* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien *
1369 svar till detta ämne
Postad 31 January 2006 - 00:51
Unregistereddb174944
-
Unregistereddb174944
-
Användare
-
-
112 inlägg
Det beror ju lite på omgivningen och hur högtalarna ska användas också.
Bor du i lägenhet och/eller rummet som högtalarna ska stå i inte är jättestort kan stativare vara en väl så bra lösning som golvhögtalare.
Du får bättre ljud för samma pengar med stativare, ett par Mi1 Signature låter mycket bättre än ett par Mi3 (& de låter i mina öron även bättre än Mi3 Super).
Däremot får du mer bas och kan spela högre med Mi3:orna.
Postad 31 January 2006 - 09:06
Unregistered98bf6ca1
-
Unregistered98bf6ca1
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag bor iof i villa men jag spelar väldigt sällan jättehögt, skulle jag vilja ha lite mer bas så slår jag på K-suben.
Rummet är 28 kvadrat 7x4 m, men jag måste tyvärr spela på den korta ledden i rummet pga. kompromiss med tanten, så jag sitter ca: 3m från högtalarna.
Driver idag mina K3:or med en rörförstärkare Edison 60 i två kanal,(skall bytas mot Två Audion silver night monoblock  kommer på fredag) och en Yamaha Rx-v 740 till bio.
För er som undrar så kan jag säga att K3:orna funkar mycket bra ihop med rör, ett varmt men ändå mycket detaljerat ljud, men som sagt mycket vill ha mer
Det jag är ute efter är så bra ljud som möjlig för pengarna, så kanske jag slipper börja fundera på uppgradering på en gång.
Mvh R1 T
Postad 31 January 2006 - 10:54
olleman
-
olleman
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej På Er,
Eftersom den här tråden hoppat till liv lite tänkte jag komma in med en liten fundering i samma veva.
Jag har sedan tidigare Audiovector Mi3 signature, tillhörande center och de små moitor högtalarna från k-serien som surround högtalare.
Allt detta drivs men en Arcam AVR-300 (frontarna bi-ampade) matad med en FMJ DV29 DVD-Spelare av samma märke.
Nu funderar jag i uppgraderingstankar igen. Det jag saknar i ljudet är egentligen 2 saker, först och främst upplever jag diskanten som för vass när jag spelar tämligen högt - antar att effekten helt enkelt är "slut" där...
Det andra jag upplever är också det vid högre volymer, ljudet tenderar till att bli en aning rörigt samt att basen förlorar sin tighthet. En kompis föreslog något mastodont steg som vägde 40 kg eller liknande men jag är tveksam, provlyssnade ett par signature på hi-fi punkten i thn för ett tag sedan med primair (sorry, inte koll på stavningen på det märket) cd och steg. Visst, ljudet var betydligt mer "ordnat" vid högre volymer och diskanten var inte lika vass - men ALLT det jag gillar hos min nuvarande anläggning försvann, dvs lekheten och dynamiken i ljudet som jag numera förstår kommer mycket från arcam bitarna eller kombinationen arcam + audiovector.
Med andra ord vill jag gärna fortsätta med arcam, men för att få en vettig ljudskillnad tror jag mig behöva satsa på Arcams största monoblock - frågan är om detta är ett klokt val. De "ser" små och inte alls så effektstarka ut - skulle detta verkligen göra en avsevärd skillnad? Jag har tyvärr ingen möjlighet att provlyssna med denna kombination då hi-fi punkten påpekade att det var för dyra grejer för att ha hemma så folk kan låna hem och provlyssna...
En annan tanke jag bara kom på sådär är kanske att lägga pengarna på ett uppgradera till Avantgarde istället, men det klart, upplever jag mina signature som lite vassa i diskanten vid högre volymer lär det inte bli bättre med ett par avantgarde
Några spontana kommentarer? Alla åsikter är intressanta att höra.
Mvh
Olle
Postad 31 January 2006 - 11:19
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
hej
Jag tycker Du ska låna hem och hänga på ett slutsteg på din Arcam.
Du bör inte gå upp till Avantgarde om Du tycker att Signature är för vass ibland, jag själv upplever inte mina Avantgarde som särskilt vassa men en del gör.
Det beror nog på för lite effekt eller så kan det vara rummet som högtalarna inte tycker om.
Finns ingen anledning att köpa det största som finns direkt, låna hem ett mindre och testa dig fram.
Mina Avantgarde har aldrig låtit så bra som de gör med en integrerad stereo från Audionet som jag har lånat hem ett par ggr, det är inget effektmonster men det låter mycket bättre än med mitt H/K signature slutsteg t.ex.
Audiovector är lättdrivna högtalare så Du behöver inte enormt med effekt till dem.
Jag tror att "Alpha" har koll på exakt vilken Arcam stereo som Audiovector använder när de testar sin Signature modell i fabriken.
Primare och är omtyckt av många, men det är även din Arcam och är du nöjd med den så fortsätt med det.
Låna hem ett slutsteg och se som sagt, har ett svagt minne av att Du bodde i Helsingborg eller blandar jag ihop dig med ngn annan?
Mvh
Kim
Redigerat av Unregistered33cc6995, 31 January 2006 - 11:25.
Postad 31 January 2006 - 11:30
olleman
-
olleman
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej!
NJaee du blandar nog ihop mig med någon annan, jag bor i thn och närmaste stället med ordentliga arcam grejer är GBG - iof inte någon längre sträcka att ta sig men med avsaknad av bil blir det ändå lite krångligt....hi-fi punkten har bara arcams minsta steg hemma och jag kan inte tänka mig att det kan göra någon större skillnad mot AVR-300 som jag dessutom använder för att bi-ampa frontarna...
Vore onekligen väldigt intressant att höra vilken utrustning Arcam använder för just Signature, Alpha något svar på den frågan  ?
,Olle
Postad 31 January 2006 - 12:35
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
Alpha eller Nerevarine har koll tror jag.
Oki då blandar jag ihop dig med ngn annan, jag mindes bara att vi diskuterat dina väggskåp på mail.
Om Du är intresserad tar väl Hi-Fi punkten hem större steg?
Postad 31 January 2006 - 19:56
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1302 inlägg
Det jag saknar i ljudet är egentligen 2 saker, först och främst upplever jag diskanten som för vass när jag spelar tämligen högt - antar att effekten helt enkelt är "slut" där...
<{POST_SNAPBACK}>
Problemet du beskriver vet jag att en del upplever hos Arcams Diva-serie (A65, A80, AVR300 osv). Problemet i sig är inget unikt för din ljudanläggning, utan förekommer i mer eller mindre i de flesta anläggningar. Däremot kan det avhjälpas med dämpning, se mer om det nedan. Med andra ord vill jag gärna fortsätta med arcam, men för att få en vettig ljudskillnad tror jag mig behöva satsa på Arcams största monoblock - frågan är om detta är ett klokt val.
<{POST_SNAPBACK}>
Arcams FMJ-serie är lite lugnare (eller mjukare, men det ordet kan tolkas som "luddigt", och det är ingen korrekt beskrivning). Mer neutralt ljud är det helt klart, men givetvis med bibehållen spelgläde. Det är för övrigt FMJ-serien som Audiovector använder när de utvecklar högtalare. Det andra jag upplever är också det vid högre volymer, ljudet tenderar till att bli en aning rörigt samt att basen förlorar sin tighthet.
<{POST_SNAPBACK}>
Delvis beror det på förstärkaren, men jag tror att rummet spelar in här också. Har du klapp-eko eller basresonanser i rummet (alla rum har basresonanser i någon utsträckning)? Tänk på att en tredjedel av diskantljudet släpps ut på baksidan av högtalaren. Mitt tips är att dämpa bort delar av detta ljud genom att använda gardiner, väggmattor eller något annat dämpande och ljudabsorberande. duratec har en bra lösning i sitt galleri.
Postad 31 January 2006 - 20:49
olleman
-
olleman
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej!
Tack för ett riktigt vettigt svar alpha!
Det där med ljudabsorbenter är riktigt intressant för min del, för precis som jag skrivit tidigare, precis när jag uppgradera anläggningen så har jag en del riktigt överjävlia basresonanser som framförallt hörs vid ca 30-35 hz och sedan igen vid 75-80 hz...även lite grann vid 120 hz - sedan är det svårt att höra det...
Man kanske skulle ta lite mer titt på ljudabsorbenter för även om alla rum har detta problem mer eller mindre så tror jag definitivt att mitt är av den värre sorten...och just dessa problem kommer ju inte avhjälpas på annat sätt än med riktigt avancerad elektronik och då tittar vi nästan på meridian system eller nått - och då blir det dyrt....så ljudabsorbenter skulle verkligen vara något av intresse...
Nån som vet om man kan köpa färdiga sådana? Att bygga själv går bort för en annan med tummen tämligen centrerad i näven...
Mvh
Olle
Postad 31 January 2006 - 22:09
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hej!
Tack för ett riktigt vettigt svar alpha!
Det där med ljudabsorbenter är riktigt intressant för min del, för precis som jag skrivit tidigare, precis när jag uppgradera anläggningen så har jag en del riktigt överjävlia basresonanser som framförallt hörs vid ca 30-35 hz och sedan igen vid 75-80 hz...även lite grann vid 120 hz - sedan är det svårt att höra det...
Man kanske skulle ta lite mer titt på ljudabsorbenter för även om alla rum har detta problem mer eller mindre så tror jag definitivt att mitt är av den värre sorten...och just dessa problem kommer ju inte avhjälpas på annat sätt än med riktigt avancerad elektronik och då tittar vi nästan på meridian system eller nått - och då blir det dyrt....så ljudabsorbenter skulle verkligen vara något av intresse...
Nån som vet om man kan köpa färdiga sådana? Att bygga själv går bort för en annan med tummen tämligen centrerad i näven...
Mvh
Olle
<{POST_SNAPBACK}>
Tja Även om tummen sitter mitt i näven kan de flesta få ihop ett par absorbenter. Om man inte orkar snickra kan ju lite tyg på väggen iaf dämpa lite grann. Här har du en bra tråd om hur man gör: http://www.hififorum...?TOPIC_ID=35518Lycka till
Postad 01 February 2006 - 08:48
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
JAg upplevde också en vasshet i början med combon MI3 Signature och Arcam som i mitt fall är A90. Efter ett par månader är det helt borta. Ingen tendens whatsoever till vasshet eller tappad kontroll. Jag kan köra på riktigt riktigt högt med bibehållen kontroll.
Postad 01 February 2006 - 09:36
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
Olleman// Du kanske har skrivit det innan och jag missat det men vad spelar Du för musik?
Postad 01 February 2006 - 23:21
Niner
-
Niner
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Tänkte berätta en liten story om mitt inköp av Audiovector: Beställde och hämtade ut ett par Mi3 för ett par veckor sedan. När jag kom hem upptäckte jag att det var olika beteckning på dem. Den handskrivna inskriptionen var Mi3 på den ena och Mi3 Super på den andra trots att båda högtalarna uppenbarligen var Mi3 standard. Blev då mycket osäker på om det var olika delningsfilter i högtalarna. Butiken trodde att det bara var felskrivet men jag lättade ändå på mellanregistret och kunde konstatera att det var olika motstånd och kondensatorer i delningsfiltren. Det visade sig att man blandat ihop två olika serienummer och någon annan hade således fått det andra ihopblandade paret.
Lärdom: Serienummren skall vara lika på ett par Audiovector.
Fråga: Hur kunde ett par Super filter hamna i ett par standardmodeller?
Fick utan knot byta mot ett par helt nya och passade då på att uppgradera till Mi3 Super eftersom jag tyckte att basen var lite tunn i standardversionen. Döm av min förvåning när märkningen på de nya högtalarna var M3 Super och inte Mi3 Super. Ställde nu min fråga till Audiovector i Danmark som svarade att M3 filtren ser helt olika ut, således "garanterar" de att jag fått rätt filter men att den handskrivna inskriptionen återigen är fel.
Är hur som helst mycket nöjd med ljudet från mina nya högtalare. Drivs med H/K 970 vilket funkar bra. Man någonstans långt bak i huvudet dröjer en fråga kvar: Har jag och alla med Audivector rätt grejor på insidan?
Vill inte uppmana er att skruva upp era högtalare, den initiala reaktionen från generalagenten i Sverige blev att allt vad garanti heter var raserad om man skruvade själv. Ett tack för att jag uppmärksammade ett kvalitetsproblem hade varit mer passande och Audiovector i Danmark var mer intresserade av att försöka förhindra likande fel i framtiden än att skälla på mig.
Postad 02 February 2006 - 08:14
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1302 inlägg
Det var tråkigt att höra att Audiovector inte lyckades så bra med dina Mi3:or. De borde kunna spåra upp "felkällan", för det är väl montörens signatur som står på baksidan? Vi får hoppas att det fungerar bättre med dina nya Mi3 Super. Vill inte uppmana er att skruva upp era högtalare, den initiala reaktionen från generalagenten i Sverige blev att allt vad garanti heter var raserad om man skruvade själv. Ett tack för att jag uppmärksammade ett kvalitetsproblem hade varit mer passande och Audiovector i Danmark var mer intresserade av att försöka förhindra likande fel i framtiden än att skälla på mig.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är helt riktigt att man inte skall skruva loss några element. Skruvarna är nämligen åtdragna med ett specifikt moment, och detta är till och med olika hos de olika skruvarna. Att försöka dra åt korrekt på egen hand är i princip omöjligt.
Postad 02 February 2006 - 08:21
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1449 inlägg
Att försöka dra åt korrekt på egen hand är i princip omöjligt.
<{POST_SNAPBACK}>
om så vidare du inte har en moment nyckel som mäter hur många kg/nm du har dragit... Men man måste ändå veta momentet
<{POST_SNAPBACK}>
finns digitala som uppger hur "hårt" det sitter...
Redigerat av softman3, 02 February 2006 - 16:06.
Postad 02 February 2006 - 08:32
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
Men man måste ändå veta momentet
Riktigt tråkigt att det blev så, snacka om att man hade varit arg om man precis fått hem sina högtalare och det var olika.
Postad 02 February 2006 - 14:10
olleman
-
olleman
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej På Er,
Hemskt tråkigt att höra om problemen Niner hade med sina Audiovector och jag kan mycket väl förstå din osäkerhet om att det _kanske_ är något som inte stämmer även i dina nuvarande...
Tråkigt också att Agenturen i Sverige inte tog dig på största allvar, faktiskt hört lite fler historier om agenturen som faktiskt gör att jag ställer mig lite frågande till dom ibland...
Angående vad jag spelar för musik som Kim frågade så är det egentligen allt mellan himmel och jord. Blanda DVDA skivorna jag har finns allt från Nightwish, R.E.M till jazz-kvinnan Joni Mitchell. Jag vill verkligen ha ett par allround högtalare vilket jag överlag verkligen tycker att jag fått, men som sagt, kan tycka att diskanten blir jobbig vid höga volymer, men det klart, det är tämligen höga volymer jag menar då...men liiite bättre kan det nog bli.
Hemmasnickade ljudabsorbenter tycker jag absolut såg besvärligt ut, för att inte tala om jobbigt  Mattor eller liknande är nog mer min grejj. Faktum är att jag har en liten variant med 2 kuddar strax till höger bakom en av frontarna, tyckte nog att ljudet blev en aning mer harmoniskt och basen en aning tightare men vi talar om mycket små marginaler - på den nivån att det likagärna kan vara inbillning....tror kudduppställningen syns på¨nån av mina bilder i galleriet.
Kanske helt enkelt skulla hänga upp lite mer kuddar bakom den andra också...
,Olle
Postad 02 February 2006 - 19:06
Niner
-
Niner
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Härligt engagemang i tråden!
Tack för info alpha, jag skall inte skruva upp de nya. Är helnöjd med högtalarna, låter redan kanon efter 2 dagar och de är ju så snygga också. Alla är dock inte av samma åsikt hemma (högtalare skall vara små och osynliga) men även här smälter motståndet sakta i takt med att volymen på Robbie Williams skruvas upp (vad får man inte stå ut med för att övertyga om stora högtalares förträfflighet...)
Vad säger ni om spiksen som följde med, är det värt att montera?
Postad 05 February 2006 - 10:47
Niner
-
Niner
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Efter ytterligare några dagar med högtalarna och möjlighet att kräma på lite så låter det bara bättre och bättre. Dock så måste jag av estetiska skäl ha högtalarna nära väggen vilket gör att basen blir för påträngande vid hög volym. Ni som ställt upp en subb i ett hörn vet vad jag menar. Jag kan ju i och för sig flytta ut högtalarna när jag lyssnara på musik men fick en ide om att dämpa basportarna lite. Inhandlade isoleringsrör för vattenledning (skumplast, 18kr för någon meter på Bauhaus) och tryckte in i basporten. De minskar utgångshålen från 6 till 2 cm. Perfekt. Kan starkt rekomenderas för er som har svårt att komma ut med högtalarna från vägg/ hörn. Kan lägga ut lite bilder om någon är intresserad.
Postad 05 February 2006 - 15:30
peter_gbg
-
peter_gbg
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Lägg upp lite bilder på hur du har gjort. Jag är mycket intresserad av din lösning.
Mvh
Peter
Postad 05 February 2006 - 15:43
Unregisteredeb2b50da
-
Unregisteredeb2b50da
-
Forumräv
-
-
668 inlägg
Tänkte dra en liten story om mig som nybliven ägare till ett par Mi3.
Började med att jag åkte till Göteborg för att gå på kurs, eftersom jag ska börja jobba som parkeringsvakt, alltså en väldans älskad person (  )
Hur som helst så kom jag på att Åhgrens Hifi ligger där så ett besök där var ju givet.
Hade ju från början tänkt mig ett par Monitor Audio RS8, så en provlyssning var ju på sin plats.
Sagt och gjort, de lät ju jättebra på alla sätt och vis. Men de lät ändå inte så där bra som alla påstod, och då fick de ändå bra signal via Arcam och Audioquest. Men ändå så var det något som inte stämde. Frågade då en kille där (Jonas) om det fanns nåt annat i samma prisklass, alltså upp till 15 loppor. Han visade då standard modellen av Mi3 och fick en liten snabbdemo. Det var ju en helt annan klass på mellanregsitret o diskanten. Mycket mera öppet och luftigare. Visserligen då matat med tung high end från meridian men ändå. Hur som helst så bokade vi en ny tid för demo med min sorts musik ett par veckor senare.
(Ett par veckor senare)
Då var jag på plats i fåtöljen framför ett par Monitor Audio RS8 matade med Arcam. Vi skulle jämföra dessa två head to head för att få en rättvis bedömning.
Lyssnade genom min skiva med blandad musik från blues med Son house och George "papa" Lightfoot. Pop á la Casey Chambers och hårdrock med Motörhead. Tyngsta segmentet stod Running Wild och Gamma Ray för.
Drog även lite country med min hjälte Johnny kosing.
Intrycken av MA RS8 var väl inte överväldigande. Det lät ganska öppet och rent, men inget man verkligen liksom fick en wowupplevelse av. Basen grävde hyffsat djupt, men saknade lite av det tyngsta. Men jag är ju van att ha en velodyne igång hemma så det är svårare att bedöma för mig. Mellanregsitret lät faktiskt lite beslöjat på dessa, kändes lite som att ljudet inte riktigt släppte.
Men på det hela taget en väldigt bra högtalare definitivt, men inte vd jag sökte.
Nu gick vi över till Audiovector Mi3, och nu började det hända grejor.
I motörheads låt smiling like a killer kunde man höra varje liten raspig ton som letade sig ur lemmys karaktäristiska sång. Lika så var basen avgrundsdjup. Mellanregsitret och diskanten var i en helt egen klass och gjorde det för en motörhead fan till en religiös upplevelse. Det var helt enkelt som att stå framför Lemmy på sweden rock. Så fruktansvärt bra var det.
Casey Chambers fick stå för den mildare musiken som är lite i stil med senaste plattan av Lisa Ekdahl. Musik som verkligen gör sig underbar på ett par Mi3. Låten The Captain är en helakustisk historia som bäst kan beskrivas med ett ord makalös. Personligen är jag väldigt svag för akustisk musik och den är en personlig favorit. Än en gång slogs man av den djupa basen och den oerhört öppna mellanregistret. Livekänslan var påtaglig även här.
När jag ändå lyssnade på de här så körde jag även en ruffig låt med Papa Lightfoot från -54 som heter Wine, whiskey and women. En rå opolerad countryblues låt som släpptes på bolaget Imperial. Råare blues än så får man leta efter. Och det var nu man verkligen hörde vad Mi3 gick för, den whiskeysprängda rösten och munspelet fick en att drömma sig bort och det kändes som att man satt på en gammal jukejoint i södern nån gång på 50 talet där röken låg tät över borden och whiskeyn flödade. Det var här som jag bestämde mig för vilken av högtalarna jag skulle köpa. Har aldrig tidigare känt ett sånt habegär efter en pryl som då. Vilket ljud, öppet, luftigt, och vilken nyans på ljudet.
Resten av testspelandet var egentligen bara en parentes, för jag hade redan bestämt mig. Ren och skär njutning.
Så med detta kan jag meddela att det nu står ett par Mi3 i svart hemma hos mig som nu är under inspelning.
Vill även tacka Jonas på Åghrens hifi för ett mycket trevligt bemötande och en underbar service, och även Lefflers i Lkpg som fick äran att ta hem ett par Mi3 åt mig.
Med det avslutar jag för den här gången och önskar er alla ett riktigt trevlig hifiår.
Postad 05 February 2006 - 19:56
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1302 inlägg
Dock så måste jag av estetiska skäl ha högtalarna nära väggen vilket gör att basen blir för påträngande vid hög volym. Ni som ställt upp en subb i ett hörn vet vad jag menar. Jag kan ju i och för sig flytta ut högtalarna när jag lyssnara på musik men fick en ide om att dämpa basportarna lite. Inhandlade isoleringsrör för vattenledning (skumplast, 18kr för någon meter på Bauhaus) och tryckte in i basporten. De minskar utgångshålen från 6 till 2 cm. Perfekt. Kan starkt rekomenderas för er som har svårt att komma ut med högtalarna från vägg/ hörn. Kan lägga ut lite bilder om någon är intresserad.
<{POST_SNAPBACK}>
Det låter helt klart som en intressant lösning det där, i alla fall så länge som det inte påverkar ljudet negativt i övrigt. Ett alternativ är att skaffa ett par Soundcare superspikes istället för de medföljande spiksen. Då kan du enkelt flytta fram högtalarna när du skall finlyssna, utan att det blir några märken i golvet. Velodyne: Grattis till ett riktigt bra och framtidssäkert köp  Vi väntar på bilder!
Postad 05 February 2006 - 20:29
Niner
-
Niner
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Här kommer en bild på "basdämparen". Den kan ju självklart kapas nära högtalaren, den är bara instucken ca 1 cm, passar perfekt. Tar bort "hörnbumlet" och gör basen mer definierad på högre volym då den annars slår igenom pga placeringen.
Kostar ju knappt något alls att experimentera med, skumröret är grått och märkt med 20-22mm, det är innerdiametern. Rören används som isolering på vattenrör, jag mätte ytterdiametern, den är 62-63mm, tror att basporten är 60mm.
Skall bli kul och höra om någon mer blir nöjd.
AV_Basd_mp.JPG 57.22K
1 Antal nerladdningar
Postad 05 February 2006 - 21:00
TomasO
-
TomasO
-
Användare
-
-
247 inlägg
Niner:
Väldigt bra tips, tackar. Något jag kommer testa, för jag har cementväggar och tak i hela rummet och det ger lite väl häftig bas ibland. Kanske fungerar riktigt bra fram tills rummet är dämpat, eller så nöjer jag mig utan dämpning.
Postad 06 February 2006 - 12:41
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Grattis Velodyne! 
Bra val, tycker vi  . Jämförde du med några andra ur MI3-serien? Eller förresten, gör INTE det om du inte har gjort, då drabbas du av samma sjuka som en del av oss andra; uppgraderingssjukan  Den är svårbotad, dyr och hopplös att bli av med...
Tycker det största lyftet sker mellan MI3 och MI3 super. Hade i princip bestämt mig för ett par sådana, när jag helt sonika tog ett par Signature istället. Känns som även jag kommer att vara nöjd väldigt väldigt länge...
Så återigen Velodyne, välkommen i klubben och kul att du fick en sådan upplevelse!
Postad 06 February 2006 - 15:40
Unregisteredeb2b50da
-
Unregisteredeb2b50da
-
Forumräv
-
-
668 inlägg
[quote name='alpha' date='Feb 5 2006, 19:56 '] [quote name='Niner' date='Feb 5 2006, 10:47 '] Velodyne: Grattis till ett riktigt bra och framtidssäkert köp  Vi väntar på bilder! <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Tackar så mycket! Ska försöka att ordna bilder i veckan. Stay tuned. [quote name='lirsa' date='Feb 6 2006, 12:41 '] Grattis Velodyne!  Bra val, tycker vi  . Jämförde du med några andra ur MI3-serien? Eller förresten, gör INTE det om du inte har gjort, då drabbas du av samma sjuka som en del av oss andra; uppgraderingssjukan  Den är svårbotad, dyr och hopplös att bli av med... Tycker det största lyftet sker mellan MI3 och MI3 super. Hade i princip bestämt mig för ett par sådana, när jag helt sonika tog ett par Signature istället. Känns som även jag kommer att vara nöjd väldigt väldigt länge... Så återigen Velodyne, välkommen i klubben och kul att du fick en sådan upplevelse! <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Jodå, jag gjorde dumheten att lyssna på hela serien och det slutade med en lång suck, eftersom det kommer att bli uppgradering till signature nån gång i framtiden. Dock är målet självklart avantgarde men ett steg i taget. Skilnadeen mellan standard och super var främst öppnare mellanregister och tightare bas enligt mitt tycke. Men när man sen gick över till signature så fick man den där wowkänslan igen, det var då man insåg att man måste börja löneförhandla... Men ändå så låter standard så underbaret redan nu efter att ha spelat några få timmar bara. Det märktes oxå att det är dags att uppgradera cd/dvd och signalkablar, för det är några flaskhalsar där just nu. Hur som helst så njuter jag av varje ton som flödar ur mina svarta burkar...
Postad 10 February 2006 - 19:08
snigge
-
snigge
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Det här blir mitt första inlägg och det blir en liten resa bland div högtalare i olika pris klasser. Jag har ett litet rum så jag tänkte mig en stativare eller en liten golvhögtalare och hade satt en limit på ca 15 000kr med center.
Min resa började på HI-FI klubben där jag lyssnade på Dali Ikon 6 men den spelade alldeles för ljust så vi bytte snart till B&W 705 som lät betydligt, bättre, både diskant och mellan register var klart bättre, och som avslutning lyssnade vi på B&W 703 som låter otroligt bra, Det är ju lite pris skillnad så det är ju inte rättvist men men roligt är det att lyssna på olika högtalare
Förstärkare: Lyngdorf TDA 2200
CD: Glömde titta!!!
Nästa stopp blev hos Lefflers där jag lyssnade på Audiovektor MI-1 super och MI-3 där tyckte jag MI-1 spelade mera öppet med mer detaljer, men MI-3 hade mer i botten, men man ska väl inte jämföra stativare och golvare på så sätt, men då stod det klart att det är golvare jag vill ha. Så då plockades det fram MI-3 super en betydligt dyrare högtalare än jag hade tänkt mig, det visade sig att den spelade ut mer, stereobilden var mycket bättre och det var mer tryck i mellan registret och även basen blev något bättre.
Dom drevs med:
Förstärkare: Rotel RA 02 (på grund av att jag har rotelsteg hemma)
CD: Vincent CD S3
Det är först nu som jag har fått klart för mig att det måste bli ett HI-FI/biorum hemma hos mig. Så under sommaren ska jag bygga ut huset med ett rum måtten H 2.3m. B 3.4m. L 5.8m. (måste läsa på hur man ska dämpa rummet, typ om man ska ha dubbla gips och liknande) Och då passar golvhögtalare bättre i ett sådant rum tycker jag.
Nästa stopp blev hos Braskens där jag lyssnade på dom omtalade Monitor Audio RS6 och RS8 men dom lät för tillbaka dragna för min smak, så jag lyssnade på Dynaudio 62 i stället och dom var mer åt det hållet som jag är intresserad av mer detaljer och mer öppna. Jag vet att dom inte är i samma pris klass som tex AV MI-3 super, men jag ville ändå jämföra.
Dom drevs med:
Förstärkare: Yamaha 1600
CD/DVD: Pioneer DV-585A (tror det var den modellen)
Tillbaka till Lefflers och Lyssna på AV MI-3 super och Kef XQ5 och det behövdes inte mycket lyssnande innan Kef XQ5 plockades bort, jag tycker att den borde kosta typ 10-12 tusen som den spelade, inget driv eller något som engagerar
Dom drevs med:
Förstärkare: Rotel RA 02 och Arcam AVR 300
CD/DVD: Pioneer DV-989 och Vincent CD S3
Så min resa slutade med att jag beställde AV MI-3 Super och en AV3Ci Super i dag  (för dubbelt så mycket pengar som jag hade tänkt mig från början!!!) dom kommer på Måndag….. jag längtar såååå mycket…
Musik jag använde under resan: Roger Waters/ too much rope, Quincy Jones/Back on the block spår 1,2 och 7, Sheila E, ZZtop plus några till.
Postad 10 February 2006 - 20:16
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
Bra val snigge, jag tor du komme bli helnöjd med köpet.
Välkommen till forumet förresten.
Postad 11 February 2006 - 09:57
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
Snigge// Du gjorde säkert ett bra val
Postad 11 February 2006 - 10:21
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Sigge; Välkommen till forumet och till välljudsklubben
Postad 11 February 2006 - 15:43
Niner
-
Niner
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Bra val, du kommer att bli sååå nöjd på måndag. Glöm inte att dra på lite, då blommar dom ut fullständigt.
Postad 11 February 2006 - 18:08
snigge
-
snigge
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tackar!! Trevligt att vara här. Glömde ju skriva att jag även lyssnade på Dali Evidence 470SE som jag också tyckte om ljudet på, men tyvärr så finns det ju inte någon center i SE utförande, så då gick dom bort för mig.
Postad 12 February 2006 - 10:45
Unregistered98bf6ca1
-
Unregistered98bf6ca1
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Glöm inte att de behöver spelas in innan de låter riktigt bra, minst 50 - 100 timmar
Mvh R1 T
Postad 14 February 2006 - 16:36
Unregisteredeb2b50da
-
Unregisteredeb2b50da
-
Forumräv
-
-
668 inlägg
Får väl oxå gratulera Snigge till ett bra val.
Själv får man hem ett par nya Tara Labs Air 3 i nästa vecka, så då åker mina gamla supra maskar ut i förådet. Sen ska man bara köpa bättre försteg och slutsteg och kablar och och och....uppgraderingsdjävulen...
Postad 18 February 2006 - 19:56
Setherial
-
Setherial
-
Användare
-
-
102 inlägg
Mina drömmar om b&w grusades när jag fick lyssna på Mi3 standard idag. Jag tyckte de lät fruktansvärt bra och jag spelade dödsmetal/hårdrock på mycket höga volymer utan problem !!
Jag är dock väldigt osäker på om det är värt att lägga till några tusen och gå på Mi3 super som jag tyvärr inte lyssnade på idag.
Postad 18 February 2006 - 21:04
Niner
-
Niner
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Har du pengarna till Mi3 super så tycker jag du skall slå till. Jag tyckte definitivt mellanskillnaden var värd att betala. Jag har dessutom lyssnat på båda hemma.
Postad 19 February 2006 - 19:40
Setherial
-
Setherial
-
Användare
-
-
102 inlägg
Har du pengarna till Mi3 super så tycker jag du skall slå till. Jag tyckte definitivt mellanskillnaden var värd att betala. Jag har dessutom lyssnat på båda hemma.
<{POST_SNAPBACK}>
Är det mycket bättre tryck i basen egentligen? Fan, svårt det här. Står utan högtalare nu också
Postad 19 February 2006 - 22:15
Niner
-
Niner
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag tycker inte att det blev bättre "tryck", snarare en fastare bas och mer detaljerat i mellanregistret, mer som stativare fast med djup om du förstår. Det blev helt enkelt klarare och mer kontrollerat. Men Mi3 standard är en mycket bra högtalare det också, du blir nöjd även med dessa om du gillar Audiovectors ljud.
Postad 19 February 2006 - 23:49
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1302 inlägg
Jag tycker inte att det blev bättre "tryck", snarare en fastare bas och mer detaljerat i mellanregistret, mer som stativare fast med djup om du förstår. Det blev helt enkelt klarare och mer kontrollerat. Men Mi3 standard är en mycket bra högtalare det också, du blir nöjd även med dessa om du gillar Audiovectors ljud.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag håller bara delvis med Mi3 Super går lite djupare i basen, och låter mer kontrollerat i allmänhet. Spelar man låtar med kraftig bas så märks det klart och tydligt att Super är riktigt kapabel och att dynamiken inte är att leka med. Ett klart lyft i basen i jämförelse med grundmodellen, även om det är i mellanregistret som de största förbättringarna märks av. Grundmodellen är annars riktigt trevlig den med. Jag köpte förresten grundmodellen Mi3 för ett år sedan och uppgraderade dem till Mi3 Super i höstas. Den vägen är alltid ett alternativ även om den är mer omständlig.
Postad 20 February 2006 - 16:50
Setherial
-
Setherial
-
Användare
-
-
102 inlägg
Det blev ett par Mi3 Super Cherry
Nu blir det ärtsoppa i 5 år
Har jag tur så kanske jag får dom på fredag, fast antagligen inte......
Spännande spännande !
Postad 20 February 2006 - 19:11
Niner
-
Niner
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Välkommen i gänget. Audiovector har ju lång erfarenhet av sina standard och den bedömningen är baserad på mycket mer erfarenhet än min, jag hade bara mina hemma i någon vecka innan jag pga diverse omständigheter fick en gratischans att uppgradera.Skall bli intressant att höra vad du tycker när du får hem dem, vi är alla nyfikna på din rapport.
Postad 27 February 2006 - 13:09
johanare
-
johanare
-
Användare
-
-
120 inlägg
Opps! Det blev ett par Mi3 Super i Cherry för mej också. Lyssnade på Monitor Audio RS6/8, AV K3, System Audio 1280 men AV Mi3 Super passade mej, utrustningen samt rummet bäst. Har förmånen att bo MYCKET nära en av Sveriges bästa Hi-Fi butiker så det var bara att låna hem ett set efter det andra (SA o K3). Kul att höra skillnaden mellan dem. När vi fick hem K3 brast tom tjejen ut i "Jösses va bra det låter" (från köket!) 
Mi3 Super hade lite mer av varje vs. K3. Likaså prislappen va ju bra mycket högre men jag fick ett par demokörda (inspelade) för samma pris som ett par vanliga Mi3 så jag kunde inte motstå
Använder Marantz SR7500 o DV6600 till. Nu väntar center o surround. Kanske till hösten...
Redigerat av johanare, 27 February 2006 - 13:10.
Postad 27 February 2006 - 16:06
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
Hej
Vad hade Du för högtalare tidigare iom tjejens kommentar?
Edit: Såg att Du bodde i HBG, då tror jag vet vilken affär Du har handlat av iom att två av de tre jag känner till inte säljer Audiovector
Kan bara instämma i dina kommentarer, och sedan mitt första köp där för 3-4 år sen så finns liksom inga andra alternativ på affärer.
Mvh
Kim
Redigerat av Unregistered33cc6995, 27 February 2006 - 16:11.
Postad 27 February 2006 - 16:53
johanare
-
johanare
-
Användare
-
-
120 inlägg
Hej Kim,
Vill inte skryta med vilken butik men du vet vilken det är. Jag är mycket nöjd med servicen. Kan få det som plåster på såren då jag ibland vaknar på lördagmorgnarna med ljudet från affären i mitt sovrumsgolv  (nu vet du var jag bor också  )
Hade ett par Dali Suite. MYCKET bra högtalare men lite för okontrollerad bas.
Postad 27 February 2006 - 19:24
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
Hej Kim,
Vill inte skryta med vilken butik men du vet vilken det är. Jag är mycket nöjd med servicen. Kan få det som plåster på såren då jag ibland vaknar på lördagmorgnarna med ljudet från affären i mitt sovrumsgolv (nu vet du var jag bor också )
Hade ett par Dali Suite. MYCKET bra högtalare men lite för okontrollerad bas.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu blev jag avis, jag har ju trots allt två mil in, då har vi säkert sprungit på varandra i affären utan att veta det. Jag ska in om två-tre månader och köpa en Rega P3 vinylspelare, innan dess vågar jag mig inte in där för då hittar man väl bara ngt annat som man vill ha  Mycket trevliga säljare båda två där inne, De har berikat min lägenhet med Audiovector så jag klagar inte och i ditt fall måste det ju vara kanon, de bär väl upp grejjerna och kopplar in det när Du bor så nära så det kan ju inte bli bättre. Jag känner inte till Dali så bra, har aldrig ägt ett par eftersom att jag aldrig har varit särskilt förtjust i HiFi-Klubben men det lär vara en bra högtalare fast jag tror dock att Du har gjort ett bättre val nu för jag är lite Audiovector frälst. Har Du hört S6orna som står därinne? Jag har länge sagt att jag ska åka in för en rejäl provlyssning en lördag på dessa men ännu så länge så "vågar" jag inte av rädsla för att jag vill byta upp mig. Mvh Kim
Redigerat av Unregistered33cc6995, 27 February 2006 - 19:24.
Postad 14 March 2006 - 14:33
Setherial
-
Setherial
-
Användare
-
-
102 inlägg
Precis fått mina Mi3 Super.
Snacka om chock. Det låter så in i **** bra direkt.....MYCKET bättre och behagligare ljud än mina förra Canton RC-L. Har inte lyssnat mer än 30min men detta låter otroligt lovande och jag känner mig otroligt nöjd för en gång skull. Basen är perfekt i detta rum. Snabb och fast.
Har mest provat med hårdrock än så länge. Det kommer bli lite annat oxå senare.
Jiiiööösses....
Postad 14 March 2006 - 16:03
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
Kul att höra att du är nöjd och det kommer att bli bättre.
Postad 14 March 2006 - 19:14
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
Precis fått mina Mi3 Super.
Snacka om chock. Det låter så in i **** bra direkt.....MYCKET bättre och behagligare ljud än mina förra Canton RC-L. Har inte lyssnat mer än 30min men detta låter otroligt lovande och jag känner mig otroligt nöjd för en gång skull. Basen är perfekt i detta rum. Snabb och fast.
Har mest provat med hårdrock än så länge. Det kommer bli lite annat oxå senare.
Jiiiööösses....

<{POST_SNAPBACK}>
Tror det är samma Vincent stärkare som Du har som jag fick låna hem för 3-4 år sedan tillsammans med Audiovector M3 Signature sen var jag såld Det var min första riktiga "HiFi" upplevelse och en stor skillnad mot min dunka dunka anläggning. Det finns nästan inget bättre än när man precis kopplat in sina nya prylar, det slår nästan Julafton
Redigerat av Unregistered33cc6995, 14 March 2006 - 19:15.
Postad 14 March 2006 - 19:29
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
Är det någon av alla Audiovector mi3 ägare som provat med aktiv tri-amp med delningsfiltret AVEX från audiovector ?
Låter som en spännande uppgradering efter att ha fått upp dem i avantgarde nivå.
Postad 14 March 2006 - 19:52
hifi-freak
-
hifi-freak
-
Rookie
-
3 inlägg
Blev ägare till 1 par 1 månad gamla mi3 signature för någon dag sen dock står dom som damm samlare i rummet för tillfället  men blir ändring på det till helgen troligen förstärkarn kom idag blev en denon avr 3806 väntar på dvdn kommer kanske imorn denon 3910 sen kablar får ja kanske på fredag me lite tur audioquest cv 8 biwire så man längtar tills man kan testa dom blir handla 1 par full range cv8or sen å köra bi ampat bara man får en slant över igen
Postad 15 March 2006 - 19:36
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Har läst denna tråden från "pärm till pärm". Lite kul att få lägga in det 1000:e inlägget... Hursomhelst AV verkar onekligen intressant!
Någon som har aning hur dem blir i kombo med Rotel? Jag har inte lyssant på Arcam, men har ändå fått för mig att karraktären och filosofin påminner om Rotel? Eller detta kanske är helt fel.
Jag har en del frågor men skall vänta med att ställa dem... (kolla lite bilder nu)
EDIT:
Jag har ju ett RMB-1066. Detta är ju ett 6-kanaligt steg. så jag tänkte. att man kunde isf använda hela steget och triampa?
Varje kanal skall lämna 60w. Vad tror ni om en sådan idé?
Fördelen med att ändå använda RMB-1066 är att man kan låta ALLA kanalerna få SAMMA signal med ETT par signalkablar (inget massa korstvärsdragandes) och borde ju bli hyffsad kanalseparation i en sådan koppling. Nackdelen är ju att alla stegen samsas om strömförsörjningen.
Ett annat alternativ är ett gäng RB-1070, (för att använda RMB-1066 till dem andra kanalerna i biosystemet). Skulle detta bli "för mycket?", jag menar att lasta diskanten med 130w kanske är lite väl häftigt? OCH hur blir det med inkopplingen? Tänkte hur signalstyrkan blir när man delar upp en pre-out på tre?
Ett sista alternativ är 2 stycken RB-993/högtalare.
Detta kommer nog bli ett väldigt utdraget projekt...
Som sagt... först och främst... Är Rotel+AV ens något att tänka på? har sätt två som har den hittils?
//Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 15 March 2006 - 21:03.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|