B&W CM9
169 svar till detta ämne
Postad 25 October 2009 - 08:06
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej
Hela nya CM serien är ju relativt svår att få tag på, delvis kan det vara att de är så poplära, många beställningar och ev att B&W gjort en liten missbedömning och dragit ner på produktionstakten nu i lågkonjukturen.
Har förtillfälet Dali Ikon 6 och ikon 2 i 5.1 system och med receivern Denon 3808.
Tanken är att jag skall skaffa CM9 som frontar och CM5 som bakhögtalare, det tar nästan en månad innan jag får dem. Den stora CM centern har jag fått och CM10 subben hämtade jag igår.
Skall bli intressant om det blir så mycklet bättre med CM kontra Ikon, blir i alla fäll rejält mycket dyrare.
Tror nog att Denon 3808 med sina 130W för 7 kanaler skall kunna driva CM bra.
Mvh
Omar Brännström
Postad 25 October 2009 - 16:35
JesperA
-
JesperA
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Den stora CM centern har jag fått och CM10 subben hämtade jag igår.
Mvh
Omar Brännström
Riktigt nice, vilken färg blir det i CM serien och har du någon bild på subben? Är lite sugen på den men vet inte om man skall gå på den eller Velodyne SPL-1200r
Postad 26 October 2009 - 07:15
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Riktigt nice, vilken färg blir det i CM serien och har du någon bild på subben? Är lite sugen på den men vet inte om man skall gå på den eller Velodyne SPL-1200r
Hej Det blev svart pianolack och jag har ej tagit någon bild, men kommer väl när jag har fått in alla högtalarna:) Jag valde mer CM10 av estetiska skäl, har svart pianolack, vilken som är bäst vet jag inte men Velodynen är ju lite billigare. Velodynen verkar vara riktigt bra med 12 tum, 1000w och fjärkontroll. Lycka till Mvh Omar
Redigerat av Omar Brännström, 26 October 2009 - 07:21.
Postad 28 October 2009 - 08:32
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej Här är en gammal film om B&W CM högtalarna, kan förstora filmen. http://uk.cinenow.co...xpo-denver-2008Mvh Omar Brännström
Postad 04 November 2009 - 18:32
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Är på jakt efter nya högtalare enbart till musik då de jag har nu ska hamna i min hembio.
Var på en lyssningsrunda och hann med :
system audio ranger som drevs av en electrocompaniet, Dynaudio focus 140 (ville lyssna på focus 220 men butiken hade sålt sitt demo ex och väntade på att mk2 versionen skulle komma in) och B&W cm9.
System audio passade inte mig då jag upplevde dess diskant som vass.
Dynaudio var betydligt min kopp te med mjuk diskant och de verkade outtröttliga dels när de fick ström av electrocompaniet och även senare när de fick ström av en hegel h1 med något hegelslutsteg kopplat till. Men mellanregistret var inte helt som jag vill att det ska vara.
B&W cm9. När vi gick in i lyssningrummet såg jag att en NAD förstärkare var kopplad till cm9:orna och jag måste erkänna att jag var lite skeptisk. Det var innan provlyssningen.
B&W cm9 passar mig perfekt då de verkar vara väldigt allround och de lät som jag vill att min nästa högtalare ska låta. NAD 375bee verkar helt klart vara nog till cm9 och kombinationen lät mycket bra i mina öron.
SÅ nu kunde man börja fundera. Har för nått år sedan hört monitor audio GS10 och gillade även dessa trots att jag med en förstärkare kunde ana tendens till vasshet i diskanten (audio analog enigma) men med en marantz förstärkare var detta ett icke problem. Tyvärr har jag ingen möjlighet att provlyssna dem igen eller GS20 där jag bor nu.
Valet har stått mellan att chansbeställa MA GS20 eller köpa nyligen provlyssnade och gillade CM9. Har naturligtvis haft kval gällande förstärkare men nu tror jag att jag har bestämt mig: Det blir ,nog, CM9 med NAD c165bee försteg och c275bee slutsteg. Funderade lite på NAD M3 men jag är tveksam till att det är värt det. Kanske blir det en provlyssning till helt enkelt.
Rotel har också funnits med i funderingarna men jag kan inte provlyssna de heller så det får bli "det jag inte vet mår jag inte dåligt av" och köpa NAD som i mina öron lät mycket bra med cm9.
Dessutom började jag idag se på B&W PV1 subben som ju matchar cm9 designmässigt och dessutom verkar vara en perfekt musiksub. Kanske blir det till att provlyssna cm9 + pv1 när jag köper cm9. Någon som lyssnat på denna kombination ?
Lyssnar på väldigt många typer musik och mina högtalare + förstärkare måste vara lite förlåtande då en del av det jag lyssnar på inte är de bästa av inspelningar.
Postad 05 November 2009 - 20:04
Unregistered84c2411a
-
Unregistered84c2411a
-
Användare
-
-
146 inlägg
Är på jakt efter nya högtalare enbart till musik då de jag har nu ska hamna i min hembio.
Var på en lyssningsrunda och hann med :
system audio ranger som drevs av en electrocompaniet, Dynaudio focus 140 (ville lyssna på focus 220 men butiken hade sålt sitt demo ex och väntade på att mk2 versionen skulle komma in) och B&W cm9.
System audio passade inte mig då jag upplevde dess diskant som vass. Dynaudio var betydligt min kopp te med mjuk diskant och de verkade outtröttliga dels när de fick ström av electrocompaniet och även senare när de fick ström av en hegel h1 med något hegelslutsteg kopplat till. Men mellanregistret var inte helt som jag vill att det ska vara.
B&W cm9. När vi gick in i lyssningrummet såg jag att en NAD förstärkare var kopplad till cm9:orna och jag måste erkänna att jag var lite skeptisk. Det var innan provlyssningen. B&W cm9 passar mig perfekt då de verkar vara väldigt allround och de lät som jag vill att min nästa högtalare ska låta. NAD 375bee verkar helt klart vara nog till cm9 och kombinationen lät mycket bra i mina öron.
SÅ nu kunde man börja fundera. Har för nått år sedan hört monitor audio GS10 och gillade även dessa trots att jag med en förstärkare kunde ana tendens till vasshet i diskanten (audio analog enigma) men med en marantz förstärkare var detta ett icke problem. Tyvärr har jag ingen möjlighet att provlyssna dem igen eller GS20 där jag bor nu.
Valet har stått mellan att chansbeställa MA GS20 eller köpa nyligen provlyssnade och gillade CM9. Har naturligtvis haft kval gällande förstärkare men nu tror jag att jag har bestämt mig: Det blir ,nog, CM9 med NAD c165bee försteg och c275bee slutsteg. Funderade lite på NAD M3 men jag är tveksam till att det är värt det. Kanske blir det en provlyssning till helt enkelt.
Rotel har också funnits med i funderingarna men jag kan inte provlyssna de heller så det får bli "det jag inte vet mår jag inte dåligt av" och köpa NAD som i mina öron lät mycket bra med cm9.
Dessutom började jag idag se på B&W PV1 subben som ju matchar cm9 designmässigt och dessutom verkar vara en perfekt musiksub. Kanske blir det till att provlyssna cm9 + pv1 när jag köper cm9. Någon som lyssnat på denna kombination ?
Lyssnar på väldigt många typer musik och mina högtalare + förstärkare måste vara lite förlåtande då en del av det jag lyssnar på inte är de bästa av inspelningar.
Jag har inte hört något mer "förlåtande" än Nad på marknaden. Det " mjuka " ljudet är Nads signum. Det gäller dock som vanligt att para ihop rätt saker. Nad passar bra till högtalare som är något ljusa. Jag lyssnade på NAD M5 ihop med B&W 803 D och det lät som verkligt vinylljud. En del kallar sånt att detaljer saknas, andra tycker det är behagligt.
Postad 05 November 2009 - 23:47
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Tja!
Var precis på en provlyssning på hifi-klubben Uppsala av CM9 samt CM5. De drevs av nån ganska fet 2-kanalare från NAD. tror den gick på 10-11 tusen kr. Minns inte vad den hette.
Kan sammanfatta lyssningen såhär: Shit vad j-a bra det lät! Fattar inte att 6,5 tummarna i CM9:orna kunde prestera sån grym bas. Vilket tryck! Det som sedan förvånade mig var att CM5:orna inte var så himla långt efter! Visst, de hade inte samma bas men de kunde ändå prestera väldigt bra och jag saknade inte så jättemycket jmfrt med 9:orna.
Lyssnade på en hel hög med låtar som jag inte minns tyvärr... Kan ta reda på det till viss del tror jag.
Började med Cohen i alla fall och det j-vligt bra!!! Grymt luftigt, öppet och 3D så det bara skriker om det.
Så nu ligger man ju i lä med mina Canton LE109:or... Måste börja sampla nu...
Hade´
Postad 06 November 2009 - 17:03
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
hej
Gött! Skall hämta mina CM9 högtalare nu
Postad 06 November 2009 - 18:24
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Inte så glad nu, förpackningarna var öppnade och fingeravtryck på grejorna, är det grejor som använts?
Postad 06 November 2009 - 18:46
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej
Var på Hifiklubben idag och hämtade mina "helt" nya CM9 för 26000kr.
Väl inne i lägenheten såg jag att glasfibertejpen var uppskuren på båda lådorna och sedan tejpats med vanlig genomskinlig tejp. När jag öppnade lådan låg foten som hade fingeravtryck och hade ett relativt tjockt lager damm på. Under den ligger bla spikes lösa som ramlat ut från påsen. Gummifötterna var slitna, spår i och lite skit svart färgade, typ tecken att man flyttat runt högtalarna.
Helt klart har Hifiklubben fått ett par begagnade högtalare, som typ kanske stått i demorum ett tag eller liknande.
Så fort jag kan skall jag ta kontakt med Hifiklubben så jag får ett par nya.
Mvh
Omar Brännström
Postad 06 November 2009 - 19:00
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Vad trist för dig,dåligt av dom att skicka demoex, ska bli intressant att läsa deras förklaring.
Postad 06 November 2009 - 19:29
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Vad trist för dig,dåligt av dom att skicka demoex, ska bli intressant att läsa deras förklaring.
Hej Är väldigt trist. Jag tror inte att Hifiklubben visde att de är demoex de fått. Eftersom de har stått någonstans och nog rätt länge, med tanke på damm och skit på gummifötter så kan man tänka sig att folk har pillat på diskanterna och basarna med fettiga fingrar. Detta är en livsinvestering för mig, kostar ju skit mycket, så jag vill inte vara osäker, utan helt säker med nya prylar. Oavsett är det ju rätt dålig stil, att packa om dem och försöka dölja att de är begagnade, förtår ju inte riktig poängen då det är så uppenbart. Mvh Omar
Redigerat av Omar Brännström, 06 November 2009 - 19:34.
Postad 06 November 2009 - 19:44
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Tråkigt när det blir så! Hoppas att det löser sig för dig!
Editade bort lite svordommar så det ser mer städat ut =)
Redigerat av Vobbe, 06 November 2009 - 19:50.
Postad 06 November 2009 - 20:55
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej
Saken var att Hifiklubben skulle ha CM9 i ett demo rum, men jag kunde få dem istället, så Hifiklubben centralt har skickat dem då demo CM9, men min Hifiklubb lokalt trodde nog att de var nya och sålde dem till mig.
Får se vad som händer när jag drar till Hifiklubben imorgon.
Det sorgliga är att jag troligtvis får vänta flera månader på ett par nya, då de är svåra att få tag på.
Det blir nog bra, mina Ikon 6 här hemma är ju faktiskt riktigt bra:)
Hälsningar
Omar
Postad 06 November 2009 - 21:22
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Lider verkligen med dig och jag har svårt att tro att de medvetet försökt sälja på dig demo-ex som nya. Då borde de ju ha putsat upp dem m.m.
En klen tröst men när jag skulle köpa mina så hade de inga andra än butikens ex så de skulle skriva upp mig på beställningslistan över de som ska ha cm9. Enligt hifiklubben här hade centrallagret slut, men här kommer det som är hoppfullt, de trodde centrallagret skulle få en laddning nästa vecka. Sedan ska de såklart skickas ut till butiken också men det borde inte behöva ta månader att få dem iallafall.
Som plåster på såren borde du få låna demo-exen tills de får in dina så kan du iallafall få till högtalarplacering o.s.v.
Som sagt var lider verkligen med dig.
Postad 07 November 2009 - 07:52
olasahl
-
olasahl
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Det var ju illa av hifi klubben att inte ha koll på att det var ett demoex du fick. Låter ju trots allt som att det var ett rent missförstånd och sånt händer ju tyvärr ibland.
Jag är grymmt sugen på ett par CM9 inom en överskådlig framtid. Vad tror ni om att driva dessa med Rotel RA-1520?
Postad 07 November 2009 - 12:34
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej
Var ett rent missförstånd, jag fick Hifiklubbens demo högtalare, som var så fint inpackade att de trodde det var de nya jag skulle få. Allt är frid och fröjd, lämnat högtalarna och fått pengarna tillbaka och min gamla order ligger kvar på högtalarna.
Jag blev erbjuden att låna demo exen, men avböjde, orkade inte sätta ihop dem för att sedan plocka ner dem igen.
Grejen som jag hörde var att CM högtalarna var svåra att få tag på, ingen av dem i butiken hade lyssnat på sådana och de var glada att de fått in sina demo högtalare.
Tydligen har B&W tillverkat kabinetten i Danmark och sedan byggt högtalarna i England, nu har de flyttat även kabinett bygget till England, så produktions takten har väl varit nere lite.
Verkar som runt den 20 november kan CM5 komma, ev CM9 dock mindre troligt och någonstans där eller senare Denon 4010 Blurayspelare.
De undrade om det verkligen stämde att jag skulle ha 4 st CM5, det stämde, två där bak, samt i Zon 2 skall jag ha en Cm5 på toaletten och en på balkongen.
Det är så jag har det med Dali Ikon serien idag med 3808 recievern (Denon).
Allt fixat greit!
Mvh
Omar Brännström
Postad 07 November 2009 - 18:25
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
System audio passade inte mig då jag upplevde dess diskant som vass.
Där ser man så olika smaken kan vara, då denna modell av SA räknas som mycket behaglig och mjuk i diskanten Var på Hifiklubben idag och hämtade mina "helt" nya CM9 för 26000kr. Helt klart har Hifiklubben fått ett par begagnade högtalare
Så klart trist att du fått beg högtalare, men lika tråkigt att de är så korkade att de skickar ut sina demoex innan de har på lager. Då kan inte alla andra lyssna och många struntar i att köpa dom och väljer en annan. Ganska korkat som sagt Det blir nog bra, mina Ikon 6 här hemma är ju faktiskt riktigt bra:) 
Ja dom är det, men då uppgraderingsjävlen tar tag i en, så glömmer man lätt bort att man har kanske de bästa högtalarna som tillverkats i prisklassen under 15000
Postad 12 November 2009 - 15:42
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Någon som fått mer info om när hifiklubben får in cm9. Håller tummarna för att de fått in cm9 på deras centrallager men vad jag förstår så verkar fler och fler produkter i hifiklubbens sortiment vara slut och har läst om folk som har väntat månader på Nad produkter så jag är lite spänd på om jag verkligen får mina nästa vecka.
Det förutsätter att de kommer in på centrallagret denna vecka.
Den som väntar får se.
Ska börja ringa och tjata fre nästa vecka och framöver...
Postad 12 November 2009 - 17:19
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej
De ringde igår från Hifiklubben och idag hämtade jag 2 st CM9 och 4 st CM5, det gick ju mycket fortare än jag hoppats på, super najs.
Hade innan Ikon 6 till Denon 3808 reciever.
Först när jag hade kopplat CM högtalarna till receivern så lät det inte så bra, diskanten var inte klar.
Körde sedan en Audessy kalibrering och det låter mycket bättre och diskanten är klarare.
Känns som det är mer bas än Ikon 6 samt lite mindre diskant, lite varmare ljud.
Pillar lite på inställningarna.
Känner mig lite halv knäpp att byta ut hela Ikon systemet mot cm systemet, kostar ju skortan, kul med nya prylar, och lite bättre ljud, men Ikon 6 är ju faktiskt riktigt bra.
Nu får jag ta det lugnt med inköpen:)
Skall lyssna vidare
Mvh
Omar Brännström
Postad 12 November 2009 - 17:51
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Kul att du fick dina så snabbt! De har väl grävt djupt i gömmorna för att få fram dem till dig med tanke på vad du råkat ut för.
Ser framemot mer intryck i väntan på att jag ska få mina!
Postad 12 November 2009 - 17:57
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Hej
De ringde igår från Hifiklubben och idag hämtade jag 2 st CM9 och 4 st CM5, det gick ju mycket fortare än jag hoppats på, super najs.
Mvh
Omar Brännström
Härligt då väntar vi på snygga bilder.
Postad 13 November 2009 - 13:15
Unregistered7ca1fdd4
-
Unregistered7ca1fdd4
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
För er som bor i Gävle och vill lyssna på dem så kan jag nämna att de ska få in dem nästa vecka till butiken...
Något jag själv längtar till :-)
Postad 15 November 2009 - 10:55
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej
Här kommer en liten snabb fixad bild av B&W CM9, B&W Centre 2 Centerhögtalare, B&W ASW 10CM Subbas . Som ni ser har jag placerat 46" tv på centern. Får se om jag hittar en bättre lösning senare. Var bra att tv kom upp lite. Skall byta stenplattorna och flytta högtalarna lite.
Redigerat av Omar Brännström, 15 November 2009 - 10:58.
Postad 15 November 2009 - 12:17
JesperA
-
JesperA
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Herregud vad snygg CM serien är  Tack för att du la upp en bild, fler är alltid välkomna  Går inte mätta B&W suget!
Iaf,vad sa vi om subben i CM serien, klarar den av att få ett ljudtryck eller låter den bara (ja detta var konstigt frågat men jag tror ni förstår vad som menas)
Postad 15 November 2009 - 14:32
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Snyggt!
Hoppas verkligen jag får mina cm9 denna vecka. Undertiden ser jag framemot lyssningsintryck.
Ingen som hørt cm9 med pv1 subbasen? Måste få till en lyssning nær jag haft mina cm9 ett tag. Borde nog se om deras bas ær nog først vilket jag tror och hoppas.
Postad 15 November 2009 - 15:09
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Riktigt snyggt Omar, ett tips testa att vinkla in CM9orna en bit.
Brukar göra mycket för själva ljudbilden.
Postad 15 November 2009 - 16:46
Molehill
-
Molehill
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Ruggigt snyggt! Längtar efter samtalet från klubben som säger att mina kommit hem 
Hur låter det?
Postad 15 November 2009 - 17:45
kapiim
-
kapiim
-
Användare
-
-
223 inlägg
Ser riktigt bra ut! Dom passar bra ihop med din tapet!
Postad 16 November 2009 - 17:55
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Inget samtal från klubben idag.
Ingen som har lite lyssningsintryck som man kan läsa medans man väntar?
Hur låter de nu när ni fått hem dem !?
Postad 19 November 2009 - 14:08
Unregisteredb48fe51d
-
Unregisteredb48fe51d
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Tror att det är något fel med den specen. Tryckfelsnisse kanske har varit i farten.
683 gick ner till 26 Hz när en tysk tidning mätte de, och 27 Hz i en annan test (-3dB). Att CM9 skulle ha mycket sämre djupbas verkar lite knasigt. Kanske har de blandat ihop specen med stativaren CM5?
B&W själva uppger "Frequency response 56Hz - 22kHz ±3dB on reference axis". Man får väl provlyssna med "Also sprach Zarathustra", eller ngt annat maffigt orgelstycke.
Postad 20 November 2009 - 16:39
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Får mina cm9 2 december så det blir lite mer väntan men jag överlever nog.
Ingen som haft de ett tag nu och vill skriva ner nån rad om de motsvarar förväntningar m.m. ?
Postad 21 November 2009 - 09:47
Molehill
-
Molehill
-
Amatör
-
-
52 inlägg
+1
Vill också i väntan på mina höra lite intryck av dom som haft sina ett litet tag.
Postad 21 November 2009 - 16:20
Bakapii
-
Bakapii
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har haft mina CM 9 i drygt en halv vecka nu. Har varvat dom med tv, film, radio och musik för att testa. Tyvärr har jag inte så stora referensramar vad gäller högtalare och förstärkare, så jag kan inte beskriva ljudet så målande som några av er andra. Mitt största intryck vad gäller film är att CM 9 ger en mycket bredare och större ljudbild än vad jag var van vid från tidigare. Såg Angels and Demons på Blu-Ray och vid många tillfällen slog det mig att ljud kom från, för mig, ovana riktningar - det var en fröjd att lyssna på! Filmen i övrigt lämnade lite att önska. ;-)
Har även testat att hyra Watchmen, 1080p HD med 5.1 ljud(Dolby Digital tror jag), över nya filmtjänsten Zune på Xbox Live. Förutom att tjänsten som sådan inte hade några som helst problem att strömma filmen så blev jag inte super-imponerad av ljudet. Visst lät det bra men det var inget exceptionellt. Dock fick några rediga explosioner både mig och min fru att hoppa till i soffan, CM 9 levererade dessa utan att ens lyfta på ögonbrynen. Dock märks det att på lite lägre volymer så blir dom väldigt krävande och jag ska testa att köra dom bi-amp alternativt behöver jag köpa till ett slutsteg trots att min receiver är ganska kraftfull.
I musikväg har jag testat mig igenom allt från soundtracken till Star Wars och Pulp Fiction via Heather Nova och Bo Kaspers Orkester ända bort till August Burns Red och Raised Fist. Att slå på mitt favorit album, just nu, Constellations med August Burns Red och lyssna på låten Mariannas Trench ger mig gåshud! Det låter milsvida bättre än vad jag kunde drömma om. Heather Novas Siren låter även den alldeles fantastiskt, ljudet låter klart och lätt. Basen låter övertygande i några låtar men lite "svampig" i andra. Jag förväntar mig att den blir riktigt bra efter ordentlig inspelning, har trots allt bara spelat dom i ca. 10-15 timmar.
Jag har alltid fnyst lite åt människor som lyssnar på musik för att den är väl producerad och inte för att dom gillar musiken. Men med CM 9 kan jag nästan börja förstå hur dom känner, det är underbart att luta sig tillbaka i soffan med en kopp kaffe och lyssna på några riktigt bra producerade låtar och bara lyssna efter nyanser och hur dom olika instrumenten samspelar. Tyvärr så har några av mina favoritskivor visat sig vara rena katastrofen på den fronten och det är lite deprimerande att lyssna på, även om jag är stormförtjust i musiken som sådan.
För att ge lite bakgrund om mig och mina referenser kring ljud så kan jag nämna att jag precis har uppgraderat mitt out-of-the-box hemmabio-paket till en Denon AVR-4310 med ett par CM 9. Således har jag fortfarande kvar små, taffliga surround-/center högtalare som lämnar mycket att önska. Detta kombinerat med att mina referensramar vad gäller olika förstärkare och högtalare inte är särskilt stora, ger en troligtvis en vag bild av hur CM9 "faktiskt" låter. Jag är i alla fall än så länge stormförtjust, jag hoppas och tror att detta kommer sitta i långt framöver.
Postad 21 November 2009 - 17:50
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Tack! Äntligen nått att läsa i väntan på högtalarna.
Tycker du beskriver dina intryck utmärkt. Jag för min del får mer en vad jag behöver av hifi-fraser de gånger jag råkas läsa hifi och musik.
VAd som är intressant att läsa är vad du tycker, vad du har lyssnat på för musik/film(er) och vad du har för kringutrustning och tidigare erfarenhet. Allt detta är med så som sagt var tack!
Om du fortfarande upplever basen som svampig efter nån veckas inspelning kan du om det är möjligt laborera med antingen placeringen (mer ut från väggen) och eller de medföljande skumpluggarna till basporten på baksidan.
Längtar sjukt mycket till jag får hem mina så man kan börja njuta av musik på allvar!
Angående extra slutsteg tillhör jag kategorin som benhårt tror att man inte kan få för mycket kraft och de allra flesta hembiorecivrar jublar av den avlastning ett slutsteg kan ge dem. Mer kontrollerad bas kan du mycket väl få med extra kraft men som med allt annat så är det en god ide att låna hem något slutsteg före man shoppar. Du kan säkert få lånat hem något från hifiklubben om du framöver tycker att du behöver mer kraft eller bara vill se om det blir nån skillnad.
Jag har inte provat din Denon som är betydligt "fetare" än min 2807.
Postad 21 November 2009 - 18:03
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Ruskigt snyggt Omar !
Helt i min stil och smak
Jag lyssnade av CM9 i veckan igen och det låter bra, mycket bra !
Dock har jag valt att satsa på MA RX8 istället. Lite pga att jag tyckte det blev förmycket
att lägga > 15000 kr till, som det kostar med både center och frontar.
Jag gav 23.000 och då var det i svart piano vilket gav mig utrymnme för att köpa
helt ny elektronik. Annars hade CM9 varit ett mycket hett alternativ.
Så mina rekommendationer till den som har stålarna och gillar B&W mer än något annat
KÖP !
Redigerat av cedergren, 21 November 2009 - 18:04.
Postad 21 November 2009 - 21:53
Random Access
-
Random Access
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Kul att läsa att lite erfarenheter. Tack så mycket för att ni har skrivit.
Jag är lite kluven och har svårt att välja mellan RX8 och CM9. Jag har lyssnat på båda och när jag lyssnade på RX8 blev jag lite mer imponerad än när jag lyssnade på CM9. Men det var på olika butiker och vid helt olika tillfällen.
Vad är den gemensamma åsikten? RX8 eller CM9?
Sen tycker jag att CM9 är betydligt snyggare... men det är en helt annan sak. Pengar är inte en issue förutom om CM9 anses sämre än RX8 på ett *betydelsefull* sätt...
Jag kommer att köpa en förstärkare som är korrekt dimensionerad till högtalarna så det är inte riktigt en issue heller.
Postad 27 November 2009 - 19:33
Molehill
-
Molehill
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hämtade mina CM9 för några timmar sedan.
Känns inget vidare...
För jag kan inte avnjuta dom förrän vardagsrummet är färdigrenoverat!
Sjukt jobbigt att ha dom i kartonger minst en månad till. Får se om jag inte
ställer dom i gillestugan och börjar spela in dom.
Postad 27 November 2009 - 19:59
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Hämtade mina CM9 för några timmar sedan. Känns inget vidare... För jag kan inte avnjuta dom förrän vardagsrummet är färdigrenoverat!
Det måste vara smärtsamt! Får mina onsdag nästa vecka och de åker upp ur kartongerna snabbt som ögat så fort dem är hemma. Du ska givetvis installera dem i gillestugan tillsvidare och sedan komma med lite intryck så vi som väntar och de som tvekar har nått att göra
Postad 28 November 2009 - 16:37
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej En test av B&W CM9 på tyska http://www.stereo.de...&...&sword_list[0]=cm9 Översättning till svenska??  här http://translate.goo...t...sv&ie=UTF-8Inressant att de verkar vara lättdrivna " But in a brief outing with a high-quality 50-watt integrated amp, the Denon PMA-SA1, even this reduced power level was sufficient to propel the CM9 a long way, with no danger of hitting the end stops in a room which is more than eleven meters long" Från http://www.techradar...eview?artc_pg=2Själv har jag en Denon 3808 med 7x130w och tycker det funkar bra, vet dock inte hur det låter om man skulle stoppa dit ett större slutsteg, kan ju kanske bli ännu bättre. Mvh Omar
Postad 30 November 2009 - 17:40
Molehill
-
Molehill
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Det måste vara smärtsamt! Får mina onsdag nästa vecka och de åker upp ur kartongerna snabbt som ögat så fort dem är hemma.
Du ska givetvis installera dem i gillestugan tillsvidare och sedan komma med lite intryck så vi som väntar och de som tvekar har nått att göra 
Jobbar som bara den med vardagsrummet nu. Ska stämma av till helgen om det finns hopp, annars åker de ur kartongerna och börjar sprida glädje i gillestugan! Inte många dagar kvar nu tills du får dina!  Omar - Hur låter subben? Speciellt intresserad hur den funkar till musik.
Postad 30 November 2009 - 19:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Inressant att de verkar vara lättdrivna " But in a brief outing with a high-quality 50-watt integrated amp, the Denon PMA-SA1, even this reduced power level was sufficient to propel the CM9 a long way, with no danger of hitting the end stops in a room which is more than eleven meters long"
PMA-SA1 har inte så hög effekt, men den dubblar effekten med halverad impedans, dvs ger mer i 4 och 2 ohm. Högtalarna dippar ner till 2,6 vid en frekvens enligt testen, men annars ligger de runt 4 ohm eller högre så det borde inte vara något problem för de flesta förstärkare. En annan inressant sak med testen är att de mätte upp -3dB till 31Hz, dvs de går djupare i basen än vad specen säger, men inte riktigt lika djupt som 683 och 804s (-3dB vid 26Hz).
Redigerat av Ageve, 30 November 2009 - 20:00.
Postad 30 November 2009 - 20:23
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Har hämtat mina idag! Två dagar tidigare än utlovat av HFK.
Efter att ha packat upp och kopplat ihop dem med Nad c165 + c275 har jag nu lyssnat och lyssnat i nån timme.
Eftersom allt är nytt krävs en del inspelning och som cd-spelare används en Panasonic BD80. Ska inhandla en squeezebox touch när den släpps. Fram tillsdess ska skivsamlingen bli FLAC och denna process kommer nog gå lite långsammare nu när jag fått högtalarna.
Är hittills väldigt nöjd. Höjdpunkter hittills är klippet med metallicas black album och diverse kvinnliga röster (allt från Pink till Alicia Keys).
Kommer inte behöva en subbas.
Enda skivan som nog behöver lite hjälp av inspelade högtalare är Elvis 30 #1 hits. Det märks att det är en gammal inspelning. Var det första jag körde igång när allt var helt oinspelat så ska ge skivan en ny chans om nån dag.
Jämfört med mina betydligt billigare JBL E90 är det, naturligtvis, en gigantisk förbättring. Ingen "grötighet" och seghet. Ska hård köra Audioslave imorgon som jag med mina E90 upplevde som lite grötig ibland.
Blir lite lösrykta intryck så här i början, ska komma med lite mer utförligt när jag hunnit spela in dem lite till.
Lite förvånad att det inte följde med en kabel till 12v trigger mellan för och slutsteg. Vad ska det vara för slags kabel ? Har ställt mitt slutsteg i "autoläge" nu så då ska den även slås på om den får ström från input... ehmm, ni förstår säkert vad jag menar.
Kommer inga bilder nu, väntar tills jag hittat en ny tv-bänk så det ser lite vettigare ut
Postad 30 November 2009 - 20:36
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Enda skivan som nog behöver lite hjälp av inspelade högtalare är Elvis 30 #1 hits. Det märks att det är en gammal inspelning. Var det första jag körde igång när allt var helt oinspelat så ska ge skivan en ny chans om nån dag.
Den skivan behöver du inte bekymra dig över. Den är remastrad för att låta "modernt" vilket ger sämre ljud. Det finns Elvis-samlingar med betydligt bättre ljud, t ex "24 karat hits" som är mastrad av Steve Hoffman.
Postad 30 November 2009 - 20:37
Lindholm R
-
Lindholm R
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
PMA-SA1 har inte så hög effekt, men den dubblar effekten med halverad impedans, dvs ger mer i 4 och 2 ohm.
Högtalarna dippar ner till 2,6 vid en frekvens enligt testen, men annars ligger de runt 4 ohm eller högre så det borde inte vara något problem för de flesta förstärkare.
En annan inressant sak med testen är att de mätte upp -3dB till 31Hz, dvs de går djupare i basen än vad specen säger, men inte riktigt lika djupt som 683 och 804s (-3dB vid 26Hz).
100 watt vid 4 ohm räcker alltså väldigt långt med de här högtalarna... eller tänker jag fel? Det måste väl klassas som relativt lättdrivet?
Redigerat av Lindholm R, 30 November 2009 - 20:38.
Postad 30 November 2009 - 20:44
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
100 watt vid 4 ohm räcker alltså väldigt långt med de här högtalarna... eller tänker jag fel? Det måste väl klassas som relativt lättdrivet?
Jodå det funkar bra om man inte spelar för högt. 88dB känslighet ger ett ljudtryck på runt 107-108 dB med 100w inmatad effekt. Det gäller 1 meter från en ensam högtalare. Med två st blir det 110-111 dB men sen sjunker ljudtrycket när avståndet ökar. 105 dB vid lyssningposition borde inte vara något problem iaf. Vill man spela högre så ökar effektbehovet snabbt.
Postad 30 November 2009 - 20:47
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Den skivan behöver du inte bekymra dig över.
Den är remastrad för att låta "modernt" vilket ger sämre ljud. Det finns Elvis-samlingar med betydligt bättre ljud, t ex "24 karat hits" som är mastrad av Steve Hoffman.
Tackar ödmjukast för tipset och för att jag kan sluta klia mig i huvudet för att 30 #1 hits lät så ... tråkigt.
Postad 01 December 2009 - 12:42
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej Finns en test här http://www.zinio.com...0...rev=si&p=88 på sidan 38, man kan bara zooma 2 ggr. För att spara sidan, klicka ctrl + Prt screen och klipp in i tex photoshop. Eller skriv ut sidan. De menar att man behöver en kraftfull förstärkare, Weedy betyder spinkig. " This is not a loudspeaker to partner with weedy amplification" Blev highly comended. På Zinio kan man smyg hämta många tester från en massa tidningar, bara att söka. Mvh Omar
Postad 03 December 2009 - 16:05
Jan Mikael
-
Jan Mikael
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har haft mina i en vecka precis, och jag måste erkänna att jag är MYCKET positivt överraskad. Som student saknar jag både utrymme i rummet och i plånboken, så det var en sedan länge efterlängtad uppgradering. Tidigare hade jag Dalis mentor 2, men har lite tröttnat på mentorseriens loudnesskänsla, så jag ville åt mellanregistret hos b&w. Cm9 är klockrena.
Har ett ganska dumt rum med betongväggar, så jag var orolig för att de skulle bli på tok för massiva i botten, men med portarna pluggade och högtalarna ca 30 cm från väggen får jag en förhållandevis stram basåtergivning. Givetvis blöter rummet ner cm9ans väldigt strama spelstil en hel del, men det är faktiskt inte bara av ondo, nu funkar det ju bra till metal också. Jag är alldeles för bred i musiksmaken för att inte kunna spela vad som helst på dem.
Det enda jag har att anmärka på är utseendet. Tycker verkligen inte de är snygga, men samtidigt godkände tjejen dem, vilket är positivt.
Särskilt tungdrivna är de inte heller, även om de säkerligen kommer låta grymt mycket bättre när jag köper en nad M3 i februari jämför med lilla 3020n som driver dem nu.
Postad 13 December 2009 - 09:42
Molehill
-
Molehill
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Kunde inte hålla mig längre. Packade upp i gillestugan och inspelningen är nu påbörjad. Blev ganska sent igår... många skivor att gå igenom!
Att NAD M3/M5 skulle låta sömnigt med CM9 kan jag intyga att så absolut inte är fallet! Mycket smooth och för mina öron perfekt på toppen. Aldrig vassa och spretiga, och detta direkt ur kartongen. I en AB mot tex Mentor 6 som jag jämfört med så låter de mjukare, men den känslan finns inte alls när de inte jämförs direkt med en ljusare högtalare. Det är så här mina öron vill att det ska låta. Ruggigt nöjd och detta utan inspelning och långt ifrån optimala akustiska förutsättningar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|