Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NVIDIA MCP7A (9300 / 9400)

258 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 november 2008 - 14:48

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0

Vad är det som egentligen är så bra med detta kort?
Har aldrig byggt en htpc tidigare, men börjar tycka att det är dags at byta ut xboxen.

Det jag vill kunna göra är att titta på film, både "filer" och via en bluray spelare.
Lyssna på musik
Ev stoppa i 2 st kort för sattelitmottagning, men det är ett senare projekt.
Om tex jämför Rockabillys list ovan, med den som jag plockade ihopp så är det ju ganska stor prisskillnad.
https://www.prisjakt...d...ta&k=555722

Vad är det som motiverar det dyrare alternativet?

Om du har läst denna tråd så förstår du vad som gör att just ett moderkort med mcp7a chippet är klart bäst just nu. :P
Det klarar av 1080p i 24Hz utan tearing & judder vilket inget annat moderkort ännu klarar av, för att göra det krävs ett externt grafikkort och då får du lägga till ca 1000:- utöver ditt moderkort, sen har mcp7a chipet hårdvaru avkoning av hdfilmer så som bluray, hdvd osv... vilket underlättar för cpun så man kommer undan med en lite billigare cpu.

Sen är det väl inte världens bästa grafikkort geforce 9300 & 9400 för just spel, men det fungerar. Man köper inte ett sådant moderkort om man skall ha en spel dator utan de är framtagna för att fungera till en htpc.

Sen kan man inte jämföra amds 2,5ghz, mot en intels 2,5ghz som exempel då är Intels dual-core E5200 är bättre än Amds X64 6000+ i nästan allt.
Nu kostar amd 6000+ 861:- medans intel E5200 kostar 806:- billigast på prisjakt.nu. Så man kan inte jämföra äpple med päron.

Här kan du läsa om intels e5200.

//Niklas

Nu var goldstar före med ett ypperligt svar, så går det när telefonen ringer. :unsure:

Redigerat av Unregistered36431, 20 november 2008 - 14:52.

Postad 20 november 2008 - 15:25

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Är dags snart för bygge och dessa modekort verkar gjutna för min del. Har idag en laptop med HDMI ut men det skapade bara en massa bekymmer då den var kopplad till min Marantz förstärkare och vidare till tv:n. Körde jag t e x lite musik genom datan och sen stängde av tv:n så försvann ljudet. Till en början så försvann ljudet och sen efter ca 5-10 sekunder kom ljudet tillbaka. Men sen slutade det helt att fungera och ljudet kom aldrig tillbaka.

Någon som vet ifall det hänger på datorn eller receivern? Då ljudet försvann och sen kom tillbaka så låter det ju som den klassiska "handskakningen" mellan förstärkare och data. Men jag skulle bara vilja veta hur det fungerar för er som kör dessa modekort kopplat med HDMI? Funkar det bra för er när ni har kopplat via förstärkare och vidare till tv?

Mvh
Twim

Postad 20 november 2008 - 15:35

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Jag har min htpc med ett asus P5N7A-VM moderkort kopplad till en Pioneer VSX-LX60 förstärkare och sen vidare till en Pioneer PDP-507XA, för mig blir det samma sak när man stänger av tvn då det har med handskakningen att göra eftersom en källa försvinner. Men som sagt så kommer ljudet tillbaka efter ca. 5 sekunder och klipper igen när man sätter på tvn för att återkomma igen efter 5 sekunder.

Inget som stör mig då jag vet att det har med handskakningen i den digitala kedjan att göra, då både bild & ljud går i samma kabel.

Sen till ditt fel? Har du provat att återställa förstärkaren till fabriksinställningarna? kan vara någon inställning som du varit inne och ändrat utan att tänka på det?

//Niklas

Postad 20 november 2008 - 15:37

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Får tacka dflex och goldstar otroligt mycket...
Summera 4 sidor där det mesta var grekiska för mig... Håller inte på så mycket med datorer längre utan bara använder dem, det är väl kanske ett ålderstecken.
Men era svar gav mig lite klarhet iallafall...

Bara se om man kan motivera detta köp därhemma...
Finns det några fler kort än dessa som har detta chipset? Lyckades inte hitta något sätt att filtrera ut kort med detta chipset här på prisjakt.

Postad 20 november 2008 - 15:47

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Första inlägget i denna tråd så har du alla kort som kommer komma, just nu finns bara asus, gigabyte, msi vad jag kan hitta.

//Niklas

Postad 21 november 2008 - 10:31

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Det går långsamt frammåt, men har iaf kommit en liten bit... :)

Jag har installerat med följande komponenter:

Låda med extern nätdel...

Installerade Vista 64Bit utan problem. Slängde in Asus cdskivan och installerade chipset drivare, drog sedan senaste NVIDIA drivers, EPU-4. Har inga problem med uppstarter/omstarter eller kraschar, allting flyter fint/stadigt.

Använder HDMI för bild/ljud som är kopplad mot min:

...som sedan är kopplad mot en...

Har senast FW på HK:n. Ljud/bild fungerar utan problem (1080p/24/50/60). Har dock inte hunnit testa speciellt mycket. Jag har disablat RealTek drivrutinen för ljud, dvs jag har ENDAST en playback device och det är NVIDIA HDMI Out.

Kort sammanfattat kan man säga att det har varit i stort sätt problemfritt. Min låda är dock väldigt trång och jag har ett problem som är relation till detta.. nämligen värme. Min NB ligger på ca 59-61 celsius när den är idle. Skall laborera med att försöka rikta luftflödet (så gott det går) inom lådan och se vilken effekt det ger. Har precis beställt en 60mm ADDA-fläkt. I övrigt ligger min cpu-fläkt på ca 2400rpm, knappt hörbar.

Värmen på NB är mätt med Speedfan4.36. Någon annan som kan dela med sig av sin temp?
//M

Postad 21 november 2008 - 10:41

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Skönt att allt har fungerat klanderfritt , min ligger oxå runt 60 grader, men som sagt så är det vanligt att man har en hög temp på just iGPU. då det är ett relativt bra grafikkort som sitter på moderkortet.
Hade där emot inte haft ett iGPU så hade man varit lite nojjig på att tempen var så hög.

//Niklas

Edit:
Provade att installera speedfan på min bärbara som har ett geforce 7600 go, och där ligger min gpu på 68grader under vanligt surfande och vad den ligger på under spelande vill jag inte veta. Men den har fungerat över 2år utan problem.
Visserligen andra problem med den bärbara men inte relaterande till grafikkortet.

Redigerat av Unregistered36431, 21 november 2008 - 10:47.

Postad 21 november 2008 - 10:44

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Är det någon som testat att byta chipsetkylare till en tex
?

En dum fråga, hur vet man vilken chipsetkylare som passar. Har de "sockelterminologi" som processorerna?

Postad 21 november 2008 - 10:53

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
avsforum.com har en bytt ut kylflänsen till en Thermalright HR-05 IFX och fått ner tempen rejält.

//Niklas

Postad 21 november 2008 - 13:35

Max Eriksson
  • Max Eriksson
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har precis köpt ett Gigabyte Geforce 9400 (GA-E7AUM-DS2H) samt en massa andra roliga saker. Var fyra år sedan jag byggde min förra HTPC så jag hoppas att jag reder ut det!

En sak som jag funderade på är vilken mjukvara man skall använda för att utnytja alla trevliga funktioner för filmuppspelning som finns på kortet?

Jag hade tänkt att köra Vista Media Center antingen 32 eller 64 bitars...... Utnyttjar Vista all hårdvaruavkodning?

Postad 21 november 2008 - 15:18

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Jag har min htpc med ett asus P5N7A-VM moderkort kopplad till en Pioneer VSX-LX60 förstärkare och sen vidare till en Pioneer PDP-507XA, för mig blir det samma sak när man stänger av tvn då det har med handskakningen att göra eftersom en källa försvinner. Men som sagt så kommer ljudet tillbaka efter ca. 5 sekunder och klipper igen när man sätter på tvn för att återkomma igen efter 5 sekunder.

Inget som stör mig då jag vet att det har med handskakningen i den digitala kedjan att göra, då både bild & ljud går i samma kabel.

Sen till ditt fel? Har du provat att återställa förstärkaren till fabriksinställningarna? kan vara någon inställning som du varit inne och ändrat utan att tänka på det?

//Niklas

Hej Niklas,

Är säkert skit bakom spakarna som ställt till det. Dock är detta en grej som irriterar mig så mycket att jag inte kan köra den lösningen. Misstänkte att det var hanskakningen som ställde till det men hade ändå lite förhoppning på att det kanske skulle funka annorlunda än laptopen jag har i dagsläget. Vet du ifall man kan välja att köra SPDIF ut från diverse musikprogram och sen sätta videouppspelaren att använda HDMI audio? På så sätt kan man ju köra sina vanliga mp3:or/flac o s v utan att få handskakningsproblem när man stänger av tv:n och när man sen ska kolla på en bluray rulle så kan man skicka detta via HDMI som PCM? Hmmm, borde väl vara en inställning i varje program eller?

Mvh
Twim

Postad 21 november 2008 - 15:33

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
svar nej då du får ställa in detta i ljudhanteraren i windows och tala om att den skall använda Digital Output Device (SPDIF) istället för NVIDIA HDMI Output.

//Niklas

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered36431, 21 november 2008 - 15:35.

Postad 21 november 2008 - 16:21

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Twim //

Om jag spelar musik från HTPCn (via HDMI out) och sätter på min TV (HDMI) så händer samma sak här. Det blir ett litet avbrott (för handskakning) men sedan kör den på som vanligt. Detta är ett 'HDMI fel'.

Tyvärr är HDMI, i nuläget, en relativt oskriven standard, iaf hur enheter skall kommunicera mellan varann. Det kommer nog ta ett tag innan det 'sätter' sig. Som det ser ut nu så är de företag som släpper FW updates med jämnast mellanrum de bättre tillverkarna, då vi troilgtvis kommer få leva med dessa problem ett tag till framöver.

Helt offtopic vet jag tex att ATI har problem med kompatibiliteten med min amp (AVR255), medans NVIDIA fungerar fint. Situationen är svår, vem klandrar man? ATI? HK? En gemensam väg måste hittas.
//M

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 21 november 2008 - 16:22.

Postad 21 november 2008 - 16:25

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Yep, den skall tydligen göra mirakel. Dock är den alldeles för stor för min del.. ;(

avsforum.com har en bytt ut kylflänsen till en Thermalright HR-05 IFX och fått ner tempen rejält.

//Niklas

Postad 21 november 2008 - 17:27

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Lycka till, ni byggare. Ska hårdbevaka denna tråd i helgen.

Har byggt och kört följande med Vista 64 Ultimate några dagar:
- Asus P5N7A-VM
- 4 GB XMS2
- E5200 med en mini-ninja som går semi-passivt
- Lianli PC-V350, Alu-cube chassi med 120 mm fläktar.
- Corsair 400W (CMPSU-400CXEU)
- Samsung F1 1TB

Såhär långt så kan man konstatera att man måste ha en fläkt som ger skapligt drag förbi chipset-kylaren. Den blir stekhet annars och trippar överhettningsskyddet och stänger ner.
Jag har inte haft några typer av problem ännu, har iofs inte stekt på ordentligt ännu med Orthos och 3Dmark utan bara loopat lite grafikdemos några timmar.
Ska klocka den lite i helgen så får vi se vad det ger.

Finns det intresse av bilder kan jag lägga upp några.

Redigerat av dunde, 21 november 2008 - 17:27.

Postad 21 november 2008 - 21:33

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
En fråga, vill köpa gigabytebrädan men tvekar lite pga fan headers, se bild:
Bifogad fil  Picture_1.png   64,59K   0 Antal nerladdningar

Först, lite förvånad att det inte finns möjlighet för 3 fläktar som jag ville ha. Sen, på SYS_FAN är speed control på pin no 2 och inte 4. För om man använder en 3-pinsfläkt så kommer det inte att fungera i och med att fläkten inte får GND och spänningen samtidigt?
Jag tänkte köra med en
som har en 3:4 pin adapter, kommer detta att funka med placeringen av pinsen som på schemat? Jag hittade inget utförligt schema på noctuafläktarna o pins för deras adapter...

Redigerat av Unregistered951ada42, 21 november 2008 - 21:34.

Postad 21 november 2008 - 22:41

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Både 3 och 4 -pins fläktar kan RPM styras, dock skiljer de sig åt på hur de bär sig åt. 3-pins sänker Volten, medans 4-pins matar med PWM (pulse width modulation) och bibehåller sina 5 el 12v.

PWM medför således möjligheter att styra fläkten mer precist och möjligen också med ett bredare omfång av RPMs. PWM låter bättre, men i grund och botten handlar det om fläktens uppbyggnad i sig. Noctua har tex 3-pins fläktar, de är erkänt tysta så det är absolut inte påverka dig att de ej har 4-pinnar.

Köp en tyst fläkt, oavsett 3 el 4 pinnar. Moderkortets kontakter är utformade så att det inte går att koppla fel, så du behöver inte oroa dig.

//M

Bifogad fil  Picture_1.png   64,59K   0 Antal nerladdningar

Först, lite förvånad att det inte finns möjlighet för 3 fläktar som jag ville ha. Sen, på SYS_FAN är speed control på pin no 2 och inte 4. För om man använder en 3-pinsfläkt så kommer det inte att fungera i och med att fläkten inte får GND och spänningen samtidigt?
Jag tänkte köra med en

som har en 3:4 pin adapter, kommer detta att funka med placeringen av pinsen som på schemat? Jag hittade inget utförligt schema på noctuafläktarna o pins för deras adapter...

Postad 22 november 2008 - 10:16

deza
  • deza
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Någon som kört nån med XBMC ? tror vi är många som gillar våran gammla xbox men är sugen att titta ,lite höguppllösta filmer med samma smarta lösning som XBMC är

Postad 22 november 2008 - 11:07

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Det fungerar förvånansvärt bra, dock upplever jag judder med hd material. Kan vara en inställnings sak som jag har missat.
Då XBMC använder sina egna codex så är det väl fortfarande i beta stadiet, hade varit riktigt nice om man hade kunna använda DXVA eller coreavc samt AC3filter i xbmc då det är beprövat.

//Niklas

Postad 22 november 2008 - 11:20

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Först, lite förvånad att det inte finns möjlighet för 3 fläktar som jag ville ha. ...text...

Du kan köra fläktarna direkt från ditt nätagg, du missar styrningen men du kan ju reglera dom med en fanmate eller liknande om du vill.

Redigerat av dunde, 22 november 2008 - 22:45.

Postad 23 november 2008 - 13:43

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Du kan köra fläktarna direkt från ditt nätagg, du missar styrningen men du kan ju reglera dom med en fanmate eller liknande om du vill.

Tack för tipsen. Ännu en fråga, sorry för OT. Går det att splitta en sys_fan på två fläktar och finns det "splittare" att köpa? Om man får 12V ut en sys_fan borde ju en delning ge 6v för vardera fläkt vilket endast skulle resultera i lägre varvtal, eller?

Postad 23 november 2008 - 16:59

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Läste i AVSFORUM att Asus-kortet lider av rätt mycket problem med shutdowns och liknande.
Låter som nordbryggan blir för varm.

Är inte så sugen på att ha massa extrafläktar eller så...

Någon som vet om MSI-kortet är svalare?

Postad 23 november 2008 - 17:45

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Läste i AVSFORUM att Asus-kortet lider av rätt mycket problem med shutdowns och liknande.
Låter som nordbryggan blir för varm.

Är inte så sugen på att ha massa extrafläktar eller så...

Någon som vet om MSI-kortet är svalare?

Inget kort är svalare de använder ju identisk hårdvara, det som skulle kunna skilja är flänsen. Du måste ha luftdrag förbi flänsen eller byta den, annars får du thermal shutdows.
Detta är inget unikt för detta moderkortet, det gäller alla "högpresterande" IGP.

Redigerat av dunde, 23 november 2008 - 17:46.

Postad 23 november 2008 - 19:41

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Värmen på NB är mätt med Speedfan4.36. Någon annan som kan dela med sig av sin temp?
//M

Ligger på 48C idle och cirka 55C load. Har Gigabytes E7AUM bräda.

Postad 24 november 2008 - 07:41

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Jag får en känsla av att man borde plocka av kyl flänsen och se vad det sitter för kyl pasta på igpun, vissa kan ha perfekt med pasta vissa kan ha förmycket och gör att flänsen inte får tillräckligt med kontakt vilket leder till högre temp.

Då jag ligger på runt 60c, vilket inte förvånare mig då min bärbara ligger på närmare 70c idel.

//Niklas

Postad 24 november 2008 - 22:54

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Jag får en känsla av att man borde plocka av kyl flänsen och se vad det sitter för kyl pasta på igpun, vissa kan ha perfekt med pasta vissa kan ha förmycket och gör att flänsen inte får tillräckligt med kontakt vilket leder till högre temp.

Då jag ligger på runt 60c, vilket inte förvånare mig då min bärbara ligger på närmare 70c idel.

//Niklas

Det kan kanske vara ett problem på vissa kort men kortet jag sitter på har en stekhet fläns så kontakten är det inget fel på.

Postad 26 november 2008 - 00:37

gena
  • gena
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
När kommer det chipset med stöd för Dolby TrueHD och dts HD? Någon som vet?
/G

Postad 26 november 2008 - 01:33

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

//Niklas

Hett :huh:

Postad 26 november 2008 - 09:21

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0

När kommer det chipset med stöd för Dolby TrueHD och dts HD? Någon som vet?
/G

Om du menar de med MCP7A så kommer det inte hända, finns inget stöd för det i hårdvaran.

Postad 26 november 2008 - 10:25

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Hur är det med er som har lite hög temp på IGPUn har ni en annan cpu kylare än intels orginal?
hittade detta inlägg på avsforum.com, kan mycket väl vara så att man behöver en fläkt som blåser ner för att den skall kyla ordentligt.

Själv köra jag passivt kylt med en ninja mini och ligger runt 60c vid surfande.

//Niklas

Postad 26 november 2008 - 18:21

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Hur är det med er som har lite hög temp på IGPUn har ni en annan cpu kylare än intels orginal?
hittade detta inlägg på avsforum.com, kan mycket väl vara så att man behöver en fläkt som blåser ner för att den skall kyla ordentligt.

Själv köra jag passivt kylt med en ninja mini och ligger runt 60c vid surfande.

//Niklas

Precis som jag sagt tidigare så MÅSTE man ha luftdrag förbi chipset-kylaren. Kylflänsen på Asus kortet fungerar bäst med en kylare som har en fläkt som blåser ner på moderkortet. I mitt fall med en mini-ninja så är ju det inte applicerbart. Därför har jag satt fläkten så den blåser snett ovanifrån ner på chipsetkylaren och delvis igenom flänsarna på ninjan.

Postad 27 november 2008 - 14:10

_kaizer
  • _kaizer
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Följer detta med stort intresse då jag är en total rookie på htpc. (Tacksam att alla delar med sig av sina erfarenheter!)

...
Min htpc består av : intel E8400, Asus P5N7A-VM, 2x2gb Corsair PC6400 XMS2, 500gb samsung.

...
//Niklas

Niklas - vad använder du för nätdel? Intresserad av vilken effekt man bör sikta på..

/Andreas

Postad 27 november 2008 - 14:26

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Jag kör på ett Antec fusion Black 430 chassi, vilket har ett agg på 430watt

//Niklas

Postad 29 november 2008 - 05:43

Unregistered8894d32d
  • Unregistered8894d32d
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Inget kort är svalare de använder ju identisk hårdvara, det som skulle kunna skilja är flänsen. Du måste ha luftdrag förbi flänsen eller byta den, annars får du thermal shutdows.
Detta är inget unikt för detta moderkortet, det gäller alla "högpresterande" IGP.

Kylarna skiljer ganska så mycket mellan alla olika varianter av dessa kort. Jag har inte efter lite snabb koll runt om på internet sett någon som har så höga temps med gigabyte brädan. Den kylaren är ju storleken större än asus kylaren. Hoppas det är så för att jag håller på att installera kortet i en liten omaura s10v låda, med 60mm fläktar.

Postad 29 november 2008 - 10:35

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Jag har Asus kortet P5N7A och är väldigt nöjd, har inga som helst problem med temperaturer. Använder Intels orginal kylare till en E7300 processor. Har ställt allt i bios på "Silent mode" för fläktar och har aktiverat intel speedstep. Nu är ju inte jag ute efter spelprestanda utan en tyst och sval pc som drar lite ström.

Det som jag irriterar mig på däremot är att boot tiden vid bios skärmen är så lång. Jag har aktiverat alla inställningar i bios för extra snabb boot men inget hjälper.
Vad jag kan se så verkar problemet ligga vid när datorn hittar en DVD spelare ansluten via IDE. Då står den länge och visar "Press a key to continue" och även fast man inte trycker på en knapp så gör den en timeout och fortsätter. MEn det är där jag misstänker att det strular.
Ska testa med att koppla bort dvd'n och testa utan.

Postad 29 november 2008 - 11:01

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Nu har jag installerat en thermalright HR-05 IFX chipset kylare, nu ligger min igpu på 52-54c konstant dock hade jag ingen kemisk bensin hemma för att torka bort den gammla kylpastan så den fick sitta kvar.
Får åka och köpa det på måndag så jag kan applicera artic silver kylpasta, och se om tempen sjunker ytterliggare lite till, inte för att jag tyckte att 60c var mycket för igpun eller hade problem med att den bootade om osv... så ville jag testa och se om den blev svalare.

//Niklas

Postad 29 november 2008 - 13:26

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Jag har Asus kortet P5N7A och är väldigt nöjd, har inga som helst problem med temperaturer. Använder Intels orginal kylare till en E7300 processor. Har ställt allt i bios på "Silent mode" för fläktar och har aktiverat intel speedstep. Nu är ju inte jag ute efter spelprestanda utan en tyst och sval pc som drar lite ström.

Det som jag irriterar mig på däremot är att boot tiden vid bios skärmen är så lång. Jag har aktiverat alla inställningar i bios för extra snabb boot men inget hjälper.
Vad jag kan se så verkar problemet ligga vid när datorn hittar en DVD spelare ansluten via IDE. Då står den länge och visar "Press a key to continue" och även fast man inte trycker på en knapp så gör den en timeout och fortsätter. MEn det är där jag misstänker att det strular.
Ska testa med att koppla bort dvd'n och testa utan.

Mina boot-tider är helt normala med SATA DVD + HD. Har du ställt din DVD som master och sedan kollat BIOS så den kör som det?

Din CPU-kylare kyler samtidigt moderkortet.

Redigerat av dunde, 29 november 2008 - 13:27.

Postad 30 november 2008 - 17:19

Unregistered8894d32d
  • Unregistered8894d32d
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Råder dig att läsa den recensionen som länkas till i första inlägget, men kortfattat kan jag säga att det är ingen nytta med att gå upp till 9400. Skillnaden är ganska liten och det faller sig väldigt troligt att du kan överklocka ifatt dig. Detta uttalande är dock fullständig baserat på ovan nämnda recension, inte av egna erfarenheter.

Läste dock på en annan recension att det var 30% bättre prestanda. Det beror väl lite på vad man har för minne i. De nämnde väl något liknande i anantech reviewn.

Postad 30 november 2008 - 19:10

larsah
  • larsah
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag sitter på ett GIGABYTE GA-7AUM-S2H som jag satte ihop för ett par veckor sen.. Håller på att bli galen då jag inte får ljudet via hdmi att fungera. Direkt till TVn funkar det klockrent, men när jag försöker köra via min Onkyo TX-SR605 så är det knäpptyst. Har även en Xbox 360 inkopplad på samma sätt som fungerar utmärkt på andra hdmi-ingången.

Kör optiskt till receivern nu men vill ju utnyttja de nya ljudformaten ;)

Kör Vista 64-bit och har installerat alla de senaste drivrutinerna för chipset och HDMI.

Hjälp, nån?

Postad 30 november 2008 - 20:11

hallteks
  • hallteks
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
På min Onkyo fick jag ändra i inställningarna för att skicka ljudet vidare till TV:n.

Postad 30 november 2008 - 20:31

tord00
  • tord00
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Halloj,

finns det någon leverantör som ger ut kortet i "macmini" format? Vill ha en liten box men med prestandan av det här chipet.

Mvh
/T

Postad 30 november 2008 - 20:38

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Halloj,

finns det någon leverantör som ger ut kortet i "macmini" format? Vill ha en liten box men med prestandan av det här chipet.

Mvh
/T

Om du ids söka i tråden så ser du att frågan är ställd flera gånger men ingen som vet. Lessnade själv och har beställd gigabyte mATX kortet. De vet inte heller på AVSforum
http://www.avsforum....45#post15167845

Postad 30 november 2008 - 22:07

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Halloj,

Mvh
/T

Typ som detta menar du?: http://minicomputerw...itx-motherboard

IOFS rätt skum formfaktor som är något större än mini-ITX.

Postad 30 november 2008 - 23:00

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Någon kanske man ge mig tips. Jag skall bygga ett chassi till gigabytemoderkortet för hittar inget som har 120mm fläktar och passar i min tv-bänk. Tänkte beställa led-ljus för att indikera när hårddisken jobbar, när datorn är på etc men fattar inte vad jag skall köpa pga att jag inte vet nivån på spänningen/strömmen. Har kollat i manualen och där är infon inte så bra. Står bara tex Bifogad fil  Picture_1.png   36,38K   0 Antal nerladdningar för power led.

Har även kollat på Kjell o Company, Dustin Home, Clas Ohlsson, trodde det skulle finnas standard-leds till datorer att köpa löst men icke... Någon kanske vet hur start spänningen/strömmen är alt. var jag kan köpa färdiga leds (kopplade till tex 3-pin kontakt). Jag kan ju mäta spänningen/strömmen när moderkortet kommer men det hade varit kul att beställa i förväg så att allt finns hemma när det kommer :)

Postad 01 december 2008 - 04:55

_kaizer
  • _kaizer
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Det går långsamt frammåt, men har iaf kommit en liten bit... :)

Jag har installerat med följande komponenter:

Låda med extern nätdel...

Installerade Vista 64Bit utan problem. Slängde in Asus cdskivan och installerade chipset drivare, drog sedan senaste NVIDIA drivers, EPU-4. Har inga problem med uppstarter/omstarter eller kraschar, allting flyter fint/stadigt.

Använder HDMI för bild/ljud som är kopplad mot min:

...som sedan är kopplad mot en...

Har senast FW på HK:n. Ljud/bild fungerar utan problem (1080p/24/50/60). Har dock inte hunnit testa speciellt mycket. Jag har disablat RealTek drivrutinen för ljud, dvs jag har ENDAST en playback device och det är NVIDIA HDMI Out.

Kort sammanfattat kan man säga att det har varit i stort sätt problemfritt. Min låda är dock väldigt trång och jag har ett problem som är relation till detta.. nämligen värme. Min NB ligger på ca 59-61 celsius när den är idle. Skall laborera med att försöka rikta luftflödet (så gott det går) inom lådan och se vilken effekt det ger. Har precis beställt en 60mm ADDA-fläkt. I övrigt ligger min cpu-fläkt på ca 2400rpm, knappt hörbar.

//M

Nu har jag installerat windows och allt där till . :P

Har inte stött på några problem än så länge iallafall, HDMI ut som 720p 50hz,1080p 24hz fungerar helt utan anmärkning.
Har även provat hur det ligger till med hårdvarukodning (DXVA ) med mitt asus kort, nu jobbar cpun mellen 0-8% med 720p .mkv, har dock inget 1080p .mkv matrial att prova med.

Med Coreavc jobbar cpun mellan 12-20% i samma scen i filmen.

Min htpc består av : intel E8400, Asus P5N7A-VM, 2x2gb Corsair PC6400 XMS2, 500gb samsung.

Nu skall jag se om jag kan få till en pixelmappad bild med hdmi.

Några frågor eller något ni vill att jag skall testa så är det bara till att fråga. :lol:

//Niklas

Niklas, mlmc (och den som känner sig manad) -
jag vill inte kapa den här tråden, men jag skulle verkligen uppskatta era synpunkter på https://www.minhembi...howtopic=217737
Många tack på förhand.

/Andreas

Postad 01 december 2008 - 19:55

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Tänkte pilla ihop en ny HTPC igen och nu är det minsann dags att för första gången satsa på en setup utan GPU som instickskort. Har mer eller mindre helt bestämt mig för att köra på Gigabyte GA-E7AUM-DS2H i ett Antec Fusion Remote-chassi tillsammans med en hyfsad Intel E8x00-propp. Har två frågor som jag skulle behöva få avklarade...

- Noterade det här med de potentiella värmeproblemen och tänkte omgående byta till Noctua NC-U6. Fyller denna ändamålet? Blev lite fundersam kring huruvida den verkligen täcker hela GPU-kärnan, har lite svårt att uppskatta hur stor den egentligen är eftersom kylaren som sitter orginal inte är byggd på höjden med en tydlig fot.
- Vilka minnen är lämpliga? Har sett att 9400-kretsen verkar må bra av lite värre doningar, tänkte köra på 2x2GB PC6400 CL4-minnen från Corsair. Hit eller shit? 32-bitars OS blir det men då minnena kostar väldigt lite numera kör jag ändå med 4GB istället för 2GB.

Postad 02 december 2008 - 00:14

henryd
  • henryd
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag undrar om GIGABYTE GA-7AUM-S2H stödjer dubbla skärmar? För jag tänkte koppla ihop moderkortet med ett chassi som har 7" skärm. Den har en vga ingång och sedan med min lcd-tv via hdmi. Går det att göra detta? Eller måste jag köpa ett extra grafik kort för detta?

Postad 02 december 2008 - 16:37

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0

Jag undrar om GIGABYTE GA-7AUM-S2H stödjer dubbla skärmar? För jag tänkte koppla ihop moderkortet med ett chassi som har 7" skärm. Den har en vga ingång och sedan med min lcd-tv via hdmi. Går det att göra detta? Eller måste jag köpa ett extra grafik kort för detta?

Det går kanon att göra det, jag har (asus kortet) både vga & hdmi kopplad till min plasma, där imot kan man inte använda dvi & hdmi samtidigt.
Jag använder vga för det dagliga bruket så som att surfa, läsa mail då jag inte kan köra pixelmappat över hdmi till min pioneer plasma, men till film (BD) blir det 1080p 24hz.

//Niklas

Postad 02 december 2008 - 18:38

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Tänkte pilla ihop en ny HTPC igen och nu är det minsann dags att för första gången satsa på en setup utan GPU som instickskort. Har mer eller mindre helt bestämt mig för att köra på Gigabyte GA-E7AUM-DS2H i ett Antec Fusion Remote-chassi tillsammans med en hyfsad Intel E8x00-propp. Har två frågor som jag skulle behöva få avklarade...

- Noterade det här med de potentiella värmeproblemen och tänkte omgående byta till Noctua NC-U6. Fyller denna ändamålet? Blev lite fundersam kring huruvida den verkligen täcker hela GPU-kärnan, har lite svårt att uppskatta hur stor den egentligen är eftersom kylaren som sitter orginal inte är byggd på höjden med en tydlig fot.
- Vilka minnen är lämpliga? Har sett att 9400-kretsen verkar må bra av lite värre doningar, tänkte köra på 2x2GB PC6400 CL4-minnen från Corsair. Hit eller shit? 32-bitars OS blir det men då minnena kostar väldigt lite numera kör jag ändå med 4GB istället för 2GB.

Jag kör med orginal flänsen som sitter på GPU kärnan, ligger på 46 (idle) 55C (load) i mitt Antec Fusion chassi. Än har jag inte haft problem.

Corsairs minnen passar utmärkt i min setup iaf...

Redigerat av Hesam, 02 december 2008 - 18:40.

Postad 02 december 2008 - 20:16

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Jag kör med orginal flänsen som sitter på GPU kärnan, ligger på 46 (idle) 55C (load) i mitt Antec Fusion chassi. Än har jag inte haft problem.

Corsairs minnen passar utmärkt i min setup iaf...

Lysande, tack för svaret! Kom att tänka på att flänsen sitter relativt bra i förhållande till fläktarna i Fusion. Ska i sedvanlig ordning köra med Ninja Mini på proppen vilket bådar för att luftgenomsläppet från GPU blir helt okej. Har nu för avsikt att börja med orginalkylaren på GPU så får vi se om det vållar några problem.

Då ska jag bara svära lite till över att Fusion med nätagg är ersatt av Fusion Remote, sen spikar vi setupen en gång för alla. Tre HTPC-byggen på ett år - snart dags att söka professionell hjälp :ph34r:

Vilket Fusion kör du med? 430 eller Remote? Var lite nyfiken på om displayen var utbytt på Remote...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.