Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *

1526 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 juni 2008 - 11:58

Unregistered980ee016
  • Unregistered980ee016
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hej. Framåt så ska ja köpa den här projektorn såfort ja jobbat ihop mina pengar. Jag kollade på den inne på HiFi klubben och tycker bilden är riktigt bra och jag ser inge regnbågar som tur är.

Ni som har projektorn, eller testat funktionerna på den.

Nu funderar ja på den funktionen HD65 har som automatiskt ska sända 2.35:1 om det är det på filmen, eller ändra till 16:9 när det är en sådan film. Nu undrar ja om det fungerar så att bilden blir enbart bredare vid 2.35:1 och sen smalare vid 16:9 och samtidigt håller nästan konstant höjd, så man kan maska av med något från sidorna som dom gör på sf? Då slipper man zooma bilden själv? Då tänkte jag att man har en bredare duk som båda formaten går in på, men man maskar av på sidorna vid 16:9 och när den är en 2.35:1 film så tar man bort maskningen och bilden blir bredare. Eller hur fungerar funktionen?

Men om man skulle ha "super wide" off i projektorn, sänder den då alla wide filmer i 16:9 då? Och trycker ihop 2.35:1 filmerna så dom blir lika stora som 16:9?

Tack på förhand.

Redigerat av Unregistered980ee016, 24 juni 2008 - 11:59.

Postad 24 juni 2008 - 14:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Detta är en halvknasig funktion som Optoma lanserat som jag inte ser någon som helst poäng med, såvida man inte vill hitta en kompromiss att kunna köra både 16:9 och 2.35:1 material med konstant höjd på en duk med det udda 2.0:1 formatet.
Och så på bekostnad av att tappa sidobildsinfo, mest på 2.35:1 material, mindre på 16:9 material.
En slags pan & scan kan man säga. B)

Till HD65 köper man en 16:9 duk och lever med black borders på 2.35:1 och sido black borders på 4:3, om jag får lov att tycka. :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 24 juni 2008 - 14:06

Unregistered980ee016
  • Unregistered980ee016
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Detta är en halvknasig funktion som Optoma lanserat som jag inte ser någon som helst poäng med, såvida man inte vill hitta en kompromiss att kunna köra både 16:9 och 2.35:1 material med konstant höjd på en duk med det udda 2.0:1 formatet.
Och så på bekostnad av att tappa sidobildsinfo, mest på 2.35:1 material, mindre på 16:9 material.
En slags pan & scan kan man säga. B)

Till HD65 köper man en 16:9 duk och lever med black borders på 2.35:1 och sido black borders på 4:3, om jag får lov att tycka. :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Tack så mkt för svaret. Först hade jag nog tänkt att skaffa mig en 16:9 duk, men blev lite sugen på att kunna ha bredare i 2.35:1 om de hade funkat. Men det blir en 16:9 duk då, ja kan leva med svarta kanter, har det på min tv i nuläget så. Nu är det bara att jobba och slita för att få pengar.

Postad 25 juni 2008 - 17:31

dalys
  • dalys
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Någon som har beställt HD65an + duk från Dustin Home den senaste tiden och har Oxygen-duken? Hittar inget utlåtande om den i tråden, men någon måste ju ha den. Webhallen kör ju med Multibracket-duken fortfarande men den verkar det vara lite sisådär med, främst rent mekaniskt (webhallen har inte grejorna på lager dock). Tror ni de kommer fortsätta köra den här dealen framöver eller är det bäst att slå till "nu"? :)

Postad 26 juni 2008 - 18:15

Hildeno
  • Hildeno
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Tjena, ville bara ha lite tips eftersom ni verkar kunna era grejor... Jag har fått ett erbjudande att köpa en begagnad Optoma hd70 som gått 400 timmar + en 79" kingpin för 6000 kr.
Är det ett bra pris eller ska man köra på en ny HD65 + ny duk?

Ursäkta om det inte har med trådan att göra :)

Postad 26 juni 2008 - 18:31

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Tjena, ville bara ha lite tips eftersom ni verkar kunna era grejor... Jag har fått ett erbjudande att köpa en begagnad Optoma hd70 som gått 400 timmar + en 79" kingpin för 6000 kr.
Är det ett bra pris eller ska man köra på en ny HD65 + ny duk?

Ursäkta om det inte har med trådan att göra :)

Jag köpte min hd65:a häromveckan för 5990 kr på giganten. Folk generellt har märkliga fantasier om begagnat priser på saker(på blocket tror folk att de ska får mer för sin gamla hd70 än vad hd65 kostar ny). Vad de själva en gång gav för varan är ointressant. Hd65 är snäppet vassare än hd70 men hd70 var dyrare ny när den kom (därav fantasipriser) så jag skulle inte ge mer än 5000 kr för proj plus duk. Tänk på att när du köper nytt har du garantier som inte finns på begagnade saker.

Postad 26 juni 2008 - 21:27

Hildeno
  • Hildeno
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
fast nu kostar hd65:an typ 6800 kr... å + en duk för 2000 = 8800 i jämförelse med 6000

Postad 27 juni 2008 - 16:22

goranlin
  • goranlin
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en Optoma HD 65 med Oxygen duk 92" för 6990 kr från Dustin. Där säger de i kundtjänsten att SMS PROJEKTORSTATIV CL F75 SILVER INKL UNISLIDE för 795 kr som de har satt upp som tillbehör fungerar med denna projektor. Någon som använder just detta? Sett tidigare i denna tråd kritik mot deras medföljande duk men då var det Multibrackets. Jag förstår att Oxygen inte heller är en duk av toppkvalitet men eftersom en del blir nöjda med att visa bilden på ett lakan borde väl detta kunna duga om man inte har väldigt höga krav på bildkvalitet? Är detta ett bra paket?

För att kunna visa powerpointpresentationer även på resande fot funderar jag på att också köpa AVPRO STATIVDUK 153X203 4:3 för 1 695 kr inkl. moms från Dustin. Är det en bra idé?

Tacksam för synpunkter!

Postad 27 juni 2008 - 16:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Vad gäller fäste till HD65:an, så har jag tidigare predikat, och predikar fortfarande, SMS CL F varianterna, fast med nya kamerafästesgängan, ist. för UniSlide, som med HD65:an ter sig både klumpig och lite opraktisk.

Se här t ex.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 27 juni 2008 - 18:23

goranlin
  • goranlin
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Vad gäller fäste till HD65:an, så har jag tidigare predikat, och predikar fortfarande, SMS CL F varianterna, fast med nya kamerafästesgängan, ist. för UniSlide, som med HD65:an ter sig både klumpig och lite opraktisk.

Se här t ex.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Tack för snabbt svar!
Det är dessa (från Dustin)

SMS BALL-JOINT KAMERAGÄNGA 295 kr inkl. moms
Artikelnr. 5010101659

SMS PROJEKTORSTATIV CL F75 SILVER 495 kr inkl. moms
Artikelnr. 5010082488

jag behöver då alltså?

Det som kallas kameragänga ersätter då det som kallas släde?

Med KAMERAGÄNGA + PROJEKTORSTATIV, blir det lätt att ta loss projektorn för att ta med den?

Redigerat av goranlin, 27 juni 2008 - 18:27.

Postad 27 juni 2008 - 18:32

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar!
Det är dessa (från Dustin)

SMS BALL-JOINT KAMERAGÄNGA 295 kr inkl. moms
Artikelnr. 5010101659

Nej, du skall ha SMS artikel AE040012. Tror inte Dustin hunnit lägga upp den. Ovan passar till CL V.

SMS PROJEKTORSTATIV CL F75 SILVER 495 kr inkl. moms
Artikelnr. 5010082488

Correctamundo.

Det som kallas kameragänga ersätter då det som kallas stativ?

Stativ för mig kan vara stativ/fäste + släde, eller något annat. Skulle snarare säga att SMS BALL-JOINT KAMERAGÄNGA ersätter SMS PROJEKTOR UNISLIDE. :(

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 27 juni 2008 - 18:53

goranlin
  • goranlin
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
En fråga till: Jag använde http://www.optomausa...ecalculator.asp som Fredrik rekommenderat och fick

Screen Size Calculation - HD65, 3 meters avstånd
Due to the zoom lens on the HD65, the minimum and maximum screen sizes are:
Max (cm) Min (cm)
Diagonal: 222 202
Width: 194 176
Height: 109 99,3
Offset: 20,7 18,9

Enligt ett annat inlägg av flitige Fredrik (tack för alla inlägg!) får jag då ungefär 34 cm från taket till ovankanten på min bildyta och således 34+109=143 cm från tak till bildens nedre kant?

Postad 27 juni 2008 - 19:03

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
109 cm bildhöjd betyder cirka 21 cm offset, så din ovankant på bild hamnar cirka 33 cm från fästpunkt taket, så ja, du är rätt spot-on. :(

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 28 juni 2008 - 01:23

Unregistered57359c7e
  • Unregistered57359c7e
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Var och hämtade min HD65a på Elgiganten för 5990:- idag och efter att ha testat lite ikväll så kan jag verkligen inte tänka mig att man kan få mer projektor per krona!

Visst kan jag väl tycka att HD-material blir något något skarpare på min 42" PV70 men det är väl inte så konstigt antar jag. Skillnad på 42" och 90" :(
När jag matade upp lite GT5 Prologue via PS3an så var det kärlek!

Dock så ser det ut lite som myrornas krig "light" på duken om jag går nära när jag visar PS3ans XMB(svarta orginal-bakgrunden). Vet inte om det kan vara HDMI-kabeln, eller om det helt enkelt är helt normalt? Står jag 5cm framför plasma-tvn med samma bakgrund ter det sig på liknande sätt. Detta är endast något jag lägger märke när jag står nära duken, sitter jag 2,5m ifrån är det knappt märkbart.

Projektorn presterar förövrigt mycket bra även med en hel del ljusgenomsläpp.
Vanlig DVD via datorn och HDMI såg bättre ut än väntat
Någon form av regnbågseffekt har jag inte sett röken av.

:D

Redigerat av Unregistered57359c7e, 28 juni 2008 - 01:30.

Postad 28 juni 2008 - 07:49

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Dock så ser det ut lite som myrornas krig "light" på duken om jag går nära när jag visar PS3ans XMB(svarta orginal-bakgrunden).

Spontant låter det som om din proje är lite felkalibrerad, vilket HD65:an är ur kartong.

Skaffa dig en kalibreringsskiva (DVE PAL eller HD DVD/Blu-ray), läs t ex denna artikel och gör en grundkalibrering.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 28 juni 2008 - 09:43

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Det var ju likadant på hans plasma.....

Postad 28 juni 2008 - 09:48

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Kan ju mycket väl hända att den behöver justeras mot källan med. Det behöver de flesta displayer OOTB.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 28 juni 2008 - 11:20

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Igår var jag och införskaffade en Optoma HD65, och inatt beställde jag en Kingpin Crown 104" duk, men nu kommer ju det svåra. I väntan på duken vill jag skruva upp några hyllor att ha projektorn upp-och-nervänd på, men hur räknar jag ut hur högt hyllorna ska sitta?

Måtten ser ut som följer:

Har 177 cm mellan tvbänk och tak
Avståndet mellan lins och duk blir runt 365 cm
Offsetten blir väl då på ca 25 cm

Det betyder väl att överkanten av bild hamnar 25 cm nedanför projektorn, men vart hittar jag information mått på duken inklusive kasett och allting? Specifikationerna säger att dukstorleken är 240*159, är detta inklusive kasett?

Det är ingen idé att jag ens försöker räkna ut något, sist jag försökte skulle projektorn sitta ca 5 cm ovanför innertaket. Hoppas jag har skrivit ut de mått som behövs.

Edit: blir det enklare med ett takfäste kan jag tänka mig att köpa ett sådant, men har ingen aning om vilket som passar bäst.

Redigerat av Eufemism, 28 juni 2008 - 11:23.

Postad 28 juni 2008 - 11:35

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
~25 cm offset stämmer.

Du klämmer in din 230 cm bred bild på 3.65 m med 5 cm bildmarginal. Bättre om du hamnat på 3.7, så du har lite mer justeringsmarginal med zoomen. HD65:an är väldigt snäv här ja. :(

Räknat att kasetten bygger cirka 1 dm från tak, och så din svarta border (5 cm), så början din ovankant på bilden runt 15 cm från tak.
Du hittar all data här.

Tänk helt enkelt att vid given bildstorlek, så hamnar alltid bildens ovan- eller underkant 19% av bildens höjd nedanför eller ovanför mitten på linsen.
Utifrån det, så finn bäst kompromiss för dukens och/eller projens placering, och tänk på att en liten vinkling av projen vertikalt (undvik i största möjliga mån horisontal vinkling) är OK för att höja eller sänka bilden, och undvik alltid keystone korrigering!

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 28 juni 2008 - 11:40.

Postad 28 juni 2008 - 11:52

xxbiker
  • xxbiker
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Titta här http://www.projector...culator-pro.htm så ser du avståndet du behöver.Jag montera upp duken först sen projektor med takfeste från kjell o co "TV/video / Konsoller, stativ / Projektor / 57316 " eftersom de takfestet är justerbart fram o tillbaka + upp ner , va de en baggis o få rätt avstånd .Jag kjör på 90"hama duk som jag tycker är bra (1450 kr nu på elgiganten)mycke nöjd me projektorn som jag har tittat en hel del film på både mkv filmer via laptop o dvd via laptop.Tycker att många har sin duk för högt upp o då får sitta o titta uppåt i soffan för o titta på film, o har man högt i tak så ska man nog kolla inn att blackdroppen på duken man väljer recker till.
Tor

Postad 28 juni 2008 - 15:00

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen.

365 cm är snålt räknat, behöver jag marginal kan jag flytta tillbaka tvn en bit för att få 5 cm extra. I PDF'en står det att kasettens höjd är 10,3 cm och blackdroppen är 10 cm, hamnar alltså bildytan 20,3 cm från taket. Med en offset på 25 cm blir det väl rätt så omöjligt att få detta att fungera utan att vinkla projjen. Kan man då vinkla den så pass mycket utan att det blir tydlig distortion i bilden?

Jag tror att jag får ta och väggmontera tvn och montera duken lite längre ner. Men projektorns lins skall alltså sitta offset-avståndet ovanför bildytans överkant. Och i mitt fall ca 5 cm ovanför dukkasetten utan vinkling.

Edit: ack, tvn är över 11 cm tjock även väggmonterad, och jag vill verkligen ha dukens nederkant så nära tvbänken som möjligt för att inte ha bildytan för högt upp. Idéer?

Edit2: ser bara en lösning och det är ett par distanser mellan vägg och kasett. Hoppas det inte blir för instabilt bara.

Redigerat av Eufemism, 28 juni 2008 - 15:11.

Postad 28 juni 2008 - 17:37

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Vad kostar en ny lampa till HD65:an ?

Postad 28 juni 2008 - 17:40

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
2000:- cirka.

Se till att den HD65:a du köper har de rätta grundgarantierna från början; 2 år på maskin och 2 år / 2000 timmar på lampan. Inte alla HD65:or har det nämligen - kolla med din butik innan köp!

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 28 juni 2008 - 18:22.

Postad 28 juni 2008 - 18:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen.

365 cm är snålt räknat, behöver jag marginal kan jag flytta tillbaka tvn en bit för att få 5 cm extra. I PDF'en står det att kasettens höjd är 10,3 cm och blackdroppen är 10 cm, hamnar alltså bildytan 20,3 cm från taket. Med en offset på 25 cm blir det väl rätt så omöjligt att få detta att fungera utan att vinkla projjen. Kan man då vinkla den så pass mycket utan att det blir tydlig distortion i bilden?

Jag tror att jag får ta och väggmontera tvn och montera duken lite längre ner. Men projektorns lins skall alltså sitta offset-avståndet ovanför bildytans överkant. Och i mitt fall ca 5 cm ovanför dukkasetten utan vinkling.

Edit: ack, tvn är över 11 cm tjock även väggmonterad, och jag vill verkligen ha dukens nederkant så nära tvbänken som möjligt för att inte ha bildytan för högt upp. Idéer?

Edit2: ser bara en lösning och det är ett par distanser mellan vägg och kasett. Hoppas det inte blir för instabilt bara.

Tar du till black dropen max på 10 cm med, så hamnar din ovankant på bildytan cirka 25.3 cm från tak (103 + 100 + 50 (border) = 253 mm), alternativt cirka 15.3 cm från tak, eller cirka 5 cm mindre, om du tar in på black drop, och även börjar ta in på din obligatoriska 5 cm border (alltså som närmast ovankant bildytan cirka 10 cm från taket). Så du skulle optimalt sett behövt haft mitten linsen halvvägs in i taket, alternativt 10-15 cm ovanför taket, för att slippa vinkla projen, vilket jag antar inte går att lösa ur en omdelbar tillämpningspraktisk synpunkt. :P

Tar du SMS kortaste CL F fäste med kamerafästesgängan, så hamnar mitten på din lins cirka 12 cm från taket + offset = ovankant bildyta på cirka 37 cm från taket som kortast.
Jag ser inte upphämtning av de cirka 12 - 22(27) cm som något problem, med en liten bakåtvinkling av projen på de aktuella avstånden lins > < duk.

Vill man ha bildytan längre ner än ovan dryga 25 cm som längst från tak, och duken takmonterad, så bör man nog kika på en duk med mer black drop. Bjurab/euroscreen kan erbjuda detta.
Alternativt någon lösning med att sätta kassett längre ner hängande i luften på någe vis, men inget jag testat och kan kommentera vidare i fråga om stabilitet etc., fast där är nog distanser bättre, men undrar om det verkligen kan bli snyggt.
Jag tycker en dukkåpa skall sitta dikt an tak, alternativt infälld i tak, som vissa andra tillverkare (läs igen Bjurab/euroscreen B)) också kan erbjuda.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 28 juni 2008 - 18:56.

Postad 28 juni 2008 - 20:42

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

2000:- cirka.

Se till att den HD65:a du köper har de rätta grundgarantierna från början; 2 år på maskin och 2 år / 2000 timmar på lampan. Inte alla HD65:or har det nämligen - kolla med din butik innan köp!

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Tack! Jag blir mer och mer övertygad om att det är denna projektor som gäller. Jag hoppas få den förevisad imorgon. :P

Postad 29 juni 2008 - 00:03

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Kollade spiderwick chronicles blu-ray på den nyss, jag älskar min lilla vita skönhet :P *pussar sin HD65 godnatt"

Postad 29 juni 2008 - 17:20

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Tar du till black dropen max på 10 cm med, så hamnar din ovankant på bildytan cirka 25.3 cm från tak (103 + 100 + 50 (border) = 253 mm), alternativt cirka 15.3 cm från tak, eller cirka 5 cm mindre, om du tar in på black drop, och även börjar ta in på din obligatoriska 5 cm border (alltså som närmast ovankant bildytan cirka 10 cm från taket). Så du skulle optimalt sett behövt haft mitten linsen halvvägs in i taket, alternativt 10-15 cm ovanför taket, för att slippa vinkla projen, vilket jag antar inte går att lösa ur en omdelbar tillämpningspraktisk synpunkt. B)

Tar du SMS kortaste CL F fäste med kamerafästesgängan, så hamnar mitten på din lins cirka 12 cm från taket + offset = ovankant bildyta på cirka 37 cm från taket som kortast.
Jag ser inte upphämtning av de cirka 12 - 22(27) cm som något problem, med en liten bakåtvinkling av projen på de aktuella avstånden lins > < duk.

Vill man ha bildytan längre ner än ovan dryga 25 cm som längst från tak, och duken takmonterad, så bör man nog kika på en duk med mer black drop. Bjurab/euroscreen kan erbjuda detta.
Alternativt någon lösning med att sätta kassett längre ner hängande i luften på någe vis, men inget jag testat och kan kommentera vidare i fråga om stabilitet etc., fast där är nog distanser bättre, men undrar om det verkligen kan bli snyggt.
Jag tycker en dukkåpa skall sitta dikt an tak, alternativt infälld i tak, som vissa andra tillverkare (läs igen Bjurab/euroscreen :)) också kan erbjuda.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Trodde de 5 cm svarta kanterna inte fanns ovanför bildytan eftersom det finns en blackdrop där. Men det blir ändå för nära taket, vill få ner bildytan lite.

Jag vill ha 100" eller 104" duk, finns det någon sådan med en rejäl blackdrop? Vill alltså att dukens nedre kant ska ham na på runt 175 cm nedanför taket. Har kollat på t.ex. Euroscreen Connect Inline med hittar ingen info om blackdrop i dess datasheet. Vill hålla mig på under 5000 kr för duken om den är elektrisk, eller runt 3500 kr om den är manuell. All hjälp uppskattas verkligen, tack på förhand.

Postad 29 juni 2008 - 22:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Black drop är utöver Borders, så vitt jag förstått, i och med att båda specas.

Skall du ha speciallösningar, så är det Bjurab/euroscreen som gäller hos oss, alternativt kika på Xus.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Postad 30 juni 2008 - 00:22

habben
  • habben
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Någon som har testat köra Playstation 3 på Optoma HD65 och kan säga hur bra det funkar?
Jag har tänkt köpa HD65 och främst spela playstation 3 på den men även se filmer och vanlig tv.
Har tänkt köra 92" duk som följer med i paketet från dustinhome.

http://www.dustinhom...5010134313.aspx?

alltså min fråga är, går det bra att köra Playstation 3 via hdmi på projektorn Optoma HD65? B)

Tack!

Postad 30 juni 2008 - 07:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

alltså min fråga är, går det bra att köra Playstation 3 via hdmi på projektorn Optoma HD65? B)

Inga problem. Har inte heller upplevt problem med 1080p/24p signal. :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Postad 30 juni 2008 - 09:23

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Fick projektorn förevisad igår! B) Vanlig DVD såg inte så jätteroligt ut vilket jag misstänkte på förhand..... 720p HDDVD såg däremot UNDERBART ut! Kikade inte direkt efter RBE utan koncentrerade mig på filmen istället. Jag såg måste säga att jag är positivt överraskad.

Jag trodde inte att det skulle se SÅ bra ut som det gjorde......

Det jag funderar lite över nu är dukstorlek och optimalt tittavstånd. Låt oss säga att jag köper en duk på 90" vilket avstånd skall man sitta på? Framför projektorn, bakom projektorn eller i höjd med projektorn?

Postad 30 juni 2008 - 09:25

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Du ska sitta bakom duken B) rofl

Postad 30 juni 2008 - 09:39

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Seriös fråga! B) Iom att jag inte tänker köra takfäste så är det avgörande och svaret bestämmer också till viss mån dukstorleken. :)

Lättast är väl att köpa projektorn först och prova sig fram men jag tycker det vore intressant att veta vilket tittavstånd som rekommenderas för olika dukstorlekar. Kanske är det en fråga som passar bättre under dukforumet....

Postad 30 juni 2008 - 10:21

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Jag kör med 100" på typ 3.4 meter avstånd, tycker jag e mys. Jag tror att sitter du närmare så blir det lite jobbit, tycker jag iallafall...

Postad 30 juni 2008 - 11:22

ElWeed
  • ElWeed
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Tack för svaret! Då har jag lite att gå efter nu. Jag tror jag får tänka om helt angående placering och takfäste. Tack för hjälpen! :)

Postad 30 juni 2008 - 11:54

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag sitter rakt under min projektor på drygt 4 meters avstånd 102 tum

Postad 30 juni 2008 - 13:38

Puder-k
  • Puder-k
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

alltså min fråga är, går det bra att köra Playstation 3 via hdmi på projektorn Optoma HD65? :)

Har en Onkyo DVD som fick kasta in handduken när jag skaffade PS3 för den gör ett mycket bättre jobb som DVD spelare! Så jag är otroligt nöjd. En av de mest prisvärda produkter jag någonsin inhandlat!

Postad 30 juni 2008 - 13:42

Puder-k
  • Puder-k
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag har ett litet problem. När jag kör min HD 65 så ser jag sneda linjer på duken men endast i ljusa partier. Det beror inte på duken i alla fall det har jag kunnat konstatera. Upplevde inte att jag hade dessa linjer när jag skaffade projektorn men jag kan ju ha fel. Är detta något som någon annan har upptäckt? Tänkte att det kanske ska vara så för det är inte sådär jättetydligt. Eller är det kanske fel på min projektor alternativt någon sladd?

Postad 30 juni 2008 - 15:42

habben
  • habben
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag har en till fråga :D

Jag har ju tänkt använda Optoma HD65 till att kolla på tv också, om vi säger 100" och en vanlig box som inte är hdmi utan scart. Hur BRA blir bilden? Vill gärna se bilder om någon kan vara snäll och visa :)

Farsan oroar sig för att jag ska bli besviken på kvalitén på vanlig tv, borde jag oroa mig? :)

Postad 30 juni 2008 - 15:49

goranlin
  • goranlin
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Nej, du skall ha SMS artikel AE040012. Tror inte Dustin hunnit lägga upp den. Ovan passar till CL V.

Correctamundo.

Stativ för mig kan vara stativ/fäste + släde, eller något annat. Skulle snarare säga att SMS BALL-JOINT KAMERAGÄNGA ersätter SMS PROJEKTOR UNISLIDE. :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Dustin har inte SMS artikel AE040012 och kan inte ta hem den säger kundtjänst efter att ha kollat. Var kan man då köpa den?

Postad 30 juni 2008 - 16:06

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Märkligt. :)
De köper en massa artiklar av oss.
Se här, om de säger annorlunda.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 30 juni 2008 - 16:06.

Postad 30 juni 2008 - 17:49

Unregistered1373
  • Unregistered1373
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Okej nu kostar HD65 hos hifi-klubben 6000kr, det är VÄLDIGT billigt, tror inte priset kan gå ner mer, blir att köpa den snart, måste vänta tills slutet av augusti tills löningen kommer =(

Postad 30 juni 2008 - 18:04

habben
  • habben
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Okej nu kostar HD65 hos hifi-klubben 6000kr, det är VÄLDIGT billigt, tror inte priset kan gå ner mer, blir att köpa den snart, måste vänta tills slutet av augusti tills löningen kommer =(

Tack för att du sa det :) Ska slå till direkt :)

Postad 30 juni 2008 - 18:08

Unregistered1ae69a5c
  • Unregistered1ae69a5c
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ni som kör HTPC med denna projje, funkar den bra med olika frekvens. Typ 48,50 60 i 1280 * 720?

Jag kör nu en gammal LG som enligt manualen inte stödjer 48Hz men som funkar med det!

Postad 30 juni 2008 - 18:13

kruiser
  • kruiser
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
tja nice att priserna sjunker, både elgiganten och hifi har för 5999:- men får man som fffreeeddrik säger 2 år eller 2000 timmar garanti eller hur det löd? kanske får slå till nu på hifiklubben

Redigerat av kruiser, 30 juni 2008 - 18:13.

Postad 30 juni 2008 - 18:51

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0
Nu blev jag också sugen...perfekt att köpa den på hifiklubben lokalt. Men frågan är precis som kruiser säger: Får man samma lampgaranti från dem som andra butiker? Och ngn som vet om de har den för demo i butiken i Gävle?

Postad 30 juni 2008 - 18:59

habben
  • habben
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Nu blev jag också sugen...perfekt att köpa den på hifiklubben lokalt. Men frågan är precis som kruiser säger: Får man samma lampgaranti från dem som andra butiker? Och ngn som vet om de har den för demo i butiken i Gävle?

Undrar också om de har den i gävle som demo.. Det bästa är nog att helt enkelt ringa och fråga :)

Postad 30 juni 2008 - 19:45

goxie
  • goxie
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Beställde min HD65 på elgiganten. Kollade så sent som igår på hifi, då låg den på 6880:- tror jag. När jag fick syn på HD65an på elgiganten slog jag till direkt utan att ens kolla konkurenter!

Ändå mailade jag hifiklubben igår angående högtalare, och passade samtidigt på att fråga om dom hade HD65an inne. Fick svar idag, men endast svar på högtalar-frågan. Hade dom skrivit att den fanns inne för 5999:- hade jag åkt och köpt en på störten. Tråkigt för Hifiklubben :)

Nu funderar jag på DUK, vill ha den mest prisvärda (vad annars), men för max 1500kr. Vad har jag att välja på?
Kommer nog köra 100", om ingen annan kan bekräfta att en större bild är helt okej utan sämre kvalitet!
Med tanke på allt prat om "hängröv", är en rullduk inte aktuellt..tror jag! EN ramspänd kommer ju alltid sitta där på väggen. En rull kan man ju gömma under t.ex e väldigt hög hylla uppsatt på vägen.. Nä jag vet då fan inte vad som är bäst. Ge mig gärna tips;)

Vad duken skall ha för GAIN har jag ingen aning om. Hade gärna använt projektorn i "halvmörkt" rum om det gick. Men för det mesta är det nära på kolsvart.

Skall iaf testa först mot ett lakan, och se var bilden ser bäst ut för sin storlek!

Redigerat av goxie, 30 juni 2008 - 19:48.

Postad 30 juni 2008 - 19:50

kruiser
  • kruiser
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
ingen som vet de ag skrev innan? om lampgaranti på hifiklubben/garanti elelr vad e det som gäller där? för ringde elgiganten och där gälde bara deras egna garanti 1 år tror ja de va och ingen lampgaranti men på hifi då? känns som de borde nästan ha de för dom e ju specialister på hifi om man säger så :) aja får kolla imorn

Postad 30 juni 2008 - 20:01

goxie
  • goxie
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har för mig det var 2 års lampgaranti på hifiklubben. Ganska säker.

Elgiganten har då 1år på fel på varan. Måste ingå lampa där med.

Men jag litar på den här produkten;) Ny lampa kostar ju iof inte så jädra mycket.. Bara avvara en 10kr varje dag så har du nästan 2 nya lampor på ett år!

Fick syn på att detta var inlägg #1000. Coolt hehe

Redigerat av goxie, 30 juni 2008 - 20:03.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.