Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lyssnat på XTZ 99 W2MT.

376 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 augusti 2004 - 11:08

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1 307 inlägg
  • 0

Tackar, kul med en riktig recension.

Är faktiskt inte ute efter nya högtalare då jag är mycket nöjd med mina nuvarande, men efter din recension blir jag sugen att köpa ett par av ren nyfikenhet. Dom är ju för tusan nästan gratis endå.

Kan bara stämma in till 110%, nu vill man ju typ ha ett par sådana :huh:

Får la ta mig en sväng ner o lyssna jag med. PS.(Orkar min Yamaha 440 dessa någorlunda?)

MVH//André

Postad 21 augusti 2004 - 22:55

RYL
  • RYL
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
:( Då jag nu kört i 14 dagar så måste jag säga att ljudet tar sig otrooligt (även basen).
Kan bara säga att jag är suupernöjd med mina frontar och center.
Min sub ACE BASS2 fungerar bra men funderar på om den verkligen behövs?
DET ÄR SOM ÖVRIGA SÄGER ATT DOM LÅTER SOM MYCKET DYRARE HÖGTALARE,SPECIELLT DISKANTEN.
SUVEPRIS FÖR CENTER OCH FRONTAR.

//Peter

Postad 22 augusti 2004 - 08:07

Unregistered941cf044
  • Unregistered941cf044
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Eftersom man går i köpar tankar så blir man ju väldigt sugen på dessa "budget bestar"! Har dock lite frågor: Hur känsliga är dom att stå för nära en vägg? Bor ganska trångt å tjejen vill inte har några högtalare mitt på golvet, funkar 30-50cm? Följer det med spikes? Eller om det inte gör det finns det för-borrade hål?

charon2: Bra recension!!!

Postad 24 augusti 2004 - 20:09

RYL
  • RYL
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har dock lite frågor: Hur känsliga är dom att stå för nära en vägg? Bor ganska trångt å tjejen vill inte har några högtalare mitt på golvet, funkar 30-50cm? Följer det med spikes? Eller om det inte gör det finns det för-borrade hål?

Hej
Då jag har dom ca 30cm från vägg och inte upplever nått sämre ljud så tror jag inte att det är nån fara samt att man har ju alltid baspluggarna att leka med.
Spikes föler inte med och det finns inga hål för sånna heller, XTZ rekomenderar inte att man sätter på sådana i manualen heller pga vältningsrisk.
Tänk på att dom är ganska stora (höga och smala samt djupa) så i ett litet rum kan den "bättre hälften" ha kraftiga synpunkter när dom kommit hem, så bädda väl innan.

:wub:

Postad 24 augusti 2004 - 20:32

Unregistered3db4ee7e
  • Unregistered3db4ee7e
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0

Är faktiskt inte ute efter nya högtalare då jag är mycket nöjd med mina nuvarande, men efter din recension blir jag sugen att köpa ett par av ren nyfikenhet. Dom är ju för tusan nästan gratis endå.

Kan bara stämma in till 110%, nu vill man ju typ ha ett par sådana :wub:

Får la ta mig en sväng ner o lyssna jag med. PS.(Orkar min Yamaha 440 dessa någorlunda?)

MVH//André

440 skal inte ha några probs alls att klara av dem.. De är förvånansvärt lättdrivna...
Kör mina med en 520 förstärkare så det lär inte vara några problem alls...

Kul att recentionen gillades...

Kan bara säga att jag blir mer och mer kär i dem vart efter..... :wub:
Inget snack om det...

Postad 24 augusti 2004 - 20:57

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1 307 inlägg
  • 0

MVH//André

440 skal inte ha några probs alls att klara av dem.. De är förvånansvärt lättdrivna...

Inget snack om det...

F*n, var du tvungen o skriva det.. Jag som precis hade bestämt mig för att satsa på Canton LE109 :lol:

Postad 24 augusti 2004 - 21:14

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

MVH//André

Inget snack om det...

charon2 - Jag undrar om du körde din test med din Yamaha 520. För då är det inte underligt att Audio Pro Black Diamon inte kom till sin rätt...(även om jag personligen inte tycker de spelar bra i sin prisklass)...de lider av de brister du tagit upp.

Mig veteligt är Yamaha inte ngn höjdare på att driva mer strömkrävande högtalare på 4 ohm som Black Diamond är på jämfört med högtalare med högre omtal.
Visst vet du att ett lägre ohmtal innebär ett större behov av en strömstark förstärkare=mer tungdriven.

Sen undrar jag hur W2MT kan ha olika ohmtal "ca 5-6 ohm"...äre olika ohmtal på elementen?

Förstod inte riktigt det du ville säga med verkningsgraden. Verkningsgraden (känsligheten) på Black Diamond är 91dB mot WMT2:s 92dB...vilket innebär att WMT2:s verkningsgrad är ngt bättre, men skillnaden är endast 1 db. D v s den spelar 1 decibel högre på ett avstånd på 1 meter per inmatad watt...(lite förenklat).

Yamaha 440 är inte starkare än 520, snarare svagare...!

charon2 - vad ska du köpa istället för din Yamaha 520 som du har till försäljning och varför säljer du den?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 24 augusti 2004 - 21:57.

Postad 24 augusti 2004 - 22:55

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har lite frågor.

Har verknings graden verkligen någon stor betydelse?

Audio Pro Black Diamon v2 är om jag förstått det 2 vägs, är detta inte en stor fördel med tanke på fasförskjutning? borde vara värre om det är 3 vägs? och kanske ännu värre när det är så många högtalare som det sitter i på XTZ 99 W2MT?

Jag står i valet o kvalet att byta upp antingen förstärkare eller högtalare. Jag kommer att få byta ut min Technics SA AX-540 5*85(6 ohm) för eller senare, men jag undrar inte om bytet från Pioneer cs7070(se galleri) till XTZ 99 W2MT ger större skildand för min del, vad tror ni?

Jag vill ha så "klart" ljud som möjligt vilket jag inte känenr att jag får ut ur systemet jag har idag, visst en del beror säkert på förstärkaren, men jag gissar på att mästadels hänger det på högtalarna.

Om jag förstått det rätt så ska det inte vara några större problem att driva XTZ 99 W2MT på den stärkaren jag har?

MVH
Jimmy

Postad 24 augusti 2004 - 23:16

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Kan försöka svara lite kortfattat...

Har verknings graden verkligen någon stor betydelse?

Ja, det har den i vissa lägen! En högtalare med hög verkningsgrad (högre dB-tal) kräver inte lika stark förstärkare för att spela lika högt. Det är dock ingen garanti för hur bra en högtalare spelar.

Audio Pro Black Diamon v2 är om jag förstått det 2 vägs, är detta inte en stor fördel med tanke på fasförskjutning? borde vara värre om det är 3 vägs? och kanske ännu värre när det är så många högtalare som det sitter i på XTZ 99 W2MT?

Ju fler högtalarelement du har i en högtalare ju större krav ställer det på delningsfiltret & högtalarbygget i övrigt för att få så fasrätt som möjligt. Högtalare i de lägre prisklasserna brukar inte ha så avancerade delningsfilter så det KAN vara en nackdel med fler element. Dessutom blir det ju (oftast) mindre pengar på varje enskilt högtalarelement om det är fler vilket KAN ge sämre kvalitet på elementen. Fler högtalarelement ger dock oftast MER ljud och det attraherar en del.

Jag står i valet o kvalet att byta upp antingen förstärkare eller högtalare. Jag kommer att få byta ut min Technics SA AX-540 5*85(6 ohm) för eller senare, men jag undrar inte om bytet från Pioneer cs7070(se galleri) till XTZ 99 W2MT ger  större skildand för min del, vad tror ni?

Kan tyvärr inte ge något svar på detta...

Jag vill ha så "klart" ljud som möjligt vilket jag inte känenr att jag får ut ur systemet jag har idag, visst en del beror säkert på förstärkaren, men jag gissar på att mästadels hänger det på högtalarna.

Det hänger något mer på högtalarna även om man ofta glömmer bort vikten av bra elektronik. Särskilt förstegens betydelse (som skapar grunden för ljudet som sedan matas ut via slutsteget) verkar blir allt mer bortglömt. Även förstärkarens kapacitet att spela hela frekvensomfånget fullt ut är viktigt, d v s utnyttja det högtalaren har kapacitet för samt se till att högtalarelementen jobbar rätt.

Om jag förstått det rätt så ska det inte vara några större problem att driva XTZ 99 W2MT på den stärkaren jag har?

Detta är en relativ fråga. Du får hyfsat ljud ur högtalarna med din nuvarande förstärkare, men ju bättre förstärkare du har ju bättre kommer det oxå att låta.

Hoppas du blev lite klokare Jimmy/mneminic.... :wub:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 augusti 2004 - 00:16.

Postad 01 september 2004 - 00:58

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
tjena tjena!

skrev en tråd tidigare om att ja ska inhandla en Yamaha RX-V450 och söker efter högtalare till denna reciever.
En kille tipsa om XTZ 99 W2MT och sa att de fanns många som va nöjda med den, och efter att ha läst denna tråd kan man juh inte hålla med mera! :angry:

Så det kommer nog bli Yamahan och dessa högtalarna. Men nu till frågan... kommer Yamahan kunna driva dessa högtalarna bra eller vill ni tipsa om nån annan reciever? HK :s billigaste kanske?

Funderar sen oxå på vad jag ska välja för resterande högtalarna. Subwoofern är klar, det blir XTZ 12an. Syrran min har en sån och hon och hennes kille är MYCKET nöjd! (och även jag som varit där och lyssnat på den)

Men satelliter och center då? Vad tror ni skulle passa in där?

Mvh
//nyqa

Postad 01 september 2004 - 06:48

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1 307 inlägg
  • 0

tjena tjena!

skrev en tråd tidigare om att ja ska inhandla en Yamaha RX-V450 och söker efter högtalare till denna reciever.
En kille tipsa om XTZ 99 W2MT och sa att de fanns många som va nöjda med den, och efter att ha läst denna tråd kan man juh inte hålla med mera! :angry:

Så det kommer nog bli Yamahan och dessa högtalarna. Men nu till frågan... kommer Yamahan kunna driva dessa högtalarna bra eller vill ni tipsa om nån annan reciever? HK :s billigaste kanske?

Funderar sen oxå på vad jag ska välja för resterande högtalarna. Subwoofern är klar, det blir XTZ 12an. Syrran min har en sån och hon och hennes kille är MYCKET nöjd! (och även jag som varit där och lyssnat på den)

Mvh
//nyqa

Det ska inte vara några problem för en 450. När jag fråga vad jag skulle ha för högtalare till min 440 fick jag bl.a. tipset att W2MT skulle funka fint. De är inte så trögdrivna vliket gör att nästan "alla" receivers klara dom på ett "ok" sätt. Sedan e d klart att det allt som oftast blir bättre med mer kraft i receivern, men som sagt, det ska funka fint.

MVH//André

Postad 01 september 2004 - 09:44

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

När jag kopplade in Black Diamond V.2 så fick jag nästan en chock, när jag växlade mellan W2MT och Black Diamond V.2 så lät dessa (Black Diamond) inte alls bra! (Efter att de vann testen i Hifi & Musik så var mina förväntningar extremt höga).
Jag trodde först att det var något fel på dem eftersom ljudet lät enormt instängt och tråkigt.

Om man läser ovanstående verkar det dock som att du bara kopplade in dem och började jämförelsen.. Synd, med tanke på att högtalare behöver inspelning. Det är inte konstigt att Black Diamond lät instängda, alla högtalare gör det de första 100 timmarna.

...jag börjar nästan tro att jag köpt en High end högtalare för 3695:- vilket känns väldigt bra.

Suck.. Missbruka gärna "high end" lite mer. Har du high end-kablar från Clas Ohlson också eller?

(Detta är skrivet på ett high end ultraflex rastafari-tangentbord.)

Postad 01 september 2004 - 17:53

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Tjena!
Även jag blir lite sugen på att prova XTZ 99 W2MT. Har läst vad charon2 m.fl. har skrivit om ljudkaraktären och bl.a. gläder det mig att diskanten verkar vara effekttålig och att den inte visar tendenser till att låta sprucken.

Men jag har inte sett någonstans att någon har karaktäriserat högtalaren som mörk eller ljus. Själv är jag allergisk mot allt för ljusa högtalare (och förstärkare). Hur kan man karaktärisera W2MT?

Är det någon skillnad i ljudkaraktär jämfört med 99 WMT topparna? (Jag har iofs tyvärr aldrig haft möjlighet att lyssna på dem.)

Postad 01 september 2004 - 23:31

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

tjena tjena!

En kille tipsa om XTZ 99 W2MT och sa att de fanns många som va nöjda med den, och efter att ha läst denna tråd kan man juh inte hålla med mera! :P

Mvh
//nyqa

Det ska inte vara några problem för en 450. När jag fråga vad jag skulle ha för högtalare till min 440 fick jag bl.a. tipset att W2MT skulle funka fint. De är inte så trögdrivna vliket gör att nästan "alla" receivers klara dom på ett "ok" sätt. Sedan e d klart att det allt som oftast blir bättre med mer kraft i receivern, men som sagt, det ska funka fint.

MVH//André

aah... well... funderar om ja kanske ska gå på H/K istället för Yaman... kanske avr-103 räcker...? hmm.. ska nog starta en ny tråd om det tror jag... för ja har lite H/K frågar :blink:

Postad 02 september 2004 - 13:11

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Det vore intressant att få veta hur dessa högtalare står sig mot konkurrenter i prisklassen runt 10.000 kronor. Jag är intresserad av B&W 705 och Carlsson OA58 bl.a och tycker att provlyssning av W2MT kan vara intressant.

Gärna ihop med bra elektronik, för egen del är det Sonys ES-serie som ligger närmast till hands.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 02 september 2004 - 13:13.

Postad 02 september 2004 - 13:13

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1 307 inlägg
  • 0

Det vore intressant att få veta hur dessa högtalare står sig mot konkurrenter i prisklassen runt 10.000 kronor. Jag är intresserad av B&W 705 och Carlsson OA58 bl.a och tycker att provlyssning av W2MT kan vara intressant.

Gärna ihop med bra elektronik, för egen del är det Sonys ES-serie som ligger närmast till hands.

