fast om jag skippar subben till en början, har ingen sub inkopplad idag så tror jag att jag kan krama in frontarna o centern i budgeten....
Men vad säger ni om
skulle klara driva RX serien?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Dynavoice M65, vad slår det?
Startad av
Unregistered4a1a4d00
, Sep 10 2011 22:19
84 svar till detta ämne
30 relaterade trådar
Postad 12 September 2011 - 22:54
Mjoo, känner också det =/
fast om jag skippar subben till en början, har ingen sub inkopplad idag så tror jag att jag kan krama in frontarna o centern i budgeten.... Men vad säger ni om skulle klara driva RX serien? Postad 13 September 2011 - 13:36
CDON säljer Onkyo 609 för 3990:- nu sjukt bra pris!
Jag gav ju 4995:- för bara 2 månader sen. Postad 13 September 2011 - 13:43
RX-serien är väldigt neutrala på alla plan, men liiiten övervikt åt det ljusa, varpå jag personligen hade tänkt mig för att para ihop dem med en ljus förstärkare (Yamaha/pioneer). Men jag har rätt känsliga öron också. Mina ord är verkligen inte lag utan du måste ut och lyssna i slutändan. Men visst spelar det roll vilka kombinationer man kör med.
Jag kör RX med NAD 375 i stereo, och till film Onkyo 803. Har även kört dem innan med HK970 och XTZ100(på prov). Postad 13 September 2011 - 14:48 Vet inte hur det är med Pioneer men att Yamaha generellt kan anses vara ljusa stämmer nog ganska dåligt. Kanske förr men numera karakteriseras de snarare något åt det varmare hållet har jag sett (t.ex. vid recensioner). Nackdelen med Onkys billigare modeller är att de envisas med att inte ha funktionen "Full Preout" om man skulle vilja koppla till ett steg eller 2-kanalare senare. Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 September 2011 - 15:09. Postad 13 September 2011 - 22:46
I mitt fall kommer jag ju endast använda det som hemmabio, där jag lyssnar på musik Koppla till steg eller 2kanalare är ju mest för audiofilerna Kommer denna duga då? O kräma på med också? Postad 13 September 2011 - 23:46
Den hade bäst kräm av dom förstärkarna dom provade under 6000:- i hemmabio tidningen.
Så den ska nog duga fint. Och för dom pengarna är det inget att tveka på. jag fick ju ge en tusing till för min. Postad 13 September 2011 - 23:48
kollat lite recensioner o försökt jämföra folks åsikter o tycken.... (RX6 mot RX8)
Men båda verkar som klockrena högtalare... dem som satsar på en budget med RX6orna verkar skitnöjda, samma för dem som satsar på RX8orna... frågan är då, vilka ska man välja? RX8orna är ju lite större i storleken, så jag kommer kanske nöja mig med 6:orna... O ja, jag kommer garanterat åka o lyssna på båda, det är väl mer eller mindre bestämt nu att det blir MA... Om nu Onkyos 609 pallar med dem så då blire en ny setup med Radius som bakhögtalare o RX serien fram Postad 14 September 2011 - 06:56
http://www.hifimagas...?annonsID=25256
Håller med Turtle och rekomenderar dig dessa! Lättdrivna och mycket trevliga. Postad 14 September 2011 - 07:56 Behöver ju inte komma att gälla dig men det är flera som trott att det aldrig skulle bli aktuellt med att tillföra mer kraft eller en 2-kanalsanläggning till systemet. Inte för att vara taskig Postad 14 September 2011 - 08:51
Han har ju redan gjort gällande att det är främst designen som fäller avgörandet, varför då lägga pengar på elektroniken som man kan gömma i en bänk? Men visst, det är lite synd att klämma in ett par ~10k högtalare i ett trångt hörn och dessutom mata dem med en klen stärkare, och gudbevaremigväl, signalkällan kanske ibland är hårdkomprimerad mp3, men vet ni vad - TS är knappast ensam om att fördela budgeten och använda prylarna på detta vis. Nu har vi tyckt till i alla fall.
Har du ens lyssnat på några andra högtalare? Postad 14 September 2011 - 08:54
Du kommer gilla RX8 och frugan RX6 ;-) För sin i mitt tycke extremt lilla storlek så ger RX6 ett förvånandsvärt stort ljud. Onkyon kommer inte att ha några problem att driva dem heller. En sub på det och det blir riktigt bra. Personligen tyckte jag dock att rent ljudmässigt så var det värt att gå upp till RX8, även om RX6 lockade med sin smäckra storlek. Liten varning dock. rent ljudmässigt kommer du inte få samma ljudtryck med en liten högtalare som med en stor. Där kan du nog vänta dig mindre med till och med RX8 än vad du har idag skulle jag gissa. (rent spekulativt dock då jag aldrig hört M-65) Men summa summarum så är RX serien väldigt i topp sett kombinationen av prestanda och utseende. Postad 14 September 2011 - 12:42
Mp3 lyssnar jag knappt på, o dem jag lyssnar är inte hårdkomprimerade, är väl inte många MP3or som är det i dagsläget? Mest är väl spotify (premium) i musikväg, och film i x264 Kvalite.... nej, jag har inte lyssnat på direkt många högtalare då jag aldrig varit i tankarna på byta förrens relativt nyligen... Men Fynda hade RX6an för demo, plus att dem lär ha M65an, så kanske man kan lyssna o jämföra... Tanken är väl o byta TV möbeln till en kortare, hittat en som är ca 40cm kortare, så det finns mer plats för högtalarna... Förstår inte, vissa säger att Onkyos funkar fint, vissa säger att det är budgetskräp...? Vad anser ni skulle vara det bästa (inom rimliga pengar) för o driva detta paketet med högtalare då? O Turtle, jo, ribban har höjts... Sa Medvetet 10k just för att jag vet att jag själv lätt springer iväg i pengar och att man alltid får tips på "bara lite dyrare" grejer... Hade jag sagt MAX 20k så hade hela kalaset slutat på ett par högtalare på 25k kanske... Räknat lite snabbt, så slutar detta paketet på ca 23k, 2 frontar, center, bakhögtalare PLUS stärkare... Så det är helt medvetet Postad 14 September 2011 - 13:38
Det är du som ska sätta ribban för din anläggning inte vi!
Jag tycker ev också att RX8an är lite i värsta laget för 609an men den klarar säker av att driva dom. Då skulle jag satsa på RX6an och tror att den funkar bättre ihop med deras center. Men sen är frågan om hur mycket man behöver gå upp i pris för att man ska bli nöjd. Jag har hunnit med 9 olika högtalar set under 10år och har testat en hel del. Bla Audio pro x3, Monitor Audio, Dynaudio, B&W, Bose och Tangent. Och alla systemen har haft olika fördelar och nackdelar. Men dom som jag varit mest nöjd med är B&W och Tangent och Audio Pro Black Pearl systemet. Sen var Bose väldigt trevligt på kvällarna efter jobbet då man spelar lite lägre. Jag har använt min anläggning till 95% för film tittande. Postad 14 September 2011 - 17:05
Audio Pro Blue Diamond V.3 har jag sneglat på under många år... just för att dem har aktiva subs inbyggda... B&W är dem högtalare jag alltid tyckt sett mest proper ut, men idag i B&W serien tycker jag bara CM 8 ser snygg ut... Likadant Bose färdiga 5.1 system, men där känns det som att man köper mer Namnet än ljudet (om man kan lita på de flesta recensionerna) Smaken ändras =) Men om man ser det till t ex. basåtervinning, kan en stativare erbjuda tillräckligt med bas, eller blir det ett måste med sub? Postad 14 September 2011 - 21:52
Om det är film som gäller så måste även dom flesta golvare kompleteras med en sub.
Personligen gillar jag verkligen stativare mer än golvare. Har alltid gjort detta av nån konstig anledning. Hade jag 10K som du skrev i tråden till nya högtalare så skulle jag köpa en stativare för 6k och en sub för 4-5k, eller en stativare för 3-4k och två stycken subbar för 3k styck. Utav mina 9 olika system så har bara 2 haft golvare, dock billiga sådana. Men ofta blir man mer imponerad av stativare och blir förvånad hur små högtalare kan spela så stort. Jag älskar B&W 600 serien och var länge på jakt efter det för att få ett komplett system. Men orkade inte vänta längre så dom fick flytta vidare. Redigerat av Turtle, 14 September 2011 - 21:54. Postad 14 September 2011 - 21:58
Ah, har haft lite sånna tankar också... Men ska man ha stativare så vill jag nog ha 2subs, för enhetligheten.... O då tar dem upp dubbel så stor plats (bredd). Hittade en bild som avslöjade storleksskillnaden på RX 6 & 8. https://www.minhembi...c_id=363106.jpg RX8an har nästan samma storlek som M65an... Lutar mer åt RX6an, o blir jag inte nöjd med basåtervinningen så blire en XTZ sub längre fram... M65an har fyllt basen tillräckligt för mitt filmtittande innan... så vi får se =) Men till helgen blir det förhoppningsvis en sväng till Fynda o provlyssna på RX6an Postad 14 September 2011 - 22:20
Bara kolla finishen på MA det är grymt!
Ofta har man ju plats på höjd och djupet men bredden brukar ju vara kritisk. lycka till med provlyssningen på Fynda och glöm inte ta med egen musik du gillar. Postad 15 September 2011 - 07:58
Håller med... Jag lyssnade för några år sedan på föregångaren till MA RX6 (RS 6) som hyllades av både Hifi&Musik och köpare. Den lät inte alls speciellt bra imo.
Det man inte vet har man inte ont av men imo synd att betala 10 kkr eller mer för en högtalare vars karaktär man egentligen inte hade föredragit. Postad 15 September 2011 - 08:16
Det finns stativare som spelar både mer, djupare och bättre bas än många golvare.. Dessa stativare kanske man inte hittar i budget segmentet, men lägger man några kronor på en bra stativare så kan man få en otroligt komplett ljudbild. Kompletterar man då även med en sjyst subwoofer så är man helt hemma både i musik och film. Jag har tidigare varit av den uppfattningen att stativare spelar tunt och att golvare är det man ska gå på, men det har jag helt och hållet värderat om efter jag lyssnat på riktigt bra stativare, bland annat de jag har nu. Postad 15 September 2011 - 11:16
Kan du ge exempel på högtalare? Budgetsegmentet, var går gränsen för budget o icke budget? Postad 15 September 2011 - 12:11
Jadu, var budgetsegmentet ligger bestämmer man väl egentligen själv =) För mig numera ligger det under 10.000kr för ett par frontar. Ino Audio Pip har jag aldrig lyssnat på, men jag har hört att de spelar väldigt bra med en otrolig bas för storleken, tror de kostar under 10.000kr dessutom. Dynaudio Focus 140 har i rätt rum med rätt elektronik en helt sinnessjukt bra bas, både stenhård och djup, dessa kan man få för 13.000kr numera, otroligt prisvärda! Mina Canton Reference 9.2 DC spelar enligt mig näst intill perfekt, de har ett otroligt öppet och luftigt diskant/mellanregister, och för att citera senaste Hifi & Musik så är basen knallhård och svart som natten, och går bråddjupt =) Om jag jämför basen med mina gamla golvare Audio Pro Black Diamond V3 så låter AP V3 mer som stativare i jämförelse.. Canton 9.2 kostar dock 23.000kr nya, men en kille här på forumet köpte dem för 13.000kr begagnat. Postad 15 September 2011 - 14:21 De hörde jag för ett par år sedan och vart mycket överraskad över att det var ett par stativare med den basen. Kanske tom för mycket ibland... Vet inte hur det är med Focus 140 men generellt brukar väl Dynaudio vara ganska trögdrivna och därför knappast bästa matchningen till en Pioneer 1016? Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 15 September 2011 - 14:23. Postad 15 September 2011 - 14:33
Näh, det är sant.. de kräver verkligen sitt rum och även sin förstärkare, precis som jag skrev =) Postad 15 September 2011 - 15:22
Yepp, själv tröttnade jag och köpte alla tre paren jag var intresserad av och jämförde dom hemma, sen sålde jag dom två som fick gå. Postad 15 September 2011 - 17:09
Duuuude, alla är inte pojken med guldbyxorna Hade jag haft dem byxorna hade jag nog med löst det på de sättet btw, finns det några inwall högtalare som faktiskt är bra? Som ev. hade kunnat funka hos mig? Postad 02 October 2011 - 16:10
Sådär ja!
Dags att uppdatera tråden! Har nu varit och provlyssnat på MA RX6an, tyvärr glömde jag o ta med egen skiva... Men dem hade en skiva med väldigt blandat musik så det gick bra ändå Hade turen att få jämföra med ett par Dynavoice M85 (samma mellanregister och diskant som i mina M65) Om jag säger som så här; TJEJEN hörde stoor skillnad i ett gitarrsolo och sa att RX6an låter MYCKET bättre... bara det säger mycket, hon skiter normalt i hur det låter, bara det låter "okej", HEHE! Men min åsikt va sjuuukt rent ljud, dock avsaknad av bas... ganska naturligt med tanke på storleken... Jag blev helt enkelt kär! MEN! Nu till mina följdfrågor.... Jag hämtade i dagarna en XTZ W10.16 (vill ha mindre sub som fanns i vitt) och är redan nöjd, med tanke på att den är långt ifrån inspelad... Kommer jag nöja mig med RX6an ihop med subben, eller tror ni jag bör satsa dem extrapengarna på RX8an? RX8an är ju trots allt nästan lika stora som mina M65or, vilket jag nästan tycker är lite stort (Djupet) Men jag vill inte gå på en nit om nu inte subben inte kan komplettera upp RX6an? Vad har ni för erfarenheter av just detta fenomen? Klen bas i golvarna o komplettera upp det med subb? är så kluven.... Jättetacksam för era åsikter! Postad 02 October 2011 - 18:03
Om du vill njuta av ett bra ljud även i stereo och få det där extra trycket kommer RX8 vara mer till hjälp, det är klart. Å andra sidan, om du inte kan placera med med ordentligt med luft till bakvägg så blir det bara bumlig, grötig bas ändå. Det gäller även subben, men det visste du nog redan. Själv har jag Kef iQ70 och XTZ w10.16, och det tog lååååång tid att få dem att lira bra till musik. Till film var det snabbt ordnat.
Postad 02 October 2011 - 20:06
Mjo känner lite så med, men sen o andra sidan... när jag lyssnar på musik, sitter jag inte i soffan, utan går alltid runt...
så jag sitter liksom ALDRIG ner bara för o lyssna på musik... Receivern är alltid inställd på surround, så det kommer ju musik i alla högtalare, inkl subben... Kanske blir overkill o köra med RX8an då? Med tanke på subben alltid är igång... Sen om vi går lite OT.... Stärkare, räcker verkligen Onkyo 609? Vill inte gå på en nit pga att man snålar på stereon... Räcker den, så räcker den... eller så gör den inte det? Den är ju på 135w @ 6 ohm o RX8an ligger på 175W... ? (är fruktansvärt dålig på alla specifikationer på stärkare) har den HDMI växlare eller vad det heter? Så man kan ta ALL HDMI till stereon och 1 till TVn som styr allt? Mvh Postad 03 October 2011 - 11:35
Om du är orolig över basåtergivningen så varför inte lägga pengarna på en extra XTZ-sub?
Postad 03 October 2011 - 11:41
Lite just för att då blir det så många högtalare som tar sån plats =\
Då får man ju placera ut båda subbarna symetriskt, vilket gör att dem tar större plats än t ex rx8... Ingen som har åsikter om stärkaren? =\ (gjort en tråd under förstärkare som jag hemskt gärna vill att ni svarar i!!) Mvh Postad 03 October 2011 - 17:21
Hej var i dina banor för ett tag sen, var väldigt inställd på ett par RX6or så åkte till en HIFI butik för att provlyssna dom. Jämförde med ett antal andra högtalare i den prisklassen men tyckte att MA-högtalarna tog hem priset i dom flesta musikgenrerna även om Elac 187 kom väldigt nära. Provade även RX8erna och det var jag glad för, lätt värt dom 4000 spänn extra.
Men för att komma dit jag vill. Val av förstärkare är minst lika viktigt för ljudets skull. Provade både Integra och Marantz. Har även jämfört med HK och Yamaha. När vi jämförde Marantz 6006 (10 000kr) mot Integra 40.2 (14 000kr) kan jag säga att Marantzen var grymt mycket mer detaljerad i ljudet och lät allmänt bättre. Säger även jag som de flesta att inte snåla med förstärkaren spara hellre lite pengar till och köp en starkare. Jag var inställd på att lägga runt 30000 kr på ett 5.0 system, förstärkare och lite lull lull. När jag lämnade butiken hade jag ett kvitto på 45000kr i handen (med 3000kr rabatt dessutom) Kan med avslutande ord säga att jag är jäkligt nöjd med mina RX8or och min Marantz 7005a idag och ångrar inte ett öre. Redigerat av ejo, 03 October 2011 - 17:22. Postad 03 October 2011 - 17:44
Marantz, Yamaha, Onkyo, mfl i samma prisklass är ofta jämförbara (större skillnader inom samma märke / olika prisklasser). Välj en som har alla funktioner du vill ha. Se bara till att du får en med pre-out om det skulle visa sig att du i framtiden vill hänga på ett slutsteg.
Mvh, Peter Postad 03 October 2011 - 17:47
Okej....
Men vilka spec:ar ska man gå efter? Om jag förstår det rätt, så är den "3D ready" så är det HDMI 1.4 O är det 1 HDMI utgång så har den HDMI växlare? Har den 2 utgångar (vilket jag helst vill ha, eftersom jag både ha TV o Projektor) så är det pricken över i:et. MEN... WATT styrkan, vad bör jag ha som "minimum krav" på den biten? Förstår att jag ska kolla i 6 ohm....? Jättetacksam för era tips och förslag! Mvh Postad 04 October 2011 - 18:32
Om du ska ha bild på både projektor och TV så behöver du två HDMI ut, annars räcker det med en. Samtliga dagens modeller har mer än tillräckligt med HDMI-ingångar så där behöver du inte oroa dig.
Gällande effekten (som mäts i Watt) så varierar den med impendansen (som mäts i Ohm) som du säkert listat ut. Men, beroende på hur många kanaler som kör samtidigt, samt vilken effekt de drar (frontarna drar mer än tex bakhögtalarna) så fördelas effekten beroende på det. För att komplicera det lite till så har olika tillverkare olika sätt att både mäta och specificera effekt, vilket gör att det mest blir en "Kalle Anka"-siffra. Om du har en aktiv sub så behöver du generellt sett mindre effekt än om du ska köra fullregisterstativare / golvare. För de allra flesta räcker effekten i en standard receiver i 5-6000 kr klassen, då man sällan lyssnar på högre ljudnivåer i lång tid. Om du märker att effekten inte räcker (genom att förstärkaren klipper) så är det bättre spenderade pengar att köpa en standrad receiver med pre-out och sedan hänga på ett externt slutsteg (eller fler). Vet inte om det gjorde dig så mycket klokare... Mvh, Bond 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |