Projektormässa Cinema Concept - 22-24 oktober
152 svar till detta ämne
69 relaterade trådar
Officiell - Vad är min begagnade projektor värd? (386 inlägg)
|
6 mån sedan
|
* Officiell tråd - LG RD-JT92 * (1220 inlägg)
|
9 år sedan
|
Gästbok för andy76q (79 inlägg)
|
10 år sedan
|
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z3 * (1876 inlägg)
|
11 år sedan
|
* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 * (1887 inlägg)
|
12 år sedan
|
* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 * (1881 inlägg)
|
13 år sedan
|
Trasig projektorlampa: ärende anmält till ARN (147 inlägg)
|
15 år sedan
|
* Officiell tråd - Toshiba MT200 * (673 inlägg)
|
15 år sedan
|
Beggad Z3, hur kollar jag skick? (17 inlägg)
|
16 år sedan
|
sanyo z3 (11 inlägg)
|
16 år sedan
|
Projektors livslängd = 1 1/2 år! (99 inlägg)
|
16 år sedan
|
Trasig Sanyo PLV-Z3 (2 inlägg)
|
17 år sedan
|
Trasig projektor [foto] (11 inlägg)
|
17 år sedan
|
Begagnade projektorer (10 inlägg)
|
18 år sedan
|
Missfärgning på Hitachi PJ-TX100 (7 inlägg)
|
18 år sedan
|
* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 * (1475 inlägg)
|
18 år sedan
|
Gästbok för ryst (48 inlägg)
|
18 år sedan
|
* Officiell tråd - InFocus SP4805 * (1993 inlägg)
|
18 år sedan
|
bästa projen runt 10 000:- (28 inlägg)
|
19 år sedan
|
Val av tyst projektor. (8 inlägg)
|
19 år sedan
|
* Officiell tråd - InFocus SP-7205 * (55 inlägg)
|
19 år sedan
|
TW600, HS50 eller TX200? (8 inlägg)
|
19 år sedan
|
Toshiba MT-200 vs MT-400 (1 inlägg)
|
19 år sedan
|
Gästbok för no_maam ( inlägg)
|
19 år sedan
|
Hitachi 200 Vs Sony HS50 (71 inlägg)
|
19 år sedan
|
Sony HS50 lr HS60? (30 inlägg)
|
20 år sedan
|
sanyo z3 tweaking (4 inlägg)
|
20 år sedan
|
Begagnad projektor? (12 inlägg)
|
20 år sedan
|
MT 200 eller RD-JT92 ? (21 inlägg)
|
20 år sedan
|
Toshiba MT200 vs LG RD JT-92 (15 inlägg)
|
20 år sedan
|
Vilken projektor ska jag köpa? (6 inlägg)
|
20 år sedan
|
Gästbok för Switch (4 inlägg)
|
20 år sedan
|
Onkyo 702 vs 703 ? (6 inlägg)
|
20 år sedan
|
Problem med RD-JT92 (17 inlägg)
|
20 år sedan
|
Inköp av första projektorn, Toshiba MT200? (10 inlägg)
|
20 år sedan
|
tyskland (4 inlägg)
|
20 år sedan
|
NEC HT510 (11 inlägg)
|
20 år sedan
|
hjälp med köp : Hitachi PJ-Tx100 vs BenQ PB6210 (4 inlägg)
|
20 år sedan
|
Gästbok för NightRabbit (24 inlägg)
|
20 år sedan
|
Hur bygga en *"hushbox" (till Z3) (10 inlägg)
|
20 år sedan
|
AE700 bilden "blinkar" (8 inlägg)
|
20 år sedan
|
Toshiba MT-200 vs Benq 7800 (5 inlägg)
|
20 år sedan
|
Färgkod och glans till MDF-duk för en Sanyo Z3 ? (10 inlägg)
|
20 år sedan
|
Service infocus 4805 (14 inlägg)
|
20 år sedan
|
* Officiell tråd - Optoma H77 * (56 inlägg)
|
21 år sedan
|
Test av Sony VPL HS50 och Benq 7700 (25 inlägg)
|
21 år sedan
|
PJ-TX100 vs ComHem (1 inlägg)
|
21 år sedan
|
Nybörjarprojektor för blandad användning (7 inlägg)
|
21 år sedan
|
Powerbuy Sony HS-50 (67 inlägg)
|
21 år sedan
|
yamaha dvd s550 och hitachi tx100 (5 inlägg)
|
21 år sedan
|
Cine4home,s test Z3, AE700, TW200, PJ-100 och HS50 (19 inlägg)
|
21 år sedan
|
TEST: LG RD-JT92 (37 inlägg)
|
21 år sedan
|
Köpa Sony VPL-HS50 från tyskland (182 inlägg)
|
21 år sedan
|
Sanyo Z3 vs Sony HS50 (60 inlägg)
|
21 år sedan
|
benq PE5120 eller Toshiba MT200? (20 inlägg)
|
21 år sedan
|
Panasonic vs. Sanyo (18 inlägg)
|
21 år sedan
|
Kingpin ES240-16:9 (6 inlägg)
|
21 år sedan
|
Nokia 9802s (4 inlägg)
|
21 år sedan
|
Ni med VB problem (300:a, 500:a, 700:a) (136 inlägg)
|
21 år sedan
|
TEST: Sanyo PLV-Z3 (50 inlägg)
|
21 år sedan
|
TEST: Panasonic PT-AE700 (26 inlägg)
|
21 år sedan
|
såg pt-ae700 på reference idag .VB varning (34 inlägg)
|
21 år sedan
|
Proj under 35', Benq, Sharp, Infocus, Sony eller? (10 inlägg)
|
21 år sedan
|
Panasonic PT-AE700 VS. Infocus Screenplay 4805? (10 inlägg)
|
21 år sedan
|
PT-AE700e vs XV-Z201E (17 inlägg)
|
21 år sedan
|
Toshiba MT200 bildstorlek ? (10 inlägg)
|
21 år sedan
|
TEST: InFocus ScreenPlay 7205 (7 inlägg)
|
21 år sedan
|
TEST: InFocus ScreenPlay 4805 (45 inlägg)
|
21 år sedan
|
Ae700 kontra Hitatchi PJ-TX100 (3 inlägg)
|
21 år sedan
|
Postad 22 October 2004 - 11:38
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
InFocus 5700
och
Sharp XVZ200/201
borde vara med då dessa två är de bästa mid-price 576 projar just nu IMO.
Förvisso inte splitter nya men:
Sharp - svärta/kontrast = mumma (hoppas de har löst problemet med lampflicker)
InFocus - färgskala och skärpa över DVI (dcok lite ljus) = gottiz
Ang Projection designs model one - skönt att se att de justerat ner priset rejält.
Särskilt med tanka på att de har allvarliga problem med bildbrus i ljusa scener (tex saving private ryan - i början på discen när han går med familjen ner för en ale mot gravstenarna med moln i bakgrunden - kolla himlen och molnen - bilden är tom brusigare (myrornas krig) än på min InFocus LS110 (hur är det möjligt för en i övrigt så excellent maksin). Såg samma fenomen i andra ljusa scener.
Önskar man bodde närmare Stockholm - lite väl långt att åka från Malmö 
Men visst e man sugen - får jaga upp lite polare och samåka så kanske man kommer iväg trots allt
Mvh
Boogie
Postad 22 October 2004 - 12:05
Grubbe666
-
Grubbe666
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Shit vad skojj det verkar vara! Hade det inte varit så rackarns långt hade jag kanske kört ned och kikat på projjarna.
Ingen som kan ge en liten jämförelse P700 V.S TX100? Väntar med spänning på resultatet!
Hur mycket låter P700 föresten? Eller, det är kanske svårt att säga då man är på en mässa.
Postad 22 October 2004 - 12:13
Unregistered9c302545
-
Unregistered9c302545
-
Användare
-
-
152 inlägg
Shit vad skojj det verkar vara! Hade det inte varit så rackarns långt hade jag kanske kört ned och kikat på projjarna.
Ingen som kan ge en liten jämförelse P700 V.S TX100? Väntar med spänning på resultatet!
Hur mycket låter P700 föresten? Eller, det är kanske svårt att säga då man är på en mässa. 
De stod i olika rum plus att Hitachin hade mycket större bild. Svårt att dra några slutsatser. Pannan hördes inte, så den borde vara ganska tyst! Kanske ska någon modd bryta ut synintrycken och skapa en egen tråd...
Postad 22 October 2004 - 12:23
Grubbe666
-
Grubbe666
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Hur mycket låter P700 föresten? Eller, det är kanske svårt att säga då man är på en mässa.  De stod i olika rum plus att Hitachin hade mycket större bild. Svårt att dra några slutsatser. Pannan hördes inte, så den borde vara ganska tyst!
Kanske ska någon modd bryta ut synintrycken och skapa en egen tråd...
Tack för ditt svar! Jag är jäkligt nervös över att P700:an låter som en dammsugare då jag väl får hem den. Shit vad jag avskyr sådant ljud alltså!
Postad 22 October 2004 - 12:36
Unregistered9c302545
-
Unregistered9c302545
-
Användare
-
-
152 inlägg
Lade först in detta i "Cinema Concept tråden" men fick en känsla av den inte får samma respons där så jag bröt ut den själv. Hoppas det verkar logisk och att jag inte får någon smäll av moddsen.
Mina intryck från mässan:
Först måste jag säga att Jimmy ordnat, som vanligt, en trevlig mässa med massor av godis (inte smågodis alltså... )
Det var två sekvenser som kördes när jag var där. Först så var de HDTV från PC och sen Sagan från DVD.
Fördelen med detta att det var lättare att jämföra de olika modellerna, men samtidigt så blev det lite stelare än förra gången eftersom man kunde önska av demonstratören att ta fram ett visst avsnitt på önskad film. Förmodligen är dock samma material den bästa vägen att gå i längden.
I ena rummet så samsades AE-700, Z3:an, InFocus4805 och LG-RD-JT92. LCD-projektorerna vann mycket på sin högre upplösning när det sändes HDTV-material men när DVD kördes så tycker jag skillnaderna jämnades ut en del. Z3:an gav den bästa bilden i detta gäng. AE-700 led av ett rödstick som kom fram väldigt tydligt i ljusa sekvenser men när det mörknade till lite så var skillnaderna mot Z3:an minimala, och man är nog rejält petig om man upplever ”stora” skillnader.
Sen hade vi en DLP kamp mellan Optoma H77, InFocus7205 och ProjectionDesign Model One MKII. Här tycket jag Optoman levererade den klart bästa bilden och det blev främst tydligt vid HDTV. Bilden var så fruktansvärt klar och äkta. Illusion av verkligheten! Sen var den så tyst att InFocusen borde skämmas. Den lät som en trasig dammsugare bredvid Optoman. Optoman är ju däremot rejält fulare och betydligt större. Model One gav inga direkta lustkänslor och jag placerar nog den sist.
I det stora rummet kördes Sony VPL-HS 50 och Hitachi PJ-TX100. Bilden här var betydligt större än hos de andra projjarna och därmed blir direkta jämförelser svår. Vad jag kan säga är att Sonys imponerade stort och detta måste ses som en liten revansch för Sony. Bilden var mycket bra och enligt min mening markant bättre än Hitachin, som inte var dålig på något sätt. Det skulle varit väldigt intressant att smälla upp Z3:an och H77:an med samma bildstorlek för att jämföra de bästa i sin klass. Är Sonyn värd mellanskillnaden mot Z3:an?
Omöjligt att säga tyvärr….Bildstorleken skilde sig alldeles för mycket.
I de två övriga rummen demades NEC HT410,Toshiba MT-200 och Mitsubishi HC900.
Alla kompetenta men inga kioskvältare.
Optoma H77, Sony HS-50 och Sanyo Z3 var de som jag fastnade mest för.
Väl värt ett besök!
Edit: Jag är helt okänslig mot regnbågar och såg inte en enda på mässan.
Postad 22 October 2004 - 12:42
Unregistered9b8626b8
-
Unregistered9b8626b8
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Ja du gör då verkligen rätt för namnet FAW... Kul att dina intryck var positiva. Instämmer att samma källa är det enda vettiga för att kunna jämföra projjarna... Visst ser Optoman bra ut... det var det jag försökte hinta lite ovan... Lutar åt en själv faktiskt. Sonyn går förvisso på större duk (250 cm mot 190 cm) men har ändå en enorm fördel gentemot de andra eftersom den får gå för sig själv i ett mörkt dedikerat biorum. Oavsett vilket så skulle jag vilja påstå att den är markant ljussvagare än t ex HD2+ projjarna strax utanför. Alla som har varit på CEDIA och/eller CES vet att man inte ens kommer i närheten av att kunna jämföra projjar så här där... Ohlson, ingen anledning att vara orolig... Vi pratar om en demo-projj som budas hit och dit över Europa och som du säkert kan tänka dig hanteras därefter... pacman, 6 x 50 Hz = 300 Hz 7.1, Mits HC900 landar på 24.900:-
Redigerat av Unregistered9b8626b8, 22 October 2004 - 12:49.
Postad 22 October 2004 - 12:47
Unregistered9b8626b8
-
Unregistered9b8626b8
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
En sak till...
Det har efterfrågats lite priser och vad mässerbjudandena går ut på. Svaret måste tyvärr bli att ni får komma dit själva och bli glatt överraskade av. Vi har inte för anledning att bryta mot forumets regler och göra reklam för butiken Cinema Concept som sådan utan vill snarare bara att alla projektorentusiaster skall informeras om vad som ändå måste sägas vara årets hard core event i gebitet i det här lilla kalla o mörka landet...
Redigerat av Unregistered9b8626b8, 22 October 2004 - 12:50.
Postad 22 October 2004 - 12:59
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
pacman, 6 x 50 Hz = 300 Hz
7.1, Mits HC900 landar på 24.900:-
Är det en 6x-spinnare?? Jisses, trodde det va 4. Får det inte detta att gå ihop med tanke på DDR-minne (antar jag) och det låga priset...
Postad 22 October 2004 - 14:01
Unregistered9b8626b8
-
Unregistered9b8626b8
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Oj oj oj.... det blev helt fel där... måste låta bli att svara oeftertänksamt så där i en hast nu när det är full rusch här på mässan...
HC900 är såklart inte en 6-spinnare utan mycket riktigt en 4-spinnare. Därtill har den ett 7-segments färghjul.
Postad 22 October 2004 - 14:08
PJT
-
PJT
-
Användare
-
-
170 inlägg
Bra att du startade en egen tråd för detta!
Det skall bli kul att se vad alla andra tycker, kanske kan vi utse en vinnare om några dagar?
Kan tyvärr inte åka in själv
Cheers
PJ
Postad 22 October 2004 - 14:55
Unregistered51b98627
-
Unregistered51b98627
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Så mina intryck. Tyckte det var kanon att kunna se samma film på alla projektorer. Jag är till skillnad från FireAtWill mycket känslig mot regnbågar så jag är endast intresserad av lcd-projektorerna.
Var framförallt intresserad av Panasonic 700, hade sett den innan på Reference Audio och fick då ett mycket gott intryck. Nu var projektorn för mycket åt det röda hållet. Bristen på att kunna visa svart syntes mycket tydligt när man såg den jämföras mot Infocus 4805. Mer blå-grått än svart. Syntes mycket tydligt i mörka partier. Mycket av skuggdetaljer syntes inte (Morias gruvor) till skillnad mot hur det såg ut på Infocus. (dessa förbenade regnbågar).
Sanyo Z3 var lika (dålig) som Panasonic när det gällde skuggdetaljer och svärta. Dessa såg (i mina ögon) likadana ut i mörka partier. Bättre färgåtergivning men en inte lika ljusstark bild.
Hitachi visades (som påpekats innan) i samma rum som Sony Hs50. Större duk (2.5 m bred). Bilden var relativt sett riktigt dålig. Tror dock att projektorn går att få mycket bättre. Dålig skärpa (ngn som varit och pillat), allt vitt hade en lila ton över sig och överlag bleka färger (syntes tydligt i ett klipp med Austin Powers).
Och så det bästa till sist, Sony Hs 50 (pris ca 32 000 och kommer i början av november). Kanon bild, fullt jämförbar med dlp. Underbara färger och mycket bra kontrast. där man stod och såg Panasonic och Sanyo kunde man, genom ett fönster, titta in och jämföra med Sony. Det var stor skillnad kan man säga. VB lyste med sin frånvaro och jag kunde inte se några krypningar i bilden.
Slutsatsen blir att jag blev lite besviken på mässan. Hade riktat in mig på att köpa en Panasonic eller Sanyo i dagarna men blev splittrad av det jag såg. Den blå-grå svärtan var sämre än jag hade trott. Kan cine4home.de bota det med sin tuning? Eller måste man börja skramla ihop mer pengar?
Redigerat av Unregistered51b98627, 22 October 2004 - 14:57.
Postad 22 October 2004 - 16:14
Unregistered59b6c723
-
Unregistered59b6c723
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Hej
Kul att de första intrycken börjar komma nu. Om man går så spec. så bör ju HC900 rocka totalt, 1500 ANSI lumen och 3500-4000:1. De där ljusvärdena tror jag inte ett dugg på men man får väl anta att den är ljusstark likt IF 5700 men med en enorm skillnad i kontrast.
HC900
Bluffsiffror eller är den bra?
Är inte Optoma h77 och Mitsubishi hc2000 släkt på något sätt?
Postad 22 October 2004 - 16:28
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Just återvänt efter någon timmes titt på alla projektorer på mässan. Jag är inte absolut ingen projektorexpert, men jag har kört på min Panasonic PT-AE300 i ett och ett halvt år nu och är på gång att uppgradera mig, så jag har läst in mig lite och har i alla fall lite koll på vad jag tycker om saker och ting. Här kommer lite intryck från mig (jag tror jag ska försöka ta mig tillbaka på söndag för att se dem igen när dessa intryck har hunnit sjunka in lite):
Rent allmänt så var det mycket mer folk där än vad jag hade räknat med på en fredag mitt på dagen, något som är lite irriterande eftersom jag helst vill vara helt ensam och kunna stå/sitta var jag vill för att få bästa bilden.  Men det är ju egentligen bara roligt att så många verkar vara intresserade så lite trängsel får man helt enkelt ta.
Direkt vid trappan när man kom upp på andra våningen fanns den grymma DLP-uppställningen ProjectionDesigns Model One mkII, Infocus 7205 och Optoma H77. Eftersom jag har lite problem med DLP (kan se regnbågar emellanåt och har en tendens att bli lite yr/illamående om jag tittar för länge) så tittade jag inte så väldigt noga på dessa. Det jag såg var att Optoman hade en ohyggligt grönaktig ton i vissa lägen. Vid ett tillfälle var det en helvit bild som visades och när man kunde jämföra mellan de tre så var Optoman alldels för grönaktig (jag tror det var grönt, kan ha varit blått också). I övrigt fanns det en testbildsekvens som visade vita hjul som rullade mot en grå bakgrund och här kunde jag se regnbågar friskt. Mest såg jag nog på Infocusen, men ProjectionDesign var inte långt efter. I övrigt var det mycket bra bild på samtliga dessa, även om jag tycker att DLP har en tendens att bli lite för "vassa" i bilden, nästan som om det är för hög kontrast.
I det stora avlånga rummet var det i huvudsak en LCD-duell mellan Sanyo Z3 och Panasonic PT-AE700, men även DLP:arna Infoucs 4805 och LG RD-JT92 fanns här. Man växlade mellan att visa Z3 eller LG:n, medan AE700 och 4805 rullade hela tiden. Återigen så tittade jag inte så mycket på DLP:arna även om båda två såg bra ut vid en snabb granskning. De saknade lite skärpa när HDTV material visades, något som jag antar beror på att de har en mycket lägre upplösning än både Z3 och AE700. Men huvudmatchen här var mellan Z3 och AE700 och där tycker jag nog att Z3 var vinnaren. Jag vet inte om det beror på att jag tycker inställningen på AE700 hade alldeles för mycket färgton mot rött eller om att det beror på att jag såg VB på Panasonicen men inte på Sanyon. Dock tyckte jag att jag såg mer detaljer på AE700, små gropar och hudfärgnader i ansikten och likande, medan Z3 hade en något mjukare bild, lite mer utslätad. I stort var de väldigt jämnlika och jag tror nog att oavsett vilken man köper så blir man nöjd, men jag föll i alla fall mer för Z3:an.
I det lilla rummet längst bort körde man Mitsubishi HC900, ytterligare en DLP. Bilden såg rätt bra ut men den levde om alldels för mycket för att ens vara intressant.
En trappa ner hade de Toshiba MT-200 och NEC HT-410, två DLP:er. Här såg jag bara Toshibas projektor, NEC:en visades aldrig när jag tittade ner, och dessutom verkade de inte köra samma bildvisning som övriga projektorer. Bilden såg mycket bra ut med en väldigt djup svärta. Men - återigen - en DLP, så jag avvek utan alltför noggrann titt.
I det stora biorummet hade man slutligen Sonys VPL-HS50 och Hitachi PJ-TX100 uppsatta, två LCD där åtminstone Hitachin har fått väldigt många anhängare. Om man jämförde mellan dessa så var Sonyn helt klart vinnaren, det var ganska stor skillnad när man hastigt växlade mellan dessa. Hitachin hade dels ganska kraftig VB och dels var bilden mer brusig och nästan oskarp. Om man gick in i detta rum och det var Hitachin som körde så var det en bra bild, men så fort man växlade till Sonyn så såg man att det nästan såg ut som att Hitachin blev matad med S-video och Sonyn med HDMI. Helt klart var Sonyns bild den bästa jag såg under dagen (om jag utesluter DLP-projektorerna), även om det var lite svårt att jämföra med Panasonicen och Sanyon eftersom de var i rummet bredvid. Dessutom var det mycket mörkare i Sonyns rum än det stora rummet där Panasonicen och Sanyon visades upp, och om man tänker efter vad de presterade i den omgivningen så är jag ändå imponerad. Skulle vara intressant att köra Sony, Panasonic och Sanyon i exakt samma förhållanden för att se vem som presterar bäst då. Jag lutar fortfarande åt Sony, men frågan är om den är 10k bättre?
Rent allmänt så var det en mycket bra tillställning och även om man kanske inte ska ta så många beslut utifrån jämförelser gjorda på det här sättet så är det ett ypperligt tillfälle att se många projektorer på ett och samma ställe så man kan få en bra överblick på vad som finns att välja mellan.
Det bildmaterial som visades var allt från HDTV-demos till klassikerna LOTR (i Moria och på snötäckta berget), Finding Nemo, Raiders of the Lost Arc, Star Wars (ANH) och Matrix Reloaded. Ingen aning om det var 720p eller 576p. Jag tror att det gick via HDMI i de fall det gick, i DVI eller komponent i övriga fall.
Eftersom det var mycket folk överallt var det svårt att avgöra om projektorerna var tysta eller inte, dock var det ganska uppenbart att Mitsubishin var högljudd, fastän det var lite folk i rummet som småpratade. Även i det stora biorummet där Sonyn och Hitachin var så väsnades det en aning, men jag vet inte hur mycket som var projektorerna och hur mycket som var ventilationen. Jag satte huvudet nära både Sonyn och Hitachin och tyckte att Sonyn var tydligt högljuddare än Hitachin, men jag vet inte om de körde på High- eller Low-mode.
Sammanfattning: Som DLP-ateist (  ) så är jag nu mest sugen på antingen en Sanyo Z3 eller en Sony HS50. Jag fick höra av killen som demade Sonyn att den skulle komma till distributören den 4 november, och sen så gick det fort ut till kund/butik.
Postad 22 October 2004 - 16:29
Unregistered59b6c723
-
Unregistered59b6c723
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Ska vi inte ta allt i en mässtråd, den som redan finns?
Postad 22 October 2004 - 16:40
Unregistered59b6c723
-
Unregistered59b6c723
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Det som är lite kul är när vi har rätt olika synpunkter ibland.
NiToNi
Kan du kommentera hur du tycker att ni har lyckats med kalibrering av projektorerna. Det kan ju vara värdefull information.
Kanske kan det presenteras på föjande sätt
Sony hs50
lampa: high/low
iris: auto antar jag
input: hdmi/dvi eller vad det nu är
Kalibrering: lite kort om val av färgtemperatur, färgkalibrering och väld gamma
Exempelvis
Någon tyckte att ae700 hade lite dåligt med skuggdetaljer jfr med 4805.
Finns det någon video/pc level för dvi via hdmi input? Finns det en anna gammakurva och anpassning av sådan som ger mer skuggdetaljer men som leder till sämre bild på andra sätt. Jag menar att man kalibrerar bilden som man vill ha den och alla vill antagligen inte ha den på samma sätt.
Redigerat av Unregistered59b6c723, 22 October 2004 - 16:47.
Postad 22 October 2004 - 16:41
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Just det, två saker som var lite trista.
Ett: Att vissa av de som demade projektorerna (representanter för företagen antar jag?) inte hade så bra koll som många av de som var där för att titta på dem. Vissa frågor som man hörde ställas fick väldigt svävande svar och det är ju lite synd om de som ställer frågorna inte får konkreta svar, särskilt om de inte vet om att man kan hitta svaren på Prisjakt eller andra likanande ställen.  Även information om vad det var som visades och hur det visas (är det DVD, HTPC, HDTV-material, 576p/720p?? osv) var oklar.
Två: Att de erbjudanden som fanns (som visserligen var mycket bra) kändes riktade till de som skulle skaffa projektor för första gången. Erbjudanden innebar att man kan får en duk av olika märken (och ibland takstativ) + projektor till ett mycket fördelaktigt pris, men för såna som mig som bara vill uppgradera sin projektor så finns det ingenting att tjäna på dessa. Det är lite synd, om det inte är så att man kan få ett bättre pris på projektorn om man inte tar duk-paketet, något som det inte fanns information om.
En riktigt bra sak är dock hemmabio.se:s (fd Cinema Concept) garantierbjudande. 0 döda/lysande pixlar under 6 månader och att lampan ska hålla 1 år eller 750 tim, det som uppnås först för bara 950:- tycker jag är suveränt!
Postad 22 October 2004 - 16:49
Unregistered07ea6e16
-
Unregistered07ea6e16
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Slutsatsen blir att jag blev lite besviken på mässan. Hade riktat in mig på att köpa en Panasonic eller Sanyo i dagarna men blev splittrad av det jag såg. Den blå-grå svärtan var sämre än jag hade trott. Kan cine4home.de bota det med sin tuning? Eller måste man börja skramla ihop mer pengar?
Jag är oxå inne på att köpa en Z3:a eller en AE 700, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Just nu så är den "tunade" AE 700 ifrån Pipro väldigt intressant men jag vill verkligen ha en proj utan VB och Panasonic är ju inte direkt kända för att inte lida av VB. Min nuvarande Z2:a är så gott som fri från VB och den nya Z3:an verkar ju vara ett snäpp bättre så det är kanske bäst att satsa på ett säkert kort, jag slipper ju dessutom göra ett nytt fäste till projen oxå om jag köper en Z3:a.
Postad 22 October 2004 - 16:58
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Hej !
Här kommer mina intryck från mässan. Jag är helt novis i projektorbranschen, och ville främst kontrollera om jag är "regnbågstolerant"...vilket jag tror jag är då jag inte direkt upplevde något problem  ...samt att jag fokucerade på projektorer i max 20.000: klassen.
Sonyn (för dyr för mig i detta läget...) gav en väldigt fin bild, medan Hitachin såg riktigt medioker ut i jämförelse. Liksom tidigare har nämnts så är jag tveksam om detta var den bästa bilden som kunde produceras av TX100:an...men man måste väl anta att det var det  .
Sanyo Z3:an gav bäst bild jämfört med Infocus 4805, tyckte jag...medan Panasonic 700:an gav klar sämst bild av dessa (rödaktig ton som tidigare nämnts).
Den gladaste överaskningen för mig var Toshiba MT200 (tror jag den heter). Den projektorn får mitt pris i "bäst pris/prestanda-testen". Jag tycker att den såg kalasfin ut, men antar att den och Infocus 4805 bör lämna väldigt likartad bild om bägge är "rätt" justerade då de använder sig av samma chips. Toshiban hade dock ingen konkurrerande projektor i samma rum, vilket omöjliggjorde en direkt jämförelse...men bilden kändes väldigt levande med ett lyster som få projektorer kunde visa upp. Detta är en projektor som jag inte hade med i beräkningen när jag åkte dit.
Toppen med denna mässa, men jag hade gärna pratat med fler representanter (Toshibans "säljare" skötte sig bäst, och svarade på alla mina "korkade frågor"). Då det var mörkt överallt så var det svårt att ta reda på vilken projektor som var vilken, vilket iofs är toppen i ett blindtest...men sämre för en "mässa" av denna karraktär.
Toshiba MT200 och Infocus 4805 är nog de projektorer som jag spontant skulle välja emellan idag. Sanyo Z3 kunde ha varit en god konkurrent, men har en liten för hög prislapp i jämförelse med de andra. Panasonic 700 och Hitachi TX100 imponerade inte alls på mig (tyvärr)  .
mvh Mats N
Postad 22 October 2004 - 17:04
Grubbe666
-
Grubbe666
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Postad 22 October 2004 - 17:11
Unregistered9c302545
-
Unregistered9c302545
-
Användare
-
-
152 inlägg
Vad bra det går för P700:an (som jag snart får hem) 
Äsch...Rödsticket kan inte vara dess optimala inställning. Får du bort det så är den underbar, snygg och tyst! Grattis till ett mycket bra köp!
Postad 22 October 2004 - 17:15
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Bara för att få mitt ego uppfyllt så kopierar jag in det jag skrev i den andra tråden om CC:s projektormässa även här.
Just återvänt efter någon timmes titt på alla projektorer på mässan. Jag är inte absolut ingen projektorexpert, men jag har kört på min Panasonic PT-AE300 i ett och ett halvt år nu och är på gång att uppgradera mig, så jag har läst in mig lite och har i alla fall lite koll på vad jag tycker om saker och ting. Här kommer lite intryck från mig (jag tror jag ska försöka ta mig tillbaka på söndag för att se dem igen när dessa intryck har hunnit sjunka in lite):
Rent allmänt så var det mycket mer folk där än vad jag hade räknat med på en fredag mitt på dagen, något som är lite irriterande eftersom jag helst vill vara helt ensam och kunna stå/sitta var jag vill för att få bästa bilden. Men det är ju egentligen bara roligt att så många verkar vara intresserade så lite trängsel får man helt enkelt ta.
Direkt vid trappan när man kom upp på andra våningen fanns den grymma DLP-uppställningen ProjectionDesigns Model One mkII, Infocus 7205 och Optoma H77. Eftersom jag har lite problem med DLP (kan se regnbågar emellanåt och har en tendens att bli lite yr/illamående om jag tittar för länge) så tittade jag inte så väldigt noga på dessa. Det jag såg var att Optoman hade en ohyggligt grönaktig ton i vissa lägen. Vid ett tillfälle var det en helvit bild som visades och när man kunde jämföra mellan de tre så var Optoman alldels för grönaktig (jag tror det var grönt, kan ha varit blått också). I övrigt fanns det en testbildsekvens som visade vita hjul som rullade mot en grå bakgrund och här kunde jag se regnbågar friskt. Mest såg jag nog på Infocusen, men ProjectionDesign var inte långt efter. I övrigt var det mycket bra bild på samtliga dessa, även om jag tycker att DLP har en tendens att bli lite för "vassa" i bilden, nästan som om det är för hög kontrast.
I det stora avlånga rummet var det i huvudsak en LCD-duell mellan Sanyo Z3 och Panasonic PT-AE700, men även DLP:arna Infoucs 4805 och LG RD-JT92 fanns här. Man växlade mellan att visa Z3 eller LG:n, medan AE700 och 4805 rullade hela tiden. Återigen så tittade jag inte så mycket på DLP:arna även om båda två såg bra ut vid en snabb granskning. De saknade lite skärpa när HDTV material visades, något som jag antar beror på att de har en mycket lägre upplösning än både Z3 och AE700. Men huvudmatchen här var mellan Z3 och AE700 och där tycker jag nog att Z3 var vinnaren. Jag vet inte om det beror på att jag tycker inställningen på AE700 hade alldeles för mycket färgton mot rött eller om att det beror på att jag såg VB på Panasonicen men inte på Sanyon. Dock tyckte jag att jag såg mer detaljer på AE700, små gropar och hudfärgnader i ansikten och likande, medan Z3 hade en något mjukare bild, lite mer utslätad. I stort var de väldigt jämnlika och jag tror nog att oavsett vilken man köper så blir man nöjd, men jag föll i alla fall mer för Z3:an.
I det lilla rummet längst bort körde man Mitsubishi HC900, ytterligare en DLP. Bilden såg rätt bra ut men den levde om alldels för mycket för att ens vara intressant.
En trappa ner hade de Toshiba MT-200 och NEC HT-410, två DLP:er. Här såg jag bara Toshibas projektor, NEC:en visades aldrig när jag tittade ner, och dessutom verkade de inte köra samma bildvisning som övriga projektorer. Bilden såg mycket bra ut med en väldigt djup svärta. Men - återigen - en DLP, så jag avvek utan alltför noggrann titt.
I det stora biorummet hade man slutligen Sonys VPL-HS50 och Hitachi PJ-TX100 uppsatta, två LCD där åtminstone Hitachin har fått väldigt många anhängare. Om man jämförde mellan dessa så var Sonyn helt klart vinnaren, det var ganska stor skillnad när man hastigt växlade mellan dessa. Hitachin hade dels ganska kraftig VB och dels var bilden mer brusig och nästan oskarp. Om man gick in i detta rum och det var Hitachin som körde så var det en bra bild, men så fort man växlade till Sonyn så såg man att det nästan såg ut som att Hitachin blev matad med S-video och Sonyn med HDMI. Helt klart var Sonyns bild den bästa jag såg under dagen (om jag utesluter DLP-projektorerna), även om det var lite svårt att jämföra med Panasonicen och Sanyon eftersom de var i rummet bredvid. Dessutom var det mycket mörkare i Sonyns rum än det stora rummet där Panasonicen och Sanyon visades upp, och om man tänker efter vad de presterade i den omgivningen så är jag ändå imponerad. Skulle vara intressant att köra Sony, Panasonic och Sanyon i exakt samma förhållanden för att se vem som presterar bäst då. Jag lutar fortfarande åt Sony, men frågan är om den är 10k bättre?
Rent allmänt så var det en mycket bra tillställning och även om man kanske inte ska ta så många beslut utifrån jämförelser gjorda på det här sättet så är det ett ypperligt tillfälle att se många projektorer på ett och samma ställe så man kan få en bra överblick på vad som finns att välja mellan.
Det bildmaterial som visades var allt från HDTV-demos till klassikerna LOTR (i Moria och på snötäckta berget), Finding Nemo, Raiders of the Lost Arc, Star Wars (ANH) och Matrix Reloaded. Ingen aning om det var 720p eller 576p. Jag tror att det gick via HDMI i de fall det gick, i DVI eller komponent i övriga fall.
Eftersom det var mycket folk överallt var det svårt att avgöra om projektorerna var tysta eller inte, dock var det ganska uppenbart att Mitsubishin var högljudd, fastän det var lite folk i rummet som småpratade. Även i det stora biorummet där Sonyn och Hitachin var så väsnades det en aning, men jag vet inte hur mycket som var projektorerna och hur mycket som var ventilationen. Jag satte huvudet nära både Sonyn och Hitachin och tyckte att Sonyn var tydligt högljuddare än Hitachin, men jag vet inte om de körde på High- eller Low-mode.
Sammanfattning: Som DLP-ateist () så är jag nu mest sugen på antingen en Sanyo Z3 eller en Sony HS50. Jag fick höra av killen som demade Sonyn att den skulle komma till distributören den 4 november, och sen så gick det fort ut till kund/butik.
Just det, två saker som var lite trista.
Ett: Att vissa av de som demade projektorerna (representanter för företagen antar jag?) inte hade så bra koll som många av de som var där för att titta på dem. Vissa frågor som man hörde ställas fick väldigt svävande svar och det är ju lite synd om de som ställer frågorna inte får konkreta svar, särskilt om de inte vet om att man kan hitta svaren på Prisjakt eller andra likanande ställen. Även information om vad det var som visades och hur det visas (är det DVD, HTPC, HDTV-material, 576p/720p?? osv) var oklar.
Två: Att de erbjudanden som fanns (som visserligen var mycket bra) kändes riktade till de som skulle skaffa projektor för första gången. Erbjudanden innebar att man kan får en duk av olika märken (och ibland takstativ) + projektor till ett mycket fördelaktigt pris, men för såna som mig som bara vill uppgradera sin projektor så finns det ingenting att tjäna på dessa. Det är lite synd, om det inte är så att man kan få ett bättre pris på projektorn om man inte tar duk-paketet, något som det inte fanns information om.
En riktigt bra sak är dock hemmabio.se:s (fd Cinema Concept) garantierbjudande. 0 döda/lysande pixlar under 6 månader och att lampan ska hålla 1 år eller 750 tim, det som uppnås först för bara 950:- tycker jag är suveränt!
Postad 22 October 2004 - 17:31
Unregistereddab264e4
-
Unregistereddab264e4
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag frågade sanyo killen om det var 720p som matades ut från dvd...vet inte sa han hehe. Satte på menyn o kikade då var det 576p som kördes på allt dvd material, jag gick ut till killarna vid dvd:n och frågade om dom kunde slå på 720p istället men det klarade tydligen inte dvd:n av märkligt på en projj mässa. Men dom hade ju lite 1080i från htpc som dom drog igång som man fick se vad projjorna gick för varje fall. har själv en ae700 och tyckte den på mässan kändes fel inställd, väldigt hög röd ton men men kanske nån som vart o pillat efter kalibrering. om jag jämför ae700:an och z3 som dom var på mässan tycker jag z3:an kändes vassare, helt utan fpn skulle jag inte säga men ytterst lite absolut inte störande. Hs50:an verkade ju vass men väldigt svårt att jämföra med z3 och ae700:a pga storleken på bilden. Men framför allt så tycker jag det mesta man såg var riktigt bra, ta en jämförelse 2 år tillbaka i tiden...
Jag filmade lite snabbt ae700 och z3 bredvid varandra men har ingen plats att ladda upp det på... nån som har det så kan jag ladda upp det till er.
Det var lite synd att dom inte körde 720p bara så man ser hur dom kör dvd på max kvalitet.
Postad 22 October 2004 - 17:37
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Toshiban drevs via komponent (enligt säljrepresentanten). Perfekt för mig som bara har komponent, men borde inte DVI varit ett mer logiskt val för dem då bilden torde kunna bli än bättre..då det även finns DVI-kontakt på Toshiban!!? Ett: Att vissa av de som demade projektorerna (representanter för företagen antar jag?) inte hade så bra koll som många av de som var där för att titta på dem. Vissa frågor som man hörde ställas fick väldigt svävande svar och det är ju lite synd om de som ställer frågorna inte får konkreta svar, särskilt om de inte vet om att man kan hitta svaren på Prisjakt eller andra likanande ställen. Även information om vad det var som visades och hur det visas (är det DVD, HTPC, HDTV-material, 576p/720p?? osv) var oklar.
Jag håller helt med. Mina taffliga frågor fick jag svar på, men på "svårare" frågor som de mer insatta besökarna ställde gavs det bara svävande svar  . Det borde väl vara värt att ställa dit en representant som är "expert" på området...kan man tycka. I detta forum ser man ju att det kommer att åka besökare från många håll i Sverige, och åker man 50-100 mil så vill man nog få svar på de frågor som dyker upp. Butikens säljare som höll till vid entrédörren verkade dock väldigt insatta och bra att prata med. Det är möjligt att det är andra säljrepresentanter där på helgen, då den största anstormningen av besökare kommer. mvh Mats N
Postad 22 October 2004 - 18:20
solid studio
-
solid studio
-
Användare
-
-
138 inlägg
Först måste jag säga att Jimmy ordnat, som vanligt, en trevlig mässa med massor av godis (inte smågodis alltså... )
Det var två sekvenser som kördes när jag var där. Först så var de HDTV från PC och sen Sagan från DVD.
Fördelen med detta att det var lättare att jämföra de olika modellerna, men samtidigt så blev det lite stelare än förra gången eftersom man kunde önska av demonstratören att ta fram ett visst avsnitt på önskad film. Förmodligen är dock samma material den bästa vägen att gå i längden.
I ena rummet så samsades AE-700, Z3:an, InFocus4805 och LG-RD-JT92. LCD-projektorerna vann mycket på sin högre upplösning när det sändes HDTV-material men när DVD kördes så tycker jag skillnaderna jämnades ut en del. Z3:an gav den bästa bilden i detta gäng. AE-700 led av ett rödstick som kom fram väldigt tydligt i ljusa sekvenser men när det mörknade till lite så var skillnaderna mot Z3:an minimala, och man är nog rejält petig om man upplever ”stora” skillnader.
Sen hade vi en DLP kamp mellan Optoma H77, InFocus7205 och ProjectionDesign Model One MKII. Här tycket jag Optoman levererade den klart bästa bilden och det blev främst tydligt vid HDTV. Bilden var så fruktansvärt klar och äkta. Illusion av verkligheten! Sen var den så tyst att InFocusen borde skämmas. Den lät som en trasig dammsugare bredvid Optoman. Optoman är ju däremot rejält fulare och betydligt större. Model One gav inga direkta lustkänslor och jag placerar nog den sist.
I det stora rummet kördes Sony VPL-HS 50 och Hitachi PJ-TX100. Bilden här var betydligt större än hos de andra projjarna och därmed blir direkta jämförelser svår. Vad jag kan säga är att Sonys imponerade stort och detta måste ses som en liten revansch för Sony. Bilden var mycket bra och enligt min mening markant bättre än Hitachin, som inte var dålig på något sätt. Det skulle varit väldigt intressant att smälla upp Z3:an och H77:an med samma bildstorlek för att jämföra de bästa i sin klass. Är Sonyn värd mellanskillnaden mot Z3:an? Omöjligt att säga tyvärr….Bildstorleken skilde sig alldeles för mycket.
I de två övriga rummen demades NEC HT410,Toshiba MT-200 och Mitsubishi HC900. Alla kompetenta men inga kioskvältare.
Optoma H77, Sony HS-50 och Sanyo Z3 var de som jag fastnade mest för.
Väl värt ett besök!
Edit: Jag är helt okänslig mot regnbågar och såg inte en enda på mässan.
hmm, kunde inte sagt bättre... enligt mej så vann z3:an och hs50, beror på budget vilken det blir. kanon mässa, lite små luddiga saker som nämdes tidigare men annars outstanding.
Postad 22 October 2004 - 20:00
merry
-
merry
-
Forumräv
-
-
685 inlägg
 vore ju praktiskt om man höll sig i en tråd
Postad 22 October 2004 - 20:19
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Ok, nu är det dags för mig att försöka skriva ihop mina intryck från dagen. Jag var där i goda 2.5 timmar och kollade på alla projektorer flera gånger för att verkligen bygga en uppfattning om dem.
Ska börja med att säga att jag inte gillat LCD tekniken speciellt fram till nu, pga VB, FPN och kraftig screendoor vilket gjort att varje gång jag sett en LCD har jag retat mig mera på problemen än kunnat njuta av bilden. Speciellt i fallen när man sett dem i samband med DLP projektorer som fram till nu har en "klarare" bild.
Men bara lugn, ska inte göra det till ett teknikkrig detta. Jag VILL att LCD tekniken ska ta ett ordentligt steg framåt då jag är lite regnbågskänslig, så varje gång det kommer en ny LCD springer jag och tittar om de kommit fram så pass att jag kan tänka mig att inte längre leva med problemet.
Så, det var med stor spänning jag gick till mässan för och se dessa nya mirakel. Speciellt nya Sony HS50.
Började med att kliva in i andra rummet för och se Sanyo z3 vs Panasonic AE700. Jag har sett AE700 förut och håller med om att den inte var så bra kalibrerad, pga rödstick i bilden. Däremot har jag den hyfsat i minne och man kunde i alla fall se några av dens styrkor via smoothscreen etc.
Tycker inte det direkt kändes som någon skillnad i kontrasterna mellan dem, utan de verkade vara rätt likvärdiga. Sanyon kändes lite klarare än AE700 och hade lite mera "punch" i bilden. Däremot hade Sanyon nått som jag fann mycket irriterande, kraftigaste screendooren av alla projektorer på hela mässan. Kändes som bilden vart uppslicad i små bitar, störs man inte av det var den dock utmärkt. Lite VB fanns det, men det var inte alls markant till en grad där det var störande.
AE700 däremot har ingen screendoor alls vilket får bilden att bli lite mjukare, däremot lider den av VB vilket det förra exemplaret jag såg gjorde med.
På det stora hela är dem mycket bra projektorer med sina fördelar och nackdelar, klart bättre än sina föregångare. De var i samma rum som infocus 4805 och LG-RD-JT92 så jag ska försöka göra lite jämnföringar mot dem med. Kontrasten i de båda LCD maskinerna har klart blivit bättre än tidigare då det inte var någon markant skillnad i svärta mot de båda DLP maskinerna som är specade till 2000:1 och 2500:1 i kontrast. Visst märktes det en viss skillnad, men inte alls så markant som vid tidigare LCD maskiner.
Bilden är lite klarare i DLP maskinerna och så länge det kördes DVD material verkade de flesta tycka om bilden bättre i dem. Däremot så fort HDTV material sattes på märktes extra upplösningen i LCD direkt och det blev det omvända, där de flesta klart tyckte om bilden bättre i LCD:erna.
Jag blev possitivt överaskad av LG-RD-JT92 som jag tyckte var strået vassare än IF4805. Dem visade den inte så mycket då den samsades om plats med z3, men när de gjorde det tyckte jag bilden var något klarare än IF4805 och kontrasten något bättre. Intressant är att jag som är regnbågskänslig kände av dessa två 4x spinnare mindre än när jag stod i rummet med de 3 HD+ projektorerna...ett plus för dessa två som jag mest skrivit av förut pga 4x.
Sen gick jag in och tog mig en ordentlig titt på nya Sony HS50, och gick ut och in från det rummet många gånger för att direkt jämnföra med de andra projektorerna runt om kring i lokalen. Såg säkert en 30 minuter material med den. Kan bara säga en sak...WOW...Den lider inte av något av de problemen jag ser som synonymt med LCD, absolut ingen VB, ingen SDE och väldigt lite screendoor. Var tvungen att gå ganska nära för att störas av Screendoor, kändes snarare som punkter i hörnen på pixlarna istället för markerat som en fyrkant runt om. Bra mycket mindre än tex z3, men inte lika lite som AE700 av förklarliga själ.
Kontrasten var verkligen top-notch. Man verkligen kände kontrastomfånget när man kollade in den, så gått som alla andra projektorer på mässan kändes svagare i kontrasten vilket får en att känna att Sony inte helt ljuger om kontrasten.
Bilden var också väldigt lugn, färgerna mycket bra och sen eftersom den hade total avsaknad av VB och SDE, och mycket lite screendoor så kändes den lika ren i bilden som DLP maskinerna. Det ryckte kraftigt i uppgraderingsnerverna när jag såg den.
Såg egentligen bara en sak som man skulle kunna se som en svaghet. Den var lite svagare i ljuset än de DLP maskiner man jämnförde med utanför. En annan sak var när den gick in i väldigt mörka scener, där så gott som allt var mörkt. Kontrasten var helt suverän men man märkte lite av att den går ner i ljusstyrka då allt blev rätt mörkt.
Sen stackars Hitachi TX-100, vilket är en bra LCD även i mina ögon. Lite svagare i kontrasten än nya z3 och AE700 men inte jättemarkant, när jag såg den med AE700 tidigare tyckte jag den klarade sig riktigt bra. Här hade den i alla fall den hopplösa uppgiften att bli visad tillsammans med Sony HS50 och när man switchade mellan dem blev det pinsamt jobbigt för den. SDE formligen hoppade fram, även om man inte tänkt på det så mycket om det bara varit den. Sen när det var mörka scener i tex Sagan om ringen så gick den från att förut kännas som rätt bra kontrast till att nu se ut som en grådaskig maskin från 2001. Så pass bra är kontrasten i Sonyn.
Var även uppe och tittade på mitsubishi 900 som jag tyckte var en utmärkt projektor, väldigt mycket tryck i bilden och riktigt bra kontrast. Till skillnad mot några tidigare talare så tyckte jag den var bland de bättre projektorerna på mässan.
Sen till shootouten mellan de tre HD2+ maskinerna:
Optoma H77, InFocus7205 och ProjectionDesign Model One MKII.
Var inte direkt där för att se dem men ska försöka sammanfatta lite snabbt. När man såg rent vitt material såg man att de var lite olika kalibrerade vilket är lite tråkigt, den enda som kändes rätt vit var IF de andra drog åt olika färger. Det till trotts så kändes Optoman ett ganska markant steg bättre än de andra på, färgerna kändes mera mättade och kontrasten kändes bättre. Till råga på allt var den riktigt tyst i jämnförelse med IF också. Enda nackdelen är väl att den är ganska ful
Aja det var mina tankar för denna gången, hoppas de hjälper nån.
Postad 22 October 2004 - 20:21
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
jaha, här fanns det en till tråd för mässan...jag som skrev långt långt i andra tråden. Vore bra och hålla allt i en kanske? Skickar in mitt inlägg här med och hoppas att nån admin stänger nån av dem.
Ok, nu är det dags för mig att försöka skriva ihop mina intryck från dagen. Jag var där i goda 2.5 timmar och kollade på alla projektorer flera gånger för att verkligen bygga en uppfattning om dem.
Ska börja med att säga att jag inte gillat LCD tekniken speciellt fram till nu, pga VB, FPN och kraftig screendoor vilket gjort att varje gång jag sett en LCD har jag retat mig mera på problemen än kunnat njuta av bilden. Speciellt i fallen när man sett dem i samband med DLP projektorer som fram till nu har en "klarare" bild.
Men bara lugn, ska inte göra det till ett teknikkrig detta. Jag VILL att LCD tekniken ska ta ett ordentligt steg framåt då jag är lite regnbågskänslig, så varje gång det kommer en ny LCD springer jag och tittar om de kommit fram så pass att jag kan tänka mig att inte längre leva med problemet.
Så, det var med stor spänning jag gick till mässan för och se dessa nya mirakel. Speciellt nya Sony HS50.
Började med att kliva in i andra rummet för och se Sanyo z3 vs Panasonic AE700. Jag har sett AE700 förut och håller med om att den inte var så bra kalibrerad, pga rödstick i bilden. Däremot har jag den hyfsat i minne och man kunde i alla fall se några av dens styrkor via smoothscreen etc.
Tycker inte det direkt kändes som någon skillnad i kontrasterna mellan dem, utan de verkade vara rätt likvärdiga. Sanyon kändes lite klarare än AE700 och hade lite mera "punch" i bilden. Däremot hade Sanyon nått som jag fann mycket irriterande, kraftigaste screendooren av alla projektorer på hela mässan. Kändes som bilden vart uppslicad i små bitar, störs man inte av det var den dock utmärkt. Lite VB fanns det, men det var inte alls markant till en grad där det var störande.
AE700 däremot har ingen screendoor alls vilket får bilden att bli lite mjukare, däremot lider den av VB vilket det förra exemplaret jag såg gjorde med.
På det stora hela är dem mycket bra projektorer med sina fördelar och nackdelar, klart bättre än sina föregångare. De var i samma rum som infocus 4805 och LG-RD-JT92 så jag ska försöka göra lite jämnföringar mot dem med. Kontrasten i de båda LCD maskinerna har klart blivit bättre än tidigare då det inte var någon markant skillnad i svärta mot de båda DLP maskinerna som är specade till 2000:1 och 2500:1 i kontrast. Visst märktes det en viss skillnad, men inte alls så markant som vid tidigare LCD maskiner.
Bilden är lite klarare i DLP maskinerna och så länge det kördes DVD material verkade de flesta tycka om bilden bättre i dem. Däremot så fort HDTV material sattes på märktes extra upplösningen i LCD direkt och det blev det omvända, där de flesta klart tyckte om bilden bättre i LCD:erna.
Jag blev possitivt överaskad av LG-RD-JT92 som jag tyckte var strået vassare än IF4805. Dem visade den inte så mycket då den samsades om plats med z3, men när de gjorde det tyckte jag bilden var något klarare än IF4805 och kontrasten något bättre. Intressant är att jag som är regnbågskänslig kände av dessa två 4x spinnare mindre än när jag stod i rummet med de 3 HD+ projektorerna...ett plus för dessa två som jag mest skrivit av förut pga 4x.
Sen gick jag in och tog mig en ordentlig titt på nya Sony HS50, och gick ut och in från det rummet många gånger för att direkt jämnföra med de andra projektorerna runt om kring i lokalen. Såg säkert en 30 minuter material med den. Kan bara säga en sak...WOW...Den lider inte av något av de problemen jag ser som synonymt med LCD, absolut ingen VB, ingen SDE och väldigt lite screendoor. Var tvungen att gå ganska nära för att störas av Screendoor, kändes snarare som punkter i hörnen på pixlarna istället för markerat som en fyrkant runt om. Bra mycket mindre än tex z3, men inte lika lite som AE700 av förklarliga själ.
Kontrasten var verkligen top-notch. Man verkligen kände kontrastomfånget när man kollade in den, så gått som alla andra projektorer på mässan kändes svagare i kontrasten vilket får en att känna att Sony inte helt ljuger om kontrasten.
Bilden var också väldigt lugn, färgerna mycket bra och sen eftersom den hade total avsaknad av VB och SDE, och mycket lite screendoor så kändes den lika ren i bilden som DLP maskinerna. Det ryckte kraftigt i uppgraderingsnerverna när jag såg den.
Såg egentligen bara en sak som man skulle kunna se som en svaghet. Den var lite svagare i ljuset än de DLP maskiner man jämnförde med utanför. En annan sak var när den gick in i väldigt mörka scener, där så gott som allt var mörkt. Kontrasten var helt suverän men man märkte lite av att den går ner i ljusstyrka då allt blev rätt mörkt.
Sen stackars Hitachi TX-100, vilket är en bra LCD även i mina ögon. Lite svagare i kontrasten än nya z3 och AE700 men inte jättemarkant, när jag såg den med AE700 tidigare tyckte jag den klarade sig riktigt bra. Här hade den i alla fall den hopplösa uppgiften att bli visad tillsammans med Sony HS50 och när man switchade mellan dem blev det pinsamt jobbigt för den. SDE formligen hoppade fram, även om man inte tänkt på det så mycket om det bara varit den. Sen när det var mörka scener i tex Sagan om ringen så gick den från att förut kännas som rätt bra kontrast till att nu se ut som en grådaskig maskin från 2001. Så pass bra är kontrasten i Sonyn.
Var även uppe och tittade på mitsubishi 900 som jag tyckte var en utmärkt projektor, väldigt mycket tryck i bilden och riktigt bra kontrast. Till skillnad mot några tidigare talare så tyckte jag den var bland de bättre projektorerna på mässan.
Sen till shootouten mellan de tre HD2+ maskinerna:
Optoma H77, InFocus7205 och ProjectionDesign Model One MKII.
Var inte direkt där för att se dem men ska försöka sammanfatta lite snabbt. När man såg rent vitt material såg man att de var lite olika kalibrerade vilket är lite tråkigt, den enda som kändes rätt vit var IF de andra drog åt olika färger. Det till trotts så kändes Optoman ett ganska markant steg bättre än de andra på, färgerna kändes mera mättade och kontrasten kändes bättre. Till råga på allt var den riktigt tyst i jämnförelse med IF också. Enda nackdelen är väl att den är ganska ful
Aja det var mina tankar för denna gången, hoppas de hjälper nån.
Postad 22 October 2004 - 20:37
Unregistered59b6c723
-
Unregistered59b6c723
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
havocsi
Tack så mycket för den utförliga beskrivningen av vad du såg.
Jag efterlyser igen lite mer information om hur projektorerna är inställda.
T.ex
Om svärtan var dålig för tx100 kan man fråga sig i vilket läge irisen stod i. Om den står i 1 lär väl åtminstone svärtan vara rätt djup även om bilden säkert blir klen.
Likaså z3 i vilket läge står iris, av de 63 lägen som finns.
Är hs50 i high lamp mode?
Jag förstår att det är hur mycket som helst att göra men det vore suveränt om man kunde få på papper elller här på forumet hur grundinställningarna är av alla projektorerna.
Postad 22 October 2004 - 21:36
Unregistereddab264e4
-
Unregistereddab264e4
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Här kommer ett litet klipp på z3 o ae 700 från mässan Z3 till vänster http://skylab.campus...se/z3-ae700.mpg Tack Skg för utrymmet
Redigerat av Unregistereddab264e4, 22 October 2004 - 21:45.
Postad 22 October 2004 - 21:47
Unregistered9b8626b8
-
Unregistered9b8626b8
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Vissa av de som demade projektorerna (representanter för företagen antar jag?) inte hade så bra koll som många av de som var där för att titta på dem. Vissa frågor som man hörde ställas fick väldigt svävande svar och det är ju lite synd om de som ställer frågorna inte får konkreta svar, särskilt om de inte vet om att man kan hitta svaren på Component eller andra likanande ställen. Även information om vad det var som visades och hur det visas (är det DVD, HTPC, HDTV-material, 576p/720p?? osv) var oklar.
<{POST_SNAPBACK}>
HD materialet är blandat 1080i och 720p och körs på en HTPC via TT 2.0, 9800 Pro, P4 2.8c @ 3.35 GHz med desktopen i 1280 x 720p @ 59.94 Hz. DVD materialet körs på en Marantz 8300 via DVI @ 576p till diverse distributionsförstärkare och switchar från Gefen innan vidare till projektorerna. Det betyder att all deinterlacing görs utanför projektorerna. På HD skalar HTPC:n medan på DVD skalar projektorerna. Vid ett par tillfällen under dagen visades även IF 7205 via komponent när DVD kördes. För bästa svar på frågor - se till att prata med oss i butiken, Jimmy eller Niklas. Leverantörerna är inte alltid 100% tekniskt bevandrade (läs säljare) och har ju av naturliga skäl svårt att pusha för något annat än sina egna märken. Bästa och objektivaste svaren får du av oss.... Jag gick ut till killarna vid dvd:n och frågade om dom kunde slå på 720p istället men det klarade tydligen inte dvd:n av märkligt på en projj mässa. Men dom hade ju lite 1080i från htpc som dom drog igång som man fick se vad projjorna gick för varje fall. Det var lite synd att dom inte körde 720p bara så man ser hur dom kör dvd på max kvalitet.
Har själv en ae700 och tyckte den på mässan kändes fel inställd, väldigt hög röd ton men men kanske nån som vart o pillat efter kalibrering.
<{POST_SNAPBACK}>
Som du ser ovan så fick du faktiskt se vad projjarna går för @ 720p; HD materialet var antingen nedskalat (i fallet 1080i) till 720p eller 1:1 pixelmappad (i fallet 720p native). Inga projjar matades med 1080i under mässan eftersom ATI + Cat 4.10 + VMR9 + TT 2.0 + 1080i = krasch & blue screen för tillfället (ny patch på gång till helgen!  ) Likaså DVD materialet är ju skalat från 576p till 720p i de projektorer som har en upplösning på 1280 x 720p, d v s de flesta av projjarna på mässan (7 st). Skalningen görs inte i DVD spelaren utan i projektorerna av deras inbyggda scalers. Alternativet är att skala till 720p redan i en Pioneer 868 eller HTPC:n men det torde vara intressantare att se hur projjen klarar detta själv på åtminstone en av källorna (DVD) för att verkligen se vad de gå för. Håller med om att AE700 hade ett rödstick. Vi ska försöka avhjälpa det innan vi öppnar imorgon. Problemet är att på den av de out-of-the-box förinställda färgtemepraturerna som ligger närmast D65 så är inte gammakurvan för röd helt linjär, för att säga det diplomatiskt (och i rättvisans namn, definitivt inte heller på Z3, vilket alla som gett sig på att kalibrera en Z2 vet...  ), och det gör att det blir lite rött vid vissa IRE-nivåer. Därutöver kan det vara bra att veta att väldigt få av projektorerna tillåter justering av färgmättnad och färgnyans på DVI-ingången. Teoretiskt sett ska det vara klockrent om källan är rätt men i praktiken kan en eller flera färger vara lite pushade. Observera dock att det bara påverkar de färgerna ifråga, inte att det är t ex ett rödstick i vitt. Kan du kommentera hur du tycker att ni har lyckats med kalibrering av projektorerna. Det kan ju vara värdefull information.
<{POST_SNAPBACK}>
Wow Ohlson, att speca upp exakt sådär på varje projj skulle ta evigheter och jag är lite trött i huvudet (och vaderna!) efter en lång (men jätteskoj) dag men jag kan ta det lite snabbt. Som vanligt kom många projjar i absolut sista minuten och när vi framåt midnatt igår natt stod beredda att kalibrera alla insåg vi att det skulle hinna bli stört omöjligt att köra Colorfacts på varje projj. Dessutom beter sig digitala projektorer så väldigt olika på hur de "svarar" på justeringarna eftersom de alla emulerar analogvideo-begrepp som bias & gain och just *hur* de emulerar har varje tillverkare haft lite olika uppfattning om, så det är inte bara som att kalibrera 12 CRT, upp med ett ett IRE 20 fönster, ställa bias/offset, upp med ett IRE 80 fönster, ställa gain/drive, gå fram och tillbaka ett par gånger och så är det OK, utan det blir lite pyssel med att ställa gamma individuellt för varje färg osv. Värst i den här bemärkelsen är de billigare LCD-projjarna, bäst är de dyrare DLP-projjarna. Så den pragmatiska lösning vi valde var att först köra en gråskala på alla projjarna samtidigt och med 7205 och Model One som referenser (mäter mycket nära D65 ur kartong båda två!) ställa alla andra projjar till den av de förprogrammerade färgtemperaturer som låg närmast referensen. Inte optimalt men vi kom förvånansvärt nära med alla. I praktiken betyder det någon av projjarnas "Cinema" eller "Natural" lägen snarare än "Normal" eller "Standard" lägen. För ren punch och imponatoreffekt skulle såna lägen som "Dynamic" eller liknande vara "bättre" men vi ville satsa på korrekthet och referensinställningar. En Z3:a på "Dynamic" bredvid en mer nykter 4805:a skulle av många upplevas som att den förre vinner lätt, även om den är blåååå... Sedan försökte vi matcha de projektorer som var bredvid varandra (4805/LG92/Z3/AE700 samt H77/7205/M1) i ljusstyrka för full rättvisa eftersom en ljusstarkare bild i 9 fall av 10 upplevs som "bättre". Så Z3:an gick på full lampa och iriset ställ ca halvvägs t ex. Därefter grundkalibrerades brightness, kontrast, sharpness och färg med DVE PAL. Vi ställde brightness så att BTB smälter in i videosvart och kontrast så att videovit nästan men inte helt smälter in i WTW för lite headroom. Sharpness ställdes utan ringning (om möjligt...) och färg med blått, rött och grönt filter. Sen var klockan 03:00 och någon började grymta och ville gå hem....  ... så då gjorde vi det... En sak som vi observerade senare på dagen var att Z3:an såg rent bedrövlig ut på mörka scener till och från där det såg ut som att allt mörkt grötade ihop sig och klippte till svart, precis som att brightnessen var ställd på tok för lågt. Första tanken var att någon hade varit där och mixtrat med inställningarna, som det brukar vara, men vid närmare kontroll visade det sig att oavsett om brightnessen ställdes på max så syntes inte skuggdetaljer alls!?! Vi kontrollerade allt, som t ex gamma, iris och bias, så vi gissade först att det måste vara något med projjen eftersom källan ju var lika för alla. Men sen testade vi en annan Z3 och det var likadant med den! Det underliga var att just den Z3:an hade jag haft hemma i över en vecka utan att se något liknande. Hhmm... skumt... Nu har det slagit oss att det kan vara DVI-utgången på distributionsförstärkaren från Gefen som kan vara knasig så vi får kontrollera det med imorgon. Känns ju för dj-t om någon dömde ut den för det för Z3:an har inte sämre skuggdetaljer än t ex AE700... Kontrasten i de båda LCD maskinerna har klart blivit bättre än tidigare då det inte var någon markant skillnad i svärta mot de båda DLP maskinerna som är specade till 2000:1 och 2500:1 i kontrast. Jag blev possitivt överaskad av LG-RD-JT92 som jag tyckte var strået vassare än IF4805.
Sen gick jag in och tog mig en ordentlig titt på nya Sony HS50...WOW... Den lider inte av något av de problemen jag ser som synonymt med LCD, absolut ingen VB, ingen SDE och väldigt lite screendoor. Kontrasten var verkligen top-notch. Man verkligen kände kontrastomfånget när man kollade in den, så gått som alla andra projektorer på mässan kändes svagare i kontrasten vilket får en att känna att Sony inte helt ljuger om kontrasten.
När man såg rent vitt material såg man att de var lite olika kalibrerade vilket är lite tråkigt, den enda som kändes rätt vit var IF de andra drog åt olika färger.
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med om att LCD knappar in på DLP i svärta men var försiktig med att dra allt för långtgående slutsatser på den punkten enbart utifrån mässan. Alla rum är inte optimala och med flera projjar bredvid varandra så blir nästan alla likvärdiga. Ett bra exempel är 7205 och H77 där det inte är ngn större skillnad som de står men som jag kan lova är stor skillnad när de går en och en i stora biorummet. Du såg rödsticket i AE700 men inte (det lilla) blåsticket i JT92? Ett exempel på att blåstick kan ha en imponatorfaktor om det inte överdrivs... I min mening har Sonyn screendoor - det är ju trots allt en LCD (liksom AE700) - men så är jag extra känslig för det... Tycker inte om när det ser ut som att en nylonstrumpa dragits över skärmen...  Kom ihåg att HS50 har bättre förutsättningar för just bättre kontrast i det stora biorummet. Alltså kontrasten är bra men det är inte glasklart att den spöar t ex HD2+ projjarna hands down... Instämmer om TX100.. börjar kännas gammal - oavsett vad den matchas mot... Instämmer också om HC900... mycket trevlig maskin... Observera att den släpar mindre i bilden än många andra DLP:er (återigen något som jag personligen är mycket känslig för - stör mig betydligt mer än regnbågar). På demo-DVD:n som vi visar har vi ett klipp från LOTR när Gandalf tänder sin stav i mörkret i Moria efter att de flytt undan sjöodjuret. Kolla in ansiktena på hela gänget när de går ut förbi kameran... en DLP:s mardrömsekvens... Jämför sen på LCD. Igår kväll var 7205 och M1 i stort sett identiska i vitt. Idag kom tekniker från PD och uppgraderade mjukvaran i den och den ser lite annorlunda ut... Vilket håll tycker du att de andra drog åt. Många upplevde att M1 var mest neutral och korrekt om än något daskigare/gulare än de andra, vilket är naturligt när man ser D65 bredvid lite för hög färgtemp... Kul att ni verkar vara nöjda iallafall överlag! Allt kan inte vara helt optimalt såklart under sådana här omständigheter och det finns tusen kombinationer av shootouts, källor, dukar osv som man skulle kunna köra med. Är det bara jag som är förvånad ändå, om vi ser lite mer konsument- än entusiastkritiskt på det hela, hur pass lika projektorerna har kommit varandra ändå oavsett prisklass och att det inte finns något direkt dåligt köp bland de mer populära alternativen...?? Kul.
Postad 22 October 2004 - 22:03
Unregisteredd3b609c4
-
Unregisteredd3b609c4
-
Forumräv
-
-
846 inlägg
En sak till...
Det har efterfrågats lite priser och vad mässerbjudandena går ut på. Svaret måste tyvärr bli att ni får komma dit själva och bli glatt överraskade av. Vi har inte för anledning att bryta mot forumets regler och göra reklam för butiken Cinema Concept som sådan utan vill snarare bara att alla projektorentusiaster skall informeras om vad som ändå måste sägas vara årets hard core event i gebitet i det här lilla kalla o mörka landet... 
Går inte det utmärkt att lägga mässerbjudande under butikserbjudande?
Postad 22 October 2004 - 22:07
Unregistered9b8626b8
-
Unregistered9b8626b8
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Dagens roligaste kommentar:
Sent på dagen när det ändå hade börjat mattas av lite med besökare så var en tjej inne med sin kille. Jag stod däruppe och hörde lite strökommentarer från henne med ett öra som "...inte som jag trodde...", "...skumt.." osv. Sen försvann hon och hennes respektive längre in i lokalen och jag hade väl glömt bort henne antar jag för jag drog på lite Lingerie Bowl och bikinibrudar i HD på sluttampen...
Så precis vid HD2+-projjarna så hör jag "... nä kom så drar vi från det här dj-a psykostället...!!" innan hon pinnade ner för trappen i en himla fart. Visserligen dröjde sig hennes kille kvar lite och utvärderade hudtoner lite extra (som vi alla gjorde) innan han också gick ner. Jag blev helt ställd och kopplade det till det material som vi körde så jag bytte så snabbt jag bara kunde och hoppades att vi inte hade förpassat Cinema Concepts namn till samma liga som stans Club Privé.
Men strax senare kommer Jimmy upp, som hade stått i kassan när hon kom nerspringandes, och berättar skrattandes att hon hade deklarerat högt o tydligt att "Det här är ju för f-n en helt SJUK affär.... det står en hel drös av bara karlar däruppe i mörkret, helt tysta och bara stirrar på.... skärmar!! Och dessutom HELT UTAN LJUD!! F-n, jag måste ha höjt min estrogennivå med 7000% alltså..." Sen drog hon ut snabbt som attan....
Tänk om hon visste att vi hänger här på ett forum klockan 11 på en fredag kväll och tittar på T.Hammar's skakiga film av Z3:an & AE700:an bredvid varandra...
Redigerat av Unregistered9b8626b8, 22 October 2004 - 22:23.
Postad 22 October 2004 - 22:16
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Du såg rödsticket i AE700 men inte (det lilla) blåsticket i JT92? Ett exempel på att blåstick kan ha en imponatorfaktor om det inte överdrivs...
I min mening har Sonyn screendoor - det är ju trots allt en LCD (liksom AE700) - men så är jag extra känslig för det... Tycker inte om när det ser ut som att en nylonstrumpa dragits över skärmen... 
Kom ihåg att HS50 har bättre förutsättningar för just bättre kontrast i det stora biorummet. Alltså kontrasten är bra men det är inte glasklart att den spöar t ex HD2+ projjarna hands down...
Igår kväll var 7205 och M1 i stort sett identiska i vitt. Idag kom tekniker från PD och uppgraderade mjukvaran i den och den ser lite annorlunda ut... Vilket håll tycker du att de andra drog åt. Många upplevde att M1 var mest neutral och korrekt om än något daskigare/gulare än de andra, vilket är naturligt när man ser D65 bredvid lite för hög färgtemp...
Hehe nää jag missade blåsticken i JT92an, kan väl kanske ha nått å göra med att jag gärna gillar min bild lite åt det blåa hållet  (kanske därför jag föredrog den över IF4805 hehe) Misstolka mig inte om Screendoor på Sony HS50, det finns där men jag tyckte ändå det var mindre än på de flesta LCD jag sett. Jag förstår också att den var i ett bättre rum än de andra projektorerna, tyckte nog HD2+ projjarna hade sämsta förutsättningarna i sin uppsättning. Däremot blev jag ändå mäkta imponerad av dens kontrast för den är ju ändå en LCD  Jag kommer inte ihåg exakt åt vilket håll de olika HD2+ drog åt, men det var bara markant när det kom rent vita delar med lite text på. Som introna till HD materialet. Då såg man klart och tydligt att dem inte skickade ut samma vita färg utan drog åt lite olika håll. Så fort det var vanlig bild så var det absolut inget man tänkte på.
Postad 22 October 2004 - 22:16
Unregistered9b8626b8
-
Unregistered9b8626b8
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Går inte det utmärkt att lägga mässerbjudande under butikserbjudande?
Good catch AntWar - vi laddar upp mässbroschyren imorgon...
Postad 22 October 2004 - 22:43
Unregistered9b8626b8
-
Unregistered9b8626b8
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Ska vi inte ta allt i en mässtråd, den som redan finns?
Håller med Ohlson... Jag har kommenterat en del av inläggen som finns här redan (eftersom de korspostats) i den här tråden... samt här...
Redigerat av Unregistered9b8626b8, 22 October 2004 - 22:47.
Postad 23 October 2004 - 00:01
Unregistered59b6c723
-
Unregistered59b6c723
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
NiToNi
Tack så hemskt mycket för förklaringen. Intressant att ni har försökt att match ljusstyrka så gott det går. Jag fick veta det jag ville. Imorgon blir det mässdags för mig. Idag alltså
God natt!
Postad 23 October 2004 - 09:35
Unregisteredb19d47c9
-
Unregisteredb19d47c9
-
Användare
-
-
107 inlägg
Sent på dagen när det ändå hade börjat mattas av lite med besökare så var en tjej inne med sin kille. Jag stod däruppe och hörde lite strökommentarer från henne med ett öra som "...inte som jag trodde...", "...skumt.." osv. Sen försvann hon och hennes respektive längre in i lokalen och jag hade väl glömt bort henne antar jag för jag drog på lite Lingerie Bowl och bikinibrudar i HD på sluttampen...
He he he... Det där var nog jag och min sambo! Det var liksom lite halvklurigt att få med henne på en tillställning som hon såg framför sig skulle vara väldigt "grabbig/gubbig". Och när hennes värsta farhågor besannades av lite lingerie bowl kryddat med några killars pubertala kommentarer blev det för mycket för henne, även om hon tycker det är kul att titta på projektor! I vilket fall var det en grym mässa! Skall försöka titta förbi på söndag (själv) så man kan kolla i lugn och ro och bilda sig en uppfattning. Hoppas ni får till rödsticket på Panasonicen, det vore kul att se den i toppform. Annars måste jag säga att jag blev grymt imponerad av Infocus4805 bredvid Sanyon och Pannan. Jag har tidigare tyckt det var jobbigt med regnbågar, men det kändes nog jobbigare med den detaljfattiga blådasssiga LCD-svärtan i jämförelse. Det kanske får bli en sådan. Nu skall jag åka och jobba, hej.
Postad 23 October 2004 - 14:07
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Sanyo Z3:an gav bäst bild jämfört med Infocus 4805, tyckte jag...medan Panasonic 700:an gav klar sämst bild av dessa (rödaktig ton som tidigare nämnts).
Shame on me...det var inte alls Z3:an som jag såg utan LG-RD-JT92, och den såg ut att ge bättre bild än Infocus 4805. Z3:an såg jag aldrig igång då den delade plats med LG:n. mvh Mats N
Postad 23 October 2004 - 15:06
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Shame on me...det var inte alls Z3:an som jag såg utan LG-RD-JT92, och den såg ut att ge bättre bild än Infocus 4805. Z3:an såg jag aldrig igång då den delade plats med LG:n.
mvh Mats N
Märkligt att du inte Z3:an, den växlade hela tiden med LG'n med kanske 5 minuters intervall
Postad 23 October 2004 - 16:31
Unregistered34520
-
Unregistered34520
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Ja, då tänkte jag lägga till mina intryck efter fredagens mässbesök till de redan avgivna.
Vad gäller de lite billigare projjarna Z3, P700, LG, Infocus 4805 och Toshiba MT200 måste jag hålla med flera tidigare inlägg, fördel för DLP-projjarna på DVD-material och fördel LCD på HD-material. Överlag kan jag konstatera att man för runt och en bit under 20000 kr numera kan få riktigt bra projektorer som har bra färg och detaljåtergivning. Men jag ska ändå försöka rangordna mina intryck av dessa.
Mitt största irritationsmoment på projektorer är screendoor och det färgade mig påtagligt i mitt omdöme av dessa projjar. Bland LCDerna fick därför P700 en fördel jämfört med Z3 som hade avsevärt mycket mer screendoor. Tyvärr så var Vertical banding för tydligt för att jag skulle kunna bortse från det på P700 så jag blev inte riktigt tillfreds med någon av dessa LCDer. Även Infocusen led av tydlig screendoor. Däremot blev jag positivt överraskad av både Toshiban och LGn. Om jag skulle satsa på en projj i denna prisklass skulle nog dessa två vara heta kandidater.
Mitsubishin gav jag inte någon riktig hårdgranskning, men det hade varit kul att se den mot Sonyn istället för Hitachin som inte var någon showstopper i sammanhanget.
Sonyn då, som var den projje jag var mest nyfiken på. Bilden var mycket bra och nog den första LCD som jag blivit intresserad av. Men... så satte jag mig på första raden och såg för mycket screendoor för att jag skulle kunna skaka det av mig  Mycket synd för annars såg jag ingen vertical banding och bilden var befriad av den mjölkvita hinna som jag alltid tycker sabbar LCD-bilden. Dessutom kunde den projicera riktigt mörka partier i bilden, men, jämfört med HD2 DLPerna försvann nästan alla detaljer i de mörka partierna (i Moria när Gandalf faller ner är avgrunden verkligen svart på Sonyn, men man ser inte klipporna på vägen ner som man kunde se på Infocusen samtidigt ute i hallen, och samtidigt var avgrunden lika svart). Sammanfattningsvis ett stort steg fram för LCD, och om man betänker att den kostar ca hälften eller två tredjedelar av HD2+-projjarna (beroende på modell) absolut en spelara med i leken. Det var lite därför det hade varit intressant att se en jämförelse med DLP i samma prisklass (ex en matterhorn).
Bland HD2+ kändes det som det var fördel för Infocusen som de satt uppsatta på mässan. Infocusen hade en otrolig skärpa, som gjorde att den stod ut från M1 och H77 och fångade uppmärksamheten samtidigt som de andra projektorerna såg oskarpa ut. Jag undrar dock om inte detta är en fördel just sida vid sida och om inte den lite artificiella skärpan skulle vara påfrestande hemma (jag har själv ställt inte maximal skärpa på min M1). Optoman var jag nyfiken på, då jag tänkte köpa en H76 förra året när den skulle komma ut (inom två veckor...) men som ni förstår, jag fick vänta helt i onödan. Istället blev jag en nöjd ägare till en Action1 när H76 aldrig kom ut. H77 verkade dock väldigt bra men inget jag känner att jag måste byta ut min M1 mot. Dessutom känns det som att skillnaderna på den nivån är så små att de måste ses växelvis i Sonyns demorum för att man ska hitta vilken av dessa tre som faktiskt blir favorit.
Annars vill jag bara sammanfattningsvis tacka för ett lysande arrangemang som jag tycker var det med god marginal bästa hittills.
Redigerat av Unregistered34520, 23 October 2004 - 16:33.
Postad 23 October 2004 - 17:01
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Kom i hem från mässan för några minuter sedan och det var verkligen en lyckad mässa. vinnaren bland projjarna blev Sonyn tycker jag, det var som tidgare sagt enda nackdelen jämfört med dom andra projarna som satt utan för rummet upplevdes som ljusstarkare men däremot generellt sämre kvalité.
Blev grymt sugen att uppgradera när jag såg Sonyn men det får tyvärr vänta då förstärkaruppgraderingen står högst upp på listan.
Ni som inte har varit där ännu bör ta er in imorgon då det säkert är mindre folk också.
/Prism
Postad 23 October 2004 - 17:28
Unregistered9b8626b8
-
Unregistered9b8626b8
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
He he he... Det där var nog jag och min sambo!
Det tror jag inte MonkeyDevil... det ser inte ut som du på bilden...
Postad 23 October 2004 - 18:14
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Sonyn då [....] annars såg jag ingen vertical banding och bilden var befriad av den mjölkvita hinna[....] jämfört med HD2 DLPerna försvann nästan alla detaljer i de mörka partierna
*myser* Det för mig överlägset mest givande inlägget om mässan hittills, om bara alla kunde vara så här informativa, då skulle jag aldrig behöva gå hemifrån  . Tack för infon! För mig är mjölkhinnan det som stör överlägset mest på LCD-fronten så nu blir jag fruktansvärt nyfiken på Sonyn.
Postad 23 October 2004 - 18:51
Unregistereddd9ce42b
-
Unregistereddd9ce42b
-
Användare
-
-
101 inlägg
Vill bara tacka alla som matar denna tråd med sina intryck. Jag har tyvärr inte möjlighet att åka på mässan, men känner ändå att jag har behållning av den tack vare alla här på forumet.
Postad 23 October 2004 - 18:58
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Dag två av projektormässan och jag var självklart tvungen att göra ett nytt besök.
Tittade lite närmare på DLP:erna Infocus 7205, Optoma H77 och ProjectionDesign Model 1 denna gång, och även en längre titt på Toshibas MT-200 som Perra på Component dels hade kalibrerat och dels rekomenderat. Av de tre första som står sida vid sida så tycker jag nu att H77 har den bästa bilden, tätt följt av Model 1 och slutligen 7205. H77 hade klart den mest naturliga bilden, särskilt synligt när man såg filmmaterial med närbilder på ansikten. Färgerna var väldigt realistiska och kändes helt enkelt rätt, men på 7205 så var de för bleka och livlösa. Återigen såg jag mest regnbågar på Model 1 och 7205, men jag tror faktiskt inte jag såg en enda regnbåge på H77 när jag stod och tittade på den. När det gäller MT-200 så hade även den mycket bra djup i bilden med utmärkt svärta, men den kändes lite väl grynig ibland, något som jag antar beror på upplösningen (MT-200 har 854x480, att jämföra med de övriga som har 1280x720). Men till det pris som Toshiban har så är den helt klart ett fynd - särskilt om man slår till nu under mässan.
Idag måste man ha kalibrerat om Panasonics 700 eftersom jag inte såg den röda tonen på bilderna jag såg igår. Nu såg den mycket bättre ut, även om VB var fortfarande tydligt förekommande i vissa scener. Jag såg inte så mycket Z3 idag eftersom det mest demades LG:s RD-JT92 när jag gick förbi dem, så där har jag inte ändrat min åsikt. LG:n var dock mycket bra och jag kunde helt enkelt inte bestämma mig vilken jag tyckte var bättre mellan den och Infocus 4805.
Slutligen verkar Sony HS50 vara mässans stora favorit eftersom det nästan alltid var fullt i rummet där den visades (det kan bero på att det finns två stora sköna soffor i det rummet att sitta i också  ). Jag har läst att många ser väldigt tydlig screendoor på denna, men jag verkar vara förskonad från möjligheten att se det eftersom jag inte såg det förrän jag gick riktigt nära bilden. När jag satt på ca 3,7-4 meters avstånd (NiToNi: hur långt är det mellan duken och första soffan i stora rummet egentligen?) så såg jag absolut ingen screendoor. Duken var för övrigt tydligen 240 cm bred (108") enligt säljaren i rummet. Hursomhelst var bilden mycket bra med väldigt rika färger och ganska bra svärta. Om man satt i soffan så kunde man dock vända lite på huvudet och se 7205 och Model 1 i rummet bredvid och då tappade Sonyn genast trycket och skärpan i bilden. Sonyn hade fortfarande ingen VB som jag såg och hade enligt mig den bästa bilden för LCD-projektorerna. Den kostar dock 10.000:- mer än Z3 och jag har fortfarande inte bestämt mig för om den är värd det. Verkar som jag får ta en tripp tillbaka till mässan i morgon också...
Postad 23 October 2004 - 19:36
Unregistered7f71c906
-
Unregistered7f71c906
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Representanter från Tura Scandinavia kommer att finnas på plats och demonstrera Gefens produkter (säkert även repeaters om du ändå är mest intresserad av dessa). Jag är intresserad av den här produkten:
http://www.hometheat...er-10-2004.html
..men den verkar vara svår att köpa genom USA så jag undrar om du vet om man kan köpa den i Sverige? Kollade på Tura Scandinavias hemsida men där gick inte att gå in om man inte redan var "customer".. 
Hej på Er, Jag heter Joakim och är den som är ansvarig för Gefen (och Kramer Electronic m.m.) på Tura. Om Ni går in på www.tura.se/videopro och download så finner ni en prislista på Gefen sortimentet. Ni kan även hämta ett ex. hos oss på CinemaConcept mässan. Repeatern finns på plats och kan testas om så önskas. Kommer snart en version för HDMI inom kort. Onlineshopen på vår sida är till för våra ÅF, Ni kan beställa Gefen hos Jimmy! Jag kommer att finns till hjälp här om ni har några frågor. //Joakim Ps För som inte gillar kablar så kommer Gefen snart med en DVI laser länk som skjuter 15 m i full upplösning singel link. Ds
Redigerat av Unregistered7f71c906, 23 October 2004 - 19:38.
Postad 23 October 2004 - 19:43
Unregistered7f71c906
-
Unregistered7f71c906
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Betyder det att ni kan ta in den nämnda Gefen HDTV repeatern? Jag ser inga sådana produkter på er hemsida? Absolut. Tura Scandinavia är som sagt på plats och visa en hel uppsjö av switchar, repeaters, splitters, kablar o dyl... inklusive den du är intresserad av.
Hej, HDTV repetern finns på plats och även några andra produkter från Gefen Mvh Joakim
Redigerat av Unregistered7f71c906, 23 October 2004 - 20:12.
Postad 23 October 2004 - 19:52
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
När det gäller MT-200 så hade även den mycket bra djup i bilden med utmärkt svärta, men den kändes lite väl grynig ibland, något som jag antar beror på upplösningen (MT-200 har 854x480, att jämföra med de övriga som har 1280x720). Men till det pris som Toshiban har så är den helt klart ett fynd - särskilt om man slår till nu under mässan.
.... LG:n var dock mycket bra och jag kunde helt enkelt inte bestämma mig vilken jag tyckte var bättre mellan den och Infocus 4805.
Horrabin, får man vara fräck att fråga vilken av Toshiba, LGn eller 4805:an som du tyckte bäst om. Dessa ligger helt rätt prisklass för mig. När jag var på mässan i fredags så var det Toshiban som jag föll för, men jag har ganska dålig koll på de övriga... mvh Mats N
Postad 23 October 2004 - 20:40
Unregistereddab264e4
-
Unregistereddab264e4
-
Amatör
-
-
59 inlägg
"tittar på T.Hammar's skakiga film av Z3:an & AE700:an bredvid varandra... "
Hehe tack för den....
Tack föresten cinema concept för en bra mässa, glömde säga förut.
Postad 23 October 2004 - 22:01
Unregistered59b6c723
-
Unregistered59b6c723
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Min bakgrund
Idag har jag en z1 på gråmålad mdf-skiva i ett helt ljuskontrollerat rum där alla väggar är endera blå eller mörkblå. Projektorn är alltså begränsningen. Om ni såg en kille med vit käpp så var det troligen jag. Hur många synskadade går på projektormässa?
Allmänt
Jag skulle vilja säga att upplösning är överksattat efter att ha sett på mt200, 4805 och LG-projektorn. Nu är jag som sagt synskadad och har en synskärpa på 0.4 och inget mörkerseende. Jag hopppas att du läser vidare. Dukarna var större än den jag har (1.8m bred) och man var ju rätt nära. Jag upplevde inte de lågupplösta som pixliga. Jag tycker att vi ofta skall vara tydligare att göre skillnad mellan SDE och pixlighet. Jag har på recensioner och specifikationer intresserat mig för ae700. Jag tyckte det var en besvikelse. Nu skall jag komma ihåg att den har bra motstånd och säkert piskar skiten ur en gammal z1.
helt mörka scener
Har tycker jag att 4805 och LG vinner över z3 och ae700.
I blandat ljus scener med lågt medelljus
Här tycker jag att både z3 och ae700 är likvärdiga med de lågupplösta dlperna
ljusa scener
Nu upplever jag att lcd lider av lite hinna jämfört med dlp maskinerna.
Frågan jag ställer mig är hur tex ae700 ser ut helt ensam i ett bra biorum. Det ser troligen rätt bra ut men mitt sug efter ae700 har avtagit. Frågan är vad ae700 tweaken till 2018:1 skulle innebära. Jag kan inte tänka mig att gå ner i upplösning när jag redan har en projektor. Precis som någon säger så sätter den låga upplösningen en viss gräns.
Projektorerna
H77
Den vinner bland hd2+ då jag upplevde mer djup i den bilden. I Matriz fick man lite "lergubbe"-effekt.
Infocus 7205
Den blir trea. Dlp projjarna hade alla en bild som hänger ihop, bilden är en enhet en hel helhet. Jag tyckte mig uppleva lite sämre svärta och kontrast och därför blir det jumboplats i tätsegmentet.
PD Action! one mk2
Den kommer således på andra plats. Ibland var den likvärdig med h77. Vissa ser ju regnbåga i massor på den och i vissa recensioner får den driver med toppbetyg.
z3/ae700
De kändes inte tillräckligt bra vid sidan om dlp-maskinerna för att jag verkligen skulle bli sugen på en ny lcd maskin. De är säkert bra ensamma i ett bra rum men har var de bara ok
OBS
LG representanten berättade då jag frågade att de kommer med en Matterhorn projektor i november och han vär rätt säker på ett pris någon tusenlapp under 20000kr. Han kan ju inte lova något men det låter lite intressant.
mt200
Den var bra liksom de andra dlp
hs50
När man har sett hs50 känns det som det är en lcd av den här klassen man skall satsa på om man skall köpa en lcd. Precis som de flesta säger kan man inte klaga på svärta och kontrast på lcd efter hs50s ingång på marknaden. Den har upplösningen för framtiden också. Tyvärr så är den värd de extra kronorna jämfört med de billigare lcd projjarna. Smakar det så kostar det. Vad gäller skuggdetaljer som någon anmärkte finns det säkert chanser till optimering med hjälp av image director 2. Två projktorer försatte mig i uppgraderingsextas, hs50 var en av dessa.
Mitsubishi hc900
VARFÖR snackar ingen om den här projektorn. Jag tycker att den hade klös, 3d-känsla och alllmänt bra bild. Denna var den andra projektorn som får mig sugen på uppgradering. Jag såg en lång sekven från Morias innandömen. Hur läckert som helst. Med den har får man också lite högre upplösning än 480p vilket i alla fall känns bra. Visst med Sharp z2000 coh Toshiba mt700 som lirar i 720p klassen i antågande så kan den har om den pressas i pris bli högintressant.
Tack för en suverän mässa.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|