Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - LG 42PC1RA

1551 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG 42" TV - 42PC1R (TV) 1 8.982142 (167) Inga priser
LG 42" TV - 42PC1RR (TV) 1 8.890908 (54) Inga priser
LG 42" (TV) 1 9.399998 (14) Inga priser
LG 42" (TV) 1 8.099998 (9) Inga priser
LG 42" (TV) 1 7.571428 (6) Inga priser
39 relaterade trådar
LG 42PC1RR vs Panasonic TH 42PV60E (122 inlägg) 12 år sedan
Röda prickar på min LG 42PC1R (314 inlägg) 15 år sedan
LG 42PC1R och LG 42 PC1RR (112 inlägg) 16 år sedan
Flimmer på LG PC1R/XD-3 (29 inlägg) 17 år sedan
Har du surrande ljud på din LG PC1R? (537 inlägg) 17 år sedan
acer aspire 5113 som htcp (7 inlägg) 17 år sedan
Stänga av HDD på LG 42PC1RR (4 inlägg) 17 år sedan
Hör du störande ljud från din LG 42PC1RR (52 inlägg) 17 år sedan
Skillnad LG42PC1R och LG42PC3R? (49 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC1RR (286 inlägg) 17 år sedan
Finns det tysta Plasmor? (22 inlägg) 18 år sedan
Rödflimmer på LG42PC1D (1 inlägg) 18 år sedan
LG TV och hemmabio med Xbox 360 - Hur får man 5.1? (31 inlägg) 18 år sedan
NAD T515 HDMI problem (3 inlägg) 18 år sedan
LG plockar isär en lcd-tv/plasma (20 inlägg) 18 år sedan
Missfärgning på Plasma (2 inlägg) 18 år sedan
Problem med skenande kanaler (1 inlägg) 18 år sedan
Philips 42 PF5521D Plasma (19 inlägg) 18 år sedan
Hur får man bra bild på LG 42PC1R? (17 inlägg) 19 år sedan
LG 42PC1D (37 inlägg) 19 år sedan
Samsung PS-42E71H eller LG PS-42PC1R ? (112 inlägg) 19 år sedan
Upplösning på LG 42PC1R (10 inlägg) 19 år sedan
Sjyst Plasma TV 42" (4 inlägg) 19 år sedan
Mormor vill ha en stor TV (20 inlägg) 19 år sedan
Pioneer VSX-1016V OSD Problem (20 inlägg) 19 år sedan
LG42PC1R: Optimala inställningar för XBOX 360 (0 inlägg) 19 år sedan
LG 42PC1RR vs Panasonic TH 42PV60E (122 inlägg) 19 år sedan
blinkande pixlar på le40m51 (13 inlägg) 19 år sedan
DVD-spelare med HDMI/uppskalning etc (4 inlägg) 19 år sedan
LG 42PC1RR - Bildinställningar (16 inlägg) 19 år sedan
LG 42PC1R eller Panasonic PV60E ? (39 inlägg) 19 år sedan
Dags för plasma... (4 inlägg) 19 år sedan
Att se sport på LG 42PC1R (10 inlägg) 19 år sedan
Hur ska jag välja? För och nackdel? (55 inlägg) 19 år sedan
Panna 42PV60 vs. LG 42PC1R* (8 inlägg) 19 år sedan
LG PX4R/PX5R VS LG PC1R/PC3R (13 inlägg) 19 år sedan
LG 42PC1R Vs Samsung LE-40R72B (3 inlägg) 19 år sedan
film visning dvd o xbmc (1 inlägg) 20 år sedan
Ska man slå till och köpa en LG 42PC1RR eller int? (6 inlägg) 20 år sedan

Postad 07 October 2006 - 11:14

Unregistered8d55bd54
  • Unregistered8d55bd54
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Går det att ta bort bordsstativet eller kan man bara fälla in det?
Hur mycket sticker stödet ut från TV.n när det är infällt?

Postad 07 October 2006 - 14:52

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Går det att ta bort bordsstativet eller kan man bara fälla in det?
Hur mycket sticker stödet ut från TV.n när det är infällt?

<{POST_SNAPBACK}>

Du tar bort de två "uppenbara" skruvarna och sedan de två precis ovanför som man är osäker på om dom ens har något med stödet att göra, TV:n kan stå upp under tiden, sedan lyfter man TV:n rakt upp från stödet.

Postad 07 October 2006 - 14:53

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Hej Alla
Ni som har DVD med HDMi och upscaling, är det stor skillnad mot att köra komponent.
Funderar på att köpa en dito om det är bra.
Tacksam tips på lämplig spelare med dessa funktioner (och andra bra funktioner) som passar "vår" plasma i väntan på BlueRAy och eller HD DVD.

B-G

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda jag kan svara på är att Pioneer 696 är en prisvärd spelare med HDMI. Pioneer är kända för att göra ruggigt bra spelare till låga priser.

Postad 07 October 2006 - 15:49

miol11
  • miol11
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Hej Alla
Ni som har DVD med HDMi och upscaling, är det stor skillnad mot att köra komponent.
Funderar på att köpa en dito om det är bra.
Tacksam tips på lämplig spelare med dessa funktioner (och andra bra funktioner) som passar "vår" plasma i väntan på BlueRAy och eller HD DVD.

B-G

<{POST_SNAPBACK}>

Jag bar nyss upp min Marantz 7600 (HDMI 576p/720p) för att testa hur bilden med såg jämnfört med bilden på Philips 963 (komponent 576p) som jag har som "ordinarie" DVD spelare till PC1:an.

Jag hart använd DVE att justera bilden efter och utvärderat bilden med spår 17 inget mer, mao jag har inte gjort någon djupare analys.

Marantzen är en bättre DVD än 963:an även med komponent (Testat det förut med min proj)

Med Marantzen fick jag framför allt ett bättre djup i bilden, uppskalad till 720p blev bilden stabilare och fick något bättre skärpa än 576p.
Är faktiskt förvånad över vilken bra bild LG:n presterar!

Något att tänka på är att färgrymden blir fel när man skalar upp bilden på PC1:an (nåt som gäller många Plasmor och projar) intresserade kan läsa på här:
http://www.component...=4534&hl=rec601

Ps
Många klagar på att PC1:an "låter" jag märkte att den "surrade" när jag hade testbilder med mycket ljus i ex.100% flat field (Helvit) vid sådant förhållande får nätdelen jobba hårdare...

Kan det vara så att ni som har problem med detta har kontrast mm för högt inställd?!

Postad 07 October 2006 - 16:10

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Det gå enkelt att ändra i servicemenyn MEN, rekommendationen är att behålla dom gråa för att få en jämnare uttröttning av fosforn vid 4:3 visning.

<{POST_SNAPBACK}>

ahh, tack för svar... då får de vara grå :P

Postad 07 October 2006 - 19:27

MiJo
  • MiJo
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Har nu kört vår PC1R i dryga 100 timmar. Hur lång "inkörningstid" rekomenderas? Räcker 100 timmar eller ska man upp närmare 200? Är lite sugen på o ställa upp inställningarna lite så att vi får se vad den går för.

Sen undrar jag om någon kan dela med sig av sina inställningar ni har efter inkörningsperioden. Jag har använt de inställningar som någon kopierade in från ett engelskt forum.

/ Micke

Postad 07 October 2006 - 19:58

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Har nu kört vår PC1R i dryga 100 timmar. Hur lång "inkörningstid" rekomenderas? Räcker 100 timmar eller ska man upp närmare 200? Är lite sugen på o ställa upp inställningarna lite så att vi får se vad den går för.

Sen undrar jag om någon kan dela med sig av sina inställningar ni har efter inkörningsperioden. Jag har använt de inställningar som någon kopierade in från ett engelskt forum.

/ Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har kört min 70 timmar och haft följande inställningar från start (analog TV):
Kontrast 80
Ljusstyrka 50
Färg 27
Skärpa 45

Har liknande inställningar för DVD:n men med mindre skärpa.

Har endast fått mycket tillfälliga inbränningar som försvinner efter max 1 minut så jag tror inte du skall behöva oroa dig så mycket.

Inställningarna på AVS forumet gick ju inte att kolla på, dassigt värre.

// Preddan

Redigerat av preddan, 07 October 2006 - 23:08.

Postad 07 October 2006 - 23:04

D1rty II
  • D1rty II
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

/ Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har kört min 70 timmar och haft följande inställningar från start (analog TV):
Kontrast 80
Ljusstyrka 50
Färg drygt 30
Skärpa 45

Har endast fått mycket tillfälliga inbränningar som försvinner efter max 1 minut så jag tror inte du skall behöva oroa dig så mycket.

// Preddan

<{POST_SNAPBACK}>

TJena vad har du ställl XD engine på om du inte kör med em från AVS forumet??

//D

Postad 07 October 2006 - 23:08

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

/ Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Kontrast 80
Ljusstyrka 50
Färg drygt 30
Skärpa 45

// Preddan

<{POST_SNAPBACK}>

TJena vad har du ställl XD engine på om du inte kör med em från AVS forumet??

//D

<{POST_SNAPBACK}>

Skrev fel på färgen, hade den på 27 tydligen, men men.
Kör endast XD färg på allt annat av, för säkerhets skull satte jag färgtempen på användare den oxå. :blink:

Postad 08 October 2006 - 19:45

cyanopsis
  • cyanopsis
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Denna plasma skall ju inte reflektera ljus så mycket på grund av avsaknaden av frontglas - ändå är ju panelen inte lika matt som en LCD - hur upplever nu reflektionerna denna TV egentligen - går det att titta på TV i ett vardagsrum en sommardag utan att se reflektioner av fönster och annat. För mig är detta lika viktigt som tv'ns kvalitet i övrigt.

Postad 08 October 2006 - 21:18

Bernst-Gunnar
  • Bernst-Gunnar
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Denna plasma skall ju inte reflektera ljus så mycket på grund av avsaknaden av frontglas - ändå är ju panelen inte lika matt som en LCD - hur upplever nu reflektionerna denna TV egentligen - går det att titta på TV i ett vardagsrum en sommardag utan att se reflektioner av fönster och annat. För mig är detta lika viktigt som tv'ns kvalitet i övrigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du inte gillar reflexer överhuvudtaget så böhever du inte äns fundera över plasma!
LG 42PC1RA saknar det yttre glaset men har ett glas som ligger diktan mot skärmen och den måste givetvis finnas för att skydda själva skärmen.
Det yttre glaset som alla andra plasmor har är en kyluftskanal där fläktar (om konstruktionen är sån) blåser kylluft.
2 glas reflekterar naturligtvis mer än ett men det reflekterar.
Jag tycker personligen att detta övervägs av att denna skärm har mycket bättre bild än alla LCDer som jag sett i detta prisläge och t.o.m. mycket dyrare LCDer.

B-G

Postad 09 October 2006 - 14:54

tinnis
  • tinnis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag har precis införskaffat en LG DNX190-H DVD med HDMI, visst e bilden bra men det var den innan oxå med min flera år gamla philips dvd. (kanske något bättre nu) men 190.an ÄR ju en budget spelare så man kanske inte ska förvänta sig så asmycket av den. MEN när jag körde min philips med scart så fylldes hela rutan, nu så får jag hela tiden de där infernaliska widescreen fälten på varende jäkla dvd jag kör, till och med på min dotters barnprogram "Nasse". Hur fan fyller man hela bilden???? Går det ens??, i instruktionerna står det att bara formaten 4:3 / 16:9 / Zoom 1 / Zoom 2 funkar för HDMI anslutning (och komponent)???? Vafan handlar det om egentligen....HJÄLP snälla!!
(kanske bara att koppla den nya dvd.n med scart men för helsike jag hoppas jag inte bränt flera hundra på en HDMI slang i onödan)
förresten nu såg jag att jag hade samma kabel, clicktronic, är den skit då? nån som vet??

<{POST_SNAPBACK}>

Du måste gå in i din DVD spelares menyer och ställa in att din TV är 16:9, förmodligen står den som 4:3 letterbox vilket 99% av all dvdspelare gör som standard från fabrik. Alltså inte en inställning på din tv den ska stå på auto eller 16:9.

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, det har jag inte missat..nått annat tips?

Postad 10 October 2006 - 13:15

Janikr
  • Janikr
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Men som sagt nu jag hör ett surr men det är vid olika positioner i soffan. Ligger jag i soffan eller sitter med huvudet lutandes mot stödet är den knäpptyst men sitter jag rakryggad och nästan står upp hörs surret? ig stör det inte så värst för jag ligger oftast nerslappad i soffan, men fortfarande irriterende att det funkar på det här viset!!

Rätt konstigt undra vad det kan bero på?

Postad 10 October 2006 - 13:28

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har precis införskaffat en LG DNX190-H DVD med HDMI, visst e bilden bra men det var den innan oxå med min flera år gamla philips dvd. (kanske något bättre nu) men 190.an ÄR ju en budget spelare så man kanske inte ska förvänta sig så asmycket av den. MEN när jag körde min philips med scart så fylldes hela rutan, nu så får jag hela tiden de där infernaliska widescreen fälten på varende jäkla dvd jag kör, till och med på min dotters barnprogram "Nasse". Hur fan fyller man hela bilden???? Går det ens??, i instruktionerna står det att bara formaten 4:3 / 16:9 / Zoom 1 / Zoom 2 funkar för HDMI anslutning (och komponent)???? Vafan handlar det om egentligen....HJÄLP snälla!!
(kanske bara att koppla den nya dvd.n med scart men för helsike jag hoppas jag inte bränt flera hundra på en HDMI slang i onödan)
förresten nu såg jag att jag hade samma kabel, clicktronic, är den skit då? nån som vet??

<{POST_SNAPBACK}>

Du måste gå in i din DVD spelares menyer och ställa in att din TV är 16:9, förmodligen står den som 4:3 letterbox vilket 99% av all dvdspelare gör som standard från fabrik. Alltså inte en inställning på din tv den ska stå på auto eller 16:9.

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, det har jag inte missat..nått annat tips?

<{POST_SNAPBACK}>

om jag var dig tinnis, skulle jag testa att koppla dvd-spelaren med scart och sedan komponent och kolla om det blir likadant eller om det ser bra ut? Jag gissar att fälten kan ha något med hdmi att göra..

Testa det och återkom med om det blev någon skillnad. Alltid bra att kunna avfärda saker som felkälla.

Postad 11 October 2006 - 00:20

applehorn
  • applehorn
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Någon ägare av denna tv som kan ta några bilder när ni kör LG:n som dataskärm? :)
Tänkte nämligen slå till snart och vill gärna se hur det funkar/ser ut. Funkar PAT (Picture and text) på denna?

Postad 11 October 2006 - 16:22

MWessman
  • MWessman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Någon som kör xbox 360 mot denna tv:n och har hittat bra inställningar? (framförallt komponentuttag med medföljande HD AV kabel)

Postad 12 October 2006 - 15:33

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
GRYM skärm, kör de inställningar som ngn postade tidigare här, tagna från någon engelsk sida. Har inte orkat (eller haft anledning) att fiddla. Ska väl kasta in DVE så småningom och göra jobbet.

Bilden m Xbox 720p via Komponent (växlad till HDMI via min 4306) blir HELT otroligt bra, är väldigt imponerad över hur mycket som kommer fram när man kör högupplöst.

Postad 14 October 2006 - 09:30

D1rty II
  • D1rty II
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej på er..

Har haft min PC1R i snart 3 veckor och är mycket nöjd. Har dock svårt få till en bra inställning för kabel tv. Har kabel via comhem(en samsung box). Tycker det vita bli alldeles fär över exponerat så att detaljer i vita fält försvinner ibland.

Inställningar för AV1 jag kör med är

Contrast 60
Brightness 50
Colour 28
Sharpness 32

XD manuel
XD contrast off
XD colour On
XD nr High
Mpeg 1

CSM Normal.

Någon som har ngt bra tips?? Kan väl inte va min panel som e dålig?? Ser bra mycket ut med DVD i 576p...

Postad 14 October 2006 - 15:22

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Tjenixen...

Nån som har koll på hur man tar bort foten från tv´n... vill ju få upp den på väggen ju...
Tacksam för snabba svar :)

På en 42 PC1R

Redigerat av JonnyVT, 14 October 2006 - 15:23.

Postad 14 October 2006 - 22:11

applehorn
  • applehorn
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Någon ägare av denna tv som kan ta några bilder när ni kör LG:n som dataskärm? :)
Tänkte nämligen slå till snart och vill gärna se hur det funkar/ser ut. Funkar PAT (Picture and text) på denna?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får väl svara på mina frågor själv, PAT verkar inte finnas vilket är lite tråkigt. Kör DVI till hdmi adapter och sen hdmi till tv:n, grym bild men jag ser inte hela bilden. Någon som vet hur jag ska lösa detta? :unsure: Fattas typ en cm bild runt om på kanterna på tv:n.

Helt fantastisk bild på tv:n!! Grymt nöjd än så länge!!! :lol:

Tv:n är tyst som en mus hittills. :) Ända gången man hör tv:n är ifall man sätter på whitewash och mute'ar och lyssnar noga! Däremot vart jag lite orolig första gången jag knäppte på tv:n, då lät den (inte mycket dock)...kan berott på att tv:n var kall och precis anlänt från en kall lastbil...

Köpte min på dustinhome och tv:n landa i mitt vardagsrum 32 timmar senare, FANTASTISKT!! :)

Paneltid: 43h

Kör dessa inställningar just nu i början, tycker de funkar bra...lite mörk bild blir det men jag ska skruva upp ljusstryrkan och kontrasten efter jag kört 100-200h.

Kontrast: 40
Ljusstyrka: 40
Färg: 18
Skärpa: 40

CSM: Normal
XD: Manuel
XD: kontrast
XD färg: På
XD nr: Anpassad
MPEG nr: 1

Cinema: av

Kör analog antenn in i tv:n och scart och komponent in från digital-boxen och inspelningsbara DVD:n. Väntar just nu på att CD ska få tummen ur och skicka Hd-boxen.

Som sagt, helt underbar tv!! :huh: Hoppas jag fortsätter vara nöjd men denna tv och slipper dessa oljud som vissa har haft problem med, lider med er. :(
...om någon går i köptankar så är mitt råd KÖP!! :D :wub:

Postad 15 October 2006 - 08:14

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Tjenixen...

Nån som har koll på hur man tar bort foten från tv´n... vill ju få upp den på väggen ju...
Tacksam för snabba svar  :blink:

På en 42 PC1R

<{POST_SNAPBACK}>

Vart stativet går upp i TV (2 ben som sitter i fästet) så sitter det 2 skruv på varje sida som man ska lossa, sedan är det bara att lyfta TV rakt upp.

Postad 15 October 2006 - 17:10

vonD
  • vonD
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Var stänger man av hårddisken? ngn? Är det samma som Tidsändring på/av?
För när den satt till av är det ngt som snurrar fortfarande, och hd är det enda som ska snurra.

ngn?

Postad 15 October 2006 - 17:37

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Tjenixen...

Tacksam för snabba svar  :blink:

På en 42 PC1R

<{POST_SNAPBACK}>

Vart stativet går upp i TV (2 ben som sitter i fästet) så sitter det 2 skruv på varje sida som man ska lossa, sedan är det bara att lyfta TV rakt upp.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, hittade det efter en del letande( eller ja, tanten hittade det :D )
så nu sitter den på väggen iaf :)

Postad 15 October 2006 - 18:50

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Var stänger man av hårddisken? ngn? Är det samma som Tidsändring på/av?
För när den satt till av är det ngt som snurrar fortfarande, och hd är det enda som ska snurra.

ngn?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp de e de...

Postad 18 October 2006 - 13:45

bolero
  • bolero
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Någon som har tips på ett väggfäste som går att vrida?
Ikeas henke och elfa lösningar är ej aktuellt då plasman
ej kommer hamna rakt framför soffan.

Redigerat av bolero, 18 October 2006 - 13:48.

Postad 18 October 2006 - 19:06

Unregistered40333
  • Unregistered40333
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Någon som har tips på ett väggfäste som går att vrida?
Ikeas henke och elfa lösningar är ej aktuellt då plasman
ej kommer hamna rakt framför soffan.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ett Vogel EFV 6345. Det kostar en del men kvalité och funktion är utmärkt. Finns på Netonnet http://www.netonnet....x.asp?iid=68134 för 2990:-. Såg att det finns ett nytt fäste, samma fabrikat fast med enkelarm för 1990:- som verkar bra. Tänk på att du måste kunna dra ut plasman en bra bit från väggen för att kunna vinkla den i sidled. Det är enkelt att smida ihop ett fast fäste själv om man är händig, men vill du ha ett stabilt rörligt fäste så hamnar du nog i den här prisklassen.

Bifogad fil(er)

Postad 22 October 2006 - 18:57

Brohed
  • Brohed
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej alla glada Pc1r-ägare!

Jag har nu haft min tv i ca 1mån och tycker fortfarande att bilden inte är på top. Jag ser ett svagt, svagt brus i bilden. Det kvittar vilken källa jag använder.

Jag har Com Hem analog signal. Dvd:n är en Panasonic DMR EH-65 med Clictronic HDMI-kabel. Är det någon som har fått en kristallklar bild, framförallt med DVD. Vilka inställningar använder ni?

Skall snart skaffa mig digital-tv.

Bruset syns som sagt knappast men tillräckligt irriterande för mig. Hoppas att någon av er där ute kan ge förslag på vad man kan göra för att få en klockren bild.

Tack

Postad 22 October 2006 - 19:58

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har nu haft min tv i ca 1mån och tycker fortfarande att bilden inte är på top. Jag ser ett svagt, svagt brus i bilden. Det kvittar vilken källa jag använder.

Jag har Com Hem analog signal. Dvd:n är en Panasonic DMR EH-65 med Clictronic HDMI-kabel. Är det någon som har fått en kristallklar bild, framförallt med DVD. Vilka inställningar använder ni?

Bruset syns som sagt knappast men tillräckligt irriterande för mig. Hoppas att någon av er där ute kan ge förslag på vad man kan göra för att få en klockren bild.

Tack

<{POST_SNAPBACK}>

hur nära tv:n sitter du? På 2,5m avstånd ser jag inget brus, med rätt bildkälla! Analog tv är inte rätt bildkälla :)

Postad 22 October 2006 - 22:32

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Vilka inställningar har du på HDMI?

Tack

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 23 October 2006 - 14:57

Brohed
  • Brohed
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Jag sitter ungefär 2,5 meter från tv:n. Jag har ställt in 720p, har också testar 1080i men ser ingen skillnad. Det lustiga är att jag ser ingen skillnad mellan HDMI och S-video, har testat detta också.

Jag vet att analog tv inte är "rätt" signaler, därför var jag mest intresserad av DVD-HDMI.

Tack för svaren

Postad 23 October 2006 - 15:09

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Vad har du för spelare?. När jag hade PC1R så såg jag skillnad på s-video och HDMI.

EDIT: såg att du hade en Panna. hmm. Har du möjlighet att prova en annan spelare?

Redigerat av Palle, 23 October 2006 - 15:10.

Postad 23 October 2006 - 15:29

Brohed
  • Brohed
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej Palle!

Tyvärr har jag ej möjlighet att testa en annan spelare. Hoppas att det inte är den som är dålig

Postad 23 October 2006 - 15:35

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej!

Jag sitter ungefär 2,5 meter från tv:n. Jag har ställt in 720p, har också testar 1080i men ser ingen skillnad. Det lustiga är att jag ser ingen skillnad mellan HDMI och S-video, har testat detta också.

Jag vet att analog tv inte är "rätt" signaler, därför var jag mest intresserad av DVD-HDMI.

Tack för svaren

<{POST_SNAPBACK}>

du kan kolla på tv:n vilken signal den tar emot genom att hålla inne "info"-knappen på fjärrkontrollen. Då borde det ju stå 720p/1080i från dvd:n. Sedan kan du ju testa att skicka 576p från dvd:n och se om det (av okänd anledning) blir bättre bild då. Du borde inte få en brusig bild från dvd:n om det är en schysst film. Om du inte är extremt känslig för brus kanske? :rolleyes:

Om du har möjlighet får du gärna lägga upp en bild med bruset :)

Redigerat av distortion2, 23 October 2006 - 15:36.

Postad 23 October 2006 - 17:54

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan SCART-RGB (bra kabel) och HDMI är extremt tydlig i mitt fall (se utr. nedan)

Postad 23 October 2006 - 18:35

Brohed
  • Brohed
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej alla!

Har lite svårt att lägga upp en bild, har bara en dålig kameramobil. Jag vet att jag kan få fram vilken signal som matas fram genom info-knappen.

Skall kanske byta HDMI-kabel, vet dock inte om det hjälper. Tack för alla svar!

Postad 23 October 2006 - 21:12

watoz
  • watoz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
hej, jag får väääldigt dålig bild genom analoga signaler. Bor i en lägenhet å tänkte köpa mej boxerdigital tv men eftersom jag borilägenhet lär jag köpa någon inomhus antenn. De borde väl då bli mkt bätrte bild än analog? för jag tycker den analoga bilden är horribel.

/ Johan

Postad 23 October 2006 - 21:19

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
watoz: Ja, bilden kan upplevas "horribel" via analog signal. Jag har som sagt inte apparaten kvar men jag matade den med digitalbox (Comhem) med gott resultat. Lyfte bilden ordentligt.

Postad 24 October 2006 - 00:37

Fled
  • Fled
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

watoz: Ja, bilden kan upplevas "horribel" via analog signal. Jag har som sagt inte apparaten kvar men jag matade den med digitalbox (Comhem) med gott resultat. Lyfte bilden ordentligt.

<{POST_SNAPBACK}>

ok tack för svaret, men undrar om de även stämmer om man ahr någon innomhusantenn? eller märks de de stor skilland på en innomhus antenn och en vanlig antenn? Någon som har en bra innomhus antenn och rekomendera?

PS de är watoz som skriver från en kompis användare D.S

/ Johan

Postad 26 October 2006 - 12:27

Obalan
  • Obalan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej har haft min LG skärm i drygt 3 veckor. Idag när min sambo skulle titta på TV vägrade panelen att starta :blink: . Det kommer ljud ur högtalarna, men ingen bild. Tydligen sä lyser inte panelen upp över huvudtaget dvs den ser exakt ut som den gör när den är avstängd. Allt enligt min sambo, själv är jag bortrest. Hon kan inte se TV menyerna heller vilket tyder sytrker iden att den är trasig.

Någon som haft liknande problem med sin LG? Detta måste ändå godtas som reklamtion. Enda fördelen som jag ser det är att man blir av med den störande ljudet, för jag måste väl på pengarna tillbaka om panelen inte fungerar??!?!?!?!?!? Är inte jättesugen på LG igen trots den utsökta bilden..

Någon som hört talas om detta fel!hjälp..

/Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Japp! Samma sak hände mig! Kom hem en kväll och satte igång TV´n, ljudet kom men ingen bild!!
Jag åkte och bytte TV med en gång! Det var självklart inga problem att få den bytt, jag hade ju bara haft den i typ en månad! Vet fortfarande inte vad som hände!

Redigerat av Obalan, 26 October 2006 - 12:30.

Postad 26 October 2006 - 14:55

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Hej har haft min LG skärm i drygt 3 veckor. Idag när min sambo skulle titta på TV vägrade panelen att starta :blink: . Det kommer ljud ur högtalarna, men ingen bild. Tydligen sä lyser inte panelen upp över huvudtaget dvs den ser exakt ut som den gör när den är avstängd. Allt enligt min sambo, själv är jag bortrest. Hon kan inte se TV menyerna heller vilket tyder sytrker iden att den är trasig.

Någon som haft liknande problem med sin LG? Detta måste ändå godtas som reklamtion. Enda fördelen som jag ser det är att man blir av med den störande ljudet, för jag måste väl på pengarna tillbaka om panelen inte fungerar??!?!?!?!?!? Är inte jättesugen på LG igen trots den utsökta bilden..

Någon som hört talas om detta fel!hjälp..

/Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Japp! Samma sak hände mig! Kom hem en kväll och satte igång TV´n, ljudet kom men ingen bild!!
Jag åkte och bytte TV med en gång! Det var självklart inga problem att få den bytt, jag hade ju bara haft den i typ en månad! Vet fortfarande inte vad som hände!

<{POST_SNAPBACK}>

Min TV är inne för det problemet just nu. Lämna den i måndags, och enligt dom skulle jag kanske få den på fredag... vi får väl se...

Postad 27 October 2006 - 19:49

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Är det någon därute som testat att sända en 1080p-signal till PC1:an?

Vore intressant att veta (jag har ännu ingen källa som klarar detta) hur den hanterar en sådan. Enligt upplysning ska tydligen (läste på forumet ngnstans) Panna PV60E klara den signalen (inga detaljer om det blev bra)

Postad 29 October 2006 - 20:27

zezami
  • zezami
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har en LG 42PC3R.

