Onkyo 707/807
243 svar till detta ämne
Postad 24 september 2009 - 11:31
Digitalman
-
Digitalman
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Nu har jag fått svar från Onkyo, och dom säger så här: "Dear Anders thank you very much for your message and your interest in ONKYO products. You have reached the support/help desk for ONKYO Europe. Unfortunately it is not possible to use the subwoofer in the "Direct or Pure Audio Mode". Only possible in the "Stereo mode. For further information please contact your local ONKYO distributor (look at: www.onkyo.net ):"
Detta innebär att jag kommer lämna tillbaka min Onkyo. Min 6 år gamla HK AVR 5500 låter så oändligt mycket bättre i stereo än denna 807, så troligtvis behåller jag den. Det är som dag o natt !!! Om ni skall använda 807:an till stereo/2-kanal bör ni lyssna på den väldigt noga, det är ingen höjdare. Som hemmabioförstärkare är den dock fantastisk för det priset.
Att det skall vara så svårt att hitta något som är perfekt... :-(
Pure Direct är för Stereo 2.0 och Onkyo gör sitt jobb extremt bra som ett sådant system. Men lycka till men ditt gamla system.
Postad 24 september 2009 - 12:48
LaPortnoy
-
LaPortnoy
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Har även upptäckt att 807:an i de flesta fall inte lägger ut PS3 signalen på HDMI utgången.
I de flesta fall får jag starta om antingen PS3 eller 807:an för att få det att fungera, detta måste vara en bugg!
Det blinkar 1080P i kombination med myrornas krig och totalt svart skärm (tills någon av ovannämnda startas om....)
Fler som har det problemet?
Postad 24 september 2009 - 13:52
Digitalman
-
Digitalman
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har även upptäckt att 807:an i de flesta fall inte lägger ut PS3 signalen på HDMI utgången. I de flesta fall får jag starta om antingen PS3 eller 807:an för att få det att fungera, detta måste vara en bugg!
Det blinkar 1080P i kombination med myrornas krig och totalt svart skärm (tills någon av ovannämnda startas om....)
Fler som har det problemet?
Vilken firmaware kör du på? Det finns en ny som är ganska purfärsk ute just nu. Men visst Onkyo och andra märken har haft problem med HDMI switchen. Så SVAR: Ja det är en bug. Vet inte om du ska lägga ner så mycket energi på en stärkare som du beslutat dig för att lämna tillbaka!? Men om du är snäll mot den du lånade den mot så kör uppdatering. Glöm inte! ---->Stäng inte AV förstärkaren. Du får en txt på förstärkaren som säger "USP Updating" och en % siffra. mvh Tror att det är en hanskakningsbug där förstäkaren och spelaren missar varandra.
Redigerat av Digitalman, 24 september 2009 - 13:55.
Postad 24 september 2009 - 13:57
Unregisteredfff96a6f
-
Unregisteredfff96a6f
-
Amatör
-
-
94 inlägg
... tog bort
Redigerat av Unregisteredfff96a6f, 24 september 2009 - 13:57.
Postad 24 september 2009 - 14:22
Digitalman
-
Digitalman
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
För info.
Den gamla firmware slutar på 410 om jag inte minns fel. Den nya slutar på 9120 och är som jag skrev ovan PURFÄRSK!
Redigerat av Digitalman, 24 september 2009 - 14:25.
Postad 24 september 2009 - 20:05
Digitalman
-
Digitalman
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
För info.
Den gamla firmware slutar på 410 om jag inte minns fel. Den nya slutar på 9120 och är som jag skrev ovan PURFÄRSK! 
Ville bara tala om att det tydligen fanns ytterligare en firmware som slutar på 9120 Start firmware slutar på 410 Senare kom en 1051-0702-0010-9120 Och nu den senaste 1181-2402-0010-9120 Dessa 9120 update släpptes ganska nära varandra.
Postad 26 september 2009 - 10:59
LaPortnoy
-
LaPortnoy
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Nu skall vi se om vi kan reda ut begreppen kring Stereo/Direct-mode. Har tidigare varit mycket kritisk till 2-kanal ljudet på 807:an. Och att ljudet i Stereo låter mycket "burkigt" om man jämför med Direct. (och att man inte kan styra låga frekvenser till subben i Direct) Satt ett antal timmar igår kväll och har grottat ner mig i alla menyer riktigt ordentligt. Källan till problemet är att högtalarna ställer in sig i Audyssey EQ som standard när man kört en kalibrering. Denna kalibrering är säkert ok i Bio-ljud men inte i Stereo! Så se till att gå in i EQ-mode och ändra denna inställning till "av" eller "manuell" och trimma in EQ själv, låt inte Audyssey bestämma EQ när ni kör Stereo !!! Nu låter Stereo helt annorlunda (läs: mycket lik Direct) och basen kan styras till subben efter behov. Så jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt tidigare omdömme av 807:an, detta är en erhört kompetent förstärkare även i Stereo, och som hembio är den helt brutal ! Ljudbilden är sagolik. (Men jag får väl skylla på att dessa nya moderna maskiner har så förtvivlat mycket inställningsmöjligheter att det krävs åtskilliga timmar att förstå) :-) Så nu har 807:an fått mina Audiovector högtalare att sjunga ! Och tack Digitalman för dina inlägg, det var nog du som fick mig att förstå att något måste vara fel !!! Skall uppdatera mjukvaran under dagen som du rekomenderade. Återigen, ber om ursäkt om mitt tidigare betyg, detta är en Killer-förstärkare i prisklassen ! /Anders
Redigerat av LaPortnoy, 26 september 2009 - 11:04.
Postad 26 september 2009 - 11:06
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Jag förstår inte hur du kan säga att ljudet är dåligt i stereo med Audyssey, när det är så fantastiskt till film? Det är ju exakt samma EQ som appliceras och således blir ljudet lika burkigt vid film som vid stereolyssning. Stänger man av EQ'n under stereo försvinner den också när man ser på film (iaf på 876) så isf får man alltså ändra inställningen varje gång man vill se på film/lyssna på musik.
Postad 26 september 2009 - 11:21
LaPortnoy
-
LaPortnoy
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Men en film är inte på något sätt lika "avslöjande" för front-högtalarna som en vanlig musik CD.
Dialoger och allmänt krash o bang låter väl bra i alla högtalare, annars skulle det inte säljas några små satteliter över huvud taget? Men spela musik i dessa pyttehögtalare så förstår man skillnaden på högtalare och högtalare.
Alternativt kan man växla mellan dessa modes för stereo och film, men jag kommer alltid köra i manuell.
Det var när jag först körde David Gilmour`s Live in Consert som jag förstod att något måste vara fel.
Enligt mitt tycke är Audyssey bra för nivå o rums kalibrering, inte EQ.
Redigerat av LaPortnoy, 26 september 2009 - 11:22.
Postad 26 september 2009 - 11:46
Tissas
-
Tissas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hej,
Om jag inte är intresserad av internetuppkopplingen vad är då skillnaden på 707/807? Enligt specen är de väldigt lika. Står och velar mellan 607/707 & 807. Priset är inte avgörande utan jag vill maximera nyttan. Då anser jag att 707 kommer väl ut.
Hjälp mig!
Postad 27 september 2009 - 13:19
Digitalman
-
Digitalman
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej, Om jag inte är intresserad av internetuppkopplingen vad är då skillnaden på 707/807? Enligt specen är de väldigt lika. Står och velar mellan 607/707 & 807. Priset är inte avgörande utan jag vill maximera nyttan. Då anser jag att 707 kommer väl ut. Hjälp mig!
De flesta klarar sig nog "väldigt bra" med både 607an eller 707. Gillar man stora och maffiga högtalare som kan få dina grannar att bli trötta, så är det alltid lätt att säga att man ska gå upp ett par klasser. Vid Fullrange Högtalare och massiva volymer så är nog minimum! en 807a att rekommendera. Till och med jag! lyckades vid en ren tekno låt (ingen sång) vrida upp volymen vid en basljud strof så högt att skyddskretsarna slog till hehe. Och efteråt så kändes det som om mitt huvud började jäsa till ”2 x normala” storlek. Var och lyssnade på den lilla 607 för 1 månad sen och den levererar och tappar inget vid rock och tekno låtar. Bra och rapp Bas och alla småtoner är med. mvh
Postad 25 oktober 2009 - 18:57
jnorberg
-
jnorberg
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Nu skall vi se om vi kan reda ut begreppen kring Stereo/Direct-mode. Har tidigare varit mycket kritisk till 2-kanal ljudet på 807:an. Och att ljudet i Stereo låter mycket "burkigt" om man jämför med Direct. (och att man inte kan styra låga frekvenser till subben i Direct)
Satt ett antal timmar igår kväll och har grottat ner mig i alla menyer riktigt ordentligt.
Källan till problemet är att högtalarna ställer in sig i Audyssey EQ som standard när man kört en kalibrering. Denna kalibrering är säkert ok i Bio-ljud men inte i Stereo! Så se till att gå in i EQ-mode och ändra denna inställning till "av" eller "manuell" och trimma in EQ själv, låt inte Audyssey bestämma EQ när ni kör Stereo !!!
Nu låter Stereo helt annorlunda (läs: mycket lik Direct) och basen kan styras till subben efter behov.
Så jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt tidigare omdömme av 807:an, detta är en erhört kompetent förstärkare även i Stereo, och som hembio är den helt brutal ! Ljudbilden är sagolik. (Men jag får väl skylla på att dessa nya moderna maskiner har så förtvivlat mycket inställningsmöjligheter att det krävs åtskilliga timmar att förstå) :-)
Så nu har 807:an fått mina Audiovector högtalare att sjunga !
Och tack Digitalman för dina inlägg, det var nog du som fick mig att förstå att något måste vara fel !!! Skall uppdatera mjukvaran under dagen som du rekomenderade.
Återigen, ber om ursäkt om mitt tidigare betyg, detta är en Killer-förstärkare i prisklassen !
/Anders
Kan du säga vilka inställningar och justeringar du gjort så att man har något att utgå från?
Postad 27 oktober 2009 - 19:20
Unregisteredc6b76c48
-
Unregisteredc6b76c48
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Är det lönt att slå till på en förra årets modell (706) den har ju ett pris på 6k nu och när jag jämfört med 707 och 807 så verkar det inte vara så stora skillnader. Behöver inte DNLA eller nätverk, visst. uppdatering hade varit skoj, men vet inte vilka fördelar jag får genom det kontra priset. Antal hdmi räcker för min del, behöver inget på fronten.
Det jag behöver är:
Pre-out för slutsteg.
Konvertera alla kabelanslutningar till hdmi så det bara blir en kabel till min tv.
Adresserbara slutsteg så jag kan bi-ampa mina frontar.
uppskalning till 1080P.
Vad eller vilka viktiga saker missar jag om jag inte köper de nya modellerna? 4 st HDMI in räcker för mig och det nya lull lull ljudformaten med PLz och annat kan jag nog leva utan. Utöver det då, något annat eller ska jag spara mina pengar till annat skoj, så som bakre högtalare, vilket jag inte har nu utan blir senare köp om det blir en dyrare variant, eller lägga några extra tusen på de nya modellerna för i år?
Sitter i övrigt på en gammal yamaha rx-v640rds som är paj, funkar bara i stereo. Så kanske blir nöjd hur jag än gör.
Redigerat av Unregisteredc6b76c48, 27 oktober 2009 - 19:22.
Postad 28 oktober 2009 - 09:57
LaPortnoy
-
LaPortnoy
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Kan du säga vilka inställningar och justeringar du gjort så att man har något att utgå från?
När allt är inkopplat och högtalarna utplacerade, kör en Audyssey-kalibrering (enligt manualen). När den är klar, gå in i setup-menyn, välj Högtalarinställningar, välj Equalizerinställningar, ändra inställningen från Audyssey till Manuell. (Gör ev egna små justeringar i de olika frekvenserna för just dina högtalare, eller låt alla ligga kvar på 0).
Postad 29 oktober 2009 - 11:31
Tissas
-
Tissas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Giganten säljer 807an för 7990kr inkl frakt. Priset gäller idag. Jag la precis en order. Skall bli så nice när den dyker upp.
Postad 01 november 2009 - 11:02
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Hej!
Denna receiver verkar helt rätt för mig. Men då jag ännu inte fullt ut uppnått Bluray heaven och inte riktigt vet hur jag bäst ska koppla har jag två frågor.
1) Jag har en PS3 (faktiskt 2 stycken, PS3 Phat 80 GB och PS3 Slim 120 GB) och undrar om jag kan koppla via hdmi så att receivern tar hand om det högupplösta ljudformaten och släpper igen bilden obehandlat till tvn för att låta tvn behandla bilden?
2) Fungerar detta även när receivern står i stand by läge?
Postad 01 november 2009 - 12:17
LaPortnoy
-
LaPortnoy
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej!
Denna receiver verkar helt rätt för mig. Men då jag ännu inte fullt ut uppnått Bluray heaven och inte riktigt vet hur jag bäst ska koppla har jag två frågor.
1) Jag har en PS3 (faktiskt 2 stycken, PS3 Phat 80 GB och PS3 Slim 120 GB) och undrar om jag kan koppla via hdmi så att receivern tar hand om det högupplösta ljudformaten och släpper igen bilden obehandlat till tvn för att låta tvn behandla bilden?
2) Fungerar detta även när receivern står i stand by läge?
1) Ja, förutsatt att du valt läge "Via" under Bildutmatnings-inställningar !!! 2) Ja, förutsatt att du satt HDMI RIHD och Strömkontroll i läge "På" under Apparat-inställningar / HDMI !!! (Denna inställning gör dock att förstärkaren drar mer ström i standby...)
Redigerat av LaPortnoy, 01 november 2009 - 12:18.
Postad 01 november 2009 - 12:43
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Tack för en snabb återkoppling och ett utmärkt svar! 1) Ja, förutsatt att du valt läge "Via" under Bildutmatnings-inställningar !!!
2) Ja, förutsatt att du satt HDMI RIHD och Strömkontroll i läge "På" under Apparat-inställningar / HDMI !!! (Denna inställning gör dock att förstärkaren drar mer ström i standby...)
Redigerat av Unregistereded94f3cc, 01 november 2009 - 12:44.
Postad 02 november 2009 - 21:44
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Hej!
En fråga. Tar 807 banankontakter?
Postad 02 november 2009 - 22:42
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Hej!
En fråga. Tar 807 banankontakter?
Enligt Hemmabiobutiken så gör den det Länk: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=137790
Postad 03 november 2009 - 05:41
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Lysande, tack för svaret! Enligt Hemmabiobutiken så gör den det Länk: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=137790
Postad 08 november 2009 - 20:12
Gurra_N
-
Gurra_N
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej, de är dags att jag presenterar mig, har läst här på detta trevliga forum ett tag.
Nu är de så att Elgigantens supepertorsdag fick även min att slå till på en 807a, ska flytta om en månad så den är i kartong än så länge, de blir en fin överraskning för min nya grannar hehe.. De blir en 3a på 84kvm, där ett rum är ca 4*4m ska bli bio/data-gästrum. Övrig kringutrustning är Projektor Sanyo PLV Z2000 & Ps3.
Alla tips på vad man kan behöva tänka på vid mottages tacksamt.
Vill gärna ha tips på högtalare, blir rätt lågbudget nu när jag precis köpt lägenheten o förstärkaren blev dyrare än tänkt. ca 3-5000 om man kan få nått vettigt där. Helt komplett eller kanske nått system som låter ok i början o man kan bygga vidare på sen? Även begagnat kan va av intresse.
Har kikat på dynavoice än så länge challanger m65EX, magic F6EX och Proson reality sa 31 v2.
Blir nog mest film, men de får gärna låta bra med musik också, men tanken är att småningom använda den andra zonen till musik i de intill liggande vardagsrummet också.
Tacksam för hjälp, mvh G
Postad 08 november 2009 - 20:41
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Hej, de är dags att jag presenterar mig, har läst här på detta trevliga forum ett tag.
Nu är de så att Elgigantens supepertorsdag fick även min att slå till på en 807a, ska flytta om en månad så den är i kartong än så länge, de blir en fin överraskning för min nya grannar hehe.. De blir en 3a på 84kvm, där ett rum är ca 4*4m ska bli bio/data-gästrum. Övrig kringutrustning är Projektor Sanyo PLV Z2000 & Ps3.
Alla tips på vad man kan behöva tänka på vid mottages tacksamt.
Vill gärna ha tips på högtalare, blir rätt lågbudget nu när jag precis köpt lägenheten o förstärkaren blev dyrare än tänkt. ca 3-5000 om man kan få nått vettigt där. Helt komplett eller kanske nått system som låter ok i början o man kan bygga vidare på sen? Även begagnat kan va av intresse.
Har kikat på dynavoice än så länge challanger m65EX, magic F6EX och Proson reality sa 31 v2.
Blir nog mest film, men de får gärna låta bra med musik också, men tanken är att småningom använda den andra zonen till musik i de intill liggande vardagsrummet också.
Tacksam för hjälp, mvh G
I Senaste numret av Hemmabio-tidningen så testar dom ett gäng med högtalarsystem i budgeten du satt upp
Postad 10 november 2009 - 23:40
trentino
-
trentino
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Alla ni med Onkyo 807 - hur funkar det med streaming av mp3 och FLAC? Om man lyckas få till inställningarna mot datorn, bläddrar man med meny på tv eller på stärkarens display? Försöker hitta något sätt att undvika använda min popcorn hour för musikstreaming, så jobbigt att man alltid måste ha tv'n på.
Redigerat av trentino, 10 november 2009 - 23:41.
Postad 11 november 2009 - 08:53
Unregistereda8e384a7
-
Unregistereda8e384a7
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Alla ni med Onkyo 807 - hur funkar det med streaming av mp3 och FLAC? Om man lyckas få till inställningarna mot datorn, bläddrar man med meny på tv eller på stärkarens display? Försöker hitta något sätt att undvika använda min popcorn hour för musikstreaming, så jobbigt att man alltid måste ha tv'n på.
Båda metoderna funkar, men särskilt smidigt är det inte. Om du inte vill ha TV:n på kan jag rekommendera Jamcast, som är ett virtuellt ljudkort. Det som spelas på datorns ljudkort streamas (med lite fördröjning) till 807:an. Funkar kalas!
Postad 13 november 2009 - 17:25
Unregisteredc6b76c48
-
Unregisteredc6b76c48
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Det går ju att skala upp alla videosignaler till HDMI, men går det att skala ner från HDMI till komponent? Tänkte eftersom det bara är en HDMI ut och man har två tv apparater eller en tv och en projektor så kan man ju använda komponent till den mindre prioriterade bildvisaren. Funderade på detta idag och blev tveksam på köp då det bara är en HDMI ut på 807 och kan vara bra med två st i framtiden.
Postad 13 november 2009 - 20:58
Unregisterede99abc9e
-
Unregisterede99abc9e
-
Användare
-
-
116 inlägg
Tja har en 605a i dagsläget med tänkte byta upp mig till en 807 min fråga är bara stödjer 807an 24p ?
Postad 14 november 2009 - 07:11
Natal
-
Natal
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Tja har en 605a i dagsläget med tänkte byta upp mig till en 807 min fråga är bara stödjer 807an 24p ?
Svaret är ja.
Postad 14 november 2009 - 11:34
Unregisterede99abc9e
-
Unregisterede99abc9e
-
Användare
-
-
116 inlägg
Tack för ett snabbt och koncist svar
Postad 15 november 2009 - 16:17
wagis
-
wagis
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Giganten säljer 807an för 7990kr inkl frakt. Priset gäller idag. Jag la precis en order. Skall bli så nice när den dyker upp.
Skit att man missade detta... Verkar som dom har dumpat priset vid 2 tillfällen ner till 8k Undrar om de kommer göra detta igen, någon som har info om detta?
Postad 15 november 2009 - 17:33
Sisko
-
Sisko
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Skit att man missade detta... Verkar som dom har dumpat priset vid 2 tillfällen ner till 8k
Undrar om de kommer göra detta igen, någon som har info om detta? "Supertorsdag" återkommer efter jul igen. Jag har för mig att det stod på hemsidan att man kunde skicka in önskemål om produkter för dessa, så du får väl maila och önska.
Postad 15 november 2009 - 22:13
wagis
-
wagis
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
"Supertorsdag" återkommer efter jul igen. Jag har för mig att det stod på hemsidan att man kunde skicka in önskemål om produkter för dessa, så du får väl maila och önska.
Tack för infon!
Postad 17 november 2009 - 14:45
Unregisterede99abc9e
-
Unregisterede99abc9e
-
Användare
-
-
116 inlägg
Vad är det för generell skillnad på 807 vs 876 ?
Nån av modellerna blir det
Postad 17 november 2009 - 15:31
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Vad är det för generell skillnad på 807 vs 876 ? Nån av modellerna blir det
876:an är fjolårets modell och har mer gemensamt med årets 1007:a
Postad 17 november 2009 - 15:40
Unregisterede99abc9e
-
Unregisterede99abc9e
-
Användare
-
-
116 inlägg
876:an är fjolårets modell och har mer gemensamt med årets 1007:a 
Tänkte driva ett par B&W 683 men det klarar nog bägge två av Men är den största skillnaden bara att 1007 har två HDMI utgångar ?
Postad 17 november 2009 - 17:03
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Tänkte driva ett par B&W 683 men det klarar nog bägge två av Men är den största skillnaden bara att 1007 har två HDMI utgångar ?
Plus att den har möjlighet att driva 9 högtalare samtidigt plus två av varandra oberoende iställda subwoofers  Bättre autokalibrering hos 1007 också
Postad 26 november 2009 - 16:17
Unregistered9a827290
-
Unregistered9a827290
-
Rookie
-
6 inlägg
Det går ju att skala upp alla videosignaler till HDMI, men går det att skala ner från HDMI till komponent? Tänkte eftersom det bara är en HDMI ut och man har två tv apparater eller en tv och en projektor så kan man ju använda komponent till den mindre prioriterade bildvisaren. Funderade på detta idag och blev tveksam på köp då det bara är en HDMI ut på 807 och kan vara bra med två st i framtiden.
Någon med info om detta går? Då HDMI ingången (den enda tyvärr...) brakade ihop nyligen på min tv så måste jag köra via komponent och det lirar bra från DVDn t.ex, men från datorn har jag endast HDMI och jag lyckas helt enkelt inte få ut den bilden via Onkyo förstärkaren och vidare med komponent till TVn. Ja, nej eller instruktioner om hur man gör som mottages gärna
Postad 26 november 2009 - 16:32
Ghia
-
Ghia
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Nei, HDMI inn kan kun sendes ut igjen via HDMI.
Postad 27 november 2009 - 16:43
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hej
Sitter för närvarande med en Denon 1910 som videoskalningen inte är något vidare på. Man ska inte tro att videoskalning är bra för att det är ett "bra" chip. Det handlar tydligen om implementationen runt också.
Så denonen ska tillbaka. Frågan är vad jag ska ha istället.
Ljudmässigt så är jag övertygad om att Onkyo 707 eller 807 är tillräcklig för mig. Men kan någon uttala sig om video-funktionaliteten? Och då främst component->hdmi, deinterlacning och skalning av 576i till 1080p. Gör den det bra?
Har den bra hantering av mpeg-artefakter som mosquito noise och bandningar?
Postad 07 december 2009 - 08:54
Unregistered6c9bcd9b
-
Unregistered6c9bcd9b
-
Användare
-
-
101 inlägg
Har beställt en 807:a, läst mycket positivt om den. Hittade en intressant test av den där de bland annat testar effekten: saxat från-> http://www.eu.onkyo....kyo_reprint.pdf2-channel 8Ω: The TX-NR807 delivers a decent two-channel performance – 160W into 8Ω tallies well with Onkyo’s own 180W into 6Ω claimOCH Powered: With five channels driven, consumption leaps to 946Wjämförelser vid samma lab: (enl testrapport) Onkyo tx-nr807 150W/kanal NAD T747 91W/kanal Denon AVR 2309 145W/kanal SR-6003 90W/kanal measurement of power untainted by distortion (0.052THD, 8Ω, 1kHz), this Onkyo performs better than many of its rivalsarantz Hoppas den kommer i eftermiddag
Postad 26 december 2009 - 12:23
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Är på G att köpa en sån här, men vore trevligt att som annan user här också få reda på hur uppskalningen är från andra källor än HDMI  Står ju inget om att den kan hantera det i egenskaperna men det antar jag bara är en miss, då 707:an klarar det. Sen är det ju lite tråkigt att den silvriga är så pass mycket billigare än den svarta. För några år sen så var ju "silver the new black"
Redigerat av DevilGod, 26 december 2009 - 12:26.
Postad 27 december 2009 - 00:03
chivas_
-
chivas_
-
Rookie
-
3 inlägg
Vad är det för skillnad på elgigantens TX-NR807S och en vanlig TX-NR807 ? fattas det finesser
eller är dom lika dan ?
Redigerat av chivas_, 27 december 2009 - 00:04.
Postad 27 december 2009 - 00:29
Rotelköpes
-
Rotelköpes
-
Användare
-
-
239 inlägg
Vad är det för skillnad på elgigantens TX-NR807S och en vanlig TX-NR807 ? fattas det finesser eller är dom lika dan ?
Ren chansning här eftersom jag inte har koll på produkterna i fråga - gissar att S står för silver lilkson b/bk står för Black
Postad 27 december 2009 - 11:42
chivas_
-
chivas_
-
Rookie
-
3 inlägg
Ren chansning här eftersom jag inte har koll på produkterna i fråga - gissar att S står för silver lilkson b/bk står för Black
En annan fråga vilken skillnad är det på Onkyo TX-SR807 och Onkyo TX-NR807 ?
Postad 27 december 2009 - 14:50
Rotelköpes
-
Rotelköpes
-
Användare
-
-
239 inlägg
En annan fråga vilken skillnad är det på Onkyo TX-SR807 och Onkyo TX-NR807 ?
Gissar att du sett en produktlisting någonstans där dom helt enkelt skrivit fel. 807:an är en NR. 707 är en SR. Att kolla hos tillverkaren direkt går antagligen snabbare än att ställa frågan här - i alla fall när det gäller modeller och serier samt skillnader mellan dem. Ofta finns compare-funktioner för just detta. http://www.onkyousa....?class=Receiver
Postad 28 december 2009 - 14:38
Unregistered09b4362c
-
Unregistered09b4362c
-
Användare
-
-
121 inlägg
jösses vilken förstärkare, bättre stereoljud än vad XTZans D2 har, wow! kör med ett par XTZ 99,36 och det är gudomligt ljud.. håller på att skala och fixa kablarna till bakhögtalarna nu som ska upp i veckan, kan knappt vänta på att få höra denna best i 5,1..
Redigerat av Unregistered09b4362c, 28 december 2009 - 15:51.
Postad 31 december 2009 - 00:17
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
HELP PLEASE!
Jag lyckas varken få upp den grafiska displayen (OSD) eller något ljud ut till högtalarna (från en PS3 Slim). Jag får ut ljud när jag kör radio men det är också allt. Var är mitt hd-ljud och OSD:n? Snyft... snyft
Jag har kopplat PS3 Slim till Onkyon 807 via hdmi och från receivern till tvn via hdmi. Arghh
Postad 31 december 2009 - 10:09
Unregistered92b76baa
-
Unregistered92b76baa
-
Rookie
-
9 inlägg
HELP PLEASE!
Jag lyckas varken få upp den grafiska displayen (OSD) eller något ljud ut till högtalarna (från en PS3 Slim). Jag får ut ljud när jag kör radio men det är också allt. Var är mitt hd-ljud och OSD:n? Snyft... snyft
Jag har kopplat PS3 Slim till Onkyon 807 via hdmi och från receivern till tvn via hdmi. Arghh
Du får ta mitt svar för vad det är: jag har ingen Onkyo själv utan passerar förbi för att jag är intresserad av att köpa en. Men mina tidigare erfarenheter i ämnet är: * Min Pioneer VSX-AX4Avi producerar ingen OSD på HDMI-utgången. Kanske inte Onkyon gör det heller? * Om man ställer in HDMI för skärmen på PS3 med automatik-valet så ändras även ljudet till HDMI så det borde du ju inte missat på, men dubbelkolla inställningarna för ljud på PS3. Har du testat att du får ut något ljud från PS3 via optisk kabel? Eftersom min förstärkare endast har två HDMI-ingångar så måste man assigna dessa explicit till de enheter som ska komma in via HDMI. Eftersom Onkyon har en massa HDMI så antar jag att dessa redan är knutna till varje typ av enhet, men kanske värt att dubbelkolla? Tänkte att något svar är bättre än inget. Lycka till!
Postad 31 december 2009 - 12:11
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Du får ta mitt svar för vad det är: jag har ingen Onkyo själv utan passerar förbi för att jag är intresserad av att köpa en. Men mina tidigare erfarenheter i ämnet är:
* Min Pioneer VSX-AX4Avi producerar ingen OSD på HDMI-utgången. Kanske inte Onkyon gör det heller?
* Om man ställer in HDMI för skärmen på PS3 med automatik-valet så ändras även ljudet till HDMI så det borde du ju inte missat på, men dubbelkolla inställningarna för ljud på PS3. Har du testat att du får ut något ljud från PS3 via optisk kabel?
Eftersom min förstärkare endast har två HDMI-ingångar så måste man assigna dessa explicit till de enheter som ska komma in via HDMI. Eftersom Onkyon har en massa HDMI så antar jag att dessa redan är knutna till varje typ av enhet, men kanske värt att dubbelkolla?
Tänkte att något svar är bättre än inget. Lycka till!
Tack ditt svar. Nu har jag lyckats få ut ljud även när jag spelar Bluray-filmer i True-HD, men OSD lyser fortfarande med som frånvaro. Sedan försöker jag uppdatera mjukvaran via nätet och får olika felkoder varje gång. Hmm, hur svårt kan det vara egentligen att få saker att fungera.
Postad 31 december 2009 - 22:15
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Jag har delvis löst mina problem. VARNING: Gör helst ingen uppdatering via nätet. Det är stor risk att receivern ballar ut. Detta är ett känt fel som bland annat innebär att hdmi out inte fungerar som den ska. Jag får för min del lämna in receivern för service, vilket är jävligt irriterande efter bara två dagar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|