBOX360) kanske 2-3h per vecka.
EK
Jag funderar själv på att köpa denna så är nyfiken på hur du upplever den hitills?
Postad 17 juni 2010 - 16:30
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Jag funderar själv på att köpa denna så är nyfiken på hur du upplever den hitills?
Efter två dagars användning är jag väldigt positiv till tv:n. Bra bild i SD och mycket bra i HD (SVT HD), dock tycker jag inte färgerna riktigt kommer fram, men det beror nog på att jag inte kalibrerat färdigt bilden än... Jag har även spelat lite 360 på tv:n (FIFA WC 2010) och upplevde inga problem, utan tyckte det var mycket bra bild. Jag håller fortfarande på med bildinställningarna för att få den "perfekta" bilden, jag tar tacksamt emot tips på inställningar från övriga ägare. Min modell heter EX501, men är samma som EX500. Inköpt på Media Markt (som prismatchade den mot EX500 hos NetOnNet) EK EDIT: Satt och pillade lite med inställningarna och tycker följande passar bra till ipTV från TELIA 1910 box som skickar ut 720p från 1910 boxen över HDMI; Bakgrundsbelysning 5 Kontrast 60 Ljusstyrka 51 Färg 80 Färgton 0 Färgtemp neutral Skärpa 10 Alla "hjälpmedel" är avstängda utan Motionflow som är satt till NORMAL.
Redigerat av Unregisteredcec18524, 17 juni 2010 - 17:53.
Postad 17 juni 2010 - 17:05
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Allt jag kan säga är att man är bra dum om man köper en EX500 framför en Panasonic G20 när dom kostar nästan lika mycket. Om man nu inte ska använda skärmen som datorskärm.
Postad 17 juni 2010 - 18:45
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Du har inte tänkt på att alla kanske inte gillar plasma ?
Blir ju inte bättre av att plasmaägare verkar vilja göra reklam för sitt köp i varje tråd om lcd
Skulle hellre säga att man är bra oklok om man köper en tv som får sämre svärta med tiden och har floating blacks...
+ en hel del andra problem
Så låt var och en köpa det dom gillar bäst
Postad 17 juni 2010 - 19:18
davvie
-
davvie
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Allt jag kan säga är att man är bra dum om man köper en EX500 framför en Panasonic G20 när dom kostar nästan lika mycket. Om man nu inte ska använda skärmen som datorskärm.
Utveckla gärna detta! Då jag inte har någon vidare koll själv så är jag absolut öppen för alternativ.
Postad 17 juni 2010 - 20:52
kenno
-
kenno
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag och Erikderek har gjort exakt samma sak. Köpte också en 46EX501 på Media Markt (30 mån utan ränta eller avgifter) för 10990 kr i förrgår. Än så länge är jag mycket nöjd med teven.
HD-tv via SVT HD ser kanon ut, SD-sändningarna är mycket bra de också. Nu är jag verkligen ingen bildfreak, antar att jag inte har samma krav som många av er här. Däremot är jag petig med funktionerna, och här gör EX501 ett bra jobb. Skulle dock önska att jag kunde spela mkv och divx över DLNA, men har jag förstått det rätt är detta inget problem specifikt för Sony. Mitt råd är ändå köp, du kommer bli nöjd. Sony har i stort sett alltid hög kvalitet på prylarna.
Postad 17 juni 2010 - 22:36
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Ännu ett trist inlägg med dålig ton ifrån en Plasmatomte. ------ Utveckla gärna detta! Då jag inte har någon vidare koll själv så är jag absolut öppen för alternativ. ----- Åk till en Audio/Video handlare och kolla själv, det är det bästa du kan göra.
Postad 17 juni 2010 - 23:23
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Plasma har sina svagheter och Lcd sina..
Nu när det kommer bra Lcd Led så ligger det väldigt lika i prestanda..
Så det gäller att välja den teknik som har de svagheter man står ut med..
Att bara mässa ut att en teknik är bättre tycker jag iaf är otroligt naivt om man samtidigt blundar för dess nackdelar...
Postad 18 juni 2010 - 13:58
Roaste
-
Roaste
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag kommer dock inte ha anvädning av TVn förns första september (men vill gärna ha TVn precis då!), så kanske kommer priset sjunka naturligt tills dess
Det är väl självklart att man väntar om man inte har användning för den ännu? Priset som gäller just nu är ju inte något tillfälligt erbjudande som det kanske ibland kan vara på utgående modeller e.d. Det är ett "normalt pris" på en modell som kommer att vara vanligt förekommande (tror jag) framöver, med god tillgänglighet.
Postad 18 juni 2010 - 18:23
driver x
-
driver x
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag är nära att köpa ny tv och Sony 46" EX500 är den som toppar min lista just nu.
Problemet är att jag inte lyckats hitta någon butik som har ett demo ex uppställt ännu. Någon som vet var denna tv finns som demo i Östergötland?
Så ni som köpt denna tv, har ni märkt av någon backlight bleeding eller clouding?
Netonnet säljer denna tv men där har dom lagt till AEP på produkt namnet, är det grå import?
Redigerat av driver x, 18 juni 2010 - 18:34.
Postad 18 juni 2010 - 18:44
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Jag är nära att köpa ny tv och Sony 46" EX500 är den som toppar min lista just nu.
Problemet är att jag inte lyckats hitta någon butik som har ett demo ex uppställt ännu. Någon som vet var denna tv finns som demo i Östergötland?
Så ni som köpt denna tv, har ni märkt av någon backlight bleeding eller clouding?
Netonnet säljer denna tv men där har dom lagt till AEP på produkt namnet, är det grå import?
När det gäller Sony apparater tror jag inte det spelar någon roll om dom kommer från Svenska Åf eller Bulgarisk, vill man veta kan man ringa Sonys mycket kompetenta support (bästa jag har råkat på hittills)
Postad 18 juni 2010 - 23:05
Unregisteredfa413b51
-
Unregisteredfa413b51
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Sony ex500 är en riktigt schysst apparat, med grym svärta (för att va en lcd) behagliga färger och ett trevligt utseende 
lite slö tv, men inget man ska dra strå'et på. Spelen flyter trots allt på ganska bra, och vem kan klaga på tv'n när man själv kanske är lite slö?
Lycka till// philip
edit: har modellen mindre, ingen bleeding lr liknande ännu
Redigerat av Unregisteredfa413b51, 18 juni 2010 - 23:08.
Postad 18 juni 2010 - 23:16
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Efter två dagars användning är jag väldigt positiv till tv:n. Bra bild i SD och mycket bra i HD (SVT HD), dock tycker jag inte färgerna riktigt kommer fram, men det beror nog på att jag inte kalibrerat färdigt bilden än... Jag har även spelat lite 360 på tv:n (FIFA WC 2010) och upplevde inga problem, utan tyckte det var mycket bra bild. Jag håller fortfarande på med bildinställningarna för att få den "perfekta" bilden, jag tar tacksamt emot tips på inställningar från övriga ägare.
Min modell heter EX501, men är samma som EX500. Inköpt på Media Markt (som prismatchade den mot EX500 hos NetOnNet)
EK
EDIT: Satt och pillade lite med inställningarna och tycker följande passar bra till ipTV från TELIA 1910 box som skickar ut 720p från 1910 boxen över HDMI; Bakgrundsbelysning 5 Kontrast 60 Ljusstyrka 51 Färg 80 Färgton 0 Färgtemp neutral Skärpa 10
Alla "hjälpmedel" är avstängda utan Motionflow som är satt till NORMAL.
Jag tror du skulle vinna mycket på att sätta kontrast på 80 och färg mellan 50-60. Även färg temp brukar stämma mycket bättre på varm. Jag kan garantera dig att 80 på färg är helt fel
Postad 19 juni 2010 - 08:38
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Jag tror du skulle vinna mycket på att sätta kontrast på 80 och färg mellan 50-60. Även färg temp brukar stämma mycket bättre på varm. Jag kan garantera dig att 80 på färg är helt fel 
Mm, la färg på 55 och höjde skärpan. Jag tänkte passa på att kalibrera lite mer under bröllopet på SVT HD senare idag (då det tyvärr inte är någon fotboll på SVT HD idag). EK
Postad 19 juni 2010 - 12:56
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Mm, la färg på 55 och höjde skärpan. Jag tänkte passa på att kalibrera lite mer under bröllopet på SVT HD senare idag (då det tyvärr inte är någon fotboll på SVT HD idag).
EK
Du kan även pröva sänka bakgrundsbelysning till typ 2 för att få fram mer svärta. Skärpa också pröva sänk den då den brukar ställa till det mer än hjälpa.
Postad 19 juni 2010 - 13:49
Tiwaa
-
Tiwaa
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har bestämt mig att slå till på den här inom någon vecka, sjukt taggad!
Postad 19 juni 2010 - 15:32
matsqqqq
-
matsqqqq
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Hej,
Jag har beställt den här TV:n nu och undrar följande:
Kan man med hjälp av DLNA-kopplingen spela upp filermed ett format som egentligen inte stöds av TV:n. Tex MKV etc ?
Jag kommer eventuellt att koppla nätverkssladd (via en router) från en 2 år gammal stationär PC som har hyfsad kraft.
Fungerar det att välja dessa filer (tex MKV) från TV:ns menyer då ?
Vilken serverprogramvara kan man använda på PC:n ? (gärna freeware)
Fungerar det bra eller blir det hackigt med tex högupplöst ?
Att jag frågar är för att jag står i valet och kvalet mellan att köpa enklast tänkbara blueray-spelare, eller en dyrare bluerayspelare tex en LG BD390 (med nätverksoppling) eller slå till på en PS3 och använda den som bluerayspelare. Då undrar jag över hur jag enklast kan spela upp nedladdade filer av typ MKV etc, om det funkar bra direkt från PC till TV kanske jag kan köpa en billigare bluerayspelare istället . Vad tycker ni jag ska satsa på ?
Jag kommer väl spela en del nedladdat material, men kanske inte så jätteofta.
mvh Mats
Postad 19 juni 2010 - 19:54
Gallimatias
-
Gallimatias
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det går inte mats. DLNA kan faktiskt inte användas för att strömma mkv ens när TV-n själv stödjer formatet (och kan spela det från ansluten hårddisk). Using plain UPnP A/V, a server can share any kind of file (being binary, audio file, video file, text file like subtitle, or even a Word or PowerPoint presentation, whatever …). All it does after all, is sharing a file through HTTP with its associated MIME type, just like any HTTP server (Apache …) would do. It was then up to the client/player to determine whether or not it can handle the stream. This was quite too simple for DLNA folks. They have decided that only a numerous number of files are worth being shared. As a result, they’ve decided to restrict the protocol so that only some specific file extensions, but also containers and audio/video codecs combination can be used...
As you may have seen, no free audio codec is supported (Ogg/Vorbis, FLAC …), nor is WMV10 (a.k.a VC-1), which tends to replace WMV9 more and more but, more interestingly, neither AVI nor Matroska (MKV) containers are supported. This just means that 99% of video files are not DLNA compliant and thus, can’t be streamed as it. http://gxben.wordpre...otocol-so-much/
Postad 19 juni 2010 - 20:07
Gallimatias
-
Gallimatias
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Med det sagt så är ju det killen i länken arbetar med program som automatiskt konverterar mediafiler till de enstaka format som DLNA-protokollet stödjer och streamar resultatet. Om du hittar ett bra sånt program och lyckas konfigurera det rätt fyller det väl i princip den funktion du söker. En enkel, regelriktig DLNA-server är dock inte vatten värd.
Postad 19 juni 2010 - 21:38
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Det går inte mats.
DLNA kan faktiskt inte användas för att strömma mkv ens när TV-n själv stödjer formatet (och kan spela det från ansluten hårddisk).
Konstigt att jag tittade på en MKV häromdagen då via Wild Media Server.....
Postad 19 juni 2010 - 22:15
matsqqqq
-
matsqqqq
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Konstigt att jag tittade på en MKV häromdagen då via Wild Media Server.....
den infon var från 2008, kanske gammalt --- wild media server på PC:n - funkar det bra ? Så jag kan skaffa en enkel bluerayspelare och istället köra mkv-filer via pc:n då ?
Postad 19 juni 2010 - 23:24
absinthE
-
absinthE
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har själv en Windows Home server med PS3 mediaserver för DLNA streaming. Har kört till PS3 och det har fungerat finfint med alla typer av video inklusive mkv. Precis skaffat mig en 46" Ex500, testat några std filer, plus 2-3st högupplösta mkv och det verkar fungera fint, kräver ju att PC burken man har orkar med det och att man kör över kabel, WiFi är inget hit om det blir för hög bitrate. TVn dyker upp i PMS som W5500. kan man dock själv fixa till.
Postad 20 juni 2010 - 10:16
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Har själv en Windows Home server med PS3 mediaserver för DLNA streaming. Har kört till PS3 och det har fungerat finfint med alla typer av video inklusive mkv. Precis skaffat mig en 46" Ex500, testat några std filer, plus 2-3st högupplösta mkv och det verkar fungera fint, kräver ju att PC burken man har orkar med det och att man kör över kabel, WiFi är inget hit om det blir för hög bitrate. TVn dyker upp i PMS som W5500. kan man dock själv fixa till. Jag körde Alice i underlandet över wifi, dock endast en 720 det enda jag hade problem med var ljudlagg, med det beror mer på min "hembioanläggning" från 1878. 720 hackade inget, men kabel är säkert att föredra om man ska köra fetupplösning. Dock är jag inne på att köpa mediaspelare med stooooooor Hårddisk, vill ha kompletta filmer, rippade med menyer och allt. DLNA klarar inte ISO dvd´med menyer, man går sparka igång ISO filer via Vob-filen/erna
Postad 20 juni 2010 - 12:02
Roaste
-
Roaste
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Igår såg jag 46EX501 på Elgiganten. Precis nedanför fanns Samsungs motsvarande (46", ej LED, C-serien, jämförbart pris). Jag var bara inne några minuter, så jag hann inte titta så noga. Tre punker: 1) Jag noterade att Samsung fortfarande har jättemycket reflexer, även om säljarna numera kanske försöker dölja det genom att placera den långt ner. Sonyn däremot, är matt, borde funka i hemmiljö. Den var iallafall bättre än eller lika bra som andra i samma höjdläge. Jag har haft en Samsung högblank (B650) hemma, och kommer inte att ha högblank igen. Sonyn skulle jag däremot inte vara rädd för att ta hem med avseende på denna punkt. 2) Färgerna var mycket bättre på Samsungen; de var alldeles för skrikiga på Sonyn. Tänk gamla tiders "LCD-färger". Tyvärr hade jag bara tid att stanna en kortare stund och fick därför inte se om det är en inställningsfråga. Att Samsungen var bra och Sonyn dålig, kan ju bero på en sådan liten sak som att Samsungen har ett vettigare fabriksläge för butikdemo. (Jag gör en note-to-self om att kolla detta vid ett senare tillfälle.) Förra generationens Sony, W5500, hade ju inga problem med detta vad jag förstått, så det vore konstigt om EX50X är sämre. 3a) Svärtan var klart bättre på Samsungen. Kan detta ha att göra med ytorna på panelerna? Samsungen har ju sin reflektiva yta, och kanske därför behåller sin fina svärta i en väl upplyst butik, medan Sonyn möjligen förlorar svärta och blir gråaktig i sådan miljö, men har bra svärta i hemmiljö. Jag skulle uppskatta om någon kunde uttala sig om detta resonemang. Kan det vara så som jag gissar här? 3b) Detaljnivå i mörka/svarta partier var likvärdiga. Dock hann jag inte titta så länge.
Postad 24 juni 2010 - 00:40
gibbon
-
gibbon
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Utav er som har TVn nu, hur är det att spela på den? Jag drog till något el-giganten-liknande ställe för att pröva idag, men det gick inte för sig.. Inte hittar jag den hos någon hifi-butik heller, endast EX700, men jag antar att dess input-lag är annorlunda?
Postad 24 juni 2010 - 06:40
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Utav er som har TVn nu, hur är det att spela på den? Jag drog till något el-giganten-liknande ställe för att pröva idag, men det gick inte för sig.. Inte hittar jag den hos någon hifi-butik heller, endast EX700, men jag antar att dess input-lag är annorlunda?
Nuförtiden är jag enbart en casual gamer, men jag upplever inget störande input lag. Jag spelar mestadels Madden och FIFA men även ibland MW2. EK
Postad 14 juli 2010 - 13:02
Bolleten
-
Bolleten
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Usch är lite skeptisk över denna tvn. Den verkar riktigt grym och fått bra kritik osv. Men när det kommer till gaming och inputlag så blir jag lite fundersam. Jag kommer spela rätt mycket på den, t ex street fighter och dylikt, säkerligen något FPS också.
I första inlägget stod det ju;
HDTVtest
Console Gaming
Input lag on the Sony KDL40EX503 measured at an underwhelmingly high 60ms (in GAME “scene” mode). This is actually not as bad as it sounds, and I did have some fun gaming experiences with this TV. Unfortunately, first person shooters were not as enjoyable; the lag makes precise aiming very difficult. It really is a shame that input lag is getting worse on the current crop of HDTVs,
because it is a serious problem for hardcore gamers (who currently have very few options for gaming-friendly TVs).
One benefit of [Game Mode] that became clear when connecting a PC was that in this mode, the Sony KDL40EX503 reproduces full chroma resolution with 4:4:4 input signals, with each coloured pixel being pin-sharp. Outside of game mode, the chroma is horizontally smeared.
Men Erik sa i sitt förra inlägg att han inte upplevde något störande. Hmm hmm.
Valet och kvalet
Och btw; EX500 och EX501 är "samma" tv, bara olika färg?
Postad 31 juli 2010 - 17:22
lattjolarsson
-
lattjolarsson
-
Rookie
-
2 inlägg
Första inlägget, :-)
...beställde mig en Sony KDL-46EX500 från Komplett idag. Hoppas ha den nästa vecka. Återkommer med mina intryck så snart jag testat mig fram. Går för övrigt från tjock-tv, haha!
Postad 15 augusti 2010 - 15:10
driver x
-
driver x
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Var ett tag sedan jag skrev denna tråd, men allafall är jag nu ägare av en 46ex501. (501= Svart nedre list istället för grå Gun metal list)
Överlag är jag nöjd med tv´n, och ser man sedan till priset är det inte mycket man klaga på
Ska tilläggas att jag är extremt petig när det kommer till backlight bleeding och ljusjämnhet, den är något ojämn i ljuset ut i hörnen, men inget en ljuskälla bakom tv´n tar bort, satte dit Media Mount Cinema Backlight.
Inputlag: Forza 3 och Trials HD är dom spel jag kört än så länge på tv´n är knappast dom mest optimala spelen för att märka av någon inputlagg, men jag har inte märkt av det. (alla bildförbättringar avstängda, förbättrad svärta & kontrast Låg)
Redigerat av driver x, 15 augusti 2010 - 19:40.
Postad 28 augusti 2010 - 08:33
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Skulle någon kunna ladda upp en bild på TVn när den visar svart bild med back light och brightnes på max i ett helt mörkt rum?
Clouding är det värsta jag vet, men är sugen på denna TV.
Postad 25 november 2010 - 16:10
Glutt0
-
Glutt0
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
vilka format går det att spela upp meds ony Bravia KDL-46EX500 ? står mellan denna och samsung 655, skillnaden är väl att samsungen har 45ms i game mode och denna har 60ms. värkar som samsungen stödjer lite fler filformat via usbn.
Redigerat av Glutt0, 25 november 2010 - 16:10.
Postad 29 december 2010 - 13:51
Unregistered2fc90cb8
-
Unregistered2fc90cb8
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Ursäkta en dum fråga kanske...
Går det på nåt sätt att se pc´ns skärm, alltså typ köra dubbla skärmar på den via lan uttaget (eller via den trådlösa dongeln)
Det jag tänkte var att köra Spotify i datorn som står i ett annat rum , men kunna se vad man söker och skriver i TV´n , så slipper man kuta in i det andra rummet för att se vad man skriver....
Postad 29 december 2010 - 13:56
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Ursäkta en dum fråga kanske...
Går det på nåt sätt att se pc´ns skärm, alltså typ köra dubbla skärmar på den via lan uttaget (eller via den trådlösa dongeln)
Det jag tänkte var att köra Spotify i datorn som står i ett annat rum , men kunna se vad man söker och skriver i TV´n , så slipper man kuta in i det andra rummet för att se vad man skriver....
Det ställer du in på din PC. Klonad desktop kallas det. Har ingenting med tvn att göra. Koppla in PCn med hdmi till tvn. Du måste dock köra samma upplösning både på din pc och på din tv.
Postad 29 december 2010 - 14:33
Unregisteredb9157b13
-
Unregisteredb9157b13
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Just nu finns den i lager hos DustinHome för 6990. Slog precis till på en själv. Edit: se på f*n. Den fanns i några minuter. Borta nu.
Redigerat av Unregisteredb9157b13, 29 december 2010 - 14:34.
Postad 29 december 2010 - 15:06
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
De har ju haft den på mellandagsrea på Dustin sedan den 26 (söndags) för 7995:-, men deras lager tog slut redan söndag eftermiddag. De har sedan dess tagit beställningar med en lagerstatus på 1-2 dagar, men den verkar inte ha dykt upp i lager igen - nu har de istället stoppat försäljningen: Denna produkt är för närvarande stoppad för försäljning http://www.dustinhom...5010379653.aspxDet du sett lest måste varit något fel - men det är bara att gratulera om du får den till det priset när de väl kan leverera.
Postad 29 december 2010 - 15:36
Unregisteredb9157b13
-
Unregisteredb9157b13
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Det du sett lest måste varit något fel - men det är bara att gratulera om du får den till det priset när de väl kan leverera.
Jag har sett att den funnits för 6995 hos dom tidigare men hann aldrig beställa. Då försvann den rätt fort o dök sen upp igen för 7995. Skumt värre. Fick precis en orderbekräftelse på min.
Postad 29 december 2010 - 16:49
Unregistered2fc90cb8
-
Unregistered2fc90cb8
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Det ställer du in på din PC. Klonad desktop kallas det. Har ingenting med tvn att göra. Koppla in PCn med hdmi till tvn. Du måste dock köra samma upplösning både på din pc och på din tv.
Jo så långt är jag med , men jag hade helst velat undvika att dra en hdmi kabel hela vägen och istället utnyttjat själva lan,TP uttaget istället.... Men det finns kanske inte nån sån lösning...
Postad 30 december 2010 - 12:57
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Jag har sett att den funnits för 6995 hos dom tidigare men hann aldrig beställa. Då försvann den rätt fort o dök sen upp igen för 7995. Skumt värre.
Fick precis en orderbekräftelse på min.
Priserna hoppar minst sagt på denna TV just nu - igår sänkte Misco.se priset till 7995:-, idag höjde de till 10.888:- Jag börjar misstänka att en del butiker sålt ut den på information att Sony hade många i lager - men att de i själva verket är slut i lager hos Sony ?
Postad 04 januari 2011 - 23:26
123
-
123
-
Rookie
-
3 inlägg
hejsan
jag har en fråga ang KDL46EX500
kan man plugga in nätverkskabel? jag blir inte klok när jag läser specar på diverse butiker och sonys webb
så - en fråga till er som sitter med TV hemma. kan man ansluta med vanlig RJ45 ?
Postad 05 januari 2011 - 04:28
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
kan man plugga in nätverkskabel? jag blir inte klok när jag läser specar på diverse butiker och sonys webb
så - en fråga till er som sitter med TV hemma. kan man ansluta med vanlig RJ45 ?
På Sonys egna produktsida har de angett: "DLNA: JA", vilket jag antar är deras tolkning av RJ45. Enligt produktspecen på Dustins sida så står det "RJ45-anslutning: 1st" och i tidningen HemmaBio 9-2010 anger de "nätverk" under rubriken "anslutningar". Svaret på din fråga torde således utan tvivel vara ett: Japp, det kan man! Jag är själv nyfiken på TV:n i fråga, dock 55"-modellen för min del. Men även jag har hakat upp mig lite på att tester visar dåligt input lag. Inte för att jag är någon powergamer, men när jag väl spelar så är det till största del FPS. Ska jag kasta mina planer på tippen och sikta in mig på någon annan modell?  EDIT: Jag tillhör dock inte den skara människor som har nämnda TV-modell hemma, så jag borde kanske inte svarat
Redigerat av Unregistered47f8c37b, 05 januari 2011 - 04:30.
Postad 05 januari 2011 - 13:56
XFire
-
XFire
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
På Sonys egna produktsida har de angett: "DLNA: JA", vilket jag antar är deras tolkning av RJ45. Enligt produktspecen på Dustins sida så står det "RJ45-anslutning: 1st" och i tidningen HemmaBio 9-2010 anger de "nätverk" under rubriken "anslutningar".
Svaret på din fråga torde således utan tvivel vara ett: Japp, det kan man!
Jag är själv nyfiken på TV:n i fråga, dock 55"-modellen för min del. Men även jag har hakat upp mig lite på att tester visar dåligt input lag. Inte för att jag är någon powergamer, men när jag väl spelar så är det till största del FPS. Ska jag kasta mina planer på tippen och sikta in mig på någon annan modell? 
EDIT: Jag tillhör dock inte den skara människor som har nämnda TV-modell hemma, så jag borde kanske inte svarat 
DLNA = trådlös bluetooth och har inte med RJ45 att göra. Men svaret är ja, TVn har nätverk = RJ45 eller via USB dongel för trådlös internet. En sak skulle jag vilja veta är, om TVn har stöd för trådlös tangentbord och om Youtube InternetTV fungerar lika som youtube på datorn? Eller är det en typ av "bantad/begränsad" version av youtube på Sonys InternetTV?
Postad 05 januari 2011 - 14:17
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
DLNA = trådlös bluetooth och har inte med RJ45 att göra.
Ehhh? DLNA = Digital Living Network Alliance En gemensam standard för att koppla ihop allehanda prylar i hemmet. Blåtand är inte inblandat... Läs mer: http://www.dlna.org/home//P
Redigerat av peppelito, 05 januari 2011 - 14:18.
Postad 05 januari 2011 - 22:02
Unregistered416bc2c0
-
Unregistered416bc2c0
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Fantastisk TV på alla sätt och vis. Det enda lilla minuset på min är att det är lite ljusare i de båda övre hörnen. Inte mycket alls men dock synligt vid svart/mörkare bild.
Har dock dioder bakom Tvn så det tar bort det mesta.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|