Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Världens bästa projektor

125 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 maj 2010 - 21:15

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Frågar du andra gurus så håller den inte alls samma kvalité som hw 15 OOTB, ingen har rätt, ingen har fel... Och regnbågarna på hc 3800 förstör en hel del som sagt, och man behöver för sjutton inte isf kalibrera för att få den att se bättre ut än OOTB, hw 15 är en av dom mest lättkalibrerade projektorerna, man behöver inte skjuta på många reglage för att den ska bli minst en klass bättre än hc 3800 som jag inte tycker är en direkt konkurrent.

Är du så säker?
Vart har du hört att just den ska vara så lätt att kalibrera?

Själv jämförde jag HW15, AE4000 och HC3800 på HBB för ett tag sedan.
Ingen av dessa var ISF kalibrerade,
utan de hade bara gjort gråskalekalibrering och lite andra små justeringar.

Jag kom fram till att HC3800 var mycket konkurrenskraftig här. Bilden var snarlik den i HW15, och hade det inte varit för RBE hade jag lätt köpt denna projektor!
AE4000 kändes helt off i färgerna, och HC3800 , HW15 såg betydligt bättre ut än denna.

Postad 24 maj 2010 - 21:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Du måste ha missat inledningen

"FÖR SITT PRIS"

Spelar ingen roll. Som det redan tagits upp så har ALLA projektorer olika brister så det är omöjligt att påstå en generell "världens bästa för sitt pris". Påstår man annat så borde man nog kolla upp synen :(

Postad 24 maj 2010 - 21:35

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Nog bara du som inte förstod glimten och ironin :(
Inte mot perra om du förstår bättre då ?

Jo, jag trodde (hoppades) det skulle vara ironi bakom ditt inlägg, men hittade ingen form av smily
bakom ditt påstående om att "inte kladda in sig i något som ingen annan förstår"...

Förstår inte ett dugg av det du skriver här
Kan du förklara vad du menar?
Så skall du få ett snabbt svar som jag redan har på tungan :D

Kläm fram det då, om du redan har det halvvägs ur mun! ;)

Du skrev:

Kontentan är att HW15 är en mycket kompetent projje som är för vissa världens bästa projje i sin prisklass
Jacob påstod att det inte fanns någon under 30.000 kr som klådde den

Det jag menar är att det inte är så speciellt vågat att påstå att ingen proj unden 30K är bättre. Om det finns projar i samma prisklass som är lika bra så är det ju flera andra som är världens bästa ur ett pris/prestanda-perspektiv också. (Vilket det naturligtvis gör för de som prioriterar aspekter som just HW15 inte är så bra på)
Hade han (någon) dragit till med sig 50K, så hade det blivit en annan femma...

Postad 24 maj 2010 - 21:49

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

Det jag menar är att det inte är så speciellt vågat att påstå att ingen proj unden 30K är bättre. Om det finns projar i samma prisklass som är lika bra så är det ju flera andra som är världens bästa ur ett pris/prestanda-perspektiv också. (Vilket det naturligtvis gör för de som prioriterar aspekter som just HW15 inte är så bra på)
Hade han (någon) dragit till med sig 50K, så hade det blivit en annan femma...

Ursäkta mitt sena svar. Jag var tvungen att se roast på berns och Wahlbeck som är helt grym :(

Det var bara svar på hälften av det obegripliga.

Men svaret på det är så enkelt som att Jacob tycker detsamma nu när den kostar 21000

Postad 24 maj 2010 - 21:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Ursäkta, varför använder ni andra personers åsikter? Det spelar väl ingen roll för mig eller för "Olle" vad Jacob tycker i skåne.
Kanske dax att lyfta debatten till en bättre nivå?

Postad 24 maj 2010 - 21:57

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Är du så säker?
Vart har du hört att just den ska vara så lätt att kalibrera?

Jag kom fram till att HC3800 var mycket konkurrenskraftig här. Bilden var snarlik den i HW15, och hade det inte varit för RBE hade jag lätt köpt denna projektor!
AE4000 kändes helt off i färgerna, och HC3800 , HW15 såg betydligt bättre ut än denna.

Jag pratade en hel del med Jakob på the rock och lennart på hembioconsult, gillar egentligen inte att namnge människor i frågor, men när du ändå vill ha svar så respekterar jag det och svarar för att backa upp mitt påstående, båda tycker att hw 15 är mycket korrekt OOTB och behöver väldigt lite justeringar för att se väldigt bra ut, lite för mycket rött från kartong med det justeras väldigt snabbt till perfektion, hudtonerna är i en klass för sig, jag tycker att det är en oerhört viktig aspekt, min förra projektor tw 5000 har otroligt bra svärta och bra pop, men att rätta hudtoner kan göra så mycket i helhet visste jag inte förrän jag började titta på hw-15, jag tycker att den är märkbart bättre än konkurrenten på det, i alla fall i närheten av sin prisklass, infocus in 83 och samsung a-800b är 2 modeller som jag vet ska ha bättre hudtoner, och det marginellt, men priserna på dom maskinerna är c:a det dubbla mot hw-15 samt att vad jag har förstått så dom får maskinerna stryk i svärta, som jag tycker är det näst vikigaste aspekten i bild, mina prioriteringar är 1. färgkorrekt 2. svärta 3. skärpa, tycker att hw 15 är superbra på färger och skärpa trots att många har andra åsikter som sxrd skärpa!, och "bara" mycket bra på svärta, det är hela paketet, för endast 21 500:- ! svårslaget därför är det så svårt att hitta en mer prisvärd projektor imo.

Redigerat av hdready, 24 maj 2010 - 22:02.

Postad 24 maj 2010 - 22:07

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Ursäkta, varför använder ni andra personers åsikter? Det spelar väl ingen roll för mig eller för "Olle" vad Jacob tycker i skåne.

För att det kan vara bra att lyssna på dom som har mycket mer erfarenhet än du och jag, jag tror inte på att jag vet bättre än t.e.x perra1 även om jag har en åsikt, lyssna du med så kanske du lär dig mer, du kanske redan är kunnig, det vet inte jag. Jag lyssnar på kunnigt folk för att blir mer insatt.

Redigerat av hdready, 24 maj 2010 - 22:09.

Postad 24 maj 2010 - 22:08

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1 356 inlägg
  • 0

Det var bra att du började ditt inlägg med Ursäkta, för det är precis vad du bör göra

Om du inte vet vem Jacob och Marcus är så kan jag förstå att du klampar in här som en elefant i en porslinsaffär

Det är inte åsikter utan fakta

Man kan mäta bild och är man skicklig nog kan man också se bild
En del kan varken det ena eller det andra och innan man lärt sig begreppen så förstår man inte heller
vad det är dom pratar om. Jag har också varit där, men nu när jag har några projjjeår på nacken
och sett "DET" själv, så förstår jag vad det var de pratade om för ett antal år sedan och som inte jag heller
förstod

Föreslår att du läser lite mer om kalibrering och bild. Det gjorde jag :(

Postad 25 maj 2010 - 08:36

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Har liknande erfarenhet!
Jag har demat dessa mot varandra i ett antal affärer, med olika förutsättningar. Från helt OOTB till kalibrerat.
Pannan är chanslös enl mig, föredrar HC3800. mer filmisk, skarpare, mer pop. Ok pannan ger djupare svärta men annars ser jag inte något som skulle göra merpriset berättigat. Jo men 2.35läget säger ni. Vad jag tycker om det samt pannas FI kan man läsa på ett otal andra ställen.
Det ÄR bara att lyfta på hatten för Mitsus jobb på 3800. De har struntat i finesser och lens shift, och BARA fokuserat på bilden - HEDER!!!! OM man bara får in projjen (den har kraftig offset) är det ett bra val.
Sonyn är rätt mycket bättre (och nästan knäpptyst) har mer finesser.

En annan aspekt är att pannan verkar krångla en hel del och att pannas kundsupport inte är på topp, kan inte minnas att jag läst om några problem från HW10/15 ägare direkt. Någon?

Så nog är sonyn prisvärd alltid!
Men mest prisvärd ENL MIG är nog budgetversionen av 3800, dvs 3200 för runt 10k som enl tester i princip är samma maskin som 3800.
Men det känns fånigt att debatera vad som är mest prisvärt, är ju beroende av personliga preferenser!!!

Argumentet om att sonyn kräver kalibrering faller ju sedan som en sten, ALLA projjar ska ju kalibreras...

Postad 25 maj 2010 - 18:00

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Har liknande erfarenhet!
Jag har demat dessa mot varandra i ett antal affärer, med olika förutsättningar. Från helt OOTB till kalibrerat.
Pannan är chanslös enl mig, föredrar HC3800. mer filmisk, skarpare, mer pop. Ok pannan ger djupare svärta men annars ser jag inte något som skulle göra merpriset berättigat. Jo men 2.35läget säger ni. Vad jag tycker om det samt pannas FI kan man läsa på ett otal andra ställen.
Det ÄR bara att lyfta på hatten för Mitsus jobb på 3800. De har struntat i finesser och lens shift, och BARA fokuserat på bilden - HEDER!!!! OM man bara får in projjen (den har kraftig offset) är det ett bra val.
Sonyn är rätt mycket bättre (och nästan knäpptyst) har mer finesser.

En annan aspekt är att pannan verkar krångla en hel del och att pannas kundsupport inte är på topp, kan inte minnas att jag läst om några problem från HW10/15 ägare direkt. Någon?

Så nog är sonyn prisvärd alltid!
Men mest prisvärd ENL MIG är nog budgetversionen av 3800, dvs 3200 för runt 10k som enl tester i princip är samma maskin som 3800.
Men det känns fånigt att debatera vad som är mest prisvärt, är ju beroende av personliga preferenser!!!

Argumentet om att sonyn kräver kalibrering faller ju sedan som en sten, ALLA projjar ska ju kalibreras...

Yes, dock var RBE mycket mer påtagligt med denna än tex. W6000,
vilket gjorde att jag valde bort mitsun!

När jag valde projektor låg HW15 på ca 29'000 och HW10 kring 20k, vilket gjorde att HW10an var betydligt mer prisvärd och intressant för mig!
Nu när HW15 ligger kring 21'000 känns den dock mycket prisvärd!

Frågan är om den är lika prisvärd som TW5000, som känns strået vassare, om man nu kan få tag i en felfri sådan!

Postad 25 maj 2010 - 18:24

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Yes, dock var RBE mycket mer påtagligt med denna än tex. W6000,
vilket gjorde att jag valde bort mitsun!

När jag valde projektor låg HW15 på ca 29'000 och HW10 kring 20k, vilket gjorde att HW10an var betydligt mer prisvärd och intressant för mig!
Nu när HW15 ligger kring 21'000 känns den dock mycket prisvärd!

Frågan är om den är lika prisvärd som TW5000, som känns strået vassare, om man nu kan få tag i en felfri sådan!

Som en föredetta tw 5000 ägare kan jag instämma att den var bra och hade bra pop och svärta, mycket bra svärta! Men bilden har inte samma "filmkänsla" som sonyn. Inte lika färgkorrekt... Men riktigt bra punch, men fokusproblemet tror jag blir svår att slippa.

Postad 25 maj 2010 - 18:44

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Som en föredetta tw 5000 ägare kan jag instämma att den var bra och hade bra pop och svärta, mycket bra svärta! Men bilden har inte samma "filmkänsla" som sonyn. Inte lika färgkorrekt... Men riktigt bra punch, men fokusproblemet tror jag blir svår att slippa.

Jaaa, okej!

Var din TW5000 kalibrerad? De flesta av dagens projektorer kan bli väldigt färgkorrekta efter kalibrering!

Känns nästan så att färgkorrekthet är lika bra på vissa billigare projektorer, som dyrare.
Men detta är förstås något som man måste kalibrera fram.

Själv är jag inte så kräsen på denna punkt och vet att tex. min projektor kan bli mycket bättre efter en riktig ISF kalibrering, men då mitt rum/duk är en så fruktansvärd begränsande faktor, känns det onödigt just nu för mig!

Vad händer förresten med kalibreringen efter några hundra timmar, då ljusstyrkan kanske försvagats med 50% pga. brinntiden??

Postad 25 maj 2010 - 18:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

För att det kan vara bra att lyssna på dom som har mycket mer erfarenhet än du och jag, jag tror inte på att jag vet bättre än t.e.x perra1 även om jag har en åsikt, lyssna du med så kanske du lär dig mer, du kanske redan är kunnig, det vet inte jag. Jag lyssnar på kunnigt folk för att blir mer insatt.

Det var bra att du började ditt inlägg med Ursäkta, för det är precis vad du bör göra

Om du inte vet vem Jacob och Marcus är så kan jag förstå att du klampar in här som en elefant i en porslinsaffär

Det är inte åsikter utan fakta

Man kan mäta bild och är man skicklig nog kan man också se bild
En del kan varken det ena eller det andra och innan man lärt sig begreppen så förstår man inte heller
vad det är dom pratar om. Jag har också varit där, men nu när jag har några projjjeår på nacken
och sett "DET" själv, så förstår jag vad det var de pratade om för ett antal år sedan och som inte jag heller
förstod

Föreslår att du läser lite mer om kalibrering och bild. Det gjorde jag :o

Jag vet vilka dessa personer är, jag har mött flera av dom med. Och jag tar INTE deras åsikter som fakta, ingen smart tänkande person gör det när det handlar om subjektiva åsikter. Att ni två behöver lyssna på dessa personer för att erat val ska kännas bra är ju eran sak. Jag väljer efter eget huvud istället. På samma sätt som jag alltid gjort.

Så det är kanske dax att inse att olika brister kommer uppfattas olika av olika personer. Endast en själv är expert på ens egen smak.

Postad 25 maj 2010 - 19:11

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Jag vet vilka dessa personer är, jag har mött flera av dom med. Och jag tar INTE deras åsikter som fakta, ingen smart tänkande person gör det när det handlar om subjektiva åsikter. Att ni två behöver lyssna på dessa personer för att erat val ska kännas bra är ju eran sak. Jag väljer efter eget huvud istället. På samma sätt som jag alltid gjort.

Så det är kanske dax att inse att olika brister kommer uppfattas olika av olika personer. Endast en själv är expert på ens egen smak.

hehe, touché! :o

Postad 25 maj 2010 - 19:36

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

subjektiva åsikter en sak, fakta en annan sak, du må vara expert "in your own mind" men du vinner mer på att lyssna på kunnigt folk än att vara tonårs rebell och tänka "jag skiter i andras åsikter, det är ju bara min som gäller ändå" skolan tar nog aldrig slut, hungern för att lära sig nytt oavsett vad det gäller kan vara nyttigt min vän.

Postad 25 maj 2010 - 19:50

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Jaaa, okej!

Var din TW5000 kalibrerad? De flesta av dagens projektorer kan bli väldigt färgkorrekta efter kalibrering!

Känns nästan så att färgkorrekthet är lika bra på vissa billigare projektorer, som dyrare.
Men detta är förstås något som man måste kalibrera fram.

Själv är jag inte så kräsen på denna punkt och vet att tex. min projektor kan bli mycket bättre efter en riktig ISF kalibrering, men då mitt rum/duk är en så fruktansvärd begränsande faktor, känns det onödigt just nu för mig!

Vad händer förresten med kalibreringen efter några hundra timmar, då ljusstyrkan kanske försvagats med 50% pga. brinntiden??

jag kalibrerade med dve hd, det blev bra, vet inte om du har sett tw 5000, men den har en "mäktig" bild och är lätt värd sina pengar, om du inte prioriterar skintones så är den helgrym.

Redigerat av hdready, 25 maj 2010 - 22:11.

Postad 27 maj 2010 - 01:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

subjektiva åsikter en sak, fakta en annan sak, du må vara expert "in your own mind" men du vinner mer på att lyssna på kunnigt folk än att vara tonårs rebell och tänka "jag skiter i andras åsikter, det är ju bara min som gäller ändå" skolan tar nog aldrig slut, hungern för att lära sig nytt oavsett vad det gäller kan vara nyttigt min vän.

Och vad är faktan? Att HW15 inte har en enda brist eller?

Postad 27 maj 2010 - 09:07

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0

Pris är bara en känsla.

varför dessa jämförelser med priset hela tiden? Klart att produkter vad gäller allt som tillverkas i liten skala blir dyrt! En projektor som är gjord för storforum bildvisning och presentationer/simulering är ju självklart dyra av andra anledningar än att bilden är bra, tex att dom klarar av att stå på en mycket längre stund än en "vanlig" proj. Det är ju inte enligt mig jämförbart.
Se bara på en bil som är tillverkad i liten skala, den är ju inte 3ggr så mycket bättre än en som är serieproducerad. Vad som nu är bättre i den världen, men man får väll tänka sig prestanda och hållbarhet.

Har erfarenhet av Barco projektorer och dom är ju inte bildmässigt bättre för ändamålet hemmabio än en proj för 15000. Trots ett pris på 10ggr så mycket.

Men det är ju min åsikt, så varsegod att klaga av er på den. ;) Have fun.

För att återgå till topic så är det väll ganska så upp till var och en. ;)

Postad 31 maj 2010 - 20:09

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hur klarar sig Sanyo mot HW15? typ 700:an eller 4000?

Postad 31 maj 2010 - 22:51

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Hur klarar sig Sanyo mot HW15? typ 700:an eller 4000?

Får nog ordentligt med pisk.

Postad 31 maj 2010 - 22:57

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Får nog ordentligt med pisk.

iaf Z700!

Z4000 kan nog kanske vara konkurrenskraftig

Postad 01 juni 2010 - 21:50

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Z4000 ska vara likadan maskin Som 3000 fast med bättre fi, tror inte z4000 står sig så bra i helhet, men den är nog skarpare.

Postad 03 februari 2014 - 20:49

hemvakten018
  • hemvakten018
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Och jag som ville köpa min första projektor ! Vad jag ska köpa nu ?
kan någon tipsa mig ?

Postad 03 februari 2014 - 20:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Och jag som ville köpa min första projektor ! Vad jag ska köpa nu ?
kan någon tipsa mig ?

Budget?

Postad 03 februari 2014 - 20:54

Unregistered13ac0c90
  • Unregistered13ac0c90
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Hmm varför väcka en 4år tråd? ;) den är inte ens aktuell längre hehe

Postad 08 februari 2014 - 08:41

mba
  • mba
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
det här måste väl vara bästa förstärkaren för pengarna :)

https://www.minhembi.../marknad/345823

Sen att du måste nog serva barcon för en hel del pengar så det kanske inte blir billigare ändå :)
Men det går väl på en annan budget :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.