Finns hos alla välsorterade projektorbutiker.

Liter mer pengar, mycket mindre strul.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige
Bifogad fil(er)
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 24 juli 2008 - 19:53.
* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *
Startad av
Unregistered2ad9423f
, dec 06 2007 19:26
1526 svar till detta ämne
15 relaterade trådar
Postad 24 juli 2008 - 17:33
SMS CL F kombinerat med kameragängan (art. AE040012) till HD65, så slipper ni klydda med armar och mellanbrickor.
Jag vill åter igen också påminna om
![]() Finns hos alla välsorterade projektorbutiker. ![]() Liter mer pengar, mycket mindre strul. ![]() ![]() /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Bifogad fil(er)Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 24 juli 2008 - 19:53. Postad 25 juli 2008 - 08:36
Exempel på butiker? Även nätbutiker? Hur mycket pengar? Jag vill enkelt kunna ta med mig projektorn för föreläsningar på andra ställen. Då kanske ett takfäste gör det krångligt att ta loss projektorn? Enklare att lägga den uppochned med lämpligt stöd? Svårt att förstå att stabiliteten är något problem om projektorn ligger högst upp på en väggfast hylla? Postad 25 juli 2008 - 08:37
Hur pass tung projektor skulle du rekomendera att hänga med denna kameraskruv? Funderar nämligen att hänga min HD73a i taket med hjälp av denna snygga lösning. HD73an väger förvisso dubbelt så mycket som en HD65a men är ändå utrustad med denna gänga. Gängan bör ju dessutom vara placerad i masscentrum varför vridmomentet kring skruven blir obefintligt förutsatt att man inte tiltar projektorn (vilket aldrig kommer att hända i mitt hem ![]() PDF-bladet för HD73an skryter dessutom med förträffligheten med "camera style tripod fixing". Ursäkta om detta blev offtopic, men ni kan kanske ha överseende med en som gjorde det, för många, galna valet att köpa en 73a fast 65an fanns på marknaden ![]() Redigerat av nobba, 25 juli 2008 - 08:38. Postad 25 juli 2008 - 09:14
Här har du en poäng. Det blir, inte helt förvånande, omständigare att ta loss och flytta projektorn om den är fastskruvad än om den ligger lös. Men om det övervägande användadet kommer att vara i hemmet lär du ändå vilja fixera den med tiden. Kör du mot en vit vägg alternativt en större duk än projektionsyta kanske du kan leva med vinglet att ha den löst liggande, men vill du ha nån precision i det hela då faller konceptet ganska raskt. Detta säger jag med många projektorinstallationer i bagaget. Du hittar säkert din lösning oavsett hur den kommer att se ut bara du skaffa projektorn och provar dig fram. Med lite innovativa förmågor går det mesta att anpassa till förnöjelse. Redigerat av nobba, 25 juli 2008 - 09:16. Postad 25 juli 2008 - 12:32 Alla som säljer HD65, borde kunna få tag i detta åt dig. Det ligger på runt från 1.395:- - 1.495:- i butik (75 mm varianten). Med kamerafästesgängan så skruvar du bara projektorn några varv, och så ner i väskan/lådan. Kan inte bli enklare. Inga vaggor, inga slädar. ![]() /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 25 juli 2008 - 12:37 Alla projektorer med kamerafästesgängan är följaktligen anpassade tyngdmässigt, annars hade man väl inte haft den gängan förberedd? ![]() Ja.. Gängan är säkert placerad där den är med ovan scenarios i åtanke. ![]() De e bar' å åk! ![]() /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 25 juli 2008 - 14:35
Spelar ingen roll vilken källa jag har det är samma sak på alla. Då borde det antingen vara HDMI sladden från förstärkaren till projektorn, förstärkaren eller projektorn som är problemet känns det som. Postad 25 juli 2008 - 15:26
http://www.kjell.com...o...57315&path=
Detta verkar ju vara en bra och robust anordning ni pratar om.. men funkar likväl det alternativet som går att köpa på Kjell & co för 299 :- ?
