* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 mån sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 12 juli 2008 - 09:51

Postad 12 juli 2008 - 17:43
Jag tänkte: "Vad f-n, är det ngt fel på projektorn eller är projektorn inte bättre på DVD?"
Men det är filmen som är otroligt grynig, som tur var! Det ser riktigt bra ut efter en första grov kalibrering även om jag bara har en Tupplur än så länge. Dvs om man tittar på en DVD med normal bild.
Men nu har vardagsrummet målats om, så snart blir det en riktig duk, kan ju bara bli bättre. Speciellt svärtan tror jag blir några steg vassare vid byte till ngt som är menat att användas som projektorduk.
Edit: 5990:- på hifiklubben.se nu igen.
Redigerat av t93pan, 12 juli 2008 - 17:43.
Postad 12 juli 2008 - 23:00
Ett tips är att inte göra som jag gjorde, dra på filmen 300 det första man gör...
Jag tänkte: "Vad f-n, är det ngt fel på projektorn eller är projektorn inte bättre på DVD?"
Men det är filmen som är otroligt grynig, som tur var! Det ser riktigt bra ut efter en första grov kalibrering även om jag bara har en Tupplur än så länge. Dvs om man tittar på en DVD med normal bild.
Men nu har vardagsrummet målats om, så snart blir det en riktig duk, kan ju bara bli bättre. Speciellt svärtan tror jag blir några steg vassare vid byte till ngt som är menat att användas som projektorduk.
Edit: 5990:- på hifiklubben.se nu igen.
Bwahahaha 300 ÄR typ 300% Film Grain

Nä bäst e det nog att kolla nått på HD för då spelar den här projektorn sin typ av material, så sjukt klockren när det handlar om HD och Konsoll Spelande ( X360 o PS3). Om inte den hade haft linsmaterial, hade det hålet fått sig en rejäl dos kärlek... groooose... Good Fight, Good Night.

Postad 13 juli 2008 - 20:28
Postad 14 juli 2008 - 21:43
Postad 15 juli 2008 - 12:14
Vet fler som gjort det här också. Det som behövs är M3-skruvar för att få fast det i projektorn. Och eventuellt ngn typ av bricka eller mutter till dessa.
Postad 15 juli 2008 - 19:59
Är ny i forumet och beställde i förra veckan en Optoma HD65 samt en Euroscreen Diplomat (104") rullduk. Jag har räknat och måttat och mätt och kommer fram till samma sak. Jag måste ha världens j-a tur med vinklar och mått... ELLER så tänker jag fel. Efter att ha läst igenom hela den här tråden så vet jag att det finns massor med kunskap hos forumfolket och tänkte mest försöka få en konfirmation på att jag tänkt rätt.
Här nedan är en bild på grundförutsättningarna. Jag har tänkt sätta upp duken framför fönstret, för att samtidigt ha den som mörläggning. Duken kommer visserligen att sitta cirka 10-15cm ut från kortväggen (framför gardinen), men jag tror ändå att det kommer att bli tillräckligt mörkt för HD65:an. Vad jag förstår är ljusstyrkan något utöver det vanliga?

Här nedan ser ni en ritad bild på hur jag har tänkt att allt ska se ut och sitta. Måtten är riktiga mått (givetvis) tagna från rummet. Fönstersektionen är EXAKT 230cm x 129cm (vilket också råkar vara den EXAKTA storleken på dukens projicerbara yta!). Sen bygger ju duken 5cm åt höger, vänster och nedåt i svart ram, men det är sekundärt. Det är EXAKT 33cm från taket till fönstersektionens överkant. Det är även EXAKT 33cm från tak till bildytans överkant. Om man då betänker att offset är 25cm och Kjell & co fäste för 299kr bygger 8cm, så borde bildens överkant börja på... just det, 33cm. Så lämpligt.

Till sist följer en liten uträkning som jag gjorde på den här sidan.

Nu till slutklämmen.. har jag verkligen haft sån tur att jag tänkt rätt eller finns det brister i mitt resonemang? Ska jag tillbaka till ritbordet, eller kan jag lugnt luta mig tillbaka och invänta samtal från HIFI-klubben att prylarna har kommit?
Tack på förhand!
/bromolla
Postad 15 juli 2008 - 20:27
Du kommer aldrig lyckas med allt in i minsta milimeter. Men det verkar ju som du har klurat ut allt på pappret iallafall?! Sedan tycker jag inte att det gör så mycket om man behöver tilta projen en aning om så skulle behövas.
Viktigast tycker jag nog är att dukprojiceringen hamnar i mitten av projektorns zoom. Om du tex vill ha 2 m bild kanske projektorn kan göra detta mellan 3,8-4,20 m avstånd (jag drog till med en siffra). Placera då projektorn på 4 m, så du har lite sömsmån åt båda hållen.
Redigerat av snutstrut, 15 juli 2008 - 20:28.
Postad 15 juli 2008 - 20:43
Leias ansiktsuttryck påminner kraftigt om min frus när jag sa att jag hade köpt "bioleksaker" för 13000kr. Haha.
Postad 15 juli 2008 - 22:21

Förresten: fästet blir längre än 8 cm. Det är bara själva "röret" som är 8 cm. Efter att du satt på armarna kommer projektorns lins hamna längre ned. Det är linsens centrum du ska utgå ifrån i alla beräkningar.
Redigerat av snutstrut, 15 juli 2008 - 22:25.
Postad 15 juli 2008 - 22:25

Postad 16 juli 2008 - 00:50
Förresten: fästet blir längre än 8 cm. Det är bara själva "röret" som är 8 cm. Efter att du satt på armarna kommer projektorns lins hamna längre ned. Det är linsens centrum du ska utgå ifrån i alla beräkningar.
Hmm, vad är måttet från tak till linsens origo med det fästet då? Har du koll på det? Eller någon annan som vet?
Postad 16 juli 2008 - 08:07
Postad 16 juli 2008 - 08:27
Postad 16 juli 2008 - 11:12
Köp inte det billiga fästet på Kjelle iaf, har hört att det kan regna projjar då.
Jaså? Jag fattade det som att väldigt många var nöjda med det fästet? Är det för klent eller vad är problemet? HD65:an väger ju bara 2kg knappt.
Postad 16 juli 2008 - 11:38
Postad 16 juli 2008 - 11:50
Är nog snarare så att folk inte har borrat och skruvat ordentligt, än att det är fästets fel.
Jag anar det också. Annars får Kjell.com ta ansvar för sina prylar och ersätta eventuella skador.

Postad 16 juli 2008 - 21:50
Postad 16 juli 2008 - 22:50
Jag har en sånn men den känns ju riktigt stabil faktiskt... fattar inte hur dom borrar ifall den har ramlat för någon :/
Behöver man verkligen borra alls? Jag tänkte bara dra skruvarna rakt upp i takskivorna. Det kanske är en dålig idé? Kanske sällar jag mig då efter ett tag till skaran som har en HD65 som gick i golvet utan fallskärm?

Så här ser taket ut för övrigt:

Postad 17 juli 2008 - 08:44
Redigerat av snutstrut, 17 juli 2008 - 08:48.
Postad 17 juli 2008 - 10:56
Gipsplattor? Då ska du använda antingen Molly-plugg eller gipsplugg. Annars blir det osäkert. Det finns massa andra trådar ang sånt.
Ja, det får väl bli borra och plugga då. Funkar det att sätta metallexpander? Sitter inte hålen i takfästet lite för tätt för det?
Postad 18 juli 2008 - 06:40
Redigerat av pettat, 18 juli 2008 - 06:40.
Postad 18 juli 2008 - 08:04
Ja, det får väl bli borra och plugga då. Funkar det att sätta metallexpander? Sitter inte hålen i takfästet lite för tätt för det?
Jag tog gipsankare, då vet man iaf att det sitter som berget.
Postad 18 juli 2008 - 09:32
Jag tog gipsankare, då vet man iaf att det sitter som berget.
Ja, det ser ju onekligt smidigare ut än att borra och sätta expander. Hur många fästpunkter har fästet i tak?
Postad 20 juli 2008 - 10:46
Postad 20 juli 2008 - 18:29
1. Funkar detta fäste http://www.clasohlso...spx?id=19246360 ??
2. Har ungefär 3.1 meter från projje till duk, funkar en 90" då?
Postad 20 juli 2008 - 20:31
Vet inte om du menar att det sittavståndet><duk är lämpligt, eller om din fråga mer gäller om det de facto är möjligt rent projiceringsbart.2. Har ungefär 3.1 meter från projje till duk, funkar en 90" då?
Det senare kan jag dock svara på: på 3.1 meter lins><duk, ger HD65 en bildbredd på 182 (82") - 200 (90") cm.
Så 90" funkar, men det är på gränsen.
På 3.1 m lins><duk, så hade jag valt en duk på 190 cm, eller försökt komma runt 325 cm lins><duk, för att uppnå 90".
/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige
Postad 21 juli 2008 - 11:51
Ok, menade projiceringsmöjligheten. Får sätta projjen på bakväggen då.Vet inte om du menar att det sittavståndet><duk är lämpligt, eller om din fråga mer gäller om det de facto är möjligt rent projiceringsbart.
Det senare kan jag dock svara på: på 3.1 meter lins><duk, ger HD65 en bildbredd på 182 (82") - 200 (90") cm.
Så 90" funkar, men det är på gränsen.
På 3.1 m lins><duk, så hade jag valt en duk på 190 cm, eller försökt komma runt 325 cm lins><duk, för att uppnå 90".
/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Och då behövs ju inte fästet heller

Snabb fråga igen, mellan vilka avstånd kan jag köra 90"??
Redigerat av Unregistered710b3906, 21 juli 2008 - 11:55.
Postad 21 juli 2008 - 14:16
Ok, menade projiceringsmöjligheten. Får sätta projjen på bakväggen då.
Och då behövs ju inte fästet heller?
Snabb fråga igen, mellan vilka avstånd kan jag köra 90"??
gå in på optomas hemsida.
Postad 21 juli 2008 - 14:19
/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Postad 23 juli 2008 - 16:35
Jag har en HD65 som jag monterat upp med det fästat och det fungerar, men det var inte helt enkelt. Fästets fyra armar verkar vara dimensionerat för lite större projektorer med större distans mellan fästpunkterna. Det jag gjorde för att få projektorn centrerat under fästet var att dels montera bort en av de fyra armarna och sedan vända på en av de justerbara armarna så att den blir riktat "inåt" istället för utåt. Sågade av en av de extra-armarna som följde med för att få det perfekt. Lite svårt att förklara i ord, men om intresse finns kan jag försöka fixa en bild på det hela.Hade tänkt att skaffa mig ett litet "budget projector" paket med en HD65 och en halv billig duk, och har 2 frågor.
1. Funkar detta fäste http://www.clasohlso...spx?id=19246360 ??
Postad 23 juli 2008 - 17:05
Nån som kan begripa varför?
Postad 23 juli 2008 - 17:37
Postad 23 juli 2008 - 22:22
Vad kan det vara?
Postad 23 juli 2008 - 23:48
AVC kompromissar väldigt mycket med kvaliteten för att kunna spela upp all HD Material på "Mindre Bra" Datorer...
Det närmaste man kommer bättre än AVC men fortfarande sämre än ffdshow är möjligtvis PowerDVD 8 Ultra (Det du får göra då är ställa in MPC att blocka alla andra codecs men att lägga förtur på deras h.264 codec...) sen så funkar inte alla x264 på det sättet dock.
Jag tycker det e lite triixxigt med x264 överhuvudtaget men kvaliten man får ut från det e ju helt underbart. Så nära source du kan komma... Det e 100 ggr bättre än vad Xvid/DivX var för DVD...
Thus--- Im a real x264 FAN
Fr.om CoreAVC 1.6 ser jag ingen skillnad alls mot ffdshow i bildkvalitet. Däremot fixar ju CoreAVC fler kärnor vilket gör att det blir mycket lugnare för CPU'n.
Postad 24 juli 2008 - 07:09
Aldrig hört talas om det på HD65:an.någon annan än jag som upplever att det är linjer i bilden på denna projje, typ sneda linjer?
Vad kan det vara?
Vad kör du för signal/källa in?
Har du provat att byta?
Samma sak?
/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Postad 24 juli 2008 - 09:31
Aldrig hört talas om det på HD65:an.
Vad kör du för signal/källa in?
Har du provat att byta?
Samma sak?
/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Jag kör supra HDMI via en Onkyo 875 förstärkare plus en cypress splitter.Har provat att skita i splittern men det spelar ingen roll. Har dock inte provat att byta sladden till projektorn. Det är ju lite omständigt.
Tips på grejer att prova innan man reklamerar?
Postad 24 juli 2008 - 15:00
har ca 3,5 meter från vägg till vägg och en duk på 88" och vill ha underkant på bilden ungefär 60 - 70 cm upp från golvet. Hur e jag tvugen att placera den då :/
Postad 24 juli 2008 - 15:12
Om du byter din källa då (DVD antar jag) till en annan, samma fel?Jag kör supra HDMI via en Onkyo 875 förstärkare plus en cypress splitter.Har provat att skita i splittern men det spelar ingen roll. Har dock inte provat att byta sladden till projektorn. Det är ju lite omständigt.
Tips på grejer att prova innan man reklamerar?
Samma fel på andra bildkällor, t ex dator, digitalbox, etc.?
/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Postad 24 juli 2008 - 15:26
88" uppnår du på 3.02 - 3.31 m duk><lins.funderar på att byta upp mej från en Z3a till hd65an...
har ca 3,5 meter från vägg till vägg och en duk på 88" och vill ha underkant på bilden ungefär 60 - 70 cm upp från golvet. Hur e jag tvugen att placera den då :/
Rättvänd, och med linsen vinkelrät mot duken, så hamnar din nederkant cirka 21 cm ovanför mitten på linsen, och följaktligen 21 cm nedanför i upp- och nervänt läge.
Sedan får du själv hitta brytpunkten var det är rätt att ha projektorn upp och ner, eller rättvänd, och ta hänsyn till ev. vinkling för att kompensera för offset, strålgång, etc. Se bild nedan.
Så om man t ex vet att nederkanten på din duk hamnar 60-70 cm från golvet, så skulle optimalt sett mitten på din lins behövt hamna på 39-49 cm från golv rättvänd, eller upp och nervänd cirka 191-201 cm från golvet (säger från golvet, då scenariot ovan inte anger din takhöjd), för att nederkanten skall hamna 60-70 cm från golv.
/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Bifogad fil(er)
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 24 juli 2008 - 15:27.
Postad 24 juli 2008 - 15:48
vill ju helst ha den på en hylla. det är inget problem att lägga den upponer?
Postad 24 juli 2008 - 16:52
Bilder skulle vara intressant för att se hur du löste det hela. Fästet finns också avsevärt billigare på dustinhome.se.Jag har en HD65 som jag monterat upp med det fästat och det fungerar, men det var inte helt enkelt. Fästets fyra armar verkar vara dimensionerat för lite större projektorer med större distans mellan fästpunkterna. Det jag gjorde för att få projektorn centrerat under fästet var att dels montera bort en av de fyra armarna och sedan vända på en av de justerbara armarna så att den blir riktat "inåt" istället för utåt. Sågade av en av de extra-armarna som följde med för att få det perfekt. Lite svårt att förklara i ord, men om intresse finns kan jag försöka fixa en bild på det hela.
Postad 24 juli 2008 - 16:58
lyssande svar =)
vill ju helst ha den på en hylla. det är inget problem att lägga den upponer?
Värdelöst att lägga projen uppochner även om det inte skadar den. Det kommer du få erfara...
För att få en stabil installation bör man fixera projektorn, lämpligast med ett takfäste (som i.of. kan monteras under en hylla).
Postad 24 juli 2008 - 17:21
Nejdå, men som nobba skriver, så kan det vara svårt med stabilitet och fixering.det är inget problem att lägga den upponer?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Postad 24 juli 2008 - 17:29
blir till att fixera den på nått bra sätt.
verkar ju funkar med en instruktions bok som här ovan

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar