Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer G9, tekniska frågor

1269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 16 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 16 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 19 februari 2010 - 15:02

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Har du DVE:HD Basics? Om ja, kolla Chroma Zone Plate. Minns inte hur G9 hanterar YCbCr 4:4:4 men min G8 gör det allt annat än "klockrent" iaf... :unsure: Vill man spetsa till det lite kan man säga att eventuellt har du inte "FullHD" om du kör YCbCr. :D

Man ska inte, vid film/video, inte tappa grånyanser av att i sig, köra RGB:Limited istället för RGB:Full.

Däremot vill jag minnas att att kombinationen PS3 och min G8 skeva till sig lite om man kör Limited (ev HDMI handskaknings-problem) så därför kör jag nu RGB:Full även för video - vill jag minnas, länge sen jag pilla på det där (lär göra det i helgen dock eftersom Spears&Munsil BD:n dök upp i veckan - nerdkeps på! B) ) Möjligt att ni råkat ut för nått liknande.

Om Limited hade fungerat korrekt i PS3 (och Pion skött allt helt rätt) hade man tvärtom garanterat fått fler grånyanser av att köra Limited istället för Full, föresten. Men det är teori, praktik brukar bitch-slappa teorin ibland. Det är ju lite det kalibrering handlar om, undersöka vilken teori som håller resp inte håller i praktiken. :D

The 4 Rings>> Låter faktiskt som det är nått fel på din panel ja. Eller så har du världens snabbaste syn, typ. I så fall kan eventuellt nya Panna VT20 hjälpa dig här annars återstår bara LCD för dig. :P

Menar du då att det optimala för film skulle vara att köra rgb=limited och ställa in 5090 till rgb 16-235?
Hur är det med spel, skall dom alltid köras med rgb=full?
Vad menar du med att man ev inte har full hd om man kör YCbCr?

Postad 19 februari 2010 - 15:12

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Menar du då att det optimala för film skulle vara att köra rgb=limited och ställa in 5090 till rgb 16-235?

Skulle dock bli skitjobbigt för mig att ställa in PS3ans DVD/BD output som RGB=Limited och Pion till RGB 16-235, eftersom jag då måste byta till AUTO på Pion, manuellt, varenda gång jag ska se på TV (HD PVR) eller HD DVD (eftersom dessa enheter går via min förstärkare --> 1 HDMI till Pion och dessutom INTE stödjer RGB Limited, endast YCbCr...)

Sen har jag testat ett flertal BD-filmer på PS3an med både RGB=Limited (Pio 16-235) kontra YCbCr (Pio AUTO) och ser ingen skillnad alls (tycker t o m det blir aningen bättre bild med YCbCr pga RGB Limited blir "för mörk"/"tappar detaljer i skuggor"... men kanske en synvilla eller ngt...? :D ) Har tyvärr inte DVE på Blu-ray, bara på DVD och HD DVD och där ser ju allt bra ut (imho).

Redigerat av ajzman, 19 februari 2010 - 15:14.

Postad 19 februari 2010 - 15:20

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Har du DVE:HD Basics? Om ja, kolla Chroma Zone Plate. Minns inte hur G9 hanterar YCbCr 4:4:4 men min G8 gör det allt annat än "klockrent" iaf... :D Vill man spetsa till det lite kan man säga att eventuellt har du inte "FullHD" om du kör YCbCr. :D

Å andra sidan har ju jag en KRP 500-M så den kanske hanterar YCbCr 4:4:4 helt OK? :unsure:

Postad 19 februari 2010 - 17:11

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Kan det va nan skillnad pa Krp500-M o Krp500-A?

Postad 19 februari 2010 - 18:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Kan det va nan skillnad pa Krp500-M o Krp500-A?

M-serien, om man nu kan kalla den för det, saknar tv-tuner, samt har den tyngsta svärtan av det Pioneer producerat. Den fick ärva lite konstig teknik som jag inte kan förklara. Ren tur att jag lade fingrarna på den teven.

Man har blivit så bortskämd med denna teve så det blir svårt att köpa något som är ens bara lite sämre. Panasonic kommer få svårt att toppa den teven de två närmsta åren är min gissning.

Det enda som får mig att köpa en ny teve blir absolut svärta. Då menar jag att cellerna stänger av ljuset helt. Innan det sker får jag njuta av teven.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 19 februari 2010 - 18:25.

Postad 20 februari 2010 - 11:26

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
kanske inte M serien har såna problem som A serien :(

Postad 20 februari 2010 - 13:17

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Fråga kolon hur ställer jag in från 0-255 till 16-235? Är det bara att ställa in ps3an till limited eller måste jag hitta någon inställning på 5090h som jag jag inte kan hitta?

Postad 20 februari 2010 - 13:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Fråga kolon hur ställer jag in från 0-255 till 16-235? Är det bara att ställa in ps3an till limited eller måste jag hitta någon inställning på 5090h som jag jag inte kan hitta?

"Limited RGB output signal is output in the range from 16 to 235.
Full RGB output signal is output in the range from 0 to 255."

Enligt loading.se

Postad 20 februari 2010 - 13:56

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Enligt loading.se

Vänta här nu? Så eftersom jag kör 16 to 235 från min TViX 6500, skall jag då välja Limited RGB från min PS3 också? Gah! Blir förvirrad! Ser ingen som helst skillnad i spelen faktiskt, eller så har jag bara dåliga ögon.

Postad 20 februari 2010 - 14:02

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Enligt loading.se

Du kan ställa in 5090 för olika färglägen också. Default är "auto", men du kan ställa den till tex 16-235 eller 0-255

Postad 20 februari 2010 - 15:06

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0

Du kan ställa in 5090 för olika färglägen också. Default är "auto", men du kan ställa den till tex 16-235 eller 0-255

vart ställer man in det då?

Postad 20 februari 2010 - 15:28

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

vart ställer man in det då?

HDMI / Signal Type / Video / under auto

Postad 20 februari 2010 - 15:48

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Och undrar vad "auto" gör och vilken av dessa lägen den ställer sig på. Kan man se det? I så fall bör jag ju ändra till 16-235 under såväl min ingång för PS3 samt min TViX, eller hur?

Postad 20 februari 2010 - 15:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Menar att RGB Limited egentligen är en bättre signal för video än vad RGB Full är. I teorin alltså. I praktiken, med produkter som PS3 och 5090 som inte gör 100% gäller inte teorin dock.