Försöker få den 1:1 pixelmappad, har ett nvidia geforce 6800gt i datorn. Kör DVI->HDMI. Kan endast outputta i HD-upplösningarna 720p och 1080i och jag antar att det inte blir pixelmappat då. Ändrar jag upplösning till 1024x786 får jag bara no signal på TVn. Har inte testat att köra via VGA ännu. Är det kanske ända sättet att få denna TV 1:1 mappad?

Har även problem med overscan då jag kör videoöverlagring. Försvinner ca 10% (kanske lite mindre) på vardera sida, detta händer både i 720p och 1080i. Har varit inne i servicemenyn på TVn och hittat där man ställer in overscan, den var ställd på 2 (7%). Ändrade till både 1 (5%) och 0 (1%) men det blev ingen skillnad över huvudtaget. Har även testat att leka med nvidias over/underscan-funktion i drivrutinen. Den fungerar bra, men endast för desktop-output, fullskärmsvideon verkar förbigå dessa inställningar helt.

Postad 30 October 2006 - 15:35

watoz
  • watoz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
undrar om någon kan förklara hur man sätter upp en plasman med elfa fästen? tänkte köpa sånna å hänga upp dn med.

Postad 30 October 2006 - 17:29

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

undrar om någon kan förklara hur man sätter upp en plasman med elfa fästen? tänkte köpa sånna å hänga upp dn med.

<{POST_SNAPBACK}>

Guide Elfa väggfäste av TWB

Postad 30 October 2006 - 17:52

NosFrankSinatra
  • NosFrankSinatra
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej,

jag funderar starkt på att köpa LG 42PC1R men har lite funderingar..

- Klarar den att spela 1080i? (vad krävs för att kunna göra det)
- Vad/vilka kablar ska man ha för att få ut så bra bild som möjligt ur tvn?

Säkert jättedumma frågor men jag vet inte bättre.

Urtacksam för svar.

Postad 30 October 2006 - 18:26

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Hej,

Urtacksam för svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Den klarar 1080i, men den skalar ner det, precis som alla LCD som inte är full hd.
Bra kablar är ju alltid att föredra, Supra är ett bra märke, Profigold ett annat som är lite billigare och finns på OnOff.

Postad 30 October 2006 - 18:40

NosFrankSinatra
  • NosFrankSinatra
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hej,

Urtacksam för svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Den klarar 1080i, men den skalar ner det, precis som alla LCD som inte är full hd.
Bra kablar är ju alltid att föredra, Supra är ett bra märke, Profigold ett annat som är lite billigare och finns på OnOff.

<{POST_SNAPBACK}>

LG 42PC1R är väl en plasma TV och inte en LCD? Eller har jag missat nått vitalt här?

Bra kablar, sure. Är det några speciella man bör ha? Dvs. ska man koppla in kablarna i något speciellt uttag på tvn för att få ut så bra bild som möjligt eller finns det egentligen bara 1 uttag som den ska in på? (om du förstår vad jag menar..)

Postad 30 October 2006 - 19:01

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Hej,

Urtacksam för svar.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

LG 42PC1R är väl en plasma TV och inte en LCD? Eller har jag missat nått vitalt här?

Bra kablar, sure. Är det några speciella man bör ha? Dvs. ska man koppla in kablarna i något speciellt uttag på tvn för att få ut så bra bild som möjligt eller finns det egentligen bara 1 uttag som den ska in på? (om du förstår vad jag menar..)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det är en plasma????
Antydde jag annat?
En LCD som inte är full hd skalar även den ner, alltså är inte en LCD ett mycket bättre val i detta avseende.

Postad 30 October 2006 - 19:21

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Varför då jämföra med LCD då? :) ;)

Måste säga att jag med uppfatta det som NosFrankSinatra...

Postad 30 October 2006 - 21:08

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Varför då jämföra med LCD då? :)  :lol:

Måste säga att jag med uppfatta det som NosFrankSinatra...

<{POST_SNAPBACK}>

Ah, jag ser hur jag lyckats vilseleda er.
Har blivit lite trött på allt folks snack om att plasma inte alls är lika bra som LCD hit och dit, så det var väl därför jag lyckades få med det och snurra till allt. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.