Ser spel på PS3 bättre ut i 1080p är det nog nån slags placeboeffekt
Testade MGS4 i 720p och 1080p, kan säga direkt att 1080p blev skarpare och mer levande, såg inte så spelaktig ut. vilken sjukt snygg grafik...
* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *
Startad av
Unregistered2ad9423f
, dec 06 2007 19:26
1526 svar till detta ämne
15 relaterade trådar
Postad 30 augusti 2008 - 10:02
Testade MGS4 i 720p och 1080p, kan säga direkt att 1080p blev skarpare och mer levande, såg inte så spelaktig ut. vilken sjukt snygg grafik... Postad 30 augusti 2008 - 10:54 finns det bra 10-meterskablar som jag kan dra till projektorn? komponent, rgb och hdmi är det jag behöver. Postad 30 augusti 2008 - 19:35 Postad 31 augusti 2008 - 09:53 Efter en stunds tittande (både via hdmi och component) så börjar bilden flimra lite grann med några sekunders mellanrum, syns mest i de ljusa partierna. Detta försvinner temporärt om jag sättar på / av image ai och även om jag ändrar vissa andra inställningar. Men det kommer som sagt alltid tillbaka efter ett tag. Någon mer som lagt märke till detta och kanske vet mer om varför / har någon lösning? Stort tack, och vilken fantastisk projje till detta pris ![]() /David Postad 03 september 2008 - 08:57 En annan sak.....jag nämnde tidigare att jag hade problem med att köra hdmi från datorn till min hd65'a. Är nästan 100% säker på att det är drivrutins relaterat. När jag insallerat de senaste grafikdrivarna så får jag "blåskärm", och tar jag äldre drivare så blir färgerna helt fel......vitt blir t.ex. grönt. Datorn är en HP Pavilion dv9540eo. Ingen annan som upplevt problem via hdmi från dator? Postad 03 september 2008 - 09:09 Postad 03 september 2008 - 23:05 Hmmm...köpa lampa för 3500:- eller en HD65 för 5990:-? Svårt val... ![]() Nu sitter godbiten i taket och skillnaden mot gamla Pannan var mycket större än jag hade förväntat mig. Med fördel HD65 naturligtvis. Enormt tryck i bilden, och min 360 har en ny bästa kompis. Liten fråga bara: Har ett svagt minne av att ha läst att när det står Image AI: "av", så är den egentligen "på" och vice versa. Någon som kan konfirmera? Postad 04 september 2008 - 07:35
Jag skulle nog rek kljell&Co 10m clicktronic hdmi kabel. Jag kör den och har inte haft några problem med att visa bild. Postad 09 september 2008 - 08:58 Efter flera års tittande i hundratals trådar och gallerier så är det min tur att fixa en riktig hemmabio ![]() Nu är det så att valet ligger på Optoma HD 65 (såklart eftersom jag postar i tråden). Jag har 5,3 meter från vägg till vägg hur stor bildyta kommer jag att få om jag zoomar max samt minst? Jag vill inte köpa någon duk och se inte kunna använda den ![]() Tror ni det räcker att dra en 10 meters clicktronic kabel från förstärkaren till projektorn? EDIT Tror ni att Dustin home's erbjudande blir bra? Optoma hd65+duk (Duken är 234x132 i bildyta) http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5377 MVH Limpis Redigerat av Limpis, 09 september 2008 - 09:00. Postad 09 september 2008 - 11:38
På 5m avstånd så får du max 146" och min 133". Om du vill använda duken som följer med (106"), så ska du ha projektorn 3,7-3,9m från duken. Kolla själv med http://www.optomausa...ecalculator.asp Jag har själv köpt det där paketet från dustin och jag är jätte nöjd. Det blir nog du också. Köp! Ett stort plus är att lampan är så billig. Postad 09 september 2008 - 11:57 Har monterat min duk och projektor och nu blir det troligen inga mer biobesök för min del. En speciell eloge till Kenneth på Kingpin som visar var skåpet skall stå beträffande kundservice... Har dock letat efter vettiga inställningar gällande kalibering. Har någon några tips på bra inställningar. Har hittat nedanstående: http://www.projector...php#calibration Här pratar de om "user mode och bright mode" Är dessa det enda man behöver justera till ? Det finns ju flera andra inställningar i menyer Tacksam för tips Postad 09 september 2008 - 17:40 Kör själv med Digital Video Essentials som jag tycker är bra och lagom komplicerad. Menysystemet är lite småkrångligt men annars är den utmärkt. Har bara kört den på min gamla Panna 300, men i dagarna ska jag låta HD65:an få smaka på den också... EDIT: skrivihop.nu Redigerat av {OLD}Reaper, 09 september 2008 - 17:42. Postad 10 september 2008 - 16:46 Det är nämligen så att jag har blivit grymt sugen på projektor och fastnade för denna p.g.a pris och kvaliten. Men nu kommer då min dumma fråga: Hur vet ni hur stor duk man kan köpa och hur planerar ni upp lägget när ni monterar upp projektorn efter duken? Har funderat på följande paket: Optoma HD65 Kjell & Company takfäste (299:-) Multibrackets Framed Projection Screen Deluxe 16:9 90" Kanske någon av er mer "erfarna" som skulle rekommendera en annan duk eller fäste? Postad 10 september 2008 - 17:38
Förstår att det inte är roligt att läsa igenom 40+ sidor med inlägg, men alla dina frågor har besvarats flera gånger om. Läs först, återkom sen. ![]() Postad 12 september 2008 - 15:14 ![]() Jag funderar på att köpa en IKEA "duk" som heter tupplur och hänga över TVn liknande de här bilderna: http://www.avforums....ad.php?t=372990 . Vad jag läst så verkar det som att duken är 2m bred och det blir ca 90" och då måste projektorn vara minst 3.2m i från duken, jag har ca 370cm längd på rummet. Hur hög blir dock duken? (112.5cm eller?) Som ni ser på min skiss har jag ca 155 cm höjd över TVn (gröna linjen). Det jag även undrar är placering över/under golvet/taket, jag kan ha projektorn ca 118cm till 185cm över golvet (blå och röda linje), går det att projicera bilden 110cm över golvet (rosa linjen) på dukens sida? Den gula lådan är projektorn och den bruna är soffan ![]() Tacksam för svar och idéer om min situation ![]() Postad 16 september 2008 - 08:26 Måste börja med att tacka alla för ett grymt bra forum. Har suttit och läst igenom 43 sidor nu i ett par dagar i väntan på min HD65:a. Även om samma frågor dyker upp 100 ggr (t ex avstånd från projektor till vägg ![]() ![]() Har fått många idéer här och ser fram emot att få sätta dom i verket när projektorn väl kommer. Var på HIFI-klubben och köpte den för en och en halv vecka sedan men väntar fortfarande på att dom ska få hem den. Det gör inte mig så mycket då jag är i slutfasen av en utbildning och skulle säkert fucka upp den totalt om HD65:an kom idag. Om det är någon som har en sån där "kass" duk från Dustin som ni ändå ska slänga så kan jag kanske köpa den billigt, funderar på att bygga en egen ramspänd variant av en gammal duk. Keep up the good work! Postad 17 september 2008 - 18:14
Har precis samma problem och jag stör mig enormt mycket på det. Det märks som sagt mest i ljusa partier och för mig i den övre vänstra halvan av bilden. Kan det vara lampan det är fel på eller något mer allvarligt? Postad 24 september 2008 - 21:51
Samma problem för mig också. Det försvinner om jag ändrar till ljusstarkt-läge istället för standard-läge, men då höjs ju fläktljudet. ![]() Postad 25 september 2008 - 22:06 Har ni projektorn monterad uppochner eller rättvänd? För jag har min takmonterad uppochner och ibland så flimmrar bilden nere i högra hörnet, ungefär som att bilden bläddrar uppifrån och ner. Finner detta sjukt störande, trodde först att det kanske hade nått med storleken på bilden att göra så jag sänkte från 85" till kanske 78" eller liknande, men det är fortfarande likadant. Kan det ha med kabeln att göra? Hur lång kabel har ni och vad kör ni med för kabel? Själv har jag en 7.5m lång VGA. Postad 26 september 2008 - 08:47 ![]() ![]() http://www.avforums....ad.php?t=693533 Hittade även detta, sök på "flicker". http://www.avsforum.....php?p=14341679 Problemet verkar försvinna för endel efter ett tag så det kanske inte är så stort problem. Redigerat av deepsound, 26 september 2008 - 08:59. Postad 27 september 2008 - 15:53 Min är också takmonterad uppochner men jag märker mest av flimret i övre vänstra delen av bildytan. Jag har en 7,5 m lång ClickTronic HDMI - DVI kabel från Kjell. Jag ska testa lite olika inställningar och även testa via RGB för att se om det blir samma problem. Postad 27 september 2008 - 21:50 Jag justerade om lite enligt en sida i USA som jag hänvisat tilll tidigare. Skall kolla i morrn om jag hittar parameterna? Det blev bra. Hade ljusa kraftiga flimmer/fladder på vita partier som var mycket irriterande - men det är borta nu... Redigerat av J35Draken, 27 september 2008 - 21:54. Postad 27 september 2008 - 23:59 Skulle vara kanon ![]() Men jag har även upptäckt att jag har som en slags spökbild, ungefär som en svag skugga på alla knappar, bokstäver o.s.v. Som en liten förskjutning till höger, ingen annan som har samma problem? Postad 28 september 2008 - 10:49 ![]() Redigerat av Unregistered04c8438c, 28 september 2008 - 10:49. Postad 28 september 2008 - 13:19 Jag har upptäckt det någon enstaka gång, inte 4 minuter kanske men bra lång tid iaf. Men nu har den varit lika snabb de senaste 20 gångerna iaf. Förresten, det flimmer som en del upptäckt och det jag trott alla menat verkar inte vara samma sak. Jag har förvisso upptäckt ett flimmer på ljusa bilder, bakgrunder m.m. Men, jag har även ett "flimmer" varje gång jag ser på film via datorn, eller det är mer som en rullande skarv och den "rullar" alltid neråt. Denna skarv kan börja nästan var som helst på bilden, men den rullar bara så länge det är under samma scen, byter dom kamera eller scen så försvinner den för tillfället. Ungefär som att den ska uppdatera bilden men inte hinner med typ. Ingen som upptäckt samma sak? Postad 28 september 2008 - 13:58 Någon som vet om denna duk är utav bättre kvalitet än Multibrackets duken som det klagets så mycket på? Det kanske är bättre att köpa projektorn för 6000kr på elgiganten istället och sedan köpa en duk någon annanstans, fast det kanske inte går att få en vettig manuell 90"+ duk för en 1000-lapp drygt? Har tyvärr ganska tight budget. Projektorn skall isådana fall stå i en källare där det endast är 2.10 meter till tak. Så isåfall skulle jag behöva ett takfäste som inte är allt för djupt så bilden inte hamnar för långt ner hade tänkt köra 92" på 3,2 meters avstånd vilket ger en offset på cirka 21,5 cm och bildhöjden blir då cirka 113 cm. Ett ytterligare jobbigt krav på takfästet är att det ska fästas på en bräda i taket som endast är 11,5 cm bred, vilket gör att takfästets skruvhål måste ha mindre än 11,5 cm mellan skruvarna. Tips? Vore ytterst lycklig för era svar ( mitt första inlägg här på forumet :> ) Postad 28 september 2008 - 15:07 Jag är helnöjd med mitt paket från Dustin. Fick en 106" duk istället för 90" också ![]() Postad 28 september 2008 - 17:50 http://www.avsforum........156&page=19 Kolla även in sidorna 11 och 12 samt 19 som är den här! Ni hittar hur mycket som helst att fixa med och kolla hur bra denna lilla skit till apparat är! Det är bara att justera och bli nöjd - det blev jag! J35Draken Redigerat av J35Draken, 28 september 2008 - 17:52. Postad 28 september 2008 - 20:35 Du ska få en puss! Postad 28 september 2008 - 21:06 ![]() men det finns ännu mer längre fram och hur den anpassas till olika spelare m.m. för att bli så bra som möjligt. Bara att spana vidare och prova det som passar bäst för en själv... ![]() ![]() Postad 28 september 2008 - 23:18 Någon här inne som kör med VGA-kabel som kan berätta vad ni har för hertz på datorn och sen vad ni har för inställningar på fasen på projjen.. det verkar som att jag lyckats reducera flimret men jag har inte fått bort det helt. Sen har jag kvar "dubbelseendet" eller vad man ska kalla det för, är som en svag skugga till höger om allt.. ungefär som en slags spökbild eller vad man ska kalla det för.. Redigerat av Unregisteredacf98481, 28 september 2008 - 23:24. Postad 29 september 2008 - 09:17 ![]() Min gamla projje är en Nec HT410: https://www.prisjakt...ukt.php?e=20398 Nu hoppas jag att ni kan ge mitt samvete en boost genom att förklara för mig, och indirekt min sambo, hur otroligt mycket bättre optoman är än vår gamla Nec! Så kom igen och hys lovord över den ![]() Redigerat av totfof, 29 september 2008 - 09:18. Postad 29 september 2008 - 12:18 Sen tänkte jag att "jag får väl se klart filmen med flimmer då", men efter att jag lagt ner skärmen på laptopen så har har det inte flimrat nå mer faktiskt. Så nu är det väl bara att beställa en riktig HTPC och låta den bärbara fylla sitt bruk som bärbar ist. ![]() Postad 29 september 2008 - 17:21 Postad 29 september 2008 - 20:01 Hade sladden urdragen över natten och nu är alla inställningar, t.o.m. lamptimern nollställd. Skall det vara så? Postad 30 september 2008 - 01:06
Jag hade en Panna 300 innan och det var en rejäl klasskillnad kan jag meddela ![]() Nu har jag inte sett NEC:en, men jag har svårt att tro att du blir besviken. Postad 30 september 2008 - 07:44 Jaha, andra gången jag skall använda min nyinköpta HD65 och den beter sig konstigt. Hade sladden urdragen över natten och nu är alla inställningar, t.o.m. lamptimern nollställd. Skall det vara så? Jag brukar dra ur sladden på min Optoma "när åskan går" - har aldrig inträffat att "räknevärket" återgått till 0! Postad 30 september 2008 - 16:12 Stoppar i strömsladden - temp och lampleden lyser rött. Drar igång - grönt-rött-rött, projektorn hittar en 1080 signal på HDMI trots att jag matar den med 720, men ingen bild visas. Stänger av Startar igen - efter en stund lyser lampleden rött och rpojektorn stängs av ![]() Postad 01 oktober 2008 - 19:41
Får min HD65 på fredag, tänkte åka och köpa kjells takfäste för 299:- men jag har lite funderingar kring montering av denna. Tänkte sätta takfästet i träregeln som sitter i taket. Det borde väl bara vara att köpa 3M skruvar och borra rakt i trät så borde det väl sitta tycker jag, vad tror ni? Sedan skulle jag behöva veta hur långt det är mellan fästpunkterna på kjells takfäste för 299kr? Som ni ser på bilden är träregeln endast 11,5 cm bred så de får inte vara längre mellan fästpunkterna än det.
Postad 02 oktober 2008 - 17:51
Hm, börjar fundera på det. Det funkade ju första gången så tyvärr är jag inte heöt säkert på att det inte bara är datorn som vägrar. Iaf: Jag lyckas inte få någon blid via HDMI ingången. Projektorn hittar signalen och visar korrekt upplösning, men ingen bild visas. ![]() Matar jag den med VGA istället får jag bild efter ett par försök. Inga tips? Lutar väl åt att jag plockar hem jobbdatorn i helgen och matar den därifrån för att testa Postad 02 oktober 2008 - 18:02
Den delen som du fäster i taket har en diameter på 85mm. Mellan fästpunkterna (3 st) är det 61mm. Postad 04 oktober 2008 - 14:51 ![]() Hur långt är det från tak till centrum av linsen ifall jag monterar en HD65a på ett takfäste ifrån kjell&co? Gärna så exakt som möjligt! http://www.kjell.com...00000,677000000 Det är det enda jag behöver för att kunna börja räkna på kastlängd och dukstorlek! Postad 04 oktober 2008 - 15:25 Postad 04 oktober 2008 - 16:17 Har kollat runt lite och bestämt mig för att köpa en Optoma HD65. Nu undrar jag om det skulle funka i mitt rum, 3.6 m vägg till vägg, den ska vara takmonterad och det är 2,4 m från golvet till taket ? Sen skulle jag vilja ha tips på duk som är absolut max 185 cm bred, motordriven eller inte spelar ingen roll, spelar egentligen ingen roll om den är rullbar överhuvudtaget. El-giganten Är det en bra duk till den projektorn? Det måste ju vara bättre att köpa en 4:3, för den kan man ju köra 16:9 på sedan. El-giganten Funkar det takfästet? Tack på förhand //Lingen Redigerat av Lingen, 04 oktober 2008 - 17:30. Postad 04 oktober 2008 - 17:30 Ni som har köpt HD65 inkl. duk från Dustin. vad har ni för takfäste? Postad 04 oktober 2008 - 17:36
Då har du den helt otiltad också? Postad 08 oktober 2008 - 22:24 Jag har ett ganska bra avstånd mellan väggarna, exakt 3,5 meter... så nu sitter linsen på 3,2 meter vilket ger 89" på väggen mitt emot enligt en kalkylator jag hittade på nätet. Nu saknar jag bara duk... kommer snart. Vad tycks? /Johan Bifogad fil(er)Redigerat av Grillchops, 08 oktober 2008 - 22:26. Postad 09 oktober 2008 - 19:55 Ska imorn upp till stockholm och förhoppningsvis hinna förbi hifiklubben och kolla på lite projektorer... 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |