* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien *
Audiovector M1
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi3 Avantgarde
(Golvhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Audiovector AV3Ci Avantgarde
(Centerhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi1 Signature
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Audiovector AV3Ci
(Centerhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi3 Signature
(Golvhögtalare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi3 Super
(Golvhögtalare)
|
3
|
(16)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi3
(Golvhögtalare)
|
1
|
(17)
|
Inga priser | |
Audiovector AV3Ci Signature
(Centerhögtalare)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Audiovector AV3Ci Super
(Centerhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi1 Avantgarde
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi1
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi1 Super
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Audiovector Mi3 Avantgarde SE
(Golvhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Köpa ny förstärkare (8 inlägg)
|
13 år sedan |
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg)
|
16 år sedan |
Audiovector Mi1 Signature eller Monitor Audio GS10 (22 inlägg)
|
16 år sedan |
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg)
|
17 år sedan |
Nu byter jag ut mina Mi3 Signature! (0 inlägg)
|
19 år sedan |
Audiovector mi3 (36 inlägg)
|
19 år sedan |
Hjälp mig fort! (63 inlägg)
|
19 år sedan |
MonitorA-gr20 eller Audiovector Mi3 (8 inlägg)
|
20 år sedan |
Förstärkare till Mi3. (12 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 20 September 2006 - 21:10
Postad 21 September 2006 - 08:05
Dem lät bättre än jag trodde oinspelade... Men längtan till Super är stor så det lär inte dröja länge...
Tack för ert intresse!
Bifogad fil(er)
Postad 21 September 2006 - 08:17
Men sen lossnade det....Uj, Uj, uj!
Postad 21 September 2006 - 13:00
Redigerat av Korn, 21 September 2006 - 13:03.
Postad 21 September 2006 - 14:21
Postad 21 September 2006 - 17:32
Lite oroväckande tycker jag..
Postad 21 September 2006 - 20:21
Tidningen Bild&Ljud har testat Mi3 och Mi3 Avantgarde (den senare blev dessutom utsedd till årets Highend högtalare för något år sedan).Har letat som en hök efter en recension av Mi3 men hittar ingenting. Någon som vet var en sån recension finns?!?
I brittiska Hifi-Choice testades Mi3 Super och Signature för något år sedan.
Hifi&Musik testade Mi3 Super i början av 2005.
Postad 21 September 2006 - 20:40
Fast det är ju inget höjdartest direkt...
Jag beställde ett test av mina M3 AVantgarde från hemmabiotidningen så de skickade hem det.
Redigerat av Unregistered33cc6995, 21 September 2006 - 20:42.
Postad 22 September 2006 - 05:47
Tidningen Bild&Ljud har testat Mi3 och Mi3 Avantgarde (den senare blev dessutom utsedd till årets Highend högtalare för något år sedan).Har letat som en hök efter en recension av Mi3 men hittar ingenting. Någon som vet var en sån recension finns?!?
I brittiska Hifi-Choice testades Mi3 Super och Signature för något år sedan.
Hifi&Musik testade Mi3 Super i början av 2005.
Ok, men nu var det test av mi3 jag var intresserad av eftersom det är den jag är intresserad av.
Var kan mna få tag på Ljud och bilds test av denna?
//
Mvh
Postad 22 September 2006 - 08:03
Postad 22 September 2006 - 08:13
Postad 22 September 2006 - 10:50
Mitt råd är att börja med Supern om du känner att du kan sträcka dig så långt pengamässigt.
Postad 30 September 2006 - 10:07
Hursomhelst så kommer jag lämna in mina oinspelade Mi3:or
Någon mer som går i samma planer?
Postad 01 October 2006 - 11:28
Japp, det går utmärkt.Är de någon som vet om centerhögtalarna också går att uppgradera.
Postad 14 October 2006 - 09:16
Audiovector Mi3 Signature SE
Nytt bättre filter, en mer sofistikerad dämpningsteknik med ett helt nytt material "Nanopore" samt en ny rumsanpassnings funktion som kan slås av och på beroende på akustiken hemma. Mi3-serien finns nu även att få i ek utförande. Pris: 30.900:-
Dessutom så finns det lite info om de nya modellerna på AudioVector's hemsida under nyheter. Länk.
/Håkan
Postad 17 October 2006 - 11:21
Det ska bli fantastiskt...
Några mer som lämnat in sina Audiovector för uppgradering?
Postad 22 October 2006 - 10:18
Nå fler som är på G nu med uppgradering så passa på, brukar gå fortare iväg från Ljudtema om det är många samtidigt om jag inte minns fel.
Postad 22 October 2006 - 14:27
Det blir andra gången för dig då va? Att du orkar gå igenom det ännu en gång!
Jag tycker nämligen perioden med inspelningen är otroligt tråkig... Därför spelade jag inte ens in dem i standardutförande... För mig får högtalarna stå och spela varje dag näe jag är på jobbet tills dem är klara...
Postad 22 October 2006 - 14:27
Postad 22 October 2006 - 21:52
För att få Signaturerna är det värt det! Dom låter ju helt gudomligt.Fan vad kul Nerevarine!
Det blir andra gången för dig då va? Att du orkar gå igenom det ännu en gång!
Jag tycker nämligen perioden med inspelningen är otroligt tråkig... Därför spelade jag inte ens in dem i standardutförande... För mig får högtalarna stå och spela varje dag näe jag är på jobbet tills dem är klara...
Inspelningen är både och....är delvis lite kul att höra hur ljudet sakta bara blir bättre och bättre...men visst, efter ett litet tag vill man bara hitta fast forward knappen.
Det är just väntetiden innan jag är orolig för....får en ny förstärkare om ett par veckor, och då kommer det ju kännas en aning tråkigt att få spela på bakhögtalarna i stereo... Får vara glad att inspelningen kommer pågå för båda prylarna samtidigt iaf...så jag inte behöver dra ut på det ännu mer.
Sist tog det väl iaf en och en halv till två månader innan högtalarna var tillbaka....lite surt, men så jäkla värt det när man får dom. Frågan är ju hur mycket oinspelat det kommer kännas när jag får dom...bas/mellan är ju samma....bara lite i delningsfiltret som ska spelas in på nytt där. Och diskanten i Signature är ju så jäkla mycket mer avslappnad att den nog kommer vara snäppet goare än mina nuvarande även när de är helt nya.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 22 October 2006 - 21:53.
Postad 23 October 2006 - 09:09
Enligt försäkringsbolaget ska detta bara kosta mig en självrisk eftersom att min katt rivit hål på basarna, dock pratade vi om att byta ut elementen inte uppgradera högtalaren till en ny modell så jag är osäker på om det går och hur de ställer sig till det.
Postad 23 October 2006 - 10:57
"Audiovector is proud to launch this new passive technology, which helps to integrate speakers in modernly designed sparsely furnished rooms with too much echo. Via a switch on the front baffle, it is now possible to activate the ARA-circuit, which equalises the speaker’s frequency response in the areas where a too lively room impairs sound quality.
ARA is available on 3 new models so far: The Mi 3 Signature SE, The Mi 3 Avantgarde SE and the Mi 3 Avantgarde Arreté LE.
Existing Mi 3 Models can be upgraded with ARA."
Iaf så hörde Lennart på HiFi-Punkten med Ljudtema, och dom var väldigt osäkra på vad som gäller nu....eventuellt kan man inte ens uppgradera till de vanliga längre, utan de är de nya som gäller...SE modellerna. Och priserna är kanske inte spikade, vem vet vad som gäller....nypriset ska ökas med typ en tusenlapp för Signature modellen när SE kommer vad jag förstod dock, så uppgraderingspriserna kan ju tänkas höjas även dom. Tror Ljudtema sade att vi vet om en månad typ.
Jag har iaf mailat Audiovector direkt, och hoppas reda ut något....för är det bara ARA som är nytt för SE så är det inget jag vill betala extra för...mitt rum är dämpat nog.
A ja...jag skriver när jag vet något.
Edit: Juste. Överväger starkt att byta in mina Super till ett par Signature demo-x dom har på HiFi-Punkten...dom är i jättebra skick och det var dom jag lånade hem tidigare, så jag vet att allt är bra med dom....enda nackdelen är färgen...American Maple...den riktigt ljusa. Jag som har Körsbär nu...rätt mörka dessutom. Enda är ju centern som bli lite knas med, men det kan jag leva med. Gillar inte helt att ha så ljusa högtalare nära duken vid filmtittande...de var så ljusa att de reflekterade en hel del ljus. Eventuellt skulle jag ju kunna fixa ett par smala, svarta typ dukar att slänga över högtalarna vid filmtittande...som bara täcker toppen/sidorna vill säga...skulle ju funka.
Hm.....fördel ett är att mellanskillnaden i pris kanske bara blir runt 8.000 spänn...istället för uppgraderingen som minst kostar 11.000....kanske mer nu om man tvingas köra på SE. Fördel två är att dom är inspelade och jag kan få dom nu.
Fan va det alltid ska bli så svårt då. Vad tycker ni? Hjälp mig...
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 23 October 2006 - 11:09.
Postad 23 October 2006 - 11:42
Om dom är inspelade eller ej är inget jag hade vägt in i mina funderingar, det är ju trots allt "bara" 200 timmars spelande som Du sparar men istället tror jag att Du kommer störa dig på att Du har en center i körsbär och ett par frontar i Lönn.
Och sen täcka dom med skynken eller så, nä jag tror att Du stör dig på det så att Du inom 1 månad vill sälja dom
Jag själv hade nog inte föredragit den kombinationen även om det ibland kan vara snyggt att blanda träslag samt att det skiljer 3000:- men Du verkar föredra körsbär så jag hade kört på det.
Att vara utan sina högtalare i några veckor och sedan lägga 200 timmar på att spela in dom är nog vettigare än att ta dessa för att de finns tillgängliga.
Postad 23 October 2006 - 11:45
Han sade även att Ljudtema ska ha exakta priser, så jag antar att jag får höra med dom igen.
Postad 23 October 2006 - 13:55
Mitt förstahandsval är vita och andrahandsval svarta. Jag var nära att köpa ett par demo Signature i lönn för 21 500:- i stockholm men avböjde. Ångrar mig lite men jag kommer vara jättenöjd med mina svarta super.
Kör på de ljusa signature. Du slipper vänta, får en nyare låda och ett billigare pris.
Postad 23 October 2006 - 14:39
Frågade även Ole om när man kunde skicka in och uppgradera till de nya, och svaret var att det går bra redan nu. Så mina högtalare åker ner till Göteborg och Ljudtema någon gång i nästa vecka, sedan förhoppningsvis snart därefter över till Danmark.
Ljudtema hade tydligen inte ens fått några demo ex av nya SE modellerna ännu...vore ju lite kul om jag hade fått hem mina Signature SE innan dom börjat dyka upp i butikerna.
Postad 23 October 2006 - 14:54
Postad 23 October 2006 - 15:14
Verkar ju som att SE ersätter de gamla, inte kompletterar...så det är egentligen inte mycket att välja på, då jag ju vill åt Signature-ljudet nu.
Postad 24 October 2006 - 14:33
På Arken så testade Ole alla toppmodeller. Den sista var Avantgarde Arité i klarrött. Riktigt cool och fantastiskt ljud.
Det roliga tyckte jag var i testet efteråt där Oles kollega demade super med live DVDer i både 2-och fler-kanaligt. Det ljudet var också riktigt bra och det som gjorde mig glad var att man inte direkt saknade något. Men det var ju annat material som spelades m.m. Vid A + B test med bra inspeling hade det sannolikt varit stooor skillnad.
Nerevarine, är det främst diskanten du upplever som stora skillnaden mellan signature och super?
Postad 24 October 2006 - 14:47
I övrigt så upplevde jag Signaturen som renare och klart mer avslappnad, förmodligen till stor del för diskanten, men det smittar av sig på resten också.
Fast det är ju inte som att jag sitter å tycker det låter illa just nu från mina Super med en skön skiva på...men visst ser jag på dom på ett lite annat sätt nu efter att ha testat Signaturerna rejält. Har t.ex kompenserat en gnutta genom att låta mina bi-wire kablar sitta på bas plus mellan ingångarna, istället för bas/diskant som tidigare...upplever att jag tar lite udden av vassheten som Signaturerna fick mig att inse att Supern har.
Postad 24 October 2006 - 15:00
Vad blir det för färg på dem nya? Nu kan man ju få i precis vilken färg man vill... Tror dem skulle bli chockade på fabriken om man beställde ett par rosa.
Postad 24 October 2006 - 15:23
Men som jag sagt tidigare så är dom inte alls som de nya eller vanliga körsbär....mina är både mörkare och klart blankare....känns som att det är en helt annan finish, men jag har inte kunnat bekräfta något. De köptes som demo-x av M3 grund för några år sedan..idag är det ju enbart kabinettet kvar av orginalhögtalaren.
Postad 24 October 2006 - 18:20
Jag kan dock hålla med om att basen är mer väldefinierad hos Signature än hos Super, men att den stora skillnaden ligger det övre registret.
Postad 25 October 2006 - 09:01
Igår körde jag en gammal klassisk basskiva MDS optical bass på mina Avantgarde och öste på till volym 40 med H/Kn. ja ######r säger jag bara så skön bas det strömmade ut i lägenheten och jag kan tänka mig att min granne var lika lycklig
Då ska man tänka på att jag har H/K DVD 22 som signalkälla och den är ju inte så bra direkt så basen blir ju ännu bättre med bättre signalkälla.
Inte illa av en 6,5" bas.
Postad 26 October 2006 - 10:22
Jag tycker det händer väldigt mycket mellan standard och super och jag har tyvärr inte gjort något a + b test mellan någon av de andra modellerna...
Postad 26 October 2006 - 13:06
Jag tror ändå att Super till Signasture är snäppet större än grund till Super faktiskt... Grund till Super öppnar upp mellanregistret ett par snäpp till, och ger klart fastare, snabbare och djupare bas...men Super till Signature känns lite som att hela högtalaren rycker upp sig, och slappnar av lite i karaktären. Det då samtidigt med ännu fastare och djupare bas, samt mer detaljer i toppen.
Signature-modellen är ju den modellen som hela serien byggts från....Super och grund är nedbantade versioner, och Avantgarde började ju som ett test med att stoppa i komponenter från S6 serien i ett M3 Signature kabinett. Och det tycker jag hörds i ljudet (som sagt bortsett från Avantgarde då, som jag inte kan säga nått om)...Signaturen känns mer balanserad och komplett än Super och grunden.
Postad 26 October 2006 - 13:41
FÖRUTOM vid ett tillfälle då jag lyssnade på den med lite dyrare Naimelektronik....Då, ja jädrar vad det svängde! Naim plockade fram en rent otrolig musikalitet åt Avantgarden. De allra sista detaljerna saknades men det gjorde inget! Här var det bara att luta sig tillbaka och njuta av musiken. Just den parametern är det som är svårast att få till: när du släpper allt och inte tänker på hur de olika registrerna låter utan du hör ett ljud du kan "lita på". Inga problem med diskanten heller.
Dessa egenskaper tycker jag Signature och nu även Avantgarde har. Avantgarden är enligt min också kinkigare på vilken elektronik den paras ihop med. Likt en äkta hig-endhögtalare måste man vara extra noggrann med stärkare o. signalkälla. Men det tål att upprepas: Avantgarden kan låta magiskt med rätt grejor.
Och hur den nya Antgarde Arrité låter vågar jag inte ens tänka på...Den blir grym!!!!! Någon som vet priset på den?
Postad 26 October 2006 - 14:37
Frågan är ju bara hur det kommer ligga till med steget Mi3 Avantgarde Arreté (gissningsvis 50-55.000) mot Si6 Signature (68.700 kr). Känns ju som lite underligt där nu...antar att Mi3 Avantgarde Arreté är bättre på vissa saker, medan Si6 Signature vinner på annat...
Postad 26 October 2006 - 17:56
Jag lyssnade på ett par Mi3 Avantgarde och det var fantastiskt, till och med gamla Deep Purple låtar lät grymt.
Postad 27 October 2006 - 07:00
...till och med gamla Deep Purple låtar lät grymt.
Ursäkta mig för detta meningslösa inlägg, men jag kunde helt enkelt inte låta bli.
Redigerat av Unregistered52a88696, 27 October 2006 - 07:02.
Postad 27 October 2006 - 08:24
QUOTE(Kim* @ Oct 26 2006, 18:56 )
...till och med gamla Deep Purple låtar lät grymt.
Ursäkta mig för detta meningslösa inlägg, men jag kunde helt enkelt inte låta bli.
Berodde det meningslösa meddelandet på att du inte gillar Deep Purple? Jag förstod inte syftet...
Annars är det en av de starkaste anledningar varför jag valt Audiovector. De spelar all typ av musik och inspelningar riktigt bra.
Till skillnad mot när man är inne på tex Best Sound och lyssnar på Monitor Audio eller Elac och får demat med utvalda hifi-inspelningar m.m. Det är som att försäljarna inte vågar spela gamla hårdrocksinspelningar eller liknande.
På Arken demade Ole Mi3 modellerna med all typ av musik. Bla klassiskt, hårdrock, live inspelningar samt en inspelning från 60-talet. Det tyder på förtroende för produkterna...
Postad 27 October 2006 - 15:42
Jag har haft S6 Avantgarde och trivdes inte alls med diskantåtergivningen. Både här hemma och hos Ågrens så har jag stört mig på den "stickigheten" som diskanten har. Det präglar alla skivor och det känns onaturligt på något sätt. Sedan har jag aldrig upplevt basen som djup på S6-serien men det är ju en annan sak
Postad 27 October 2006 - 16:58
Signaturen passar nog mig bättre än Avantgarde utifrån det lilla jag hört Avantgarden samt andras åsikter. Jag spelar mycket musik med taskiga inspelningar, typ hårdrock/rock och en del med garage-stuk. Då tror jag mer på Signaturens enormt sköna och fina diskant än Avantgardens mer analytiska. Plus att uppgraderingen till Avantgarde från Super kostar massor.
Postad 27 October 2006 - 20:57
Först säger du att jag ska spara till Avantgarde, för att i nästa stycke säga att du inte gillar den diskanten? Missar jag något?
Det har jag aldrig sagt, kom inte och påstå det
Signaturen passar nog mig bättre än Avantgarde utifrån det lilla jag hört Avantgarden samt andras åsikter. Jag spelar mycket musik med taskiga inspelningar, typ hårdrock/rock och en del med garage-stuk. Då tror jag mer på Signaturens enormt sköna och fina diskant än Avantgardens mer analytiska. Plus att uppgraderingen till Avantgarde från Super kostar massor.
Detta förklarar ju saken. Jag förstår fullt ut vad du menar och det verkar dessutom klokt resonerat
Postad 28 October 2006 - 18:33
M1-Mi1 har ju tidigare följt med M3 serien när det gäller uppgraderingsmöjligheter och har ju även sålts med motivering till att man skall kunna göra så även i framtiden.
Men nu verkar man glömt bort oss med M1-Mi1
Postad 28 October 2006 - 19:57
Postad 28 October 2006 - 22:21
Nerevarine: Varför inte spara för att sedan lägga krutet på Avantgarde??
Jag har haft S6 Avantgarde och trivdes inte alls med diskantåtergivningen.
Personlighetsklyvning?Först säger du att jag ska spara till Avantgarde, för att i nästa stycke säga att du inte gillar den diskanten? Missar jag något?
Det har jag aldrig sagt, kom inte och påstå det
Postad 29 October 2006 - 17:01
Som redan nämnts kan man uppgradera M1 och Mi1 på samma sätt, vart är det du hört att det inte skulle gå?Vad hände med konceptet att alla modeller skall kunna uppgraderas...
M1-Mi1 har ju tidigare följt med M3 serien när det gäller uppgraderingsmöjligheter och har ju även sålts med motivering till att man skall kunna göra så även i framtiden.
Postad 30 October 2006 - 12:40
Som redan nämnts kan man uppgradera M1 och Mi1 på samma sätt, vart är det du hört att det inte skulle gå?Vad hände med konceptet att alla modeller skall kunna uppgraderas...
Jag kanske var lite otydlig i min fundering...det jag syftar på är ju till dom sensate uppgradringarna som finns till M3-Mi3 serien.....Mi3 Signature SE, Avantgarde SE och Avantgarde Arreté SE.
Och där har jag fått infon att det inte finns till M1-Mi1, men det är kanske något som kommer.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Köpa ny förstärkare
4 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?