Någon som har provat något sådant?
/Q
* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *
Startad av
Unregistered2ad9423f
, dec 06 2007 19:26
1526 svar till detta ämne
15 relaterade trådar
Postad 09 oktober 2008 - 23:22 Någon som har provat något sådant? /Q Postad 10 oktober 2008 - 07:00 vad beror detta på? ![]() Postad 12 oktober 2008 - 10:29
Lite pinsamt upptäckte jag nu att det inte har med projektorn att göra ![]() Blir så även när jag kör bilden till skärmen antar att det har med codecs och filters och sånt att göra? kör endast med MPC HC x64, har inte ändrat några inställningar förutom att jag ställt in så DVXA fungerar. ![]() ![]() Redigerat av Pill, 12 oktober 2008 - 16:12. Postad 16 oktober 2008 - 15:04
Jag kan meddela för dom som är intresserade av det här takfästet att det inte är helsmidigt att använda. Eftersom projektorn är alldeles för liten så kan man inte använda dom medföljande armarna. Jag löste istället problemet genom att skruva fast projektorn med bara en kamerastativ-skruv och en liten bricka genom det hål som egentligen är tänkt att användas till att stabilisera den platta som man ansluter armarna till. Det blir lite bökigare men resulatet lysande. ![]() Postad 16 oktober 2008 - 19:26 Då får det bli en annan lösning, kanske något i stil med Grillchops fina lösning:) Postad 17 oktober 2008 - 20:55 Jag köpte projektoren HD65 idag o jag är JÄTTENÖJD! Otroligt bra bildkvalité. Skarpt och klart. Jag kollade upp med en film och det var kanon, inga problem bl.a. regnbågeeffekt eller "banan" bild. Dessutom var det på köpet: 77" projektorduka! Ett problem är projektorsfäste... Det är fruktansvärt svårt att få rätt plats (exakta ställningen, inte för mkt lutande fram eller åt sidan) försökte försökte o försökte att skruva ordentligen i armarna som fastar i projektoren där sitter de lite löst o vrida små o skjuta framåt eller bakåt med millimeter. Det tog 2 timmar nu... ska försöka om igen imorgon.... Usch.. 3 armar som ni kan se: http://www.kjell.com...00000,677000000 Jag frågar bara: Måste de 3 armarna skruvas fast ordentligt? Men en av de är värst löst. trots skruven är rätt. Hur gick det för er som har kjell's fäste som länken visas? Postad 18 oktober 2008 - 07:12
Det blev bättre för mig när jag skruva åt insexskruven som sitter i mitten under skivan som armarna fästes i, skruvade åt den riktigt hårt så nu sitter det rätt stabilt. Är skruvarna du har lite för långa menar du? Jag kör 7mm M3 skruv och 3st minimala brickor så sitter det stadigt Postad 19 oktober 2008 - 14:01 En av de 3 armarna krävdes kortare skruva, de andra två (22mm) är helt ok med "långa" skruvarna. Det fick fästas ordentligt. Den kortare skruven som jag bytte till (11mm). Tursamt att jag har det flera korta skruvar hemma. Ja det var lite för lång skruv som står i västra hörnet om 3 armarna, där röd pekare som du ser, gick det inte med 22mm. Jag kör 11 mm istället för Jag kör med brickor också. De 2 Högra armar har två st brickor var sin, och västra armen med "röd pekare" har en bricka - jag stoppade in brickor i hålet o sen skruvade åt ordentligt/hårt. Och 7mm M3 är inget problem. Det går bra. Men jag hade problem med en av de långa skruvarna. Broschen medföljde pkt står nr; 17. Screw with Washer i broschen. De är 22 mm ***************************** Om att borra i taken. Nu undrar om taken har gips eller!?--- O jag borrade med betongsborren nr 8 men ca 4 cm djupt då stoppade det helt, går inte borra djupare än det behövdes ca 6 cm djupt... Det lät eller kändes som inre taken har stål eller järnnätet!?! Stenhård material typ... vad som man får gissningslek.... men tyvärr en av de 3 hålen i taken blev för stort... shit! Jag fick spackla fylla hålen ![]() Bifogad fil(er)Redigerat av Adeew, 19 oktober 2008 - 14:01. Postad 19 oktober 2008 - 16:03 http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1649 hoppas det går att förstå min fina paint målning ![]() ![]() Redigerat av Pill, 19 oktober 2008 - 20:39. Postad 19 oktober 2008 - 22:29
Ljudet kan du få ut så, men: Det ser ut som du tänkt koppla in HD65:an med komponentingångarna (3*RCA), det kommer inte fungera eftersom det är en annan signal. Postad 20 oktober 2008 - 09:08
Okej, då återstår vga och komposit. Man fick ju med en adapter så man kan koppla scart och vga men då får jag inte ut något ljud. Komposit försämrar väl signalen? Då är det väl det bästa alternativet att få ut ljudet via http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2062 och sedan koppla in adaptern man fick med och få ut bilden därigenom via vga till HD65an? Bifogad fil(er)Postad 20 oktober 2008 - 17:12
Precis, det lär funkar bättre. Såna här finns ju också: http://www.kjell.com...tem=39226&path= (Kommer inte ihåg hur VGA->SCART adaptern till HD65 ser ut, den ligger långt nere i källaren) Men visst skall du undvika komposit och S-video. För det finns bara en SCART utgång på boxen eller? Se bara till att du ställer in boxen på att skicka ut RGB på scarten! Postad 20 oktober 2008 - 20:44
Okej tack för dina tips. Förövrigt finns det två scartutgångar på boxen men jag behöver väl bara ena? Postad 21 oktober 2008 - 10:13 Jag försökte hitta/söka gamla tråder om HDMI, men har inte fått riktigt svar vad jag är ute efter. Jag har Optoma H65, men jag kopplade in mellan datorn och projektoren med HDMI-sladden. Det händer inget... Vad gjorde jag, nåt som jag missade eller? Jag anar inte... Det funkade bra med mellan laptop och projektoren (VGA-sladden). Jag provade med VGA mellan datorn och projektoren så funkade det bra, men tyvärr att jag måste bara byta ut VGA-kontakten till datorns skärm, vilket jag tycker att det är jobbigt. Därför vill jag använda HDMI. Chassi: grafikkort är GeForce 8600 GT Grafikkort har egen enhet så använder jag av VGA-kontakten in i det. Där består bara blå (skärm,tv) vit (??) och S-video. Där datorn-skärmens kontakt som jag använder av mig. Det är enda en blå kontakt. Övrigt som modekortets inbyggda kontakter: massa ubs-, mus-, ljud-kontakter etc.. därmed HDMI. Jag vet inte vad som behöver mer info från mig om datorn, om det räcker eller ej... Tack på förhand! Postad 21 oktober 2008 - 18:47 Under själva "bilden" är det en svart kant som kommer (lyser) från projektorn, ska det vara så? Hur det ser ut ser ni på den bifogade bilden. ![]() Postad 21 oktober 2008 - 20:02
Nej, ser ut som att du inte använder hela upplösningen/bilytan. Vad matar du den med för upplösning? Postad 21 oktober 2008 - 20:42
Jag matar med 1280x720 60Hz från Mac Minin. Det är även så om jag inte har någon källa alls (blå bakgrund). Det är svårt att se på bilden om man inte kollar noga. ![]() Postad 22 oktober 2008 - 09:33 HMDI kontakten på moderkortet är antagligen enbart för ljud, eventuellt bild om moderkortet har inbyggt grafikkort, men eftersom du har ett löst grafikkort så använder du antagligen inte det eventuella inbyggda. Grafikkortet kan inte skicka bilden via hdmi uttaget på moderkortet. Den vita kontakten på grafikkortet är den du vill använda. Det är antagligen en dvi kontakt. Du behöver är DVI-HDMI konverterare. Tror en sådan följer med projektorn, annars kostar så sådan runt 50:- Sen måste du eventuellt slå på bildvisning via den kontakten i windows. Det gör du i Nvidia kontrollpanelen. Clone eller Dualview är de vanligaste man väljer. Postad 22 oktober 2008 - 09:54 Postad 22 oktober 2008 - 21:08
Tack så mycket! Jag som skrev "vit" (??), så var det för DVI-kontakten. Dvs. Tyvärr, det följde inte med - utan scart - VGA plus S-video konverterare. Inga andra. Ahhhha ok! Jag införstått nu! .. det går inte via moderkortets inbyggda grafikkort. Det var därför att det inte funkat. Det funkade enbart lösa grafikkortet som jag har nu. Vad löjligt det är! Jag visste att det inte går start ... hur fan jag inte har tänkt på det innan...Eh... ![]() ![]() När jag bytt ut den blåa kontakten som var för datorskärmen, till projekoren... så var det utan problem. Men jobbigt att krypa under bordet och byta ut varje gång som sagt. ja ok, jag ska skaffa in en DVI-HDMI konverterare imorgon ![]() jag vill nog rita en bild för säkerhets skull! I butiken gör mig stressa upp, så lite svårt att koncentrera mig. Bilden som ni ser vad jag har tänkt. Kommentera eller rätta till mig gärna! Jag är inte bra på "sladdssystem" dvs. Tack så mycket för era hjälp o tips. Bifogad fil(er)Postad 23 oktober 2008 - 07:43 Postad 23 oktober 2008 - 12:12
Jag tittade om bilden igen,..där med HDMI-DVI konverterare, nu säger du att jag inte behöver dvi-hdmi, men du sa, att jag skulle skaffa HDMI-DVI-konverterare. Du sa en annan sak... Vad är det skillnad mellan det, bättre (dvi-vga) än HDMI-DVI konverterare? Är det helt ok med övrigt eller? Tack så mkt! Redigerat av Adeew, 23 oktober 2008 - 12:41. Postad 23 oktober 2008 - 12:40
Jag kollade bilden o läste om igen.. Ja du har rätt... inte hdmi-dvi, utan dvi-vga, som jag ritade med lila linjer (sladdssystem) Jag ritade rätt, men skrev fel "HDMI-DVI konverterare" Postad 23 oktober 2008 - 15:02 Datorn -> Projektoren = DVI -> VGA DVD-spelare -> Projektoren = HDMI -> HDMI Nu kom jag på en sak: Hur ska det vara praktiskt med laptop vid behov, att koppla in det till projektoren? Tänker på att datorn - projektoren DVI-VGA, så projektorens VGA är upptagen redan. Så undrar jag om det funkar med duddel kontakter koppla in projektor? Är de: DVI-D till 2 x DVI-D från Kjell (= Datorn + Laptop ---> DVI-D till 2xDVI-D Adapter) http://www.kjell.com...00000,168000000 DVI -> VGA adapter från Kjell (= DVI-D till 2x DVI-D adapter---> DVI sladd ---> DVI-VGA adapter ---> VGA sladd ---> Projektor) http://www.kjell.com...00000,176500000 Redigerat av Adeew, 23 oktober 2008 - 16:19. Postad 26 oktober 2008 - 11:13 Såg i går kväll på The Hellacopters live sändning på myspace som man sände i hd kvalite. Och såg det på 120" utan några som helst problem. Det märktes det va hd kvalite för sträcken va inte lika hackiga som ex på SVT internetsändning. Att se konserter på 1207" ger verkligen en nice live känsla ![]() Prova själv om ni har datorn inkopplad, Hellacopters kl 15 och 21 Redigerat av Zeaed, 26 oktober 2008 - 12:06. Postad 28 oktober 2008 - 00:38
Det förstår jag. 1207" e rätt fett........... ![]() Postad 28 oktober 2008 - 20:28 Postad 29 oktober 2008 - 00:01 Postad 29 oktober 2008 - 20:07 Jag har ett problem, jag får ingen bild från min dvd (en gammal pioneer dv-340) när jag kopplar från scart på dvd:n till vga på projjen (hd 65) via adaptern som följde med? Jag får bild om jag kopplar med komposit (video). Får också bild om jag kopplar dvd:n till min plasma via scart. Samma koppling som inte funkar, dvd -> projje med scart/vga, funkar utan problem med digitalboxen kopplad på samma sätt.? Nån som fattar vad som är galet? Mvh /svanis Postad 31 oktober 2008 - 07:31 Postad 31 oktober 2008 - 08:43
Kontrollera att DVD-spelaren har RGB aktiverat i menyn. Om den står i s-video eller komponent lär den inte skicka ut rgb. Och varför kör du inte med komponent istället för den rappliga scart-vga adaptern. Tämligen säker att det blir bättre. Redigerat av nobba, 31 oktober 2008 - 08:46. Postad 31 oktober 2008 - 14:02 Varför skulle YCbCr komponent vara bättre än scart RGB? De är tekniskt likvärdiga. Adaptern ifråga är ju inte någon signal omvandlare utan kopplar bara om trådarna, och sedan stöder projektorn scart RGB signalen in direkt via vga porten (man skulle kunna säga att det är en vga och scart port kombinerad). Postad 04 november 2008 - 09:43 Nyligen skaffade jag en LG FBD103. En ministereo med dvd, jag tyckte det skulle bli smidigt att ha en liten stereo som även klarade dvd och dessutom usb. Jag kopplade upp den med komponent kabel till projektorn. Allt funkade bra! I helgen såg vi på en film som innehöll bilder med fotoblixtrar och snabba bildväxlingar och då började projektorn helt plötsligt att söka efter nya källor. Den förlorade kontakt med dvdn ett kort ögonblick, men kom tillbaka snabbt. Väldigt skumt och trist! Det slutade med att vi såg klart dvdn på laptopen ståendes på soffbordet... När jag började testa lite så märkte jag att filmen funkade när jag spelade den på laptop och bilden till projektorn. Det funkade även att kolla på den filmen från dvdn till lilla tvn via scart. Så det slutade med att jag testade en massa olika inställningar på dvdn och kom fram till att felet kom när jag hade progressive scan vald. Utan den funkade filmen jättebra. Upplösningen som dvdn levererar är 576. I övrigt har HD65an fungerat fläckfritt. Är det någon som har upplevt något liknande? Postad 09 november 2008 - 07:16
Kan det ha med din offset att göra? jag har samma fenomen, men då har jag medvetet stannat min motorduk högre upp än vad som är rekomenderat, i mitt fall drygt 21 cm från taket. Bilden skevar också lite men det kommer också att ordna sig när jag får köra ner duken dit den ska vara enligt optomas distance calculator. Jag testade att ändra keystone för att få bort detta, men då bliv blidkvaliteten mycket sämre, så jag valde bort keystone inställningen helt och lever tillsvidare med att bilden är aningen "banan" i botten plus att den sticker ut i överkant ca. 0.5cm på varje sida(någt man sällan ser.) Redigerat av zanyt13, 09 november 2008 - 17:22. Postad 09 november 2008 - 12:41 Jag har en bildhöjd på 130cm. Det ska enligt både matte och tabeller ge en offset på 25cm. Men sätter jag projektorn så att linsen sitter 25cm ovanför dukkanten så får jag trapets effekter på bilden, krävs keystone för att få den rak. För att få bilden rak utan keystone så måste jag sätta projektor/bild så att offset bara är ca 8cm. Någon som har någon ide? Postad 09 november 2008 - 14:02 Postad 09 november 2008 - 14:31 Borde funger perfekt.Min hd 65 ligger på ca 2m höyd, o på 90" har jag nederkanten på bilden på ca 70 cm från golvet. Du måste nog kjöpa en 95-104 tums duk Postad 09 november 2008 - 15:14 Postad 09 november 2008 - 15:34
Helt ovetenskapligt säger min erfarenhet av projektorer att det ofta är bättre att köra komponent, även om man fortfarande kör 576i. Tv-bilden på HD65 upplever jag absolut som bättre med komponent (576i) än pal-RGB och har aldrig sett något som pekar på det motsatta vad det gäller dvd. Detsamma gäller "storebror" HD73 som vi för övrigt kanske inte skall göra några ytterligare jämförelser med. Dessutom vidhåller jag att adaptrar (inte signalomvandlare !?!?!) är rappel som inte skall användas mer än nödvändigt. Kan för all del finnas andra anledningar att inte köra komponent... Postad 09 november 2008 - 15:40
Japp. Hade samma problem när jag såg sunshine på min gamla 4805a, har dock inte upplevt det sen jag bytte projektor. Postad 10 november 2008 - 08:42
Det tror jag inte. Jag har min på cirka fyra meters avstånd och bilden hamnar cirka 60 cm från golv (2,1m i takhöjd). Jag skruvade fast HD65 i en skiva och skruvade sedan fast skriva direkt i taket (med några distanser i bakkant för att få ned bilden). Det fungerar bra, än så länge. Observera dock att enligt manualen är miniavståndet till tak minst 10 cm. Postad 10 november 2008 - 12:35
Hur justerar du projektorns läge utan kulled?? Måste du inte använda keystone när du vinklar projektorn för att få ner bilden? Postad 11 november 2008 - 08:39
Jag gjorde grovjusteringen när jag skruvade fast projektorn (det blev några extra hål i taket) men använder jag inställningarna (keystone, heter det nog ja) i projektorn för finjusteringen. Bildens placering varierar något beroende på källa. Det är inte en perfekt lösningen men fungerar tills jag kommer på något bättre. Postad 14 november 2008 - 23:54 Postad 15 november 2008 - 12:16
Det är väl inte så konstigt..... Priset är väl dollar- relaterat som all annan hårdvara. Dra ett PM till Gucci. Jag såg att han skulle sälja sin om han inte ångrat sig. Postad 16 november 2008 - 16:10 Vet inte om jag ska skapa en ny tråd för detta eller bara skriva här och hoppas någon märker det. Jag införskaffade en HD65:a för några månader sen medan dem var billiga, sen har jag inte kopplat in den förrän igår(pga flytt). Nu har jag väldiga problem med att köra HDMI på den. Jag har t.ex. en Popcorn Hour och matar hdmi 720p 60hz. Varje gång jag startar en film så tappar projektorn bildkällan, och den står bara och söker. Enda sättet att få tillbaka bilden är att starta om projektorn. Jag har testat att använda funktionen "Lock source" och då fungerar det fint. Ända tills jag t.ex. byter källa till att köra HDMI genom datorn. För det första så måste jag då starta om datorn för att få den att känna av att HDMI-sladden har kontakt med projektorn, när sedan bilden är aktiverad så är bilden bara blå på projektorn och den hittar ingen källa. Startar jag om projektorn så kommer bilden tillbaka. Om jag sedan vill slå av TV-uten på datorn, för att sedan starta den igen, så måste jag starta om projektorn ännu en gång. Jag har läst lite på internet och har sett några utländska trådar som har haft samma problem, men ingen verkar ha någon lösning. Min setup ser ut som följande: Xbox360 -> Receiver (via komponent) Digital-TV -> Receiver (via komponent) Popcorn -> Receiver (via hdmi) PC -> Receiver (via hdmi) Receiver -> HD65 (via 1st hdmi och 1st komponent) Varje gång jag ändrar "Input selector" på Receivern så tappar jag bilden på projektorn, och måste då starta om den (projektorn alltså). Komponent funkar felfritt. Jag har testat att köra kabel direkt från datorn till projektor och direkt från popcorn till projektor, men även detta fungerar lika dåligt, alltså är det inte något fel med min Receiver (Sony STR-DG510). Någon som har något förslag på vad jag ska göra? Är det fel på min projektor? Postad 16 november 2008 - 18:17 Dock hade datorbutiken kvar den till priset av 6500 kr, dock är den slut på lager. Min fråga är, kan någon sia i när de kan tänkas få in den på lager? Jag har lagt min beställning, så jag kan väl knappast behöva betala mer än 6500 kr? Eller har något ett bra alternativ för samma pris? Postad 16 november 2008 - 23:33
Hoppla! Jag handlade för 5990kr på Hifi-klubben i augusti. Ligger den verkligen över 7000kr nu? Man tycker ju att det borde gå åt andra hållet? Postad 17 november 2008 - 13:12
DB har gått i KK så de lär ju inte få in ngt. på lager iaf....... ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |