Det är ju rejält mycket billigare än övriga lev... Tar dom förstärkaren vi Svenska Pioneer eller import?
Officiell Tråd - Pioneer VSX - AX4ASI
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 16 augusti 2006 - 12:00
Det är ju rejält mycket billigare än övriga lev... Tar dom förstärkaren vi Svenska Pioneer eller import?
Postad 16 augusti 2006 - 13:00

//Stefan
Postad 16 augusti 2006 - 14:25
Någon som kan tipsa om några nya DVD-filmer man kan köpa för att testa den?
HEAT är ju en kalasrulle, som även innehåller ett fantastiskt bra ljudspår. Även om det bara är DD 5.1 - så är det många som tycker den tillhör referenskvalité!
Annars funkar Pirates Of The Caribbeans (DTS), samt Black Hawk Down (DTS) väldigt bra!

Gladiator, Saving Private Ryan, Léon etc etc...
Sen såg jag nu att du skerv NYA, vilken inte dessa direkt är!

Redigerat av Unregistered52a88696, 16 augusti 2006 - 14:30.
Postad 16 augusti 2006 - 16:47
Postad 16 augusti 2006 - 17:06

EDIT: Stavar katastrofalt dåligt när jag blir upphetsad

Redigerat av DevilGod, 17 augusti 2006 - 03:12.
Postad 16 augusti 2006 - 17:33
Nån som kan säga mig hur lång Autolkallibrerings kabeln är? Har hyffsat långt till tvn
Ca en 5-6 meter
Postad 17 augusti 2006 - 10:07
hårddisk i USB-ingången och köra ex. mp3 direkt från hårddisken utan
att behöva ha sin pc igång. Denna funktion har t.ex. Denon 4306.
Postad 17 augusti 2006 - 10:48
Någon som har provat eller kanske vet om man kan koppla in en extern
Det funker ikke,må koble til datoren..
Det ligger usb driver inn på sterkeren, har dratt 11 meter usb fra datan til sterkeren OK stereo lyd
Postad 17 augusti 2006 - 11:48
Någon som har provat eller kanske vet om man kan koppla in en extern
mrbooty skriver följande "Apropå USB anslutningen så är nedanstående kopierat direkt från manualen. Jag har testat också och det funkar grymt bra! OSD menyn får du upp på tv:n, kopplar t ex en s-video kabel från "monitor out" sen till tv:n Detta gäller också recieverns alla menyer som kommer upp på tv:n, grymt..."
• Filer/mappar spelas i ordningsföljd efter filnamnet (enligt
Unicode-standarden). Samtliga filer i en mapp spelas
innan uppspelningen fortsätter till nästa mapp/
undermappar.
• MP3 (MPEG-1/2/2.5 Audio Layer 3) –
Samplingsfrekvenser: 8 kHz till 48 kHz; bitflöden: 8
kbps till 320 kbps (128 kbps eller högre
rekommenderas); filnamnstillägg: .mp3
• WMA (Windows Media Audio) –
Samplingsfrekvenser: 32 kHz/44,1 kHz; bitflöden: 32
kbps till 192 kbps (128 kbps eller högre
rekommenderas); filnamnstillägg: .wma; WMA9 Pro
och WMA med förlustfri kodning (lossless): nej.
• AAC (MPEG-4 Advanced Audio Coding) –
Samplingsfrekvenser: 11,025 kHz till 48 kHz;
bitflöden: 16 kbps till 320 kbps (128 kbps eller högre
rekommenderas); filnamnstillägg: .m4a; Apple
förlustfri kodning (lossless): nej.
Går att läsa mer om detta i strängenPioneer VSX-1016 mot VSX-2016. Vad skiljer dessa?
Funkar det VSX-2016, så visst borde det funka i AX4ASI och AX2ASI?

Postad 17 augusti 2006 - 12:08
Postad 17 augusti 2006 - 12:16
Är du helt 100% säker på det, har du provat?
Har ikke prøv av den enkle grunn at 2 forskellige plugger på en usb kabel og det är den samme plugg som er UT på min xterne usb HD som et är INN på sterkern
Postad 17 augusti 2006 - 15:56
Redigerat av obbe, 17 augusti 2006 - 15:57.
Postad 17 augusti 2006 - 19:32
Det är ju en del som har fått denna redan och vi är många som vill höra vad ni tycker för och nackdelar.
/ Hifighost
Postad 17 augusti 2006 - 19:45
Ingen som vet?den skalar väl upp till 1080p? Är det någon som har testat det?
Postad 17 augusti 2006 - 20:05
Ni som har hunnit testa maskinen vad tycker ni?
Det är ju en del som har fått denna redan och vi är många som vill höra vad ni tycker för och nackdelar.
/ Hifighost
Den største nackdelen for mig är at den ikke scaler ikke opp på analoge signaler.
Men det spiller egentlig ikke store rollen..
Postad 17 augusti 2006 - 20:07
Antar at den også scaler opp på 1080P men da må du ha TV eller projektor som støtter det, jeg kan kun skale opp på 1080i på min proj som max
Postad 17 augusti 2006 - 21:09
Antar at den også scaler opp på 1080P men da må du ha TV eller projektor som støtter det, jeg kan kun skale opp på 1080i på min proj som max
Nope - den skalar inte till 1080p. Finns ingen receiver som klarar det idag. Skalning funkar till 720p & 1080i. Dock kan den "hantera" 1080p, dvs släppa igenom en 1080p signal.
//erikli
Postad 18 augusti 2006 - 03:13
Allright!Ingen som vet?den skalar väl upp till 1080p? Är det någon som har testat det?
Nope - den skalar inte till 1080p. Finns ingen receiver som klarar det idag. Skalning funkar till 720p & 1080i. Dock kan den "hantera" 1080p, dvs släppa igenom en 1080p signal.
//erikli

EDIT: Tydligen ska Denons AVC-A11XVA klara av att skala upp enligt vissa sidor på nätet, men det som lever får se...
Redigerat av DevilGod, 18 augusti 2006 - 03:17.
Postad 18 augusti 2006 - 11:35
Mailade Fyndbörsen idag för att kolla priset (för säkerhets skull). Svaret blev att stärkaren kostar 11.696:-. Skaplig höjning på bara nån dag

Postad 18 augusti 2006 - 12:53
Här har ni manualen för övrigt om ingen annan har länkt till den tidigare.. Den ska tydligen vara upplagd hyfsat nyligen..
http://www.service.p...SX-AX4ASI-S.pdf
Postad 18 augusti 2006 - 13:01
Redigerat av Unregistered5480a0bb, 19 augusti 2006 - 09:45.
Postad 19 augusti 2006 - 12:07
Grym byggkvalité på Quad högtalarna, hoppas att Pioneer AX4ASi passar dem bra! Nu ska Xbox 360, KiSS VR-558 och min Yamaha DVD kopplas via component och sedan "skalas" upp till HDMI och in i TV:n. Ska bli skönt att inte behöva ha så många sladdar till TV:n.
Måste bara få skryta lite om min espressomaskin som kommer till veckan.. Kommer att bli många espresso i soffan framför en skön film.

//Stefan
Postad 19 augusti 2006 - 12:18
Det ska bli grymt kul att koppla upp den på måndag, fick mina högtalare igår. Ska åka och handla alla kablar och stativ till dem på måndag. (Då börjar min min semester) Ska snart köpa nya soffor till vardagsrummet också, ska bli kul att lägga ut bilder på vårt "nya" vardagsrum.
Grym byggkvalité på Quad högtalarna, hoppas att Pioneer AX4ASi passar dem bra! Nu ska Xbox 360, KiSS VR-558 och min Yamaha DVD kopplas via component och sedan "skalas" upp till HDMI och in i TV:n. Ska bli skönt att inte behöva ha så många sladdar till TV:n.
Måste bara få skryta lite om min espressomaskin som kommer till veckan.. Kommer att bli många espresso i soffan framför en skön film.![]()
//Stefan
Vad gav du för denna maskin ( espressomaskinen )?
Snygg design.
/ Hifighost
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 19 augusti 2006 - 12:19.
Postad 20 augusti 2006 - 09:31
Hur fungerar OSD på AX4ASi? Kan man använda HDMI för att få OSD på TV:n? Vill bara använda en kabel mellan TV och förstärkare.
//Stefan
Postad 21 augusti 2006 - 15:03
En fråga:
Hur fungerar OSD på AX4ASi? Kan man använda HDMI för att få OSD på TV:n? Vill bara använda en kabel mellan TV och förstärkare.
//Stefan
En bra fråga. Vet inte. Detta var en av anledningarna till varför jag valde Yamaha 2600 ist f Pioneer AX4AVi. Denna klarar tydligen bara av OSD via HDMI till vissa Pioneerplasmor. Till proj behövdes kopplas separat s-video/komposit för att få OSD - och då försvinner ju liksom en del av tjusningen med HDMI-växlingen om man ändå måste dra separat lina för OSD...
Tycker Pioneer borde fixat detta till denna nya toppmaskin - vore klantigt annars.
nån som vet?
//erikli
Postad 21 augusti 2006 - 15:45
En fråga:
//Stefan
Man kan bruke både HDMI og/eller komponent til OSD,bruker proj selv
Postad 21 augusti 2006 - 21:37
I övrigt, riktigt nöjd! Har kopplat in allt nu, fungerar bra att köra upp allt till 720p till min plasma. Bra bild och ljud. Har nya högtalare så de är inte inspelade ännu, får nog återkomma när de är inspelade med slutgiltigt intryck.
Nu ska jag bara programmera min Harmony 890 så att den klarar av all ny utrustning.
//stefan
Postad 21 augusti 2006 - 21:43
Ja OSD verkar fungera på alla källor och anslutningar. Men det var inte mycket till OSD om man jämför med t.ex. Yamaha. Grymt fult och tråkigt, men man använder inte det så ofta så det går att leva med.
I övrigt, riktigt nöjd! Har kopplat in allt nu, fungerar bra att köra upp allt till 720p till min plasma. Bra bild och ljud. Har nya högtalare så de är inte inspelade ännu, får nog återkomma när de är inspelade med slutgiltigt intryck.
Nu ska jag bara programmera min Harmony 890 så att den klarar av all ny utrustning.
//stefan
Funkar det att skala upp analog signal till 720p/1080i via HDMI? Läste följande i manualen (s.67 i den engelska manualen) vilket gjorde mig lite tveksam:
"There are cases where (depending on the resolution of the video signal
and your monitor) you may not be able to see a picture after selecting a
resolution setting. If this happens, select a different resolution setting.
Also, depending on the source component or the monitor you are using
the output resolution may be different from the setting you’ve made here.
Note that analog input signals are unaffected when using the
720p and 1080i resolution settings."
Manualen gäller för både AX4 samt AX2 och det finns inget som tyder på att det skulle skilja mellan modellerna.
MvH / Andreas
Redigerat av Unregistered5480a0bb, 21 augusti 2006 - 21:44.
Postad 22 augusti 2006 - 08:42

I vilket fall så duger bilden, och det är kanon att bara behöva en HDMI kabel till TV:n i stället för flera scart och componentkablar. Nu tar AX4ASi component från Xbox 360, KiSS VR-558 och min Yamaha DVD.
//Stefan
Postad 22 augusti 2006 - 09:04
Kanske inbillning, men jag tycker att jag märker skillnad när jag kör 720p och "vanlig tv".
Det är ju trots allt det viktigaste! Det lutar mer och mer åt att det blir den här modellen som får ta över tronen efter att min Denon 3805 nu bytt ägare. Då jag bara kommer att kunna skicka svhs från digitalboxen är jag intresserad av att höra om någon annan gör det och med vilket resultat?
MvH / Andreas
Postad 22 augusti 2006 - 11:08
Citerar svar jag fått från Pioneer angående uppskalning:Funkar det att skala upp analog signal till 720p/1080i via HDMI? Läste följande i manualen (s.67 i den engelska manualen) vilket gjorde mig lite tveksam:
Den kan skala upp alla bildsignaler och ingångar till 720p eller 1080i. Du kan skicka igenom 1080p signal i förstärkaren till din TV. (Utgången från förstärkaren skall vara HDMI för att få ut 720p,1080i eller 1080p)
EDIT: Glömde skriv att det gällde VSX-AX4Si-S.
Redigerat av DevilGod, 22 augusti 2006 - 11:16.
Postad 22 augusti 2006 - 12:41
MVH Morgan
Postad 23 augusti 2006 - 15:49
Är det ngn som har jämfört Ax4:an mot en H/K?
Jag funderar även på en Yamaha 2700 när den kommer, om ngn har hört ngt om denna.
Jag bor avsides för att kunna åka och lyssna och jämföra, tyvärr.
Högtalarna jag använder nu är Mirage Om serien och en Pioneer dvd 868.
Postad 23 augusti 2006 - 16:12
Pioneer´n ser ut att vara ett mycket bra alternativ när min gamla Yamaha skall ut.
USBén hur fungerar den anslutningen? Kan man via OSD browsa filerna på PC´n?
Är det någon som provat?
Passar den ihop med KEF IQ9 högtalarare. (REF har ett antal till mycket bra priser)
Idag har jag ett par DALI 18 Mk II. men tröttnat på ljudet i dem, så de skall också ut.
Nyinflyttad med35 m2 gillestuga som skall fyllas med välljud
Postad 23 augusti 2006 - 16:22
Hej,
Pioneer´n ser ut att vara ett mycket bra alternativ när min gamla Yamaha skall ut.
USBén hur fungerar den anslutningen? Kan man via OSD browsa filerna på PC´n?
Är det någon som provat?
Passar den ihop med KEF IQ9 högtalarare. (REF har ett antal till mycket bra priser)
Idag har jag ett par DALI 18 Mk II. men tröttnat på ljudet i dem, så de skall också ut.
Nyinflyttad med35 m2 gillestuga som skall fyllas med välljud
USB'en er kun for audio og stereo
OSD tror jeg,har ikke prøvd, kun pr TV/Projektor.
Postad 25 augusti 2006 - 08:49
Hur fungerar USBén.
Kan man ansluta en USB-disk med all sin musik och manövrera via OSD?
Postad 25 augusti 2006 - 21:21
Har en H/K 5500 och har tänkt byta reciever.
Är det ngn som har jämfört Ax4:an mot en H/K?
Jag funderar även på en Yamaha 2700 när den kommer, om ngn har hört ngt om denna.
Jag bor avsides för att kunna åka och lyssna och jämföra, tyvärr.
Högtalarna jag använder nu är Mirage Om serien och en Pioneer dvd 868.
Kommer först i oktober enligt info i Denna tråd.
//erikli
Postad 26 augusti 2006 - 21:09
Fick min AX4 här om dagen och jag är besviken som fan på den för man måste ha det otroligt högt på stereon för det ska låta något ur högtalarna!!
Någon som kan hjälpa och kanske vet vad det är för fel!!
Hoppas på att det är en inställning på förstärkaren som jag har missat.
Tack på förhand!!
Mathias

Postad 26 augusti 2006 - 22:52
Postad 27 augusti 2006 - 19:31
Hallå!!
Fick min AX4 här om dagen och jag är besviken som fan på den för man måste ha det otroligt högt på stereon för det ska låta något ur högtalarna!!
Tack på förhand!!
Mathias
Är det en Pioneer VSX-AX4AVi-S eller VSX-AX4ASi-S som du köpt? Såg ditt inlägg där tråden blev låst, och kunde då läsa att du hade köpt en AX4AVi-S men blev konstigt nog länkad till denna sträng av Moderatorn...

Här är strängen om Pioneer VSX-AX4AVi-S. Kanske kan hjälpa dig mer där "inne"?
Redigerat av Unregistered52a88696, 27 augusti 2006 - 19:33.
Postad 27 augusti 2006 - 19:44
Hallå!!
Tack på förhand!!
Mathias
Hade samma problem, när du lyssnar på musik i stereo så ska du stänga av mcacc och sen går du på tone tabort bypass, öka basen lite om du känner för det.
Postad 27 augusti 2006 - 20:02
Postad 27 augusti 2006 - 20:52
Postad 27 augusti 2006 - 21:44
Kan bara hålla med!Då måste man vänta ett år till då, typiskt Pioneer de skulle verkligen behöva byta ut personalen på sin utvecklingavdelning. De försöker bara mjölka kunderna på pengar känns det som, dessa nya förstärkare känns väldigt onödiga eller?
/ Hifighost
![]()
Känns verkligen som att de vill mjölka pengarna ur oss...

Varför lägga ned energi på att förbättre lite grann bara?HDMI 1.3-standarden sattes inte för så länge sedan så det lär dröja innan vi ser kompatibla enheter. Premiär i början av 2007 tror jag på. Uppföljarna till AX10 och Yamaha Z9 bör tävla om vem som är först ut.
Nä, jag tror tillverkarna hetsar varandra till ständiga små uppgraderingar. På så sätt blir det bara mindre förbättringar hela tiden. Yamaha 2700 är ännu ett exempel på detta.
AX4ASI känns dock som ett starkare kort.
//erikli
Varför inte lägga ned alla krut på att lansera produkter med STORA förändringar istället?
Känns bara som tex Hifighost nämde att de mjölkar ur oss pengar och det är väl ett smart sätt de gör på. För alla orkar/kan inte vänta på att "den stora" förändringen ska komma...

Men såhär har det väl alltid varit pga att mjölka pengar ur oss...
Mvh
Postad 27 augusti 2006 - 22:04

Tillverkarna sitter redan nu inne med "mycket" teknik som man "än så länge håller kvar på hyllan". Allt för att kunna släppa lite här, och lite där. På så sätt tjänar man allra mest på teknikdrivna och "hungriga" konsumenter som letar efter det nyaste/häftigaste.
Att ngn skulle komma ut med produkter som tog oss enorma kliv i utvecklingen har jag svårt att se. Hellre gör de precis så som vi nu upplever, att man just lägger ut lite ny teknik då och då. Konsumenterna kanske blir lite irriterade för att inte "just den grejen" fanns med, men ändå kan de stora tillverkarna vara säkra på att deras nya produkter kommer sälja "väldigt bra".
Jobbade ett tag på ett av Nokias många produktutvecklingskontor som de har runt om i världen, och det man fick vara med om att "spåna på där" kan ibland när jag tänker på det, kännas väldigt avlägset. Men det jag såg som de redan sitter och håller inne på, och som de igentligen redan nu skulle kunna släppa, är grejer som skulle göra "mindre revolution" inom den världen av teknik. Samma är det givetvis för Sony-Ericsson. Siemens med flera. Dock så väljer man givetvis inte att släppa alla dessa nyhter på en gång, utan vet mycket väl att släpper vi det bara i "rätt fart" så kommer vi sälja betydligt mer produkter än om vi släppte all denna nya teknik/produktutveckling på en och samma gång.
Kanske vissa konsumenter känner att de blir mjölkade på sina pengar "av denna teknik". Men företagen är som sagt väl medvetna vad de gör, och hitills har det ju funkat alldeles utmärkt för de flesta att göra så här. Så vi kan nog vara 100% säkra att det kommer fortgå så här även i framtiden...

Redigerat av Unregistered52a88696, 27 augusti 2006 - 22:07.
Postad 27 augusti 2006 - 22:10
Men vad menar ni med att ni måste ha på otroligt högt? Hur högt är det, berätta.
Nu vet inte jag vad han menar men jag upplevde att det inte fanns någon kraft i basen, man fick nästan vrida på för fullt (+10) för att det skulle börja dunka. Men ändringarna jag gjorde som jag nämnde tidigare så behöver man knappt ligga på -15db för att rutorna ska hoppa ur.
Postad 28 augusti 2006 - 12:14
multimedia:Har inte sett ngn bild på Ipod-"dockan" tidigare i denna sträng, så jag tar och lägger ut den här om det skulle vara ngn som undrar hur den ser ut.
![]()
Ipod.jpg 6,21K 0 Antal nerladdningar
Var hittade du iPod-dockan?
Jag vill gärna veta vad den har för funktioner (om den är motsvarande apples egen, med samma sorts kontakter och kablar?) och vad den kostar? Kunde inte hitta den på pioneer.se…
Mvh/Thomas
PS. Varför står det att VSX-AX2AS-S bara "fixar" iPod photo, när VSX-2016AV bara nämns som iPod-kompatibel? Klarar inte VSX-AX2AS-S av iPod video??

Redigerat av Thomas S., 28 augusti 2006 - 12:21.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar