Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

[Beslutsångest.] Origen S14V set up VS. mCubed hFX Mini set up

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 December 2008 - 04:44

_kaizer
  • _kaizer
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Som rubriken antyder, jag sliter mitt hår efter att ha intensiv samlat info om rådande htpc "best practices" och skulle uppskatta synpunkter ur erfarenhet eller bättre vetande...

Jag söker en kompentent set up att huvudsakligen fungera som front end för vardagsbruk i allmänhet, och film i synnerhet (ej spel eller TV) och har väl egentligen två spår där chassit (och därmed kylning) är den väsentliga skillnaden. Dessutom en aning i pris och förstås utseende.

Bl a tack vare tråden https://www.minhembi...howtopic=213085 så känns grunden oavsett bygge ganska så spikad:

Spenderade 2 dagar med att hitta ett Omaura t8 innan jag gav upp... Det finns några här och där, men...
Så det är antingen det tysta och något dyrare:

Bundle inkluderar (raisers), passivkylning och ett 280 w agg samt (eller liknande):

Eller det något mer högljudda men rymliga:

Ingen optisk läsare inkluderad, men däremot en (tveksam) display och fjärr.

En snabb överslagsräkning säger att hFX Mini set up:en hamnar på strax över 12.000, och Origen strax under 10.000.

Alla synpunkter och rekommendationer mottages varmt!

/Andreas

Postad 01 December 2008 - 10:13

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Då kommer första problemet med asus kortet eller de kort som har ett bra grafikkort inbyggt, inte för att det är ett problem men du kommer behöva luft flöde runt iGPUN då den tenderar till att bli rätt varm. Då skulle jag rekommendera dig att ta origen lådan.

Nu kör jag på ett Antec Fusion 430 chassi den har 2st 120mm fläktar i sidan av chassit + 1st i nätagget och visst hörs ett litet susande när man surfar på htpcn & när man tittar på tv så hörs inte htpcn för 5öre och ännu mindre när man tittar på film och då står htpcn i min tv bänk med luckan öppen. För att få den ännu tystare skall jag byta ut orginal fläktarna till ett par Noctua NF-S12-800 120mm.

Sen kommer inte mCubed chassit bli tystare än origen lådan då du inte behöver använda den med följande fläkten till ninjan och har ett passivt nätagg, jag kör utan fläkt till min cpu kylare som oxå är en ninja mini.

//Niklas

Postad 01 December 2008 - 10:23

Peterson
  • Peterson
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Fast IGPn får väl kylning via heatpipes till chassit i mCubed? Och Origen blir ju dessutom inte helt utan fläktar, så nog borde mCubed bli tystare.
Är väl delvis en kostnadsfråga men även hur ventilerat den kommer att stå. Misstänker att mCubed bör stå ganska öppet.

Postad 01 December 2008 - 11:31

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Jag har ett Origen H6, och jag hade Silverstonen PSUet innan, men jag tyckte att CPU blev för varm så jag bytte till en Corsair 500 watt, kan inte påstå att ljudvolymne ökade när jag bytte. Innan jag bytte till WD Green Power diskar så var det disken som lät mest.

Efter att jag bytte till Green Power så är det fortfarande diskara som låter mest i datorn, bara de man hör om man sitter i soffan utan projektor och ljud på. Om jag slår på projjen så hörs dens vinade aningen mer än datorn.

Så länge du ej har solid state diskar spelar det ingen rolll om du kör mCubed eller Origen då det endå är diskarna som låter...

Postad 01 December 2008 - 15:04

_kaizer
  • _kaizer
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

...

Nu kör jag på ett Antec Fusion 430 chassi den har 2st 120mm fläktar i sidan av chassit + 1st i nätagget och visst hörs ett litet susande när man surfar på htpcn & när man tittar på tv så hörs inte htpcn för 5öre och ännu mindre när man tittar på film och då står htpcn i min tv bänk med luckan öppen. För att få den ännu tystare skall jag byta ut orginal fläktarna till ett par Noctua NF-S12-800 120mm.

Sen kommer inte mCubed chassit bli tystare än origen lådan då du inte behöver använda den med följande fläkten till ninjan och har ett passivt nätagg, jag kör utan fläkt till min cpu kylare som oxå är en ninja mini.

//Niklas

Tack för input! Det negativa med S14 är ju att det är ett par 60mm fläktar, vilket känns så där om tumregeln ju större fläkt desto lägre varv och i fölängningen lägre db fortfarande håller.. Det kanske inte är en "sanning" längre?
Alternativet skulle kanske vara att gå upp till S16 som har 2st 80mm fläktplatser. Prisskillnaden är försumbar, så det skulle vara mer en kosmetiskt fråga (vilket inte är mer än en skillnad på 2,5 cm i höjd).

Råd?

Fast IGPn får väl kylning via heatpipes till chassit i mCubed? Och Origen blir ju dessutom inte helt utan fläktar, så nog borde mCubed bli tystare.
Är väl delvis en kostnadsfråga men även hur ventilerat den kommer att stå. Misstänker att mCubed bör stå ganska öppet.

Tack för input! Visst, håller med om att det helt klart även är en kostnadsfråga. Också. :) Det som lockar med hFX:en är framförallt designen och det är ju frågan om det i sig är värt det, primässigt.
Om funktionen blir lidande så absolut inte. Som du är inne på är blir ju ventileringen extra viktigt med detta chassi. (Bra poäng.) Jag hade tänkt ha den i en skåp-aktig mediamöbel med visst (läs relativt begränsat) naturligt luftflöde.
(*Skratt* Hela hFX idén slutar väl med både tom plånbok och att man får montera in- och utsugsfläkt på möbeln istället...)

Jag har ett Origen H6, och jag hade Silverstonen PSUet innan, men jag tyckte att CPU blev för varm så jag bytte till en Corsair 500 watt, kan inte påstå att ljudvolymne ökade när jag bytte. Innan jag bytte till WD Green Power diskar så var det disken som lät mest.
...

Tack för input! Likadan CPU?
(Är inte helt säker att jag fattar sambandet - för klen strömkälla = varmare CPU?)

Tolkar det som att du är nöjd med hdd:n?

Postad 01 December 2008 - 15:29

_kaizer
  • _kaizer
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

...

(Är inte helt säker att jag fattar sambandet - för klen strömkälla = varmare CPU?)

Ha, ha.. Jag börjar misstänka att jag är dum ihuvet på riktigt.. Du menar förstås att utan aktiv kylning på PSU:n så blev luften i lådan för varm vilket gav sämre kylning till CPU:n. Funkar det sambandet bättre?

Postad 01 December 2008 - 15:48

_kaizer
  • _kaizer
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

...

Efter att jag bytte till Green Power så är det fortfarande diskara som låter mest i datorn, bara de man hör om man sitter i soffan utan projektor och ljud på. Om jag slår på projjen så hörs dens vinade aningen mer än datorn.

Så länge du ej har solid state diskar spelar det ingen rolll om du kör mCubed eller Origen då det endå är diskarna som låter...

Jag förstår det som att disken inte är en solid state variant. WD AV-GP är ju också en "green" (typ) och verkar essientiellt ha samma "features". (GreenPower™/IntelliSeek™) Men en sak skiljer definitivt, med WD AV-GP har läshuvudet fysisk kontakt med ytan, så är det inte i övriga "green" produktlinjen, av vad jag förstår. Positivt?

http://www.westerndi...asp?driveid=390
http://www.westerndi...asp?driveid=338

Mer info om bästa hdd valet mellan dessa tas gladligen emot!

Postad 01 December 2008 - 17:44

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0

Ha, ha.. Jag börjar misstänka att jag är dum ihuvet på riktigt.. Du menar förstås att utan aktiv kylning på PSU:n så blev luften i lådan för varm vilket gav sämre kylning till CPU:n. Funkar det sambandet bättre?

Hehe, precis så menade jag.. :P Jag har en E6700 i min HTPC.. Prollen låg på cirka 62-65 grader efter en långfilm, vilket jag tyckte var lite väl... Valde att stoppa in aktivt PSU och ångrar det inte... Prollen ligger några grader svalare och inget mer ljud vad jag kan höra....

jag är nöjd med HDDn. Vid systemskriv / läsning låter disken lite väl mycket, men filmer ligger ofta mer partionerade på disken och huvudet behöver inte röra sig så mycket då är den mycket tystare än min gamla samsung... Nu hör jag inte längre disken ens i tysta filmscener, det gjorde jag förut...

edit: orkar den där externa PSUn till mCubed Mini verkligen att driva allt det där?

Redigerat av CyberVillain, 01 December 2008 - 17:46.

Postad 01 December 2008 - 20:16

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Jag skulle gå in på prisjakt o välja ut de HTPC chassina som har 120 mm fläktar och ta ett av dem och strunta i de du har ovan:
https://www.prisjakt...php?m=s31776183

Jag har ungefär samma setup som du men ska bygga ett eget chassi för att få in 120mm fläktar i min smala tv-bänk. Tänkte ta
men upptäckte att det bara har 1 plugg, vilket räcker till hårddisk men inte till ev. dvdspelare, om jag nu inte har helt fel...
Bifogad fil  Picture_1.png   148.26K   0 Antal nerladdningar
så jag köpte en silvestone nightjar som jag nog tänkte ha stående bakom chassit med en kabelstrumpa in i chassit för att få det lite estetiskt....

Redigerat av Unregistered951ada42, 01 December 2008 - 20:17.

Postad 13 December 2008 - 16:42

Knug
  • Knug
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej, Vart ska jag börja.. B), Har själv en htpc baserad på Origen, fast S10'an. E8200/4gb/Corsair520w.

1.Vi börjar med hårddisken. Bra val, Fast. Du pratar om 2 modeller, Den ena är dock en CE variant. dvs "consumer electronics", det är en version som oftast säljs direkt till tillverkarna av hemelektronik. kan innebära en "enklare/billigare" variant av en vara. kan dock ibland vara precis samma som "märkes" varan.
Sen den andra du listar heter av-gp nånting. Svårt att säga vad skillnaden är mot övriga green power serien då hemsidan (wd) var tunn. Kan säga iaf att jag har en Green power disk (1tb) o är nöjd med den. Bland dom tystare 3.5" diskarna som finns. Vill du ha lite mer prestanda så kan jag rekomendera Samsung f1 serien oxo. nästan lika tyst. Och vill du ha riktigt tyst, och prestanda inte spelar roll, så gör som jag o byt mot en Samsung 2.5". Dock får du ju inte samma kapacitet.

2.Nätdel. Har själv Corsairs 520W nätdel och kan intyga att den är ganska tyst. (behagligt svagt svagt fläktljud) cpufläkt och kanske tom chassifläktar hörs tydligare i min låda än nätdel. Är själv lite skeptisk mot en fläktlös nätdel som endel andra. men har ej testat. Känns som att ljudnivån knappt minskar med en sådan iom ex corsairen redan är så tyst plus den fläktlösa ger mer värme i lådan som sen ska transporteras bort av andra fläktar.

3. Chassi. Här blir jag lite fundersam. Det ena är ett mindre helt fläktlöst system och det andra ett mer "standard" betonat. Det som jag tycker du ska tänka på först är STORLEKEN. Spelar det ingen roll att chassiet har större mått. (du nämner tom s16) så har du ju åtskilliga chassin att välja på. Har du större chassi blir allt mycket lättare att välja övriga komponenter. (standard atx mk, fullhöjd's pci/pcix, hd platser, "normalstora utbytbara" fläktar, normal atx trafo, "normal" cpu fläkt osv osv).. "problemet" är om du inte vill/kan ha ett av dom stora "schabrak" till låda. ;). Och där hamna jag. tycker tom mitt S10 är för stort. (framförallt på djupet).

Så kolla upp det. Väljer du ett mindre så kommer du få kompromissa med komponenter mer. Och spelar storleken ingen roll finns ju flera andra bra chassien att välja på som dessutom inte kostar så mycket. ex antec fusion.
Sen om du vill ha andra förslag på saker i osv, så berätta gärna hur dina prioriteringar är. (ex. pris,ljudnivå,design,prestanda osv osv..)

TILLÄGG: p1. Kika upp det där med hårddisken lite noggrannare. Och den du nämner som av-gp är tydligen ce varianten. ce varianten fanns tydligen för privatpersoner o köpa i handeln också, dock var den dyrare. Som jag nämnde tidigare är ofta ce varianter anpassade för ce bruk. Och denna är det med bl.a mindre cache (8/16 beroende på storlek, mot 16/32), likaså är nog AAM nivån satt för ljudnivå snarare än prestanda). En annan sak som skulle kunna skilja är plattornas datadensitet kan vara lägre. Dessa saker kan påverka prestandan negativt. (men ha fördelar som pris&ljudn). Vad gäller AAM så går det själv att styra via mjukvara på vissa diskar.

Redigerat av Knug, 13 December 2008 - 17:12.

Postad 15 December 2008 - 05:42

_kaizer
  • _kaizer
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej, Vart ska jag börja.. ;), Har själv en htpc baserad på Origen, fast S10'an. E8200/4gb/Corsair520w.

1.Vi börjar med hårddisken. Bra val, Fast. Du pratar om 2 modeller, Den ena är dock en CE variant. dvs "consumer electronics", det är en version som oftast säljs direkt till tillverkarna av hemelektronik. kan innebära en "enklare/billigare" variant av en vara. kan dock ibland vara precis samma som "märkes" varan.
Sen den andra du listar heter av-gp nånting. Svårt att säga vad skillnaden är mot övriga green power serien då hemsidan (wd) var tunn. Kan säga iaf att jag har en Green power disk (1tb) o är nöjd med den. Bland dom tystare 3.5" diskarna som finns. Vill du ha lite mer prestanda så kan jag rekomendera Samsung f1 serien oxo. nästan lika tyst. Och vill du ha riktigt tyst, och prestanda inte spelar roll, så gör som jag o byt mot en Samsung 2.5". Dock får du ju inte samma kapacitet.

2.Nätdel. Har själv Corsairs 520W nätdel och kan intyga att den är ganska tyst. (behagligt svagt svagt fläktljud) cpufläkt och kanske tom chassifläktar hörs tydligare i min låda än nätdel. Är själv lite skeptisk mot en fläktlös nätdel som endel andra. men har ej testat. Känns som att ljudnivån knappt minskar med en sådan iom ex corsairen redan är så tyst plus den fläktlösa ger mer värme i lådan som sen ska transporteras bort av andra fläktar.

3. Chassi. Här blir jag lite fundersam. Det ena är ett mindre helt fläktlöst system och det andra ett mer "standard" betonat. Det som jag tycker du ska tänka på först är STORLEKEN. Spelar det ingen roll att chassiet har större mått. (du nämner tom s16) så har du ju åtskilliga chassin att välja på. Har du större chassi blir allt mycket lättare att välja övriga komponenter. (standard atx mk, fullhöjd's pci/pcix, hd platser, "normalstora utbytbara" fläktar, normal atx trafo, "normal" cpu fläkt osv osv).. "problemet" är om du inte vill/kan ha ett av dom stora "schabrak" till låda. :rolleyes:. Och där hamna jag. tycker tom mitt S10 är för stort. (framförallt på djupet).

Så kolla upp det. Väljer du ett mindre så kommer du få kompromissa med komponenter mer. Och spelar storleken ingen roll finns ju flera andra bra chassien att välja på som dessutom inte kostar så mycket. ex antec fusion.
Sen om du vill ha andra förslag på saker i osv, så berätta gärna hur dina prioriteringar är. (ex. pris,ljudnivå,design,prestanda osv osv..)

TILLÄGG: p1. Kika upp det där med hårddisken lite noggrannare. Och den du nämner som av-gp är tydligen ce varianten. ce varianten fanns tydligen för privatpersoner o köpa i handeln också, dock var den dyrare. Som jag nämnde tidigare är ofta ce varianter anpassade för ce bruk. Och denna är det med bl.a mindre cache (8/16 beroende på storlek, mot 16/32), likaså är nog AAM nivån satt för ljudnivå snarare än prestanda). En annan sak som skulle kunna skilja är plattornas datadensitet kan vara lägre. Dessa saker kan påverka prestandan negativt. (men ha fördelar som pris&ljudn). Vad gäller AAM så går det själv att styra via mjukvara på vissa diskar.

Knallbra, tack för input!

Låd-valet är ett jäkla gissel, men det är i princip avgjort nu. Jag ska hämta ut ett S16 under dagen. (Valde det pga möjligheten till större chassifläktar och lådtypen i sig för att de funkar med djup måttet, många av Antec lådorna är tyvärr för djupa. Finishen verkar ju vara god också, men det återstår att se om det motiverar priset.)

Jag kommer med en uppdatering inom kort - beställningen är gjord och leveransen är avklarad...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.