Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien *

1369 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audiovector M1 (Surroundhögtalare) 0 9.099998 (9) Inga priser
Audiovector Mi3 Avantgarde (Golvhögtalare) 1 9.444444 (8) Inga priser
Audiovector AV3Ci Avantgarde (Centerhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
Audiovector Mi1 Signature (Surroundhögtalare) 1 9 (8) Inga priser
Audiovector AV3Ci (Centerhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
Audiovector Mi3 Signature (Golvhögtalare) 1 9.533332 (14) Inga priser
Audiovector Mi3 Super (Golvhögtalare) 3 9.470588 (16) Inga priser
Audiovector Mi3 (Golvhögtalare) 1 9.722222 (17) Inga priser
Audiovector AV3Ci Signature (Centerhögtalare) 1 9.166666 (5) Inga priser
Audiovector AV3Ci Super (Centerhögtalare) 1 9 (8) Inga priser
Audiovector Mi1 Avantgarde (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Audiovector Mi1 (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Audiovector Mi1 Super (Surroundhögtalare) 1 9.214284 (13) Inga priser
Audiovector Mi3 Avantgarde SE (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 16 September 2008 - 13:38

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Rummet gör nog sitt. Gå runt i rummet och lyssna, någonstans kommer basen att finnas.

Postad 13 September 2010 - 21:22

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Är ägare utav ett par Audiovector Mi3 Signature SE och funderar vart ni tror jag har nästa steg i min uppgradering mot nästa ljudlyft?
Är det att gå till Mi3 Avantgarde eller till S3 Super? Jag antar att de e me Avantgarde men jag vet inte hur bra den nyare S3 serien e.

Vad får jag för skillnader dessa emellan mot mina Signature, någon tycker jag borde varit i liknande sits:)
Jag vet att de e bäst att lyssna men jag vill höra olika åsikter och intryck från er!

Mina Signature drivs idag av en Naim Nait XS och en Teddycap som extra nätdel.

Postad 14 September 2010 - 16:10

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Går det ens att uppgradera Mi-serien fortfarande? Har för mig att det skulle gå att göra i ca ett år efter S3 hade släppts sedan skulle möjligheten tas bort. Men jag kanske minns fel...

Postad 14 September 2010 - 16:41

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Galaxdödaren

Inte en aning faktiskt, kanske var lite otydlig men menade kanske inte att uppgradera enligt Audiovectors program utan som en vanlig uppgradering- sälja och köpa nytt

Postad 14 September 2010 - 17:22

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Jaha, tänkte inte ens på den möjligheten. Är så indoktrinerad av Audiovectors uppgraderingstänk. :blush:
Jag hade nog försökt att hitta ett fint par Mi3 Avantgarder, tror att det ger mer välljud för pengarna.

Postad 14 September 2010 - 18:23

johanare
  • johanare
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Mi1 och Mi3 serien finns inte längre, eller hur? De är dock fortfarande lika fina högtalare. Grymt nöjd med mina Mi3 Super inkl center. Någon som har ett par Mi1 eller K1 / K3 som ni vill avyttra för vettiga pengar, hör av mig.

Postad 15 September 2010 - 06:26

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Är ägare utav ett par Audiovector Mi3 Signature SE och funderar vart ni tror jag har nästa steg i min uppgradering mot nästa ljudlyft?
Är det att gå till Mi3 Avantgarde eller till S3 Super? Jag antar att de e me Avantgarde men jag vet inte hur bra den nyare S3 serien e.

Vad får jag för skillnader dessa emellan mot mina Signature, någon tycker jag borde varit i liknande sits:)
Jag vet att de e bäst att lyssna men jag vill höra olika åsikter och intryck från er!

Mina Signature drivs idag av en Naim Nait XS och en Teddycap som extra nätdel.

Enligt mig (och många andra) som testat båda serierna räcker det med S3 super för att slå hela Mi-serien. Signature-modellen i S-serien är den jag anser ger mest "bang for the buck", men det gäller då främst nypriser. Tänkte du ändå köpa begagnat finns nog kap att hitta av alla modellerna.

Postad 30 October 2010 - 23:36

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Äger nu Avantgarde och undrar om de e någon som har tips på jumpers som passar Audiovector, de är ju tri-wire på dessa. Sen om någon har testad jumpers till Audiovector och upplevt någon märkbar ljudskillnad jämfört med de vanliga "bläcken"?

Redigerat av Graziano, 30 October 2010 - 23:38.

Postad 31 October 2010 - 11:09

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
gör egna jumpers av samma sort som dina högtalar kablar...det kanske inte gör något direkt hörbart ljudmässigt men risken för glapp=korrektion försvinner....sen känns det ju mkt bättre än grillspetten som sitter bak och bara det kan ju förhöja upplevelsen.

Redigerat av robert293, 31 October 2010 - 11:10.

Postad 12 July 2012 - 16:02

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jag är inte så insatt i Audiovectors serier, men var och lyssnade på Si3 Super för något halvår sedan. Dock så känner jag att jag inte riktigt har råd och undrar lite över hur Mi3 serien står sig jämförelsevis med Si3 serien?

Det jag är ute efter är en bra kombo mellan klarhet men ändå kropp. Jag lyssnar mycket på klassiskt och därav är ju klarheten ett måste, men jag känner också att botten och det ska kännas i köttet är ett måste. Och jag tyckte att Si3 Super hade just det jag letade efter.

Så är det stor skillnad mellan Si3 och Mi3 serierna och kan ett par begagnade Mi3a vara ett bra andrahandsval för mig, nu när jag kände att ekonomin inte riktigt pallade för ett par Si3or?

Postad 12 July 2012 - 17:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag är inte så insatt i Audiovectors serier, men var och lyssnade på Si3 Super för något halvår sedan. Dock så känner jag att jag inte riktigt har råd och undrar lite över hur Mi3 serien står sig jämförelsevis med Si3 serien?

Det jag är ute efter är en bra kombo mellan klarhet men ändå kropp. Jag lyssnar mycket på klassiskt och därav är ju klarheten ett måste, men jag känner också att botten och det ska kännas i köttet är ett måste. Och jag tyckte att Si3 Super hade just det jag letade efter.

Så är det stor skillnad mellan Si3 och Mi3 serierna och kan ett par begagnade Mi3a vara ett bra andrahandsval för mig, nu när jag kände att ekonomin inte riktigt pallade för ett par Si3or?

Har inte hört MI och SI sida vid sida. Hade dock ett par MI3 som jag personligen aldrig riktigt kom överens med. Tror snarare du skall kolla på Mi3 Super, ett bra kliv i kvalitet men inte mycket dyrare som begagnad. Själv bytte jag till System Audio Aura 60 och hittade verkligen rätt. :)

Postad 12 July 2012 - 20:22

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Tack för svaret! :)

Tjo, det är nog nästan det dubbla i pris. 8-9000 ligger väl Mi på kanske 15 för Si. Men det är klart - jag vill ju inte lägga ut 9000 heller om de inte är bra och jag inte kommer att trivas med dem. Jag är inte den som byter högtalare speciellt ofta. Nu har jag ett par Dali Evidence, som jag gillar kroppen på, men diskaten och klarheten finns mer att önska.

Vad var det du inte kom överens med? Var det någon speciell felande punkt?

Postad 12 July 2012 - 22:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tack för svaret! :)

Tjo, det är nog nästan det dubbla i pris. 8-9000 ligger väl Mi på kanske 15 för Si. Men det är klart - jag vill ju inte lägga ut 9000 heller om de inte är bra och jag inte kommer att trivas med dem. Jag är inte den som byter högtalare speciellt ofta. Nu har jag ett par Dali Evidence, som jag gillar kroppen på, men diskaten och klarheten finns mer att önska.

Vad var det du inte kom överens med? Var det någon speciell felande punkt?

Tyckte framför allt att de var påfrestsnde i diskanten. De saknade också förmågan att engagera, lite "gråa" helt enkelt. Men inte kostar väl ett par MI 3,Super 9000kr? Sålde mina Mi3:or för 5500. Absolut nyskick var de. Visst hade de kvaliteter, det är helt klart. På välinspelad musik, utan vass diskant, spelade de väldigt bra och framför allt kraftfullt.
Men mina SA gör allt bättre helt enkelt. Ett klipp för 16000kr.

Postad 13 July 2012 - 05:44

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Tyckte framför allt att de var påfrestsnde i diskanten.

Håller med. Levde med mina Mi3 Super i ca 4 år och jag kom aldrig riktigt överens med diskanten. Jätterolig högtalare annars, framförallt så fick jag till en grymt snärtig och go bas i mitt rum. Sålde mina i kanonskick för 6500kr, vilket jag tycker är lite för billigt egentligen.

Postad 13 July 2012 - 08:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Håller med. Levde med mina Mi3 Super i ca 4 år och jag kom aldrig riktigt överens med diskanten. Jätterolig högtalare annars, framförallt så fick jag till en grymt snärtig och go bas i mitt rum. Sålde mina i kanonskick för 6500kr, vilket jag tycker är lite för billigt egentligen.

Jag var faktiskt på väg att uppgradera till Super ett tag just på grund av att de var betydligt snärtigare i basen. Men diskanten är ju samma så det problemet hade väl varit kvar antar jag. Jo. 6500 var ett väldigt bra pris måste jag säga. De är verkligen inga dåliga högtalare, synd att man inte valt att lägga diskanten ett par dB lägre bara.

Postad 13 July 2012 - 11:02

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Tack igen för synpunkterna! :-)
Jag kollade bara på några på Hifimagasinet, där tog flera omkring 8000 men i stort vet jag inte.

Okej, så diskanten var lite väl framträdande och för mycket fokus på den i ballansen om man säger så? Öppen men inte vass är väl en svår ballansgång kanske.
Men Si3 och Mi3 - är dem gjorda med samma filosofi och för samma målgrupp?

Vidare finns ju några vanliga S3 ute. Kanske låter mer ekonomiskt än Si3. Att de är sämre förstår jag, men frågan är om i:et är värt de extra slantarna?

Postad 13 July 2012 - 15:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tack igen för synpunkterna! :-)
Jag kollade bara på några på Hifimagasinet, där tog flera omkring 8000 men i stort vet jag inte.

Okej, så diskanten var lite väl framträdande och för mycket fokus på den i ballansen om man säger så? Öppen men inte vass är väl en svår ballansgång kanske.
Men Si3 och Mi3 - är dem gjorda med samma filosofi och för samma målgrupp?

Vidare finns ju några vanliga S3 ute. Kanske låter mer ekonomiskt än Si3. Att de är sämre förstår jag, men frågan är om i:et är värt de extra slantarna?

Vad som är värt pengarna är en fråga du bara själv kan avgöra. Jag tycker, efter min erfarenhet, att Audiovector har ett mycket tydligt ljudideal. Det blir hela tiden "bättre" ju längre upp i pris man kommer, och även vid varje modelluppgradering. Men det gäller ju att man gillar detta ljudideal. Men det är ju mycket möjligt att man föredrar någon av de billigare modellerna för de låter olika och man upplever saker olika. Personligen tyckte jag tex. att modellerna med banddiskant ofta var ännu värre än mina egna. Alltså inget just jag kanske hade jagt 50000 surt förvärvade slantar på.

Mycket möjligt att du faller pladask för just Audiovector, men prova även andra högtalare. Det skall man alltid göra, det är ju ingen liten investering precis. Lycka till. :)

Postad 26 November 2012 - 21:30

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Ganska inaktuell tråd numera när inte Mi serien säljs längre etc..

Men vill ändå lägga in som lite tips om någon är sugen på att köpa begagnade Mi burkar..

Testar just nu ett par Mi3 avantgarde SE som jag tidigare lyssnat på med Naim xs samt gryphoon callisto 2200 och varit mäkta imponerad av, har sedan tidigare en bladelius Tyr och bestämde mig för att låna hem dessa burkar av en god vän eftersom jag vart nyfiken på att höra AV i mitt eget rum, men alltid trott att det ska låta kallt/essigt/extremt ljust med bladelius elektronik eftersom det inte på hela internet finns någon som direkt rekommenderar kombinationen..

MEN jag fick ett rejält slag på fingrarna när jag började spela dem ihop här hemma, Har aldrig hört ett så verkligt och korrekt ljud, brukar alltid sitta och vara analytisk och leta fel och brister, men finner verkligen INGET med denna kombinationen, allt låter precis som i verkligheten och inte en enda antydan till ljust eller S ljud ens på volymer när man börjar tro att öronen snart säger ifrån..

Så mitt tips är helt enkelt att testa med Bladelius elektronik innan ni snöar in i naim riggar som varjefall jag inte upplever ljudet ifrån särskilt verklighetstroget av även om det med spelar roligt!

Angående om bladelius går lika bra ihop med nyare S serierna vet jag dock inget om.

Undrar även om någon har en sida som förklarar skillnaden mellan ett par Avantgarde SE och vanliga avantgarden så är jag mycket tacksam för det då jag inte lyckas googla fram något bra svar.

Postad 26 November 2012 - 22:01

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Undrar även om någon har en sida som förklarar skillnaden mellan ett par Avantgarde SE och vanliga avantgarden så är jag mycket tacksam för det då jag inte lyckas googla fram något bra svar.

Kanske minns fel men har för mig att SE innebär att högtalaren har en rumkorrektionsknapp på framsidan.

Postad 27 November 2012 - 16:35

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Kanske minns fel men har för mig att SE innebär att högtalaren har en rumkorrektionsknapp på framsidan.

Tack! Det verkar stämma bra det då dessa har en sådan knapp.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.