Dom kan väl knappast jämföras med högtalare i den prisklassen...? :blink:

Postad 02 september 2004 - 13:17

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Tja

Som Fyndbörsen själv skriver så slår de högtalare i prisklassen 5000-6000 kr, tycker du då inte att 10 000 kr är lite att ta i? så fall kan du lika bra jämföra dem med 20 000 kr högtalare med.

det är ju ett ganska långt hopp från 3700 kr upp till 10 000 kr.

Visst de verkar vara något bättre än Black Dimond(enligt en lyssnare) men hur det verkligen är kan vara något helt annat. Och som någon nämnde, inspelning av vissa högtalare är mer kritiskt än för andra. Och i detta testet hade tydligen inte Black dimond spelats in helt.

För min del kommer det givetvis att bli XTZ 99 W2MT, tackvare de har ett bra pris förhållande till vad man får, men att tro att de har samma kvalite som 10 000 kr högtalare är nog bara i drömmarnas värld.

Märket kan fassiken inte kosta 6000 kr extra på 10 000 kr högtalare, det måste ju vara något annat också. Annars förstår jag inte ens varför folk köper det.

MVH
Jimmy

Postad 02 september 2004 - 13:18

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Frågan är ju vad de ska jämföras med, jag vet att de kostar runt 3500 kronor/par senast jag kollade men enligt reklamen för dem verkar de kunna konkurrera i högre prisklasser och därför tycker jag att det vore intressant att få lite intryck av dem i jämförelse med dyrare högtalare.

För det kan ju faktiskt röra sig om en "prisbomb", jag har inte fått känslan av att XTZ är extrem lågbudget nämligen utan mer seriösa skapelser.

Anledningen till att jag personligen frågade om hur de står sig mot 10.000-kronorshögtalare är för att jag lyssnat på diverse produkter i den prisklassen och tycker att det vore intressant att veta hur XTZ 99 W2MT står sig eftersom de ju är prisvärda.

Men egentligen har ni rätt i att jämförelsen är långsökt. Dock gör ju Fyndbörsens marknadsföring av XTZ att man blir intresserad av att prova och jämföra. När det står att ljudkvaliteten är i High endklass och att det rör sig om referenshögtalare får man ju förväntningar, som dock kan rusa upp lite väl mycket.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 02 september 2004 - 13:25.

Postad 02 september 2004 - 13:31

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

• 1 307 inlägg
  • 0
Håller till viss del med dig, AVR4000, att dom (XTZ) verkar göra helt ok grejer. (Jag har också vart inne på XTZ W2MT)

Det vore väldigt intressant med ett professionellt test, mellan W2MT och t.ex. black diamond, Proson 6030 MK2 mfl.

(Dock kan det väl inte finnas en möjlighet att do kan tävla mot högtalare i 10000kr klassen, det har jag mkt mkt svårt att tro :blink: )

Postad 02 september 2004 - 13:46

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Mycket spännade detta. Hoppas att ni som har möjlighet och kunnande att jämföra gör detta och berättar hur ni upplever dem. Är de så bra som man kan få intryck av så är det ju bara att slänga ut "skiten" och skaffa dessa. Högtalare borde ju ha en skaplig livslängd så att de kan stå kvar när man uppgraderar receivern även om det dröjer några år.

Postad 02 september 2004 - 13:55

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1 421 inlägg
  • 0

Märket kan fassiken inte kosta 6000 kr extra på 10 000 kr högtalare, det måste ju vara något annat också. Annars förstår jag inte ens varför folk köper det.

MVH
Jimmy

Kan tyvärr ingenting om högtalarna eller märket i sig men tänkte kommentera detta tidigare inlägget.

Svar: Jo...

Tyvärr kan enbart märken kosta otroligt mkt mer bara för märket.

Låt mig ta ett exempel hämtat direkt ur verkligheten (där jag bor).
1 st t-shirt ett känt märke köps in för 30:-, väl inne i fabriken sprättas lappen bort och en ny sys på med ett annat ännu mer känt (och mkt. exklusivare märke) T-shirten säljs därefter för ca 300:-

Att det sedan är legimt och sedvanligt inom branshen är för mig helt ofattbart, tycker det är rent lurendrejeri.

Grädden på moset i just detta fallet är att just denna proceduren subventioneras av staten :blink:

Redigerat av Unregistered0c078b54, 02 september 2004 - 13:57.

Postad 02 september 2004 - 18:04

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Ingen som har ngn kommentar till frågan som jag ställde lite högre upp? (Posted den Sep 1 2004, 17:53 )

Är lite sugen på att beställa w2mt, men har tyvärr inte möjlighet att provlyssna själv :blink:

Postad 02 september 2004 - 18:23

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Fyndbörsens marknadsföring

...är väl inte den mest vederhäftiga. Det är ju ett rätt bra ställe med riktigt hyfsade grejor till priser varierande från låga till normala - men marknadsföringen ger mig mer en känsla av Överskottsbolaget än Nordiska Kompaniet.

Postad 02 september 2004 - 22:26

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
funderar nästan om centern i denna serie är nåt att köpa eller om de blir att inhandla från nåt annat märke..? tänkte på XTZ 99 WMT CENTER för 1000:-

Annars så lutar det fortfarande åt hållet att köpa XTZ 99 W2MT :blink:
Iofs så kan ja inte så mycket om olika högtalarn märken vad som är bra å så.. förutom de som är så dyrt som ja inte har råd med. :P
Men finns det nå starka konkurenter till XTZ i prissklassen 3500-4000? Ge gärna lite tips om övriga märken

Postad 02 september 2004 - 23:27

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Vill bara tipsa dig om att det redan finns 100-tals redan postade ämnen med frågor om högtalare i denna prisklass. Se rubrikerna de senaste dagarna...eller testa att använda sökfunktionen. B)

Vad jag läst om inlägg av användare är centern INTE i samma klass som de övriga högtalarna i serien. Ett annat problem är att man BÖR (riktigt viktigt) ha samma ljudklang på center och fronthögtalare, och frågan är om det finns ngr andra märken som kan matchas med XTZ?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 02 september 2004 - 23:31.

Postad 03 september 2004 - 01:21

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Vill bara tipsa dig om att det redan finns 100-tals redan postade ämnen med frågor om högtalare i denna prisklass. Se rubrikerna de senaste dagarna...eller testa att använda sökfunktionen.  B)

Vad jag läst om inlägg av användare är centern INTE i samma klass som de övriga högtalarna i serien. Ett annat problem är att man BÖR (riktigt viktigt) ha samma ljudklang på center och fronthögtalare, och frågan är om det finns ngr andra märken som kan matchas med XTZ?

Mvh JB

jo ja har sökt men tycker att alla bara banar iväg med snackat så ja har skapat en annan tråd om det där. <_<

Men ja undrar lite om vad man ska köra med för center och satelliter till XTZ systemet.. är även centern och satellieterna i denna serie värda att inhandla? eller ska ja gå på nå annat märke?
Vill ha en fiiiin center! :lol:

Postad 03 september 2004 - 16:46

Dee
  • Dee
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har en fråga: Är det någon som vet om XTZ 99 W2MT bättre än Wharfedale Dimond 8.4?

Postad 03 september 2004 - 17:42

RYL
  • RYL
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

funderar nästan om centern i denna serie är nåt att köpa eller om de blir att inhandla från nåt annat märke..? tänkte på XTZ 99 WMT CENTER för 1000:-

Ska du köpa W2MT och ha en center till så tänk på att banddiskanten är väldigt klar i ljudet och det kanske är svårt att matcha ihop annan center än XTZ med frontarna.
Är själv nöjd med centern (gillar diskanten) , då det är konversationen som kommer i center och frontarna tar resten (effekter och 2 kanals stereo)
B)

Postad 03 september 2004 - 22:25

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Ska du köpa W2MT och ha en center till så tänk på att banddiskanten är väldigt klar i ljudet och det kanske är svårt att matcha ihop annan center än XTZ med frontarna.
Är själv nöjd med centern (gillar diskanten) , då det är konversationen som kommer i center och frontarna tar resten (effekter och 2 kanals stereo)
B)

hmm... ja det där med matcha ihop en annan center med XTZ fontarna kanske blir lite svårt om man är kräsen men det är vell bara att köpa nån bättre serie i svart. borde vell inte vara så svårt å hitta <_<

Postad 04 september 2004 - 12:50

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0
Har setat nu på morgonen o lyssna på lite högkvalite musik, klassiskt
mm. Jag fullständigt älskar diskanten på W2MT det fullständigt glimrar om den.
Gillar denna högtalare ;)

Postad 05 september 2004 - 19:46

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Dee: Jag skulle också gärna vilja ha svar på den frågan! Fast det är kanske svårt att definiera "bäst"...

Jag har lyssnat på Diamond 8.4 och tycker väldigt mycket om dem. Har också hört att man kan få Wharfedale Emerald 97 mkIV för i stort sett lika mycket pengar, men dem har jag dock inte lyssnat på än.

Är det någon som kan hjälpa mig och Dee att jämföra W2MT och Diamond 8.4?

Postad 06 september 2004 - 01:05

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
jo föresten, hur bra låtar XTZ 99 W2MT i låg volym..?
Ja lyssnar alltid på musik när jag ska sova så om nån kan besvara denna fråga vore det toppen :)

Om det har nån betydelse så kommer ja att använda en H/K AVR-230 till dessa högtalare.

Postad 06 september 2004 - 14:08

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Ja - det var oxå en fråga... Med tanke på tidpunkten när du brukar posta din inlägg så trodde jag att du aldrig sov B) Skulle tänka mig att bra högtalare inte låter sämre på låg volym :) Nån som testat med en vaggvisa? :D

Postad 06 september 2004 - 20:05

Unregistered3db4ee7e
  • Unregistered3db4ee7e
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Hej

När jag jämförde BlackDiamond V.2 och XTZ V.2 så hade jag även testat med en klart tyngre förstärkare(HK 630) och BD kom inte "mer till sin rätt" med denna förstärkare så JB din gissning stämmer ej , det som slog mig mest var vilken liten skillnad det var mellan dessa förstärkare. B)

Impedansen är inte ett fast värde utan skiftar beroende på frekvens,så impedansangivelsen är ett genomsnitt och skiftar också mellan olika modeller men man delat (lite slarvigt) upp högtalarna i 4 eller 8ohm men den exakta genomsnittliga impedansen är sällan dessa värden.

Vet att verkningsgraden mellan BD V.2 och W2MT skiljer mer än 1dB ,detta hör man direkt(vet att 1 dB att är knappt vad örat uppfattar i skillnad) eftersom det är Stor skillnad så tippar jag på 3-5dB :D skillnad.Att det bara skiljer 1 dB på "pappret" kan bero på att Audiopro angivigt ett toppvärde vid en viss frekvens ?? :D

Som svar till mneninic : byt högtalare , detta gör stor skillnad medans ett byte till en väldigt dyr förstärkare gör ganska lite för både ljudtryck och kvalité.Om man inte är nöjd med ljudtrycket efter högtalarbytet så köp en aktiv bas . :)

Redigerat av Unregistered3db4ee7e, 06 september 2004 - 20:31.

Postad 06 september 2004 - 21:23

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Hej

När jag jämförde BlackDiamond V.2 och XTZ V.2 så hade jag även testat med en klart tyngre förstärkare(HK 630) och BD kom inte "mer till sin rätt" med denna förstärkare så JB din gissning stämmer ej , det som slog mig mest var vilken liten skillnad det var mellan dessa förstärkare.  :)

Impedansen är inte ett fast värde utan skiftar beroende på frekvens,så impedansangivelsen är ett genomsnitt och skiftar också mellan olika modeller men man delat (lite slarvigt) upp högtalarna i 4 eller 8ohm men den exakta genomsnittliga impedansen är sällan dessa värden.

Högtalares kapacitet kan begränsa förstärkare lika mycket som förstärkares kapacitet kan begränsa högtalarnas.

Sen vad det en "gissning"...eller rättare sagt en fråga till dig!

Angående impedansen brukar man vanligtvis använda sig av märkningen "nominell impedans" vilket är lika med medelvärdet då impedansen alltid varierar. Det jag var fundersam till var det stora spannet 4-8 ohm. Så mycket brukar impedansen sällan variera? Men denna sistnämnda märkning på högtalare verkar bli allt vanligare även på andra märken!

Har tyvärr ännu inte fått chansen att lyssna på XTZ-högtalare. Är fortfarande mycket nyfiken på dem...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 september 2004 - 21:26.

Postad 06 september 2004 - 21:36

johan.magnusson
  • johan.magnusson
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Även jag är VÄLDIGT interesserad av dessa högtalare. De kostar ju "bara" 3600 spänn vilket skulle kunna göra det till en "chanshögtalare" dvs grisen i säcken köp, hehe. Men eftersom den inte varit med i någon HiFi tidning så tar det emot lite. Givetvis lockar prosons Reality 63 MK2 för 5200 kr och också deras Conquest 6030 MKII. Men nu ser det ut som om denna omtalade XTZ 99 W2MT skulle kunna vara ett bättre alternativ, hmmm :) .

I detta myller av högtalare i denn prisklass och alla vill rekommendera en viss högtalare så skapar också det problem för oss som vill införskaffa frontar. :D
Men ZTX kanske nu är lösningen på problemet, eller! Verkar ju kunna vara en fin musik/film högtalare. Det är ju bara att hoppas att den skickar in den för en "riktig" recension.

MVH RePulZe

Postad 06 september 2004 - 21:45

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Ett förslag är att någon kunnig och oberoende moderat eller annan erfaren och oberoende medlem här på forumet kunde göra en test med dessa mot några mer namnkunniga konkurrenter samt med lite varierande elektronik i olika prisklasser. Ropar gärna på Tober...kanske en recention på Component.se t o m... :)

Gärna då en test mot högtalare från en lite högre prisklass eftersom dessa XTZ i annonseringen sägs ska matcha högtalare i 6 000:- klassen. :D

Då har denna eviga fråga om detta märkes förträfflighet/karaktär i förhållande till sitt låga pris kanske en chans att få ett slutgiltigt svar? Nu blir det mest pajkastning. Det borde väl oxå Fynda eller Fyndbörsen kunna ställa upp på eftersom det är såååå svårt att få sig en lyssning...om man inte åker typ 80 mil t o r vill säga! Sen finns det säkert fler som har ännu längre...för intresset är stort!