Spel skickas alltid ut som RGB Full ja.

Att man ev inte har FullHD-upplösning. Går att kolla med DVE HD Basics, t.ex.

ajzman>>

Sen har jag testat ett flertal BD-filmer på PS3an med både RGB=Limited (Pio 16-235) kontra YCbCr (Pio AUTO) och ser ingen skillnad alls Har tyvärr inte DVE på Blu-ray, bara på DVD och HD DVD och där ser ju allt bra ut (imho).

Näe, skillnaden mellan nästan-FullHD och FullHD är inte så stor heller. Men det är möjligt att din Pio inte har bandbredds-problem med YCbCr 4:4:4, nån annan med snarlik utrustning och DVE på BD borde kunna bekräfta/dementera detta.

(tycker t o m det blir aningen bättre bild med YCbCr pga RGB Limited blir "för mörk"/"tappar detaljer i skuggor"... men kanske en synvilla eller ngt...? :D )

Växla mellan RGB Limited och Full på PS3:an och ställ hela tiden Pion på RGB 0-255 så ska du se nått intressant. :P

Sammafattar lite (inte nödvändigtvis riktat mot dig ajzman, utan mer som allmän info).
Såhär funkar det hos mig, men jag har alltså en G8:
På spel och filmer från XMB, PS3 skickar alltid ut RGB:Full.

På BD och DVD kan jag dock välja om PS3:an ska skicka ut RGB:Full, RGB:Limited eller YCbCr.
RGB:Full och YCbCr fungerar som förväntat. Dvs bilder blir rätt om man ställer Pion i Auto eller RGB 0-255 resp YCbCr 4:4:4.

RGB Limited är dock helknäpp. Bilden blir inte rätt med Pion i Auto eller RGB 16-235. Däremot blir den rätt om man ställer Pion i RGB 0-255. Vilket vittnar om att nått fel är trasigt nånstans...

För BD/DVD har jag alltså bara två alternativ, ställa PS3 i RGB:Full eller YCbCr.
YCbCr ger full gråskala, inkl WTW och BTB men har bristande chroma bandbredd/upplösning.
RGB:Full ger som full alltid gör, en kapad gråskala utan WTW och BTB men har helt ok chroma bandbredd/upplösning.

Inga av dessa fel ger några jättestora bildfel, men tittar man noga kan man se spår av dem. Speciellt dropp i Chroma bandbredd vill jag påstå, men var och en bör ta det denne tycker funkar bäst - ser man ingen skillnad alls är det ju whatever. :(

Men en sak kan man säga iaf, kör man PS3 mot 5090, bry er inte om vad tv:n står på utan kör alltid "Auto".

Hur det funkar hos er ser ni plättlätt med DVE.

Redigerat av pacman, 20 februari 2010 - 16:02.

Postad 20 februari 2010 - 17:04

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Men en sak kan man säga iaf, kör man PS3 mot 5090, bry er inte om vad tv:n står på utan kör alltid "Auto".

TACK :(

Men då bör jag alltså ändra till colour space 3 för min TViX-input eftersom jag också skickar det ut från min TViX?

Edit: Dum fråga faktiskt! Självklart skall jag göra det :P

Såg även att jag redan hade ställt den på CS3 dessutom :D

Redigerat av Salmonboy, 20 februari 2010 - 17:05.

Postad 21 februari 2010 - 17:19

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Menar att RGB Limited egentligen är en bättre signal för video än vad RGB Full är. I teorin alltså. I praktiken, med produkter som PS3 och 5090 som inte gör 100% gäller inte teorin dock.

Spel skickas alltid ut som RGB Full ja.

Att man ev inte har FullHD-upplösning. Går att kolla med DVE HD Basics, t.ex.

ajzman>>

Näe, skillnaden mellan nästan-FullHD och FullHD är inte så stor heller. Men det är möjligt att din Pio inte har bandbredds-problem med YCbCr 4:4:4, nån annan med snarlik utrustning och DVE på BD borde kunna bekräfta/dementera detta.

Växla mellan RGB Limited och Full på PS3:an och ställ hela tiden Pion på RGB 0-255 så ska du se nått intressant. :)

Vafalls? Du menar alltså att jag bara kör på "HD-ready" nu, trots att jag får 1080p/24Hz, Dot-by-dot varje gång jag sätter igång en Blu-ray skiva...? :) Skämt åsido, jag hajjar vad du menar, testade att slå över PS3ans Blu-ray output från AUTO/YCC till RGB och visst blev färgerna starkare, dock så tappar man en del detaljer i skuggorna (precis som du påpekar)... För övrigt står det "36 bit" color vad jag än väljer för output, men detta är väl PS3an som försöker "skala upp" chroman, eller...?

Min HD DVD spottar dock ur sig YCC 4:2:2 (och 24 bits färg) och där ser allt korrekt ut (har testat med DVE på HD DVD), så det är ju lite synd att PS3an inte gör detsamma? Ngn som vet anledningen till detta? Dvs varför PS3an skickar YCC 4:4:4 i stället för 4:2:2?

Sammafattar lite (inte nödvändigtvis riktat mot dig ajzman, utan mer som allmän info).
Såhär funkar det hos mig, men jag har alltså en G8:
På spel och filmer från XMB, PS3 skickar alltid ut RGB:Full.

På BD och DVD kan jag dock välja om PS3:an ska skicka ut RGB:Full, RGB:Limited eller YCbCr.
RGB:Full och YCbCr fungerar som förväntat. Dvs bilder blir rätt om man ställer Pion i Auto eller RGB 0-255 resp YCbCr 4:4:4.

RGB Limited är dock helknäpp. Bilden blir inte rätt med Pion i Auto eller RGB 16-235. Däremot blir den rätt om man ställer Pion i RGB 0-255. Vilket vittnar om att nått fel är trasigt nånstans...

För BD/DVD har jag alltså bara två alternativ, ställa PS3 i RGB:Full eller YCbCr.
YCbCr ger full gråskala, inkl WTW och BTB men har bristande chroma bandbredd/upplösning.
RGB:Full ger som full alltid gör, en kapad gråskala utan WTW och BTB men har helt ok chroma bandbredd/upplösning.

Inga av dessa fel ger några jättestora bildfel, men tittar man noga kan man se spår av dem. Speciellt dropp i Chroma bandbredd vill jag påstå, men var och en bör ta det denne tycker funkar bäst - ser man ingen skillnad alls är det ju whatever. :(

Hur det funkar hos er ser ni plättlätt med DVE.

Yep, håller med om nästan allt du skrivit ovan (förutom 16-235 och RGB=Limited som ser OK ut för mig, se exempel nedan). MEN, det som ställer till det är ju inte enbart PS3an (som verkar ha aningen skev chroma vid YCC etc), utan även RGB-buggen som alla KRP modeller (och 8G/9G?) dras med...

DVS när jag har KRPn inställd på AUTO kan den inte känna igen "RGB=Limited", som blir helt blaskig/urvattnad och därmed tappar all svärta, däremot, precis som du påpekar, upptäcker AUTO-läget "RGB-Full" utan problem... Och det är denna bugg + Xbox 360s märkliga colorspace tjaffs, som ställt till det en del för mig. Xboxens problem har jag dock löst nu (och skrivit om i KRP-tråden) men för PS3an upplever jag samma fenomen som du, dvs:

KRP AUTO / PS3 RGB=Full / OK!
KRP AUTO / PS3 RGB=Limited / EJ OK (all svärta försvinner)!
KRP 0-255 / PS3 RGB=Full / OK!
KRP 16-235 / PS3 RGB=Full / EJ OK (ruggig black crush)
KRP 16-235 / PS3 RGB=Limited / Trodde denna var OK? Men tydligen inte? Ser schysst ut i XMB dock?
KRP 0-255 / PS3 RGB=Limited / EJ OK (all svärta försvinner)!

Och naturligtvis har jag googlat runt som en galning för att försöka hitta den optimata lösningen för både spel och filmer och började med att lusläsa dessa trådar på AVS:
http://www.avsforum....d.php?t=1162100
http://www.avsforum....d.php?t=1169460

Där i princip alla rekommender RGB=full, superwhite=on samt BD/DVD output= AUTO/YCbCr, som exemplet nedan där utrustningen påminner om min egen (dvs alla enheter går till förstärkaren --> 1 HDMI till KRPn)
http://www.avsforum....p;postcount=327

Men givetvis (ska ju inte vara enkelt detta) påpekar super-gurun D-nice att dessa inställningar är felaktiga och pushar istället för RGB=Limited och KRP 16-235:
http://www.avsforum....;postcount=2843
http://www.controlca...hread.php?t=144

vilket gjort förvirringen nästintill total för mig... Håhåjaja... ;)

Så för att sammanfatta vill jag faktiskt rikta ett stort tack till dig Pacman! ;) Nu börjar jag äntligen få ett hum om hur PS3ans BD/DVD uppspelning fungerar och varför färgerna blir starkare med RGB och man ser mer detaljer i skuggor vid YCbCr. Grymt bra! Att det sedan blir lite knepigt att lösa pga min utrustning (bara en HDMI kabel till KRPn) + RGB-buggen, tjaa det får man väl leva med, ganska klent pris att betala för världens (fortfarande) bästa TV! :P

Tror dock att jag kommer skifta till RGB för framtida Blu-ray uppspelning (pga de fantastiska färgerna, känns mer som min korrekta HD DVD med YCC 4:2:2). Det är ju ändå inte meningen att man ska se ALLA detaljer i mörkare partier i filmer, så jag prioriterar "korrekt chroma" denna gång... ;)

*over and out*

Redigerat av ajzman, 21 februari 2010 - 17:26.

Postad 21 februari 2010 - 20:37

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
ok, så du har ändrat dina inställningar nu då ajzman? ;)
Jag som trodde jag äntligen hittat rätt nu när jag körde YCC för BD... :(
Men, men får väl experimentera lite mer med RGB för filmer då.
Kör du RGB limited eller full?

Redigerat av trumtajkon, 21 februari 2010 - 20:38.

Postad 22 februari 2010 - 09:43

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

ok, så du har ändrat dina inställningar nu då ajzman? ;)
Jag som trodde jag äntligen hittat rätt nu när jag körde YCC för BD... :(
Men, men får väl experimentera lite mer med RGB för filmer då.
Kör du RGB limited eller full?

Hehe, njaee, ändrat och ändrat... Jag bara fipplar lite fram-o-tillbaka som vanligt i jakten på de "perfekta inställningarna" (som iofs är ett evighetsprojekt när det gäller Kuron, man hittar ju alltid ngt som man "måste testa" eller har "glömt att slå på/av" osv... :) )

Angående RGB vs YCC så är jag fortfarande lite osäker på vilket läge som tilltalar mig bäst. Jag kommer dock köra på RGB tills vidare pga de mer korrekta färgerna, men om jag skulle tröttna på att detaljer försvinner i mörka partier (pga "den kapade gråskalan"), så kommer jag nog gå tillbaka till YCC.

Hittade för övrigt ännu en intressant tråd gällande detta:
http://www.avforums....b-vs-ycbcr.html

och framförallt detta inlägg (där användaren har en KRP 600-M):
http://www.avforums....tml#post9933191

Anyway, mina inställningar (just nu) för PS3 är alltså:
KURO: AUTO
PS3: RGB=Full / Superwhite=On / BD/DVD output=RGB

;)

Redigerat av ajzman, 22 februari 2010 - 09:43.

Postad 22 februari 2010 - 16:22

daniel_bj
  • daniel_bj
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag köpte en KRP-500A för några månader sen, och jag har haft lite koll på diskussionerna här ett tag, för att lära mig lite mer om hur inställningarna bör vara. Jag har fått uppfattningen att det är bäst att låta min blu-rayspelare skicka ut YCbCr 4:2:2 (jag har en Pioneer blu-ray, BDP-23FD). Är det korrekt uppfattat? Jag är tacksam för alla tips.

Postad 23 februari 2010 - 10:23

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Jag köpte en KRP-500A för några månader sen, och jag har haft lite koll på diskussionerna här ett tag, för att lära mig lite mer om hur inställningarna bör vara. Jag har fått uppfattningen att det är bäst att låta min blu-rayspelare skicka ut YCbCr 4:2:2 (jag har en Pioneer blu-ray, BDP-23FD). Är det korrekt uppfattat? Jag är tacksam för alla tips.

YCbCr 4:2:2 borde ju fungera alldeles utmärkt tycker jag, testa och se! ;)

Postad 23 februari 2010 - 14:31

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Nu har jag upptäckt en sak, kolla pa Os o da funkar 100hz läget o jag kör genom en samsung digital box och comhem,men Xbox 360 verkar vägra köra i 100hz för pa den ser det ut som 75 hz läget pa Tevetittande,kanskle är sa att Xbox 360 bara tar emot 50 alt 75 hz? Verkar som det iaf

Postad 23 februari 2010 - 15:44

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

kanskle är sa att Xbox 360 bara tar emot 50 alt 75 hz? Verkar som det iaf

Xbox 360 skickar spel som 60Hz och Pion visar sen det i 60Hz.

På min KRP-500 ger YCbCr 4:2:2 till tv:n överlägset bäst färgupplösning, RGB 16-235 ger oxå ett klart godkänt
resultat medans YCbCr 4:4:4 ger ett ganska stort tapp i färgupplösning, så det skulle jag undvika om möjligt.

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 23 februari 2010 - 15:44.

Postad 23 februari 2010 - 15:58

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Aha ok det förklarar en del... Da är det knappast fel pa min skärm jippi

Da spelar det ingen roll om man aktiverar 100Hz läget

Redigerat av The 4 Rings, 23 februari 2010 - 16:00.

Postad 23 februari 2010 - 16:18

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

På min KRP-500 ger YCbCr 4:2:2 till tv:n överlägset bäst färgupplösning, RGB 16-235 ger oxå ett klart godkänt
resultat medans YCbCr 4:4:4 ger ett ganska stort tapp i färgupplösning, så det skulle jag undvika om möjligt.

Hello Slayer my friend... ;) Snabb fråga, min HD PVR box från Comhem spottar (precis som PS3ans Blu-ray output) också ur sig YCC 4:4:4 och även om jag tycker att bilden är snorbra (framförallt HD-kanalerna - YUMMY!! :D ), blir jag naturligtvis lite fundersam över eventuellt "färgtapp" även här... Så, tror du att HD PVR boxen påverkas lika mkt som t ex PS3an när man kör YCC 4:4:4, eller har detta inte lika stor betydelse här?

Aha ok det förklarar en del... Da är det knappast fel pa min skärm jippi

Da spelar det ingen roll om man aktiverar 100Hz läget

Tror dock tyvärr fortfarande du blandar ihop Pions PC och Drive mode lägen med en LCDs 100 Hz-läge...

Redigerat av ajzman, 23 februari 2010 - 16:19.

Postad 23 februari 2010 - 16:48

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Liten fråga: kan man ändra mellan YCC 4:2:2 och YCC 4:4:4 på PS3? Vad är egentligen skillnaden mellan dom? Typ samma som mellan RGB 16-235 och 0-255 eller?

Postad 23 februari 2010 - 16:57

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Hello Slayer my friend... ;) Snabb fråga, min HD PVR box från Comhem spottar (precis som PS3ans Blu-ray output) också ur sig YCC 4:4:4 och även om jag tycker att bilden är snorbra (framförallt HD-kanalerna - YUMMY!! :D ), blir jag naturligtvis lite fundersam över eventuellt "färgtapp" även här... Så, tror du att HD PVR boxen påverkas lika mkt som t ex PS3an när man kör YCC 4:4:4, eller har detta inte lika stor betydelse här?

Hello mate! :D Tyvärr så tror jag att all YCbCr 4:4:4 blir ett tapp på Pion, jag har testat med både PS3:an
och min dedikerade BD-spelare och det blir precis samma resultat. Min slutsats är därför att det är Pion som
gör något dumt med en sådan signal. På min 508XD är det samma visa även där. Kan man inte välja på
PVR-boxen colorspace alls? Har faktiskt själv funderingar på att skaffa Comhems HD-utbud och just en
Humax-box nämligen. :P Tycker du borde skaffa DVE även på BD, eller kanske ännu hellre Spears&Munsil
HD Benchmark, har fått intrycket av att den är ett strå vassare än DVE. Dels är det busenkelt att kolla
sådana saker lite snabbt och så är det väldigt lärorikt oxå, för den som vill nerda ner sig. B)

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 23 februari 2010 - 16:59.

Postad 23 februari 2010 - 18:11

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Hello mate! :) Tyvärr så tror jag att all YCbCr 4:4:4 blir ett tapp på Pion, jag har testat med både PS3:an
och min dedikerade BD-spelare och det blir precis samma resultat. Min slutsats är därför att det är Pion som
gör något dumt med en sådan signal. På min 508XD är det samma visa även där. Kan man inte välja på
PVR-boxen colorspace alls? Har faktiskt själv funderingar på att skaffa Comhems HD-utbud och just en
Humax-box nämligen. ;) Tycker du borde skaffa DVE även på BD, eller kanske ännu hellre Spears&Munsil
HD Benchmark, har fått intrycket av att den är ett strå vassare än DVE. Dels är det busenkelt att kolla
sådana saker lite snabbt och så är det väldigt lärorikt oxå, för den som vill nerda ner sig. B)

Nope, funkar tyvärr inte att byta colorspace på HD PVR boxen (Humax HDPVR-1000C, som Pacman för övrigt recenserat här: http://www.component...showtopic=9749), vilket naturligtvis är lite synd. Men som sagt, jag tycker det blir alldeles strålande bild ändå, så hade jag inte vetat om detta "chroma strul" och Pions svaghet för YCC 4:4:4 hade jag aldrig märkt ngt själv. HD-bilden blir t ex helt fantastisk, speciellt Canal+ kanalerna... :wub:

Tycker dock det är jäkligt skumt att man inte kan byta YCC-läge på PS3an?? Har ju ingen direkt lust att köpa ny Blu-ray spelare bara för att PS3an inte kan skicka ut YCC 4:2:2 lixom...

Postad 23 februari 2010 - 19:45

daniel_bj
  • daniel_bj
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Slayer och ajzman: Tack för hjälpen!

Postad 24 februari 2010 - 00:34

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
För att förvirra diskussionen lite lägger jag in mina inställninar när jag kör HTPC.

* Pio = Auto (vill jag minnas - skall dubbelkolla när jag kommer hem) samt inget "energispar" (enorm skillnad för högdagrar - testa med en helvit bild o växla. Vill minnas detta bara gällde KRP-M serien, men är inte helt säker om även A uppvisar skillnader i denna aspekt)
1) HTPC = YCC 4:4:4 samt 0-255 ut från Radeon 5700 -> ger rätt svärtbotten (2.35:1 bars "smälter ihop" med ramen) och en kontrast som är häpnadsväckande.
Väljer jag i stället
2) HTPC = YCC 4:4:4 samt 16-235 så blir svärtbotten grådassig och allt djup i bilden försvinner.

Har kört AVI samt MKV-filer från MPC Homecinema (går att välja 0-255 eller 16-235 direkt från MPC om man ställer grafikkort i Auto-läge gällande 0-255/16-235. 4:4:4 ställer man hårt för kortet och är det jag funnit fungerat bäst så långt).

I både läge har jag samma "detaljmängd" i lågdagrar, men de blir givetvis mer framträdande med en dålig svärtbotten (ljusare och lättare att urskilja), men det är utan tvekan 0-255 som ger mest cinematisk bild med ett otroligt djup. Skillnaden är som natt o dag o jag föredrar helt klart natt :)

PS3 kör jag med YCC o superwhite=On.
Efter någon FW uppgradering jag gjorde har skillnaden i färger mellan YCC o RGB blivit klart mindre.
Tidigare FW funka inte alls bra med RGB. Mycket färg förvisso men färgerna flöt ihop och detaljtapp var uppenbart. Skall testa vidare o skaffa en referensskiva så jag har lite mer kött på benen.

SLAYER:
Var kan jag köpa "Spears&Munsil HD Benchmark" och är det en "regionsfri" blu ray skiva?
Längtar till de knäcker regionsskyddet på PS3an o blu ray överlag. Ogillar att inte kunna beställa film mm från USA/CAD.

Helt kär i min KRP-500M fastän jag haft den i snart ett år och hade kunnat tänka mig en KRP-600M till vardagsrummet som komplement till projektorn. Väldigt tråkigt att Pio lagt ner sin diamant-produkt.
Tror det kommer dröja innan det dyker upp någon TV med en så komplett bild som G9an.

Redigerat av bigbadboogie, 24 februari 2010 - 00:49.

Postad 24 februari 2010 - 06:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
KRP-500M är en formel-1 bil i tevevärlden. :)

Postad 24 februari 2010 - 08:46

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Blandar ihop? Pc läget?

Postad 24 februari 2010 - 09:16

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Blandar ihop? Pc läget?

PC= Pure Cinema... Jo, jag tror fortfarande att du blandar ihop Pions "100Hz-läge" (Drive mode 2) mot en LCDs "100 Hz"-läge (som Slayer påpekade i Inlägg #934)...

Fast din Xbox verkar ju fungera bättre för dig nu, kul! Hoppas du blir mer nöjd med din KRP-A framöver nudå...? :)

Postad 24 februari 2010 - 09:29

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Ja eller nöjd o nöjd har fått en förklaring iaf,Dm påverkas bara av 50 hz material därav det inte spelar nån roll på spel då dom är i 60Hz därför rycker dom som jag skrivit o då blir det väl samma på Dvd eller det kanske är 50Hz material? Tråkigt men sant :) O varför kan bara Bluray köras i 24Hz? Dom måste vara helt blåsta,snacka om ryck.

Postad 24 februari 2010 - 09:56

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Ja eller nöjd o nöjd har fått en förklaring iaf,Dm påverkas bara av 50 hz material därav det inte spelar nån roll på spel då dom är i 60Hz därför rycker dom som jag skrivit o då blir det väl samma på Dvd eller det kanske är 50Hz material? Tråkigt men sant :) O varför kan bara Bluray köras i 24Hz? Dom måste vara helt blåsta,snacka om ryck.

Nej, du missförstår fortfarande... Det spelar ingen roll om Drive mode 2 endast påverkar 50Hz material, SPEL ÄR GJORDA I OCH SKA VISAS I 60HZ! Så sätter du igång en "100 Hz interpolerings, supersmooth" funktion på din LCD som konverterar spelens naturliga 60 HZ --> "100 HZ" FÖRVRÄNGER du signalen och får en ONATURLIG bild. Även om du kanske får intrycket av att det "flyter på smidigare" till en början (själv blir jag enbart sjösjuk av sådan förvrängd bild...)

Och det är samma princip för film och Blu-ray! Blu-ray filmer ska (helst) visas i 24 Hz, eftersom det faktiskt är så de är inspelade/filmade från början! Dvs om du kör en Blu-ray film på din KRP med 1080p/24Hz så får du en bild så trogen originalet som möjligt och som flyter på helt perfekt och naturligt! Allt annat är bara "förvrängd" och onaturlig bild är jag rädd, även om man som konsument kan få en känsla av att "åååh, vad det flyter på fint i 120 Hz etc", så är det ju faktiskt en förvrängd bild man ser på sin skärm!

Så för att sammanfatta: "100Hz" på en LCD är absolut inte"bättre" än 60Hz för spel eller 24Hz för film - snarare tvärtom då LCD-TVn faktiskt förvränger den riktiga/naturliga bilden.

Anyway, google and you shall find:
http://forum.blu-ray...movie-24hz.html

"The advantage of the former (120 Hz) is "smoother" action, from having more frames. Drawbacks become the fact that many will argue the motion to be unnatural and artificial looking. The advantage of the latter (24 Hz) is that you are receiving the movie at the resolution it was shot and produced in, meaning you are seeing it as close to the master copy as possible. "

Postad 24 februari 2010 - 14:55

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Så spelen ska spelas i 60Hz.. Ställer den in det automatiskt? Verkar som den kör 50 Hz?

Postad 24 februari 2010 - 15:49

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Missade du Slayers svar på din fråga högre upp på denna sida? Din Pioneer visar alltså upp spelen i 60Hz, dvs precis som de är menade att visas upp!

Postad 24 februari 2010 - 16:02

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0

Så spelen ska spelas i 60Hz.. Ställer den in det automatiskt? Verkar som den kör 50 Hz?

Detta är något som jag också är intresserad av att veta, jag blir helt vilse i pannkakan när det kommer till inställningar på denna tv (krp-500a).

Får man rätt bild vid Pure när det kommer till blu-ray? Eller är det Movie man ska använda? Ska man göra några förändringar på de olika lägena ifrån standard inställningar.

Game, som frågan ovan. Hur vet man att den väljer rätt?

Postad 24 februari 2010 - 23:02

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Har en kompis med samma teve,han har oxå dubbelkonturer men beror nog på spelet... Han har samma fel som mig tur det eller tur o tur då lär det inte va min teve iaf :)

Postad 25 februari 2010 - 10:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Sorry, glömde bort denna tråd. Dumt då den är intressant pga sitt detalj-nerderi... :unsure:

För övrigt står det "36 bit" color vad jag än väljer för output, men detta är väl PS3an som försöker "skala upp" chroman, eller...?

Näe det innebär att PS3:an detakter att den är kopplad till en "Deep Color" kapabel display och då kommer PS3:an konvertera den 8(24) bits signal som ligger på skivan till en 12(36) bits signal innan den skickar ut hela rasket via HDMI. Och det är det Pion rapporterar.

så det är ju lite synd att PS3an inte gör detsamma? Ngn som vet anledningen till detta? Dvs varför PS3an skickar YCC 4:4:4 i stället för 4:2:2?

Nu har vi dock kommit till att "skala upp" chroman. Dvs PS3:an skalar upp chroma signalen och därmed går signalen från att vara 4:2:2 till 4::4:4 (dvs chroma signalen får "samma" upplösning som luma-signalen).
På din HDDVD kan du uppenbarligen välja att inte skala upp chroma och ja, man borde få samma val i PS3 med ja.

...vilket gjort förvirringen nästintill total för mig... Håhåjaja... :unsure:

Som sagt, skit i vad andra säger. Titta på bilden. Med mina prylar ger RGB:Full bäst bild och jag har objektiv fakta som påvisar varför det förhåller sig så de får säga vad de vill. :D

Så för att sammanfatta vill jag faktiskt rikta ett stort tack till dig Pacman! ;)

Vasssego. :P

Ang Humax-boxen så ger den bara YCbCr 4:4:4 ut ja. Har varit på mina kontakter på Comhem om det flera gånger men det händer inte ett dyft. Det är dessutom en sak att displyer som Pioneer har sämre chroma upplösning då de matas med YCbCr 4:4:4, än värre är att det finns andra displayer som har gravt sämre färghantering/balans då de matas med YCbCr ijmf med RGB. Så därför SKA olika alternativ finnas i spelare/boxar. Iaf tills den dagen då det bara finns displayer som hanterar alla signaltyper korrekt/optimalt...(dvs aldrig).

Redigerat av pacman, 25 februari 2010 - 10:07.

Postad 25 februari 2010 - 10:55

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Sorry, glömde bort denna tråd. Dumt då den är intressant pga sitt detalj-nerderi... :unsure:

Näe det innebär att PS3:an detakter att den är kopplad till en "Deep Color" kapabel display och då kommer PS3:an konvertera den 8(24) bits signal som ligger på skivan till en 12(36) bits signal innan den skickar ut hela rasket via HDMI. Och det är det Pion rapporterar.

Men är detta verkligen att föredra, finns väl inga Blu-ray skivor som stöder "Deep Color" ändå? Verkar dock omöjligt att få till "24 bit" signal, även om jag ställer in PS3an på RGB=Limited och Pion på 16-235, den visar "36 bit" ändå...

Nu har vi dock kommit till att "skala upp" chroman. Dvs PS3:an skalar upp chroma signalen och därmed går signalen från att vara 4:2:2 till 4::4:4 (dvs chroma signalen får "samma" upplösning som luma-signalen).
På din HDDVD kan du uppenbarligen välja att inte skala upp chroma och ja, man borde få samma val i PS3 med ja.

Yep, tycker det är märkligt att man inte kan få dessa val i PS3an, borde ju inte vara så svårt att fixa med en firmware-uppdatering kan tyckas? Nåja...

Som sagt, skit i vad andra säger. Titta på bilden. Med mina prylar ger RGB:Full bäst bild och jag har objektiv fakta som påvisar varför det förhåller sig så de får säga vad de vill. :D

Well, that's true, men har du testat att köra PS3an på "RGB=Limited" och sätta din Pio på 16-235? Enligt D-nice ska ju detta fungera bäst, men frågan är om han har ordentlig koll här (han erkänner ju i en annan tråd att han INTE använder sig av PS3an öht när det kommer till BD-uppspelning så...)

En helt annan fråga dock: jag spelar faktiskt inte så mkt på min PS3a utan använder den mest till BD-filmer + streama film och foton från min NAS. Så därför kanske RGB=limited och 16-235 skulle fungera bäst för mig, eftersom detta läget (åminstone i teorin) lämpar sig bättre för film? Har naturligtvis switchat fram o tillbaka mellan Full och Limited när jag streamat film och foton, men inte sett ngn direkt skillnad, kanske att vissa filmer och foton fått lite "högre kontrast" vid Full-läget...?

Vasssego. ;)

Thanx (igen)! :P

Ang Humax-boxen så ger den bara YCbCr 4:4:4 ut ja. Har varit på mina kontakter på Comhem om det flera gånger men det händer inte ett dyft. Det är dessutom en sak att displyer som Pioneer har sämre chroma upplösning då de matas med YCbCr 4:4:4, än värre är att det finns andra displayer som har gravt sämre färghantering/balans då de matas med YCbCr ijmf med RGB. Så därför SKA olika alternativ finnas i spelare/boxar. Iaf tills den dagen då det bara finns displayer som hanterar alla signaltyper korrekt/optimalt...(dvs aldrig).

Har tyvärr inga förhoppningar (alls) när det gäller Comhem, så antar att man får leva med 4:4:4 läget (även om jag tycker det hanteras helt OK av min Pio). Men det är klart, självklart borde det finnas valmöjlighet gällande 4:2:2 eller RGB, speciellt när man pröjsat 4000 spänn för en sådan här produkt. Så du kanske kan tjata på dem lite till...? :unsure:

Redigerat av ajzman, 25 februari 2010 - 10:57.

Postad 25 februari 2010 - 11:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Men är detta verkligen att föredra, finns väl inga Blu-ray skivor som stöder "Deep Color" ändå? Verkar dock omöjligt att få till "24 bit" signal, även om jag ställer in PS3an på RGB=Limited och Pion på 16-235, den visar "36 bit" ändå...

Det gör nog noll skillnad bildmässigt. Gissningvis går konverteringen till så att den stoppar in nollor i de 4 Least Significant Bit (LSB, om du är bekant med det begreppet) så bilden påverkas inte alls.
Den enda nackdelen är att 12/36 bit ställer högre krav på hdmi-gränssnitt och hdmi-kablar eftersom signal-bandbredden går upp vilket potenitellt kan ge problem för de som har långa kablar.

Yep, tycker det är märkligt att man inte kan få dessa val i PS3an, borde ju inte vara så svårt att fixa med en firmware-uppdatering kan tyckas? Nåja...

Mmm, men å andra sidan har PS3:An överraskande mkt inställningar för att vara en spelkonsoll så hoppas inte för mkt. :unsure:

men har du testat att köra PS3an på "RGB=Limited" och sätta din Pio på 16-235?

Japp. Beskrev det i ett tidigare inlägg.
"RGB Limited är dock helknäpp. Bilden blir inte rätt med Pion i Auto eller RGB 16-235. Däremot blir den rätt om man ställer Pion i RGB 0-255. Vilket vittnar om att nått fel är trasigt nånstans... "

Enligt D-nice ska ju detta fungera bäst, men frågan är om han har ordentlig koll här (han erkänner ju i en annan tråd att han INTE använder sig av PS3an öht när det kommer till BD-uppspelning så...)

Tjaa, det fukar inte hos mig iaf. Dessutom är det så att RGB-Limited ändå klipper WTW och BTB så dess vinst över RGB:Full är ändå mindre än vad den borde bara - även om det hade funkat.

En helt annan fråga dock: jag spelar faktiskt inte så mkt på min PS3a utan använder den mest till BD-filer + att streama film och foton från min NAS. Så därför kanske RGB=limited och 16-235 skulle fungera bäst för mig, eftersom detta läget (åminstone i teorin) lämpar sig bättre för film? Har naturligtvis switchat fram o tillbaka mellan Full och Limited när jag streamat film och foton, men inte sett ngn direkt skillnad, kanske att vissa filmer och foton fått lite "högre kontrast" vid Full-läget...?

Som sagt, RGB-limited är inte optimalt från PS3:an i vilket fall som helst. Men ja, visst bör du undersöka vad som verkligen händer så varför inte slänga ut de där kronorna på DVE eller dylikt. :P Ett annat alternativ är Avs709HD som kostar gratis.
Film från HDD (och även stream antar jag) och foton skjuts dock alltid ut som RGB:Full från PS3 som jag skrev ovan. Det gjorde det hos mig iaf.

Har tyvärr inga förhoppningar (alls) när det gäller Comhem, så antar att man får leva med 4:4:4 läget (även om jag tycker det hanteras helt OK av min Pio). Men det är klart, självklart borde det finnas valmöjlighet gällande 4:2:2 eller RGB, speciellt när man pröjsat 4000 spänn för en sådan här produkt. Så du kanske kan tjata på dem lite till...? :unsure:

Det blir ok med 4:4:4. Felet är inte så stort att man rakt av skriker "hey nått är tokfel"*. Men det är bara det att det kan bli bättre än ok...
Hehe, tror jag nämt det 4-5 gånger (inkl 2 testrapporter om deras produkter), det får räcka. :D

(*) Eller det vet i fasen föresten. Gissningsvis är felet mindre synligt hos mig eftersom min tv inte är FullHD ändå. Men när jag kalibrera polarens Panna G10 så undersökte jag detta tillsammans med hans LG BD370-spelare. Så fort jag växla mellan YCbCr till RGB så såg jag en markant förbättring att förgupplösning i spelarens setup-meny. Ett snabbt hopp till "Chroma Zone Plate" på DVE bekräfta det jag såg, YCbCr ut gav klart sämre färgupplösning än RGB. Det tillsammans med lite andra trix gjorde att han i slutändan faktiskt satt med en FullHD-display (eller iaf så FullHD som G10:an kan bli, den når inte riktigt fram), det hade han inte innan mitt besök. Det är faktiskt rätt lustigt, INGEN jag har varit hemma hos som haft en FullHD-display och BD-spelare har haft FullHD bild... ;) Blir nog en tråd om det nån vacker dag.

Redigerat av pacman, 25 februari 2010 - 11:22.

Postad 25 februari 2010 - 12:12

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Det gör nog noll skillnad bildmässigt. Gissningvis går konverteringen till så att den stoppar in nollor i de 4 Least Significant Bit (LSB, om du är bekant med det begreppet) så bilden påverkas inte alls.
Den enda nackdelen är att 12/36 bit ställer högre krav på hdmi-gränssnitt och hdmi-kablar eftersom signal-bandbredden går upp vilket potenitellt kan ge problem för de som har långa kablar.

Ok, cool. Använder inga långa HDMI-kablar så ska inte vara ett problem för mig.

Mmm, men å andra sidan har PS3:An överraskande mkt inställningar för att vara en spelkonsoll så hoppas inte för mkt. :unsure:

Sant...

Japp. Beskrev det i ett tidigare inlägg.
"RGB Limited är dock helknäpp. Bilden blir inte rätt med Pion i Auto eller RGB 16-235. Däremot blir den rätt om man ställer Pion i RGB 0-255. Vilket vittnar om att nått fel är trasigt nånstans... "

Tjaa, det fukar inte hos mig iaf. Dessutom är det så att RGB-Limited ändå klipper WTW och BTB så dess vinst över RGB:Full är ändå mindre än vad den borde bara - även om det hade funkat.

Som sagt, RGB-limited är inte optimalt från PS3:an i vilket fall som helst. Men ja, visst bör du undersöka vad som verkligen händer så varför inte slänga ut de där kronorna på DVE eller dylikt. :P Ett annat alternativ är Avs709HD som kostar gratis.
Film från HDD (och även stream antar jag) och foton skjuts dock alltid ut som RGB:Full från PS3 som jag skrev ovan. Det gjorde det hos mig iaf.

Well, isåfall borde jag ju kunna behålla mina nuvarande inställningar- PS3: RGB=Full, BD/DVD output: RGB / KURO: AUTO, utan några som helst försämringar gentemot PS3: RGB=Limited / KURO: 16-235, både gällande BD-filmer och streamat material... Men ska nog investera i DVE Blu-ray också, just in case. Då har jag iofs tre versioner av DVE (DVD, HD DVD och BD) vilket börjar kännas lite overkill, men vad gör man inte för den nästintill perfekta bilden...? :P :unsure:

Det blir ok med 4:4:4. Felet är inte så stort att man rakt av skriker "hey nått är tokfel"*. Men det är bara det att det kan bli bättre än ok...
Hehe, tror jag nämt det 4-5 gånger (inkl 2 testrapporter om deras produkter), det får räcka. :D

(*) Eller det vet i fasen föresten. Gissningsvis är felet mindre synligt hos mig eftersom min tv inte är FullHD ändå. Men när jag kalibrera polarens Panna G10 så undersökte jag detta tillsammans med hans LG BD370-spelare. Så fort jag växla mellan YCbCr till RGB så såg jag en markant förbättring att förgupplösning i spelarens setup-meny. Ett snabbt hopp till "Chroma Zone Plate" på DVE bekräfta det jag såg, YCbCr ut gav klart sämre färgupplösning än RGB. Det tillsammans med lite andra trix gjorde att han i slutändan faktiskt satt med en FullHD-display (eller iaf så FullHD som G10:an kan bli, den når inte riktigt fram), det hade han inte innan mitt besök. Det är faktiskt rätt lustigt, INGEN jag har varit hemma hos som haft en FullHD-display och BD-spelare har haft FullHD bild... ;) Blir nog en tråd om det nån vacker dag.

Fast om man skulle köpa sig en Oppo BDP-83 och ställa in denna att skicka YCC 4:2:2 till KUROn så måste väl ändå detta räknas som "FullHD"? :unsure:
Men eftersom jag inte har några sådana planer (än), fortsätter jag helt enkelt ha PS3an inställd på BD-output "RGB". Duger det för dig så borde det duga för mig oxå tycker jag... :blink:

Redigerat av ajzman, 25 februari 2010 - 12:13.

Postad 25 februari 2010 - 12:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Fast om man skulle köpa sig en Oppo BDP-83 och ställa in denna att skicka YCC 4:2:2 till KUROn så måste väl ändå detta räknas som "FullHD"? :D

Japp, förutsatt att du har några andra isställningar rätt, vilket jag är säker på att du har. ;)

Det finns en teknisk sanning när jag säger "det är inte FullHD" men huvudorsaken till att jag utrycker mig som jag gör är förstås att provocera fram ett "aha" hos läsaren eftersom vi vet ju att FullHD är det viktigaste ordet i hela världen när vi pratar om displayer, eller nått... Får bli en "Köpt FullHD? Nej du har inte FullHD!!!"-tråd framöver, borde ge en miljon träffar på stört! :unsure:

Postad 25 februari 2010 - 12:54

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Japp, förutsatt att du har några andra isställningar rätt, vilket jag är säker på att du har. :D

Hehe, naturligtvis har jag det. :P

Det finns en teknisk sanning när jag säger "det är inte FullHD" men huvudorsaken till att jag utrycker mig som jag gör är förstås att provocera fram ett "aha" hos läsaren eftersom vi vet ju att FullHD är det viktigaste ordet i hela världen när vi pratar om displayer, eller nått... Får bli en "Köpt FullHD? Nej du har inte FullHD!!!"-tråd framöver, borde ge en miljon träffar på stört! :unsure:

Kanske väcker lika mkt känslor som "LED-TV.nu söker skribent" tråden...? ;)

Postad 25 februari 2010 - 13:22

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Angående Pion och dess problem med YCC 4:4:4 och korrekt chroma, hittade jag mer intressant info i denna tråd (inklusive bildexempel):
http://www.avsforum....d.php?t=1166555

"I have a question for the Kuro Gurus.
Is it better to have the PS3 convert YCbCr to RGB before sending out to the Kuro (111fd 2008 model)
or better to have the kuro convert YCbCr to RGB internal.
Do we know if the kuro when receiving RGB will convert to YCbCr then back to RGB within the TV?"

"Send RGB to a Kuro, especially if your device can output deep color (the PS3 does) as they don't do a good job with chroma upsampling."

Postad 25 februari 2010 - 17:30

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Japp, förutsatt att du har några andra isställningar rätt, vilket jag är säker på att du har. :D

Fråga från mig som inte är lika allvetande ;) Du menar uppenbarligen inte upplösningen när du skriver "full-hd"?

Postad 26 februari 2010 - 15:29

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
WOW efter 15 månaders väntan till sist (snart) CAM CONAX PAIRING CANALDIGITAL är här:

http://www.antennlag...prod_grp-s1/229

Redigerat av Enator, 26 februari 2010 - 15:36.

Postad 26 februari 2010 - 15:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Angående Pion och dess problem med YCC 4:4:4 och korrekt chroma, hittade jag mer intressant info i denna tråd (inklusive bildexempel):
http://www.avsforum....d.php?t=1166555

Har inte haft tid undersöka kvalitén på Kurons chroma uppsampling (dvs hur snyggt den konverterar från 4:2:2 till 4:4:4) så det är mkt möjligt att RGB är att föredra för YCbCr 4:2:2.

"Send RGB to a Kuro, especially if your device can output deep color (the PS3 does) as they don't do a good job with chroma upsampling."

Fattar inte hur han fick in "Deep Color" i denna mening dock... Om han hade sagt "Send RGB to a Kuro, not YCbCr 4:2:2, as they (Kuro) don't do a good job with chroma upsampling" hade jag köpt det.

Fråga från mig som inte är lika allvetande :) Du menar uppenbarligen inte upplösningen när du skriver "full-hd"?

Jo jag menar upplösning. Dvs upplösning på den bild som visas på skärmen, dvs det som i slutändan är viktigt när man pratar om upplösning. Jag menar dock inte det folk hänger upp sig på, antal pixlar i panelen, de är ju som bekant konstant.

Mao, bara för att man har ett visst antal pixlar i panelen betyder inte det att den bild man tittar på når upp till den upplösningen. Att ha koll på inställningar o dylikt är ett måste för att man i praktiken ska nå upp till den upplösning alla så hett eftertraktar.

Typ. :)

Postad 26 februari 2010 - 17:52

Unregisteredc021d911
  • Unregisteredc021d911
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

WOW efter 15 månaders väntan till sist (snart) CAM CONAX PAIRING CANALDIGITAL är här:

http://www.antennlag...prod_grp-s1/229

Enator, som vi diskuterat tidigare är detta hyperintressant :)
Det står "Canaldigitals kabelTV kunder", betyder detta att det är en helt annan modell av modul för satellit tv tror du?

Postad 26 februari 2010 - 18:59

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Och här kommer resten :
snart bredare lansering även för godkända TV med inbyggd Satellitmottagare.
Förhoppningsvis "snart" blir inte om ett år :)

Redigerat av Enator, 26 februari 2010 - 19:05.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.