Sony TV-2011
449 svar till detta ämne
Postad 08 mars 2011 - 22:32
groomit
-
groomit
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Råkade starta en ny tråd, hade kunnat använda denna kanske.
Hade tänkt slå till på en KDL-46EX524.
Vill ha T2 och inspelning via USB men 3D är inte nödvändigt.
Nackdelen med EX52 är väl 50HZ?
Vet någon om EX62x serien som syns i början av tråden i en sammanfattning inte kommer att lanseras i Sverige?
Den serien ser nämligen ut att kunna sitta som en smäck - eftersom jag är lite sugen på att ha mer än 50HZ.
Det verkar vara starka åsikter om storleken här på forumet, så jag har bestämt mig för att 46 är min size. Och bara därför ser jag:
för nästan halva pengen. Någon som kan tala om skillnaden förutom storleken för en som inte riktigt hajar alla flådiga beteckningar?
Redigerat av groomit, 08 mars 2011 - 22:34.
Postad 09 mars 2011 - 01:11
Neve
-
Neve
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Råkade starta en ny tråd, hade kunnat använda denna kanske. Hade tänkt slå till på en KDL-46EX524. Vill ha T2 och inspelning via USB men 3D är inte nödvändigt. Nackdelen med EX52 är väl 50HZ? [···]
På vilket sätt skulle 50 Hz vara en nackdel?
Postad 09 mars 2011 - 10:59
groomit
-
groomit
-
Amatör
-
-
73 inlägg
På vilket sätt skulle 50 Hz vara en nackdel?
You tell me? Fick följande svar i den andra tråden: "Detta med uppdateringsfrekvensen är en smaksak hur man upplever den. I sportsändningar (som F1) brukar det ge mer flyt i bilden med högre Hz, rörelser blir tydligare. Tittar man på film kan det se skumt ut, bilden ser ut som den är inspelad med amatörvideokamera... port osv" Vilket låter logiskt. Sen om jag sett rätt så stiger uppdateringsfrekvensen med pris och modellbeteckningar vilket brukar vara ett tecken på bättre kvalitet/bild men behöver självklart inte vara det. Jag frågar därför att jag inte har erfarenheten/kunnandet i frågan själv.
Postad 09 mars 2011 - 12:06
Neve
-
Neve
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
You tell me?
Fick följande svar i den andra tråden:
"Detta med uppdateringsfrekvensen är en smaksak hur man upplever den. I sportsändningar (som F1) brukar det ge mer flyt i bilden med högre Hz, rörelser blir tydligare. Tittar man på film kan det se skumt ut, bilden ser ut som den är inspelad med amatörvideokamera... port osv"
Vilket låter logiskt. Sen om jag sett rätt så stiger uppdateringsfrekvensen med pris och modellbeteckningar vilket brukar vara ett tecken på bättre kvalitet/bild men behöver självklart inte vara det. Jag frågar därför att jag inte har erfarenheten/kunnandet i frågan själv.
Ok, då kan jag lugna dig med att det räcker alldeles utmärkt med 50 Hz, eftersom det faktiskt är just den frekvens som används i hela produktions- och distributionskedjan innan bilderna visas i din TV-apparat. Smaksak är subjektivt, men rent objektivt så gäller följande: 100 (och högre) Hz-tekniker handlar om tillagda extrabilder som TV:n själv tillverkar. Huruvida detta skulle resultera i en bättre upplevelse är dock väldigt tveksamt. För om det mellan två suddiga 50 Hz delbilder, t.ex. en panorering i ett sportsammanhang, läggs till en extrabild baserad på de två riktiga delbilderna så kan extrabilden inte gärna bli bättre än någon av de riktiga delbilderna. Så i stället för att se 25 suddiga delbilder per sekund får alltså den som har 100 Hz inställt under samma tid se 50 suddiga delbilder. Det enda sättet att få tydligare rörelser, i t.ex. sportsammanhang, är att videokameran som spelar in/sänder materialet exponeras bättre. Så sammanfattningsvis har uppdateringsfrekvensen noll och intet att göra med själva bildkvaliteten, så låt inte den vara avgörande när du väljer TV. (Har den TV som du vill ha 100 Hz och det inte går att avaktivera det, så får du ta en funderare till....)
Postad 09 mars 2011 - 12:27
Pyoko
-
Pyoko
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
100Hz är ju bara en fördel om man faktiskt ska använda det. Till film är det ju helt värdelöst.
Sen tycker jag Sony varit lite snikna med det på 2011-modellerna. Förra årets EX500 har kostat runt 6000kr för 40" ett bra tag, med 100Hz. Nu måste man helt plötsligt upp på 10000kr-nivån (EX720) för att få det, och jag tror knappast det är någon större skillnad på tekniken. Så snarare än att 100Hz-funktionen faktiskt kostar mycket mer, verkar det som om de på årets appareter istället "plockat bort" funktionen från alla de lägre modellerna för att kunna hålla uppe priserna på de högre.
Redigerat av Pyoko, 09 mars 2011 - 12:29.
Postad 09 mars 2011 - 12:57
Unregisteredff4f969d
-
Unregisteredff4f969d
-
Användare
-
-
108 inlägg
Var på Sony Center i Sickla igår. De har en 40EX720 hängande där för drygt 9000 (eller knappt 10000), 5 års garanti. Tunnare än 710-modellerna, helsvart ram (alltså inte den grå nedre ramdelen). De körde Planet Earth på blått. Bredvid hängde några 50Hz-modeller, stor skillnad vid panoreringarna mellan skärmarna, så åtminstone för Planet Earth rekommenderas mer än 50Hz (väldigt ryckigt på 50Hz vid jaktscener). EX720 såg fin ut. Matt yta på skärmen så att den funkar i rum med många fönster.
De kommer att få in fler storlekar, bl.a. 32", men ingen 37" (till skillnad från den gamla EX503-an).
Värd att ta en titt på.
Redigerat av Unregisteredff4f969d, 09 mars 2011 - 13:00.
Postad 09 mars 2011 - 13:11
BennySlyden
-
BennySlyden
-
Forumräv
-
-
981 inlägg
Planet Earth Blu-ray kör 24 Hz. Det var förmodligen 3:2 pulldown judder (60 Hz-uppspelning) som du såg.
Postad 09 mars 2011 - 13:38
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Var på Sony Center i Sickla igår. De har en 40EX720 hängande där för drygt 9000 (eller knappt 10000), 5 års garanti. Tunnare än 710-modellerna, helsvart ram (alltså inte den grå nedre ramdelen). De körde Planet Earth på blått. Bredvid hängde några 50Hz-modeller, stor skillnad vid panoreringarna mellan skärmarna, så åtminstone för Planet Earth rekommenderas mer än 50Hz (väldigt ryckigt på 50Hz vid jaktscener). EX720 såg fin ut. Matt yta på skärmen så att den funkar i rum med många fönster.
De kommer att få in fler storlekar, bl.a. 32", men ingen 37" (till skillnad från den gamla EX503-an).
Värd att ta en titt på.
Det här med 100Hz och interpolerade bilder är så klart en smaksak, som allt annat. Hur bra det fungerar är ochså jättestor skillnad mellan olika märken. Har själv för närvarande 3 TV, en Sony 52W4500 med motionflow, 2 utan. Tycker motionflow på Sony fungerar helt suveränt med en lugn skön bild för ögat, inte minst på HD 24p matr. Man ser, kan fokusera på alla detaljer, får mer behållning av vad man tittar på utan ansträngning. Detta gäller även vanlig filmtittning, som jag inte alls tycker förändras utan till det bättre. Skulle alltså inte vilja vara utan 100Hz. Men som sagt smaken är olika. Tror förstås att de som inte tycker det tillför nåt positivt har erfarenhet från fel märke/TV.
Postad 09 mars 2011 - 16:45
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Tycker motionflow på Sony fungerar helt suveränt med en lugn skön bild för ögat, inte minst på HD 24p matr. Man ser, kan fokusera på alla detaljer, får mer behållning av vad man tittar på utan ansträngning. Detta gäller även vanlig filmtittning, som jag inte alls tycker förändras utan till det bättre.
Håller fullständigt med om att 100Hz fungerar mycket bra om det är rätt inställt. Det blir helt klart en märbar förbättring. Jag skrev faktiskt lite om detta igår på tråden om bildinställningar för NX710. Motionflow är the shit
Redigerat av Legion, 09 mars 2011 - 19:12.
Postad 09 mars 2011 - 18:43
groomit
-
groomit
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Tack för alla svar ang uppdateringsfrekvensen även om det kanske blev lite OT i topicen.
Nu är jag betydligt mer upplyst än förut. Men jag vet fortfarande inte vilken TV jag skall köpa
Postad 09 mars 2011 - 20:15
Augustinus
-
Augustinus
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag själv sneglar på en 46EX520 eller en 56EX500, vet bara inte vilken jag ska köpa. Det här med X-Reality kan man ju ställa sig frågande om.
Vad har ni för uppfattningar?
Postad 09 mars 2011 - 23:22
Unregistered8d984373
-
Unregistered8d984373
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Var och tittade på 46EX720, men bestämde mig för att vänta in NX720 istället.
Prisskillnaden mellan EX och NX verkar inte vara direkt stor, men hoppet upp till HX är betydligt mer.
Postad 10 mars 2011 - 14:29
Patrik56
-
Patrik56
-
Rookie
-
1 inlägg
Läste i tester (Digitalversus) att EX710 hade olika paneler beroende på storlek där 40" och 55" var klart "bättre" än 32" och 46".
Kan det vara samma sak nu i nya EX720-serien? Hur tar man reda på vilken panel som finns i vilken modell?
Postad 10 mars 2011 - 20:17
Konsument47
-
Konsument47
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag är extremt nyfiken på om Sony fixat så man kan blanda analoga och digitala kanaler i samma kanallista eller om analogt och digitalt även fortsättningsvis behandlas helt olika bara för att vissa detaljer skiljer.
Någon som vet var det finns en utförlig manual till nya CX-serien?
Notera att detta är samma problem som hos Samsung, Panasonic, LG med flera. Helst skulle man ju kunna lägga upp en kanallista från utsänd EPG alternativt internet-EPG och sedan kunna byta till analog mottagare med valfri kanal på kanalplatsen. Tekniskt borde det inte vara ett problem, om man inte gjort något dumt i designen såsom att bara kunna hantera en mottagartyp åt gången.
Det ska sägas att för att förstå problemet (ja, ett i-lands problem) måste man ha kabel-TV med analoga gratiskanaler samt tycka köp av ett fullt ersättande digitalt kanalpaket inte är värt pengarna.
Är det fixat så kommer jag att köpa en!
Postad 10 mars 2011 - 22:54
Zuljin
-
Zuljin
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Fick svar av Sonys support angående olika EX720 modeller, kanske kan vara till hjälp för nån mer.. Tack för att Ni kontaktar vår tekniska support.
Skillnaden mellan EX720 och EX723 är att EX723 har DVB-T2, EX724 har DVB-T2 och det finns en design skillnad på denna, EX725 har en satellit mottagare (DVB-S)
Redigerat av Zuljin, 10 mars 2011 - 22:55.
Postad 11 mars 2011 - 01:17
braxmax
-
braxmax
-
Rookie
-
1 inlägg
Var helt inställd på SONY KDL-46CX520 då jag är en fattig student vars ekonomi just nu knappast klarar något inköp av tv i de högre prisklasserna för tillfället. Därför har jag prioriterat ner 3D, edge-led men hade som krav när jag började scouta tv-marknaden att burken i alla fall skulle ha 100hz och ligga på 46 ".
När jag dock läser specen för SONY KDL-46CX520 så inser jag ju att de INTE har 100hz på denna trots att burken den ersätter (KDL-46EX500) har just 100hz! Antar att de gör detta av marknadsmässiga skäl, KDL-46CX520 skulle helt enkelt bli för bra med 100hz.
Så då borde ju valet vara synnerligen enkelt i mitt fall. Jag borde alltså köpa den utgående (KDL-46EX500) som dessutom har fått grymt bra lovord. Men icke... har nu läst att 100hz interpolationsteknik inte gör bilden bättre i vissa fall, att det är större skillnad mellan tillverkarna än mellan just uppdateringsfrekvensen och att det faktiskt är "fakeade" frames som tv jobbar fram.
Dessutom har den nya KDL-46CX520 X-reality, vad fan det nu är för något ... (Ersättare till Bravia Engine 3, antar jag? Hur bra är detta?)
Kära vänner! Hjälp en desperat student!  "Ni som kan får" gärna utveckla detta med interpolation (100hz) och ge era synpunkter. Vore intressant om någon visste något om X-reality också.
Tack för ett grymt bra forum! MVH
Postad 11 mars 2011 - 07:28
Augustinus
-
Augustinus
-
Rookie
-
3 inlägg
Braxmax - jag skulle också vara intresserad av att få svar på dina frågor ifrån några mer erfarna besökare på sidan :-) Dock så valde jag bort CX520 för en EX520 (Här var valet klart, pga LED samt väger mindre, mitt Tv bord skulle braka sönder och samman annars.) Dock står det nu mellan EX520 eller EX500 men läste dina inlägg om 100hz och kan nog vara överens om saken. Läste lite om det på engelskspråkiga sidor och den uppfattningen kunde jag också få. Jag gick till OnOFF igår och tittade på några tv apparater som visade skillnad på de olika Hz - Jag såg definitivt ingen skillnad. X-reality är efterföljaren till Bravia Engine 3, är också något som jag förutsatt men absolut svar på vad X-reality är och i skillnad till Bravia Engine 3 går att få (kanske) svar på Youtube om, om man söker då på X-reality. Jag fattade dock inte vad de pratade om, sedan diskuterades X-reality på någon Japansk mässa (NX modellerna). Inte heller där kunde det förtäljas vad X-reality skulle gå ut på. Hittade dock en bra länk: http://technytt.se/2...r-presenterade/X-reality beskrivs kortfattat i alla fall. Men är precis som du intresserad av valet mellan den äldre EX500 eller den nya EX520?
Redigerat av Augustinus, 11 mars 2011 - 07:29.
Postad 11 mars 2011 - 10:29
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Subjektiva omdömen om 100Hz (motionflow) finns tidigare i denna tråden. En del ser ingen skillnad medans andra gör det. Personligen tycker jag det fungerar mycket bra. Det finns även mer info om motionflow i tråden om bildinställningar NX710: https://www.minhembi...howtopic=272593
Postad 11 mars 2011 - 16:10
Pyoko
-
Pyoko
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Digital Versus har lagt in tester för EX720 i sin face-off-databas: http://www.digitalve...news-18388.htmlSamma svärta som EX500 och endast marginellt bättre kontrast. Edge LED verkar inte göra någon större skillnad i bildkvalitet. Hoppas på liknande siffror för CX520 och EX520, vill helst inte betala tusenlappar extra bara för 3D och 100Hz.
Postad 11 mars 2011 - 20:53
elkman85
-
elkman85
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Var precis på giganten och försökte få tag i en 46EX710 (då MM har den för 8880) men de har inga inne och jag har även sneglat lite på 46NX710.. Diskuterade lite med säljaren han hämtade chefen lite mer diskussioner.. Sedan fick jag erbjudande om en 46EX724 för 9900:- Kändes helt ok så nu är det bara att vänta på att de får in den i slutet av månaden. (Även garanti om det inte finns Wifi får jag köpa stickan för halva priset.)
Postad 11 mars 2011 - 22:57
holma007
-
holma007
-
Rookie
-
3 inlägg
9900kr för 46ex724 verkar vara ett riktigt kap om man ska se på prisjakt m.fl. just nu. har f-n kunde du förhandla till ett sådant bra pris?
En annan viktigt fråga att reda ut är ju vad det är för skillnad mellan 46EX723 samt 46EX724. Någon som vet?
Det jag fick fram från den (förmodligen väldigt blonda tjejen eftersom jag fick vänta på svar från hennes kollega) på Sony.se supporten var att 724:an var egentligen framställd för den Italienska marknaden. Finalfrågan är då varför giganten enligt prisjakt väljer att saluföra 724 och inte 723:an? Någon som har ett bra svar på detta?
Postad 11 mars 2011 - 23:16
Pyoko
-
Pyoko
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Sedan fick jag erbjudande om en 46EX724 för 9900:- Kändes helt ok så nu är det bara att vänta på att de får in den i slutet av månaden. (Även garanti om det inte finns Wifi får jag köpa stickan för halva priset.)
2000kr rabatt jämfört med deras internetpris, inte illa. Är lite avundsjuk, skulle definitivt slå till för det priset.
Postad 11 mars 2011 - 23:30
elkman85
-
elkman85
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
2000kr rabatt jämfört med deras internetpris, inte illa. Är lite avundsjuk, skulle definitivt slå till för det priset. 
Stod och försökte förhandla ner deras demo NX700 lite och tryckte med att MM har 8888 på ex710 då säger han detta erbjudandet.. Skillnaden mellan EX723 och EX724 ska bara vara rent designmässigt därför passar väl El-giganten på att ta den modellen för att slippa lägst pris garantin..
Postad 11 mars 2011 - 23:55
holma007
-
holma007
-
Rookie
-
3 inlägg
Stod och försökte förhandla ner deras demo NX700 lite och tryckte med att MM har 8888 på ex710 då säger han detta erbjudandet..
Skillnaden mellan EX723 och EX724 ska bara vara rent designmässigt därför passar väl El-giganten på att ta den modellen för att slippa lägst pris garantin.. 
Okey, det är ju en förklaring. Eftersom, för min del, design är mycket viktigt kan man ju undra om vad för designskillnad? Det jag kan tänka mig är isf. den grå/gråsvarta listen i aluminium, kan det vara den som skiljer månne?
Postad 12 mars 2011 - 00:31
elkman85
-
elkman85
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Okey, det är ju en förklaring. Eftersom, för min del, design är mycket viktigt kan man ju undra om vad för designskillnad? Det jag kan tänka mig är isf. den grå/gråsvarta listen i aluminium, kan det vara den som skiljer månne?
Får kanske säga att det inte var fakta med designen.. Har nu suttit på Sonys hemsida en bra stund och kan inte hitta en enda skillnad på panelerna och skillnaden i specen är att de skrivit texten om T2 olika annars identiskt... EX723EX724ps. det är inte första gången en tillverkare har flera namn på samma produkt för att lägsta pris garantin inte ska gälla stora kedjor.
Redigerat av elkman85, 12 mars 2011 - 13:35.
Postad 12 mars 2011 - 06:57
holma007
-
holma007
-
Rookie
-
3 inlägg
Får kanske säga att det inte var fakta med designen.. Har nu suttit på Sonys hemsida en bra stund och kan inte hitta en enda skillnad på panelerna och skillnaden i specen är att de skrivit texten om T2 olika annars identiskt...
EX723 EX724
Precis det jag kommit fram till också. Då bör det med andra ord inte spela någon roll vilken av dom man väljer att köpa, man tar helt enkelt den billigaste...!
Postad 12 mars 2011 - 19:32
Zuljin
-
Zuljin
-
Amatör
-
-
97 inlägg
EX720 borde ju landa under de andra modellerna när priset satt sig då...
Postad 14 mars 2011 - 12:13
Pyoko
-
Pyoko
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Postad 14 mars 2011 - 12:26
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
909 inlägg
Och som vanligt lider även denna LCD LED tv av clouding till bäng... Citat"Clouding on our test unitThe panel in the TV we tested suffered from uneven backlighting, a problem also known as clouding or the Mura effect. As you can see in the photo above, light leaks out in areas of the screen that are supposed to be dark" Citat slut.
Redigerat av Honkium, 14 mars 2011 - 12:27.
Postad 14 mars 2011 - 13:16
sith_lord_99
-
sith_lord_99
-
Användare
-
-
149 inlägg
Och som vanligt lider även denna LCD LED tv av clouding till bäng...
Citat "Clouding on our test unit
The panel in the TV we tested suffered from uneven backlighting, a problem also known as clouding or the Mura effect. As you can see in the photo above, light leaks out in areas of the screen that are supposed to be dark" Citat slut.
Detta clouding.. hur fasen kan de släppa en tv år 2011 med clouding.. ? Skärpning.... Jag undrar hur kvalitets kontrollen i fabriken går till när det gäller clouding delen.. Det kanske inte ens finns en sådan. ???
Postad 14 mars 2011 - 14:17
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
909 inlägg
Lösningen är enkel....välj en kvalitets LCD tv med CCFL belysning och vips är cloudingen borta.
Postad 15 mars 2011 - 13:33
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Detta clouding.. hur fasen kan de släppa en tv år 2011 med clouding.. ? Skärpning.... Jag undrar hur kvalitets kontrollen i fabriken går till när det gäller clouding delen.. Det kanske inte ens finns en sådan. ??? +1 Det är nog tur för tillverkarna att inte fler är så pedantiska som oss, då skulle dom få ta tillbaks minst 90% av alla sina LED-TV!  Ser ut som att 2011 är ännu ett förlorat år hos EdgeLED-tekniken! CCFL is still the shit!
Postad 15 mars 2011 - 16:13
groomit
-
groomit
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Ni som vart med ett tag, är det vanligt att man som Elgiganten här höjer priset med 2500 pix när det är dags för försäljningsstart. Vad var det för typ av pris innan? Lockpris? Kom man på att den var för billig i förhållande till 532?
Mina varor är oxå snorbilliga när dom är slut...
Postad 15 mars 2011 - 23:00
elkman85
-
elkman85
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Ni som vart med ett tag, är det vanligt att man som Elgiganten här höjer priset med 2500 pix när det är dags för försäljningsstart. Vad var det för typ av pris innan? Lockpris? Kom man på att den var för billig i förhållande till 532?
Mina varor är oxå snorbilliga när dom är slut...
Du kan förboka till ett bestämt pris hos El-G.. Jag har min för 9900:- dock börjar jag tveka pga inläggen ovan samt att jag igår fick reklam om att Sonybutiken säljer 46NX710 för 13590 i Uppsala (där jag bor) samt 20% rabatt på övrigt sortiment
Postad 16 mars 2011 - 17:42
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Du kan förboka till ett bestämt pris hos El-G.. Jag har min för 9900:- dock börjar jag tveka pga inläggen ovan samt att jag igår fick reklam om att Sonybutiken säljer 46NX710 för 13590 i Uppsala (där jag bor) samt 20% rabatt på övrigt sortiment
46NX710 för 13590:- är rena fyndet. Det är inget att tveka på, du får en av de bästa tv-modellerna från förra året! Som jämförelse lär väl priset på efterföljaren 720 inledningsvis hamna runt 20-25000:- precis som 710 kostade när den var ny i höstas.
Postad 17 mars 2011 - 21:01
svolter
-
svolter
-
Rookie
-
6 inlägg
Köpte en 46CX520 som var på väg hem. Då ringde de ifrån webb-butiken och meddelade att modellen har ett tillverkningsfel och jag skulle få hemskickat en returlapp. Frågade inte efter mer detaljer om vad för fel det kunde vara, hade tankarna mer åt om jag skulle ta emot pallen med TV:n när den kommer och skicka i retur eller om jag behövde ta emot den överhuvudtaget.
Får se vad det blir i stället eller om jag avvaktar utvecklingen.
Postad 17 mars 2011 - 23:31
Pyoko
-
Pyoko
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jahapp, det var ju roligt, just den modellen jag funderade på. Du skulle inte kunna maila dem och ta reda på vad det handlade om?
Postad 17 mars 2011 - 23:49
Batlin
-
Batlin
-
Rookie
-
7 inlägg
Jahapp, det var ju roligt, just den modellen jag funderade på. Du skulle inte kunna maila dem och ta reda på vad det handlade om?
Låter underligt, om man googlar på Sony 46CX520 + Recall/issues etc. hittar man då ingenting som tyder på att det är tillverkningsfel på TV'n. Om nu webbutiken vet att det är något fel på produkten borde det ju vara upptäckt av någon annan också...
Postad 19 mars 2011 - 09:57
Unregistered4dcaf204
-
Unregistered4dcaf204
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Någon som vet när 55EX723 släpps?
Postad 19 mars 2011 - 11:38
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1 085 inlägg
Någon som vet när 55EX723 släpps?
31 Mars enligt Telehå hemsidan iallafall
Postad 21 mars 2011 - 18:56
Unregistered8d984373
-
Unregistered8d984373
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
46NX710 för 13590:- är rena fyndet. Det är inget att tveka på, du får en av de bästa tv-modellerna från förra året! Som jämförelse lär väl priset på efterföljaren 720 inledningsvis hamna runt 20-25000:- precis som 710 kostade när den var ny i höstas.
Hur kan det vara rena fyndet? När jag varit runt och snackat med butiker så har de sagt att den nya NX720 kommer hamna på ungefär samma pris som tidigare NX710 när den släpps. Vet inte var du fått 20-25k ifrån. Verkar som lite priser ramlat ut nu. Siba listar den under 16000:- på sin online shop.
Postad 22 mars 2011 - 09:34
elkman85
-
elkman85
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Känns bra att veta att den börjar så billigt på siba.. Då kommer nog priserna ligga runt 14000 hos de billiga kedjorna.
Hoppas bara att den fortfarande är lika bra som NX710 också.
Postad 22 mars 2011 - 10:12
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Hur kan det vara rena fyndet? När jag varit runt och snackat med butiker så har de sagt att den nya NX720 kommer hamna på ungefär samma pris som tidigare NX710 när den släpps. Vet inte var du fått 20-25k ifrån.
Verkar som lite priser ramlat ut nu. Siba listar den under 16000:- på sin online shop.
Jag menar precis vad jag skrev, NX710 kostade mellan 20-25k när den släpptes förra året, sen sjunker priserna för att vara som lägst inför nästa modellskifte. Då går priserna upp igen och så håller det på. Vart NX720 hamnar vet ingen än men vänta och se du... Givetvis vore det bara bra om 720 får ett lägre ingångspris än 710 hade förra året men 16k låter lågt, jag tror priserna går upp när nån faktiskt har dem i lager.
Redigerat av Legion, 22 mars 2011 - 11:52.
Postad 22 mars 2011 - 14:48
Unregisteredb0723f83
-
Unregisteredb0723f83
-
Rookie
-
1 inlägg
Frågade Sony om skillnaden mellan 46EX724 och 46EX723: EX723 är Wifi ready men 724 har nätverket integrerat, från vad jag kan se: http://www.sony.se/p...els=KDL-46EX724
Postad 22 mars 2011 - 14:54
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Frågade Sony om skillnaden mellan 46EX724 och 46EX723:
EX723 är Wifi ready men 724 har nätverket integrerat, från vad jag kan se: http://www.sony.se/p...els=KDL-46EX724
Det stämmer, till 23:an måste man köpa till en dongel för att kunna köra trådlöst.
Postad 22 mars 2011 - 20:26
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Och som vanligt lider även denna LCD LED tv av clouding till bäng...
Citat "Clouding on our test unit
The panel in the TV we tested suffered from uneven backlighting, a problem also known as clouding or the Mura effect. As you can see in the photo above, light leaks out in areas of the screen that are supposed to be dark" Citat slut.
Jahopp där full plötsligt EX520 och EX720 bort som tänkbara kandidater till ny TV. Typiskt att EX500 inte verkar få någon efterföljare. Den som ligger närmast är CX520, men den verkar snarare vara en efterföljare på EX400. Enda anledningen till att jag inte slår till på en EX500 nu är jag är nyfiken på hur nya X-reallity hanterar SD-bild
Postad 24 mars 2011 - 06:33
Unregisterede08ae2cf
-
Unregisterede08ae2cf
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Planet Earth Blu-ray kör 24 Hz. Det var förmodligen 3:2 pulldown judder (60 Hz-uppspelning) som du såg.
he he.. det kanske var inbillning att det såg bättre ut med 100 Hz? Man kan väl inte se förbättring i bild- med 100Hz om själva utsändningen är 60 Hz
Postad 24 mars 2011 - 08:08
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
he he.. det kanske var inbillning att det såg bättre ut med 100 Hz? Man kan väl inte se förbättring i bild- med 100Hz om själva utsändningen är 60 Hz
Kan mycket väl bli en klar förbättring. Då kör TVn i 120Hz och 72Hz el. 120Hz på 24p matr. beroende på inställning. Vilket blir en klar förbättring, på min TV iallafall.
Postad 24 mars 2011 - 08:41
BennySlyden
-
BennySlyden
-
Forumräv
-
-
981 inlägg
Om 24Hz-materialet körs ut i 60 Hz från källan så kan en TV med bildinterpolering säkert minska juddret (kör då 120Hz). Poängen här var att om 24 Hz levererats i just 24 Hz från källan så hade man sluppit judder på båda maskinerna (jag förutsätter att Sonys maskiner kan hantera 24Hz och köra det som det är tänkt precis som min Sony-proj).
Redigerat av BennySlyden, 24 mars 2011 - 08:43.
Postad 24 mars 2011 - 10:18
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Kan mycket väl bli en klar förbättring. Då kör TVn i 120Hz och 72Hz el. 120Hz på 24p matr. beroende på inställning.
Vilket blir en klar förbättring, på min TV iallafall.
Hela grejen med "100Hz" är ju att TVn skapar en jäkla massa extra bildrutor som inte finns med i orginalmaterialet, som tar hänsyn till rörelser i bildmaterialet utifrån tidigare och efterföljande bildrutor, och på såsätt skapar ett bättre flyt. Vid ett 24Hz material visas 96 bilder per sekund där 72 av dessa är interpolerade. Om det bara matas ut i 60Hz från 24Hz-källan så visas typ var tredje bildruta 2 gånger på raken och skapar ett missflyt i bilden, judder.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 24 mars 2011 - 10:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|