Jo, byta reciever.
Men det där folk snackar om "tapelope" och så då?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k?
Startad av
Agazzie
, Sep 24 2004 21:29
62 svar till detta ämne
27 relaterade trådar
Postad 26 September 2004 - 09:00
Men det där folk snackar om "tapelope" och så då? Postad 26 September 2004 - 11:16
krasse: Jag hade diskanten på minus minus. Klart ettrig diskant ändå...991 stegen har en ljus karaktär. Blev billigare att byta högtalare än att börja köpa rör baserad utrustning.
Mvh/M Postad 26 September 2004 - 16:27
Åkaj.
Jag har själv aldrig upplevt RC-L som några besvärliga högtalare på det viset som du beskriver dom. Faktum är att jag tycker RC-L är några av de mest neutrala högtalarna jag har lyssnat på i den prisklassen. Rörförstärkare tycker jag inte är nödvändigt att fundera på om man köper RC-L, enligt min mening så funkar det bra med de flesta förstärkare. Givetvis så kan det ju finnas undantag (det gör det nästan alltid). Jag har iochförsej lagt märke till att vissa källor (cd-spelare och liknande) inte alltid är så lyckade och ibland kan ge upphov till bl.a. lite vass diskant och liknande, men jag anser inte att det beror på högtalarna, snarare elektroniken och förmodligen källan (vare sej det är dvd-spelare eller cd-spelare eller vad man nu använder som källa)... RC-L avslöjar helt enkelt bristerna hos sämre elektronik lite mer än vad "sämre" högtalare gör. Dock så tycker jag RC-L är mer förlåtande än många andra högtalare trots detta. ALR Jordan är t.ex. inte alls lika förlåtande. Spelar man på deras högtalare och använder "fel" källa så kan diskanten blir riktigt enerverande. Postad 26 September 2004 - 16:35 Tapeloopen kan man ibland använda för att koppla in RC-boxen, men förutsättningen är att det finns en tape-loop. Sen är det nog så många gånger (även då tape-loopen finns) att tapeloopen inte fungerar i flerkanals-läge. Det man då får göra är att prioritera NÄR högtalarna ska ges bäst förutsättningar. Väljer man att högtalarna ska prestera max när man spelar upp 2-kanals musik så är problemet löst. Då kopplar man bara RC-boxen mellan cd-spelaren (eller dvd-spelaren) och förstärkaren. På så sätt kan man utnyttja RC-boxen vid när man lyssnar på cd-skivor eller tvåkanals musik... Det ska tilläggas att boxen INTE tillför RC-L högtalarna något! Man får inte högre kvalitet på ljudet med RC-boxen. Boxen är till för att reducera problem med rummet INTE för att göra högtalarna bättre! M.a.o. så är högtalarna väldigt kompetenta redan utan box. Använder man boxen så kan man reducera problem som rummet ställer till med. I de flesta fall så tror jag iochförsej inte att man behöver göra några speciella justeringar m.h.a. boxen, men det är vad jag tror. Är det något jag har hört folk som har RC-L brukar justera med boxen så är det att dämpa basen lite! Små rum i kombination med mindre lyckad placering av högtalarna kan resultera i lite väl mycket bas. Tänk på att RC-L spelar ner till 24Hz och det är avgrundsdjupt! Postad 26 September 2004 - 19:07
Krasse ! jag håller med dig . Ergo rc-l`s diskant/mellanreg är neutralt med ett uns värme i.
JAg har kört dom med Hk 6850 /Sat Amplefix och nu med rotel 1068-Vincent Sp-331 och och ljudet har aldrig varit vasst eller hårt snarare tvärtom.. Väldigt skönt detaljerat lent ljud men även med bett när så behövs Mvh Postad 26 September 2004 - 19:28
hallon, måste bara säga till DIG att det märks att du inte har lyssnat på rel q400.
den är enligt dom flesta nästan för "tung" nht rules-u2-u1...... jag vet att det inte är så många som lyssnat på dessa, men GÖR det... Postad 26 September 2004 - 19:43
Efter lite tweak har jag mätt mina RCL att spela till strax under 20Hz Strecket. De hade rak frekvenskurva (+- 0.5 som högsta diff i mitt rum)
Postad 27 September 2004 - 09:36 Jag håller med dig om att det finns en hel del konkurenter upp till 20'. Däremot tycker jag, liksom krasse, att RC-L faktiskt inte är särskilt vass. Det är den enda Cantonhögtalaren (som jag hört) jag inte tycker har för jobbig diskant. annars brukar jag bli snabbt lyssningstrött. Nu har jag kanske inte provat med extremt ljus elektronik, men en hel del arcam, vilket vissa tycker är ljust (NEUTRALA! säger jag) och det har inte varit problematiskt. I det rum där jag körde sist fick jag visserligen tagga ner diskanten 2 snäpp, men sedan var det lugnt. Postad 27 September 2004 - 22:50 Min Denon AVC-A1D har ju "Tape-2 Monitor", men den är knappt nämnd i handboken och verkar just inte fungera i flerkanalsläge. Så jag har kopplat in ett NAD 218 THX också, med boxen därimellan. Och märker att ljudet blir bäst med boxens rattar i neutral-läge...Tapeloopen kan man ibland använda för att koppla in RC-boxen, men förutsättningen är att det finns en tape-loop. Sen är det nog så många gånger (även då tape-loopen finns) att tapeloopen inte fungerar i flerkanals-läge. Jag har ju ett hyfsat stort rum i trä-radhus, så det kanske inte är så "svårt" för ljudet. Funderar på att sälja min NAD, då min Denon är kraftfull nog för mig. Då kan jag ju koppla in boxen på analoga 5.1 mellan DVD och förstärkare. Postad 24 October 2004 - 12:03
Hur upplever ni era RC-L till hembio?
Center 500/502 klarar de sin uppgift? Skulle vara trevligt om ni vill dela med er av era intryck Postad 25 October 2004 - 11:14
Krasse Det du säger angående rc-boxen stämmer inte, i alla fall inte vad Canton själva säger Enligt Canton är boxen en sorts "digital light" box, den har alltså vissa inbyggda korrigeringar för att linjärisera frekvenskurvan hos rc-l. Den största korrigeringen är nog den för basområdet men det finns flera, tex vid delningsfrekvenserna. Skillnaden är att här går den bara att anpassa till rum och smak vid två fasta frekvenser (bas och diskant). Jag sitter på Cantons informationsblad (i pappersform) på detta, om du är intresserad och har tillgång till fax så skickar jag gärna ett till dig Som svar till Kalenen så kan jag ju säga att RC-L arna dominerar på hembio, även centern 500 gör ett bra jobb. Ps. ber om ursäkt för att jag spårade ur i basdiskussioner tidigare i den här tråden (det blev visst lite mycket vin den kvällen Redigerat av Unregistered4b026b86, 25 October 2004 - 11:18. Postad 25 October 2004 - 15:27
RC-L är mycket bra till hembio liksom till musik, och min CM500 tycker jag fungerar rätt bra också. Och då har jag fortfarande huvudarbetet kvar när det gäller kalibrering av systemet.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |