Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynavoice M-65 Recension

153 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynavoice Challenger M-65 (Golvhögtalare) 1 8,94 (159) Inga priser
30 relaterade trådar
Omfoliering/Omlackering.... (1 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd - Dynavoice * (3407 inlägg) 7 år sedan
Byta ut M-65 från Dynavoice till "små" men bättre högtalare (7 inlägg) 13 år sedan
Dynavoice f-6 vs Audiopro black diamond v.2 (21 inlägg) 13 år sedan
Dynavoice M65, vad slår det? (84 inlägg) 13 år sedan
dynavoice M-65, hur kopplar jag för 4ohm / 8ohm? (17 inlägg) 15 år sedan
Recension - Dynavoice Challenger M-65 (80 inlägg) 15 år sedan
Slimmad förstärkare att ha på skrivbordet? (7 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice m65 vs Proson Reality 63 MK2 (11 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice Magic + Yamaha RX-V463, värt det? (17 inlägg) 16 år sedan
Alternativ till Argon (1 inlägg) 17 år sedan
Vad tror ni om detta paket? (8 inlägg) 17 år sedan
Dynavoice Challenger M-65 (2 inlägg) 17 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 17 år sedan
Vilka högtalare ska jag köpa? (1 inlägg) 17 år sedan
Lite pengar att förbruka men på vilket märke/model (22 inlägg) 17 år sedan
Dynavoice M65 vs. Infinity Primus 250 (38 inlägg) 18 år sedan
Vilka högtalare för 2000kr? (6 inlägg) 18 år sedan
Högtalarstativ & Centerupphängning! (0 inlägg) 18 år sedan
Kablar för Dynavoice M-65 (0 inlägg) 18 år sedan
Högtalarfunderingar (6 inlägg) 18 år sedan
Infinity Primus 250 vs. Dynavoice M65?! (24 inlägg) 19 år sedan
Första intrycket av Dynavoice M 6.5 (11 inlägg) 19 år sedan
Dynavoice M-6.5 - Recension (21 inlägg) 20 år sedan
DynavoiceM65+sub eller XTZ99? (34 inlägg) 20 år sedan
H/K 670 och Dynavoice M-65? (17 inlägg) 20 år sedan
Dynavoice M-6.5 - Recension (55 inlägg) 20 år sedan
Högtalare/Paket för 2000.kr billigt och bra (16 inlägg) 20 år sedan
Dynavoice har återuppstått! finns hos fynda.se (20 inlägg) 20 år sedan

Postad 08 november 2004 - 22:17

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0
Hehe... Nu var du lustig va? :)

Nej, du är nog inte lika "service minded" (läs obetänksamma) som
en del av oss andra.

Hade´

Postad 16 november 2004 - 00:44

Unregistered1cf0517b
  • Unregistered1cf0517b
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Bara en liten fråga vad det gäller betygssättningen. När du graderar dem är det en inbördes skala(antar detta då en folierad högtalare fick 5 i finish), eller har du nån annan referens (i så fall vilken). Tänkte på att ljudet fick som bäst 4+. Antingen så har du en annan högtlare som är en femma eller så viktar du det mot nån form av känsla....vore kul om du kunde förklara vilket det var :D

Vänligen// Olof

Postad 16 november 2004 - 14:30

Unregistered6ed05d64
  • Unregistered6ed05d64
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Bara en liten fråga vad det gäller betygssättningen. När du graderar dem är det en inbördes skala(antar detta då en folierad högtalare fick 5 i finish), eller har du nån annan referens (i så fall vilken). Tänkte på att ljudet fick som bäst 4+. Antingen så har du en annan högtlare som är en femma eller så viktar du det mot nån form av känsla....vore kul om du kunde förklara vilket det var ;)

Vänligen// Olof

Hej Olof

Ska försöka svar på frågorna så gott jag kan :D

Jag gjorde en jämnförelse mellan AR och DynaVoice både vad gäller finish och ljud.

Bägge högtalarna är folierade och i mitt tycke ansåg jag att DynaVoice finish kändes lite bättre därav betyget 4+.

Angående betyget på ljudet så hänger jag inte med ditt resonemang, menar du att man måste ge betyget 5 till den som man anser låter bäst av dessa två eller?
Självklart har jag lyssnat på högtalare som låter bättre och spelar mattan av båda dessa högtalare men inga av dessa ingick i detta test och ligger i en helt annan prisklass.

Förklara gärna vad du menar så ska jag försöka svara på frågan ;)

Mvh

Igge

Postad 16 november 2004 - 23:36

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Hej Olof

Ska försöka svar på frågorna så gott jag kan  ;)

Jag gjorde en jämnförelse mellan AR och DynaVoice både vad gäller finish och ljud.

Bägge högtalarna är folierade och i mitt tycke ansåg jag att DynaVoice finish kändes lite bättre därav betyget 4+.

Angående betyget på ljudet så hänger jag inte med ditt resonemang, menar du att man måste ge betyget 5 till den som man anser låter bäst av dessa två eller?
Självklart har jag lyssnat på högtalare som låter bättre och spelar mattan av båda dessa högtalare men inga av dessa ingick i detta test och ligger i en helt annan prisklass.

Förklara gärna vad du menar så ska jag försöka svara på frågan  :o

Mvh

Igge

Igge78. När man läser din recensionskriver du att dessa Dynavoice spelar klart bättre än bra högtalare som kostar mycket mer. Men är detta verkligen sant?

Har du nån gång tänkt på att AR Status S40 kanske inte låter speciellt märkvärdigt, och inte alls är värda sitt ordpris som de kostade för flera år sen.

Dvs att det finns klart bättre högtalare idag för samma summa och även för mindre pengar?

Har dock själv aldrig lyssnat på AR Status S40, men det är sannerligen ingen högtalare som är speciellt känd, och inte heller speciellt mkt såld i Sverige, i alla fall inte idag!

Sen om priset oxå ska vägas in i ljudbetyget borde ju dessa Dynavoice endast behöva komma upp i en tredjedel av ljudkvaliten som AR Status för att vara värda samma betyg i ljud.
Så om jag tolkar ditt ljudbetyg så spelar Dynavoice sämre än 1/3 som AR Status, om oxå priset ska vägas in...eller har du bara gått på den totala ljudupplevelsen, som dock var större enligt dig med Dynvoice i texten/dina kompisar? Blir lite förvirrad där!

Enligt min mening ska man klart och tydligt betygsätta en högtalares ljudkvaliteer, oavsett pris. Blir lite lättare att tolka testen då, särskilt hur bra högtalarna verkligen spelar jämfört med andra!
Sedan kan man ha med en kategori där man betygsätter prisvärdheten, som du oxå har gjort.

Ta detta inte som negativ kritik eller som en sanning/min åsikt på att AR Status S40 låter dåligt eller att testen inte var gjord utifrån bästa förmåga, men jag tror det var detta som oxå olof_b undrade över! :D

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 november 2004 - 00:11.

Postad 17 november 2004 - 08:59

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Enligt min mening ska man klart och tydligt betygsätta en högtalares ljudkvaliteer, oavsett pris. Blir lite lättare att tolka testen då, särskilt hur bra högtalarna verkligen spelar jämfört med andra!
Sedan kan man ha med en kategori där man betygsätter prisvärdheten, som du oxå har gjort.

Håller inte med om detta JB. Måste ha en prisaspekt i betyget, (som biltester ungefär), annars blir det omöjligt att värdera tror jag. Sedan tycker jag att de verbala intrycken är mycket viktigare än om det står 4+ eller 4 osv.
Om man nödvändigt skall ha betyg i detta specifika fall så tycker jag man skall jämföra högtalare i prisklassen 2-6000 kr ungefär. Personligen skulle jag inte kunna sätta betyg utan ha hört många högtalare i detta prisområde.

Postad 17 november 2004 - 09:41

Unregistered6ed05d64
  • Unregistered6ed05d64
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Hejsan JB

Då ska vi se om jag lyckas svara på frågorna :-)

Igge78. När man läser din recensionskriver du att dessa Dynavoice spelar klart bättre än bra högtalare som kostar mycket mer. Men är detta verkligen sant?

Vi som lyssnade under testets gång tyckte att DynaVoice spelar bra och kunde säkert konkurrera ut högtalare som kostar mer, men med det menade jag inte att de spelar bättre än alla högtalare som kostar runt 6000 kr. :P

Har du nån gång tänkt på att AR Status S40 kanske inte låter speciellt märkvärdigt, och inte alls är värda sitt ordpris som de kostade för flera år sen.
Dvs att det finns klart bättre högtalare idag för samma summa och även för mindre pengar?
Har dock själv aldrig lyssnat på AR Status S40, men det är sannerligen ingen högtalare som är speciellt känd, och inte heller speciellt mkt såld i Sverige, i alla fall inte idag!

AR är kanske inget är ett känt märke i Sverige men måste väl inte automatiskt betyda att de gör dåliga högtalare?

De kanske inte alls är värda sitt ordpris. Men vem vet, det gäller kanske även för andra högtalare :D

Sen om priset oxå ska vägas in i ljudbetyget borde ju dessa Dynavoice endast behöva komma upp i en tredjedel av ljudkvaliten som AR Status för att vara värda samma betyg i ljud.
Så om jag tolkar ditt ljudbetyg så spelar Dynavoice sämre än 1/3 som AR Status, om oxå priset ska vägas in...eller har du bara gått på den totala ljudupplevelsen, som dock var större enligt dig med Dynvoice i texten/dina kompisar? Blir lite förvirrad där!

Jag gjorde en jämnförelse rakt av men troligen har prisskillnaden varit med i ett hörn och påverkat betygen.

Kommer ihåg mig själv tänka, låter AR 4000 kr bättre?

Ta detta inte som negativ kritik eller som en sanning/min åsikt på att AR Status S40 låter dåligt eller att testen inte var gjord utifrån bästa förmåga, men jag tror det var detta som oxå olof_b undrade över! ;)

Alltid kul när folk tycker och tänker JB, det är detta som är meningen med ett forum :lol:

Hoppas jag lyckats klara ut några frågetecken iallafall :o

Mvh

Igge

Postad 17 november 2004 - 10:42

Unregistered6ed05d64
  • Unregistered6ed05d64
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Hejsan JB

Var någonstans skrev jag detta i min recension? Känner inte igen mig.

Mvh

Igge

Postad 17 november 2004 - 18:24

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Hejsan JB

Var någonstans skrev jag detta i min recension? Känner inte igen mig.

Mvh

Igge

Tack för svaren. ;) Hmmm...hade inte tänkt gå in i någon diskussion, men det är väl bra om du vet vad du själv skrivit. Detta är ett stycke direkt från din recension?

Väl på plats så kopplade jag upp AR Status S40 tillsammans med elektronik från Cambridge Audio och lät dem lyssna i lugn och ro. Merparten av ”lyssnarna” tyckte att dom inte riktigt motsvarade förväntningarna och saknade framförallt en välupplöst diskant. Efter att jag provat med att vinkla ut högtalarna igen så blev det visserligen bättre, men ändå inte "tillräckligt" bra. Kanske helt enkelt inte riktigt deras typ av högtalare, eller så krävde dom ännu bättre elektronik. Hur som helst så bytte jag ut AR mot de 4 000:- billigare DynaVoice M-65 och nu började det likna något.

Påstår de att DynaVoice lät bättre än AR? Absolut! Hur märkligt det än låter, så tyckte de faktiskt det. Kanske berodde det på att den sistnämnda är mindre kräsen, mer lättdriven och mer spelglad.

Kan inte läsa detta på annat sätt än att Dynavoice "absolut" lät bättre än de 4 000:- kronor dyrare AR Status? Eller har dina kompisar totalt fel? Du har ju använt dina kompisar istället för att utrycka vad du själv anser, men du säger inte heller emot dem!

Sen måste jag få fråga detta om AR Status S40. Så här svarade du nu!

De kanske inte alls är värda sitt ordpris. Men vem vet, det gäller kanske även för andra högtalare

Om du inte har en aning om AR är prisvärd, varför skrev du då så här i slutbetyget?

AR Status känns som ett prisvärt och intressant alternativ men tyvärr inte i detta sammanhang. 6000 kronor per par, vad ska man säga"?

Sen uttalar du dig ju själv vidare så här efter att dina "kompisar" tidigare i testen "kritiserat" AR:s diskantåtergivning.

En sak slås man av direkt när det gäller musik återgiven via ett par DynaVoice. Det låter rent och klart. Ja, maken till välupplöst och detaljerat ljud får man nog leta förgäves efter i den här prisklassen. Uppskattar man en välupplöst, transparent och ofärgad återgivning och är villig att kompromissa bort djupbasen, så lär denna högtalare kunna bli det slutgiltiga alternativet till den högtalaren man sneglat på.

Det vill säga du har på flera ställen pekat på/i alla fall får man den uppfattningen att Dynavoice på de flesta plan låter mycket bättre är tre gånger så dyra AR Status som du oxå tycker känns prisvärda och intressanta i sin prisklass kring 6 000:-...och tre gånger så dyrt känns för mig som mycket dyrare högtalare!

Tycker du att jag har läst/tolkat recensionen helt fel?

Mvh JB

Postad 17 november 2004 - 19:06

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Håller inte med om detta JB. Måste ha en prisaspekt i betyget, (som biltester ungefär), annars blir det omöjligt att värdera tror jag. Sedan tycker jag att de verbala intrycken är mycket viktigare än om det står 4+ eller 4 osv.
Om man nödvändigt skall ha betyg i detta specifika fall så tycker jag man skall jämföra högtalare i prisklassen 2-6000 kr ungefär. Personligen skulle jag inte kunna sätta betyg utan ha hört många högtalare i detta prisområde.

Pefre - Men det finns ju redan en betygskatergori angående prisvärdhet och då behöver man ju inte väga in priset i alla andra betyg oxå.
För då blir det ju "priset" en fullkomligt dominerande faktor vilket innebär att en betydligt billigare produkt kan mäta sig/vinna på alla plan, bara den presterar hyfsat i förhållande till sin klart dyrare motståndare. Fortfarande har vi dock inte fått veta skillnaderna, vilket jag tycker är det väsentliga!

Man måste väl oxå få veta vad de olika högtalarna/produkterna går för, vilken t ex deras maxkapacitet är...eller är detta ej viktigt?

Du tog ju själv upp biltester som ett exempel.

Jag tycker detta är ungefär som väga in "priset" på bilen när man t ex skriver ut antalet hästkrafter/toppfart på en bil. Då vägs sannerligen inte priset in...för då fick man ju aldrig reda på skillnaderna, utan enbart prisvärdheten, och det är skillnaderna som i alla fall jag anser är intressanta att få svar på!

Och med vetskap om skillnaderna får man själv avgöra om det är värt att lägga ur mer pengar för att X procent bättre ljud/fler hästkrafter...!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 november 2004 - 19:14.

Postad 17 november 2004 - 20:31

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
JB: Du skrev att man skulle betygssätta ex. ljudkvalitet oavsett pris. Det måste innebära en ruskig likriktning i betygssättandet av exempelvis budgethögtalare. Inte många som kravlar sig över en 2a mot 30000 krs "High End".
Tycker det är självklart att man måste dela in de högtalare man testar i prissegment och sedan sätta ut rena betyg för ex. ljudet (oavsett pris alltså). Då det gäller topics högtalare så har Fynda gått ut med att de kan "konkurrera med betydligt dyrare". Därför tycker jag att de borde kunna jämföras rakt av (utan prisaspekt) mot ca 4-5000 krs åtminstone.

Sedan måste man komma ihåg att betyget inte är en matematisk exakthet. Tycker texten är mycket viktigare.

Postad 17 november 2004 - 21:09

Unregistered6ed05d64
  • Unregistered6ed05d64
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Det vill säga du har på flera ställen pekat på/i alla fall får man den uppfattningen att Dynavoice på de flesta plan låter mycket bättre är tre gånger så dyra AR Status som du oxå tycker känns prisvärda och intressanta i sin prisklass kring 6 000:-...och tre gånger så dyrt känns för mig som mycket dyrare högtalare!

Mvh JB

Hejsan JB

Oj oj du är i bra form ser jag :(

Att säga att AR är prisvärda medans man under recension klagat på diverse saker såsom diskantåtergivning blir nog lite motsägelsefullt. Jag får nog ta och revidera denna tanke.

Ärligt talat så finns det fullt med saker att påpeka i recension inte minst de sakerna du tar upp.

Men detta var en amatörecension betonat på amatör :(

Kort sammanfattning:

DynaVoice:

Låter bra. En fullträff för pengarna.

AR:

Jämnför man AR gentemot DynaVoice så räcker de inte till. 4000 kr dyrare och låter i många fall sämre jämnfört mot konkurrenten.

Ett dåligt köp i nuläget.

Mvh

Igge

Redigerat av Unregistered6ed05d64, 17 november 2004 - 21:09.

Postad 17 november 2004 - 22:02

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1 053 inlägg
  • 0
Lysande sammanfattning :(

Postad 17 november 2004 - 22:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Mvh JB

Hejsan JB

Oj oj du är i bra form ser jag :D

Att säga att AR är prisvärda medans man under recension klagat på diverse saker såsom diskantåtergivning blir nog lite motsägelsefullt. Jag får nog ta och revidera denna tanke.

Ärligt talat så finns det fullt med saker att påpeka i recension inte minst de sakerna du tar upp.

Men detta var en amatörecension betonat på amatör ;)

Kort sammanfattning:

DynaVoice:

Låter bra. En fullträff för pengarna.

AR:

Jämnför man AR gentemot DynaVoice så räcker de inte till. 4000 kr dyrare och låter i många fall sämre jämnfört mot konkurrenten.

Ett dåligt köp i nuläget.

Mvh

Igge

Igge78 - Då blir min slutsats att du testat Dynavoice M-65 mot AR Status S40 som i sig har rätt stora ljudmässiga brister och som oxå är en bra bit ifrån att vara värda sina 6 000:-....även jämfört med BRA högtalare i samma prisklass?

Om det stämmer är jag helt med dig...! :(

Det är därför jag inte är så överraskad över att Dynavoice skulle vara mkt mer prisvärda än dessa testmotståndare.... ;) Om de däremot spelat bättre än typ Monitor Audio B4 eller Elac 108,2 hade jag gjort stora ögon...och slängt mig på luren till Fynda... :(

Jag vet tyvärr fortfarande varken ljudkaraktären/eller hur bra dessa Dynavoice faktiskt låter...om deras ljudkvalitet håller sig över den minimikvalitet jag anser att en högtalare borde klara....om de inte gör detta brukar jag istället rekommendera (även till mina vänner) att spara lite mer eller lägga ut lite mer pengar för att köpa högtalare som de kan bli betydligt nöjdare med och även vara riktigt nöjda med under en längre period!

Nu vill jag återigen säga att jag inte alls tror att dessa Dynavoice låter dåligt och att de inte är prisvärda....så den som tror jag sågar allt som är billigt behöver INTE anklaga mig för detta igen....för mig återstår som sagt var ännu svaret på HUR prisvärda de egentligen är och om jag skulle kunna rekommendera dem med gott samvete till personer i min närhet!

Särskilt intressant/viktigt blir det då butiker "lovar" att deras produkter ska låta bättre än mycket dyrare konkurrenter...! Det är ju för att kritiskt testa & diskutera t ex sådana säljargument "medlemsforum" brukar vara till för...inte för att förstärka säljargument utan välgrundade belägg/fakta!

Pefre - Självklart menar jag testdueller inom ungefär samma prissegment...typ som du nämnde högtalare för mellan 2-5 tkr....5-9 tkr....8-12 tkr...osv...osv! För vem är egentligen i behov av en "skala" mellan en högtalare som kostar 2 k och 30 k...kan nog garantera att ingen står och väger mellan modeller med så stor prisskillnad.
När man testar bilar testar man ju inte heller en Skoda Fabia 1.2 mot en BMW M5...det vore ju inte riktigt snällt den lilla "Tjecken"...även om priset togs me...samt den som är intressarad av en M5:a har nog litet intresse av fördelarna/skillnaderna mot en Skoda... ;)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 november 2004 - 23:21.

Postad 17 november 2004 - 23:24

Unregistered6ed05d64
  • Unregistered6ed05d64
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Igge78 - Då blir min slutsats att du testat Dynavoice M-65 mot AR Status S40 som i sig har rätt stora ljudmässiga brister i sig och som oxå är en bra bit ifrån att vara värda sina 6 000:-....även jämfört med BRA högtalare i samma prisklass?

Tyvärr så har jag inte jämnfört AR mot andra högtalare som kostar 6000 kr utan enbart mot DynaVoice högtalarna, så det är svårt för mig att säga om de låter sämre än andra i sin prisklass. Jag kan spekulera men inget mer. :(

Det enda jag vet är att DynaVoice spelade bättre, och det får bli min slutsats :(

Mvh

Igge

Postad 17 november 2004 - 23:31

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Vill bara tacka Igge och hårmedlet.
Har fått tjatat igenom köp av nya högtalare :(
Skall bara vänta till efter nyår, då resterande lådor utkommer.
Det var tack vare alla dessa inlägg som tanten fått läsa,
som hon gett med sig.
Så efter nyår kan ni kalla mig Dyna ägare. :(

Postad 17 november 2004 - 23:39

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Igge78 - Då blir min slutsats att du testat Dynavoice M-65 mot AR Status S40 som i sig har rätt stora ljudmässiga brister i sig och som oxå är en bra bit ifrån att vara värda sina 6 000:-....även jämfört med BRA högtalare i samma prisklass?

Tyvärr så har jag inte jämnfört AR mot andra högtalare som kostar 6000 kr utan enbart mot DynaVoice högtalarna, så det är svårt för mig att säga om de låter sämre än andra i sin prisklass. Jag kan spekulera men inget mer. :(

Det enda jag vet är att DynaVoice spelade bättre, och det får bli min slutsats ;)

Mvh

Igge

Din slutsats låter helt OK! Försökte bara få svar på lite frågor eftersom jag oxå är intresserad över hur de låter om någon kompis vill köpa bra högtalare utan att lägga ut för mkt pengar.

Det var ingen personlig kritik mot dig/din test...hoppas du förstod det! Vet att det är svårt att få med alla parametrar, särskilt vid en amatörtest.

Tyvärr fick jag ej testa dem...trots att jag anmälde mig tidigt. Har massor av tid över och bor i Sthlm där många efterfrågade en "offentlig" provlyssning som jag även kunnat bistå med.
Har oxå 3-4 av Sthlms mest välsorterade Hi fi-butiker inom bara ngr 100 meters avstånd från hemmet, har lyssnat på det mesta i högtalarväg, och kunde även låna hem det mesta som testobjekt sida vid sida. Men, men...! :(

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 november 2004 - 23:41.

Postad 18 november 2004 - 06:49

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1 053 inlägg
  • 0

Särskilt intressant/viktigt blir det då butiker "lovar" att deras produkter ska låta bättre än mycket dyrare konkurrenter...!

Men detta är ju inget dom lovar - utan en sak man har kunnat konstatera.

En fråga till dig JB. Kan du förstå att något som är dyrare inte alltid MÅSTE vara bättre?

Alltså begreppet "dyrare" är inte synonymt med "högre kvalité", det tror jag dessa testade högtalare bevisar mer än 1 gång.

Postad 18 november 2004 - 08:32

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

JB: Ok då var vi ju egentligen överens :( . Missuppfattade dig då du skrev "oavsett pris".

Postad 18 november 2004 - 10:33

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Särskilt intressant/viktigt blir det då butiker "lovar" att deras produkter ska låta bättre än mycket dyrare konkurrenter...!

Men detta är ju inget dom lovar - utan en sak man har kunnat konstatera.

En fråga till dig JB. Kan du förstå att något som är dyrare inte alltid MÅSTE vara bättre?

Alltså begreppet "dyrare" är inte synonymt med "högre kvalité", det tror jag dessa testade högtalare bevisar mer än 1 gång.

Men snälla Mouse...!

Bra billigt kan vara bättre är dåligt dyrt - det är jag helt med på...! Det är ju det jag försökt påpeka tidigare i tråden!

Men bra billigt kan INTE/är otroligt sällan bättre än bra dyrt... :(

Sen tror jag säkert att dessa Dynavoice är riktigt prisvärda och låter helt OK för sitt pris...har ju skrivit det flera gånger. Frågan är om de klarar de minimikrav jag ställer på en högtalares ljudkvalitet/karaktär!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 november 2004 - 10:49.

Postad 18 november 2004 - 10:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

JB: Ok då var vi ju egentligen överens :( . Missuppfattade dig då du skrev "oavsett pris".

Sorry....kanske skulle ha varit lite tydligare, men jag talar ju faktiskt om tester likt denna...dvs högtalare i olika prislägen, men inom rimliga gränser...! :(

Mvh JB

Postad 18 november 2004 - 10:54

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Frågan är om de klarar de minimikrav jag ställer på en högtalares ljudkvalitet/karaktär!

Mvh JB

Det får du aldrig reda på om du inte lyssnar på dom. Köp dom och lyssna, gillar du inte ljudet så skicka tillbaka dom - allt som du förlorar är några hundra i fraktkostnader!

Postad 18 november 2004 - 11:04

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Frågan är om de klarar de minimikrav jag ställer på en högtalares ljudkvalitet/karaktär!

Mvh JB

Det får du aldrig reda på om du inte lyssnar på dom. Köp dom och lyssna, gillar du inte ljudet så skicka tillbaka dom - allt som du förlorar är några hundra i fraktkostnader!

Det är ju det som gör det hela lite tokigt/svårt för t ex alla intresserade här på forumet. Att dessa inte går att lyssna på i butik om man inte åker till Halland eller om man inte chanser och köper de helt olyssnade. Men om det är de första "riktiga" högtalarna man skaffar tror jag säkert att de duger mycket bra. Det jag är lite frågande emot är då man skriver att de är bättre än bra & prisvärda högtalare med tre gånger så hög prislapp...då tar man på sig ett stort ansvar!

Personligen tycker jag det borde vara prioriterat med bra tester mot erkänt BRA produkter som fler faktiskt har möjlighet att lyssna på och därmed kunna bilda sig en egen liten uppfattning. Tror oxå att testresultaten i alla fall sett lite annorlunda ut då oxå...även i amatörtester... :(

Jag kommer inte att köpa dessa, eftersom de hur som helst inte är några högtalare för mig personligen, men kanske för kompisar, utan väntar och hoppas på att Hifisnubben ska få tid att få hop en recension! Tyvärr har han otroligt mkt annat att stå i just nu!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 november 2004 - 11:53.

Postad 18 november 2004 - 11:59

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1 053 inlägg
  • 0

Men snälla Mouse...!

Bra billigt kan vara bättre är dåligt dyrt - det är jag helt med på...! Det är ju det jag försökt påpeka tidigare i tråden!

Men bra billigt kan INTE/är otroligt sällan bättre än bra dyrt... :(

Sen tror jag säkert att dessa Dynavoice är riktigt prisvärda och låter helt OK för sitt pris...har ju skrivit det flera gånger. Frågan är om de klarar de minimikrav jag ställer på en högtalares ljudkvalitet/karaktär!

Mvh JB

Men snälla vadå ? :(

Men nu är det ju inte så! Högtalarna kostar under 2000:-, och låter bättre än högtalare som kostar mer än dubbelt. Vi har ju redan konstaterar detta. Varför envisas du med att försöka få det hela att framstå att något som är billigare ALDRIG kan låta och ha en bättre kvalité överlag.

Jag är nu övertygad att du egentligen inte alls är intresserad av hur högtalarna låter. Utan mer försöker predika din envishet om att saker som är billigare, aldrig kan hålla samma eller bättre kvalité, än ett par dyrare i hifi.magasin, erkänt bra högtalare.

Nu måste vi få slut på debatten om att billigare "elektronik, högtalare" alltid är sämre än dyrare dito - när det inte är sant.

Jag skriver det igen. Jag har själv kunnat konstatera att Dynavoice M-65, låter bättre än exempelvis betydligt dyrare modeller av exempelvis Audio-PRO (Black Diamond). För att göra dig ännu mer besviken JB, så finns det idag ett flertal, högtalare som även dom låter bättre än Audio-PRO. Och dom ÄR billigare dessutom.

Hur vet jag detta ? Jag har hört, och jämfört. Jag gissar inte hur saker låter - jag har erfarenhet.

Sedan, man måste INTE åka till fynda nere i Halland för att lyssna på dom. Om jag är helt ute och cycklar så finns det ett flertal "radio-kedjor" som säljer dom. Bland annat Siba. Sedan att Siba suger ur lyssningssynpunkt är en helt annan historia. Man kan iaf studera byggkvalité och sedan ta hem dom på öppet köp.

Sen till alla andra. Jag väntar tills alla recensioner är klara. Sedan skall jag förklara mer ingående till hur jag gjorde recensionen.

Edit: Man måste bege sig till Fynda eller beställa hem dom, då fynda kommer att sälja dessa exclusivt.

Redigerat av Unregistereda2499477, 18 november 2004 - 14:42.

Postad 18 november 2004 - 12:26

OXYD
  • OXYD
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Hej alla ljud dårar. :(

Bra recention.
Är vädigt sugen på ett par Dynavoice. Men är det svårt att röst matcha dem?
Är inte så insatt. Men skulle det funka med detta paket eller ska man skaffa kraftigare?

Tänkte köra musik/dvd-Audio och film.

tacksam för svar

Proson Reality Center 32 SA
Proson Sat 31 SA
Dynavoice challenger m-65

Redigerat av OXYD, 18 november 2004 - 12:30.

Postad 18 november 2004 - 12:41

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Du bör absolout matcha centern. Har sälv M65 + Proson 51/52 RR som surround / center. Centern har jag fått justera upp ordentligt för att den skulle höras så jag ämnar byta ut den när det kommer en Dynavoice dito. Baksurrarna behåller jag tv då jag inte är så noga med ljudmatchningen där. Du har ju läge att skaffa alla högtalarna från samma serie och då hade iaf jag absolut gjort så. Kan ju inte bli så dyra med tanke på frontarnas pris antar jag.

Postad 18 november 2004 - 12:46

OXYD
  • OXYD
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Du bör absolout matcha centern. Har sälv M65 + Proson 51/52 RR som surround / center. Centern har jag fått justera upp ordentligt för att den skulle höras så jag ämnar byta ut den när det kommer en Dynavoice dito. Baksurrarna behåller jag tv då jag inte är så noga med ljudmatchningen där. Du har ju läge att skaffa alla högtalarna från samma serie och då hade iaf jag absolut gjort så. Kan ju inte bli så dyra med tanke på frontarnas pris antar jag.

Tack för det snabba svaret.

Men det finns väl inte sateliter och center till Dynavoice serie, eller jag är ute och snurrar?

Postad 18 november 2004 - 12:46

Unregistered754400a0
  • Unregistered754400a0
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Jag skriver det igen. Jag har själv kunnat konstatera att Dynavoice M-65, låter bättre än exempelvis betydligt dyrare modeller av exempelvis Audio-PRO (Black Diamond). För att göra dig ännu mer besviken JB, så finns det idag ett flertal, högtalare som även dom låter bättre än Audio-PRO. Och dom ÄR billigare dessutom.

Jag tar inte parti för någon men kunde inte låta bli att lägga mej i lite :( !

"...dom låter bättre..." är för mej fakta, här handlar det väl i alla fall om subjektiva omdömmen. Jag tycker att dom låter bättre, köper jag i alla lägen.

Förövrigt tror jag att det finns många som tycker att dessa högtalare låter kanon och uppfyller sina krav, och då finns det ju ingen anledning att inte köpa dom, oavsett hur lite dom kostar eller vad dom heter!

Redigerat av Unregistered754400a0, 18 november 2004 - 12:48.

Postad 18 november 2004 - 13:24

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Men det finns väl inte sateliter och center till Dynavoice serie, eller jag är ute och snurrar?

Nej men de skall komma i vinter har jag läst här någonstans. En av Fyndas stora fördelar är att de levererar fraktfritt så du kan köpa frontarna först utan att det blir en ökad totalkostnad för dig.

Postad 18 november 2004 - 13:34

OXYD
  • OXYD
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Nej men de skall komma i vinter har jag läst här någonstans. En av Fyndas stora fördelar är att de levererar fraktfritt så du kan köpa frontarna först utan att det blir en ökad totalkostnad för dig.

OK det låter ju intressant. Då kanske man ska vänta. Lite ökad kostnad blir det. Man får ju paket rabatt :( om än inte mycket men lite.

Postad 18 november 2004 - 13:43

Unregistered6ed05d64
  • Unregistered6ed05d64
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Det var ingen personlig kritik mot dig/din test...hoppas du förstod det! Vet att det är svårt att få med alla parametrar, särskilt vid en amatörtest.

Hejsan JB

Lite ledsen blev jag allt, hårda ord sårar :(

Skojar bara. :(

Allvarligt talat så är det bara trevligt när folk har synpunkter.

Mvh

Igge

Postad 18 november 2004 - 14:06

OXYD
  • OXYD
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Enligt Fynda så skulle inte dynavoice komma ut med sina högtalare förrän efter nyår, troligtvis inte förrän till mars. :( Det enda de visste ang priset är att de inte skulle kosta mer än 2000kr.

Postad 18 november 2004 - 14:47

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Kraftig OT OXYD är en grym nattklubb i Side (turkiet) va??

Jaja, vad jag tänkte fråga var om det inte börjar bli några som beställt och fått hem Dynavoice nu som har lite intryck att dela med sig av ?

Postad 18 november 2004 - 14:54

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Jag är nu övertygad att du egentligen inte alls är intresserad av hur högtalarna låter. Utan mer försöker predika din envishet om att saker som är billigare, aldrig kan hålla samma eller bättre kvalité, än ett par dyrare i hifi.magasin, erkänt bra högtalare.

Mouse - Läser du mina inlägg överhuvudtaget... :( ...eller sitter du bara fast i "mantrat" att jag alltid "sågar" billiga produkter och inte tror de kan låta bra?

Skriver min åsikt/erfarenhet ännu en gång...!

Bra billigt kan vara bättre än dåligt dyrt - det är jag helt med på...men bra billigt är sällan bättre än bra dyrt...!

Hur kan du då skriva detta?...ditt quote nedan!

Men nu är det ju inte så! Högtalarna kostar under 2000:-, och låter bättre än högtalare som kostar mer än dubbelt. Vi har ju redan konstaterar detta. Varför envisas du med att försöka få det hela att framstå att något som är billigare ALDRIG kan låta och ha en bättre kvalité överlag.

Vicket sanslöst tjafs det alltid blir när vissa märken kommer på tapeten...råkar man ifrågasätta något i dessa "superhypade" recensionerna om billighetsprodukter blir man ju i stort sett idiotförklarad. Om man däremot stämmer in i hyllningskören blir man i stort sett adlad till hjälte...!

Jag tror visst att dessa Dynavoice är ett bra köp för pengarna, men innan de är testade även mot BRA högtalare i lite dyrare prisklass är i alla fall inte jag övertygad om att de låter bättre än mycket dyrare högtalare som oxå låter bra.

Att bara testa nya högtalare mot okända märken, utgångna högtalarmodeller, och mot de enklaste LAD-högtalarna tycker jag ej ger en rättvis bild....!
Ska det vara så svårt att göra en test mot en BRA och välkänd högtalare...inte heller jag tycker att t ex Audio Pro Black Diamond tillhör de som låter bäst i sin prisklass!

Angående att de finns i fler butiker än i Halland som säljer dessa Dynavoice visste jag inte...så där ber jag om ursäkt om jag kom med ett felaktigt påstående...dvs om de nu finns på fler ställen?

Nu måste vi få slut på debatten om att billigare "elektronik, högtalare" alltid är sämre än dyrare dito - när det inte är sant.

Kanske inte så konstigt att det verkar vara ett allmänt mål här på forumet eftersom de butiker som är mest aktiva här på prisjakt just säljer billigare elektronik, högtalare osv... ;)

Dessutom håller inte jag med om att den debatten existerar här på forumet. Jag har i alla fall aldrig skrivit att billigare alltid är sämre än dyrare...det är det alltid du som skriver att folk anser.... :(

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 november 2004 - 15:06.

Postad 18 november 2004 - 15:30

Insikt
  • Insikt
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hejsan.
De fakta som finns i dagsläget är följande:
Hifi&Musik har testat dem = Blev mest prisvärda (5+).
Mouse har testat dem, tycker de är mycket prisvärda.
Igge78 har testat dem, tycker också de är mycket prisvärda.

Hittils har ingen ogillat dem, så varför ligger det så mycket prestige i att tvivla?

Ja, jag jobbar på Fynda och ja, jag blir irreterad när samma debatt ständigt
uppkommer mellan folk som lyssnat och får kritik från folk som inte har en aning...

PS. SJÄLVKLART spelar en högtalare för 4000 kr med prisvärdhet 5 bättre
än en för 2000 kr med prisvärdhet 5, annars är ju betygen fel. Men vem håller
inte med om det?? DS.

MVH

Edit: Lite småfix... :(

Redigerat av Insikt, 18 november 2004 - 15:34.

Postad 18 november 2004 - 15:38

OXYD
  • OXYD
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Kraftig OT OXYD är en grym nattklubb i Side (turkiet) va??

Jaja, vad jag tänkte fråga var om det inte börjar bli några som beställt och fått hem Dynavoice nu som har lite intryck att dela med sig av ?

Stämmer bra det. Riktigt schysst ställe :(

Postad 18 november 2004 - 15:41

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Hejsan.
De fakta som finns i dagsläget är följande:
Hifi&Musik har testat dem = Blev mest prisvärda (5+).
Mouse har testat dem, tycker de är mycket prisvärda.
Igge78 har testat dem, tycker också de är mycket prisvärda.

Hittils har ingen ogillat dem, så varför ligger det så mycket prestige i att tvivla?

Ja, jag jobbar på Fynda och ja, jag blir irreterad när samma debatt ständigt
uppkommer mellan folk som lyssnat och får kritik från folk som inte har en aning...

Men jag tvivlar inte heller på att de är prisvärda...ingen debatt om detta.
Det jag inte är övertygad om genom dessa tester är att de låter bättre än dyrare högtalare som oxå är prisvärda och låter bra...!

Svårare än så är det inte... :(

Mvh JB

Postad 18 november 2004 - 15:49

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1 302 inlägg
  • 0
Nu var det säkert två veckor sedan jag läste testet i Hifi & Musik, men jag hoppas att jag kommer ihåg rätt.

Jag har lite svårt att förstå hur man kan använda Hifi & Musik's test för att marknadsföra Dynavoice, och samtidigt hävda att den spelar bättre än dyrare högtalare. I testet var alla högtalare billigare än 3000kr, och inte ens i det segmentet hade ju Dynavoice bäst ljud. Celestion som kostar omkring 3000kr var ju tydligen betydligt bättre på den punkten.

Så om Dynavoice inte ens är bäst i segmentet < 3000kr, hur kan de då vara bättre än betydligt dyrare högtalare, som vissa framhäver? (okej, det går nog att hitta någon högtalare för >3000kr som är sämre, men inte många)

För 2000kr är ju Dynavoice prisvärda, men för bara 1000kr till går det ju uppenbarligen få något som är bättre.

Postad 18 november 2004 - 15:51

Insikt
  • Insikt
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej JB!
Den frågan tror jag du får leta ihjäl dig efter att få svar på faktiskt.
Det är nog helt från person till person, och från högtalare till högtalare.

Det går aldrig att säga att en högtalare spelar i en viss klass/prisklass,
eftersom det inte går att fastställa en referens.

Men vi kan ju säga så här:
Vilken högtalare vill du att den testas mot?
Det har sålts en del, och det borde förr eller senare komma någon som
även kan jämföra mot den högtalaren som du vill? Bara lägg fram lite
olika förslag så tror jag du snart får napp.. :(

MVH

Postad 18 november 2004 - 15:56

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Enligt Fynda så skulle inte dynavoice komma ut med sina högtalare förrän efter nyår, troligtvis inte förrän till mars.  :(  Det enda de visste ang priset är att de inte skulle kosta mer än 2000kr.

Aj då... Ja det får väl bli att vänta då. Jag har ändå inga jättekrav på filmljudet så jag klarar mig.

Donmeta: Jag har skrivit lite i den tråd som startar med Mouses recension (vet inte om du läst den).

Recension av Mouse

Postad 18 november 2004 - 16:00

Insikt
  • Insikt
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tjena alpha!
Enligt vad jag kan läsa så skrev Fynda att de "kan konkurrera med betydligt dyrare högtalare."

Efter vad man läst så kan de ju även det, men självklart så är de inte bättre än alla dyrare högtalare.

Sen tycker jag inte att den högtalaren från Celestion och den från Dynavoice
är riktigt jämförbara, på samma sätt som även stativare inte bör jämföras.
Detta för att det är såpass olika och passar helt olika människor.
Välj en Celestion med samma bestyckning och den kostar inte 2500 kr längre. :(

MVH

Postad 18 november 2004 - 16:14

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
alpha - du är inne på min linje... :(

Dvs jag vill gärna veta om det finns betydligt bättre högtalare än Dynavoice för en tusing extra, då är inte Dynavoice så extremt prisvärda som många framställer dem som!

Om mina vänner vill lägga ut lite mer, rekommenderar jag dem hellre lite bättre grejer, då blir de nöjdare längre...Jag är därför intresserad av HUR bra de egentligen är och då måste de ju testas mot några högtalare som folk faktiskt kan lyssna på själva... :(

Vilken högtalare vill du att den testas mot?
Det har sålts en del, och det borde förr eller senare komma någon som
även kan jämföra mot den högtalaren som du vill? Bara lägg fram lite
olika förslag så tror jag du snart får napp..

Insikt - förstår inte varför du kommer med detta nu. Har lagt länge lagt fram förslag på lämpliga testobjekt om ni läser mina tidigare inlägg.
Jag erbjöd mig t o m tidigt att jag kunde ställa upp som testpilot, och har tillgång till de flesta märken. Även utvalde testpiloten "Hifisnubben", som jag känner personligen, ville att ni hellre skulle skicka ett par högtalare till mig, eftersom han trodde att han skulle få svårt att hinna med en recension inom lagom tidsrymd , vilket oxå blev fallet!

Mvh JB

Postad 18 november 2004 - 16:49

Insikt
  • Insikt
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej igen JB!
Funderade på en sak, om du bara vill veta, varför inte bara prata med
din vän hifisnubben, istället för att skriva här där du ändå inte får reda
på det du vill? Det måste väl ändå vara lättast? :(

MVH

Postad 18 november 2004 - 16:57

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Hej igen JB!
Funderade på en sak, om du bara vill veta, varför inte bara prata med
din vän hifisnubben, istället för att skriva här där du ändå inte får reda
på det du vill? Det måste väl ändå vara lättast?  :(

MVH

:( Vilken helvändning Insikt.
Problemet, som du oxå vet om, är att Hifisnubben inte haft tid att lyssna på dem tillräckligt plus att han har lovat er tystnadsplikt tills hans recension är färdig/publicerad...men tyvärr tror jag den aldrig kommer att bli färdig med tanke på att han numera erbjuder att låna ut högtalarna till andra intresserade i Umeåområdet...& jag bor tyvärr numera i Sthlm...!

Mvh JB

Postad 18 november 2004 - 17:30

Insikt
  • Insikt
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hehe... japp, blev lite svårt att diskutera om en högtalare när bara en av oss lyssnat på den... :(

Tystnadsplikten försvann samtidigt som testen kom ut i Hifi & Musik, det är nog
för hans egen del han vill vänta tills han kan skriva en komplett riktig recension.
Men eftersom ni är polare, så kan du väl bara ringa och snacka med honom? :(

MVH

Postad 18 november 2004 - 17:42

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Hehe... japp, blev lite svårt att diskutera om en högtalare när bara en av oss lyssnat på den...  ;)

Tystnadsplikten försvann samtidigt som testen kom ut i Hifi & Musik, det är nog
för hans egen del han vill vänta tills han kan skriva en komplett riktig recension.
Men eftersom ni är polare, så kan du väl bara ringa och snacka med honom?  :(

MVH

Insikt - Läs mina hela inlägg. Hifisnubben har inte heller hunnit lyssna på högtalarna tillräckligt mycket för att hans ska kunna ge en bra beskrivning...han gör allt grundligt på många sätt just nu!

Till sist förstår jag absolut inte varför du är här på en "medlemsforum" och försvarar en produkt som du säljer... :(
Om jag skrivit något faktafel om produkten så rätta mig gärna, men kom inte och säg att jag inte borde uttala mig.
Tror nog att det är fler än jag som vill ha svar på dessa frågor, därför ställer jag frågorna här och inte personligen till "Hifisnubben", som jag oxå redan påpekat inte heller anser kunna svara på dem!

Mvh JB

Postad 18 november 2004 - 18:03

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
Lite OT: Vilken celestion testas? F30?

Postad 18 november 2004 - 18:13

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1 053 inlägg
  • 0

Bra billigt kan vara bättre än dåligt dyrt - det är jag helt med på...men bra billigt är sällan bättre än bra dyrt...!

Hur kan du då skriva detta?...ditt quote nedan!

Jag jag läser dina inlägga, men frågan är dom du läser ALLA de andras inklusive mina. För jag kan skönja svar "mellan-raderna" och en viss ignorans som övergått i ett ifrågasättande som saknar motstycke. För du undrar om det finns högtalare för 3000:- som är bättre. Nu är jag inte med på vad du menar?, men är din kompis(?) orolig, så kan han ju alltid köpa dom på öppet köp.

Vidare, det finns INGEN som sagt att dom ÄR bättre än ALLA dyrare högtalare! Vad får du det ifrån? Trams! - Jag har konstaterat att dom låter bättre än minst 2 par andra dyrare "märkes-högtalare", INGET annat. Men det finns säkert fler betydligt dyrare märkes-högtalare som skulle få sig sig omkörda i ett vidare, större, test.

Märk ovan, "konstaterat".

Jag tror visst att dessa Dynavoice är ett bra köp för pengarna, men innan de är testade även mot BRA högtalare i lite dyrare prisklass är i alla fall inte jag övertygad om att de låter bättre än mycket dyrare högtalare som oxå låter bra.

Nu är dom ju testade mot dyrare märkes-högtalare (here we go again, börjat bli hemskt tjatigt det här - hallå, nån hemma?), där man "konstaterar", att i ett samtida test, (då man gjorde testet), så klarade dom sig utmärkt.

Vad exakt av ovan är det du inte förstår? :(

Skall man vara riktig petig i ett sånt här test, så skall man leta upp högtalare med exakt samma bestyckning och samma pris. Det blir en omöjlighet, det kan jag lova. Vad gör man då som testare? - Jo man blir mer eller mindre tvingad att jämföra med dyrare grejer. Svårare än så är det inte kära JB.

Sedan så ältade du samma sak igen, så det klippte jag bort - svarat ovan. O nu till nästa cictat.

Angående att de finns i fler butiker än i Halland som säljer dessa Dynavoice visste jag inte...så där ber jag om ursäkt om jag kom med ett felaktigt påstående...dvs om de nu finns på fler ställen?

Nu vet jag inte om du svarade innan jag ändrade mitt meddelande om att fynda skall sälja dynavoice exklusivt? Men jag hade fel där (jag hade fel! hemskt) Jag tog friheten att spekulera, i tron om att en del andra butiker säljer Proson, så kanske dom även skulle sälja Dynavoice - men så är alltså inte fallet. Rätt skall vara rätt.

Kanske inte så konstigt att det verkar vara ett allmänt mål här på forumet eftersom de butiker som är mest aktiva här på prisjakt just säljer billigare elektronik, högtalare osv... ;)

Man kan se det så här också. Fynda är aktiva på forumet, och det tycker iaf jag, att det skall dom ha all eloge för. Det är nästan en magspark att skriva som du gör ovan. Sedan finns det andra aktiva butiker här, som säljer betydligt dyrare grejer, som deltar frekvent i andra trådar. Har du missat det helt?

Dessutom håller inte jag med om att den debatten existerar här på forumet. Jag har i alla fall aldrig skrivit att billigare alltid är sämre än dyrare...det är det alltid du som skriver att folk anser.... :(

Nej, det vi däremot har tvistat och ältat om i absurdum snart, är när folk (du) "proffstycker" om saker som de inte har någon erfarenhet av. Jag har sagt till dig ett par gånger vad jag tycker om sånt. Det skapar en tråkig stämmning på forumet om vi skall ge dom som läser i forumet "spekulativ" information Byggd på rena gissningar.

Postad 18 november 2004 - 18:13

Insikt
  • Insikt
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag är här av samma anledning som dig, JB, jag gillar musik och ljud,
det är även därför jag jobbar där jag jobbar. Jag är en av dem
som har tur att få jobba med något jag tycker om. :(
Vad jobbar du själv med?

Men efter alla dessa inlägg, så spelar det ju ändå ingen roll vad någon
säger till dig, det är ju alltid nått som är fel. Diskussionen står ju still liksom.
Du vet ju vad de tycker som testat högtalare. Mer info får du nog inte.

Ber om ursäkt till Igge78 för att tråden blivit som den blivit.

MVH

Redigerat av Insikt, 18 november 2004 - 18:17.

Postad 18 november 2004 - 18:53

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Nu var det säkert två veckor sedan jag läste testet i Hifi & Musik, men jag hoppas att jag kommer ihåg rätt.

Jag har lite svårt att förstå hur man kan använda Hifi & Musik's test för att marknadsföra Dynavoice, och samtidigt hävda att den spelar bättre än dyrare högtalare. I testet var alla högtalare billigare än 3000kr, och inte ens i det segmentet hade ju Dynavoice bäst ljud. Celestion som kostar omkring 3000kr var ju tydligen betydligt bättre på den punkten.

Så om Dynavoice inte ens är bäst i segmentet < 3000kr, hur kan de då vara bättre än betydligt dyrare högtalare, som vissa framhäver? (okej, det går nog att hitta någon högtalare för >3000kr som är sämre, men inte många)

För 2000kr är ju Dynavoice prisvärda, men för bara 1000kr till går det ju uppenbarligen få något som är bättre.

alpha: Vill bara korrigera lite i ditt inlägg. Fynda gick ut med att dessa högtalare "kan konkurrera med betydligt dyrare". Detta var starten på dessa recensioner. För mig så betyder det att de påstår att den skall låta bättre än vissa betydligt dyrare och sämre än andra betydligt dyrare. Inget annat.

Celestion F20 (2500 kr) var inte "bedtydligt bättre" i H&Ms test. Om man läser texten så får åtminstone jag intrycket att det var ganska jämnt mellan de två. I kombination med Cambridgepaketet så föredrog dem Dynavoice M65. Mycket naturligtvis en fråga om smak.

Sedan det här j***a tjattret som vissa håller på med här :( . H&M skriver att dem är "ett veritabelt kap för de här pengarna". Måste betyda att dem spelar bättre än många 3000 krs och kanske ännu dyrare. Igge säger att de är klart bättre än "AR" och Mouse tycker att de låter bättre än betydligt dyrare Audio Pro och Canton LE109. Accepterar man inte dessa uttalanden tycker jag att man (JB)skall tala klarspråk och säga att man tror att folk ljuger eller möjligtvis blivit mutade eller vad det hela nu går ut på.

Insikt: Förstår att du blir engagerad och då inte enbart eller ens alls av ekonomiska intressen, men tror det är bra om du håller en låg profil trots allt.

En som tidigare hade en enkel "LAD-högtalare" och som nu därför är jäkligt nöjd med sina spenderade "tvåtusingar".

Postad 18 november 2004 - 19:25

graniz
  • graniz
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag har just läst den "urspårade" delen av denna (som från början var riktigt trevlig) tråd. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men 2 saker är säkra:
1. Folk tycker olika (konstigt(?) inte alls).
2. Folk har svårt att acceptera att någon har en annan åsikt.

Dom som har testat dessa högtalare utan att ha jämfört med någro "extrem" högtalare (bl.a. JAG) och säger att det låter mycket bra för att kosta 2000 kr kan man kanske ifrågasätta. Dels då med tanke på att man inte haft nåt skitbra att jämför med.

Men att ifrågasätta tester där det står TYDLIGT vilka högtalare man jämfört med är rent idiotiskt. Om dessa högtalare kostar 3000, 4000 eller 10 000kr har ingen betydelse. Testpiloternas åsikter är ingen idé att ifrågasätta. Har man däremot gjort samma test och har en annan åsikt finns det givetvis inget hinder att framföra denna och sedan acceptera och låta accepteras.

Min åsikt är att göra denna tråd till den trevliga den en gång var eller så kan ni lika gärna stänga den

//graniz

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.