Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer G9, tekniska frågor

1269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 17 maj 2010 - 22:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jag har svårt att släppa det där med gamman. ...

Får se om jag får lite extra nerd-tid då jag grejjar. Känner inte personen ifråga så jag vet inte hur mkt man kan sitta och leka... :P

Förresten, ps3:an är inte den känd för att vara lite ljus i bilden i sig själv? Pion är väl iofs känd för att vara lite mörk (det här med brightness +1)...

PS3:an är känd för att lägga ut nivåerna rätt, om en annan spelare är mörkare så är det den spelaren som är fel.

Ja, du har nog rätt. Men det finns väl grader i ****t? ;)

:D

Ja, framför allt har jag någon skum lust att förstå hur den fungerar. Jag kan nog leva med att färgerna är lite, lite fel. Men att inte riktigt förstå hur skärmen fungerar (och i viss mån hur pioneerteknikerna tänkt) känns otroligt jobbigt... :)

En sak är säker, de tänker inte alltid på bästa bildkvalité....

Ja, ok. Har du någon aning om såna saker som gamut och gråskala även de skiljer sig mycket mellan de olika lägena när man kalibrerar på g9?

Ja det skiljer en jäkla massa i gråskalan mellan Film och User t.ex. Dvs "Manual" ser helt olika ut men det har du säkert redan sätt.

När det gäller gamut så tror jag bara det finns två olika så att säga. Ev att man i olika lägen jobbar med lite olika färgintensitet men jag tror inte det.

Ok, tack. Jag har oxå upptäckt att movieläget känns lite mjukare än user/standard.

Mmm

Jag tror i såna fall att det är det senare som gäller. Jag kan inte se någonsomhelst skillnad mellan standard och advance när jag använder ps3:an. I praktiken borde det alltså inte spela någon roll vad man väljer om man kollar på blu-ray från ps3? Men varför kunde man inte använda standard på g8?

Om du inte ser nån skillnad i 24 Hz hanteringen bör det inte spela nån roll när du matar den med 1080p24 nej. Skulle du ha nån BD med 1080i material kan ev Advance spåra ur lite.

Den visar inte 24 Hz på rätt sätt i G8:an.

Det är bara när jag kollar på digital-tv med scart som jag märker något dåligt med pure cinema påslaget. Blir jättataggigt och intelacat ibland när saker rör sig om jag inte stänger av pure cinema. Varför blir det så?

Det beror på att i Pure Cinema Standard (och Advanced) försöker Pion hitta två halvbilder, fields, som hör samman för att sedan slå ihop dem till en helbild, frame. Det är helt rätt om materialet är sk filmbaserat, eller mer exakt progressivt material i 25 Hz. Sådant materal består från början av 25 helbilder/frames. Ut från dekodern kommer dock detta material ut som 50 halvbilder/fields. Pion kommer alltså försöka återskapa bilden såsom den var från början med maximal upplösning.

Kruxet är dock att Pion är rätt halvkass på att hitta vilka fields som hör samman (vilket gör att film inte alltid får full upplösning vilket främst leder till onödigt jaggies(kantigheter och flimmer) och än värre, den slår samman fields som inte hör samman. Det kommer leda till ett "interlaceat" utseende ("combing" är det rätta ordet).

Metoden att slå ihop fields funkar bara på film, är materialet sk videobaserat, dvs material som från början är 50 halvbbilder/fields, så är det helt fel metod (annat än i stillastående delar av bilden). Och det är det som Pion gör ibland, använder fel metod och vips så får man combing. I Off försöker den inte leta efter filmbaserat material så där uppstår inte det problemet (men Off ger å andra sidan aldrig optimal film-bild, se nedan).

Uppkommer problemet främst i subtitels så kan det hjälpa att sätta "Text Optimizer" till On, då kan man slippa combing i texterna.

Går det att fixa med ip-modesen kanske?

Kanske men tror inte det, har den väl fått för sig att det är filmmaterial kommer den nog comba ändå. Beror lite på hur den funkar... Får man combing när man kör Off kan ip-modsen säkert hjälpa dock.
Hmm, måste kolla lite...får återkomma. ;)

Om man nu vinner något överhuvudtaget att använda pure cinema med en 576i-signal?

Ja! Kör du Off så kommer du, alltid, vara garanterad att få halverad upplösning i rörliga delar av bilden. Ofta ser det inte fullt så illa ut som det gör om samma sak händer på DVD eftersom digital-tv ofta är mer filtrerat och därmed mer suddigt varför förlusten i upplösning inte är lika allvarlig.

Postad 18 maj 2010 - 22:40

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Får se om jag får lite extra nerd-tid då jag grejjar. Känner inte personen ifråga så jag vet inte hur mkt man kan sitta och leka... :)

Jag förstår. Och hoppas :)

Snälla, försök åtminstone få reda reda på vilka dessa gammor är:

Postad bild
Gamma tracking in [Movie] mode

Postad bild
Gamma tracking in [User] mode

PS3:an är känd för att lägga ut nivåerna rätt, om en annan spelare är mörkare så är det den spelaren som är fel.

Ok, då så. Låter bra. Kanske bara är något sånt där jämförande test jag har i bakhuvudet.

En sak är säker, de tänker inte alltid på bästa bildkvalité....

Nej, och pioneers plasmor var väl redan lite för bra - så att teveavdelningen gick i konkurs. Det är tufft att vara för bra för den här världen.

Ja det skiljer en jäkla massa i gråskalan mellan Film och User t.ex. Dvs "Manual" ser helt olika ut men det har du säkert redan sätt.

När det gäller gamut så tror jag bara det finns två olika så att säga. Ev att man i olika lägen jobbar med lite olika färgintensitet men jag tror inte det.

Har märkt det där med manual. Jag tänkte mer om det brukar skilja något om man ställer färgtemperaturen i två olika lägen till exempelvis "Low"? Angående det där med färgintensitet så har jag för mig jag märkt att det är ganska stor skillnad mellan olika lägen på pio g9. Säkert samma gamut, men vill minnas att jag fann att att intensiteten skiljde rejält mellan movie och user eller standard (kommer inte ihåg vilket jag jämförde med). Jag minns att om jag valde färgutrymme 2 så blev det ingen skillnad mellan intensiteten i de olika lägena, men om jag däremot skiftade till färgutrymme 1 så blev intensiteten betydligt högre i user eller standard (vet inte om det gällde båda) när man drog upp färgreglaget än vad det blev i movieläget. Kändes som helt olika skalor.

Den visar inte 24 Hz på rätt sätt i G8:an.

Vad var det som skilde? Hade teknikerna tabbat sig eller var det olika för att de avsåg att det skulle vara det?

Det beror på att i Pure Cinema Standard (och Advanced) försöker Pion hitta två halvbilder, fields, som hör samman för att sedan slå ihop dem till en helbild, frame. Det är helt rätt om materialet är sk filmbaserat, eller mer exakt progressivt material i 25 Hz. Sådant materal består från början av 25 helbilder/frames. Ut från dekodern kommer dock detta material ut som 50 halvbilder/fields. Pion kommer alltså försöka återskapa bilden såsom den var från början med maximal upplösning.

Kruxet är dock att Pion är rätt halvkass på att hitta vilka fields som hör samman (vilket gör att film inte alltid får full upplösning vilket främst leder till onödigt jaggies(kantigheter och flimmer) och än värre, den slår samman fields som inte hör samman. Det kommer leda till ett "interlaceat" utseende ("combing" är det rätta ordet).

Metoden att slå ihop fields funkar bara på film, är materialet sk videobaserat, dvs material som från början är 50 halvbbilder/fields, så är det helt fel metod (annat än i stillastående delar av bilden). Och det är det som Pion gör ibland, använder fel metod och vips så får man combing. I Off försöker den inte leta efter filmbaserat material så där uppstår inte det problemet (men Off ger å andra sidan aldrig optimal film-bild, se nedan).

Uppkommer problemet främst i subtitels så kan det hjälpa att sätta "Text Optimizer" till On, då kan man slippa combing i texterna.

För mig är pure cinema helt oanvändbart tillsammans med min digitaltv, oftast. Om det bara gäller videobaserat material eller både film- och videdobaserat material i digitaltvform vet jag inte. Vad brukar sändas som vad? Hur det är med dvd vet jag heller inte. Är pio ganska ensam om att försöka återskapa filmrutor som de var från början eller är de bara sämre på det än andra tillverkare?

Kanske men tror inte det, har den väl fått för sig att det är filmmaterial kommer den nog comba ändå. Beror lite på hur den funkar... Får man combing när man kör Off kan ip-modsen säkert hjälpa dock.
Hmm, måste kolla lite...får återkomma. :)

Ganska intressant det här. Men hur kan ett chip avgöra om det är fimlbaserat eller videobaserat material? Innebär videobaserat material att två interlacade bildrutor skiljer sig från varandra (ligger efter varandra i tid) medan filmbaserat material ritas upp i två etappar, dvs att bildrutorna kommer i par om du förstår vad jag menar, eller hur avgör teven vilket som är vad?

Ja! Kör du Off så kommer du, alltid, vara garanterad att få halverad upplösning i rörliga delar av bilden. Ofta ser det inte fullt så illa ut som det gör om samma sak händer på DVD eftersom digital-tv ofta är mer filtrerat och därmed mer suddigt varför förlusten i upplösning inte är lika allvarlig.

Tja, det är i alla fall att föredra framför combingen. Får dock aldrig någon combing när jag skickar bilden från dvd-spelaren eller popcornen, men jag antar att det beror att dessa då sköter uppskalningen och deinterlacingen.

Jag funderar på att skaffa en ny receiver och då slå till på en som har riktigt bra uppskalning för att komma förbi några av pions största defekter. Förutom combingen så stör jag mig dessutom på att det inte går att stänga av overscan om man inte skickar en 1080-signal. Har du kanske någon uppfattning av vad som gäller här? Finns ju chip från faroudja, abt, hqv etc... Vad är bättre och vad är sämre än det som sitter i Pion? Är förresten uppskalningschippet som används i pio något egentillverkat eller någon variant av de vanliga (typ någon av de ovan nämnda)?

Redigerat av mannealm, 18 maj 2010 - 22:48.

Postad 19 maj 2010 - 19:31

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Dessutom rätt kraftig stair-stepping på t ex fotbollsplans-linjer...

Den frågan hänger jag också på.

Tror att jag tidigare hittade hur ställa in detta, men kommer inte ihåg hur.

Postad 20 maj 2010 - 05:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Den frågan hänger jag också på.

Tror att jag tidigare hittade hur ställa in detta, men kommer inte ihåg hur.

Det måste vara tevesändningen.

Postad 20 maj 2010 - 07:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

jag får ganska tydlig posterisering (heter det så) med min 5090 med SD-TV - felinställd TV? M a o tydliga bandningar i mörka partier.

Det nödvändiga Drive Mode 2 pajjar bilden på en rad områden (även om G9 är bättre än G8) så det kan delvis bero på tv:n men överlag misstänker jag problem i materialet och eventuellt att du har Brightenss Och/eller Contrast för högt.

Dessutom rätt kraftig stair-stepping på t ex fotbollsplans-linjer...

Fotbollsändingar har i regel usel upplösning (bitrate krävande pga mkt röreserlser kombinerat med att signalen är interlace är ingen bra kombination - det är omöjligt att få bra bild här) så jag är rätt säker på att det är brister i materialet du ser här.

Postad 20 maj 2010 - 07:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Snälla, försök åtminstone få reda reda på vilka dessa gammor är:

Oki, ska spara mätningarna den här gången. :)

Har märkt det där med manual. Jag tänkte mer om det brukar skilja något om man ställer färgtemperaturen i två olika lägen till exempelvis "Low"?

Vet i fasen, använder aldrig nått annat än Manual. :)

Vad var det som skilde? Hade teknikerna tabbat sig eller var det olika för att de avsåg att det skulle vara det?

Det som skiljer är att Standard tillför judder som inte finns i Advanced. Off i sin tur flimmrar som tusan.
Ja det var nog en tabbe, i G8 ändrar Pure Cinema mkt mer än vad man skulle vilja (borde bara vara en inställning för deinterlacern men det är mkt mer än så).

För mig är pure cinema helt oanvändbart tillsammans med min digitaltv, oftast.

Kör du med den interna tunern alltså?

Om det bara gäller videobaserat material eller både film- och videdobaserat material i digitaltvform vet jag inte. Vad brukar sändas som vad? Hur det är med dvd vet jag heller inte.

Är pio ganska ensam om att försöka återskapa filmrutor som de var från början eller är de bara sämre på det än andra tillverkare?

Näe det är numera ganska vanligt att displayer har sk inverse telecine med 2:2 pulldown detection som det mer korrekt heter. Flera modeller gör det bättre än Pioneer.

Panasonic däremot försöker inte ens, ingen 2:2 pulldown detection alls (däremot har deras US modeller 3:2 pulldown detection, för att identifiera film i 60i signaler). Faroudja "uppfann" pulldown detection runt 1989...21 år senare har ännu inte Panasonic riktigt hängt med i matchen. :)

Ganska intressant det här. Men hur kan ett chip avgöra om det är fimlbaserat eller videobaserat material?

För filmbaserad 60i är det ganska enkelt. Detta eftersom man kan söka efter det 3-2 mönster som finns (dvs att ett field repeteras 3 ggr, medans ett annat field bara repeteras 2 ggr).
För filmbaserad 50i är det svårare eftersom det inte finns nått "ojämt" 3-2 mönster att haka på så att säga.

Vet inte exakt hur det går till men det måste väl vara via nån slags analys av resp fields ja. Vad jag har sett på Pio och även andra deinterlacers är att så länge detaljnivån är relativt låg så klarar deinterlacern att identifiera materialet som film. Men ökar detaljnivån så spunkar deinterlacern ur och så tar den det säkra före det osäkra och tolkar signalen som video istället (vilket alltså medför dropp i upplösning i röresler).

Har en testskiva för detta där detaljnivån ökar i 3 steg, Pion klarar bara första steget och får "fail" på de två nästkommande mer detaljerade testerna.

Innebär videobaserat material att två interlacade bildrutor skiljer sig från varandra (ligger efter varandra i tid) medan filmbaserat material ritas upp i två etappar, dvs att bildrutorna kommer i par om du förstår vad jag menar, eller hur avgör teven vilket som är vad?

Precis. Videobaserat innebär att två fields inte hör ihop, de är tidsmässigt förskjutna från varandra, därför det inte går att slå ihop den om det är rörelser i bilden.
Filmbaserat innebär att två fields härstammar från en frame, därför de går att slå ihop. Film har alltså högre upplösning än video (men i gengälld halva frameraten).

Ett annat, egentligen bättre, sätt att säga är att film är material som härstammar från en progressiv källa, video är material som härstammar från en interlace källa. Just därför kommer film ge högre upplösning (om pulldown detection sköts rätt).

Tja, det är i alla fall att föredra framför combingen. Får dock aldrig någon combing när jag skickar bilden från dvd-spelaren eller popcornen, men jag antar att det beror att dessa då sköter uppskalningen och deinterlacingen.

Japp.

Jag funderar på att skaffa en ny receiver och då slå till på en som har riktigt bra uppskalning för att komma förbi några av pions största defekter. Förutom combingen så stör jag mig dessutom på att det inte går att stänga av overscan om man inte skickar en 1080-signal. Har du kanske någon uppfattning av vad som gäller här? Finns ju chip från faroudja, abt, hqv etc... Vad är bättre och vad är sämre än det som sitter i Pion? Är förresten uppskalningschippet som används i pio något egentillverkat eller någon variant av de vanliga (typ någon av de ovan nämnda)?

Pio kör med nått eget i sin tv-apparater.
Min erfarenhet är att chippet i sig inte spelar så stor roll som man kanske vill tro, det är snarare implemenationen som sådan (dvs mjukvaran "runt om") som åndå till slut fäller avgörandet. Så det är vanskligt att rekommendera ett visst chip.

Kommer förövrigt vara rätt mkt offline framöver, så räkna inte med nått snabbt svar. :(

Redigerat av pacman, 20 maj 2010 - 07:57.

Postad 20 maj 2010 - 10:29

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Tack för svar!

Har Drive Mode 2 och lågt inställd kontrast och brightness (utifrån kända rek.) men det kanske är som med fotbollplanslinjerna - även om Kuro är kanon-TV kan de inte trolla med kasst material. Har mycket sällan problem med DVD/BD :)

Postad 20 maj 2010 - 10:43

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Nej med BD och DVD(Drive Mode 1) så är det inga problem. Men med Drive Mode 2 däremot så visar sig
tyvärr inte Kuron från sin bästa sida.

Postad 20 maj 2010 - 19:47

sensei
  • sensei
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Hej ledsen att jag kommer med en enkel fråga men vilket pixelformat skall jag köra för bästa möjliga bild när jag fritt får välja på min HTPC? Har KRP-500A.

Postad 20 maj 2010 - 20:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Hej ledsen att jag kommer med en enkel fråga men vilket pixelformat skall jag köra för bästa möjliga bild när jag fritt får välja på min HTPC? Har KRP-500A.

Jag är inte riktigt med på vad pixelformat är. Men jag tycker du ska prova "dot per dot".

Postad 20 maj 2010 - 21:21

sensei
  • sensei
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Jag är inte riktigt med på vad pixelformat är. Men jag tycker du ska prova "dot per dot".

Ahh, jag var lite otydlig. Det jag undrar är huruvida det är RGB, RGB full eller de två ybcb (eller vad det nu heter..) som gäller?

Postad 20 maj 2010 - 21:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Ahh, jag var lite otydlig. Det jag undrar är huruvida det är RGB, RGB full eller de två ybcb (eller vad det nu heter..) som gäller?

När det gäller HTPC är jag inte den rätte att svara. Från min PS3 kör jag RGB-limited i alla fall. Vi får hoppas att någon som har huvudet på skaft svarar dig... :)

Postad 21 maj 2010 - 11:03

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Oki, ska spara mätningarna den här gången. :)

Gott. Det här med gamman plågar mig verkligen. :D

Om du har tid och orkar får du även gärna förska lägga märke till om färgmättnaden och intensiteten varierar mellan movie och user/standard (tror att dessa funkar likadant) när man använder färgutrymme 2. Om man använder färgutrymme 1 så är det stor skillnad. Tänker att user/standard kanske till och med är mer korrekt i grundinställningen än vad movie är, att intensiteten i standard kanske blir nästintill korrekt utan att man behöver höja 3 snäpp på colourreglaget. Om man använder färgutrymme 1 så ser man enkelt med blotta ögat att skillnaden i intensitet mellan de olika lägena är mycket större än så.

Vet i fasen, använder aldrig nått annat än Manual. :D

Nej, det är klart:)

Jag antog innan att det borde vara samma temp om man väljer low oavsett läge, men efter att jag upptäckt vilken stor skillnad det är mellan färgintensiteten i de olika lägena när man använder färgutrymme 1 så började jag undra. Har du möjlighet någon gång får du gärna göra en mätning. :D

Det som skiljer är att Standard tillför judder som inte finns i Advanced. Off i sin tur flimmrar som tusan.
Ja det var nog en tabbe, i G8 ändrar Pure Cinema mkt mer än vad man skulle vilja (borde bara vara en inställning för deinterlacern men det är mkt mer än så).

Ok.

Kör du med den interna tunern alltså?

Nej, jag har en separat digitaltv-box som skickar en RGB signal genom scart. Har inte skaffat HD-kanlaler än. Kan aldrig bestämma mig om jag ska ha purecinema på eller av. Det är bara vissa program som spunkar ur.

Jag kör förresten med drive mode 1 eftersom svärtan blir bättre då. Borde man kanske välja drive mode 2 istället?

Näe det är numera ganska vanligt att displayer har sk inverse telecine med 2:2 pulldown detection som det mer korrekt heter. Flera modeller gör det bättre än Pioneer.

Panasonic däremot försöker inte ens, ingen 2:2 pulldown detection alls (däremot har deras US modeller 3:2 pulldown detection, för att identifiera film i 60i signaler). Faroudja "uppfann" pulldown detection runt 1989...21 år senare har ännu inte Panasonic riktigt hängt med i matchen. :D

Efter att jag ägt en pz70 så måste jag säga att jag verkligen inte är något fan av panasonic. Behovet av en 5090 var stort när den införskaffades. Kan detta med cinemafunktioner och pulldown kanske vara något som är förknippat med input lag? Jag har ofta märkt att samsung har mycket bra sd-bild, men fruktansvärd inputlag. Panasonic däremot suddig sd men nästan ingen input lag.

För filmbaserad 60i är det ganska enkelt. Detta eftersom man kan söka efter det 3-2 mönster som finns (dvs att ett field repeteras 3 ggr, medans ett annat field bara repeteras 2 ggr).
För filmbaserad 50i är det svårare eftersom det inte finns nått "ojämt" 3-2 mönster att haka på så att säga.

Vet inte exakt hur det går till men det måste väl vara via nån slags analys av resp fields ja. Vad jag har sett på Pio och även andra deinterlacers är att så länge detaljnivån är relativt låg så klarar deinterlacern att identifiera materialet som film. Men ökar detaljnivån så spunkar deinterlacern ur och så tar den det säkra före det osäkra och tolkar signalen som video istället (vilket alltså medför dropp i upplösning i röresler).

Har en testskiva för detta där detaljnivån ökar i 3 steg, Pion klarar bara första steget och får "fail" på de två nästkommande mer detaljerade testerna.

Jag känner igen det där. Har även märkt att combingen ökar om det är en dålig sändning med mycket skräp i bilden.

Precis. Videobaserat innebär att två fields inte hör ihop, de är tidsmässigt förskjutna från varandra, därför det inte går att slå ihop den om det är rörelser i bilden.
Filmbaserat innebär att två fields härstammar från en frame, därför de går att slå ihop. Film har alltså högre upplösning än video (men i gengälld halva frameraten).

Ett annat, egentligen bättre, sätt att säga är att film är material som härstammar från en progressiv källa, video är material som härstammar från en interlace källa. Just därför kommer film ge högre upplösning (om pulldown detection sköts rätt).

Ok, men den här combingen (det interlacade utseendet) blir det till när videobaserat material tolkas som film eller när film tolkas som video, eller beror det på något helt annat?

Pio kör med nått eget i sin tv-apparater.
Min erfarenhet är att chippet i sig inte spelar så stor roll som man kanske vill tro, det är snarare implemenationen som sådan (dvs mjukvaran "runt om") som åndå till slut fäller avgörandet. Så det är vanskligt att rekommendera ett visst chip.

Ja, ok. Jag är lite småsugen att skaffa en Onkyo som kan skala upp allting. Om det blir bättre än pioneerens scaler vet jag inte förstås(?). Men det bör väl finnas en anledning till att Onkyo använder HQv i sina dyraste modeller istället för Faroudja cinema som de har i mellanmodellerna?

Kommer förövrigt vara rätt mkt offline framöver, så räkna inte med nått snabbt svar. :lol:

Ingen brådska. Och snart är sommaren här, kanske.

Nej med BD och DVD(Drive Mode 1) så är det inga problem. Men med Drive Mode 2 däremot så visar sig
tyvärr inte Kuron från sin bästa sida.

Det låter ibland som man i princip måste använda sig av drive mode 2 om man inte kollar på BD eller DVD, exempelvis digitaltv. Är Drive Mode 2 så mycket bättre för tv-sändningar? Vad förlorar man om man tittar på digital-tv med drive mode 1?

Redigerat av mannealm, 23 maj 2010 - 00:54.

Postad 24 maj 2010 - 15:11

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Tack för synpunkter, skall testa Drive mode 1 på vanlig SD-TV (Boxer)...

Redigerat av Raymond Luxury Yacht, 24 maj 2010 - 15:13.

Postad 27 maj 2010 - 19:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det låter ibland som man i princip måste använda sig av drive mode 2 om man inte kollar på BD eller DVD, exempelvis digitaltv. Är Drive Mode 2 så mycket bättre för tv-sändningar? Vad förlorar man om man tittar på digital-tv med drive mode 1?

Snabbsvar på semestern:
Kör du DM1 (eller 3) på 50 Hz material (videobaserat material mao, kärt barn...) så kommer du inte återge det med en heltals multipel av 50 Hz vilket leder till judder. Kollar du aldrig på fotboll? ;)

Iövrigt förlorar du inte mkt, tvärtom, DM2 tillför en rad andra fel till bilden. Gissningsvis beroende på att DM2 jobbar med högre bildfrekvens (100 Hz) = mindre tid till att skapa "snygga" frames.

men den här combingen (det interlacade utseendet) blir det till när videobaserat material tolkas som film eller när film tolkas som video, eller beror det på något helt annat?

När video tolkas som film. Eller mer exakt, när två fields (i praktiken delar av fields där motivet rör på sig) som ej hör samman slås ihop.
När film tolkas som video förlorar man "bara" upplösning.

Redigerat av pacman, 27 maj 2010 - 19:09.

Postad 29 maj 2010 - 14:52

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Tack för synpunkter, skall testa Drive mode 1 på vanlig SD-TV (Boxer)...

Vad tyckte du?

Snabbsvar på semestern:
Kör du DM1 (eller 3) på 50 Hz material (videobaserat material mao, kärt barn...) så kommer du inte återge det med en heltals multipel av 50 Hz vilket leder till judder. Kollar du aldrig på fotboll? :)

Iövrigt förlorar du inte mkt, tvärtom, DM2 tillför en rad andra fel till bilden. Gissningsvis beroende på att DM2 jobbar med högre bildfrekvens (100 Hz) = mindre tid till att skapa "snygga" frames.

När video tolkas som film. Eller mer exakt, när två fields (i praktiken delar av fields där motivet rör på sig) som ej hör samman slås ihop.
När film tolkas som video förlorar man "bara" upplösning.

Jag vet inte hur stor skillanad jag ser mellan hackigheten i bilden mellan dm 1 och dm2. Kanske lite någon gång, men oftast inte mycket. Men jag lovar att ta mig an en fotbollsmatch snart. Detta beror kankse även på ifall pure cinema är ikopplat eller inte. Om man har pure cinema på och man tittar på filmbaserat material så måste väl dm1 vara bättre på alla sätt, efter som 75 är en heltalsmultipel av 25?

Något som jag dock har lagt märke till är att dm2 på flera sätt fungerar på samma sätt som energisparläge 2 + dm1 eller dm3. Buzzingen minskar lika mycket och bilden blir oroligare på små avstånd. Grejen med g9 är ju inte att buzzingen ökar när det blir ljusare på skärmen, utan bara när man använder sig av dm1, dm3 och med energisparlge off eller nummer 1. I dm2 med pal-signal eller med energisparlage 2 oavsett drive mode så blir det tyst. Verkar ha att göra med subfield uppdateringen eller något?

Något nytt om gammprofilerna? :)

I vissa fall tycker jag det till och med verkar som att gamma 1 i movie har svagare skuggdetaljer än gamma 1 i user/standard. Blir inte klok på om det är gamma 1 i movie som svänger av kraftigt mot det mörka så att bilden blir punchigare än vad den ska vara eller om det är gamma 2 vars curva svänger av kraftigt åt andra hållet så att man få boostade skuggdetaljer.

Redigerat av mannealm, 29 maj 2010 - 15:02.

Postad 29 maj 2010 - 18:19

Raymond Luxury Yacht
  • Raymond Luxury Yacht
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Vad tyckte du?

Har provat med lite olika program och kanaler och en första bedömning är att generellt sett blev det sämre med DM 1 även skillnaden inte var enorm. Får nog prova vidare...

Postad 30 maj 2010 - 01:39

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Har provat med lite olika program och kanaler och en första bedömning är att generellt sett blev det sämre med DM 1 även skillnaden inte var enorm. Får nog prova vidare...

Kanske blir något hackigare ibland. Men det som jag har svårast med angående dm2 är att svärtan blir mycket sämre än när man kör i dm1.

Någon som vet varför svärtan blir så mycket sämre när man skiftar från dm1 till dm2?

Postad 31 maj 2010 - 10:51

Unregistered5fdc2bdf
  • Unregistered5fdc2bdf
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
När ni tittar på hdtv kör ni punkt för punkt då?
Det känns som att 1080i bilden är lite mindre än skärmen vid punkt för punkt.

Postad 23 juni 2010 - 10:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Kalibrerade en annan 5090. Nej det blev inga sparade mätningar den här gången heller... :)

Körde återigen Movie och Gamma1, med DVEs testmöster mäter den spikrakt gamma ~2.2. Förutom liten dipp vid 90 IRE men de berorde på att jag överstyrde Contrast lite för att få lite mer ljusstyrka (ägaren ville köra "Eco-mode").

Fick inte ordning på Standard/User men använde Standard för att ta fram ett Pop-läge då korrekthet inte prioriteras, lite för pushig för min smak men den blev rätt cool ändå och ägaren verkade gilla det. :)

Redigerat av pacman, 23 juni 2010 - 10:17.

Postad 23 juni 2010 - 10:50

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Fick inte ordning på Standard/User men använde Standard för att ta fram ett Pop-läge då korrekthet inte prioriteras, lite för pushig för min smak men den blev rätt cool ändå och ägaren verkade gilla det. :)

Man undrar ju lite om det kan bero på DVEs förhållandevis stora fönster-mönster eftersom G9:ans ABL ska vara mindre aggressiv än G8:ans. Upplever du även okulärt att det inte går att få till Standard/User?

Redigerat av Wolfy, 23 juni 2010 - 10:50.

Postad 23 juni 2010 - 11:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Upplever du även okulärt att det inte går att få till Standard/User?

Oja.
De är klart poppigare (S-formade) än Movie.

La iofs inte heller denna gång någon längre tid på att undersöka det hela eftersom syftet var att ta fram ett poppigt läge och då är User/Standard kanon. :)

Postad 24 juni 2010 - 07:29

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Kalibrerade en annan 5090. Nej det blev inga sparade mätningar den här gången heller... ;)

Attans :)

Körde återigen Movie och Gamma1, med DVEs testmöster mäter den spikrakt gamma ~2.2. Förutom liten dipp vid 90 IRE men de berorde på att jag överstyrde Contrast lite för att få lite mer ljusstyrka (ägaren ville köra "Eco-mode").

Har du någon aning vad gamma 2 hamnar på i siffror? Jag får fortfarande inte ihop det eftersom man tidigare mest hört att det skulle vara gamma nr 2 som är den mest korrekta. Exempelvis enligt den där Bamtious (eller vad han heter?) på avf.

http://www.avforums....nformation.html

Kan det vara olika på olika exemplar? Och skiljer det kanske mycket mellan olika modeller? Vilka sorts g9 är det du har kalibrerat?

Fick inte ordning på Standard/User men använde Standard för att ta fram ett Pop-läge då korrekthet inte prioriteras, lite för pushig för min smak men den blev rätt cool ändå och ägaren verkade gilla det. :lol:

Vad var det som gjorde att du inte fick ordning på standard/user? Vad var den största skillnaden i förhållande till movie?

Postad 24 juni 2010 - 07:51

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
En liten fråga som kanske passar i den här tråden: hur fungerar smooth-läget på G9 jämfört med G8? Jag har sålt min vardagsrums-tv och är på jakt efter en ny TV och jag ska försöka få tag på en G9:a. Något som jag gillade på min gamla Toshiba Z3030 var interpolerings-funktionen när man tittade på sport.

Jag har f n en 42" G8 i vardagsrummet vars smooth-läge förstör mer än den "smoothar" :)

Redigerat av Tomas L, 24 juni 2010 - 08:06.

Postad 24 juni 2010 - 07:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Jag upplever att på "user", där är kontrasten mycket starkare. Är det en speciell "matris" för "User"? Och varför kallas den för "användare" för? Jag kan göra exakt lika mycket justeringar på de andra förinställda bildlägena.

När jag ändå håller på:
I VGA finns det två lägen jag kan välja, "standard" och "user". Använder VGA samma "user" som jag använder i tex HDMI 1...?

Det skulle vara gött om "user" var global då jag upplever färgtemperaturen i VGA-ingången som lite bristande. Jag har tex inga RGB-bias att kunna krana med i VGA. Det är väldigt synd. Kanske det går att bota med ControlCal..?

Postad 26 juni 2010 - 09:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Har du någon aning vad gamma 2 hamnar på i siffror?

Hmm, näe det borde jag snabbkollat iofs...
Om Gamma2 är ljusare än Gamma1 så lär det ha lägre gamma överlag dock.

Jag får fortfarande inte ihop det eftersom man tidigare mest hört att det skulle vara gamma nr 2 som är den mest korrekta.

inte jag heller. :P

Kan det vara olika på olika exemplar?

Tveksamt.

Vilka sorts g9 är det du har kalibrerat?

5090. Med eller utan H vet jag inte.

Vad var det som gjorde att du inte fick ordning på standard/user? Vad var den största skillnaden i förhållande till movie?

Displaygamman.
Lite olika skärpehanteringen oxå.

Jag upplever att på "user", där är kontrasten mycket starkare. Är det en speciell "matris" för "User"?

Kontrasten blir mkt starkare eftersom ljusare delar av bilden har ett lägre gamma värde än mörkare delar => höge bildkontrast. Bieffekten är en lite överdriven och onaturlig bild.

Vet inte exakt hur det funkar men jag antar att Pion har en uppsättning olika Lock Up Tables (LUT) och att olika bildlägen använder olika LUT.

Och varför kallas den för "användare" för? Jag kan göra exakt lika mycket justeringar på de andra förinställda bildlägena.

Vet inte, "input exclusive" kanske lät för nerdigt. :D

I VGA finns det två lägen jag kan välja, "standard" och "user". Använder VGA samma "user" som jag använder i tex HDMI 1...?

Vill minnas att gamman var bra med VGA ingången så i så fall är det inte samma LUT...

Det skulle vara gött om "user" var global då jag upplever färgtemperaturen i VGA-ingången som lite bristande. Jag har tex inga RGB-bias att kunna krana med i VGA. Det är väldigt synd. Kanske det går att bota med ControlCal..?

Helt riktigt, den nedre delen av gråskalan går inte att få helt bra med de reglage som finns (vilka är RGB-gain reglage).
Även om man hade haft bias reglage så att hade ju inte overall färgåtergivning blivit helt bra ändå eftersom man med PC-insignaler använder en "Färgutrymme-1" färgrymd.

Redigerat av pacman, 26 juni 2010 - 09:03.

Postad 26 juni 2010 - 16:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Det sista du skrev om färgrymden genom datorn fick mig att haja till. Det borde jag tänkt på. Det är verkligen seriöst svårt att få till färgerna genom Macbooken till teven. Jag upplever färgerna mörkare och för mättade.

Betyder det att alla HTPC också har färgrymd 1..? Eller du menar kanske att det är skillnad på mac:ar och PC?

Hur som helst, tack för alla svaren.

Postad 26 juni 2010 - 17:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det sista du skrev om färgrymden genom datorn fick mig att haja till. Det borde jag tänkt på. Det är verkligen seriöst svårt att få till färgerna genom Macbooken till teven. Jag upplever färgerna mörkare och för mättade.

Betyder det att alla HTPC också har färgrymd 1..? Eller du menar kanske att det är skillnad på mac:ar och PC?

Det betyder att Pion, när den matas med pc-signal (VGA eller HDMI, signaltyp pc), inte omvandlar signalen från RGB till nått format som kan användas för att göra omräkningar på färgrymden. Istället kör den RGB "rakt på" så att säga. Vilket innebär att signalen visas i Pios native färggrymd, dvs Färgutrymme-1, dvs fel i förhållande till såväl tv-standarder (rec709 osv) som datorstandarder (sRGB).

Ingen skillnad mellan Mac och Pc.

Postad 26 juni 2010 - 18:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Synd att VGA blir "missbrukat" så. Men det går att överleva. Jag har fortfarande möjligheten att köra 1920x1080 genom VGA. Jag tror att 500M är den enda Pion som klarar det i sverige. Ett extra plus, trots att jag inte funnit någon användning än, är att komponentingången stöder Full-HD. Man får väl hitta någon apparat som kan skicka såna signaler.. :P

Hur gjorde man förr när man inte hade olika färgrymder att tillgå? Jag antar att 6500 kelvin kan gå att ordna i båda färgrymderna? För min del så uppskattar jag färgrymd 2 mycket mer när rött verkar mindre påträngande.

Mitt exemplar är verkligen underligt. När jag drar ner färgerna till runt -20 ser det bra ut. Det är nästan så man misstänker att färgerna är uppdragna något grymt från fabrik. Med 500M kan man stega 60 steg åt plus och 60 åt minus. Det betyder ju 120 stegs justering. Det är ju inte så att man gnäller direkt. Men det känns som färgmättnaden beräknades på 5090 som har färre(60..?) steg.

Vad tror ni om dessa funderingar?

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 26 juni 2010 - 18:54.

Postad 28 juni 2010 - 10:37

frealm
  • frealm
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Min 5090 som gått snart 500h. User med kontrast 24 (~35 ftL). Mätare: Colormunki

Gamma1:
Bifogad fil  userGamma1.png   8,37K   0 Antal nerladdningar

Gamma2:
Bifogad fil  userGamma2.png   8,57K   0 Antal nerladdningar

Gamma3:
Bifogad fil  userGamma3.png   7,93K   0 Antal nerladdningar

Postad 28 juni 2010 - 15:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Wow, det där ser ju G8-klass ut.

User med kontrast 24 (~35 ftL).

Imponerade att du lyckats med den kombon. Ingen av de 5090 jag snurrat på har kirrat det.

Well, då finns det hopp då, blir rematch nångång fram över. :)

Postad 28 juni 2010 - 21:15

frealm
  • frealm
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Wow, det där ser ju G8-klass ut.

Imponerade att du lyckats med den kombon. Ingen av de 5090 jag snurrat på har kirrat det.

Well, då finns det hopp då, blir rematch nångång fram över. :)

Ja user är mycket ljusstarkare. För att komma upp i 35 ftL i movie läget så krävs en kontrast på 36.
Är själv lite förvånad att user gick att få till så pass med tanke på att jag läst att user är "trasig" med s-formad gamma osv.
Funderar på om det kan vara så att user blev fixad när jag låste upp ISF lägena. ISF day/night har samma ljustryck som user.

Postad 29 juni 2010 - 03:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Ja user är mycket ljusstarkare. För att komma upp i 35 ftL i movie läget så krävs en kontrast på 36.
Är själv lite förvånad att user gick att få till så pass med tanke på att jag läst att user är "trasig" med s-formad gamma osv.
Funderar på om det kan vara så att user blev fixad när jag låste upp ISF lägena. ISF day/night har samma ljustryck som user.

Tycker du User ser en aning "skarpare" ut också? Det upplevde jag när jag växlade mellan bildlägena.

Postad 29 juni 2010 - 09:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Hmm, lyllans dig. :) Så jag vill minnas när jag snurra på kollegans 5090 så drog jag ner Contrast till ~28 nånstans för att se om man kunde råda bot på S-formen men då började jag närma mig för ljussvag bild varför jag inte gick längre. 35 ftL vid Contrast 24 var mao en omöjlighet. Med reservation för pacman-hjärnsläpp, har hänt förr och kommer granterat hända igen. :unsure:

Ljusstyrka beror ju på APL på testmönstrena oxå, vilka mäter du ur?

Hmm, skapligt elakt om det vore så.
Men det skulle förklara varför inte jag fick till dem. Men tillsvidare så håller jag det som mer troligt att jag missade nått fatalt när jag grejja. :rolleyes: Var lite tidspressad som sagt.
(även om det ska tilläggas att såvål HDTVTest som Hemmabiotidningen oxå fick S-form i deras tester av 5090)

I vilket fall som helst så talar dina bilder för sig själva - det GÅR att få bra gamma i User.

Tycker du User ser en aning "skarpare" ut också? Det upplevde jag när jag växlade mellan bildlägena.

Mmm, lite det jag gagga om tidigare, de olika lägena har olika skärpehantering. Därför jag körde Enhancher Mode:1 i Movie och Enhancher Mode:2 i User.

Postad 30 juni 2010 - 14:58

frealm
  • frealm
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Hmm, lyllans dig. :huh: Så jag vill minnas när jag snurra på kollegans 5090 så drog jag ner Contrast till ~28 nånstans för att se om man kunde råda bot på S-formen men då började jag närma mig för ljussvag bild varför jag inte gick längre. 35 ftL vid Contrast 24 var mao en omöjlighet. Med reservation för pacman-hjärnsläpp, har hänt förr och kommer granterat hända igen. B)

AVS HD 709 Window patterns på en PS3a.

Postad 30 juni 2010 - 16:14

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Min 5090 som gått snart 500h. User med kontrast 24 (~35 ftL). Mätare: Colormunki

Gamma1:
Bifogad fil  userGamma1.png   8,37K   0 Antal nerladdningar

Gamma2:
Bifogad fil  userGamma2.png   8,57K   0 Antal nerladdningar

Gamma3:
Bifogad fil  userGamma3.png   7,93K   0 Antal nerladdningar

Detta är precis vad jag letat efter. Skulle du (eller någon annan som har mätutrustning) ha lust att mäta upp hur gammorna ser ut i movieläget? Jag är undrar även hur de olika kurvorna ser ut i game, eftersom gammakurvorna verkar fungera på ett tredje sätt där.

Hmm, lyllans dig. :huh: Så jag vill minnas när jag snurra på kollegans 5090 så drog jag ner Contrast till ~28 nånstans för att se om man kunde råda bot på S-formen men då började jag närma mig för ljussvag bild varför jag inte gick längre. 35 ftL vid Contrast 24 var mao en omöjlighet. Med reservation för pacman-hjärnsläpp, har hänt förr och kommer granterat hända igen. B)

Hmm, skapligt elakt om det vore så.
Men det skulle förklara varför inte jag fick till dem. Men tillsvidare så håller jag det som mer troligt att jag missade nått fatalt när jag grejja. ;) Var lite tidspressad som sagt.
(även om det ska tilläggas att såvål HDTVTest som Hemmabiotidningen oxå fick S-form i deras tester av 5090)

I vilket fall som helst så talar dina bilder för sig själva - det GÅR att få bra gamma i User.

Mmm, lite det jag gagga om tidigare, de olika lägena har olika skärpehantering. Därför jag körde Enhancher Mode:1 i Movie och Enhancher Mode:2 i User.

Är det någon som lagt märke till hur färgreglaget fungerar i de olika lägena med färgutrymme 2? När ni har kalibrerat user har ni då varit tvungna att dra upp färgreglaget precis som i filmläget (typ till +3) för att få rätt tryck på färgerna?

Med färgutrymme 1 (i båda lägena) så syns det klart och tydligt att det är mycket mer färgtryck i user än i movie vid samma inställning, och jag tycker mig även kunna märka en liten skillnad i färgutrymme 2. Lägena verkar alltså hantera färger på två olika sätt. Så om ca +3 är lagom i movie så är frågan var på slidern man hittar rätt nivå i user/standard?

Postad 30 juni 2010 - 18:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Jag kan inget om kalibrering men tycker mig märka en skillnad på färgerna i Läge 2 på min Kuro 500M. En subjektiv bedömning är att samma inställning ger en aning mörkare färger.

Jag vet inte hur jag ska beskriva det riktigt. Jag har länge tyckt att läge 2 i "pure" har en minimal släng av Red Push. Detta märks framförallt när de filmar bromsljusen på bilar. Färgen är mer neonröd än röd.

Om det är möjligt, hur har de gjort så att "user" har mer mättade färger? Syns det på en gråskala..?

Postad 30 juni 2010 - 21:34

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Detta är precis vad jag letat efter. Skulle du (eller någon annan som har mätutrustning) ha lust att mäta upp hur gammorna ser ut i movieläget? Jag är undrar även hur de olika kurvorna ser ut i game, eftersom gammakurvorna verkar fungera på ett tredje sätt där.

Är det någon som lagt märke till hur färgreglaget fungerar i de olika lägena med färgutrymme 2? När ni har kalibrerat user har ni då varit tvungna att dra upp färgreglaget precis som i filmläget (typ till +3) för att få rätt tryck på färgerna?

Med färgutrymme 1 (i båda lägena) så syns det klart och tydligt att det är mycket mer färgtryck i user än i movie vid samma inställning, och jag tycker mig även kunna märka en liten skillnad i färgutrymme 2. Lägena verkar alltså hantera färger på två olika sätt. Så om ca +3 är lagom i movie så är frågan var på slidern man hittar rätt nivå i user/standard?

+8 :huh:

Postad 02 juli 2010 - 18:21

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

+8 ;)

Hur tänker du då?

Postad 03 juli 2010 - 09:43

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Hur tänker du då?

Sätt den till +8 då får du se ;)

Postad 03 juli 2010 - 16:18

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Sätt den till +8 då får du se ;)

Ok, jag har testat nu. Vad ska jag titta efter?

Måste du höja till +8 i User/standard för att få samma färgtryck som en mer rimlig inställning i movie ger?

Postad 04 juli 2010 - 11:59

frealm
  • frealm
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
För mig mäter user med gamma3, colorspace 2 och color +3 i princip lika bra som movie.

Bifogad fil  user_gs.pdf   132,14K   81 Antal nerladdningar
Bifogad fil  user_ps.pdf   112,2K   48 Antal nerladdningar

Postad 05 juli 2010 - 23:16

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

För mig mäter user med gamma3, colorspace 2 och color +3 i princip lika bra som movie.

Bifogad fil  user_gs.pdf   132,14K   81 Antal nerladdningar
Bifogad fil  user_ps.pdf   112,2K   48 Antal nerladdningar

Ser ju inte alls dumt ut. Är det bara i "high-gråskalan" du ändrat på röd, grön och blå, förutom att du dragit upp färgreglaget till +3, eller har du även gjort andra färgjusteringar?

Har du även mätt hur gamma 1 och 2 ser ut?

Ser även att du dragit ner kontrasten ganska mycket. Hur påverkar kontrastreglaget egentligen gamman?

Redigerat av mannealm, 05 juli 2010 - 23:28.

Postad 06 juli 2010 - 07:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det gjorde han ju en sida bakåt. :o

Ser även att du dragit ner kontrasten ganska mycket. Hur påverkar kontrastreglaget egentligen gamman?

Är kontrasten för högt ställd så kommer den övre delen av gråskalan (~70 IRE och uppåt) sticka iväg och bli för ljus (dvs gammavärdet vid dessa nivåer kommer bli lägre) vilket komprimerar högdagrar och bilden blir för hård och faktiskt för kontrastrik.

Postad 06 juli 2010 - 12:17

frealm
  • frealm
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Ser ju inte alls dumt ut. Är det bara i "high-gråskalan" du ändrat på röd, grön och blå, förutom att du dragit upp färgreglaget till +3, eller har du även gjort andra färgjusteringar?

Ja bara ändrat RGB high. Färg +3, colorspace 2 och 0 på alla hues.
Ja kontrasten är låg men motsvarar 36 i movieläget vilket ger en peak på 35 ftL. Tillräckligt för mörk rum.
Har inte kollat vad som händer med gamman med högre kontrast då jag inte använder userläget.

Postad 06 juli 2010 - 13:21

Unregisteredfe46967e
  • Unregisteredfe46967e
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Tjena!
När jag skulle registrera min nya Pioneer-receiver idag så såg jag på Pioneers hemsida att det fanns en update till KRP-500A. Den är visserligen rätt så gammal men jag har lyckat missa den totalt...
0908-0601 01-06-2008
Ngn som vet vad den gör och om det är värt att uppdatera? Hittar ingen bra info vad den innehåller... (lr så är man bara kass på att söka) :o

/grover76

Postad 06 juli 2010 - 13:48

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

...update till KRP-500A. Den är visserligen rätt så gammal men jag har lyckat missa den totalt...
0908-0601 01-06-2008
Ngn som vet vad den gör och om det är värt att uppdatera? Hittar ingen bra info vad den innehåller... (lr så är man bara kass på att söka) :o

Inte mycket som rör oss i Sverige, men här är Firmware history:

http://www.pioneer.e...00A_History.txt

Postad 06 juli 2010 - 15:00

Unregisteredfe46967e
  • Unregisteredfe46967e
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar!
Dock så tror jag att jag hoppar den. Det var ju, som du sa, inget för oss svenskar direkt...

Postad 07 juli 2010 - 14:39

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Det gjorde han ju en sida bakåt. :)

Ja, förlåt. :D Det blev fel. Det var gamma 1 och 2 i movie som jag hade i tankarna.

Är kontrasten för högt ställd så kommer den övre delen av gråskalan (~70 IRE och uppåt) sticka iväg och bli för ljus (dvs gammavärdet vid dessa nivåer kommer bli lägre) vilket komprimerar högdagrar och bilden blir för hård och faktiskt för kontrastrik.

Ok, tack. 70 IRE, hur mycket är det. Vilket omfång har kontrasten på en hyfsat inställd tv mätt i IRE?

Ja bara ändrat RGB high. Färg +3, colorspace 2 och 0 på alla hues.
Ja kontrasten är låg men motsvarar 36 i movieläget vilket ger en peak på 35 ftL. Tillräckligt för mörk rum.
Har inte kollat vad som händer med gamman med högre kontrast då jag inte använder userläget.

Ok, jo userläget är ju mycket ljusstarkare. Har du även mätt hur movielägets gammor ser ut? Jag är oerhört nyfiken på hur kurvan för gamma 2 ser ut.

Är det förresten någon som mätt hur det blir när man matar pion med scart? Jag uppfattar det som att man inte kan dra upp färgreglaget lika högt då. Kan det vara så pio har tänkt, att deras grundinställning (0 på färgreglaget) ligger någonstans emellan vad som är optimalt för scart och vad som är optimalt för hdmi med högupplöst material? På min förra panasonic kunde man iakta samma fenomen, dvs att bilden blev mycket färggrannare om jag matade med scart istället för hdmi.

Redigerat av mannealm, 10 juli 2010 - 22:26.

Postad 17 juli 2010 - 17:40

Peligroso
  • Peligroso
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en 5090 (ej H-modellen) och ska flytta med den ned till storstaden om ca. två veckor. Tydligen är det Tele2 som står för TV-utbudet i bostaden där jag ska flytta in. Behöver jag fixa en digitalbox, eller har TV:n stöd för dessa kanaler? Trots att jag inte har H-modellen så verkar jag kunna se SVT1, SVT2 och TV4 digitalt här i min nuvarande bostad. Förstår inte riktigt hur det där fungerar.... Om jag måste ha en box, kan man köpa vilken box som helst eller måste man köpa en av de boxarna som tele2 handhåller?

Tacksam för svar :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.