* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 mån sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 04 juli 2008 - 13:20
Postad 04 juli 2008 - 16:25

Postad 04 juli 2008 - 23:08
Är det någon som provat projektor fäste universal på claesohlson.
http://www.clasohlso...spx?id=19246360
Hittar ingen spec på den. 500 spänn är väl rätt ok annars.
Jag köpte mitt på Kjell & company:
http://www.kjell.com...tem=57315&path=
299:-
Skall du ha den till din Optoma HD65 måste du ha 3st M3 skruvar. Ingen speciell skruv, finns att köpa på de flesta ställen som säljer skruv;)
Ser rätt snyggt ut uppsatt.
Redigerat av goxie, 04 juli 2008 - 23:08.
Postad 05 juli 2008 - 00:03
Hur står sig en Optoma HD65 mot en Panasonic PX100AX?
Rätt kalibrerad är HD65:an i par med Sharp Z21000 vilken kostar 50k.

Postad 05 juli 2008 - 08:43
Haha, jo det kunde man ju hoppas på...

Postad 05 juli 2008 - 12:43
Postad 05 juli 2008 - 13:02
Haha, jo det kunde man ju hoppas på...
Läs de 8 första raderna under rubriken Snabbkalibrerad

http://www.bigscreen...k...=228&atyp=1
Postad 05 juli 2008 - 17:19
Men hur är den ifall man skulle jämföra den med en ax100? Det är den enda HD-projektor som jag har sett prov på nämligen.
Redigerat av muchcup, 05 juli 2008 - 17:26.
Postad 05 juli 2008 - 18:00
Tror du på det där själv eller?Läs de 8 första raderna under rubriken Snabbkalibrerad
http://www.bigscreen...k...=228&atyp=1
Postad 05 juli 2008 - 21:37

Postad 05 juli 2008 - 22:41
Tror du på det där själv eller?
De har 10 års erfarenhet av projektorer, jag har 10 dagar.

Redigerat av ElWeed, 05 juli 2008 - 22:42.
Postad 06 juli 2008 - 01:33
Ser det bättre ut med 1080p material på denna projektor eller är det native 720p som ser bäst ut?
Håller på att bli snurrig med allt det här tittandet efter kvalitet och skärpa =)
Kan nån hjälpa mig få ett svar på detta? För personligen tycker jag 1080p ser lite skarpare och lite mer detaljerat ut även fast denna är native 720p.
Föresten, att köra filmerna på 1080p/24p ger mig ett sånt flyt på filmerna, den panorerar helt underbart utan några hack eller dylikt...
Postad 06 juli 2008 - 09:05
Funderar på hd65an eller en tw700 från Tyskland. Problemet är rummet.
Tänkte ha en 108" duk som då är 240x135.
Problemet är takhöjden som är 215. Bilden kommer väl komma väldigt långt ner med hd65an?
Kan tyvärr inte kolla med den där kalkylatorn då jag inte har någon dator i narheten utan skriver på min iPhone
Rummet är I övrigt 365 brett och 800 långt samt att en balk går ner 11cm 3m från väggen där duken skall vara.
Någon snäll själ som kan hjälpa mig med detta?
Postad 06 juli 2008 - 10:36
Skall du ha 240 bredd, skall projektorn sitta minst 3.72 - max 4.08 meter från duken. (projektorns lins) (sätt den precis imellan dessa värden)
Det där med offset löser du genom att köpa takfäste från kjell company, 299:-. Väljer du den korta distansen (8cm) får du bilden rätt bra. Annars är det bara ställa in höjd med fästet! du kan tilta, höja sänka med det. Så det är skitenkelt att få in rätt bild! Bara att skruva åt en skruv så blir den "trögflyttad" (så att den stannar i det läget du ställer in den på, annars svajer den runt som en diskolampa i rummet istället.
Ditt rumt var väldigt långt;)
Postad 06 juli 2008 - 18:27
Störde mig en del på RBE i början men jag har vant mig hyffsat efter ett par filmer.
Bildkvalitén är ruskigt bra på IKEA tupplur som jag använder som duk, jag kör HD-filmer genom HTPC:n på 72Hz så panoreringar flyter hur bra som helst.
Om någon är intresserad av foton på nån speciell film så lägger jag gärna upp dom.
Har 2 bilder i mitt galleri om nån är intresserad.
Redigerat av AdrianTepes, 06 juli 2008 - 18:28.
Postad 06 juli 2008 - 23:06
1080p material i 1080p/24p(hz)
eller
1080p material i 720p/72hz
eller
720p material i 720p/72hz
Postad 07 juli 2008 - 00:09
Hur är den på att spela upp låupplöst matrial så som en DVD?
Postad 07 juli 2008 - 02:07
Vad tycker du ser bäst ut då?
1080p material i 1080p/24p(hz)
eller
1080p material i 720p/72hz
eller
720p material i 720p/72hz
Laddade ner 1080p och 720p av Vignette från http://www.apple.com...isney/walle/hd/ och där kunde jag inte så någon skillnad alls, kanske är skillnad om man kör med bättre källa men jag märkte inget.
Tyvärr så vet jag inte om det går att köra 24Hz från datorn, testade custom resolution från ett 8800GT men den ville inte.
Jag är en hårsmån ifrån att beställa denna projektor men jag har en fundering bara.
Fungerar finfint, men alla brister syns mycket tydligare som väntat.
Här är Old Boy som spelas upp av PS3 genom HDMI:
https://www.minhembi...c_id=237034.jpg
Redigerat av AdrianTepes, 07 juli 2008 - 02:18.
Postad 07 juli 2008 - 12:18
Jag är en hårsmån ifrån att beställa denna projektor men jag har en fundering bara.
Om du ser till priset du betalar, kan man inte begära mer. Om du mestadels kommer se på bluray, kommer du självklart se stor skillnad. Men dvd-formatet är helt okej! Beror lite på storlek på bilden, jag kör 100" och gillar DVD-formatet. Absolut inga problem!
TV -> DVD -> Bluray
Tripp-trapp-trull
Bra-bättre-bäst
Bluray är sjukt bra.. DVD är alldeles lagom!
Bara att köpa!
Redigerat av goxie, 07 juli 2008 - 12:21.
Postad 07 juli 2008 - 19:54
Jag har kommit fram till två stycken men jag vet inte riktigt vilken jag ska välja.
Euroscreen Black Grey Light
Euroscreen Blackline
Vad är fördelarna respektive nackdelarna med dessa till denna projektorn.
Postad 07 juli 2008 - 20:06
GreyLight material är tveksamt om jag skulle köpt till denna proj, såvida du inte skall köra jätteliten bild.
Visst, du får lite bättre svärta än med konventionellt vitt material, men du stryper också ljusflödet/intensiteten i 65:an, vilket det visserligen är gott om i den samma.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige
Postad 08 juli 2008 - 08:33
Jag har nu bestämt mig för att införskaffa denna projektor. Nu är bara problemet vad jag ska ha för duk.
Jag har kommit fram till två stycken men jag vet inte riktigt vilken jag ska välja.
Euroscreen Black Grey Light
Euroscreen Blackline
Vad är fördelarna respektive nackdelarna med dessa till denna projektorn.
Om du har möjlighet att använda en vit vägg bör du göra det först, och sen se om du verkligen behöver duk. Min bild är fantastiskt bra direkt på min benvita vägg . Skall fixa lite bilder så småningom.
Jag skall testa med duk, då får det verkligen vara värt de 3-4k man lägger.
Annars finns ju denna för 1099:- (100" - manuell)
http://www.parabol-n...2fc8648eccc50d3
Fanns en automatisk för ett tag sen för 2000kr men den är tydligen borta nu. (sålt bra??!)
Postad 08 juli 2008 - 08:40
Postad 08 juli 2008 - 10:10
Om du har möjlighet att använda en vit vägg bör du göra det först, och sen se om du verkligen behöver duk. Min bild är fantastiskt bra direkt på min benvita vägg .
Håller med till 110%! Jag blev också förbluffad över hur fantastisk bilden blev när jag testade direkt på väggen. Inte en chans att jag lägger 4k på duk när bilden är så bra som den är. Tror inte att jag kommer skaffa duk på ett bra tag iaf.

Redigerat av ElWeed, 08 juli 2008 - 10:11.
Postad 08 juli 2008 - 21:19
Eftersom jag har 2.22 m högt i tak och höjden på bilden blir 135 cm funderar jag på var övre & undre kant hamnar om jag använder Kjells fäste (som ju bygger 8 cm som minst, claes ohlsons byggde 12 cm) ?
Jag kommer nog montera HD65:an 3.9 m från väggen eftersom projjen då är zoomad i mitten (1.04).
Från tak till mitten på optiken borde bli ca 13 cm. (8+5)
Sen var det väl 19% offset av bildhöjden som är 135 cm = 26 cm.
26+13= 39 cm.
Takhöjd 222 cm - 39 cm= 183 cm upp hamnar övre kanten på bilden.
183-135= 48 cm högt hamnar nederkant på bilden.
Detta är väl lite för lågt. Visst är det så att 1/3 av bilden ska vara i ögonhöjd ? Hos mig är ögonhöjd ca 90-100 cm.
hmm, föresten, det kanske blir helt rätt. 1/3 av 135 är ju 45. 45+48=93 cm. Hurra ! eller..
Har jag tänkt rätt ?
Funderar oxå på vad som är bäst: Montera projjen först o justera bygget av ramen.
Eller bygga ramen o sen montera projjen ?
eller gå en knypplings kurs...
Redigerat av figman, 08 juli 2008 - 22:31.
Postad 08 juli 2008 - 23:44
1. Köpa projje och projicera på väggen.
2. Köpa/ göra duk
EDIT: Lagom höjd till nederkanten av bilden är ca 85cm
Redigerat av ElWeed, 08 juli 2008 - 23:46.
Postad 09 juli 2008 - 00:12
Du förstod nog inte frågan. Projje har jag, osv..
Ang höjd till nederkant så behöver du förklara hur du räknat.. Eller har du utgått från hur du har det. Det har ju att göra med soffa-ögonhöjd också. Jag har en låg soffa.
Redigerat av figman, 09 juli 2008 - 00:16.
Postad 09 juli 2008 - 09:05
Köpte en Optoma HD65 igår. Har tyvärr den nedpackad då jag flyttar till hus senare i veckan. Jag har en fråga angående dukar, något som måste inhandlas. Jag kommer inte köra på väggen eller använda tupplur utan hade tänkt mig en schysst prisvärd duk från Kingpin eller Euroscreen. Vilken av dem är bäst? Hur är Multibrackets?
Pris: c:a 4000Kr
Storlek: 90-104' (kommer att sitta c:a 4.5-5 meter från duken)
Ej ramspänd.
Några förslag och tips på vad man skall tänka på?
Tacksam för svar.
Köpte på Elgiganten. Enligt dem (Kalmar) fick jag 2 års lampgaranti eller 2000 timmar.
Redigerat av Unregistered8b64f1e8, 09 juli 2008 - 09:07.
Postad 09 juli 2008 - 09:33
När det gäller dukar så verkar det som det kommit en del dukar med lite bättre material även i de lägre prisklasserna. Fast en del billiga är så sunkiga att du hellre kan köpa en tupplur. Men jag är ingen expert på dukar, än...
Redigerat av figman, 09 juli 2008 - 09:34.
Postad 09 juli 2008 - 10:17
Får man inte en hyfsad duk 4000kr runt 100 tum?När gäller dukar så verkar det som det kommit en del dukar med lite bättre material även i de lägre prisklasserna. Fast en del billiga är så sunkiga att du hellre kan köpa en tupplur. Men jag är ingen expert på dukar, än...
Postad 09 juli 2008 - 10:32
Postad 09 juli 2008 - 13:11
Hej!
Köpte en Optoma HD65 igår. Har tyvärr den nedpackad då jag flyttar till hus senare i veckan. Jag har en fråga angående dukar, något som måste inhandlas. Jag kommer inte köra på väggen eller använda tupplur utan hade tänkt mig en schysst prisvärd duk från Kingpin eller Euroscreen. Vilken av dem är bäst? Hur är Multibrackets?
Ej ramspänd.
Tacksam för svar.
Köpte på Elgiganten. Enligt dem (Kalmar) fick jag 2 års lampgaranti eller 2000 timmar.
Projecta Pro Cinema. Bra, tjocka, pålitliga rulldukar. Väldigt lite krångel med dem!
Postad 09 juli 2008 - 14:24
Har kollat mycket på optoma hd65 nu ett bra tag och blir bara mer och mer intresserad av att köpa en såndan.
Men, hur presterar den i en "vanligt" vardagsrum? går det inte alls att kolla eller? För det är ju ungefär som med plasma , blir det mycket ljus i rummet så ser man mindre bra.
Men den här är ju så pass ljusstark så presterar den bra fast det är lite sol in?
kan nån förklara lite lätt bara hur bra den presterar på dagarna när man tittar!?
Man kollar ju oftas på Tv/film på kvällarna iaf!
Tacksam för svar // Viktor
Redigerat av Unregistereda9162e77, 09 juli 2008 - 14:26.
Postad 09 juli 2008 - 14:36
Men naturligtvis är ju det bästa att du tar dig till en butik, som kan visa lite olika förutsättningar, så att du själv kan se om du tycker det är tillräckligt eller inte.
Tala om var du finns, så kanske jag kan ge någe tips.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige
Postad 09 juli 2008 - 15:32

mvh
Postad 09 juli 2008 - 15:33
är det normalt att man upplever hd-material skarpare på sin 42" plasma jämfört med på hd65an?
det sunda förnuftet säger ju ändå att ju mindre bildstorlek du har, ju skarpare upplever du bilden?
eller är det bara så att jag inte har kalibrerat tillräckligt bra?
jag tänker specifikt på ett avsnitt av planet earth 720p som tappade den där wow-känslan plasma/projje(bortsett från storleken då). kör från datorn med hdmi i båda fallen!
/Jimpa
Postad 09 juli 2008 - 16:00
Hej!
Ej ramspänd.
Tacksam för svar.
Vilket pris fick du betala? Är det internetpriset som gäller?
Postad 09 juli 2008 - 16:07
Jag gav 5995:- men jag fick 800 kr rabatt av säljaren som jag känner, normalpriset är nu höjt. Jag hörde att de köpte in dem för c:a 6200 kr. De tjänar troligtvis mest pengar på kablaget som du troligtvis också köper vid samma tillfälle.Vilket pris fick du betala? Är det internetpriset som gäller?
Postad 09 juli 2008 - 18:27
Är det inte lite väl få ingångar?
hur löser man det på enklaste sätt?
xbox 360 ska kopplas in , dvd , dator och Tv !!!???.
inte så snyggt att dra 25 kablar i taket kanske ? :S
mvh
Postad 09 juli 2008 - 18:33
har ju en hd65a och undrar lite.
är det normalt att man upplever hd-material skarpare på sin 42" plasma jämfört med på hd65an?
det sunda förnuftet säger ju ändå att ju mindre bildstorlek du har, ju skarpare upplever du bilden?
eller är det bara så att jag inte har kalibrerat tillräckligt bra?
jag tänker specifikt på ett avsnitt av planet earth 720p som tappade den där wow-känslan plasma/projje(bortsett från storleken då). kör från datorn med hdmi i båda fallen!
/Jimpa
Ok det här VET jag.
Det är så här att din plasma TV har inbyggda bildförbättring's chip installerat + att den är mindre jämfört med projektor (Projicerings bilden asså...) Optoma har det oxo men den e inte så bra, så det bästa du kan göra är att förbättra bilden från källan istället, i ditt (Och mitt) fall vår kära Dator. Om du nu syftar på X264 Codec eller någon annan så VET jag att
FFDSHOW
tar många olika codec's och jag bara ÄLSKAR den codecen för den ger dig en sån TOTAL frihet till att välja precis vad du vill göra med materialet du spelar upp. Den funkar även ypperligt på DVD o HDDVD o BluRay (Får bara ställa in den på att det är den som decodar...)
Nu utgår jag även från att du använder den Lightaste spelaren i hela universum:
Media Player Classic.
Ok så min inställning för att få GLASKLAR bild är först, typ mellan 10 - 13 Sharpness i inställningar på projectorn.
Det är typ det enda du kan göra från projectorn's sida. Nu är det bara att dra igång FFDSHOW inställningarna och så väljer man en liten flik till höger som heter "Sharpen" och i den fliken väljer man "msharpen" och "High Quality" (Strenght: 90 Treshold: 47). Men nu råkar vi ut för ett litet problem, den kommer även att skärpa "Block's" som kan finnas i vissa videofiler. Så nu klickar vi på fliken "PostProcessing", där inne markerar vi "Presets" och har Processing Strenght på 130% och markerar "mplayer" och "Accurate deblocking".
Nu ... kolla på filmen nu och säg mig hur det ser ut... försiktig bara med "Sharpen" inställningarna annars får du vaxdockor av alla i duken

Hoppas detta hjälpte, för här funkar detta extremt bra på HD Material, Mindre Bra på typ Xvid/Divx och DVD, då råder jag dock att stänga av Postprocessing och Sharpen.
Kram.
PS. Skaffa dom senaste versionerna av FFDSHOW och Media Player Classic, glömmde även att ni måste installera
Haali Media Splitter. Bara o trycka next next hela vägen. Senaste versionen på den oxo såklart...
.DS
Redigerat av Gucci, 09 juli 2008 - 18:42.
Postad 09 juli 2008 - 19:38
Hej !
Är det inte lite väl få ingångar?
hur löser man det på enklaste sätt?
xbox 360 ska kopplas in , dvd , dator och Tv !!!???.
inte så snyggt att dra 25 kablar i taket kanske ? :S
mvh
Köp en switch.
Då blir det bara en kabel till projjen.
Postad 09 juli 2008 - 19:47
ja vad för någon har du nån länk, nån att rekomendera? ? ? ?
mvh
Postad 09 juli 2008 - 23:16
Ok det här VET jag.
Det är så här att din plasma TV har inbyggda bildförbättring's chip installerat + att den är mindre jämfört med projektor (Projicerings bilden asså...) Optoma har det oxo men den e inte så bra, så det bästa du kan göra är att förbättra bilden från källan istället, i ditt (Och mitt) fall vår kära Dator. Om du nu syftar på X264 Codec eller någon annan så VET jag att
FFDSHOW
tar många olika codec's och jag bara ÄLSKAR den codecen för den ger dig en sån TOTAL frihet till att välja precis vad du vill göra med materialet du spelar upp. Den funkar även ypperligt på DVD o HDDVD o BluRay (Får bara ställa in den på att det är den som decodar...)
Nu utgår jag även från att du använder den Lightaste spelaren i hela universum:
Media Player Classic.
Ok så min inställning för att få GLASKLAR bild är först, typ mellan 10 - 13 Sharpness i inställningar på projectorn.
Det är typ det enda du kan göra från projectorn's sida. Nu är det bara att dra igång FFDSHOW inställningarna och så väljer man en liten flik till höger som heter "Sharpen" och i den fliken väljer man "msharpen" och "High Quality" (Strenght: 90 Treshold: 47). Men nu råkar vi ut för ett litet problem, den kommer även att skärpa "Block's" som kan finnas i vissa videofiler. Så nu klickar vi på fliken "PostProcessing", där inne markerar vi "Presets" och har Processing Strenght på 130% och markerar "mplayer" och "Accurate deblocking".
Nu ... kolla på filmen nu och säg mig hur det ser ut... försiktig bara med "Sharpen" inställningarna annars får du vaxdockor av alla i duken
Hoppas detta hjälpte, för här funkar detta extremt bra på HD Material, Mindre Bra på typ Xvid/Divx och DVD, då råder jag dock att stänga av Postprocessing och Sharpen.
Kram.
PS. Skaffa dom senaste versionerna av FFDSHOW och Media Player Classic, glömmde även att ni måste installera
Haali Media Splitter. Bara o trycka next next hela vägen. Senaste versionen på den oxo såklart...
.DS
Ok, jo jag syftar på x264 och jag kör via MPC! Dock använder jag inte FFDSHOW, min dator suckar med den codecen. Kör AVC.
Postad 09 juli 2008 - 23:51
Det närmaste man kommer bättre än AVC men fortfarande sämre än ffdshow är möjligtvis PowerDVD 8 Ultra (Det du får göra då är ställa in MPC att blocka alla andra codecs men att lägga förtur på deras h.264 codec...) sen så funkar inte alla x264 på det sättet dock.
Jag tycker det e lite triixxigt med x264 överhuvudtaget men kvaliten man får ut från det e ju helt underbart. Så nära source du kan komma... Det e 100 ggr bättre än vad Xvid/DivX var för DVD...
Thus--- Im a real x264 FAN

Postad 10 juli 2008 - 00:17
Postad 10 juli 2008 - 17:12
Redigerat av pettat, 10 juli 2008 - 17:12.
Postad 11 juli 2008 - 19:30
Det känns som att man kan få vänta i evigheter ...hur kan de komma sig att det tar sådan tid? är den slut hos leverantören?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar