Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9.615384 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Filmer) 2 8.749998 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7.4 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9.571428 (34) Inga priser
LG LS560T 47" TV - 47LS560T (TV) 7 7.76923 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG LA965W 55" (TV) 9 9.549998 (19) Inga priser
Samsung J6275 40" LED TV - UE40J6275 (TV) 1 7.5 (1) Inga priser
Samsung Q60R 65" 4K Ultra HD QLED Smart TV - QE65Q60R (TV) 4 8.6 (4) Inga priser
Samsung The Frame 65" 4K QLED Smart TV - TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 7 (4) 14 990:-
41 relaterade trådar
Panasonic PT-AT5000E (165 inlägg) 1 år sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 5 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 5 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 6 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 7 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 7 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 8 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 9 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 10 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 10 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 10 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 10 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 10 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 10 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 10 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 11 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 11 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 11 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 11 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 11 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 12 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 12 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 13 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 13 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 13 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 13 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 13 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 13 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 13 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 13 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 13 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 14 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 15 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 15 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 15 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 16 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 17 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 18 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 18 år sedan

Postad 01 July 2012 - 14:40

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Som glad amatör, är det DVE (på Bluray) som gäller om man vill ställa in sin TV? Inte för svår att använda (läsa manualer klarar jag, trots att jag är man)?

Det är, enligt mig, en väldigt bra och prisvärd början.

Postad 01 July 2012 - 19:36

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Får bli en sån då. Bara att knalla till Hifiklubben på lunchen någon dag i veckan.

Postad 02 July 2012 - 09:02

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Får bli en sån då. Bara att knalla till Hifiklubben på lunchen någon dag i veckan.

Här har du en gratisskiva. http://www.avsforum....mp4-calibration

Postad 03 July 2012 - 13:33

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Tack för tipset, men verkar meckigt, framförallt som jag inte har tillgång till någon BD-brännare (jo, jag såg att det gick att få ut filer på DVD-skiva också och möjligen tar min BD-spelare det).

Postad 03 July 2012 - 14:38

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Tack för tipset, men verkar meckigt, framförallt som jag inte har tillgång till någon BD-brännare (jo, jag såg att det gick att få ut filer på DVD-skiva också och möjligen tar min BD-spelare det).

Ta en version som går att bränna i dvd den är ändå gjord för hd. Men det tar en bra stund att kalibrera tv och BDP/DVD var beredd på det. Och följ instruktionerna bara så går det bra.

Postad 03 July 2012 - 15:30

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Ta en version som går att bränna i dvd den är ändå gjord för hd.

Fast spelar du upp den i fel upplösning så får du väl fel färgrymd på den?

edit: Aha, den fanns i en sådan version också. Nu fattar jag. Då gäller det väl att hans BD-spelare kan spela upp HD-filen från en DVD helt enkelt...

Redigerat av B8, 03 July 2012 - 15:32.

Postad 03 July 2012 - 16:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Det kan den troligen (Asus BDS-700), men nu är DVE HD Basics inköpt.

Postad 03 July 2012 - 17:11

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0
Disneys WOW kalibreringsskiva ska visst vara bra, åtminstånde enligt en del kommentarer på några US forum. Nån som vet?

Fast spelar du upp den i fel upplösning så får du väl fel färgrymd på den?

edit: Aha, den fanns i en sådan version också. Nu fattar jag. Då gäller det väl att hans BD-spelare kan spela upp HD-filen från en DVD helt enkelt...

Den är i rec 709 som är hd och pal så det blir rätt färgrymd.

Postad 03 July 2012 - 17:30

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Den är i rec 709 som är hd och pal så det blir rätt färgrymd.

Jo jag läste/tolkade lite slarvigt bara. Tolkade det som att förslaget var att han skulle bränna den som vanlig DVD=ingen hd. Som min edit sa, Missade det andra. :)

Länge sen jag läste om Disney WOW nu, men nog var det några även här som gav den högt betyg någon gång när den kom

Postad 04 July 2012 - 08:48

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0
Kan nån tala om hur man kalibrerar 3D med passiva glas? Finnes: Calman DIY, C6 meter, DGP 1400 testmönstergenerator och knappt nån kunskap (ännu). TV är LG 47LM660T och blurayen en billig Samsung 3D och en Boxee samt CD.S nya inspelningsbara box. Allt matas via en Onkyo 608. Vore tacksam om någon kunde förklara på ett lättbegripligt sätt hur gå till väga steg för steg. För jag fattar inte hur jag skall göra med CD-boxen och Boxee efter som jag kan inte köra mönster genom dessa. Om jag stoppar in DPG:n i Onkyon så kan jag ju bara kalibrera den ingången som jag sätter generatorn i. Kan någon vänlig och pedagogiskt lagd forumvän hjälpa?

Postad 04 July 2012 - 10:25

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

men nu är DVE HD Basics inköpt.

Här har du lite matnyttig information. DVE har inte världens mest användarvänliga menysystem. :P

http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf

Redigerat av Falcy, 04 July 2012 - 10:25.

Postad 04 July 2012 - 10:43

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Här har du lite matnyttig information. DVE har inte världens mest användarvänliga menysystem. :P

http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf

Märkte det igår. Nu verkade det som om de inställningar jag tagit från nätet ändå var i närheten av korrekta, men lite går nog att tveaka. Tack för länken.

Postad 07 July 2012 - 21:24

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Någon som har kalibrerat en mac mini någon gång mot en plasma?

Tänkte börja lite med det inom kort då jag har tagit bort min BD spelare och bytt ut den mot en mac mini med plex.

Det är rena drömen för er som älskar film, den kostade endast 5.500kr ny, sedan så uppdaterade jag den med en extern HDD 3TB FW anslutning, thunderbolt va för dyrt.
Kör den mot min airport extreme n-nätverket.

Alla i huset kan ta del utav mina filmer och serier, självklart så har grabben en Apple ATV2.
Den andra lite yngre har en del BD filmer så han fick ta min gamla LG BD390 som även han kan streama från min mac mini.
JAG SLIPPER LETA EFTER SKIVOR!!!

Sedan så skall jag köpa en extern BD spelare till den med.

Håller just nu på att köra in DVE BD via min andra dator så att jag kan flytta över den och spela upp den i plex så man får rätt färger osv.

Skall kalibrerar den med CalMan's mjukvara och en i1display 3.

Edit:
Man kan ju inte bara koppla in min i1display 3 och köra med iProfiler som följer med, hade varit skönt dock om man slapp sitta alla dom där timmarna igen på en tv som man redan har gjort det för mycket med.
Fast borde gå fort som att man kan TV:n numera.

Kan nån tala om hur man kalibrerar 3D med passiva glas? Finnes: Calman DIY, C6 meter, DGP 1400 testmönstergenerator och knappt nån kunskap (ännu). TV är LG 47LM660T och blurayen en billig Samsung 3D och en Boxee samt CD.S nya inspelningsbara box. Allt matas via en Onkyo 608. Vore tacksam om någon kunde förklara på ett lättbegripligt sätt hur gå till väga steg för steg. För jag fattar inte hur jag skall göra med CD-boxen och Boxee efter som jag kan inte köra mönster genom dessa. Om jag stoppar in DPG:n i Onkyon så kan jag ju bara kalibrera den ingången som jag sätter generatorn i. Kan någon vänlig och pedagogiskt lagd forumvän hjälpa?

Ge mig din e-post adress så kan jag dra ihop en liten guide till dig.
Har div dokument som kan vara bra att använda, sedan efter du har granskat min lilla guide så kan vi publicera den här.

Redigerat av Calby, 07 July 2012 - 21:25.

Postad 08 July 2012 - 10:53

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Någon som har kalibrerat en mac mini någon gång mot en plasma?

Tänkte börja lite med det inom kort då jag har tagit bort min BD spelare och bytt ut den mot en mac mini med plex.

Det är rena drömen för er som älskar film, den kostade endast 5.500kr ny, sedan så uppdaterade jag den med en extern HDD 3TB FW anslutning, thunderbolt va för dyrt.
Kör den mot min airport extreme n-nätverket.

Alla i huset kan ta del utav mina filmer och serier, självklart så har grabben en Apple ATV2.
Den andra lite yngre har en del BD filmer så han fick ta min gamla LG BD390 som även han kan streama från min mac mini.
JAG SLIPPER LETA EFTER SKIVOR!!!

Sedan så skall jag köpa en extern BD spelare till den med.

Håller just nu på att köra in DVE BD via min andra dator så att jag kan flytta över den och spela upp den i plex så man får rätt färger osv.

Skall kalibrerar den med CalMan's mjukvara och en i1display 3.

Edit:
Man kan ju inte bara koppla in min i1display 3 och köra med iProfiler som följer med, hade varit skönt dock om man slapp sitta alla dom där timmarna igen på en tv som man redan har gjort det för mycket med.
Fast borde gå fort som att man kan TV:n numera.

Ge mig din e-post adress så kan jag dra ihop en liten guide till dig.
Har div dokument som kan vara bra att använda, sedan efter du har granskat min lilla guide så kan vi publicera den här.

Finemang,jag ska sätta mig i veckan och ratta lite. Jag återkopplar framledes

Postad 10 July 2012 - 14:00

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0
Man rekommenderas ju att stänga av alla funktioner inn kalibreing men loca dimming? om jag inte har den på hög så syns lite bleeding i vänsterkanten. Ska jag kalibrera med den aktiv eller ska jag kalibrera med avstängd och sen slå på efter kalibreringen?

Postad 10 July 2012 - 14:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag hade stängt av funktionen. Jag hade också satt alla parametrar på noll innan kalibrering så blir det lättare och komma ihåg startpunkten, ifall du förstår vad jag menar.

Postad 10 July 2012 - 15:07

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Jag hade stängt av funktionen. Jag hade också satt alla parametrar på noll innan kalibrering så blir det lättare och komma ihåg startpunkten, ifall du förstår vad jag menar.

Oui, det tar ju som sagt lete tid så om man slipper göra det 2 ggr är det bra. Vad kör du med för equipment?

Postad 10 July 2012 - 20:31

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Jag skulle absolut inte ställa alla parametrar till noll innan du börjar.

Mycket bättre då att mäta upp samtliga förval och utgå från det som kräver minst åtgärd och anteckna värdet för samtliga parametrar som du justerar innan du gör börjar att justera dem.

Varför jag inte skulle ställa till noll är därför att som nybörjare så är det lätt hänt att du kommer snett. Märker du att du kommer snett så är det bara att återställa och börja om igen. Därför är det ocså enklare att behöva justera så lite som möjligt tills dess att du blivit varm i kläderna och lärt dig hur din display/videokedja fungerar och inte minst, men på sikt, hur din mätutrustning fungerar.

My 0.02$ ;)

PS var dock inte rädd för att vrida ordentlgt på reglagen och se vad som händer, det var inte så jag menade... DS

Redigerat av Wolfy, 10 July 2012 - 20:33.

Postad 10 July 2012 - 21:32

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Jag skulle absolut inte ställa alla parametrar till noll innan du börjar.

Mycket bättre då att mäta upp samtliga förval och utgå från det som kräver minst åtgärd och anteckna värdet för samtliga parametrar som du justerar innan du gör börjar att justera dem.

Varför jag inte skulle ställa till noll är därför att som nybörjare så är det lätt hänt att du kommer snett. Märker du att du kommer snett så är det bara att återställa och börja om igen. Därför är det ocså enklare att behöva justera så lite som möjligt tills dess att du blivit varm i kläderna och lärt dig hur din display/videokedja fungerar och inte minst, men på sikt, hur din mätutrustning fungerar.

My 0.02$ ;)

PS var dock inte rädd för att vrida ordentlgt på reglagen och se vad som händer, det var inte så jag menade... DS

Jo det märkte jag nog inatt när jag håll på att hur mätutrustning och mjukvara kräver en hel del läsande och letande på nätet efter info hur det ska tolkas i programmet samt det faktum att färg och vitbalansen har den dåliga vanan att skruvar du på en färg dyker en annan och vice versa. Det som jag tycker är svårt är att begripa vilket reglage som gör vad i vissa situationer. tex alla reglage per färg s.a.s. mättnad,ton tint hue gain bias och allt vad de heter. Mottager gärna tips och förklaringar om du känner att du har lust att dela med dig. Mvh. Lasse.

Postad 23 July 2012 - 20:39

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Med CalMan så är det tämligen enkelt då dom har guider och förklarar allt tämligen bra. =)

Postad 23 July 2012 - 21:33

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Med CalMan så är det tämligen enkelt då dom har guider och förklarar allt tämligen bra. =)

Sant men det finns inget i programmet som säger vilket som gör vad. Jag är för grön för att kunna tolka värdena som ändras. x,y ,Y du vet. Men spectracals forum är rätt bra faktiskt. Försöker att klara provet till cert. så jag har en del att lära. Var du med i våras?

Postad 24 July 2012 - 23:01

minibiff
  • minibiff
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
http://www.elgigante...-tv-kdl-46hx75g

Den har jag! Hur gör man för att kalibrera den!

Postad 25 July 2012 - 08:15

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

http://www.elgigante...-tv-kdl-46hx75g

Den har jag! Hur gör man för att kalibrera den!

ladda hem avs 709 gratisskiva och följ instruktionerna. Har själv en HX855 och en EX600, Sony har dessvärre dåligt med reglage för en riktigt bra kalibrering (saknar både CMS och 10 eller 20 punkters IRE) men med hjälp av dvd´n blir det bättre än standard i allafall. Lycka till.

Postad 25 July 2012 - 08:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
En riktig kalibrering måste göras med kalibreringsverktyg, vilket jag hoppas han har, så bilden kommer så nära standard som möjligt. Jag skulle vilja kala ditt förslag en "justering" möjligen. Inget fel i det. Det är ett bra sätt att lära känna bildkontrollerna.

Postad 25 July 2012 - 10:28

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

En riktig kalibrering måste göras med kalibreringsverktyg, vilket jag hoppas han har, så bilden kommer så nära standard som möjligt. Jag skulle vilja kala ditt förslag en "justering" möjligen. Inget fel i det. Det är ett bra sätt att lära känna bildkontrollerna.

Ja,tycte jag såg på Dustin en X-rite med både HW och SW för 2500 kr c:a. Kan vara en god investering då omkalibrering bör ske med jämna mellanrum

Postad 28 July 2012 - 21:13

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Sant men det finns inget i programmet som säger vilket som gör vad. Jag är för grön för att kunna tolka värdena som ändras. x,y ,Y du vet. Men spectracals forum är rätt bra faktiskt. Försöker att klara provet till cert. så jag har en del att lära. Var du med i våras?

Nej, jag va inte med, jag har lärt mig allt själv hemma genom att studera och kalibrerar i flera hundra timmar känns det som.
Lärt mig mycket på vägen, läst div forum, mestadels amerikanska samt brittiska.

Skall ta och gå kursen, har nyss sålt mina bolag så har lite dö tid.

Skall även investera i bättre verktyg än vad jag har idag, kör med en i1display 3.

CalMan tycker jag ändå är bäst, självklart så lär man kunna gruderna och vad allt betyder men dom förklarar tämligen bra i programmet med.

Sen när man kalibrerar lär man kunna lära sig att kompensera, jag var tvungen att höja kontrasten för högt i min TV för annars så skulle jag gå under 100 cd/m2 och det vill man inte för då blir bilden för mörk.
Men fick till gråskalan, CMS samt svärtan helt OK så att WTW blev lite sisådär får man leva med.

Postad 28 July 2012 - 21:52

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Nej, jag va inte med, jag har lärt mig allt själv hemma genom att studera och kalibrerar i flera hundra timmar känns det som.
Lärt mig mycket på vägen, läst div forum, mestadels amerikanska samt brittiska.

Skall ta och gå kursen, har nyss sålt mina bolag så har lite dö tid.

Skall även investera i bättre verktyg än vad jag har idag, kör med en i1display 3.

CalMan tycker jag ändå är bäst, självklart så lär man kunna gruderna och vad allt betyder men dom förklarar tämligen bra i programmet med.

Sen när man kalibrerar lär man kunna lära sig att kompensera, jag var tvungen att höja kontrasten för högt i min TV för annars så skulle jag gå under 100 cd/m2 och det vill man inte för då blir bilden för mörk.
Men fick till gråskalan, CMS samt svärtan helt OK så att WTW blev lite sisådär får man leva med.

Ok.Jag såg din profil är en isf-logga så därför undrar jag. Spectracal har ett kanonerbjudande som gäller till tis. Ver4 commercial med fri uppgradering till v5 ultimate+ 1 dvdo equalizer + autocal. lic. addon för $2495 = 17200 sek. Helst vill man ha en Klein men 40000 klarar jag inte detta år.

Postad 28 July 2012 - 23:19

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Ok.Jag såg din profil är en isf-logga så därför undrar jag. Spectracal har ett kanonerbjudande som gäller till tis. Ver4 commercial med fri uppgradering till v5 ultimate+ 1 dvdo equalizer + autocal. lic. addon för $2495 = 17200 sek. Helst vill man ha en Klein men 40000 klarar jag inte detta år.

Ja den kanske är lite missvisande.

Det är en bra deal faktiskt.
Ska nog kolla in den.

Synd att inte intresset är större för kalibrering hos vanliga Svensson annars hade man kunnat tagit en roud tripp genom Sverige.

Postad 29 July 2012 - 08:13

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Ja den kanske är lite missvisande.

Det är en bra deal faktiskt.
Ska nog kolla in den.

Synd att inte intresset är större för kalibrering hos vanliga Svensson annars hade man kunnat tagit en roud tripp genom Sverige.

Jag inbillar mig att intresset och medvetandet sakteliga kommer att öka,kolla in menyerna på nya apparater,jag vet ingen som gör nåt annat än ställer in färg kontrast och brightness och tycker dom har kanonbild. Tills dom kommer hem till mig :) . Det svåra tror jag är att motivera ytterligare en kostnad på några tusen.Det gäller att få Svensson att fatta att det kan lyfta en 10000 kr tv till en 20000 kr tv.Personligen tycker jag det är vansinne att köpa en 25-30k tv och inte maxa prestandan. Folk har ju inga betänkligheter att lägga 20000 extra på en metalliclack t.ex. Mina planer är att när och om jag får cert.bearbeta tv handlarna,erbjuda introduktionspris mot referenser osv.

Postad 29 July 2012 - 11:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag håller fullständigt med dig om att inte maxa en teve när den kommer hem. Tyvärr tror jag också att det blir vanligare med självkalibrerande teven som kommer släcka intresset för kalibrering. Jag ser ingen annan väg nu när teknik blir billigare. Det blir som med bilmotorer. Väldigt avancerade och ointressanta att reparera för en vanlig person.

Postad 29 July 2012 - 15:56

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0
Låt oss bedja att den självkalibrerande tv´n aldrig ser dagens ljus,iallafall inte innan jag fått en chans att tjäna tillbaks mina utlägg. Jag undrar om tillverkarna är intresserade av att implementera en sådan feature om den inte efterfrågas. Det finns ju en del apparater som har stöd fär autokalibrering men det måste till en kalibrerare iallafall. Däremot tror jag att apparaterna kommer att bli mer finstämda i produktionen så att RGB balans och gamma osv är så nära mål som möjligt. Det är ju så att en vill ha filmläget si och sportläget så och spelläget annat.

Postad 29 July 2012 - 16:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Det räcker nog med en avancerad och billig ljusmätare och sedan är det klippt för kalibrerarna. Många jobb försvinner när funktioner automatiseras. Helt säkert är det ju inte förstås, men en trolig framtid om tillverkarna plötsligt bestämmer sig för en färgstandard.

En dag vaknar man med automatiska taxibilar, förarlösa pendeltåg och en robotfrisör. Teven kommer föreslå program efter ha skannat din hjärna. Chefen kommer kunna skrika direkt i din hjärna att du är försenad till jobbet. Oh..ljuva framtid!
:)

Postad 30 July 2012 - 21:11

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Behöver lite översättning, jag har endast kalibrerat mot engelska menyer och nu när jag skall kalibrerar CMS så står följande:
*Färgmättnad
*Färgton
*Ljusstyrka

Antar att färgton är TINT? och Ljusstyrka är Colour brightness?
Men vad är Färgmättnad på engelska?

Postad 30 July 2012 - 21:28

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Sen till vintern kring November när jag får tid över tror jag faktist att jag skall åka runt i sverige har div hotell nätter att plocka ut och dom städer som många intressenter kan jag besöka.

Drar till US of A den sista september i tre veckor framåt så blir efter det.

Köpte för övrigt en ny TV idag, min PK350 hade iofs dugit bra ett tag till men fick en LG 60PA550 så pass billigt så jag slog till.
Återkommer på onsdag med lite siffror på hur den ser ut out of box, kommer endast ställa in allt för hand efter DVE BD så kan ni andra få se lite vad man kan göra med denna maskin.

Inom kort kommer jag få lägga vantarna på att kalibrerar en Sharp LC-80LE646S de är en 80 tum.
Blir roligt att se vad man kan få fram på den, någon som har kalibrerat Sharp:en?

Edit:
Önskar ändå svar på min fråga ovan.

Redigerat av Calby, 30 July 2012 - 21:33.

Postad 30 July 2012 - 23:11

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
*Färgmättnad - Saturation
*Färgton - Hue
*Ljusstyrka - Lightness/Illumination/Colour brightness

Nästa ISF Certifiering i Sverige är planerad till Oktober, datum fortfarande osäkert - men troligast mot början/mitten av oktober

mvh

/Pär

Postad 31 July 2012 - 06:59

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Är inte fäegton TINT?

Postad 31 July 2012 - 08:04

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Är inte fäegton TINT?

För NTSC, ja - Men kärt barn kan ha många namn :)

Det finns ingen egentlig standard, utan man måste testa reglagen på varje ny display för att se vad de verkligen gör. Brightness kan ju t ex heta allt från svärta, low, bias, offset, brilliance mm mm

Vi går igenom metoder för hur man går tillväga med detta på kursen ;)

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 04 August 2012 - 13:36

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0
när är en display kalibrerad? Är det när deltorna är under tre eller när D65 ( x , y ) är uppnått i IRE-kanalerna. Ifall det är det sistnämnda så verkar ju majoriteten av apparater vara okalibrerbara då viktiga reglage saknas. Min egen HX 855 t.ex saknar CMS och 10 eller 20 punters IRE,utan har endast hög och låg RGB-balans. Jag satt i nio timmar i natt och fick inte target på nån i IRE-stegen men en delta från 0,5 till 1,5 i skalan. Räknas det som kalibrerad? Går det på nåt annat sätt att påverka luminans , hue , saturatiton när CMS saknas. Luminansen har förvisso en delta på 2 c:a men staplarna är väldigt ojämna. Tar gärna mot tips hur man bäst reglerar RGB-balansen med hög och låg reglagen. Vilket som gör vad och var. Påverkar låg de låga IRE t.ex. Och till sist ang LLH. Värdet man skriver i, är det sekunder som den mäter eller vad är det för värde? Det får räcka för nu.

Postad 04 August 2012 - 14:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Ibland uppnår man inte kanske inte de värden som man strävar efter på grund att teven saknar reglage eller helt enkelt inte för att even inte är tillräckligt bra. Men jag vill påstå att om man har gjort allt som står i ens makt så skulle jag kalla teven kalibrerad. Den är i alla fall maximerad så bra det gick.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 04 August 2012 - 14:09.

Postad 13 August 2012 - 16:13

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
tjenare jag undrar om det finns någon duktig kalibrerare i umeå området som skulle kunna tänka sig att kalibrera min vt5065.

Postad 13 August 2012 - 17:51

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

tjenare jag undrar om det finns någon duktig kalibrerare i umeå området som skulle kunna tänka sig att kalibrera min vt5065.

http://www.imagingscience.com/dealers.php?search=Sweden

Postad 13 August 2012 - 18:48

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Tackar blir att ringa rc ljud och bild

Postad 14 August 2012 - 05:20

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Jag skulle snacka med Wolfy - det är den jag kan rekommendera som har utrustning och kunskap för att klara din skärm i området :)

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 14 August 2012 - 06:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Tackar blir att ringa rc ljud och bild

Fast man undrar ju om RC. Jag blev demad en Pioneerprojektor där en gång och den var uselt inställd. Konstigt när de erbjöd ISF-kalibrering redan då.

Postad 14 August 2012 - 06:36

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

när är en display kalibrerad? Är det när deltorna är under tre eller när D65 ( x , y ) är uppnått i IRE-kanalerna. Ifall det är det sistnämnda så verkar ju majoriteten av apparater vara okalibrerbara då viktiga reglage saknas. Min egen HX 855 t.ex saknar CMS och 10 eller 20 punters IRE,utan har endast hög och låg RGB-balans. Jag satt i nio timmar i natt och fick inte target på nån i IRE-stegen men en delta från 0,5 till 1,5 i skalan. Räknas det som kalibrerad? Går det på nåt annat sätt att påverka luminans , hue , saturatiton när CMS saknas. Luminansen har förvisso en delta på 2 c:a men staplarna är väldigt ojämna. Tar gärna mot tips hur man bäst reglerar RGB-balansen med hög och låg reglagen. Vilket som gör vad och var. Påverkar låg de låga IRE t.ex. Och till sist ang LLH. Värdet man skriver i, är det sekunder som den mäter eller vad är det för värde? Det får räcka för nu.

Detta får mig att öppna en ny forumtråd i projektorforumet angående vilka projjar som har en komplett CMS och vad den ska innehålla.

Postad 14 August 2012 - 17:31

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

Jag skulle snacka med Wolfy - det är den jag kan rekommendera som har utrustning och kunskap för att klara din skärm i området :)

Med vänlig hälsning,

Pär

wolfy är det en medlem här?
då kanske man ska skita i rc då.

Postad 14 August 2012 - 17:39

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
sökte nu här på forumet och han har inte varit online på en månad som jag förstod det.
du har inget nummer eller mail man kan höra av sig till?
tack för hjälpen!

Postad 14 August 2012 - 17:59

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

sökte nu här på forumet och han har inte varit online på en månad som jag förstod det.
du har inget nummer eller mail man kan höra av sig till?
tack för hjälpen!

Jag har skickat dig ett PM. :)

Postad 14 August 2012 - 18:47

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
kanon!

Postad 14 August 2012 - 19:03

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
snabba ryck :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.