Har nu haft hemma Black Diamond V.2 i några dagar och jämfört med mina XTZ W2MT.
När jag kopplade in Black Diamond V.2 så fick jag nästan en chock, när jag växlade mellan W2MT och Black Diamond V.2 så lät dessa (Black Diamond) inte alls bra! (Efter att de vann testen i Hifi & Musik så var mina förväntningar extremt höga).
Jag trodde först att det var något fel på dem eftersom ljudet lät enormt instängt och tråkigt. Men efter en stund jag att detta beror på W2MT: s högre verkningsgrad vilket lurar örat ordentligt Här insåg jag att W2MT måste ha en väldigt hög verkningsgrad (för enligt specen så är ju inte Black Diamond extremt trögdriven)
Efter denna chock så började jag testa:
Verkningsgraden är en avvägning (varför nämns inte detta i tester?). Men jag anser att en hög verkningsgrad är en stor fördel. När man A-B testar så är det verkligen stor skillnad på Black Diamond V.2 och W2MT och då är ändå impedansen lite lägre i Black Diamond (4 vs ca 5-6 ohm)
Jag har tagit hänsyn till skillnaderna i verkningsgrad och reglerat förstärkarens volym så att de spelat lika högt när jag AB testat.
1-0 till XTZSen kunde jag inte låta bli att testa ljudtryck mellan dessa (kanske inte så viktigt för vissa men väldigt viktigt för andra, men ibland är det kul att spela högt) och eftersom verkningsgraden är högre i W2MT samt dess dubbla 6,5 " basar samt en 6,5" i mellanregistret så är det även där väldigt stor skillnad,
Black Diamonds enda 6,5" får verkligen arbeta hårt och det går att spela hyfsat högt utan att det låter illa men man märker när basen får arbeta hårt så tappar högtalaren greppet om kvalitén vilket leder till ett lite ”grötigt" ljud. Men ljudtrycket som BD presterar räcker säkert för många.
W2MT spelar här i en annan "division". Här kan man spela fruktansvärt högt,

det går att spela så högt att man börjar undra om det är onyttigt för öronen och man märker att lösa föremål i rummet börjar vibrera (vid fösta testet så trodde jag att min aktiva sub måste vara på, men det var den inte

). Dessutom låter det väldigt bra även vid höga volymer vilket gör det väldigt lätt att man inte märker hur högt man spelar förrän det kommer in någon i rummet och vrålar "vrid ner för f…n ")
Hade som sagt Proson Stratego som jämförelse och visst kunde denna spela högre men någon jätteskillnad i ljudtryck upplevde jag inte.
Dessutom så har Stratego mycket "hårdare" bas som blir riktigt jobbig att lyssna på vid höga volymer. Kompletterar man W2MT med en aktiv sub så har man tryck som räcker för de allra flesta.

Här imponerar W2MT stort.
2-0 till XTZNär man sen endast lyssnar till Black Diamond V.2 så inser man att dessa håller väldigt hög klass och kvalitéerna "växer" fram sakta men säkert så man förstår att det är en bra högtalare

som har ett väldigt jämt frekvensomfång där inget direkt sticker ut utan har en bra balans i ljudet.
Detta är viktigt att veta när nu testen går vidare:
Diskanten i Black Diamond V.2 är bra och väldigt lagom i nivå vilket gör att lyssningen blir behaglig men jämför man med W2MT så märker man att banddiskanten ÄR bättre
* Diskanten är bättre med både ett klarare och mer behagligt ljud särskilt vid lite högre volymer
* Man upplever mer detaljer (kanske pga. att den går högre i frekvens?)
* Sitter man och AB testar så hör man att Black Diamond V.2 :s diskant är lite "rå" i ljudet .
3-0 till XTZNär det gäller mellanregistret så tycker jag att båda låter väldigt bra samt att de låter väldigt likt.
Jag kan inte hitta några brister på någon av dessa, det känns dock som att det saknas lite (här är jag dock inte helt säker på vad som är helt korrekt och skillnaden är väldigt liten) av det nedre mellanregistret i Black Diamond V.2 eller omvänt att W2MT har lite mer "kropp", som ex att mansröster låter lite ljusa i Black Diamond V.2.
4-1 till XTZBasen skiljer det sig ganska mycket mellan dessa två. Basen i W2MT har klart mer energi i övre basregistret men ändå med bibehållen djupbas. Här tycker jag W2MT är totalt sett bättre än Black Diamond V.2. (Även i Hifi & Musik:s test så påpekar de V.2:an saknar lite attack i basen) Basen låter väldigt exakt i W2MT med lagom av allt och det finns både pondus och kontroll och dessutom går den djupt .Basen kan ändras i karaktär med hjälp av baspluggar vilket funkar bra, det blir väldigt olika karaktärer på basen beroende på hur många pluggar som används detta är en användbar finess.
Dock tycker jag att båda högtalarna har en bra basåtergivning och de klarar sig bra helt utan subwoofer. Men för de som även kräver den sista oktaven i basen under 30Hz så måste man komplettera med en aktiv sub (detta är ingen brist utan så är det med de allra flesta fullregisterhögtalare)
Som någon påpekade så tar det ett tag innan basen blommar ut till sin fulla rätt. Helt klart märkte man att den ”växte” till sig under tiden då man spelade in dem
5-1 till XTZSlutställning 5 - 1 till XTZ W2MTEn slutkommentar känns ganska överflödig men om jag var nöjd med mina XTZ W2MT innan denna jämförelse så är jag ENORMT nöjd just nu för jag börjar nästan tro att jag köpt en High end högtalare för 3695:- vilket känns väldigt bra.
Redigerat av Unregistered3db4ee7e, 14 augusti 2004 - 18:24.