Skulle de vara sååå bra som en del säger är det inget annat än ett fynd, men då borde man även testa mot fler märken & även ngt dyrare. För bra golvare under 4 000:- växer deffinitivt inte på träd... B)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 september 2004 - 22:07.

Postad 06 september 2004 - 22:51

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Säg att XTZ collection är med i Hifi tidningarna, och får ganska bra kretik där, tror ni verkligen inte att detta kommer driva upp priserna markant?

För att inte prata om alla butiker som kommer vilja ta in dem(vilket kanske betyder en massa mellan händer)

Alla företag måste ju börja någonstans och destu snabbare de blir kända destu snabbare kan de också ta ut större vinst på sitt märke.

Så jag ser det personligen som en stor fördel att det är endast en butik som säljer dem och att de inte är enormt känd, detta gör ju att JAG kan köpa bättre högtalare till ett billigare pris(för stunden ialla fall).

Så ni som är osäkra, varför inte köpa hem högtalarna och prova dem i ert eget system? Ni behöver väll ingen som berättar för er vad som är bra och vad som är dåligt, ni kan ju avgöra det helt själva. Och är det inte så att högtalare kan gej olika uppfattningar beronde på rum, stärkare och allt annat tänkabart?

Om nu högtalarna inte skule vara bra så är det väll bara till att skicka till baka dem, så mycket jobb kan det ju inte vara.

//Jimmy

Postad 06 september 2004 - 23:09

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Säg att XTZ collection är med i Hifi tidningarna, och får ganska bra kretik där, tror ni verkligen inte att detta kommer driva upp priserna markant?

Nej det tror jag inte. Då försvinner ju en del av fördelen med dem om priset höjs. Om de skulle gå upp i pris beror dock mest på hur mkt de som tillverkar/säljer dem vill tjäna per par, eller om testen blev dyr att genomföra/tvingades köpa många annonser...! ;) Observera MYCKET ironi mot att alltid lita blint på tester i Hi fi-tidningar!

För att inte prata om alla butiker som kommer vilja ta in dem(vilket kanske betyder en massa mellan händer) Så jag ser det personligen som en stor fördel att det är endast en butik som säljer dem och att de inte är enormt känd, detta gör ju att JAG kan köpa bättre högtalare till ett billigare pris(för stunden ialla fall).

Ju fler som säljer dem, borde ju innebära större konkurrens och därmed lägre priser...eller? Sen finns det företag som KEF & Rotel (tyvärr några av mina favvomärken ljudmässigt) som styr sina butiker med järnhand, vilket *suck* INTE leder till lägre priser eftersom butiker som vill ha lägre pris inte får sälja dem. :D

Så ni som är osäkra, varför inte köpa hem högtalarna och prova dem i ert eget system? Ni behöver väll ingen som berättar för er vad som är bra och vad som är dåligt, ni kan ju avgöra det helt själva. Och är det inte så att högtalare kan gej olika uppfattningar beronde på rum, stärkare och allt annat tänkabart?

Om nu högtalarna inte skule vara bra så är det väll bara till att skicka till baka dem, så mycket jobb kan det ju inte vara.

Det är ett ganska stort jobb samt kan kosta en del i frakt. Man måste ju sedan få hem andra högtalare och jämföra med, att bara lyssna på dem hemma utan någon speciell referens vet jag inte vad det skulle vara värt i DETTA fall. Blir man nöjd ändå är det dock bara bra... :)
Kan hålla med om att det alltid är bäst att lyssna själv eftersom alla har olika smak, men XTZ är svårare att lyssna på än övriga märken. Därav mitt förslag på en "större" test här på forumet! Har oxå själv flera gånger efterlyst någon som vill dema dem för mig här i sthlm, men aldrig fått ngn inbjudan... B)

mneminic - Och skulle man följa ditt sista resonemang/lite hårddraget skulle ju detta forum i så fall inte ha något värde eftersom det är en plats för att få goda tips/idéer av just andra... :D

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 september 2004 - 23:49.

Postad 07 september 2004 - 00:02

Perra
  • Perra
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tjo

Happ nu sitter man här å tittar på högtalare mitt i natten igen..

Vad jag förstått så e det ett par av er som var ner och lyssnat hos fyndbörsen, ingen av er som passade på att lyssna på Yamaha's NS-555 samtidigt?
Dom ligger kring samma pris och verkar vara bestyckade ytterst snarlikt.
Största skillnaden e diskanten och att Yamahan har ett 5" mellanregister..

/Perra

Postad 07 september 2004 - 00:15

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Jag provade spela en sweep från 200hz-18hz på min ZTX 10 sub, man märkte klart att den spelade tonerna olika högt, är detta något test man kan göra på högtalare med?

