Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung R8-serien

378 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE32R86 (TV) 1 8.812498 (15) Inga priser
Samsung LE32R87BD (TV) 1 8.919998 (24) Inga priser
Samsung LE19R86 (TV) 1 7.444444 (8) Inga priser
Samsung LE23R86 - LE23R86 (TV) 1 8.733332 (14) Inga priser
Samsung LE26R87BD (TV) 1 7.666666 (2) Inga priser
Samsung LE37R87BD (TV) 1 9.124998 (7) Inga priser
Samsung LE40R86 (TV) 2 9.277776 (17) Inga priser
Samsung LE40R87BD (TV) 1 9.192306 (25) Inga priser
Samsung LE32R89BD (TV) 1 8.42857 (6) Inga priser
Samsung LE37R86 (TV) 1 7.749998 (3) Inga priser
Samsung LE26R89BD (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung LE26R88BD (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung LE32R88BD (TV) 1 7.833332 (5) Inga priser
Samsung LE40R88BD (TV) 1 7.5 (1) Inga priser
Samsung LE26R86 (TV) 1 8.249998 (3) Inga priser
Samsung LE37R89BD (TV) 1 8.249998 (3) Inga priser
Samsung LE37R88BD (TV) 1 5 (2) Inga priser
25 relaterade trådar
Hur stor bild har du? (174 inlägg) 11 år sedan
Värde på begagnad Samsung? (10 inlägg) 12 år sedan
Problem med Samsung R87 (40") (14 inlägg) 13 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 16 år sedan
Samsung r87 hos Dustin - Importpanel? (36 inlägg) 17 år sedan
Samsung tv scalar om native upplösning (5 inlägg) 17 år sedan
Ny datorkärm/TV (26 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE40R87BD eller LE40R81B? (23 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med val av TV (13 inlägg) 18 år sedan
Samsung R86 Problem med PC (0 inlägg) 18 år sedan
panasonic px70/80 eller Samsung LE-40R87BD (4 inlägg) 18 år sedan
Vilken LCD-TV? (0 inlägg) 18 år sedan
D3000 vs R8 (7 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med bildkvalitén (3 inlägg) 18 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 18 år sedan
Ny kökstv [ny fråga] (1 inlägg) 18 år sedan
Samsung LE R86: Ljudfödröjningar etc... (11 inlägg) 18 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 18 år sedan
Vilken av dessa 2 är att föredra? (19 inlägg) 18 år sedan
Val mellan 4 olika tv appparater, budget 10k (6 inlägg) 18 år sedan
Hur kollar jag om min dator stöder DVI? (36 inlägg) 18 år sedan
Sitter 2m från tv:n är 37" för stort? (8 inlägg) 18 år sedan
Samsung LE32R89 vs Philips 32PF9641D (4 inlägg) 18 år sedan
Naturligare bild på LCD? (40 inlägg) 18 år sedan
Hjälp! (2 inlägg) 19 år sedan

Postad 23 May 2007 - 17:59

toppo
  • toppo
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Fråga: finns det någon som helst tecken på själva kartongen som indikerar paneltyp? Det vore trevligt om man slapp behöva packa upp tv:n för att se vad som står på typskylten.

<{POST_SNAPBACK}>

Det vore ju klart bra att veta, ett sätt att ta reda på det det bör väl vara att jämföra vad det står för modellbeteckning på kartongen på våra olika här på forumet, det finns ju ändå några utav oss med R8an här.

funderar starkt på en r89, kollade på expert idag. verkar klart najs :rolleyes:
har nästan för mig att det fanns en S-PVA-sticker på fronten?

grymt förvirrande med alla modelbeteckningar, så kanske r86an med denna "gamla" panel inte alls är liknande r89an?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte panelen som sitter i beror på vilken siffra som är i slutet utan det är nog snarare lotto tyvärr :D Siffrorna avspeglar ju bara designen.

Redigerat av toppo, 23 May 2007 - 18:01.

Postad 23 May 2007 - 18:04

Unregistered55ef3133
  • Unregistered55ef3133
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Ahh.. ok. tack :rolleyes:

Postad 23 May 2007 - 18:23

Neider
  • Neider
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Det var en del som sökte inställningar och på Avforum kör dem med dessa:

http://www.avforums....ad.php?t=513376

Bla. 360 inställningar finns

Får hem min TV om någon dag nu, då ska jag testa deras inställningar :rolleyes:
Undrar en sak, "Freeview Built-in Tuner" vad menas med det? är det vid vanlig
TV-tittning? skulle vara bra med lite kalibrering för sånt också, är inte så haj på
att kalibrera själv. Brukar bara ratta tills det ser ok ut, har nog aldrig någonsin
haft en kalibrerad tv. :D

Postad 23 May 2007 - 21:07

reef
  • reef
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Fråga: finns det någon som helst tecken på själva kartongen som indikerar paneltyp? Det vore trevligt om man slapp behöva packa upp tv:n för att se vad som står på typskylten.

<{POST_SNAPBACK}>

Det vore ju klart bra att veta, ett sätt att ta reda på det det bör väl vara att jämföra vad det står för modellbeteckning på kartongen på våra olika här på forumet, det finns ju ändå några utav oss med R8an här.

funderar starkt på en r89, kollade på expert idag. verkar klart najs :wub:

grymt förvirrande med alla modelbeteckningar, så kanske r86an med denna "gamla" panel inte alls är liknande r89an?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte panelen som sitter i beror på vilken siffra som är i slutet utan det är nog snarare lotto tyvärr :D Siffrorna avspeglar ju bara designen.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte riktigt vad jag ska leta efter men jag kan börja innan kartongen åker på återvinningen...

Model: LE32R89BD [R]
Model Code: LE32R89BDX/XEE
Type No: BP32EO
Color: Black (No kidding :)
Madin in Hungary

SN nummret har väl ingen betydelse men jag har det med....

Glömde ju.. i service menyn så står det Panel type: AMLCD_INT

So thats mine....

Redigerat av reef, 23 May 2007 - 22:03.

Postad 25 May 2007 - 18:03

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Så då har man fått hem sin HDMI kabel :)

Pluggade in den direkt i tv: n för att testa och gick inte alls så bra som jag hade hoppats på, bilden var lustig och förstorad/centrerad så att bara det i mitten syntes. ;)

Gick in på inställningarna och hittade "Skanna" som fixade till bilden så att hela skrivbordet syntes. Blev bättre men nu spökade skärpan och började bli riktigt orolig om det skulle vara så här...

Letade för febrilt i inställningarna om man kunde stänga av eller ändra overscan etc. men hittade inget. Fick ta upp instruktionsboken (jag vet, hemskt! :lol: ) och läsa lite vad som stod där.

Den sa bla. att man skulle använda sig av HDMI ingång nr. 2 vilket jag bytte till men hände inget särskilt men vips när jag satt och försökte ändra upplösningen på datorn så kom 1360x768 upp som alternativ på nvidia panelen, vilket Samsung föreslog att man skulle använda sig av.
Valde det och bilden blev underbar, hur klockren som helst! :D

Lyckades alltså att pixelmappa över HDMI, (elr!?) :)

Redigerat av Anthon. A., 25 May 2007 - 18:14.

Postad 25 May 2007 - 18:28

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Sen förresten, köpte ju till ett väggfäste för att hänga upp den men nu när jag var och kikade på Samsung's hemsida så stod det att det ska vara Vesa standard "200x200".

Tro f-n att jag har köpt ett väggfäste med 200x100 som max :D
Va? Vad ska jag göra nu, öppnat ur föpackning och hela köret :)
Tror ni det inte är bara att trycka in skruvarna i det två översta skruvhålen och hänga upp f-nskapet??

Redigerat av Anthon. A., 25 May 2007 - 18:53.

Postad 25 May 2007 - 23:16

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

funderar starkt på en r89, kollade på expert idag. verkar klart najs :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte panelen som sitter i beror på vilken siffra som är i slutet utan det är nog snarare lotto tyvärr :) Siffrorna avspeglar ju bara designen.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte riktigt vad jag ska leta efter men jag kan börja innan kartongen åker på återvinningen...

Model: LE32R89BD [R]
Model Code: LE32R89BDX/XEE
Type No: BP32EO
Color: Black (No kidding :D
Madin in Hungary

SN nummret har väl ingen betydelse men jag har det med....

Glömde ju.. i service menyn så står det Panel type: AMLCD_INT

So thats mine....

<{POST_SNAPBACK}>

Tack Reef! Tråkigt men står det exakt detsamma på min kartong som jag klokt nog sparade. Det finns alltså inget sätt att se vad man får utan att packa upp tv:n, jag har CMO-panel som sagt.

Jag var och pratade med folk på stället jag köpte den, en av våra större hemelektronikkedjor. Berättade om problemet och de olika paneltyperna jag upptäckt att Samsung använder i denna modell, och att jag var besviken över att ha dragit det korta strået. Säljaren valde att inte dividera med mig utan ringde tämligen omedelbart upp stf butikschef som fanns till hands, han hade tv som specialitet också så det verkade bra på alla vis.

Jag förklarade återigen problemet och visade på problemet på deras demo-ex, förklarade vad det där lilla obetydliga C:et efter modellbeteckningen betyder (att de alltså hade en CMO-panel i demo-exet). En liten reflektion: att jag tyckte det såg bra ut i butiken när jag stod där och valde inför köpet måste ha berott på miljön, strark belysning och alla demo-ex på "fabriksinställningar" vilket i detta fall betyder läge "dynamic" - detta döljer vinkelproblemet).

Ok: förklarade att detta var en av tre huvudtyper av paneler som Samsung använder i R87, och att det råkar vara den som är sämst enligt en samstämmig user community. Förklarade att jag ville byta till en med S-PVA (Samsung) panel eller möjligen en A-MVA (Auo) eftersom dessa anses tämligen likvärdiga och är inte behäftade med detta betraktningsvikelproblem som CMO-panelen har.

Nu blev det litet bekymmersamt. Han tvivlade på att detta kunde vara riktigt eftersom om det vore sant att Samsung använder olika paneltyper i sina apparater så skulle det bli stora problem för dom. Jag kunde inte göra annat än att instämma - detta ser inte alls bra ut för Samsung, kunderna blir osäkra på vad de får för sina surt förvärvade pengar, det blir som att ta en lott och hoppas på det bästa. Han fick en säljare att ringa till Samsungs distriktssäljare som enligt uppgift skulle veta allt som fanns att veta om produkterna. Denne hävdade att Samsung bara använder en enda paneltyp i R8 och det är S-PVA.

Jag förklarade att detta motbevisas av att både deras butiks-demo-ex och mitt ex har paneler tillverkade av CMO och att CMO inte har S-PVA i sitt sortiment av teknologier. Det kunde alltså inte vara sant menade jag. Stf butikschef kände ändå att han måste lita på vad Samsungs allvetande distriktssäljare säger. Jag förstår detta på sätt och vis. Jag vet inte om jag skulle stärkt mitt "case" om jag förklarade att det står i servicemenyn klart och tydligt om man nu inte litar på vad som står bak på tv:n. Trodde inte det skulle hjälpa så jag avstod från att blanda in servicemenyn i diskussionen.

Jag måste dra slutsatsen att inte ens Samsungs egna säljare till butiker är medvetna om att det finns ett antal olika paneltyper i R8. Om de vet så kniper de käft.

Som alla förstår är det oerhört svårt att begära byte av en tv baserat på en skillnad som officiellt "inte finns", eller en som det talas så tyst om att kanske inte ens Samsungs egna säljare är invigda.

Till butikens försvar så ska jag säga att de var väldigt måna om att jag skulle bli nöjd. Jag kunde få byta tv:n om jag ville men som stf butikschef påpekade, risken var nog stor att jag skulle få ett ex med samma paneltyp som den jag redan hade. Klart att om han tror på Samsungs säljare så finns det ju bara S-PVA i R8 och då verkar det logiskt. Från min synvinkel verkar det också logiskt eftersom deras demo-ex liksom min tv har en CMO-panel i själva verket - sannolikheten är nog stor att även min utbytes-tv skulle vara en med CMO-panel...

Det hela slutade med att jag ska ringa Samsungs support på måndag och prata med dom. Förväntar mig ingenting av detta med tanke på diskussionen i butiken men fan vet.

Kan jag inte byta denna mot en ny med S-PVA eller A-MVA så ser jag ingen annan lösning än att byta upp mig till 37-tummaren som enligt uppgift inte alls använder CMO-paneler. Kostar några tusen emellan men på så sätt skulle jag slippa allt tjafs om "icke-existerande" skillnader och få en tv jag kan leva med. En tv har man i många år, att sitta och reta sig på det här står jag inte ut med. Ett utdraget tjafs om det här kostar tid och energi som jag definitivt inte har råd med.

/H

Redigerat av Unregistered4b2a0cc2, 25 May 2007 - 23:25.

Postad 27 May 2007 - 02:21

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Det hela slutade med att jag ska ringa Samsungs support på måndag och prata med dom. Förväntar mig ingenting av detta med tanke på diskussionen i butiken men fan vet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för din information hsterner, skriv gärna vad Samsungs support svarar dig när du ringt nästa vecka!

Kan jag inte byta denna mot en ny med S-PVA eller A-MVA så ser jag ingen annan lösning än att byta upp mig till 37-tummaren som enligt uppgift inte alls använder CMO-paneler.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken uppgift säger att 37'' inte använder CMO-paneler?

Postad 28 May 2007 - 10:23

isola22
  • isola22
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Vad skilljer 37" R81:an R86-R89, bara designen eller?

Finns en 37" R81 för ~ 11.000 på shg.

Postad 28 May 2007 - 20:01

Neider
  • Neider
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Nu fick jag precis hem min 37r87, funkar klockrent är väldigt nöjd, men..
kopplar 360n till TV:n och när jag kör 720p via komponent så blir det knas, när jag går in och ur spel dyker det upp stora färgade saker över hela skärmen, sen försvinner det. Precis som att den ändrar mellan olika upplösningar varje gång jag hoppar ut i dashboard. Och i spelet blir det flimrigt och vissa delar försvinner delvis (blir svart) vid rörelser. Jag tänkte att det kanske var ett hz problem men går det att ändra hz i den upplösningen? det är ingen katastrof i själva spelet kan jag säga, men det märks. i 1080i och 480p fungerar det klockrent. någon med något tips?

Postad 29 May 2007 - 13:30

Unregistered44c973e7
  • Unregistered44c973e7
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa en 23R86BDX att ha i köket. Nån som har den som kan ge lite feedback om huruvida den är ett bra köp!?

Postad 29 May 2007 - 20:06

GoodOrCrappy
  • GoodOrCrappy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Inga, fel inlägg, sorry

Redigerat av GoodOrCrappy, 29 May 2007 - 21:50.

Postad 29 May 2007 - 22:48

Kingermann
  • Kingermann
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
sådär ja. nu har man köpt och fått hem Samsung Le-37R89BDX. Jag är riktigt nöjd. och har inga flimmer problem eller liknande. Men det verkar som om ni kan byta upplösningen? 720 p till annat osv ? hur gör man det ? eller är jag helt fel ute nu ?

Postad 30 May 2007 - 10:02

Unregistered44c973e7
  • Unregistered44c973e7
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa en 23R86BDX att ha i köket. Nån som har den som kan ge lite feedback om huruvida den är ett bra köp!?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen?

En mer generell fråga för Samsung då: hur funkar pixelgarantin om jag köper en X-variant (en som importerats av Samsung Sverige, om jag förstått det hela rätt)? Tänkte handla från Voxon på nätet, men är lite orolig att jag ska bli sittande med en LCD med trasiga pixlar.

Postad 31 May 2007 - 19:52

mr coffee
  • mr coffee
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Var på Expert stormarknad i Karlstad idag och såg R86 i vit.
De hade 23" och 40" där. Måste säga att de såg snyggare ut än de svarta samsungarna.
32" skulle komma in innan midsommar, var dock väldigt nära att slå till på 40":aren.

Postad 01 June 2007 - 17:01

DellDåre
  • DellDåre
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Klippte detta ...

Hello everyone.

I feel all that there are too many good posts about R8 series getting lost in other topics, so I have created this post for everyone who owns an R8 to share their settings, experiences etc.

===

Most of the settings below where calibrated using Calibration Images found here. You can view them via media sharing on your various devices over network or USB stick.

Here is a collection for the best settings for the R8 range.

Updated Settings: Wednesday 30th May 2007:
- Updated: HDMI 2 Windows Media PC. Thanks to 16to9.
- Added: Playstation 3 via HDMI.
- Added: Virgin V+ HD Box via HDMI.
- Updated: Xbox 360 Via VGA, better image, brighter and richer.

Service Menu Options:

The first stop is the Service menu. Now alot of people will tell you not to enter this menu as it will void your warranty, so this is your call. I personally have found that disabling Dynamic Dimming stopped a banding issue I was having, most noticeable in dark scenes. Backup any settings you change, incase you need to restore them.

To enter the Service Menu, key in the following button combination while the TV is in standby:
INFO + MENU + MUTE + POWER

Now adjust the following settings in the Adjust menu option;

Dynamic Dimming: Off
Dynamic Contrast: On
Dynamic CE: Off

Press Power to Exit and save settings, leave it a second and power back on.
---

Input Settings Options:
--------------

VGA Input - Xbox 360 - High Definition - 1:1 Pixel Map @1360x768:
==================================================

For Xbox 360, in the May 2007 Dash Update, they introduced a new setting called "Reference Levels", this is essentially a Gamma fix for the washed out VGA. It helps alot that Microsoft have introduced the fix at their end, helps us with calibration at this end.

Update: For brighter, richer picture. I decided to enable the Home Theatre Mode again and drop the Xbox Dashbaords Refereance levels to Medium. Using alot of comparing between Home Theatre Off with Extended Referances and Home Theatre ON with intermediate Referance, I believe the Black detail is identical, but with a brighter picture and richer colours. I have now decided to stick with this calibration option.

Xbox 360 Reference Level: Intermediate!

Game Mode: On (Bypasses TV's built in video processing and sends video straight to screen, less lag, sharper picture)
Energy Saving: Off
Picture Mode: Standard
Contrast: 84
Brightness: 42
Sharpness: 50 (Greyed Out)
Colour: 55 (Greyed Out)
Tint: 50/50 (Greyed Out)
Colour Tone: Normal.
Backlight: 9

Detailed Settings:
Black Adjust: Low
Dynamic Contrast: High
Gamma: 0
Edge Enhancement: Off (Greyed Out)
Colour Space: Wide

White Balance:
R-Offset: 17
G-Offset: 15
B-Offset: 11
R-Gain: 4
G-Gain: 14
B-Gain: 30

Home Theatre PC: On

Sound Mode: Custom
SRS TX XT: On
---

HDMI 1 - PS3 Playstation 3 - High Definition - 720p/1080i:

Mode : Movie
Contrast : 80
Brightness : 48
Sharpness : 43
Colour : 43
Tint : 50/50
Colour Tone : Warm 2
Backlight : 8
Digital NR : Off
Movie Plus : On
Black Adjust : Med
Dynamic Contrast : Low
Gamma : +1
R Offset : 14
G Offset : 16
B Offset : 13
R Gain : 4
G Gain : 15
B Gain : 12
Pink : 13
Green : 13
Blue : 10
White : 12
Edge Enhancement : On
Colour Space : Auto
HDMI Black Level : Low
Game Mode: Off

Thanks to dazed808!
---

HDMI 1 - Upscaling DVD Player - High Definition - 720p/1080i:

Mode : Standard
Contrast : 85
Brightness : 53
Sharpness : 25
Colour : 35
Colour Tone : Normal
Backlight : 10
Digital NR : Off (removed image retention)
DNIe : On
Movie Plus : Off
Black Adjust : High
Dynamic Contrast : Off
R Offset : 15
G Offset : 15
B Offset : 15
B Gain : 18
Pink : 12
Green : 11
Blue : 11
White : 14

Thanks to juneau!
---

HDMI 2 - Windows Media Centre PC - High Definition - 1280x720p @ 50Hz:

Mode : Dynamic
Contrast : 73
Brightness : 54
Sharpness : 37
Colour : 35
Tint : 51/49
Colour Tone : Normal
Backlight : 6
Size: JUST SCAN
Digital NR : Off (removed image retention)
Active colour: Off
DNIe : On

Energy saving: Off
HDMI blacks: Normal

I found that Black adjust and HDMI black level made it too dark - there was no depth to the blacks. As for the PC, there is as far as I know, no image processing being applied to the video signal. The video card is a Nvidia 6200 shoving it all out over DVI.

Thanks to 16to9
---

HDMI 2 - Virgin V+ HD Cable Box - High Definition - 720p/1080i:

Mode : Movie
Contrast : 85
Brightness : 51
Sharpness : 22
Colour : 47
Colour Tone : Warm 2
Backlight : 7
Digital NR : Off
Movie Plus : On
Black Adjust : Off
Dynamic Contrast : Off
R Offset : 15
G Offset : 15
B Offset : 15
B Gain : 15
Pink : 12
Green : 11
Blue : 11
White : 14
HDMI Black Level : Low

Thanks to dazed808!
---

Component Input - Xbox 360 & Xbox 1- High Definition - 720p@60hz:

Picture Mode: Movie (allows Detailed settings access)
Contrast: 74
Brightness: 45
Sharpness: 57
Colour: 55
Tint: 50/50
Colour Tone: Normal

Detailed Settings:
Black Adjust: High
Dynamic Contrast: Low
Edge Enhancement: On
Colour Space: Wide

White Balance:

Digital NR (Noise Reduction): Off
Movie Plus: On for TV shows, Off for Movies.

Sound Mode: Standard(Speakers on R88 aren't too good, recommend a proper speaker system)

---

SCART 1 Input (RGB) - Sky & Sky(+) Plus - Standard Definition - 576i@50/60hz

Picture Mode: Dynamic
Contrast: 95
Brightness: 45
Sharpness: 75
Colour: 50
Colour Tone: Normal

Backlight: 10
Active Colour: On
DNIe: On (helps with detail on Standard Def inputs)
Movie Plus: On (works quite well on some games, increases the FPS artificially sort of.

Sound Mode: Standard (Speakers on R88 aren't too good, recommend a proper speaker system)

---

SCART 1 Input (RGB) - Games Console (Gamecube) - Standard Definition - 576i@50/60hz

Picture Mode: Movie
Contrast: 80
Brightness: 55
Sharpness: 80
Colour: 57
Colour Tone: Cool1

Detailed Settings:
Dynamic Contrast: Off

White Balance:

Digital NR (Noise Reduction): Auto
Movie Plus: On (works quite well on some games, increases the FPS artificially sort of.

Sound Mode: Standard (Speakers on R88 aren't too good, recommend a proper speaker system)

---

SCART 2 Input - Digital TV Box (Virgin Media) - Standard Definition - 576i@50hz

Picture Mode: Dynamic
Contrast: 82
Brightness: 50
Sharpness: 50
Colour: 47

Active Colour: On (Helps colours not to bleed into each other)
Movie Plus: On

Sound Mode: Movie

---

Freeview Built-in Tuner

Contrast: 85
Brightness: 53
Sharpness: 25
Colour: 45

Detailed Settings:

White Balance:
R-Gain: 7

Active Colour: Off (Greyed Out)
DNIe: On

Sound Mode: Music

Postad 01 June 2007 - 17:03

DellDåre
  • DellDåre
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Denna kör jag på boxer i tv !

INFO + MENU + MUTE + POWER

Now adjust the following settings in the Adjust menu option;

Dynamic Dimming: Off
Dynamic Contrast: On
Dynamic CE: Off

Press Power to Exit and save settings, leave it a second and power back on.

Freeview Built-in Tuner

Contrast: 85
Brightness: 53
Sharpness: 25
Colour: 45 (Här har jag ökat till 50 )

Detailed Settings:

White Balance:
R-Gain: 7

Active Colour: Off (Greyed Out)
DNIe: On

Sound Mode: Music

Tycker det funka bra ... ;)

Redigerat av DellDåre, 01 June 2007 - 20:46.

Postad 02 June 2007 - 21:48

DellDåre
  • DellDåre
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Per . B Detta gäller..

Supporttelefon:

08-585 367 87

Pixelpolicy:

Våra TV apparater kommer från Svenska Samsung.
Samsung omfattas av full pixelgaranti.
Detta innebär att ingen felaktig pixel får förekomma.

DOA garanti (Dead On Arrival)

Samsung omfattas av DOA garanti i 14 dagar.
Detta innebär att produkten byts ut mot en ny om det mot förmodan är fel på produkten vid leverans.

Hemservice:

Samsung omfattas av hemservice.
Detta innebär att Samsung ombesörjer avhämtning av produkten vid eventuellt fel.

Garantiåtgärder:

Om du har några frågor vänder du dig i första hand till Samsungs kundtjänst.
Ha alltid produktens modellkod och serienummer tillgängligt tillsammans med inköpskvittot och en
detaljerad felbeskrivning av symtomet när du kontaktar supporten.
En eventuell garantireparation måste sedan uföras av en auktoriserad serviceverkstad.
Behöver du reparera produkten utanför garantitiden kan du kontakta en serviceverkstad direkt.
Du finner kontaktuppgifter under "Service partners” på Samsungs nordiska hemsidor.

Innan du felanmäler/reklamerar din trasiga produkt ber vi dig att noggrant kontrollera att alla inställningar
är korrekta. Läs även bruksanvisningen noga. Kontakta gärna kundtjänst.
Detta för att undvika att felfria produkter kommer in på service. Vissa yttre omständigheter kan också
orsaka att man upplever att en produkt är felaktig t ex att externa högtalare kan ge bildstörningar på en
TV eller bildskärm. För felfria produkter som kommer in på service utgår normalt en undersökningsavgift
från verkstaden som debiteras slutkunden.

Spara och använd originalemballage om produkten måste transporteras. Samsung kan inte bistå
med extra emballage. Transportbolagen ersätter ej skador om produkten varit dåligt emballerad.
En noggrann felbeskrivning skall medfölja och om du åberopar garanti/reklamation så måste även
en inköpshandling från oss bifogas.

Redigerat av DellDåre, 02 June 2007 - 21:50.

Postad 04 June 2007 - 11:24

Unregistered55ef3133
  • Unregistered55ef3133
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Så vart 32R89an äntligen uthämtad idag, riktigt trevlig sak det där :D

Det är ett S på baksidan, så det vart en S-PVA panel, riktigt fin bild har den. :P Upplever för övrigt ingenting negativt med den som skrivits tidigare i tråden som dåliga betraktningsvinkel (förklaras av panelen?), inget surrande ljud (den är helt tyst) eller flimmer mellan svarta och vita färger, har dock inte använt den så mycket än men det kanske beror på vilken panel som sitter i TVn?

Helt klart grymt nöjd B) Hoppas inte det uppstår några problem snart bara..  :wacko:

<{POST_SNAPBACK}>

Håller fullständigt med!!Jag hämtade min 32R86 igår (också S) och har ivrigt letat efter alla fel som nämns med dålig betraktningsvinkel,surr och flimmer men inget står att finna. ;)

Jag införskaffade samtidigt Samsungs nya DVD/HDD-recorder HR755 och dom fungerar fantastiskt ihop!Anynet+ (HDMI_CEC)är ju en extra bonus också.

Har kollat t.ex. Ice Age2 och Happy feet och båda är helt underbara i 1080i,bättre än 720p i mitt tycke.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm.. köpte en igår. Just att svart blev grått bara man står lite vid sidan alternativt står upp (har tvn på en ganska låg bänk) var något jag småretade mig på.
Får nog kolla upp vilken panel det är. Men med min tur så lär det väl stå ett C :ph34r:
Isf lämnar jag tillbaka den.. Den säljs ju som att den ska ha S-PVA -panelen väl?

Redigerat av Vroksjab, 04 June 2007 - 11:40.

Postad 04 June 2007 - 11:47

Unregistered44c973e7
  • Unregistered44c973e7
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Per . B Detta gäller..

Supporttelefon:

08-585 367 87

Pixelpolicy:

Våra TV apparater kommer från Svenska Samsung.
Samsung omfattas av full pixelgaranti.
Detta innebär att ingen felaktig pixel får förekomma.

DOA garanti (Dead On Arrival)

Samsung omfattas av DOA garanti i 14 dagar.
Detta innebär att produkten byts ut mot en ny om det mot förmodan är fel på produkten vid leverans.

Hemservice:

Samsung omfattas av hemservice.
Detta innebär att Samsung ombesörjer avhämtning av produkten vid eventuellt fel.

Garantiåtgärder:

Om du har några frågor vänder du dig i första hand till Samsungs kundtjänst.
Ha alltid produktens modellkod och serienummer tillgängligt tillsammans med inköpskvittot och en
detaljerad felbeskrivning av symtomet när du kontaktar supporten.
En eventuell garantireparation måste sedan uföras av en auktoriserad serviceverkstad.
Behöver du reparera produkten utanför garantitiden kan du kontakta en serviceverkstad direkt.
Du finner kontaktuppgifter under "Service partners” på Samsungs nordiska hemsidor.

Innan du felanmäler/reklamerar din trasiga produkt ber vi dig att noggrant kontrollera att alla inställningar
är korrekta. Läs även bruksanvisningen noga. Kontakta gärna kundtjänst.
Detta för att undvika att felfria produkter kommer in på service. Vissa yttre omständigheter kan också
orsaka att man upplever att en produkt är felaktig t ex att externa högtalare kan ge bildstörningar på en
TV eller bildskärm. För felfria produkter som kommer in på service utgår normalt en undersökningsavgift
från verkstaden som debiteras slutkunden.

Spara och använd originalemballage om produkten måste transporteras. Samsung kan inte bistå
med extra emballage. Transportbolagen ersätter ej skador om produkten varit dåligt emballerad.
En noggrann felbeskrivning skall medfölja och om du åberopar garanti/reklamation så måste även
en inköpshandling från oss bifogas.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för infon.

Jag beställde en 23R86 som jag nu har på väggen i köket (provisoriskt monterad). Ingen trasig pixel så vitt jag har kunnat se ännu! :-)

Jag är nöjd med min nya Samsung med ett undantag: jag skulle vilja kunna se vilka program som går i de andra kanalerna när jag bläddrar i kanallistan. Denna funktion har jag på min ComHem-box (Humax), och den är väldigt smidig.

För info så har jag ComHem i villan, men analoga suger så jag kör DVB-T (gratiskanalerna) i köket istället, via en inomhusantenn som jag satt på vinden.

Postad 04 June 2007 - 17:18

Unregistered55ef3133
  • Unregistered55ef3133
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Hemma nu och kollat min r89:a. Står ett "S" på klisterlappen :)
Men det är iaf lite halvkass bild om man tittar mer än kanske 100 graders vinkel.. Men annars är den grym.
Ska testa lite inställningar i avforums-länken nu. Måste optimera bilden via com hem digitalbox. Kan vara boxen som gör sitt oxå, den gamla Sagem-boxen är inte för go..

Postad 05 June 2007 - 20:58

Unregistered4f6d53f7
  • Unregistered4f6d53f7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tänkte ta mig ett generationsbyte i bildskärmsvärlden.

Har titta på en LE-40R86 i butik och blev riktigt sugen faktiskt, vilken skönhet!

Men eftersom den ska ersätta både min gamla tv å min datorskärm så funderar ja lite på hur man ska koppla det bäst. Har ju dvi utång på grafikkortet men tv'n har ingen dvi ingång. Ska ja köra vga kabel eller är det bäst att köra dvi->hdmi? Låter ju klart bäst att köra digitalt men jag tänkte endå att ja skulle skriva och fråga om någon har erfarenhet utav det.

Sen har jag "kabel-tv" eller rättare sagt vi delar antenn med ca 20 andra hushåll och jag har märkt att grannarna med lcd/plasma tv har vissa problem med att få bra signal till sina burkar. Men tänkte kanske att en antennförstärkare skulle kunna vara på sin plats. Är det någon som har erfarenhet utav sånna, fungerar dom? Har faktiskt inte så jättebra bild på min 28" just nu men ska ju flytta till nått annat inom en snar framtid.

Nu hamnar säkert det här i fel delar men här pratar vi ju om min blivande tv så jag hoppas att det duger.

Mvh,
Svedell

Postad 05 June 2007 - 22:16

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

Men eftersom den ska ersätta både min gamla tv å min datorskärm så funderar ja lite på hur man ska koppla det bäst. Har ju dvi utång på grafikkortet men tv'n har ingen dvi ingång. Ska ja köra vga kabel eller är det bäst att köra dvi->hdmi? Låter ju klart bäst att köra digitalt men jag tänkte endå att ja skulle skriva och fråga om någon har erfarenhet utav det.

<{POST_SNAPBACK}>

DVI -> HDMI, of course :P
Klarar ju att pixelmappa (1360x768) så bara bring it on! :)

Postad 07 June 2007 - 14:28

SupremeX
  • SupremeX
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Klarar ju att pixelmappa (1360x768) så bara bring it on!

Du talar av egen erfarenhet? Jag har varit lite slö och inte orkat kollat om den pixelmappar DVI-HDMI utan körde bara in pcn på vga ingången.. Har ju läst att tidigare modeller har haft stora problem med just detta..

men då kanske man skulle ta och köpa sig en kabel och koppla om lite..

Postad 08 June 2007 - 23:19

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Söker oxå svar på frågan Isola ställde. Vad är skillnadne på R81 och R86....R81 finns ju inte på samsung.se tex. Blir totalt yr över alla modellbeteckningar. Vad innenär BD som står efter modellbeteckningen här på prisjakt oxå? Det e ju verkligen svårt att hitta sådan info.

Postad 09 June 2007 - 00:33

janeee
  • janeee
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Förklarning av modell beteckningar finns på sidan 2, innlägg 42 och 48 i denna tråd.

Postad 09 June 2007 - 08:16

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

Klarar ju att pixelmappa (1360x768) så bara bring it on!

Du talar av egen erfarenhet? Jag har varit lite slö och inte orkat kollat om den pixelmappar DVI-HDMI utan körde bara in pcn på vga ingången.. Har ju läst att tidigare modeller har haft stora problem med just detta..

men då kanske man skulle ta och köpa sig en kabel och koppla om lite..

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den klarar det. Notera bara att det är HDMI porten nr. 2 som gäller, annars blir det inte pixelmappat.

:)

Postad 09 June 2007 - 12:55

toppo
  • toppo
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Söker oxå svar på frågan Isola ställde. Vad är skillnadne på R81 och R86....R81 finns ju inte på samsung.se tex. Blir totalt yr över alla modellbeteckningar. Vad innenär BD som står efter modellbeteckningen här på prisjakt oxå? Det e ju verkligen svårt att hitta sådan info.

<{POST_SNAPBACK}>

Angående R81b så har jag svarat tidigare i denna tråd att denna säljs bl.a. i Tyskland och importeras troligen inte av Samsung Nordic, se mer info tidigare i denna tråd, sid 2 inlägg 41.

Postad 09 June 2007 - 22:33

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Ojoj, tack så mkt för svaret. Läste igenom hela samlingstråden om S R och M serierna...låång. Sen orkade jag bara förstasidan här. Försökte söka men var inte vän med sökfunktionen. Tack så supermkt för svaret iaf. Tille n ny fråga:

Varför stiger apparaterna i pris med ca 500 för varje ökning av slutsiffra. Mao R87 är ca 500 dyrare än R86 och R89 är dyrare än samtliga andra, 86, 87, 88? Om det nu bara i princip är en listfärgsskillnad? Sjukt ologiskt.

Postad 10 June 2007 - 08:22

wrongturn
  • wrongturn
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Var med en polare igår när han köpte en 40" r86 och blev mycket nöjd med hur bilden blev efter en del inställningar. Bra köp! Sugen på en själv nu.

Postad 10 June 2007 - 10:42

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

Varför stiger apparaterna i pris med ca 500 för varje ökning av slutsiffra. Mao R87 är ca 500 dyrare än R86 och R89 är dyrare än samtliga andra, 86, 87, 88? Om det nu bara i princip är en listfärgsskillnad? Sjukt ologiskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Har nog med att göra att en butik inte valt ta in alla serier i modellen, t.ex. R87, R88, R89...och därför så kanske det bli en dyr affär som valt att ta in t.ex. R88: an, medans kanske blir en billigare affär som tar in någon av dem två andra nämda.

Så handlar nog mest om vilken butik som valt att ta in vilken modell osv.

:)

Postad 10 June 2007 - 23:19

Unregistered4f6d53f7
  • Unregistered4f6d53f7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Så nu har ja min vita skönhet framför mig.

Visst ja har lite clouding men de är ju inget ja stör mig på. Det enda jag stör mig på igentligen det är att de inte blir direkt bra bild när man kör ps2an men det blir väl lite bättre iallafall om man införskaffar sig i en komponent kabel. Sen retar jag mig lite på att man måste klicka igenom alla källor innan man tex kommer fram till hdmi där datorn sitter i. Jag kör iallafall DVI->HDMI nu och det funkar kanon. Men det var ju inte dåligt med hederliga VGA heller. Nu ska jag bara försöka få lite mottagning för digital tvn också så är ja helnöjd!

Postad 12 June 2007 - 09:14

Unregistered55ef3133
  • Unregistered55ef3133
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Har också lite clouding, stör mig inte heller.
Just fjärren är väl det sämsta.. Varför en knapp för att använda texttv och en helt annan för att visa tv-bilden igen? De ligger ju inte direkt bredvid varandra heller.
Skulle gärna haft en snabbtangent till backlight-inställningen.. lite lång väg i menyerna att komma dit.

Edit:

Bytte min första tv för att jag hade konstiga störningar där pixlar blinkade i tre olika vertikala linjer, helt slumpmässiga pixlar.

Nu efter 2 dygn är det likadant med den nya :lol: :)
Har så gott som uteslutit kablar och andra maskiner. Tom utan kablar i kommer störningarna, på alla ingångar.

http://www.alveberg.se/MOV00075.3GP (filmad med mobil, funkar se i VLC)

Just denna snutt är när ps3an är inkopplad via hdmi.
Vad tror ni? är det ändå störningar ifrån nånting ej kopplat till tvn?
Ibland kan det gå timmar innan nånting syns, ibland är det där hela tiden på två linjer samtidigt och ibland flera rader bredvid varandra. Färgerna som blinkar är vitt, rött och grönt vad jag kunnat se.

Redigerat av Vroksjab, 13 June 2007 - 10:44.

Postad 13 June 2007 - 12:56

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Vroksjab: Intressanta störningar.

Jag var och tittade på några apparater igår. Funderat på att köpa R8:an. I Expertbutiken jag besökte kördes ett halvdåligt HD-material. Reklam för butiken varvat med olika klipp.

Under ett klipp med ett svängande rep flimrade ett stort område av pixlar, endast på repbiten. Flimret följde således repets rörelse. Se bifogad film jag tog på tv:n.

Länk --> MOV00051_Samsung_R8.3GP

Det lustiga var att alla (10-15 st) R8 apparater som hängde på väggen flimrade, men inga andra. Säljaren hävdade att det var en switch för HD-källan som inte var rätt inställd eller syncad. *hmm*

Är det fler som upplevt samma fenomen?

/D

Postad 13 June 2007 - 13:21

Unregistered55ef3133
  • Unregistered55ef3133
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Wow.. det där var rediga störningar. Dock inte likadana som mina ;)
Mina är alltid på samma vertikala pixelrader.. Samma ställen på båda apparaterna. Mycket lurigt.

Postad 14 June 2007 - 01:10

Unregistered4f6d53f7
  • Unregistered4f6d53f7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Man blir ju lite rädd nu när man köpt en R8 och ser dom där bilderna.. Jag måste bara säga igen att jag vill höja antennförstärkare och kompositkabel till ps2 upp i skyn. Vilken skillnad det blev!

När jag kom hem och ställde dit tvn fick ja en liten klump i magen och tänkte hur i ******* jag ska kunna titta på tv med sådan bild. Men förstärkaren räddade dagen. Kompositkabeln gjorde mycket, visst är ps2 lågupplöst men nu är det iallafall helt okej. Ska minsann klippa ett ps3 i höst så man använder de man betalat för.

Sen om 2 år kan jag ju "Ha sönder TV'n och få en helt ny för samma pris." som försäljaren sa. Då frågade jag: "Borde jag inte kunna lämna in den som den är och få en ny istället?" "Nej, den måste vara sönder", fick jag till svar. Verkar ju vara en trevlig försäkring jag fick gratis på köpet. Är det någon som har någon erfarenhet av Drulleförsäkringar? Det verkar ju bra, men håller de va de lovar? Var förövrigt på en Audio Video affär ja köpte min platta burk.

Postad 17 June 2007 - 00:59

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Vroksjab:
Under ett klipp med ett svängande rep flimrade ett stort område av pixlar, endast på repbiten. Flimret följde således repets rörelse. Se bifogad film jag tog på tv:n.

Länk --> MOV00051_Samsung_R8.3GP

Det lustiga var att alla (10-15 st) R8 apparater som hängde på väggen flimrade, men inga andra. Säljaren hävdade att det var en switch för HD-källan som inte var rätt inställd eller syncad. *hmm*

Är det fler som upplevt samma fenomen?

/D

<{POST_SNAPBACK}>

Ja.

Var inne på ONOFF. 20 olika apparater var uppsatta på väggen matade med samma DVD-film. Vid en bilkrasch var det en närbild på en vibrerande vindrutetorkare på alla apparater utom R86:an. Där syntes istället vindrutetorkaren som ett "grötigt pixelflimmer".

Jag loopade då "vindrutesekvensen" om och om igen (A-B-funktion på DVD-spelaren). Stängde av DNIe, men problemet kvarstod. Stängde då istället av Movie Plus och då försvann flimret!

"När du tittar på film på dvd eller bluray ser Movie Plus till att du alltid får en behaglig, mjuk och smidig bild, även i snabba scener. Movie Plus minimerar eftersläpningar och suddighet! " :wub:

I detta fallet gjorde ju Movie Plus just tvärtom!

Postad 20 June 2007 - 11:12

ViraNoX
  • ViraNoX
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag nu haft denna TV:n i några veckor. Detta är min 6:te Samsung. Mina 5 tidigare har alla haft pixelfel. Innan R86:an har jag haft S71 (2st), R73 och M71 (2st). Så jag tror jag kan säga att jag är rätt så hemma vid att kolla på efter fel vid detta laget. Tänkte ge mina åsikter om dessa HDTV's här. (KOMMER TILL R86 OCH DESS FEL)

Vill inleda med att säga att panelen på de jag testat inte har skiljt sig så värst mycket. Tycker faktiskt att bilden i sig har varit bra på alla. Med vissa skillnader osv självklart. Men man måste inte punga ut 2000-3000 extra för lite mer kontrast osv som ändå bara är dynamisk och i stortsätt bara meningslösa siffror. Det som spelar roll är vad man själv tycker om TV:n.

S71 - Billig och bra TV, dock ful design enligt min mening.
R73 - Den jag var mest nöjd med faktiskt. Snygg och bra design.
M71 - Trots att den är den dyraste jag haft så sög den mest. VGA-hack till tusen vilket gör det omöjligt att spela på och förstör avsevärt när man kollar på film. 100hz tekniken är dessutom meningslös.
och slutligen R86:an...

Ja vad kan man säga om denna? Efter allt jag varit med om så var jag ju mer än skeptisk. Men vill inte byta märke eftersom jag inte gillar designen på något annat märke.
Efter mycket förhandlande med Onoff supporten på internet så fick jag ta mitt ärrende med en Onoff butik i närheten där jag bor. Åkte dit och kollade på TV:n innan så jag inte fick ytterligare en med pixelfel. Första TV:n jag tittade på var perfekt. Kopplade även in mitt 360 i butiken för att kolla så att det inte förekom någon LCD-lagg eller VGA-hack som på M71:an. Men fann inga som helst fel.
Efter att jag godkände TV:n så packade vi ihop den och de körde hem mig tillsammans med TV:n till mig, det var tacksamt.

(Felen: )

När jag kom hem så märkte jag dock lite saker som var tråkiga. Jag har alltid kört DVI>HDMI från datorn till TV:n. Men det tycks inte funka så värst bra på R86:an. Bilden blir inte fullt så skarp som den borde vara. Nu vet jag dock inte om det är bara min TV och dess serie som är CP, men 60Hz är inte så som det borde se ut, 50Hz är lite bättre men ändå inte okej.
Enligt Samsung så ska detta vara för att de har ett HDCP skydd som ska förstöra för en om man försöker köra en dator via HDMI. Detta har gör de pga rättigheter och skit. Jag är dock tvecksam inför detta eftersom alla andra HDTV's jag haft har varit perfekta via HDMI. En annan grej jag läste här var att HDMI2 porten stödjer pixelmapping med 1366x720, det stämmer INTE! Det är ENBART på HDTV's med full HD som stödjer pixelmapping via HDMI. Bilden blir i varje fall INTE lika skarp som den borde vara om man kör datorn via DVI>HDMI.

Sen till FilmPlus... denna funktionen är till för Blu-ray filmer för att rätta till bildförluster och den "hackiga" känslan som blu-ray kan ha. Filmplus lägger på en bild extra i 24hz. Men om du kör filmplus i exempelvis 50-60hz så kommer bilden vara konstig istället. Först så kommer bilden flyta på övernaturligt bra och sedan börja hacka, det blir flytningar i rörelserna och känns bara konstigt att titta på. Den funktionen ska bara vara att stänga av men för mig så var det inte bara att stänga av. När väl jag stängt av funktionen i HDMI läget och sedan antingen stänger av TV:n eller byter kanal och sedan går tillbaka till HDMI så är Filmplus på igen även om det står att den är avstängd. Så här kommer det vara om du inte stänger av Filmplus i både HDMI läget och även i Komponent. Kanalerna fungerar inte separat som de borde utan påverkas av varandra.

Komponenten kan man verkligen få att se hur skarp ut och bra som helst tack vare alla fina inställingar man kan göra med R86. Ingen av de tidigare HDTV's jag haft har haft såhär bra valmöjlighet eller haft så fin bild på komponenten. Men, det är tyvärr ett men. TV:n tycks inte gilla 720p på komponent. Detta kan vara även vara min TV som är konstig och ett fel i den serien den tillhör. I vilket fall som helst så skalar bilden om sig rätt som det är. När jag spelade Halo 3 och zoomade in och ut med snipern så fick den för sig att börja skala om bilden och ha sig. Det har även hänt att bilden bara blev helt svart när jag väl satt och spelade, den försvann i ca 2-3 sekunder och kom sedan tillbaka. Första gångerna trodde jag att jag dog i spelet och att det var en bug att man inte fick se sig själv i tredjepersons perspektiv, vilket man alltid annars gör när man dör i Halo serien. Men detta hände ett flertal gånger och förekom även i andra spel med. Detta kan bero på mjukvaran i TV:n och kommer säkert att fixas inom kort om det raporteras av tillräckligt med folk. Andra lägen som tex 1080i och 480p fungerade helt felfritt i komponent och den skalade aldrig om bilden en endaste gång som den gjorde i 720p. Har testat en annan box på min TV så det beror inte på min Xbox.

Om ni köper denna TV och får liknande problem som jag haft så får ni mer än gärna höra av er till mig så kan jag ta upp det med Samsung. Skriv gärna ner modelnr och serienumret på TV:n då. Detta för att kunna se vilken serie den tillhör så att Samsung kan kolla hur många som haft fel med samma serie osv.

Mail: [email protected]
Hemsida: www.viranox.se
(Har massa konst och tjaffs på hemsidan, kolla gärna om du orkar.)

Tack för mig.

Postad 20 June 2007 - 19:23

FuGu
  • FuGu
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Nu fick jag precis hem min 37r87, funkar klockrent är väldigt nöjd, men..
kopplar 360n till TV:n och när jag kör 720p via komponent så blir det knas, när jag går in och ur spel dyker det upp stora färgade saker över hela skärmen, sen försvinner det. Precis som att den ändrar mellan olika upplösningar varje gång jag hoppar ut i dashboard. Och i spelet blir det flimrigt och vissa delar försvinner delvis (blir svart) vid rörelser. Jag tänkte att det kanske var ett hz problem men går det att ändra hz i den upplösningen? det är ingen katastrof i själva spelet kan jag säga, men det märks. i 1080i och 480p fungerar det klockrent. någon med något tips?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en 40R87 och min polare har en 27"mirai och vi har samma problem, så det ligger nog på 360 att den ändrar upplösning.

Postad 21 June 2007 - 12:22

Morion
  • Morion
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har ett litet problem med min LE32R86...
På vänster sida av bilden ser det ut att "läcka" in ljus vid mörka bilder... som att någon lyser med ficklampa vid kanten ... 5-10 av av vänsterkanten blir ljusare än övrig bild.

Vänster sida står också ungefär 1 meter från öppet fönster... kan kalluften från fönstret påverka bilden så?

Något annat fel?

Postad 21 June 2007 - 15:18

ViraNoX
  • ViraNoX
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Jag har ett litet problem med min LE32R86...
På vänster sida av bilden ser det ut att "läcka" in ljus vid mörka bilder... som att någon lyser med ficklampa vid kanten ... 5-10 av av vänsterkanten blir ljusare än övrig bild.

Vänster sida står också ungefär 1 meter från öppet fönster... kan kalluften från fönstret påverka bilden så?

Något annat fel?

Det kallas för "clouding" och det är panelen som inte är jämn i sin bakbelysning. Det är inget som påverkas av yttre faktorer. Detta är ett vanligt problem för LCD's tyvärr. Sony har haft väldigt mycket problem gällande clouding på sina produkter, tex KDL40X2000 och KDL40W2000. Oftast är det ett problem man får leva med. Men om du köpt TV:n nyligen och stör dig på det så rekommenderar jag att du byter. För det är den panelen som de använder för R86 som är ojämn i sig. Har själv samma problem som dig och vet att många andra har haft liknande problem i olika skalor. Hade en LE-40M71 tidigare och den hade den klart bästa LCD panelen jag sett från Samsung. Den var helt jämn i sin bakbelysning, medan alla andra jag haft har haft lite clouding. M71:an har dock andra problem som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Detta ska dock vara fixat med deras uppdatering av mjukvaran. Problemet är bara det att de fortfarande tycks ge ut M71 med den äldsta mjukvaran, så att man måste skicka iväg den på service på en gång för att få den uppdaterad.

Redigerat av ViraNoX, 21 June 2007 - 15:19.

Postad 25 June 2007 - 15:48

stan_kd
  • stan_kd
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej

Min första post här på forumet, har precis köpt en LE40R87 (endast kört den 10h). Har märkt av lite clouding när det är mörkt i rummet, har hört att detta kan försvinna efter en "inkörningsperiod" någon som vet om detta stämmer? Eller ska man gå tillbaka med tvn o få den utbytt, hur stor är isf risken att den nya oxå har clouding?

Tack.

Postad 25 June 2007 - 16:06

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Hur i helsike kan jag lösa mitt bekymmer?

Det är enligt följande att jag har en 32R89 och en Mitsubishi HC1100 och dessa samspelar inte alls..
Kan inte köra samma upplösning på dem..

1280x720 så får jag ingen signal på tvn via vga och vid 1360x768 får jag bild på tvn men projjen via dvi flimrar bara.

Grafikkortet jag har är ett GF4200Ti.

Hur kan man lösa det?

Redigerat av Mieron, 25 June 2007 - 16:08.

Postad 25 June 2007 - 16:37

Unregistered8ee4b323
  • Unregistered8ee4b323
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hej!
Tänkte köpa en LE-32R89B från Expert, Kalmar.
Är det trixigt att montera upp den på väggen?
Hur är den att spela Xbox 360?
Hur är den att koppla till datorn? Bäst att koppla via HDMI?

Postad 25 June 2007 - 21:31

komplement
  • komplement
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Har inte märkt av något med clouding eller liknande heller som vissa haft problem med, iofs så var det ju ett litet tag sen som den började säljas.

Var med mina päron och handlade en R86 idag på Euronics. (lite dyrare iofs, men han slängde med en CA-modul)
Satt och lekte lite med inställningarna hemma hos dom också, och det är en väldigt trevlig TV tycker jag personligen, mycket bra bild efter lite trixande med DNIe osv, superb bild även på DVD via RGB-scarten.
Får se om jag hinner ut till dom imorgon och trixa in Wii:et också, har dock ingen komponentkabel ännu, men det får införskaffas senare.

Dock så ringde morsan nyss och berättade att dom hade fått gröna streck över TV:en i en tio sekunder kanske, sen hade det återställt sig :P, men sa åt henne o hålla koll på det, får se om det blir samma sak imorgon.

Vet ej heller vad det sitter för panel i den, får kolla det imorgon också.

Men allt i allt, så verkar det vara en trevlig TV, morsan o farsan är helt överväldiga hur som haver, dom har aldrig sett en så bra bild ;), dom har iofs bara haft CRT-TV innan, som precis la av, väl var väl det :D

Täntke även höra om en grej, när man är i DTV läget (dom kör Boxer), kan man ändra kanalnummret på själva kanalen, så man får in ZTV på nr nio istället för nummer 41 som jag tror det är nu?
Tacksam för svar om detta, vet att man kan göra det i det analoga.

Redigerat av komplement, 25 June 2007 - 21:35.

Postad 25 June 2007 - 22:51

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Har precis bytt till en LE-40R87 från en LG 42PC55 och jag tycker den slår LG:n på alla punkter! Jag köpte plasma för att jag mest kollar på teve och dvd, men fick lämna tillbaka den då den surrade/brummade för mycket. Hittills är jag alltså jättenöjd och smått förvånad att svärtan är så pass bra som den är. Nu till min fråga: går det att få igång EPG:n om jag har extern Canal Digital-box?

Postad 26 June 2007 - 12:53

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Hej!
Tänkte köpa en LE-32R89B från Expert, Kalmar.
1) Är det trixigt att montera upp den på väggen?
2) Hur är den att spela Xbox 360?
3) Hur är den att koppla till datorn? Bäst att koppla via HDMI?

<{POST_SNAPBACK}>

Svar:
1) Fyra hål finns på baksidan av TV:n. Köp ett fäste med måtten "VESA-standard 200x200mm". Borra, plugga, klart.

2) Microsoft har själva valt Samsungs skärmar som bildvisare. Tillsammans har de tagit fram ett så kallat "Game Mode" som du väljer i TV-menyn.

3) Om HDMI är bättre än VGA vet jag inte, i tidigare inlägg rekommenderas HDMI-ingång nr 2 för pixelmappning. Det finns även ett PC-läge och en hel del inställningsmöjligheter.

PS.
Svaren på dina frågor finns redan tidigare i tråden, använd sökfunktionen som finns längst ner till vänster om du inte orkar läsa igenom alla inlägg...

Redigerat av Pompen, 26 June 2007 - 14:50.

Postad 26 June 2007 - 12:55

Unregistered8ee4b323
  • Unregistered8ee4b323
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Hej!
Är det trixigt att montera upp den på väggen?
Hur är den att spela Xbox 360?
Hur är den att koppla till datorn? Bäst att koppla via HDMI?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 26 June 2007 - 19:37

ViraNoX
  • ViraNoX
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

3) Om HDMI är bättre än VGA vet jag inte, i tidigare inlägg rekommenderas HDMI-ingång nr 2 för pixelmappning. Det finns även ett PC-läge och en hel del inställningsmöjligheter.

Som jag nämde i ett av mina tidigare inlägg så stämmer det inte att TV:n har pixelmappning via HDMI2. Det är enbart de med Full-HD som har pixelmappning via HDMI.

Postad 26 June 2007 - 19:45

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

Som jag nämde i ett av mina tidigare inlägg så stämmer det inte att TV:n har pixelmappning via HDMI2. Det är enbart de med Full-HD som har pixelmappning via HDMI.

<{POST_SNAPBACK}>

Är R86 och R87/88/99 ens samma tv? Är väl mer än designen som skiljer, elr?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.