/Tobbe "fattig student" Redigerat av wagjam, 25 juli 2008 - 15:27. Postad 25 juli 2008 - 16:01 Japp, prova att koppla förbi stärkaren med. Då kan vi se om det är stärkaren, eller slutligen, som du säger, kabeln eller projen. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 25 juli 2008 - 19:58
Fungerar säkert ypperligt. Är dessutom hyffsat snyggt ("vogel-rip off") till skillnad från vissa andra budgetalternativ. Postad 25 juli 2008 - 21:27 Då kanske man borde bli ännu mer nöjd med vanlig "kabel" signal till videon vidare till projektorn? Eller bör man kanske koppöa tv-antennen direkt in i data burken? Redigerat av Zeaed, 25 juli 2008 - 21:41. Postad 26 juli 2008 - 09:39
Du menar kompositsignal? Jag körde tv via s-video från början. När den signalen blev kraftigt försämrad genom recieverns videoväxel bytte jag ner mig till komposit. Det funkar helt ok. Bra mycket sämre bild än dvd, men så är källan inte den bästa heller. Såg förövrigt "Dark Knight" på bio igår. Konstaterade då att bio ÄR bättre hemma. Bilden är bra mycket bättre på min HD65 än biografens. Postad 26 juli 2008 - 13:17
Så är det! ![]() ![]() Postad 28 juli 2008 - 00:26 Postad 28 juli 2008 - 02:00
Surt..... ![]() Postad 28 juli 2008 - 02:01
Jo, börjar bli lite drygt nu, faktiskt. Får slå en signal imorgon och kolla. Postad 28 juli 2008 - 07:27 Sen kan man ju fundera lite på vad Webhallen sysslar med, lätt att vara billigast när man aldrig har varan i lager. Postad 28 juli 2008 - 16:12 ![]() Men nä det blir nog ändå en TW700 från Tyskland för bara 8000kr inkl. frakt. Optoma verkar liksom så himla billigt och man får ju faktiskt det man betalar för ![]() Allt är förvisso bättre än min Optoma DV10 ![]() Postad 28 juli 2008 - 16:19 Inte alla maskiner har det - beror på var du köper din HD65:a, och var butiken i sin tur köper in ifrån. Vi får in HD65 på lager igen imorgon! Kontakta din butik för mer information. PS: Behöver väl inte tillägga att våra maskiner har den utökade lampgarantin. ![]() /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 28 juli 2008 - 16:20. Postad 28 juli 2008 - 16:53 Vadan dessa fasoner att man måste ringa för att få reda på produktpriser? ![]() Postad 28 juli 2008 - 17:10 Ett billigt pris säger inte allt, var väl närmast min poäng. ![]() /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 28 juli 2008 - 17:11. Postad 28 juli 2008 - 19:02 Aah så ni/du säljer inga projektorer, my bad - förstod inte hemsidan bara ![]() Postad 29 juli 2008 - 01:01
Kan det här eventuellt betyda att Hifi-klubben får del av dessa? Eller deras maskiner kommer inte via er? Imorgon har jag väntat 3 veckor på en produkt som fanns i lager vid beställning. Det är fanimej uselt. Jag skiter heligt i om Hifi-klubben har världens bästa ljudrunkare i sina butiker och är jätteduktiga på att rekommendera skivspelare till folk. Kan de inte leverera på 3 veckor är det lika kasst som Elgigantens lockvaror/lockpriser. Levererar man inte är man inte bättre än Pixmania eller TBH eller nåt annat skitbolag i mina ögon. Ska bli intressant det här... Redigerat av bromolla, 29 juli 2008 - 01:04. Postad 29 juli 2008 - 07:52 Vi levererar inte till Klubben. Kan ske i enstaka fall, men mer sällsynt. EL-Giganten levererar vi vissa. Så, som sagt, kolla alltid med din säljare vad det är för garanti som gäller, och se till att få det på papper. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 29 juli 2008 - 20:57 Fredrik du har ju koll på marknaden? Tror du någon affär(elgiganten?) kommer sänka projjen till 5000kr snart? För isåfall sänks också Hifi-klubbens och jag kan köpa därifrån. Anledningen till att jag är så snål är för att jag kommer få punga ut minst 3000kr för en bra ramspänd duk och måste spendera mina pengar till annat också, får bara 16k Netto denna månaden(sommarjobb) hoppas du förstår vad jag menar, är inte en snål jävel men skadar aldrig att fråga. är så ###### sugen på att köpa den. Samt hur stor bild tycker DU(!!!) att jag ska ha om jag sitter ca 2.5m från Ögon<>duken? Mellan linns och duk tror jag det är någonstans mellan 2.8<---->2.9m, hade tänkt att ha den på en hylla, isåfall hur högt upp på väg(g)en? Samt rekomendera gärna den bästa ramspända duken för 3000kr enligt vad jag ska ha för avstånd är du snäll. Postad 29 juli 2008 - 21:24
KINGPIN duk för runt 3.300:-.
Kan du komma bak på runt 3.2 m mellan lins><projektor, så kan du precis få till en 2 m (90" diag.) ramspänd från
Storleken under, 77" (170 cm bred), får du till på 2.6 - 2.9 m cirka, och för cirka 2.800:-. Dock hade jag försökt få till 2 m bildbredd. Ljusflödet och upplösningen för det, har du i HD65:an. ![]() Jag tvivlar på att HD65:an kommer ner på under 7.000:-, och med bra lampgaranti. Med sämre lampgaranti kanske runt de 6.000:- - 6.500:-. 5.000:- är ett långt skott. ![]() /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 29 juli 2008 - 21:30. Postad 30 juli 2008 - 19:18
ouch :/ Tror jag inte går, eller kanske ska se, hur långt är det mellan bak och fram på projektorn? Samt är fläkten längst bak? för de måste jag spara minst 20cm så den kan kyla? Ska ta och mäta om du bara säger hur lång den är från fram till bak. Samt går det att lägga projektorn så den inte är i mitten av taket? Svårt att förklara, skulle jag kunna lägga upp några bilder så kanske du kan ta en titt och rekommendera mig? Postad 30 juli 2008 - 20:58 ![]() Vad gäller distans till front/sidan, nämns inget i bruxen, men luften verkar gå in lite på sidorna och undertill, och ut på fronten. 20 cm kan räcka vid fronten, men lovar inte 100%. Risken finns fläktarna går upp i overdrive, och till slut tar enhälligt beslut att stänga ner projektorn. M a o, viktigare att ha marginal där luften går ut/värmen ansamlas, än där kylluften går in, så runt 10 cm från sidorna och baken, skall inte vara några problem. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Bifogad fil(er)Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 30 juli 2008 - 21:13. Postad 31 juli 2008 - 14:13 Ville bara dubellkolla innan jag beställer.. är dessa två komponenter det rätta alternativet för att takhänga HD65: SMS PROJEKTORSTATIV CL F75 SILVER SMS BALL-JOINT KAMERAGÄNGA fråga 2. När jag installerat projektorn med offseten inte stämde med några cm. hur korrigeras detta?? genom att höja å sänka projen med hjälp av stativet.. eller vinkla projjen vertikalt? mvh /Tobbe Postad 31 juli 2008 - 14:25
PROJEKTOR System, så heter själv takdelen AE014001 och kameragängan AE040012.
Om din butik beställer hos
Att kompensera offset med att höja och sänka stativet är ju givetvis bäst, och på så vis bibehålla en rät vinkel lins >< duk. Annars, om detta inte går, så kan man göra en liten tilt av projen antingen bak eller fram. Ingen fara. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 31 juli 2008 - 14:28
Kameragängen hade nummer: AE040011 och inte AE040012 Numret på CL F75 stämde med AE014001 Postad 31 juli 2008 - 16:21 Jo, båda är kameragängor förvisso, men AE040012 passar CL F, och AE040011 CL V varianten. Vi säljer nästan inga CL V.. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 31 juli 2008 - 19:51
Postad 31 juli 2008 - 19:57 ...och klumpigare ihop med HD65:an. Dyrare skall det ju inte behöva bli.. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 01 augusti 2008 - 16:48 Jag vill kunna ta med min Optoma HD 65 och min Macbook på resa. Är projektorn mer ömtålig än datorn? Det finns en särskild väska till projektorn på Dustin för ca 500 men eftersom jag vill ha med datorn också funderar jag på att köpa en datorväska på Clas Ohlson (http://www.clasohlso...spx?id=15330550) som rymmer båda. Sen tänker jag ta denna väska i en större ryggsäck/rullväska för att få med litet kläder. Synpunkter? Postad 02 augusti 2008 - 13:37
Tackar för tipset på Dustin! Visste inte ens att det fanns en väska till projektorn. Brukar inte flytta den så mkt. men med en riktig väska så blir det kanske mer. Får se om jag investerar.... Postad 02 augusti 2008 - 13:58 ![]() Min soffa tar upp havla rummet(får plats 10pers:D) Måste själva projektorn vara i mitten av taket för att få bilden i mitten på väggen på andra sidan rummet? Infogar en bild senaste som förklarar. Postad 02 augusti 2008 - 14:05 Var är bilden? ![]() Optimlat sett skall projen sitta mitten av bilden horisontalt, och vertikalt med mitten lins 19% av bildens höjd ovanför ovankant på duken bildyta (om du har projen upp och ner, tvärtom om du har den s.k. table-top). Härifrån kan du sedan både vrida projektorn upp och ner och i sidled, men ju mer, desto mer geometrifel. Digital Keystone undviker du, då det i mitt tycke är bättre att ha lite geometrifel, med bibehållen full upplösning på panel, än digital korrektion, med bildkomprimering som följd. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 augusti 2008 - 14:05. Postad 02 augusti 2008 - 19:59
Oj oj oj oj, förlåt jag förstod inte ett ord av det du sade, har inte sovit på 2 dagar=( Förlåt Innan jag visar bilderna måste jag först och främst be om ursäkt för röran :/ Har jobbat för mycket på sistone. Hela rummet ser ju misshandlat och fult ut TOM soffan som är skit fin i verkligheten, dock ska inte mitten partiet vara där. Och jag är inte i närheten klar med rummet, allt ska ut bord etc etc förutom soffan, har inte äns börjat, ska måla till grejer på väggen lägga till spotlights hyllor, minibar etc etc. Kan ju även förklara att jag ska dölja all trää med svart eller rööt "gardiner" ungefär som på bio eftersom det är extremt fult, där inne är vattenkokaren så vi kan inte riva den än fören den har pajjat och det kommer den inte göra om några år iaf=( Fredrik om du tänker dig på första bilden att man gör en gräns från vart trät börjar på vänster sida och sedan drar en vägg till höger så är rummet fyrkantigt och det är 3 meter åt alla håll. Hade tänkt att ha projektorn under fönstret du ser på bild nummer 1 och flytta soffan åt andra hållet. Där jag har lagt X på bild nummer 2 där undrar jag om jag kan ha projektorn förstår du? Alltså inte i mitten utav väggen för där är trät utan så att den projicerar snet fast bilden kommer i mitten av rummet. 1.http://static.pici.se/pictures/mnEayMBxH.jpg 2. http://static.pici.s...s/pnaLoJPax.jpg Hoppas att du förstår vad jag menar, bara jag som är helt trött och inte förstår det du skrev. och måste bara säga att rummet ser litet och väldigt fult ut fast inte i verkligheten är knappt klart allt ska bytas, TOM den jävligt fula lampan i taket. Postad 03 augusti 2008 - 07:02 Skall du ha projen under fönstret på bild nummer 1 eller där du har lagt X på bild nummer 2, eller du överväger bägge alternativen? ![]() Om det där panelinklädda utrymmet skall vara kvar, och du skall ha duken på detta på någe vis (med projen under fönstret på motsatta sidan), så får du ju dels projen ganska lågt ner, och dels, vad jag kommer fram till, ett kastavstånd på 3 m minus den bit bort till där duken skall sitta. Det kommer ge dig en väldigt liten bild, och se konstigt ut, beroende på om vänstra dukkåpan ev. kommer väldigt nära vänstra kanten på panelväggen, eller rentav utanför. Det framgår som sagt var inte vilka dimensioner det är på detta panelinklädda hörn. Däremot att sätta projen vid krysset, så långt bak som möjligt (innan strålen slår i högra panelväggen från projektionshållet sett), sedan vinkla den lite svagt till vänster för att träffa en duk på motsatta sidan, skulle nog kunna bli ok. Du kommer nog inte heller behöva tilta projektorn så mycket, beroende var på väggen höjdmässigt du sätter duken. Antar att du tänker täcka fönstret. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 03 augusti 2008 - 13:49
Ja exakt, ditt andra påstående. Om jag lägger projektorn var krysset är och har duken under fönstret(var soffan är atm) . Nu får du nog förklara vad okej är för dig:D Ja, fönstret kommer totalt täckas. Sedan skulle du kunna omformulera(jag är lite för dum för att förstå, haha) "Däremot att sätta projen vid krysset, så långt bak som möjligt (innan strålen slår i högra panelväggen från projektionshållet sett), sedan vinkla den lite svagt till vänster för att träffa en duk på motsatta sidan, skulle nog kunna bli ok." Vilka negativa effekter kommer jag få? kommer jag få några alls? Kommer bilden vara i mitten av väggen(under fönstret) även fast jag har projjen väldigt mycket åt höger sida(om man kollar från projektorn). Samt kommer inte strålen träffa träväggen. Vilka andra storlekar tror du jag kan uppnå från ca 2.8 meter från lins till duk? Redigerat av Unregistered1373, 03 augusti 2008 - 13:51. Postad 03 augusti 2008 - 14:49 Säg så här, om du skulle köra en bild på 170 cm, och din vägg, där du har fönstret, är 3 m bred, så skall mitten på linsen hamna på 150 cm från sidoväggarna, och det är väl nästan intill kanten på panelväggen på andra sidan, om inte mitt ögonmått sviker mig helt. Det är svårt att helt och hållet praktisera teori här. Frågan är hur nära du kan ligga panelkanten, utan att bilden slår, samtidigt som du kommer så långt tillbaka som möjligt, för att få så stor bild som möjligt. 170 cm är nog minimum jag rekommenderar med ljusstarka HD65. Jag kan ge dig avstånden mellan lins > < duk och tala om var projektorn exakt skall hamna för att skapa en 100%-igt rektangulär projektion. Det är rätt enkelt, och det talat avståndskalkylatorn om med. I ditt fall så skall du så långt bak som möjligt med projen, men att veta exakt var detta blir, innan vänster bildsida slår i panelväggen, är svårt att säga. Om du t ex sätter ett SMS 75 mm fäste med kameragänga, så hamnar mitten på din lins cirka 15 cm från tak. Sätter du fästet på 2.8 meter från där duken hamnar, så får du en bildbredd på 165 - 181 cm, så 170 cm hade jag valt i detta fall. Då blir din bildhöjd cirka 95.6 cm, och offset cirka 18 cm. Alltså ovankant på din bildyta skall hamna hamna på15+18=33 cm från tak. /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Postad 04 augusti 2008 - 07:13 Jag ska beställa en hd65, men jag har några funderingar kring den. Om man kör med vga kan man då få ut allt som projektorn klarar? Eller är det bättre om man kör en dvi->hdmi om det funkar från datorn? Postad 04 augusti 2008 - 08:37
bruxen hjälper.
Se om sidan 45 och 46 i
Ser ut som om det mesta skall täckas i upplösningsväg. ![]() DVI/HDMI är ju dock digital signal, och det är ju för det mesta att föredra, om inte bildkretsarna i källan är allt för katastrofala med bildbehandlingen, då kan ibland en (analog) interlaced signal vara att föredra. Inte helt säker på hur interlaced funkar med DVI och HDMI dock. Andra Ärade Kunniga kan säkert inflika. ![]() /Fredrik PROJEKTOR System AB ISF Certifierad Epson & Optoma hembio i Sverige Bifogad fil(er)Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 04 augusti 2008 - 08:42. Postad 05 augusti 2008 - 05:27 ![]() Dock går det ju kanon att se film med projektorn mitt på dagen även under regninga dagar utan att mörklägga ![]() Med den generösa garantin, är det bara jag som skriver ner hur många timmar jag ser per vecka? Vitsen med det är bl a att ser man mindre vissa veckor kan man se mer andra veckor ![]() Haft projjen i ett halvår i morgon... ett av mina bästa köp Postad 05 augusti 2008 - 10:06 Redigerat av Unregistered980ee016, 05 augusti 2008 - 10:09. Postad 05 augusti 2008 - 18:17
Vad kostade lampförsäkringen? Ska köpa en HD65 snart men jag vet inte vars jag ska köpa den. Funderar på att köpa den på Dustinhome men jag kommer att köpa en ramspänd duk. Om jag säljer duken man får med i detta paket http://www.dustinhom...5010134313.aspx hur mycket kan jag få för den? Postad 08 augusti 2008 - 15:29 ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |