Däremot kan du ju använda en gammal video tex. In med antennkabeln i videon som skickar bilden via scart till TV:n. byta kanal gör du via videon då.
Officiell Tråd - LG 42PC1RA
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 03 januari 2007 - 11:05
Däremot kan du ju använda en gammal video tex. In med antennkabeln i videon som skickar bilden via scart till TV:n. byta kanal gör du via videon då.
Postad 03 januari 2007 - 20:09
Hmm, ja då har jag inget riktigt bra svar. Har du den inkopplad på Scart 1 ska det ju funka automatiskt. Det är inte så att du har boxen inkopplad på Scart 2? I sådana fall blir det nog komposit ändå eftersom det bara är Scart 1 som har RGB.
Jag skulle annars rekommendera att koppla en annan källa (exempelvis din DVD) med RGB (också på Scart 1 förstås) och jämföra. Blir det stor skillnad ligger ju problemet hos källan. Blir det samma/lika bildproblem beror det ju på tv:n (alternativt kabeln - har du flera sådana kan du ju byta den länken också). Uteslutningsmetoden är bäst när det gäller felsökning.
Tackar va ett bra tips ska ja minsann testa när jag får tid
Verkar vara boxen, fick inte alls lika kass bild från dvd'n, det va även kul att se vilken skillnad de va på komponent o scart. Men när man har boxen sitter på av1=rgb borde man inte få bild om man väljer rgb istället för tv eller av1 på tv'n?
När du väljer rgb på tv:n väljer du inte rgb-signalen på av1 utan då får du signalen som kommer in på rgb/vga-ingången.
Med boxen inställd på rgb och inkopplad på av1 kommer tv:n att själv känna av att det är rgb-signal.
/Kent
Oki, tack o bock
Postad 03 januari 2007 - 21:21
Har köpt en pc3ra från netonnet som anlände idag och har lite problem som herrskapet här på forumet förhoppningsvis kan hjälpa till med.
Jag får inget ljud från tvn!
tycker jag har provat med alla inställningar som går men inget händer med ljudet. Det enda ljud jag fått från högtalarna är att det knäpper till rejält när jag i ljudmenyn ändrar högalarna från av till på och det känns lite oroväckande.

det blir inget ljud oavsett via digibox eller vanlig antenn.
har nu kopplat digitalboxen med den xtra scart utgången till dvdreciveren och får ljud den vägen med det går fan i mig inte via tvn.
har också provat med rca kablar från tv till reciever
Någon som kan ha en aning om vad som är fel? eller måste jag skicka tillbaka den

Postad 04 januari 2007 - 10:05
Hallå
Har köpt en pc3ra från netonnet som anlände idag och har lite problem som herrskapet här på forumet förhoppningsvis kan hjälpa till med.
tycker jag har provat med alla inställningar som går men inget händer med ljudet. Det enda ljud jag fått från högtalarna är att det knäpper till rejält när jag i ljudmenyn ändrar högalarna från av till på och det känns lite oroväckande.![]()
har nu kopplat digitalboxen med den xtra scart utgången till dvdreciveren och får ljud den vägen med det går fan i mig inte via tvn.
Någon som kan ha en aning om vad som är fel? eller måste jag skicka tillbaka den
Ja du det låter oroväckande....
Antennuttaget har du ju provat och jag antar att du kopplar digitalboxen via scart... har du provat Stereo RCA ingången på tv'n? den via komponentingången om du får ljud då på tv'n. Inställningarna i meny lär du väl ha mixtrat med, du har väl provat att nollställa dem?
Postad 04 januari 2007 - 10:25
Nu har jag kört min tv i ungefär 290 timmar (som man ser med hjälpa av meny+meny knapparna) men inte har inbränningarna/de ljusa skuggorna minskat något utan man ser dom i de mörka partierna lika mycket som förrut tycker jag.
Tv'n har haft typ denna inställning på både HDMI och scart porten.
Contrast-60
Brightness-50
Colour -35
Sharpness-30
Tint-0
Nu vill jag gärna höra från fler som har likande tv (PC1r...) så min fråga är hur många av er upplever dessa inbränningar av texten i filmen på er tv? Hur många av tycker att de har minskat med tiden? Hur många timmar körde ni er tv innan ni upplevde minskningen av innbräningar på textningen?
Postad 04 januari 2007 - 10:57
Postad 04 januari 2007 - 11:03
Postad 04 januari 2007 - 11:12
Hallå
tycker jag har provat med alla inställningar som går men inget händer med ljudet. Det enda ljud jag fått från högtalarna är att det knäpper till rejält när jag i ljudmenyn ändrar högalarna från av till på och det känns lite oroväckande.![]()
Ja du det låter oroväckande....
Antennuttaget har du ju provat och jag antar att du kopplar digitalboxen via scart... har du provat Stereo RCA ingången på tv'n? den via komponentingången om du får ljud då på tv'n. Inställningarna i meny lär du väl ha mixtrat med, du har väl provat att nollställa dem?
Jo det verkar inte bättre än att det blir att skicka tillbaka tvn.
Fick ljud genom externa högtalare genom att ta ljudet med rca kablar från tvn så det kommer ju uppenbarligen ljud till tvn.
Så det är väl högtalarna som är paj.
Har inte provat rcaingången ännu. ska göra det ikväll.
Är det någon annan som haft samma problem som mig? för trots fipplandet med menyn kanske man missat någon skitinställning som är fel, man vet ju aldrig med dagens teknik.
Pratade med netonnet som skickar en retursedel idag och då lär väl tvn vara borta ett par veckor kan väl tänka sig.

Förövrigt var jag mycket nöjd med bilden trots inkörningsinställningar och ljudet som många klagat på var inget problem.
netonnet skulle byta tvn och då får man väl en surrande apparat istället

Postad 04 januari 2007 - 14:57
Jag kan ju lägga till att mina inbränningar försvinner ju också efter några minuter men eftersom texten är där typ hela tiden så hinner dom inte försvinna innan en ny text har visats. Sen när det är mörka scener i filmen och det inte är någon text så ser man den vita skuggan efter texten.
Jag har samma problem som du med att texten inte försvinner helt och blir överlagrad. LG sa att det skulle försvinna efter inkörning men det har det inte gjort. Jag har kontaktat Powermill (ett av LGs service ställen) som skall ta in plasman för service. Detta skall vara ett garanti-jobb. Enligt dem skall de kunna fixa det.
Postad 05 januari 2007 - 04:18
Postad 05 januari 2007 - 12:59
Postad 05 januari 2007 - 16:18
Hmm, testade samma sak nu på min 42PC1R, och jag får inte heller något ljud.Har ett litet problem med min, kopplade en lågninvåkabel mellan TVns lågnivåutgång på baksidan till recivern i hopp om att få ut lite tv ljud i högtalarna men det är helt tyst, är det någon inställning?
Jag kör vanligen med en DVB-T box och har inte brytt mig om att koppla ljudet från analog-TV till förstärkare, har bara använt inbyggda högtalare då. Har inte hunnit titta på inställningar än.
Postad 05 januari 2007 - 18:31
Jag kan ju lägga till att mina inbränningar försvinner ju också efter några minuter men eftersom texten är där typ hela tiden så hinner dom inte försvinna innan en ny text har visats. Sen när det är mörka scener i filmen och det inte är någon text så ser man den vita skuggan efter texten.
Jag har samma problem som du med att texten inte försvinner helt och blir överlagrad. LG sa att det skulle försvinna efter inkörning men det har det inte gjort. Jag har kontaktat Powermill (ett av LGs service ställen) som skall ta in plasman för service. Detta skall vara ett garanti-jobb. Enligt dem skall de kunna fixa det.
Det låter intressant, måste jag kolla upp. Tack för tipset!

Postad 06 januari 2007 - 11:49
Har ett litet problem med min, kopplade en lågninvåkabel mellan TVns lågnivåutgång på baksidan till recivern i hopp om att få ut lite tv ljud i högtalarna men det är helt tyst, är det någon inställning?
den utgången skickar inget ljud för mig heller.
Postad 08 januari 2007 - 11:00
Digitaltvboxen ansluter jag via RGB scart till tv'n (AV1).
I digitaltvboxen så slår jag på signal RGB.
Då blir bilden lätt röd och då tänker jag ju att det måste man ju kunna fixa med att sänka det röda färgen på tv'n eller likande. Inte då jag har mixtra med alla möjlig färgkombinationer hit och dit och visst får jag mindre rött men det som normalt är gråsvart är iallafall lite lätt rött eller lila.
Slår jag av RGB signalen i digitaltvboxen så försvinner den röd/lila färgen och färgschemat blir riktigt bra (det blir gråsvart) men då blir bilden dålig istället.
Kan tillägga att jag har provat två olika digitaltvboxar (boxer & tele2vison) och några olika scartkablar och det blir ingen skillnad.
Någon som upplever samma sak eller liknande problem?
Postad 08 januari 2007 - 11:06
Postad 08 januari 2007 - 11:46
Postad 10 januari 2007 - 22:07
Varför är det så ******** lågt ljud om man kopplar in förstärkaren via audio out på Tv´n? Och finns det någon lösning på problemet? Jag vill hemskt gärna kunna spela Tv spel med riktigt bra ljud

Vad gör inställningen Xd nr. Går välja på Av, låg, Hög eller Anpassad
Tacksam för svar. Har gått igenom typ 40 av sidorna i denna tråd och inte hittat svaren på någon av frågorna. Men eftersom det var 40 sidor så kanske jag i missat dem. Isåfall Sorry.
Postad 10 januari 2007 - 22:30
ljudet ut är "variable output", dvs volymen påverkas hur högt du höjer på tv:ns volym.
Jag gjorde så att jag stängde av tv:ns högtalare och höjde volymen på tv till nästan max.
då blev det bra!
mvh joke
Postad 10 januari 2007 - 22:42
http://www.kjell.com/?item=39225&path=
Då borde man väl få ljudet i suroundhögtalarna på TV samt att man borde undkomma att det är låg volym via Variabel Output
Postad 10 januari 2007 - 23:15
Postad 11 januari 2007 - 16:30
Postad 11 januari 2007 - 21:32
Ordinarie pris var 14990:-, köpte ett vogels vägg stativ med.
Kom hem och efter 2 olika slagborrar och mycket svett satt den på väggen.
Otroligt tjocka skruvar i en ortoligt hård betongvägg. (10mm borr 8,5 cm in i vägg)
Fick bara in 3 av 5 skruvar för att få den i lod, jag har tummen mitt i handen.

Men stativet ska klara 70kg och TV väger 24kg, och jag fick in dom "rätta" skruvarna så det e nog lungt..... i hope ...
Hur upplever jag bilden då?
Kör en humax comhem box i väntan på att HDboxen ska sjunka i pris.
DVD= kiss 1500 scart RGB
VGA pixel mappat mot ett xt1900GT
+ analog
Humax boxen blöder igenom på RGB så kissen fick scart RGB, tycker att ANALOG och humax bilden är lika bra!!!! Analoga signalen är till och med mjukare, dvs , skönare att titta på. chock!
DVD är helt perfekt, inget att klaga på fin svärta och man märker RGB. Fina färger.
Hadde en 32" LCD innan och då var analoga singnalen rent skit .. ska tillägas.
VGA har jag bara test kört, men det var chock-bra bild, har lite problem med mina drivrutiner bara.
Ska pula mer med det.
Köpte som sagt på elgiganten som har 30 dagars pris garanti, och jag har pc3ra på pris bevakning och vad dimper det ner idag?
Jo, netonnet tar 11995:-

Åker till elgiganten med kvitto och utskrift och får 1205:- cash i handen!
Rekomenderar Elgiganten varmt.
Ville ha en PV60 först men det blev en pc3ra för att:
Priset!
Att den finns på lager!
Inga fläktar!
Och ljus tricket: håll ett vitt A4 framför en pc3ra och en PV60 så ser du vad frontglaset gör med ljuset.... Det ÄR skillnad.
Från en mycket nöjd konsumet. So far... So Good!

Postad 11 januari 2007 - 22:25
Angående ljud problemet så skulle jag vilja koppla direkt till dvd och min dilog box,för att ljud kvaliten brukar vara mycket bättre där.
Blir ljudet o synkat då på grund av bildbehandlingen så att man måste ha en förstärkare med lip synk,eller blir det inte så farligt
Postad 12 januari 2007 - 10:18
Får ibland lila prickar på bilden, ungefär som ett fyrverkeri ser det ut. Händer bara ibland, och det verkar inte finnas någon riktigt logik i när det inträffar. Det uppstår i mörka bilder med rörelser samt när man Zappar mellan kanaler. Verkar uppstå oberoende av vilken ingång jag använder.
Någon annnan som har upplevt något liknande, eller har någon teori om vad det kan bero på?
Är sjukt osugen på att skicka iväg TV:n, så jag hoppas å något mirakel.
Postad 12 januari 2007 - 12:30
Har har åkt på ett litet problem. Kanske något här vet vad det kan vara.
Får ibland lila prickar på bilden, ungefär som ett fyrverkeri ser det ut. Händer bara ibland, och det verkar inte finnas någon riktigt logik i när det inträffar. Det uppstår i mörka bilder med rörelser samt när man Zappar mellan kanaler. Verkar uppstå oberoende av vilken ingång jag använder.
Någon annnan som har upplevt något liknande, eller har någon teori om vad det kan bero på?
Är sjukt osugen på att skicka iväg TV:n, så jag hoppas å något mirakel.
kolla den här tråden:
https://www.minhembi...0
där påstås det att PC1R har problem med prickar på alla analoga ingångar (se sista inlägget) och inte bara på komponentingången som trådrubriken säger. Jag har själv inte upplevt problemet, men några har det tydligen.
Postad 12 januari 2007 - 19:54
jag var på clas ohlson och köpte denna
http://www.clasohlso....aspx?id=383509
Då slipper man problemet med att använda variable audio out på Tv´n. Anledningen till att jag inte vill använda den påverkas av vilken nivå man har ljudet på sin TV. Som i mitt fall måste jag välja att stänga av TV högtalarna och sedan dra upp volumen på riktigt rejält och sedan dra på volymen på förstärkaren mer än vanligt också för att nå upp till en normal ljudnivå. Scenariot jag ser framför mig är ju att man byter tillbaka utan att sänka volymen och helt plötsligt har man blåst ut högtalarna typ. Samt att det är omständigt behöva dra på volymen super mycket varje gång man vill använda de
Edit: Givetvis så funkade det inte på Tv-spelet då det är ikopplat via komponent uttag. När jag tänker efter så kanske det väntat så component har 2 uttag för just ljud. Men det var då fan

Redigerat av Beliavski, 12 januari 2007 - 20:14.
Postad 12 januari 2007 - 22:29
Postad 13 januari 2007 - 00:06
Har ett 1900GT och det funkar bara UTAN drivrutiner.
Har testat OMEGA med....
Har testat alla upplösningar...
Men det funkar ju innan desktop och så kommer fram på båda skärmarna...
Tips?
Postad 13 januari 2007 - 09:08
Jag är en nöjd ägare av en PC1R...
Men jag undrar om jag tjänar något på att köra en kalibrering på tv:n med DVE? Bilden är skitbra tycker jag men kan man få "ut" lite mer av denna plasma genom att köra DVE?
Mvh Jocke
Postad 13 januari 2007 - 13:35
Någon som har ett ATI kort och som fått vga att funka?
Har ett 1900GT och det funkar bara UTAN drivrutiner.
Har testat OMEGA med....
Har testat alla upplösningar...
Men det funkar ju innan desktop och så kommer fram på båda skärmarna...
Tips?
jag har ATI och kör VGA till PC1R, inga problem. Använder du ATI Catalyst Control Center? För mig fungerar det att antingen clona primary-display till TVn, eller använda extended desktop och på så sätt få ett eget skrivbord på plasma-skärmen. I display options finns det något som heter "force tv detection", har du testat det?
Postad 13 januari 2007 - 14:57
Postad 13 januari 2007 - 16:25
Postad 13 januari 2007 - 16:30
Postad 13 januari 2007 - 21:36
Vad jag fått reda på är om man kör europeisk standard Pal så är det 50hz som gäller, sen är det 60hz för amerikanskt NTSC.Men som jag skrev i en tidigare innlägg så märker jag ingen skillnad på bilden när jag kör 50 eller 60hz även om filmen är i PAL förutom att texten på menyerna blir större med 60hz.Jag upplever brusigheten lägre med RGB scart,jag tror inte dagens vanliga dvdfilmer är gjorda för digitala signaler som HDMI.Men när HD DVD eller Blueray kommer så blir det mycket bättre.Det är vad jag upplever men rätta mig om jag har fel.Är inte bilden brusigare i 50 hz än i t ex 60? Trodde jag iaf.

Postad 14 januari 2007 - 15:20
Tjaba allesammans
Har haft min PC1R ett tag nu, jobbigt att nöta in 200h inspelningstid dock.
Har kommit till typ 110 timmar nu och undrar ifall de någon som spelat in sin i 200 timmar?
Vad för inställningar har du/ni då lyckats hitta som ger bästa möjliga bild?
Citerar mig själv för att posten ska komma upp på nytt.
Åter igen alltså, är uppe i ~185 timmar nu.
Vad för inställningar har du/ni lyckats ställa in som ger bästa möjliga bild eller kör ni fortfarande "inkörnings-inställningarna" ???
Postad 14 januari 2007 - 15:31
Har inte din plasma, men detta svar är ett allmänt svar för alla tv/bildvisare.Tjaba allesammans
Har haft min PC1R ett tag nu, jobbigt att nöta in 200h inspelningstid dock.
Har kommit till typ 110 timmar nu och undrar ifall de någon som spelat in sin i 200 timmar?
Vad för inställningar har du/ni då lyckats hitta som ger bästa möjliga bild?
Citerar mig själv för att posten ska komma upp på nytt.
Åter igen alltså, är uppe i ~185 timmar nu.
Vad för inställningar har du/ni lyckats ställa in som ger bästa möjliga bild eller kör ni fortfarande "inkörnings-inställningarna" ???
Om du vill ha de enligt experterna bästa inställningarna ska du köpa en bild-kalibreringsskiva.
Men som svar på din fråga finns ingen exakt inställning som passar alla bäst, eftersom yttre förhållande som ljuset i rummet, bildkällan och framförallt personlig smak spelar stor roll för vilka inställningar som är de bästa för var och en.
Mvh JB
Postad 15 januari 2007 - 19:27
Postad 16 januari 2007 - 22:07
Jag gick till min återförsäljare (EXPERT) berättade hur allt låg till och dom sa att vi plockar in tv och så får du en utbytestv. Vi bestämmer tid då dom kommer förbi och skall hämta min tv och så... när dom kommer så kollar återförsäljaren om han upplever plommonröda färgen i de mörka partierna och visst ser han att det är färgskillander när man har RGB signal på jämfört med av. Fast jag tror inte han stör sig på det lika mycket som jag gör...

Iallafall han säger att han har en TV med sig i bilen och att vi byter, alltså jag fick en helt ny tv... Yippi!!!!

Snacka om bra support, helt klar det bästa jag varit med om någonsin, kan verkligen rekommendera EXPERT. Visst dom kanske inte har den senaste Harman Kardon men vem vet man kanske kan beställa den hos dom?

Kuriosa: enligt LG:s support kille som behövde inte en plasma tv köras in i ca. 100 - 200 timmar. Falskt rykte enl honom... även det här med myrornas krig var ett falskt rykte.

Postad 17 januari 2007 - 00:29
Vill därför höja ett varningens finger om nån funderat på att handla hos inWarehouse.se. De har en 42PC1R som de kallar "demo ex". Detta är högst troligt att det är den tv de skickade till mig. När jag beställde från dem den 14e december fanns det en "begagnad/demo ex" tv. Dagen efter jag beställt var den borttagen. När tvn kom var den alldeles repig på hela framsidan på "glaset". Fick skicka tillbaka den. Den kom fram till inWarehouse's returavdelning den 28e december. Inte förrän i fredags den 12e januari hade de tittat på den och skickat iväg en ny. Samma dag kom det återigen ut en "begagnad/demo ex" 42PC1R på deras hemsida. Detta är alltså troligen samma tv som jag fick skickad till mig. Så om någon har funderat på att köpa den så avråder jag från det, eftersom hela framsidan är repig, vilket är mycket irriterande. Tycker det är mycket dålig stil av dem att skicka ut begagnade grejer för att försöka lura på folk och hoppas att de inte märker nåt eller orkar bry sig. Har inte heller hört nåt om nån form av kompensation eller förklaring till det inträffade, vilket också är mycket dåligt. Hade det varit en fabrikationsfel på tvn kunde man kanske haft lite mer förståelse, men nu när det tydligt är deras eget fel ska de kompensera det på nåt sätt tycker jag. Det är ju ändå över en månad sen jag skulle ha haft en fullt fungerande och framförallt ny tv hemma. Vem vet hur många de försökt lura på denna tv?!
Fredrik
Postad 18 januari 2007 - 20:51
Fredrik
Postad 19 januari 2007 - 14:44
För priset på denna verkar ju pressas rejält. 11999kr på fyndbörsen just nu.
Redigerat av Unregisterede45e3982, 19 januari 2007 - 14:46.
Postad 19 januari 2007 - 15:55
EDIT:
11.990kr är ett bra pris, jag köpte min för 17.990kr och det var ändå minst 2000kr "lanseringsrea" eller vad man ska kalla det på Power. Har för mig att den kostade 20-21.000kr från start. Nästan 50% prisfall på nästan precis 8 månader.
EDIT2:
Kostar den verkligen 19.990kr på Reference Audio nu? Inte så konkurrenskraftigt pris.
Redigerat av distortion2, 19 januari 2007 - 15:59.
Postad 22 januari 2007 - 23:02
Tryck menu på tvn o fjärren sammtidigt några sekunder så ser du servicemenyn och nästan längst upp så står det panel used.Hur ser man egentligen hur många timmar tvn gått?
Mvh
B-G

Postad 23 januari 2007 - 09:47
Har testat detta men det hände inget men har nog tryckt för kort tid....kanske
/BG
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar