Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - LG 42PX5R

1696 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 december 2005 - 14:16

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

gunnar123: vad menar du med att du kör Normal för att inte bränna livslängd?

Det är väl ingen underbyggd kunskap utan att man hört folk som påstår att om man
kör med hög intensitet så blir plasmapanelens livslängd kortare än om man använder mindre ljusstyrka. Och eftersom läget "Normal" ofta ger lagom ljusstyrka för mig "i ett ganska mörkt rum kvällstid" som är huvudsaklig användarmiljö så brukar jag oftast låta den stå på det läget.
Det minskar även risk för ev inbränning.
Men oavsett vilket så handlar det om flera år innan ljusstyrkan anses ha halverats på panelen.

Kan nämnas i sammanhanget att om man ställt TV:n i Power save-läge så dras alla ljusinställningar överlag ner rejält, så det rekommenderar jag ingen att ha aktiverat om man bryr sig om
bildupplevelsen.

Postad 21 december 2005 - 14:31

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0
Undrar om någon vet detta; jag upptäkte för någon dag sedan en ljusgrön mini pixel som lyser då ljusgrönt endast vid helvit skärm, denna är visserligen väldig svår att se, man måste stå på huk med huvet lutat något åt vänster och väldigt nära inpå skärmen för att kunna upptäcka denna, är detta en död pixel eller en som har slocknat??

Vad är skillanden egentligen??

Postad 21 december 2005 - 14:50

Pebe
  • Pebe
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Danhill:

Fikk også en pixel med feil noen uker etter kjøpet. Den lyste rødt. Var på nippet til å levere den inn, men etter ca 1 uke med tvtitting, forsvant den av seg. Nå fungerer alle pixler fint. Så hvis den ikke er svart ( slukket), så er det håp for at den skal kunne komme tilbake til sitt gamle jeg :wacko:

Postad 21 december 2005 - 14:51

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
En fråga kollar på mycket film !!men varför gör dom inte filmerna i samma storlek så att 16/9 tar upp hela bilden i stället för dessa svarta fält uppe och nere ? Köpe plasma för att få större bild inte mera svart upp o nere jävligt lustigt faktiskt

någon som vet???

Postad 21 december 2005 - 15:03

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Filmerna görs för biografer inte för tv apparater. Ställ istället frågan så här:
Vilken idiot valde formatet 16:9? Varför valde dom inte ett format som biofilmer redan har...

Postad 21 december 2005 - 15:27

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0

Danhill:

Fikk også en pixel med feil noen uker etter kjøpet. Den lyste rødt. Var på nippet til å levere den inn, men etter ca 1 uke med tvtitting, forsvant den av seg. Nå fungerer alle pixler fint. Så hvis den ikke er svart ( slukket), så er det håp for at den skal kunne komme tilbake til sitt gamle jeg ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, nice så den är inte död med andra ord, utan vilande :wacko:

Aja, hoppas den "vaknar" upp igen!!

Postad 21 december 2005 - 18:09

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Danhill:

Fikk også en pixel med feil noen uker etter kjøpet. Den lyste rødt. Var på nippet til å levere den inn, men etter ca 1 uke med tvtitting, forsvant den av seg. Nå fungerer alle pixler fint. Så hvis den ikke er svart ( slukket), så er det håp for at den skal kunne komme tilbake til sitt gamle jeg ;)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

2-4 defekta pixlar får man leva med, liksom lite fläktljud enligt manualen. Har dock inte hittat nån döding än. Min TV har däremot hängt sig 2 gånger och enda sättet att få död på den är då att dra ur sladden och sätta i den igen. Men inget att hänga läpp för, man är ju van vid Windows för sjutton.

J

Postad 22 december 2005 - 07:52

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0

Danhill:

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

2-4 defekta pixlar får man leva med, liksom lite fläktljud enligt manualen. Har dock inte hittat nån döding än. Min TV har däremot hängt sig 2 gånger och enda sättet att få död på den är då att dra ur sladden och sätta i den igen. Men inget att hänga läpp för, man är ju van vid Windows för sjutton.

J

<{POST_SNAPBACK}>

:D

Säkerligen en mjukvaru bugg.

Postad 22 december 2005 - 11:08

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Inga döda eller defekta pixlar på min vad jag kunnat se än sålänge efter 3v hårdtittande. Inga hängningar eller tendenser till inbränningar heller trots att jag kör med rätt hög kontrast och en hel del statiska bilder från Mediaportal RC2.

Har bytt lite fläktar och tystat ner HTPCn senaste veckan. Funderar nu på att köpa en FloppyDTV eller en FireDTVw till datorn och avveckla boxern helt. Vore ju riktigt nice att mata DigitalTV till plasman via DVI / HDMI istället för SCART.

