Vid Aspect "Normal" zoomas bilden in (om man inte kör "larger")...Innebär detta att projjen skalar om bilden vid denna inzoomning??
I så fall måste man ju köra "larger"...

* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *
Startad av
callee
, aug 31 2005 14:52
1677 svar till detta ämne
14 relaterade trådar
Postad 13 februari 2006 - 17:58 Vid Aspect "Normal" zoomas bilden in (om man inte kör "larger")...Innebär detta att projjen skalar om bilden vid denna inzoomning?? I så fall måste man ju köra "larger"... ![]() Postad 15 februari 2006 - 16:48 Någon som vet vart man kan få den här projektorn ordentligt demad i GBG-området? Hälsn Funky Postad 15 februari 2006 - 21:23
Nästan så stora färgskiftningar har jag &så, samt att min varierar i ljusstyrka "pulserar" eller vad man ska kalla det ![]() Är så illa att jag endast sitter & irriterar mig på felen ist för att kolla på filmen... ![]() Har just talat med Epson som kommer att hämta & laga min projj, de skulle byta "light-engine" det innerfattar tydligen det mesta... linser autoiris panelerna mm Så nu väntar jag bara på att dom ska komma och hämta den! Och jag hoppas på att jag får en låne projj undertiden den e på lagning (det lät inte som det skullla vara några problem) Epson var mycket tillmötesgående och trevliga att prata med iaf! /JmLab Postad 16 februari 2006 - 08:52 Hur får du fram denna bild på projektorn (min står undanpackad just nu, så jag kan inte testa)? Är det bara att ha den påslagen så ser man skiftningarna, eller har ni något kalibreringsprogram? Nu måste man ju kolla extra noga då det är flera som verkar få detta problem, och att det verkar komma efter ett tag. Suck allt läsande i detta forum gör ju en paranoid inför alla prylar man ska inhandla eller har inhandlat. Det är klart att folk blir utbrända.... Postad 16 februari 2006 - 09:36 Välj i så fall projjens egna testbilder...eller släng i en film som är svart-vit. Borde ju funka att se på OS oxå...det mesta är ju vitt ![]() Ni som nämnde att ni kunde se "the brides" konturer i kistan (Kill Bill 2), t ex när in i filmen menar ni? Behöver man nån BTB-inställning i projjen och/eller DVD-spelaren?? Tycker mest det ser svart ut... Postad 16 februari 2006 - 09:36 Problemet syns så tydligt att det inte går att missa så har du inte sett det av egen kraft har du garanterat inga problem med din projektor. Enklast ser man det då hela bilden är antingen svart eller vit dvs du behöver ingen särskild kalibrerings skiva etc. Postad 16 februari 2006 - 15:34 Först så ringde en budfirma & sa att låne projjen kommer imorgon! Sedan ringde nästa och sa att min projj hämtas vi 13-15 imorrn! Tog 2 dagar från att jag ringde Epson tills hämtad min & lämnade låne projjen!! DET kallar jag service! /JmLab Postad 16 februari 2006 - 19:21 Jag kan se färgskiftningar i OS bl.a men det känns inte så grovt, måste verkligen titta efter det för att se det, men den finns ju där. Hoppas det inte blir värre Postad 16 februari 2006 - 20:45 Han jag pratade med sa att det inte gick att ordna en låne proj. Postad 16 februari 2006 - 20:58
Tror att det skulle bli en tw200. Det är inte Epson som lånar ut projjen utan service stället som lånar ut en till mig. /JmLab Postad 16 februari 2006 - 21:41 Rapportera gärna vidare hur det går med servicen. Hur lång tid det tog om det blev bättre osv... Postad 17 februari 2006 - 10:02 ![]()
Nu har inte jag Kill Bill hemma och kan kontrollera, kommer ej heller ihåg vad ni "the bride" är, men jag borde ändå kunna dra följande slutsats: Alternativ 1: De som ser konturerna har felkalibrerade projektorer med tex för mycket pådragen brightness och ser därför mer än vad de borde utifrån projektorns kvalifikationer och en korrekt kalibrering. Alternativ 2: Du har en felkatigt kalibrerad projektor och har dragit på för mycket svärta helt enkelt. Med andra ord, någon/några av er får köra ett nytt race med kalibreringsskivan ![]() Postad 17 februari 2006 - 12:47 ![]() Det syns som två tennisbollar på en 79" duk, en blå och en grön. Finns det nån här som vet hur man rengör panelerna? Postad 19 februari 2006 - 19:57 TW600 såg iaf bra ut och svärtan var helt ok, även med lite omni-light i rummet. VILL HA! Postad 19 februari 2006 - 20:54 ![]() Oj vad de snackar mycket skit i butikerna ibland. Sorgligt. Får man fråga vad det var för butik? Bry dig inte om dem iaf ![]() Har du bara sett den med s-video så har du ju dessutom något trevligt att se fram emot ![]() JmLab: Var är vår jämförelserapport? ![]() Postad 19 februari 2006 - 21:15
haha! s-video! vilka idioter!! allt annat än HDMI å komponent ska man inte använda tillsammans med en modern projektor. iaf inte om källan e dvd tex. Postad 19 februari 2006 - 21:34 ![]() Det finns ju som sagt och i OS-tider med hockey blir det inte mindre tydligt, bara jag som tänker på det hemma dock, lite trist. Men blir det en spännande match försvinner färgskiftningarna ... konstigt ![]() ![]() Postad 19 februari 2006 - 23:56 Att man kan få denna bild för denna peng är smått fantastiskt, dock krävdes det kalibrering med colorfacts (vilket det alltid gör) Underskatta inte D65@2,54 i ett mörkt rum ![]() Enda nackdelen, IM BACK AT NATURAL ![]() Natural ger inte bara lite mer ljusflöde, färgerna är bättre och bilden får ett grymt djup, tyvärr på fläktljudet men jag tar det när jag har denna bild. SÅÅÅÅÅ bra ![]() Ps. recensionen börjar bli färdig ![]() Redigerat av ZoomAir, 20 februari 2006 - 00:30. Postad 20 februari 2006 - 00:24
Får jag gissa på biorummet du var på? I Bromma. Postad 20 februari 2006 - 01:38
Hehe nä... var i Lule. Hursomhelst, jag tror s-videon var tillfällig (eller så kanske han sade fel, och menade komponent). Håller med Hybe. Men man såg liksom en potential, fast då har jag inte sett tx200 eller Z4 eller AE900 och dom ser säkert bra ut också. Det sades att Epson är snabba på att byta ut grejer om det skulle vara något fel. Butiken jag var hos hade nån kund som köpt hitachi tx200 som det blev nått fel på och dom hade inte åtgärdat på flera veckor, sånt väger ganska mycket när man köper dyr, komplicerad elektronik ![]() Postad 22 februari 2006 - 14:29 Postad 22 februari 2006 - 15:14
Jag har inte Blacker than Black på min Pioneer DV-575 (jag vet att det går m. annat firmware). Jag kör via SCART (tillfälligt tills jag hittar hur jag vill möblera), tror inte ens jag kör progressivt. Det är som sagt när hon ligger i kistan, kan kolla när jag kommer hem, när det är. Mina inställningar är gjorda efter DVE Pal + lite på känn ![]() Update: 35:01 och framåt in i Kill Bill 2 så ser man hur ficklampans reflektor rör sig fram och tillbaka. Detta är mitt i bilden. Undrar om jag kan få det på bild... Redigerat av tqh, 22 februari 2006 - 17:18. Postad 22 februari 2006 - 17:42 B8, jag tror inte detta rör sig om nån felkalibrering. Jag är iaf mycket nöjd med den och har försökt följa DVE så gott det går. Dock har jag inte uppgraderat till BtB på dvd'n så den delen var lite knepig. Projektorns inställningar: Theatre Black 1 White level 2 Black level 1 Brightness 1 Contrast 4 Sharpness standard Color Temp 6500K Skin tone 3 RGB 0...0 Gamma 2.2 Aspect Squeeze Super White off Progressive off Scaling larger Redigerat av tqh, 22 februari 2006 - 18:03. Postad 23 februari 2006 - 20:55 ![]() Postad 23 februari 2006 - 22:25 ![]() frewe: har du DVe eller motsvarande? Zoomair: Grymt avundjuk! Låter brutalfett! Vill se!! ![]() ![]() Postad 24 februari 2006 - 08:07 Näe, det kan han inte....än. Men snart så. ![]() Det granskas och filas på Zoomairs artikel och jag kan säga redan nu att ni har ett riktigt kvalitetsarbete att se ifram mot. Zoomair har gjort ett hästjobb! *applåder* Stay tuned. ![]() Underbart mycket justeringsmöjligheter det finns i Tw600, en tweakardröm. Synd att de inte kunde separera RGB Gain/Bias och RGBCMY Hue/Saturation. Postad 24 februari 2006 - 09:18 Jag är i projektor köpar tagen och står och väljer mellan TW600 och Sanyo Z4. Har kollat lite på båda i butik och båda var väldigt imponerande. En sak med TW600 är väl fläktljudet? Hur högt är det egentligen? Kommer ha projektor på en hylla så Z4 kommer att kunna köra i low mode. Ta en titt på mitt galleri så ser nu att jag har ett väldigt ljust rum vad gäller väggarna. Kommer TW600 att vara ett bättre val då med dess höga ljusstyrka? Sedan när det gäller duk, rekomenderas en greyline duk eller ska jag köra vit, Tw600 har ju väldigt högt ljusflöde så passar en greyline bättre då? Funderar på Euroscreen Diplomat i antingen vit eller grey, någon åsikt om denna duk? Tack på förhand. Redigerat av Unregistered5bf71094, 24 februari 2006 - 09:19. Postad 24 februari 2006 - 10:27
Det där verkar vara en vanlig missuppfattning. Förstår inte varför. Problemet med ljusa rum är att de kastar tillbaks massa ströljus mot duken. En ökad ljusstyrka kommer inte hjälpa dig eftersom mängden refelkterat ljus står i direkt proportion till mängden ljus ut från projjen. Enda gången högre ljusstyrka hjälper är om man har massa infallande ljus i rummet, t.ex. från ett fönster. Men det bör man ju i vilket fall som helst undvika...
Faktum är att Tw600 inte har något jättemärkvärdigt ljusflöde då den är inställd att visa korrekta färger. Använder du en för stor alternativt för mörk går duk finns det alltså risk för att du kommer uppleva bilden för dämpad/ljussvag. När är det för ljussvagt då? Vid ett ljusflöde på under 10 footLamberts (enhet för mängd reflekterat ljus) så kommer bilden börja kännas för ljussvag. Naturligtvis är detta personligt och själv kan jag leva med 8-9 fL utan att jag blir tokig. Men hur vet jag hur många footlamberts Tw600 ger på just min dukstorlek med just min gain? Det vet man efter artiklen Zoomair filar på...kommer snart på component. ![]() ![]() Däremot! En grå duk (mindre än 1.0 i gain) kommer ge dig ökad bild-kontrast eftersom eftersom en grå duk dämpar reflektioner bättre än vita dukar. Från Dukguiden på Component:
Rekommenderar att du läser igenom guiden, del 1 av 4 hittar du här. Förhoppningsvis ger det dig bättre koll på dukens betydelse. Ang. fläktljudet så låter den mer än konkurrenterna, ja. Om det är för mkt för dig är omöjligt att svara på. Varför inte leta upp en butik som demar Tw600 innan inköp? Varför väljer du mellan Z4 och Tw600? Om jag skulle vara dig skulle jag välja mellan Tw600 och Hitachi Tx200. Postad 24 februari 2006 - 10:31 Postad 24 februari 2006 - 10:36 Z4 har snarlik deinterlacer så du får samma resultat där. Tw600 verkar inte vara någon über-maskin heller men kanske något bättre, har inte sett med egna ögon. Ja, Z4 har en jämnare bildkvalité i fråga om HDMI vs analog Komponent men för digital-tv tror jag inte den skillnaden är mkt att bråka om. Däremot passar Tx200 bättre än Z4 om man vill ha en grå duk... ![]() Postad 24 februari 2006 - 10:42
Hej, Jag skulle nog vilja påstå att deinterlaceing är likvärdig på de flesta produkter vid den prisnivån du tittar - även om det är en viktig del av bildkvalitetet så finns det många andra bitar som jag skulle kika på för att få en helhets bild... Kontentan är att jag inte tycker att du skall avskriva TX200 pga av något som du har "hört" - se det med egna ögon innan du avskriver något ![]() mvh /Pär PS: såg att paccis han före med i princip samma svar ![]() edit: addition av Ps ![]() Redigerat av Perra1, 24 februari 2006 - 10:43. Postad 24 februari 2006 - 14:03 De projjar som kör sin egen version och inte stoppar in t.ex. DCDi varierar i prestanda på denna aspekt, det finns två fall man brukar stöta på runt denna prisklass. 1. Undermåttlig och rent ut sagt dålig Deinterlacing, vissa av sharps modeller passar in här. 2. Det funkar men inte mer, inte en total katastrof men trots det så bör den inbyggda Deinterlacingen skippas till förmån för en DVD med nått säkert inbyggt som t.ex. DCDi. Tyvärr hjälper inte det på alla ingångar och till t.ex. tv-tittande och sport sändningar, vill man ha bra Deinterlacing där är det extern scaler som gäller. TX200/Z4/TW600 tror jag alla har liknande förmågor i denna aspekt och ingen av dessa projjar skall på förhand negleras p.g.a. vad man hört. Testa själv i nån butik och be dom köra t.ex. 576i från deras DVD spelare. Angående ljusflödet så skall TW600 extra krut inte ses som något val för filmtittande utan endast för situationer där man behöver mer ljus t.ex. sportsändning eller tv-spelande. I "filmmode" d.v.s. det bästa läget för film på en normal duk så är TW600 inte det minsta ljusstarkare än resten av D5 gänget utan även här är det jämnt. Allt kommer i recensionen som förhoppningsvis kommer upp snart, där får ni alla inställningar jag kom fram till och dylikt. Redigerat av ZoomAir, 24 februari 2006 - 14:05. Postad 24 februari 2006 - 14:17 ![]() Deinterlaceing handlar om att omhänderta 1000-tals olika sekvenser i realtid, analysera dem och applicera rätt algorithm för att sätta ihop fields till frames... Det som oftast brister i deinterlaceing på DVD spelare eller Displayer är att man inte har algorithmer för alla 1000-tals fall, utan kanske bara för ett fåtal - då spelar det mindre roll om man har bra Directional Correlation Deinterlacing ![]() Om ni har ett större intresse för vad DCDi är kan jag rekommendera denna länk eller varför inte denna ![]() mvh /Pär edit: lade till länkarna Redigerat av Perra1, 24 februari 2006 - 14:20. Postad 24 februari 2006 - 15:01
Hey! "Constant Bob" rules! Not... ![]() Postad 24 februari 2006 - 15:15 ![]() Testade projektorer: Epson EMP-TW520/TW600 (41/50) Mitsubishi HC3000 (38/50) Hitachi PJ-TX200 (37/50) Panasonic PT-AE900 (36/50) Sanyo PLV-Z4 (36/50) Postad 25 februari 2006 - 16:01
S-video är ju kasst att använda på projektor........Man tcker ju att HDMI ska vara bäst men det tycker inte jag.....en komponent kabel av hög kvalitet ger mycket mera liv åt bilden hdmi ger oftast en steril bild som helt klart kan ha mera detalj på stillbilder Tyvärr har jag bara testat med supra hdmi kabel kanske är bättre med något annat märke, jag har prövat med olika dvdspelare 668 pioneer samt en arcam dv79 men komponent har alltid varit bättre när man hat haft en bra komponent kabel i mitt fall en monster komponent Postad 25 februari 2006 - 21:39 Postad 26 februari 2006 - 11:34
En 10m från Klas Ohlsson ger lika bra bild som min 5m Molex. Har även testat andra kablar som Supra. Ingen skillnad. Om man inte har bildstörningar när man ligger på gränsen, så är det nog svårt även för de bästa ögonen att peka på någon skillnad. Jag skulle vilja spetsa till det och säga omöjligt. Om man lagt ner mycket pengar i övrigt kan det nog vara kul med en kvalitetskabel. Postad 26 februari 2006 - 11:51
De spelare du nämner saknar vad jag minns uppskalning till 720p. Det ger ofta en betydandde skillnad. Det jag sett av min Pana S97 och Marantz DV6600 så är det skillnad. Dessutom är det gamla spelare. Jag trodde aldrig att min S97 skulle behöva bytas före HD-DVD. Helt fel. Den var klockren mot D3 o D4 Lcdpanelerna, men när D5 kom så är DV6600 för priset oslagbar. Ialla fall mot Epson har jag inte kunnat se en bättre komponentbild än den via HDMI. Pekka 71 Bilden du såg från Linn är med största sannolikhet inte ens progressiv. De brukar köra interlaced. Av någon anledning ger den bättre bild. Jag gillar inte den softade bilden som komponent ger mot TW600. Det skall vara som att titta ut genom ett fönster. Sen vill jag se alla smådetaljer. Okej om det nu skulle bli något litet färgfel, men det köper jag. Postad 26 februari 2006 - 12:30 Postad 26 februari 2006 - 13:37
TW600 går också ner i fläktljudstyrka när den placeras rättvänd. Fast z4 är väl vad jag förstått tystare ändå. Hur högt du upplever att det är går ju egentligen inte att svara på, då vi uppenbarligen har väldigt olika toleransnivåer mot fläktljud. Jag har min nästan rakt ovanför huvudet med projektorn hängandes upp-och-ner, men störs inte alls av fläkten (i theatre mode iaf). Andra verkar tycka det är näst intill öronbedövande, så det enda du kan göra är nog att försöka lyssna själv någonstans om möjligt ![]() Sen kan man förstås åtgärda litegrann. Rättvänd ger den som sagt lägre ljud, och räcker inte det går det ju alltid att bygga en hushbox om man orkar ![]() Postad 26 februari 2006 - 19:02 Är ganska känslig för ljud och jag uppfattar TW600an som mer störande då den är precis rakt ovanför huvudet. Om den istället är i samma höjd fast en meter bakom huvudet låter det betydligt mindre, så har du stort rum och kan hänga den i taket en bit bakom sitt position kommer du inte att störas märkvärt. Postad 26 februari 2006 - 20:26 Postad 26 februari 2006 - 20:31
Det jag inte förstår är hur okänsliga endel är! Stackars dej om du har en dator som lever om så mkt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() hade gött /Daniel Redigerat av Unregisteredc07133db, 26 februari 2006 - 20:37. Postad 26 februari 2006 - 22:01 Hursomhelst, jag kan inte se skuggan på THX-loggan, och bara sju av de tio fälten. Jag kör med en Marantz 6600 till min 600:a och har kopplat den via hdmi. Är det fel på mig eller mina inställningar? Kan nån med koll upplysa mig så jag kalibrerar utifrån rätt förutsättningar. Tackarr Postad 27 februari 2006 - 22:42 Postad 28 februari 2006 - 13:32
Om du läser instruktionerna på SW dvd så står det att vissa projektorer/tv inte klarar visa dropshadows (skuggan på thx-loggan) dessutom ska man ställa in så at man INTE ser den ändå Och du ska bara se SJU av dom 10 fälten.. Och din sista fråga: ledsen men det är fel på dig : ![]() Postad 28 februari 2006 - 15:58
Jaja, självklart har jag läst instruktionerna på THX optimizern, men min fråga handlade om jag missat någon inställning antingen i dvd-spelaren eller i projektorn, som gör att jag inte kan se alla tio fälten. Dvs, har jag BTB-kapabel utrustning, men fipplat till inställningarna så jag inte kan se BTB pga detta? Har någon annan en 600 tillsammans med en Marantz 6600:a? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |