Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer PDP-435 Surr?

75 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2005 - 20:48

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Är det någon som fått sin surrande pioneer lagad???

Viggen: Njae, det surrar om man använder sig av AV 1,2,3,4 ingångarna. Helskumt och mkt störande!

Postad 22 February 2005 - 08:20

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Anledningen till att TV'n surrar på andra källor skulle väl kunna vara att den hanterar olika upplösningar? Analog TV är ju väldigt lågupplöst, så där behöver den inte jobba så mycket.

Postad 22 February 2005 - 08:28

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Anledningen till att TV'n surrar på andra källor skulle väl kunna vara att den hanterar olika upplösningar? Analog TV är ju väldigt lågupplöst, så där behöver den inte jobba så mycket.

<{POST_SNAPBACK}>

Vid AV1-4 kanske Pioneers egen deinterlacer är på ? Om än vanlig analog tv är lågupplöst så skalar ju Pioneers chip upp bilden.

Redigerat av Viggen, 23 February 2005 - 10:46.

Postad 23 February 2005 - 16:51

Baboontrouble
  • Baboontrouble
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag står inför ett pioneer plasmaköp, HDE eller XDE, och är givetvis lite bekymrad över det ni beskriver. ;) Jag är dock fortfarande övertygad om att pioneers plasma är bra och är inte redo att ge upp än.

Jag undrar dock var ni har köpt era skärmar någonstans? Det skulle vara intressant att veta! Om det är skillnad på, som ngn annan här var inne på, om skärmen kommer från sverige eller tyskland (då även svenska butiker som har exemplvis tyska lager). Och dels hur ni har blivit behandlade av kundservice, betämmelser om återlämning etc. ;)

Helt enkelt tips på vilka nätbutiker man kan lita på och vilka man bör hålla sig borta ifrån.

Jag vet att det finns ett särskilt forum för butiker men nu gäller det framförallt pioneers problem med "surr" och var ni har köpt dom. Kanske kan detta vara en hjälp på vägen att lista ut varför vissa skärmar låter så mkt mer än andra. B)

Redigerat av Baboontrouble, 23 February 2005 - 17:30.

Postad 23 February 2005 - 20:56

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Idag har jag pillrat på en sprillans ny PDP-435XDE på jobbet. Märkte även jag "surret" då jag försökte kalibrera bilden med Digital Video Essentials. Om det är det surret ni menar låter jag vara osagt. Körde bara komponent till plasman via en Pioneer DV-668. Ska testa HDMI längre fram.

Märkte att surret minskade och försvann mer eller mindre när jag ändrade de fasta "kontrastlägena" under "Pro-inställningar". Tror inställningen/läget hette "DVE" eller nått (kan kolla upp namnet på inställningen jobbet igen på fredag om ni vill)? Förklaringen på denna inställning var "över-/undertrycker spannet mellan det mörkaste och det ljusaste i bilden".....typ. Jag ställde detta läge i "Av" och då försvann surret helt. Läget "Låg" funkade ganska hyffsat också, men redan där kunde jag höra "surret" från skärmen. Med svart bakgrund försvann även det brus som fanns i bilden i läget "Av". ;) Denna inställning gjorde dock att jag fick dra upp ljusstyrkan ganska högt med kalibreringsskivan (+14 tror jag den hamnade på i slutändan) samt att kontrasten fick dras upp en aning till mot innan.

Verkar som de högre lägena med denna iställning (mellan, mellanhög och hög) gör att plasmapanelen får jobba hårdare och då blir det ett surr i nätdelen. Det är min förklaring.

Postad 24 February 2005 - 13:08

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag har också pillat med inställningarna och noterat att surret förändras när man ändrar vissa saker. Men jag lyckades aldrig få den att bli helt tyst?

Jag kanske borde prova fler kombinationer...

Peter.M: Kan du kolla upp lite mer specefikt vilka inställningar du hade när TV'n inte lät alls?

Postad 24 February 2005 - 13:57

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Ree: Japp! Kan kolla upp det i morgon, fredag. :(

Postad 25 February 2005 - 19:55

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Letade efter "surret" idag på jobbet och kunde faktiskt inte höra det lika tydligt som i onsdags. :blink: Dock tyckte jag den lät lite mer när jag gjorde om denna inställning:

Bild - Pro justering - PureCinema - ADV - På

När ADV är på låter den mer än när den är av har jag märkt.

Något annat jag märke var att exet vi hade hade två gröna pixlar som var döda mot det nedre vänstra hörnet. :) Ringde till Pioneer och deras svar var ganska skrattretande. Citat:
"Det är något man kan få leva med". slut citat :o Helt sjukt tycker jag! Ska ta det med vår tidigare butikschef som nu jobbar för Pioneer. Han vill nog inte att demoex som har trasiga pixlar ska hänga på väggen och visas för kunder. :P

Postad 28 February 2005 - 10:26

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Med tanke på hur mycket extra man betalar för just den här teven kan man tycka att den ska fungera som den ska och supporten ska vara riktigt bra om den inte gör det. Men eftersom man inte får något av dessa börjar man ju fundera på vad man egentligen betalade för..

Men det är ju mest principiella saker egentligen, teven är ju skön i övrigt..

Peter: Jag upplever inte att nivån på surret förändras vid skiftning av ADV, men frekvensen ändras. Med andra ord är det ju fullt möjligt att surret hörs tydligare i det ena läget beroende på hur rummet ser ut. Personligen ska jag försöka ljuddämpa rummet lite. Inte bara för surrets skull utan också för ljudbilden i övrigt.

Redigerat av Ree, 28 February 2005 - 10:30.

Postad 03 March 2005 - 21:18

Unregistered32f46448
  • Unregistered32f46448
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tjena !!

Jag har funderat på att köpa Pioneer PDP-435FDE men blir
klart orolig när jag läser detta !!!

Vad är status för för ni som har problem med "surr" från plasman ??

Mvh
Janne

Postad 04 March 2005 - 09:12

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Kollade på film igår och störde mig på det... Det är min status.

Postad 11 March 2005 - 12:18

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som stör sig på "inbränningen" som sitter fast på bilden om du tex tittat på text tv i någon minut? SVT loggan sitter kvar länge tycker jag. Även hört att folk som har haft på Ztv länge har fått den röda Z loggan inbränd i veckor! Det är det enda som hindrar mig från ett köp just nu...

Redigerat av thetias, 11 March 2005 - 12:18.

Postad 11 March 2005 - 12:56

Lotusen
  • Lotusen
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Något annat jag märke var att exet vi hade hade två gröna pixlar som var döda mot det nedre vänstra hörnet.  :unsure:  Ringde till Pioneer och deras svar var ganska skrattretande. Citat:
"Det är något man kan få leva med".  slut citat  ;)  Helt sjukt tycker jag! Ska ta det med vår tidigare butikschef som nu jobbar för Pioneer. Han vill nog inte att demoex som har trasiga pixlar ska hänga på väggen och visas för kunder.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Den Pioneer 61" som Reference Audio har som demo, har trasiga pixlar i mitten...

Postad 29 April 2005 - 08:26

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Tänkte bara tala om att jag har fått hem min Pio 435FTE för några veckor sedan och är super nöjd. Den låter inget och har inga döda pixlar vad jag kan se nu iaf. Det enda kan vara att svärtan inte är svart utan gråsvart.

Postad 29 April 2005 - 09:39

Unregisteredb6a04833
  • Unregisteredb6a04833
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Tänkte bara tala om att jag har fått hem min Pio 435FTE för några veckor sedan och är super nöjd. Den låter inget och har inga döda pixlar vad jag kan se nu iaf. Det enda kan vara att svärtan inte är svart utan gråsvart.

<{POST_SNAPBACK}>

FTE? É de super pro-modellen ( ;) f'låt)

Samma här har inte märkt något (o)ljud.

Skaffa en Xbox, den överröstar det mesta :P

/D

Postad 30 April 2005 - 15:54

dnobelius
  • dnobelius
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Bifogad fil  namnl_s.JPG   8.28K   98 Antal nerladdningarBifogad fil  namnl_s.JPG   8.28K   98 Antal nerladdningarJag köpte min Pioneer PDP-435FDE för ca 1 månad sedan på InWarehouse. Redan första dagen när jag började kolla på TV:n började jag störa mig på ett högfrekvent ljud som påminde om högspänning som surrade i bakgrunden.

Jag kollade runt lite grann på olika forum och konstaterade att jag inte var den enda som upplevde detta problem. Det fanns en användare i ett annat forum som menade på att man kunde justera bort ljudet genom att gå in i menyerna och mecka lite. När jag inte stod ut längre började jag pilla runt lite själv i menyerna och konstaterade snabbt vilken inställning som var boven i dramat. Genom att ändra följande inställning försvann allt irriterande ljud från TV:n

Home Menu
- Bild
- PureCinema
- Av

När man köper TV:n är "PureCinema" inställt på "AVD" som standard. Det är denna inställning som är boven i dramat. Ändrar man denna inställning till "Av", så försvinner allt störande ljud ifrån TV:n. Jag kan inte heller se att det påverkar bilden något. Nu när det irriterande ljudet är borta är jag helnöjd med TV:n, den är helt enkelt grym på alla sätt!!! Jag kollade runt mycket innan jag gick och köpte en plasma TV, och jag skulle inte vilja byta den mot något annat märke.

Lycka till!

Postad 03 May 2005 - 01:29

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Tack för ditt inlägg dnobelius!

Postad 10 May 2005 - 19:56

mebo
  • mebo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej

Jag har en pdp 433 nånting, tror jag den heter .
Köpte den för drygt 1,5 år sedan och anmälde surret ganska omgående då jag fick den levererad, det som hände var att jag vi detta tillfälle fick vänta hur länge som helst på en ny skärm då det var ganska långa väntetider på dom.
Eftersom jag tydligen var en utav dom första som fick denna modell levererad fick jag en helt ny i utbyte med tillhörande tv-box.
Denna skärm lät nästan ännu mer, därefter sket jag i det och orkar inte bry mig riktigt.

Dessutom är det ännu mer frustrerande och irriterande att jag idag kunde ha fått 2st för samma pris...
Dock finns det väl dom som köpte en ännu tidigare modell några månader innan mig och förmodligen kunde ha fått 4st idag...

Postad 10 May 2005 - 19:57

mebo
  • mebo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
PDP 434 ska det vara..

Postad 20 September 2005 - 13:08

Lundis
  • Lundis
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har alla blivit av med surren nu eller?

Postad 28 November 2005 - 09:11

Raoul
  • Raoul
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej
Jag köpte nyss en PDP435FDE på Elgiganten, och jag hör ett surr, men det är inte jättestörande. Surret är något högre när man ser på TV via RGB/Komponent.
Det som ändå är irriterande är att det surrar högre när bilden är ljus, så även om man lyckas glömma bort surret så blir man påmind hela tiden...

Det hjälpte inte att stänga av Pure Cinema. Det blev något bättre, men surret försvann inte helt.

Är det någon som vet om 436 modellen surrar lika mycket?

/Raoul

Redigerat av Raoul, 29 November 2005 - 23:20.

Postad 02 January 2006 - 12:39

janid1967
  • janid1967
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hei
Jeg tenkte jeg bare ville meddele at min mye 436-FDE også lager "surr" (støy). Jeg har ikke testet ut om dnobelius' metode hjelper meg. Jeg skal teste ut og oppdatere her senere...

Jan Inge

Redigerat av janid1967, 04 January 2006 - 10:52.

Postad 03 January 2006 - 15:06

janid1967
  • janid1967
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jeg har ikke testet ut om dnobelius' metode hjelper meg. Jeg skal teste ut og oppdatere her senere

Det hjalp ikke :P

JI

Postad 12 January 2006 - 10:29

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Äntligen har jag blivit av med surret från min 435HDE. Och en rätt enkel lösning var det också, jag sålde skiten!

Nu kör jag projektor istället, fläktljudet från Z4'an är betydligt trevligare att lyssna på än ett högfrekvent surrande. Dessutom är äkta 720p en helskön idé :wub:

Postad 12 January 2006 - 10:37

janid1967
  • janid1967
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jeg er også kvitt min støy (surr) fra min 436FDE :wub: . Det gjorde jeg ved å bytte Drive Mode fra 75Hz til 100Hz. Ved 100Hz er denne "surren" mye mindre, og den er også konstant (den varierer ikke med svart skjerm og når skjerm viser noe).

Jeg tror dessverre Drive Mode innstilling kom på 436-modellene, så dere med 435 må nok slite med dette :wub:

Postad 11 February 2006 - 06:51

jo.70
  • jo.70
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Varning !!

Anlita ej Datorgallerian..Det är det oseriösaste företag som finns.. Har väntat över 2 månader på min 50 xde och nu kommer dom o säger att beställningen är annulerad utan nån förklaring.....suuuuck..vad gör man..jag som har väntat så..

jag vet att ni är trötta på det här företaget men det e inget mot vad jag är..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.