Vi har sjukt fin antennsignal hemma och som det är nu ser man i princip ingen skillnad på bilden om man kör analogt jämfört med boxer via scart. Plasman är löjligt bra på att polera till bilden från analog tv!

Verkar som om den har klättrat lite i pris nu. Billigast idag är Megastyle med 24995.-

/mc

Postad 22 december 2005 - 17:56

gockelinus
  • gockelinus
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
Hejsan!!!

Har inte lagt märke till detta innan, kanske är så på alla. Jag har en väldigt orolig bild speciellt färger som rör sig hela tiden, det liksom kryper något fruktansvärt. Kör med boxer via supra rgb och har provat olika inställningar men det går inte bort.
kan någon hjälpa mig med detta problem. Det har kommit mer och mer.

Postad 22 december 2005 - 21:24

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Hejsan!!!

Har inte lagt märke till detta innan, kanske är så på alla. Jag har en väldigt orolig bild speciellt färger som rör sig hela tiden, det liksom kryper något fruktansvärt. Kör med boxer via supra rgb och har provat olika inställningar men det går inte bort.
kan någon hjälpa mig med detta problem. Det har kommit mer och mer.

<{POST_SNAPBACK}>

Låter märkligt, låter ju som en orolig insignal. Har du samma problem med andra inkällor?? DVD? Testat andra ingångar?

Har inte märkt något liknande, tom den analoga bilden är klockren.

Postad 22 december 2005 - 21:35

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Danhill:

Fikk også en pixel med feil noen uker etter kjøpet. Den lyste rødt. Var på nippet til å levere den inn, men etter ca 1 uke med tvtitting, forsvant den av seg. Nå fungerer alle pixler fint. Så hvis den ikke er svart ( slukket), så er det håp for at den skal kunne komme tilbake til sitt gamle jeg :D

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, nice så den är inte död med andra ord, utan vilande ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en pixel som lyser mörkgrön uppe vid högra hörnet där tvloggan ofta sitter det syns bara vid vit o röd bakgrund.men min har inte vaknat efter 2mån snart så det får jag leva med.Men nu på senaste veckorna har jag ett annat problem,det är så att när jag startar tvn efter några timmars avstängning så blinkar det en massa små pixlar på tvn i olika färger i ungefär en timme sen avtar det och blir ok.Ringde LG o dom trodde det var fel på grafikkortet i tvn så jag har lämmnat in min till elgiganten så nu får man se på en sketen 28tums låne tv över jul o nyår. :wub:

Postad 22 december 2005 - 22:03

gockelinus
  • gockelinus
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
Låter märkligt, låter ju som en orolig insignal. Har du samma problem med andra inkällor?? DVD? Testat andra ingångar?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Tjena!!

Nej dvd bilden är klockren!!! kan ju vara som du säger men vad kan ha hänt det har ju varit kanon lugn och fin bild. Nu är det inte roligt att titta på bilden.

Postad 22 december 2005 - 22:40

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
[quote name='gockelinus' date='Dec 22 2005, 22:03 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Tjena!!

Nej dvd bilden är klockren!!! kan ju vara som du säger men vad kan ha hänt det har ju varit kanon lugn och fin bild. Nu är det inte roligt att titta på bilden.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Kör du alltså RGB Scart från boxern?

I så fall kan du ju prova någon annan av scartingångarna som inte har RGB, dvs AV2-3.

Kan ju vara TV:n men jag skulle försöka att kolla detta genom att koppla in något annat på samma ingång, t.ex. din DVD via Scart (nu har du väl den via komponent eller HDMI?) och se om du får samma fel. Får du inte det måste det ju vara boxern och då är det ju den du skall lämna in.

Det jag är osäker på är om boxern har Scart med RGB eller bara halv scart... själv bor jag ju inte i villa så jag kör med annan digitalbox (ComHem) och den har inte RGB. Teoretiskt sett kan det ju vara så att det är RGB-delen i SCARTen på inkortet i TV som är fel och då funkar inte mitt test enligt ovan.

Alltså: kolla om boxern sänder via RGB om det är Scart du använder. Om den gör det så försök hitta en annan inkälla, t.ex. DVD eller en video som också sänder RGB. Är det fortfarande paj färger så är det ju TV:n det är fel på. Annars är det boxern.

Hälsn Johan

Postad 23 december 2005 - 09:08

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Såna där krypningar hade jag på min Philips DVD då jag slog på progressive scan. Blev faktist sämre bild med progressive än utan. Efter en hel del grubblande kom jag fram till att det varken är TVn eller kabeln det är fel på. Källan till krypningarna är garanterat DVD spelaren som är av modell sniik. Skall eventuellt låna hem en HK dvd som tidigare gett kanonbild på projj med progressive påslaget för att verifiera min teori.

Go jul på er förresten gubbar!

Postad 23 december 2005 - 11:15

gockelinus
  • gockelinus
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
OK jag ska mixtra lite tilll, har den på väggen så det är lite trångt att komma till.

GOD JUL ALLA!!!!!

Postad 23 december 2005 - 11:25

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 928 inlägg
  • 0
Börjar felen komma på denna modell också? Vad hände med kvaliten på produkterna...eller det kanske är spartider för företagen.

Tro det eller ej, jag e nöjd med min nya sammy!

Go Jul Grabbs!!!

//Lorryquai

Postad 23 december 2005 - 12:34

DanneH
  • DanneH
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Har en liten fråga. Har ju PX4R, men den tråden verkar inte så populär så jag skriver här i stället. (ska ju vara samma TV, bildmässigt)

Mailade LG och frågade om den föredrog datasvärta eller videosvärta. Tycks ju hört att plasmor brukar vilja ha datasvärta (alltså extended?), men tänkte bara höra efter för säkerhets skull. Fick då detta kryptiska svar:

"Hej du har bägge beroende på vad du ansluter så får du olika svärta med andra ord ansluter du en dator får du normal samt DVD så får du .. mvh"

öööööö........jaha.........nån som hört nåt liknande??

Postad 23 december 2005 - 13:46

patrik67
  • patrik67
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej hopp!

Någon som har erfarenhet från jämförelse mellan px4 och px5 vad gäller bildkvaliteten från lågupplösta källor som marksänd digital-tv, dvd och vhs-video? Har jmfrt px4:an med en högupplöst Pioneer på BRL och LG´n var klart bättre. Gäller detta även om man jmfr px4 och px5? Är alltså den billigare 4:an bättre än den dyrare 5:an med lågupplöst signal?

Postad 23 december 2005 - 15:04

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Hej hopp!

Någon som har erfarenhet från jämförelse mellan px4 och px5 vad gäller bildkvaliteten från lågupplösta källor som marksänd digital-tv, dvd och vhs-video? Har jmfrt px4:an med en högupplöst Pioneer på BRL och LG´n var klart bättre. Gäller detta även om man jmfr px4 och px5? Är alltså den billigare 4:an bättre än den dyrare 5:an med lågupplöst signal?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är samma plasmapanel och bildelektronik på båda (PX4R och PX5R) och samma interna TV-mottagare, Det sitter ett annat frontglas på 5:an tror jag (som visserligen mest verkar ge mer reflexer).

Prisskillnaden beror väl mest på:

- Lite mer sofistikerad design på höljet. En smaksak om försöken till 'pianolack'-känsla lyckats. Kromdekorationerna på bordsstativet ger associationer till sydeuropeiska/asiatiska modeströmningar.
- Musik-uppspelnings-system från minneskort.
- Motordrivet bordsstativ.

Borde vara samma resultat på båda med din lågupplösta signal alltså.

Postad 23 december 2005 - 17:40

patrik67
  • patrik67
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Att det skulle vara samma resultat påstod en försäljare på BRL att det inte skulle vara eftersom ngt i stil med "uppskalning och nerskalning gör att bilden från en lågupplöst signal gör sig bättre på en lågupplöst skärm". Måste ärligt talat säga att jag inte förstod allt <_< . Jämförelsen jag gjorde mellan Pioneers högupplösta och LG´s lågupplösta bekräftade dock hans teori. Vet inte om det beror på att Pioneer är en sämre skärm än LG men det låter inte troligt, eller? En av huvudanl. till att jag är frågsam är att jag vill ha en helsvart skärm som går ihop med mina högt. och övrig inredning(Läs: min sambo vill) :blink:

Postad 23 december 2005 - 18:49

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Tror att patrik67 menade PX4RV och inte PX4R :blink:

Dvs hur stor skillnaden blir på lågupplöst signal (<720 linjer) på PX4RV och PX5.
Iom att PX4RV har upplösningen 852*480 så måste en PAL DVD som har upplösningen
720*576 nedskalas för att passa 480 linjer och på en PX5 som har upplösningen 1024*768
måste signalen uppskalas för att passa 768 linjer.
Vilken av dessa funktioner som ger minst fel vet jag inte men rent intuitivt borde väl förmågan att återge fler bildpunkter alltid vara bättre.

Jag vet att Hages på Nynäsvägen har både PX4RV och PX5 uppställda. Dom matar båda
med HD-signal och den ser kanon ut på PX5 och i mina ögon lika fin på PX4RV och enligt en
säljare där så har dom inte sålt många PX5:or sedan dom fick se hur bra PX4RV visar HD.
Han kör också med snacket att PX4RV visar DVD och vanlig digitalTV bättre än PX5R, jag kan
dock inte bekräfta det iom att jag endast sett dom matad med HD-signal.
Om nu PX4RV skulle bräcka PX5 på lågupplösta signaler måste väl det bero på att LG har implementerat nedskalning sämre än uppskalning.

Dock tycker även jag att PX5R är snyggare plus att den har 4 högtalare
till + som tidigare nämnt möjligheten att ansluta minneskort.

Om man nu vill ha en högupplöst och inte är beroende av att ha en analog tuner eller högtalare kan denna tråd vara intressant:

https://www.minhembi...howtopic=112098

/oibmeh

Postad 23 december 2005 - 22:20

patrik67
  • patrik67
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Stämmer att det är en px4rv. Min fråga var om bilden blir märkbart sämre med en px5r med signal från marksänd digital-tv, dvd och vanlig vhs. Att det är likvärdig bild med HD kan jag leva med men det jag är ute efter är en skärm med utseende motsvarande px5:an. Underligt att man är beredd att betala mellanskillnaden bara för det estetiska men ska man betala runt 20" vill man ha det så perfekt man kan få det, eller?

Postad 24 december 2005 - 07:10

Leon69
  • Leon69
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
DÅ var min LG RZ-42PX4R flyttat hem till våran lilla familj. :P

Beställd 20 dec 11:00 (Techni Store) levererad av DHL den 22 dec 15:00

Helt ok !

Först tanken när den kom ur kartongen:

"Ojdå var stor den är !"

Men har nu iofs suttit m våran sovrums TV på 20" i ngr månader.

*skrattar*

Nu blir det bara att försöka hitta en TV bänk som passar in i rummet.

Inte det lättaste . . . . :blink:

Men den ska upp på väggen inom kort & väggfästet följde med i paketet.

Funderar dock på att ta hål i väggen & därmed dölja kablarna.

Vad tycker jag om den nya familjemedlem då ?

Har hemma ComHem analogt & därav är bilden som den är.

Skit in skit ut som jag brukar säga.

Men bilden känns iaf inte sämre än tidigare.

Blir nog att skaffa parabol med Canal Digital.

Det borde ge bättre TV bild antar jag eller ?

Ngn som har bra tips på dekoder isf.

Kollat en del på film DVD (Panasonic HT-850 hemmabiosystem 2 år gammalt sytem)

Säkert ingen vidare DVD jag har & är nog ngt att satsa på misstänker jag.

Har nu även märkt att den låter mer & mer ju längre in på en film man kommer.

Dvs i början låter det inget men i de sista kapitlen på skivan låter
det som ett tröskelverk modell mindre. Illa !

Har då tittat på Sagan om Ringen boxarna . . .

Vad beror detta på DVD´n eller skivorna ?

Köpte iaf en ny scart (ClickTronick) 1,5 meters tyckte inte bilden blev
ngn märkbar skillnad mot den gamla svarta ormen jag hade.

Är denna scart ngt att ha, vad har ni andra ?

Lite andra funderingar ! <_<

Standbyläge:

Hur mkt låter era i standbyläge ?

Tycker att min piper olidligt högt, irriterande pipande ljud iaf.

Fläkten:

Den hörs när den startar igång (rätt rejält), men med normalt ljud på hörs den ej.
Har man dock låg volym på hörs den & kan vara även det irritera.
T ex när lillan ska sova & ljudet är på nivån 10-15 hörs den !
(om man lyssnar efter ljudet dvs, ska kolla om andra tänker på det)

Kanalbyte:

*GÄSP*

Ska det verkligen ta en sådan tid 4-5 sek ?

Pixelproblem: (?)

Ja vet iofs inte om dessa här defekta, körde en White Wash & såg detta.

En lila prick (övre högra hörnet) samt en ljusblåneon (mitt på) prick antar att detta är
ngt m pixlarna. B) Dessa märks inte av när man tittar på film eller TV ! (tror jag)

Är liiiite av en novis & samtidigt jäkligt petig. *skrattar*

Vad mera kan sägas trist att det inte går att stänga av skärmen helt.
Utan måste ha den stå piiiiiiiiiiiiiiiipa där för jämnan eller bryta strömmen.
(Klockan försvinner då)

Sett att TV3 loggan rycker en hel del, skrivits om detta tidigare här har jag för mig.

Dålig insignal om jag kommer ihåg rätt eller ? (skit in skit ut)

Råkade sappa över när Destiny's Child var på skärmen.

Jag & frun tänkte högt, "Vilka FETA lår hon har fått !"

Det vsiade sig vara 16:9 läget . . . . :D

Ska det verkligen bli så illa att man får ryska kulstöterska lår i detta läge ?

He, he !

Ska testa vidare nu lite & säga vad mera jag kommer fram till.

Har minskat de flesta inställningarna kör dock ej energi spar.

Bilden blir alldeles för dålig, går säkert att fin justera iofs.

Postad 25 december 2005 - 01:53

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Så länge du skrattar så är det ingen fara på taket :blink:

TV-bilden blir bättre med digital-TV.

Om du kör SCART-kabel så kom ihåg att ha den i översta
uttaget så är du säkrare på att RGB-signalerna används.
Kolla även så att ansluten apparat verkar använda RGB.

Postad 25 december 2005 - 06:31

Leon69
  • Leon69
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Så länge du skrattar så är det ingen fara på taket  :blink:

TV-bilden blir bättre med digital-TV.

Om du kör SCART-kabel så kom ihåg att  ha den i översta
uttaget så är du säkrare på att RGB-signalerna används.
Kolla även så att ansluten apparat verkar använda RGB.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja inköpet känns rätt stabilt ändå, rätt nöjd än så länge iaf. :D

Full fart här hemma igår & frågade övriga gäster vad de tyckte om t ex det
pipande ljudet vid stand by läget. Det hördes, men de flesta tyckte det inte var så farligt.

Ja jag har rätt bra hörsel & är jäkla petig när det gäller prylar.

"Hittar man inga fel, letar man fel !" :P

Fläkten samma där, ingen som hörde den direkt heller.

Men när jag påpekade vad de skulle lyssna efter, ja då hörde ngr den iaf.

Fast igår tyckte jag den var lite tystare än tidigare, både fläkt & i stand by läget.

Hade varmare i huset kan det bero på det ?

Tycker iofs att den borde låta mindre om det är svalare (kallare +20)

LG´n kanske måste få ett par dagar att bo in sig först . . . . . :D

Angåend DVD´n har inte kollat om den har RGB, var iofs första tanken att den
inte hade det när inte bilden blev ngt bättre med nya scarten.

Hur ser man enklast det ? (manualen antar jag var den nu är)

Flyttat in i villan (254kvm) för ett par månader sen & det mesta är ej uppackat ännu.

Får knappt in bilen i garaget nämligen. <_<

En lakritsrem från 90 talet borde vara sämre än en nyinköpt scart tycker jag.

Ja eller är clicktronic´s kablage inget att ha, måste man gå upp X antal prisklasser ?

Vad har ni övriga satsat på för kablage t ex ?

Kommer antagligen bli flera i släkten som skaffar större TV nu också.

Fruns mormor & morfar (+70) var väldigt intresserad.

Stor bild & lätt att se text mm

Föreslog dock att de skulle köpte den modellen jag tänkte köpa dvs den lågupplösta (RV).

Känns som de har ännu mindre nytta av just än en högupplöst än vad jag har.

Då kan de lägga dessa pengar på en billigare charterresa ist !

Ja ungefär den summan det handlar om mellan dessa båda apparater.

Nej dags att ta tag i stöket här hemma igen, nya gäster väntar.

Party, party !

Hemvändarkväll som vanligt på juldagen . . . . B)

Postad 25 december 2005 - 12:48

patrik67
  • patrik67
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Julbestyren är avklarade, dax att ta tag i de livsagörande frågorna igen. Hur är bilden från en LG px5r matad med signal från det marksända digitalnätet? Om man jmfr men LG´s px4rv, vilken levererar den bästa bilden om båda är matade med en lågupplöst signal, dvs. boxer, dvd eller vhs? Anledningen till min fråga är att px5r i mina ögon är betydligt snyggare än 4rv´n, men det känns på gränsen till idiotiskt att betala mer för en skärm som levererar en sämre bild.

Postad 25 december 2005 - 13:51

Tomas63
  • Tomas63
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!

Jag köpte min LG 42PXR i fredags. Har haft samma problem som bla Leon69 att apparaten efter ca 15-20 minuter börjar låta/tjuta alltmer. För att dölja detta ljud behöver jag öka volymen till minst 15 på skalan.

I Standby-läge förekommer också ett nästan outhärdligt pip/tjut som inte går att få bort. Enda sättet är att stänga av Tv:n. Är detta normalt för denna modell? Vet någon om detta ljud går att få bort eller skall man skicka in den för service?

Postad 25 december 2005 - 18:25

Leon69
  • Leon69
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Hej!

Jag köpte min LG 42PXR i fredags. Har haft samma problem som bla Leon69 att apparaten efter ca 15-20 minuter börjar låta/tjuta alltmer. För att dölja detta ljud behöver jag öka volymen till minst 15 på skalan.

I Standby-läge förekommer också ett nästan outhärdligt pip/tjut som inte går att få bort. Enda sättet är att stänga av Tv:n. Är detta normalt för denna modell? Vet någon om  detta ljud går att få bort eller skall man skicka in den för service?

<{POST_SNAPBACK}>

Standby-läget är värst ! :blink:

Riktigt störande . . . .

Tinitus ?

Här hemma tycker de att jag är petig & har för bra hörsel.

Fick min i torsdags, var köpte du din & vad gav du ? *nyfiken*

Postad 25 december 2005 - 20:23

Tomas63
  • Tomas63
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
>>>Leon69

Jag köpte den på Technistore 23/12 (mycket trevlig butik och utmärkt service) och funderar nu på att lämna in den för service/åtgärdande. Står inte ut med framförallt tjutet/pipet vid Standbyläge. Det hörs över hela vår lägenhet som ett slags tinnitusljud.

Även det ökade tjutet/oljudet (som kommer efter ca 15-20 minuters tittande) är klart störande.

Jag gav 23,7 tkr för min TV och vill därför känna mig helt nöjd.

Postad 25 december 2005 - 22:04

Leon69
  • Leon69
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
---> Tomas63

Ja då shoppade vi i samma butik ! :huh:

Rätt nöjde m priset jag också på 24,5 med frakt & väggfäste

Helt ok !

Har du kört white wash & kntrollerat ytan ännu ?

Men jag är precis som du irriterad över piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipet vid standby-läget.

Läste i RV tråden att den var en där som hade fått nätaggregatet utbytt & hade hjälpt.

Vi får kanske ta ett gemensamt snack m våran lilla butik.

Ska bli intressant om den utlovade på platsen service av svenska LG finns. :)

H´mmmmmmm !

Det andra ljudet, som en del här tycker är fullt normalt är ljudet från fläkten.

Ok vi lever på 2000-talet . . . . .

Är det meningen att en plasma Tv ska låta som en super 8 projektor från 70-talet ?

*funderar*

Lite överdrivet kanske, men väsnas gör den iaf.

Tycker att det borde rimligen finnas fläktar av bättre kvalité att installera.

Eller är det meningen att dess ägare ska låtsas som det regnar & höja volymen ? :)

Postad 25 december 2005 - 23:06

Tomas63
  • Tomas63
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
>>Leon69!

Vad är whitewash?

Jag tror inte fläktljudet är normalt. Knappast meningen man ska behöva dra på så hög volym för att dölja detta oljud.

Jag ska avvakta någon/några dagar för att se om det blir bättre. Annars känner jag att jag måste lämna in den för någon form av åtgärd.

Piiiiiiipet gör mig tokig!

Jag är annars mycket nöjd med min skärm. Bild och ljud är båda kanon.

Postad 26 december 2005 - 00:21

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Julbestyren är avklarade, dax att ta tag i de livsagörande frågorna igen. Hur är bilden från en LG px5r matad med signal från det marksända digitalnätet? Om man jmfr men LG´s px4rv, vilken levererar den bästa bilden om båda är matade med en lågupplöst signal, dvs. boxer, dvd eller vhs? Anledningen till min fråga är att px5r i mina ögon är betydligt snyggare än 4rv´n, men det känns på gränsen till idiotiskt att betala mer för en skärm som levererar en sämre bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker att den lågupplösta blir bättre skärpa o klarare bild på med dvd o digitaltv men PX5an är lite bättre med HD sändningar då den kommer till sin rätt.Men kolla även PX3RVB som har snygg finnish med svart ram o högtalare och silver i mitten lite mer lik PX5an men dock inte med pianolack tyvärr men är lite billigare än PX4RV,det är bara intelligent eye (IE) som skilljer som man aldrig använder ändå,manuella inställningar är alltid bäst att använda för att få optimal bild.

Postad 26 december 2005 - 02:07

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Ska bli intressant om den utlovade på platsen service av svenska LG finns.

Samma butik även här. Den servicenivån har jag aldrig hört talas om så det skall bli intressant att höra hur det går för er.
Klart ni inte skall acceptera om den tjuter störande.
Jag kan höra pipet i standby endast på mindre än 2 m håll i absolut tyst rum när apparaten är kall, men inte annars så för min del är det ok.
Och ingen annan i hemmet har klagat, jag är uppe i strax över 300h driftstid nu, fungerar perfekt.

Postad 26 december 2005 - 07:07

Leon69
  • Leon69
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
--> Tomas63

White wash är ngt om man ska använda om man fått inbränningar egentligen.
Om jag har fattat det rätt ? :)
Skärmen blir vit & kan även se om plasman har skadade pixlar.

Stämmer detta påstående ? (fråga till alfa hanarna här)

En annan är ju bara amatör i gänget ligger längst ner i flocken. :huh:

Själv upptäckte jag två avvikande prickar, nämndes i ett tidigare inlägg.

Vet iofs inte om dessa är deffekta/skadade/vilande eller ngt annat ?

Svar önskas !

--> gunnar123

Ja lite trist med pipet, hör det direkt när jag närmar mig vardagsrummet.
Spelar ingen roll om vi tidigare kollat på TV helade dagen, den piper lika högt ändå.
Varm som kall !

Samma med fläktljudet . . . . .

Går som sagt att slippa detta genom att ha ljudet på 15 ungefär.

RV modellen har inte samma problem m oväsen om jag har förstått det rätt.

Upptäckte även precis att väggfästet som jag fick med inte är komplett.

Illa ! :)

Postad 26 december 2005 - 11:13

Tomas63
  • Tomas63
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Angående piiiiipet (som gör att man snart inte orkar vara i lägenheten längre). Ja det piper lika högt oavsett om den är varm eller kall. Dygnet runt. Enda sätten få bort pipet är att dra ur kontakten eller att slå på Tv:n och titta på någon kanal. Då kommer ju dock istället fläktljudet/surret efter ca 15-20 minuter och blir sen högre och högre efterhand.

>> Leon69
Jag kommer imorgon (eller ikväll) höra av mig till Technistore om hjälp via deras serviceformulär på deras hemsida. Det vore ju bra om vi båda anmälde våra piiip där. Jag tror säkert också att vi inte är de enda med detta problem.

Jag har också i detta forum läst om liknande problem med just 42 PX4R samt även med den senare modellen 42 PX5R. Att pipet/ljudet skulle vara så högt kunde jag dock aldrig ens tänka mig.

Postad 26 december 2005 - 12:42

Leon69
  • Leon69
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
--> Tomas63

Ja jag tänkte ringa img & höra vad de har att säga.

Annars är jag hur nöjd som helst m bilden !

Vi har kass analogt Com Hem men ändå är bilden stabil.

Blir att införskaffa parabol nu ist . . .

Känns som att det knappast är värt att betala 129kr/mån för ett analogt nät. :)

Fick första räkningen precis innan jul & jag tog det som rena skämtet.

De verkar inte få tummen ur & ska digitaliser detta nät på ett tag.

*skeptisk*

Ska iaf bli intressant att höra vad de har att säga om detta irriterande ljud.

Postad 26 december 2005 - 13:25

Tomas63
  • Tomas63
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
>> Leon69

Vi kan väl göra så att vi båda skickar in en serviceanmälan ikväll till Technistore och sen avvaktar och ser vad de svarar. Jag är övertygad om att fler än vi har samma problem. Jag får väl tillsvidare gå omkring med hörlurar på i lägenheten så man står ut med piiiipandet.

Jag tror det är någon/några komponenter som behöver bytas ut.

Annars är jag, liksom du, jättenöjd med bild och ljud. Kanon-Tv där. Tyvärr så påverkar oljudet och pipandet mitt helhetsintryck alltför mycket för att jag skall vara nöjd med mitt köp.

Postad 26 december 2005 - 22:52

wotan
  • wotan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har också problem med min fläkt,,,,har dock inget problem med något pip i standby läge. Skrev i detta forum för en vecka sedan men det verkade inte som någon tog mig på allvar eller hade samma problem med fläkten.

Jag måste också skruva upp till typ 20-25 på volymen för att bli någorlunda kvitt problemet med fläktljudet(ibland låter det som ett högfrekvent ljud). Har tagit kontakt med dem jag köpte tv:n ifrån och beskrev mitt problem men har inte fått svar än. Tyvärr har man manualen emot sig "En viss ljudnivå(fläkten) anses vara normalt", men har man gett 26 lakan vill man inte höra ett sånt ljud som gör att man inte kan koncentrera sig på själva tv tittandet utan att störa sig så in i h.....

Postad 26 december 2005 - 23:24

Tomas63
  • Tomas63
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ja kombinationen av oljud ifrån fläktljud (eller vad det nu är) samt även det höga tjutet i standbyläget gör att man har svårt att koncentrera sig på själva TV-tittandet utan istället får lägga kraft på annat. När man betalt så mycket bordedet räcka med att behöva lägga fokus på tittande´t och inte irritation över olika konstiga ljud ifrån skärmen.

Finns det flera som har samma problem som oss tre (Leon69 och wotan)?

//Tomas

Postad 27 december 2005 - 00:09

Leon69
  • Leon69
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
--> Tomas63

Har nu felanmält min apparat !

Samt även mailat direkt till hon som hade hand om försäljningen.

Väggfästet som jag fick med var nämligen inte komplett . . . :)

Fattades en massa prylar !

Postad 27 december 2005 - 08:29

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 984 inlägg
  • 0
Stämmer det att det sitter samma panel i denna som det gör i LG 42PM1M? Är sugen på en högupplöst plasma men vet inte om jag riktigt har råd med en 4R eller 5R. Därför hade denna suttit fint. Den saknar tv-turner och högtalare men då jag kör med digitalbox och surroundsystem så kvittar det för min del.
Prosuktlänk:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76101

Postad 27 december 2005 - 09:30

Tomas63
  • Tomas63
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
>> Leon69!

Bra då är vi minst två som gjort det. Vi får avvakta och se vad de säger. Tyvärr blir inte tjutet ifrån standbyläget mindre heller, snarare tvärtom.

Bara hoppas allt löser sig så fort som möjligt så man kan ägna sig åt det TV-tittande man ursprungligen planerade.

Postad 27 december 2005 - 10:15

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Nu finns den i lager på NetOnnet igen om det är någon som sitter i samma sits som jag gjorde för 1 mån sen. Satt med innestående order hos inwarehouse som bara sköt upp lev hela tiden. Avbokade hos inwarehouse och ringde netonnet istället. 4 dagar senare stod TVn hemma i vardagsrummet.

http://www.netonnet.se

Trodde jag råkat ut för en död pixel igår. Upptäckte dock att den flyttade runt när orbiter funktionen flyttade omkring bilden. Visade sig att det var datorn som skickade den spökande pixeln. Slog över på en annan input så försvann den. Efter omboot av datorn så var den skumma pixeln borta igen. Någon som upplevt något liknande?! Måste ju vara graffakortet som strular eller nåt?

:)

Snackade med hifiklubben idag, förhoppningsvis hinner de laga min Denon stärkare nu i veckan. Vore ju tragiskt att ha fest på nyår utan ordentligt ljud.

/mc

Postad 27 december 2005 - 11:28

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Stämmer det att det sitter samma panel i denna som det gör i LG 42PM1M? Är sugen på en högupplöst plasma men vet inte om jag riktigt har råd med en 4R eller 5R. Därför hade denna suttit fint. Den saknar tv-turner och högtalare men då jag kör med digitalbox och surroundsystem så kvittar det för min del.
Prosuktlänk:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76101

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt LG själva så är det så, står i vilket fall så i deras produktblad...

Postad 27 december 2005 - 12:10

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Jag har en PX4R och den piper (irriternade) i standbyläge, dock så hörs det mindre när den är igång. Fläkten hörs ibland som ett dovt brum, men inget som är jobbigt på något vis. Jag har ju TV´n i sovrummet och kör alltid på låg volym så att inte tv ska störa när jag somnat, men volymen på TV´n överröstar i princip alltid TV´ns egna oljud.

case

Postad 27 december 2005 - 18:02

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Tja!!
Min Px5 piper den med i standbye läget fläkten stör mig inte!inte ännu i allafall!:
Skulle vara trevligt med några tips om inställningar hoppas att hitta den ultimata!!

Postad 27 december 2005 - 22:12

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Nu finns den i lager på NetOnnet igen om det är någon som sitter i samma sits som jag gjorde för 1 mån sen. Satt med innestående order hos inwarehouse som bara sköt upp lev hela tiden. Avbokade hos inwarehouse och ringde netonnet istället. 4 dagar senare stod TVn hemma i vardagsrummet.

http://www.netonnet.se

Trodde jag råkat ut för en död pixel igår. Upptäckte dock att den flyttade runt när orbiter funktionen flyttade omkring bilden. Visade sig att det var datorn som skickade den spökande pixeln. Slog över på en annan input så försvann den. Efter omboot av datorn så var den skumma pixeln borta igen. Någon som upplevt något liknande?! Måste ju vara graffakortet som strular eller nåt?

:)

Snackade med hifiklubben idag, förhoppningsvis hinner de laga min Denon stärkare nu i veckan. Vore ju tragiskt att ha fest på nyår utan ordentligt ljud.

/mc

<{POST_SNAPBACK}>

Precis så hade jag när jag kopplade upp min IBM laptop mot min PY10. Ganska nervöst, innan jag insåg att det INTE var pixel fel på plasman :D

Ingen som upplevt pixel-dans "problemet" som det pratas om i PY10x-tråden med PX5R?

Postad 27 december 2005 - 22:37

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Svar nej!!

Postad 28 december 2005 - 23:43

Unregistered9d60c491
  • Unregistered9d60c491
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
hej!
måste bara fråga någon som har denna TV vad det är för Mått på den?
har sökt och letat men inte hittat någonstans!

så nån vänlig själ som orkar ta fram mätstickan? :angry:

BreddxHöjdxDjup

tack på förhand!
/Gustav

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.