//Jimmy

Postad 07 september 2004 - 17:16

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
det blir nog inga XTZ för mig... blir Avance istället :o Dana 503
Lyssnade på dom idag med en H/K avr-230. lät mycket rent och fint.
Tyckte först att de va lite för lite tryck men de beror mycket på att rummet va så lite och att ljudet inte kom rätt. Fick tipset om att huka mig ner så ljudet kom "mitt i ansiktet" istället och då blev det ännu bättre!
En sub till detta och det kommer bli mmmmmmmmmm... :lol: B)

Postad 07 september 2004 - 17:32

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Tyckte först att de va lite för lite tryck men de beror mycket på att rummet va så lite och att ljudet inte kom rätt. Fick tipset om att huka mig ner så ljudet kom "mitt i ansiktet" istället och då blev det ännu bättre!
En sub till detta och det kommer bli mmmmmmmmmm...  :lol:  B)

Hmmm...ett litet rum bör inte ha någon större betydelse i detta fall, men allt är ju inte 100%! Måste få fråga om du stod upp vid lyssningen? Sittande ska man definitvt inte behöva huka sig ner för att få "ljudet i ansiktet" även i ett litet rum...om högtalarna är placerade i lyssninghöjd/rätt höjd? :lol:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 september 2004 - 17:35.

Postad 07 september 2004 - 17:39

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

En sub till detta och det kommer bli mmmmmmmmmm...  :lol:  :lol:

Hmmm...ett litet rum bör inte ha någon större betydelse i detta fall, men allt är ju inte 100%! Måste få fråga om du stod upp vid lyssningen? Sittande ska man definitvt inte behöva huka sig ner för att få "ljudet i ansiktet" även i ett litet rum...om högtalarna är placerade i lyssninghöjd/rätt höjd? :huh:

Mvh JB

ja stod ca 1.5m framför högtalarna så då kom jag mycket längre upp med lyssning än vad det egentligen ska vara.
lät då iaf bättre när jag hukade mig ner. :lol:
ljudet måste juh få lite yta att spridas på för att få det fylligt. när man sitter i en soffa flera meter framför högtalarna så låter det betydligt mycket bättre än om man står nära dom. testa själv B)

Postad 07 september 2004 - 23:24

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

ja stod ca 1.5m framför högtalarna så då kom jag mycket längre upp med lyssning än vad det egentligen ska vara.
lät då iaf bättre när jag hukade mig ner. :o
ljudet måste juh få lite yta att spridas på för att få det fylligt. när man sitter i en soffa flera meter framför högtalarna så låter det betydligt mycket bättre än om man står nära dom. testa själv :lol:

Då är jag helt me på noterna...du var inte rätt placerad i förhållande till högtalarna...och så måste det ha varit ett JÄTTElitet rum... B)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 september 2004 - 23:26.

Postad 07 september 2004 - 23:26

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

lät då iaf bättre när jag hukade mig ner. :o
ljudet måste juh få lite yta att spridas på för att få det fylligt. när man sitter i en soffa flera meter framför högtalarna så låter det betydligt mycket bättre än om man står nära dom. testa själv :lol:

Då är jag helt me på noterna...det var ju ett JÄTTElitet rum och du var inte bra placerad i förhållande till högtalarna... B)

Mvh JB

haha, va trodde du ja mena då? typ ett rum på 1.5kvadrat eller? :lol:

Postad 07 september 2004 - 23:28

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

haha, va trodde du ja mena då? typ ett rum på 1.5kvadrat eller?  B)

:o ...Näe, men att rummet var så litet att du inte kom längre än 1,5 meter ifrån burkarna... :lol:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 september 2004 - 23:29.

Postad 07 september 2004 - 23:42

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
hehe... aja... :o

nån här som hört Avance högtalare och kan jämföra dom med XTZ? eller är dom som jag tror ojämförbara? :lol: hehe

Postad 08 september 2004 - 16:15

Unregisteredcaabd87f
  • Unregisteredcaabd87f
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Vet inte om någon annan redan har skrivit det här, men enligt ett mail jag fick från XTZ så är W2MT inne på test hos en icke namngiven hifi tidning nu. Resultatet skulle komma om "några veckor".

Vet fortfarande inte om jag ska slå till nu på en gång eller vänta på att testet publiceras först... Det är GRYMT svårt att välja högtalare!

Dessutom kommer XTZ att presentera två nya subbar i höst/vinter som enligt de på XTZ skulle bli väldigt prisvärda (ovanligt ordval ;) ).

Redigerat av Unregisteredcaabd87f, 08 september 2004 - 16:17.

Postad 09 september 2004 - 12:09

liroj
  • liroj
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Yiihaaaaaaaaa!

Nu ligger mina XTZ W2MT på posten och väntar!!!!!! Hem hem hem... ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.