W9000! Ny 1080p projektor från BenQ
Benq W9000
(Projektorer)
|
1
|
(20)
|
Inga priser |
BenQ-klubben (200 inlägg)
|
12 år sedan |
Hur står sig Benq W9000 idag? (12 inlägg)
|
15 år sedan |
Benq W9000 Vs Panasonic PT-AE4000 + Sony Vpl-Hw15 (24 inlägg)
|
16 år sedan |
Bästa 1080P projektorn bildmässigt (62 inlägg)
|
18 år sedan |
Varför har inte tillverkarna insett vikten av design? (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Köpa projektor 10-15000kr (28 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 24 October 2007 - 10:18
KOLLA IN TILLBUDET PÅ AVSHOP!!!!!
http://www.avshop.no/
Blir ca 20 000:- SEK.... Inte helt fel
Tack för tipset!!!!
Sjukt bra pris! Tillkommer det tull om man ber dom skicka??
Redigerat av no_brakes, 24 October 2007 - 10:36.
Postad 24 October 2007 - 15:08
Postad 24 October 2007 - 15:10
Postad 24 October 2007 - 18:28
Redigerat av snuffe82, 24 October 2007 - 19:36.
Postad 24 October 2007 - 20:47
Postad 24 October 2007 - 21:54
Vad har den för offset?
Klarar den 24P (eller vad det heter)?
Och hur står det till med det där med datorsvärta för PS3?
Postad 26 October 2007 - 12:22
Offsetet är inget att oroa sig för då den har lens shift.
När det gäller datorsvärta så låter det konstigt. På vilket sätt skiljer sig datorsvärta från annan svärta?
/Sam
Postad 26 October 2007 - 12:28
Om jag ska köpa ny projektor, så kommer den enbart vara kopplad till en PC.
Postad 26 October 2007 - 15:04
Hur står sig denna mot hc 6000?
Är det verkligen en rättvis jämförelse? Det skiljer 15000 i pris.
Postad 26 October 2007 - 15:10
Postad 26 October 2007 - 15:25
Postad 26 October 2007 - 22:47
Tur jag inte fick sålt bågen ännu, för då hade jag köpt den för 28. tror fan jag ska dra och köpa en på kreditkortet nu, bågen får jag såld till våren, kan ta lite ränta ett par månader...
Tjoho!
Postad 27 October 2007 - 22:37
1 år eller 750 timmar på lampan, vad för mer info behöver du om 24p? Det är en av de projektorerna som hanterar 24p helt korrekt, vad mer behövs?
Hur står det till med snacket om "datorsvärta"?
En liten förklaring?
Postad 28 October 2007 - 16:29
Är riktigt sugen på denna! men funderar på vad 24p är?
Är det 24p på vanlig SDformat också?
Det måste ju endå vara skillnad mellan hur tätt informationen uppdateras(är inspelat) och
hur tätt projektorbilden flimmrar. 24p och 60 hz då eller?
Då blir det ju ett glapp på 36 bilder / sekund
Och om en projektor inte stödjer 1080 24 blir det som Xvid då? Bilden liksom hackar
Postad 29 October 2007 - 17:35
Hej!
Är riktigt sugen på denna! men funderar på vad 24p är?
Är det 24p på vanlig SDformat också?
Det måste ju endå vara skillnad mellan hur tätt informationen uppdateras(är inspelat) och
hur tätt projektorbilden flimmrar. 24p och 60 hz då eller?
Då blir det ju ett glapp på 36 bilder / sekund
Och om en projektor inte stödjer 1080 24 blir det som Xvid då? Bilden liksom hackar
hacket på HD-DVD och bluray kommer ifrån att dom ligger lagrade som 24 bilder per sekund men visas i 60 och då använder man en metod som heter 3:2 pulldown för att fixa det, coh det är 3:2 pulldown som skaparr lite ryck i bilden. då det gäller dvd så på europeiska filmer så visas det i 50 bilder per sekund och då används 2:2 pulldown ( och PAL speedup) och detta går ihop med 24 på ett sätt som inte skapar ryck därför behövs det inget 24 bilder support på PAL dvd. men visst, på R1 dvder skulle man ju kuna ha 24 bilder per sekund, men bara om det ligger på skivan i just 24p, vilket jag inte vet om det gör.
men nu är det lite offtopic och egentligen är diskussionen helt onödig i denna tråden då svaret på om den klarar 24p är ett klart JA, och det är väl det enda viktiga jsut nu.
Postad 29 October 2007 - 17:59
Var på Ljudkällarn och jämförde den och Mitsu HC4900 och tyckte bilden var avsevärt mycket bättre på W9000. Naturligare färger, skarpare, mer djup i bilden..
Ska bli kul att se vad den går för i hemmet.
Postad 29 October 2007 - 23:11
Hur är bilden?
Biden från min mt200 kan vara väldigt ryckig ibland,så nu när den här kommit under 20k blir man ju sugen.....
Postad 29 October 2007 - 23:25
Har en sådan idag, är relativt nöjd. MEN vill givetvis byta upp mig till 1920*1080.
Vill ju kunna köra max på HD dvd och Xboxen.
Har tyvärr inte själv möjligthet att se W9000 för tillfället.
Kommentarer mottages tacksamt
Postad 30 October 2007 - 09:26
Det är alltså inte bara upplösning som skiljer, W9000 är nog idag den enda 1080p-projje som går att få i stort sett helt korrekt då det gäller allt från gråskala till primärfärgernas placering i 3D-rymden.
Rekommenderar en ISF-kalibrering efter några hundra timmar för den som köper denna utmärkta projje.
Postad 30 October 2007 - 10:50
Finns det någon här som uppgraderat från Mitsu HC3000?
Har en sådan idag, är relativt nöjd. MEN vill givetvis byta upp mig till 1920*1080.
xbox kommer nog inte se bättre ut än vad det gör pixelmappat på en 720p proj så det är nog ingen fördel att spela på 1080p, men hd-dvd är ju en annan femma.
sitter i samma båt som du, har dock inte sett W9000 ännu, var på HBC i helgen men då hade dom ju epson party ( vilket var himla trevligt, o Wii var ju underbart att spela ) men kanske åker dit senare idag eller åtminstone denna veckan för att se om det är dags att köpa ny proj.
Postad 30 October 2007 - 11:05
Tröttsamt att de skriver 1080p isåfall, men de har ju även skrivit 1080i fastän den interna renderingen har varit max 720p, så jag borde inte vara förvånad förstås...
MEN: Glöm för jösse namn inte att det finns mer än upplösning. Den STORA finessen med W9000 är faktiskt att den går att få så himla rätt för övrigt, då det gäller färger, gamma, gråskala etc. Upplösning är bara en av många delar i begreppet bildkvalitet.
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 30 October 2007 - 11:07.
Postad 30 October 2007 - 11:48
Men, jag kanske har missförstått något, har det inte börjat komma en hel del spel till 360 som faktiskt har 1080p? Åtminstone står det ofta 720p/1080i/1080p på baksidan av fodralen numera, men allt kanske renderas internt i max 720p fortfarande?
Tröttsamt att de skriver 1080p isåfall, men de har ju även skrivit 1080i fastän den interna renderingen har varit max 720p, så jag borde inte vara förvånad förstås...
MEN: Glöm för jösse namn inte att det finns mer än upplösning. Den STORA finessen med W9000 är faktiskt att den går att få så himla rätt för övrigt, då det gäller färger, gamma, gråskala etc. Upplösning är bara en av många delar i begreppet bildkvalitet.
är inte upplösningen i sig jag menar utan just pixelmappning, som gör en STOR skillnad!
stora skälet till att jag vill ha en 1080p proj är pga pixelmappningen av hd-dvd filmer, alla andra förbättringar är bara en bonus.
sedan vet jag inte om spel faktiskt renderas i 1080 på xbox eller om dom bara är kompatibla att spelas i 1080, tror dock att det bara rör sig om uppskalning, möjligt att nåt spel är i 1080.
Postad 30 October 2007 - 12:04
Postad 30 October 2007 - 16:08
Det jag funderar över är svärtan. PE8720 har ju darkchip 3, medan W9000 har darkchip 2. Dock så är ju W9000 Full HD så frågan är ifall Full HD Darkchip 2 chipet är bättre än 720 Darkchip 2 chipet.
Eller i enklare ordalag, om jag byter från PE8720 till W9000 kommer svärtan göra mig besviken...?
Postad 30 October 2007 - 20:11
och man ser att den är fin i färgerna, vitt är verkligen vitt o inte färgat på något sätt.
och det är inga problem att med irisen hitta en bra kompromiss mellan tryck o svärta i bilden.
men HC4900 har bäst djup av dom
ärligt talat vet jag inte vilken av dessa två jag skulle köpa i dagsläget, men det absolut bästa med bägge dessa är att dom båda har motoriserad fokus! det är så himla underbart stå där längst framme vid duken o få till skärpan PERFEKT!
Postad 30 October 2007 - 23:01
Om ni inte har nån bra siffra så skriv gärna hur era egna installationer ser ut så man kan få en hum om hur den funkar!
Och hur är det med det där med datorsvärta ihop med PS3?!
Snälla, lite svar!
Postad 31 October 2007 - 03:19
Postad 31 October 2007 - 08:52
sett denna rackare idag nu, jämförde mot HC4900 också men jag är inte helt säker på hur den HC4900 var inställd så jag ska inte säga så myclet om den, men att W9000 är SKARP kan man lugnt säga.
och man ser att den är fin i färgerna, vitt är verkligen vitt o inte färgat på något sätt.
och det är inga problem att med irisen hitta en bra kompromiss mellan tryck o svärta i bilden.
men HC4900 har bäst djup av dom
ärligt talat vet jag inte vilken av dessa två jag skulle köpa i dagsläget, men det absolut bästa med bägge dessa är att dom båda har motoriserad fokus! det är så himla underbart stå där längst framme vid duken o få till skärpan PERFEKT!
Varför ska man behöva gå fram till duken, det räcker väl med att sitta där det är tänkt och ställa in den?
Postad 31 October 2007 - 18:43
Någon som vet varför ?
Postad 31 October 2007 - 18:45
använder enbart projektorn kopplad till htpc, därför är detta ganska intressant för mig!
Postad 31 October 2007 - 19:57
ingen som kan svara på om denna klarar pixelmappat över hdmi, utan overscan?
använder enbart projektorn kopplad till htpc, därför är detta ganska intressant för mig!
Tänkte själv bara köra via HTPC och har förstått det som att man alltid måste köra 100% overscan för att få med hela bilden, är det en nackdel om man kör overscan ?
Redigerat av no_brakes, 31 October 2007 - 19:58.
Postad 31 October 2007 - 21:38
Det var ett tag sedan du kikade på projektor-avdelningen va?De har ju sänkt priserna på denna. Kostar 19k nu !
Någon som vet varför ?
Den har kostat 19k några veckor nu.
Och farför, så är det för att de ville pressa priserna
Redigerat av snuffe82, 31 October 2007 - 21:41.
Postad 01 November 2007 - 07:29
Det var ett tag sedan du kikade på projektor-avdelningen va?De har ju sänkt priserna på denna. Kostar 19k nu !
Någon som vet varför ?
Den har kostat 19k några veckor nu.
Och farför, så är det för att de ville pressa priserna
Den prissänktes i förra veckan.....
Postad 01 November 2007 - 09:00
Nån som kan bekräfta detta?
Mao. så är ju även denna knepig att montera, trodde att man med hjälp av lensshiften kunde få projjen att skjuta neråt, så man kunde takmontera den utan att få bilden nästan ända upp till taket?
Kanske är jag som misstolkat hela skiten?
Postad 01 November 2007 - 11:39
w9000_offset.JPG 12.03K
0 Antal nerladdningarEnligt bilden (som är från W9000-manualen) ser det onekligen ut som om man kan shifta lika mkt upp som ner.
Edit. Hade lunchen på spisen och tänkte inte helt klart... Självklart vill man ha mer lenshift än så här!!!!
Redigerat av ippo, 01 November 2007 - 14:33.
Postad 01 November 2007 - 12:42
Jag måste förstå detta fel, för enligt mig så blir funktionen mer eller mindre meningslös, i och med att man är låst vid 90 grader i förhållande till linsen...
Jag menar, hur man än gör så blir antingen överkant eller underkant i höjd med linsen vid maximal användning av lensshift åt ena eller andra hållet?
Så sätter man den i taket så kommer bilden komma för högt, sätter man den mitt på väggen på en hylla så sitter man själv ivägen för bilden, och det är omöjligt att ha den "rättvänd" med tanke på de dåliga möjligheterna till istallation samt det långa kastavståndet (man MÅSTE sitta bakom projjen.
Det enda som lenshiften i så fall erbjuder är olika mer eller mindre oanvändbara lägen som man ändå aldrig saknat utan lensshift?
Är jag helt ute och cyklar, hoppas det, för det känns ju knepigt detta...???
Redigerat av Dr. Death, 01 November 2007 - 12:45.
Postad 01 November 2007 - 14:35
Så sätter man den i taket så kommer bilden komma för högt, sätter man den mitt på väggen på en hylla så sitter man själv ivägen för bilden, och det är omöjligt att ha den "rättvänd" med tanke på de dåliga möjligheterna till istallation samt det långa kastavståndet (man MÅSTE sitta bakom projjen.
Men tänk vilka fina skuggspel man kan göra på duken efter att ha spenderat 1 1/2 timme liggandes på golvet och tittat på film......
Postad 01 November 2007 - 16:07
Blir liksom DR.Death lite konfunderad över detta med lenshift....
w9000_offset.JPG 12.03K 0 Antal nerladdningar
Enligt bilden (som är från W9000-manualen) ser det onekligen ut som om man kan shifta lika mkt upp som ner.
Edit. Hade lunchen på spisen och tänkte inte helt klart... Självklart vill man ha mer lenshift än så här!!!!
Kollade i manualen till w10000, där presenteras en annorlunda bild till sammans med följande text:
"Shifting the projection lens vertically
The vertical lens shift control provides flexibility for installing your
projector. It allows the projector to be positioned slightly above or below
the top level of the projected images.
The lens shift (offset) is expressed as a percentage of the projected image
height. It is measured as an offset from the projected image's vertical center.
The projector is equipped with + 100% vertical lens shift. You can shift the
projection lens upwards or downwards within the allowable range depending on your desired image position."
Denna bild kan tolkas som att center på bilden kan flyttas från 100% till -100% (vilket jag skulle vilja kalla +/- 50%) med noll-läget motsvarande noll-offset. Detta verkar vettigt till skillnad mot vansinnes-funktionen den tidigare tolkningen antyder. Denna tolkning skulle innebära att linsen mitt i duken är ett extremläge och linsen 50% ovan duk det andra extremläget. Den tidigare tolkningen skulle dessutom innebära att det INTE spelar nån roll om man placerar projen upp och ner eller inte...vilket verkar helt phsyco.
Tyskarna (kolla länk)påstår att den har 0 i offset +/- 50% . Offset=0 har alltid inneburit att linsen skall vara i höjd med bildens överkant vid takmontage. 0 +/- 50% är i så fall exemplariskt.
http://beamer.wikia....echnische_Daten
Jag vet dock inte, hoppas på att någon ägare/försäljare kan bekräfta någon av dessa tolkningar. Det är trots allt helt avgörande för om projen är användbar eller i stort sett värdelös.
benq.JPG 7.67K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av nobba, 01 November 2007 - 17:22.
Postad 01 November 2007 - 16:36
Det är väl bara att välja ett takfäste som går att justera i höjd?
Du vill väl inte ha en proje hängande 1 meter ner från taket...i huvudhöjd med andra ord. Näe, offset är ett krav serru.
Postad 01 November 2007 - 19:13
Finns det någon här som uppgraderat från Mitsu HC3000?
Jag var och kikade på en demo idag. De utvalda var:
HC1100, HC3100, HC4900, och W9000.
Mina förutsättningar är att jag gillar DLP och har inga regnbågsproblem.
Alla dessa passar för mig ur möbleringssynpunkt, så jag gick bara på hur bra bilden var.
HC1100, ger mycket för pengarna. OK färger, sådär svärta.
HC3100, avsevärt bättre färger, bra svärta. Lugnare bild (5x spinn). Det som jag inte gillade var ljudnivån från det snabbare färghjulet. Detta kan bli en dealbreaker för min del.
W9000. JÄTTESTOR projektor. Sjukt stor i jämförelse med de andra. Fantastisk bild, underbara färger, mer tryck än de andra. Vädligt lugn och harmonisk bild (6x spinn). Helt klart bäst ur bildsynpunkt, dessutom låg ljudnivå. Men det är ju själva f*n att den skulle vara så stor. Hade den inte varit lika stor som min volvo 850, så hade jag köpt denna på plats.
HC4900, kom lite i skymundan. Jag tyckte att den hade lika bra färger och svärta som i HC1100. Kanske lite sämre svärta. Men bra skärpa. Väldigt tyst och jättebra placeringmöjligheter. Men denna blev för mig en stor jäspning jämfört med HC3100 och W9000.
Slutsats. W9000 är väldigt bra. Jag har inte några andra att jämföra med i denna prisklass. Tyvärr så passar denna inte i ett vardagsrum eftersom den är så stor.
Postad 01 November 2007 - 20:21
Det är väl bara att välja ett takfäste som går att justera i höjd?
Men..... Hela poängen med lensshift är just att man slipper joxa med långa takstativ och liknande...
Knepigt med de olika instruktionerna för W9000 och W10000?!
Det såg dock bättre ut med W10000, men då kan man inte heller ha den takmonterad (upp och ner), utan då får den stå på en hylla högt upp?
Ytterst konstigt att ingen som vet kan skriva en rad, måste ju vara rätt många som äger den nu, samt de olika säljarna brukar vara rätt bra på att svara på frågor i diverse trådar, men de kanske tappade intresset nu när den gick ner till 19900kr?
Redigerat av Dr. Death, 01 November 2007 - 20:23.
Postad 01 November 2007 - 20:44
"With lens shift, you have more flexibility as to where you can place a projector vertically, relative to the screen. All of the projectors with lens shift, can allow the projector to be placed anywhere between the bottom of the screen surface, and the top, and most (except for the BenQ's) also allow the projector (for a 100" screen) to be mounted above the screen top, or below the screen bottom - typically by 13 to about 30 inches. The greater the lens shift range, the more suitable for those ceiling mounting, with higher ceilings as the projector won't have to hang down as far from the ceiling."
Verkar tyvärr som att jag fattat det helt rätt ang. W9000, helt idiotiskt...
Redigerat av Dr. Death, 01 November 2007 - 20:47.
Postad 01 November 2007 - 21:18
Hittade detta i nån projjtest:
"With lens shift, you have more flexibility as to where you can place a projector vertically, relative to the screen. All of the projectors with lens shift, can allow the projector to be placed anywhere between the bottom of the screen surface, and the top, and most (except for the BenQ's) also allow the projector (for a 100" screen) to be mounted above the screen top, or below the screen bottom - typically by 13 to about 30 inches. The greater the lens shift range, the more suitable for those ceiling mounting, with higher ceilings as the projector won't have to hang down as far from the ceiling."
Verkar tyvärr som att jag fattat det helt rätt ang. W9000, helt idiotiskt...
Dessvärre ser det så ut, fan så löjligt och vilket självmål i så fall! Kanske just därför inte handlarna är intresserad av att informera...Ett negativt besked från en trovärdig källa ang. detta kommer sänka hela hypen kring denna proje som då är mer svårplacerad än t.ex. optoma hd80 trots lensshift, vilket är...skandal
Hoppas att projectorreview (som det citeras från) inte kollat annat än de luddiga uppgifterna från benq i detta fall, vilket i.of. inte är troligt men till sist är det enda hoppet.
Redigerat av nobba, 01 November 2007 - 21:25.
Postad 01 November 2007 - 22:41
Tycker bara att de är så märkligt att de överhuvudtaget lagt ner pengar, tid och energi på att utveckla en sån meningslös funktion (om det nu stämmer det vi tror), ett riktigt "självmål" som du skrev!
Den är dessutom motorstyrd, hade dom skippat den onödiga skiten, och istället satt en normal offset på den så hade den ju dessutom kunnat bli billigare!
Jaja, får mäta runt i rummet för hundrade gången, för förövrigt verkar den vara kanon, förutom lensshiften och kastavståndet..
Ska kolla in den live imorgon!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
BenQ-klubben
11 bilder
13 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?