Den har funnits sen februariVill nu lägga till denna intressanta multispelare med 32bitars DAC =). Kom igår tror jag.
Denon DBP-2012
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
2
|
(4)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1312
(Förstärkare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1612
(Förstärkare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1912
(Förstärkare)
|
7
|
(19)
|
Inga priser | |
Denon AVR-3312
(Förstärkare)
|
8
|
(12)
|
Inga priser | |
Denon AVR-2312
(Förstärkare)
|
7
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 03 July 2011 - 23:19
Postad 03 July 2011 - 23:32
Postad 03 July 2011 - 23:57
Postad 04 July 2011 - 07:05
Nja...Beror ju på vilken affär du menar men på Hifiklubben har den funnits i lager i några månader och även när den inte fanns i lager så dröjde det inte länge innan dom åter kom i lager.
Jag beställde min i slutet av feberuari och fick den inte förrän i maj.
Alla enheter de fick in under våren gick direkt ut till de som beställt.
Nu verkar de "kommit ikapp" med den svarta varianten men silver är fortfarande restnoterad.
Postad 04 July 2011 - 07:16
Postad 04 July 2011 - 11:00
Vare så?.. Nu när jag tänker på det var det den silvriga varianten som kom in i lagret. Den svarta fanns innan.Nja...
Jag beställde min i slutet av feberuari och fick den inte förrän i maj.
Alla enheter de fick in under våren gick direkt ut till de som beställt.
Nu verkar de "kommit ikapp" med den svarta varianten men silver är fortfarande restnoterad.
Postad 04 July 2011 - 11:30
Detta är ju lite OT men...Vare så?.. Nu när jag tänker på det var det den silvriga varianten som kom in i lagret. Den svarta fanns innan.
Svarta finns i lager men inte silver enligt hifiklubbens hemsida, och jag tror inte den svarta funnits inne länge.
Det har varit hårt tryck på 2012:an men ännu mer på 1611:an.
Postad 04 July 2011 - 12:58
Postad 08 July 2011 - 08:44
Postad 08 July 2011 - 10:46
3312:an kan köpas i USA för $850, dvs nästan hälften av vad den kostar på Hifiklubben....
så är det med i princip all elektronik att köper du den på plats så är det nästan alltid ca halva priset, men ska du beställa till sverige så är priset nästan uppe i samma som här, tull moms och frakt.
Postad 09 July 2011 - 11:53
Redigerat av bittorent ak47, 09 July 2011 - 11:53.
Postad 10 July 2011 - 07:01
Är för övrigt mycket nöjd, håller iofs på o ställa in o känna på den men det känns bra änsålänge.
Lite störigt att man endast kan köra 1 hdmi bild källa / förval , vilket man kunde på min Nad.
Löser det iofs med en hdmi splitter men endå.
//Rickard
Postad 11 July 2011 - 07:22
I vissa lägen skulle jag vila hämta bild från Xbox och parallet köra ljud från tex cd-spelaren. Dvs ljud och bild från olika källor.
Lyckas inte få detta att fungera, någon som har tips?
Postad 11 July 2011 - 07:49
Men använd då annan ingång än CD.
Tex.
Kör du redan ljud o bild från xbox så får du göra som jag .
splitta din Hdmi Bild signal från xboxen sätt hdmi kabeln "den ena som splittas o är ledig" i tex ledig hdmi ingång 3 Sat/cbl eller vad du nu har för några över.
Sen sätter du analog ljudingång från cd spelaren till sat/cbl .
Sen i setup så sätter du bild källa på hdmi 3 , samt ljud sätter du analog sat/cbl
Så ska det funka. Jag har digitalt och analogt ut från Datorn så jag gör likadant.
Hoppas du har lediga ingångar o att det funkar.
//Rickard
Postad 13 July 2011 - 14:51
Postad 22 July 2011 - 17:39
Har läst mig till att stärkaren automatsikt slås på och börjar spela Airplay signaler om man har "Network Standby" påslaget. Men finns det någon slags automatisk avstängning som fungerar på nåt logiskt sätt? Skulle helst vilja ha det helt automatiserat med airplay att den både slås på och stängs av utan att man behöver "meckla" manuellt med stärkaren...
Postad 22 July 2011 - 18:49
Lite små snålt med plast på en förstärkare för 10000 kr. Verkar allmänt som att kvaliten gått ner i denna serie.Haft min 3312 nu i 3dagar och vad jag kan se o känna så är det plast på fronten.
Är för övrigt mycket nöjd, håller iofs på o ställa in o känna på den men det känns bra änsålänge.
Lite störigt att man endast kan köra 1 hdmi bild källa / förval , vilket man kunde på min Nad.
Löser det iofs med en hdmi splitter men endå.
//Rickard
Postad 22 July 2011 - 23:29
Kan man strema Spotify via airplay och lyssna i zon2 tro?
Någon som provat om Airplay fungerar för zone 2?
Postad 15 August 2011 - 07:17
Någon som gar 1912, 3312 eller 3311 uppdaterad med Airplay funktionen som kan svara på en fråga?
Har läst mig till att stärkaren automatsikt slås på och börjar spela Airplay signaler om man har "Network Standby" påslaget. Men finns det någon slags automatisk avstängning som fungerar på nåt logiskt sätt? Skulle helst vilja ha det helt automatiserat med airplay att den både slås på och stängs av utan att man behöver "meckla" manuellt med stärkaren...
Jag använder Airplay, och för att starta/stoppa stärkaren trycker jag på avsedd knapp i Denon Appen. Är det det som du menar mede "mecka manuellt" ?
Postad 15 August 2011 - 12:28
Dock är det helt värdelöst att man inte kan köra ut hdmi till zon 2. Oacceptabelt till och med, får mig nästan att inte vilja köpa någon reciver över huvud taget...
Postad 15 August 2011 - 13:06
Jag är sugen på att uppgradera min hemmabioreceiver till den nya 12-serien men har en fråga. Har sedan tidigare en Denon AVR-2807 som jag varit grymt nöjd med. Det finns bara en sak som jag retar mig lite på, och det är att man inte kan plocka bild och ljud från två olika källor då man kör HDMI. Dvs. jag vill koppla PS3, HD-Box, Dator till TV:n genom receivern och använda den som swith. Men ibland finns det tillfällen då man till exempel vill lyssna på musik samtidigt som man kollar på TV eller spela PS3.
Någon som vet ifall man kan lösa detta i de nya serien?
//Danne
Postad 15 August 2011 - 13:37
Hej!
Jag är sugen på att uppgradera min hemmabioreceiver till den nya 12-serien men har en fråga. Har sedan tidigare en Denon AVR-2807 som jag varit grymt nöjd med. Det finns bara en sak som jag retar mig lite på, och det är att man inte kan plocka bild och ljud från två olika källor då man kör HDMI. Dvs. jag vill koppla PS3, HD-Box, Dator till TV:n genom receivern och använda den som swith. Men ibland finns det tillfällen då man till exempel vill lyssna på musik samtidigt som man kollar på TV eller spela PS3.
//Danne
Hdmi switch tyvärr enda lösningen på iaf 3312
kör analogt och digitalt ljud från PC men samma bildkälla o hdmi switch är min lösning + hifiklubben rekomenderade desutom o stänga förstärkaren var gång jag ska byta källa på switchen för att den inte ska ta skada.
Postad 15 August 2011 - 13:39
Hej!
//Danne
Nu har du allt slarvat med att läsa i tråden. Backa till inlägg #112
Postad 15 August 2011 - 13:46
Nu har du allt slarvat med att läsa i tråden. Backa till inlägg #112
Du menar #114 va för annars förstår jag ingenting
Hdmi switch tyvärr enda lösningen på iaf 3312
kör analogt och digitalt ljud från PC men samma bildkälla o hdmi switch är min lösning + hifiklubben rekomenderade desutom o stänga förstärkaren var gång jag ska byta källa på switchen för att den inte ska ta skada.
Ok, tack för svar
Postad 15 August 2011 - 17:11
Det går alltså inte att skicka ljud till zon 2 från en källa som man har in i recievern via hdmi?
Exempel:
Jag har min dator kopplad till reciever via hdmi, kör ut bild på tv och ljud på zon 1 högtalare. Sen ska jag gå ut i köket där jag har mina zon 2 högtalare och vill lyssna på samma ljud där som i zon 1. Detta går alltså inte med 3312?
Postad 15 August 2011 - 17:20
Ok, nu kanske jag låter dum i huvudet men jag vill bara klargöra en sak:
Det går alltså inte att skicka ljud till zon 2 från en källa som man har in i recievern via hdmi?
Exempel:
Jag har min dator kopplad till reciever via hdmi, kör ut bild på tv och ljud på zon 1 högtalare. Sen ska jag gå ut i köket där jag har mina zon 2 högtalare och vill lyssna på samma ljud där som i zon 1. Detta går alltså inte med 3312?
Vad jag har förstått så nej det kan du inte.
koppla din datorn analogt så borde det gå.
Postad 15 August 2011 - 17:37
Vad jag har förstått så nej det kan du inte.
koppla din datorn analogt så borde det gå.
Jo, fast hela grejen med att köpa en dyr reciever för mig är att allt ska bli enkelt OCH bra. Dvs, bra ljud med en apparat, fjärkontroll osv.
Om jag ska koppla datorn analogt måste jag ha en extern DAC för att inte ljudet ska bli kasst, vilket kostar extra pengar och ger mig en låda till, med extra sladdar osv. Därför blev jag glad när jag såg att den har skivspelaringång vilket den förra modellen inte hade, tror jag.
Less is more helt enkelt.
Finns det kanske någon annan reciever som klarar detta?
Postad 24 August 2011 - 22:19
Postad 25 August 2011 - 05:45
Redigerat av Rickard-76, 25 August 2011 - 05:45.
Postad 25 August 2011 - 07:23
Jo så långt är jag med, men vad innehåller den nya mjukvaran. Buggfixar? Ny funktionalitet?Jag har laddat ner 2 st mjukvaroror , förutsatt att du har en internet förbindelse så är det bara o gå in i setup o välja ladda ner, sen får du låta den stå tills den e klar , vad du än gör så stäng inte den förän den e klar.
Postad 25 August 2011 - 07:27
Jo så långt är jag med, men vad innehåller den nya mjukvaran. Buggfixar? Ny funktionalitet?
Bra fråga, ingen aning men antar det, förbättringar o rättar till ev fel skulle jag tro.
Postad 25 August 2011 - 15:07
Det står i manualen att maskinen är DivX HD Plus certad men, ja det säger ju mycket....någon?
Postad 25 August 2011 - 21:46
Efter första uppdateringen klarar den alla format jag testat (bara ett fåtal hittills) och dolby digital fungerar bra. Har inte testat mkv med ett dts-spår i ännu. Jag streamade från en nas (verbatim) till 2012:an och det funkade klockrent.För er där ute som har en Denon DBP-2012UD är det någon dom har testat att köra en MKV fil med DTS ljud över nätverk?
Det står i manualen att maskinen är DivX HD Plus certad men, ja det säger ju mycket....någon?
Kan också nämna att senaste uppdateringen aktiverade youtube-funktionen.
Edit:
Jag har inte tittat på innehåll från divx.com. För detta måste man skaffa konto och sedan registrera sin spelare på vod.divx.com vilket jag inte känt något behov ännu.
Jag tror det är denna vod-funktion som menas när det står att spelaren är "divx hd certad".
Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 26 August 2011 - 06:16.
Postad 26 August 2011 - 14:49
Tänkte åka på besök hos hifiklubben någon dag här och lyssna lite, för min del så är
det den analoga delen av spelaren som är intressant då jag vill använda mig av den
fina dac´en... något att säga om den delen?
Hur är ljudet?
Postad 28 August 2011 - 15:23
Jag kan inte längre spela upp något från min ipod. 1912:an har en USB-anslutning på fronten avsedd för ipods och USB-minnen. De första veckorna kunde jag bara plugga i min ipod och den dök upp i menyn när man tryckte på knappen net/usb på fjärren.
När jag nu trycker på knappen så får jag bara upp "No network connection. Check config". Inget nätverk? Nej, jag har aldrig (eller jo, en gång, när jag uppdaterade till ny firmware, men det var efter att problemen började) kopplat in den i nätverket och jag förstår inte varför den vill ha kontakt med nätverket om jag vill spela från min ipod...
I allafall, jag har försökt en rad saker:
1. Testat att försöka nå ipod'en från någon av de olika knappar som finns. Samma fel oavsett om jag trycker på net/usb, ipod-knappen (quick select 4), manuellt väljer via source select-knappen, eller om jag går fram till förstärkaren och rattar fram till net/usb. Jag får alltid samma felmeddelande.
2. Ryckt ur strömkabeln ur förstärkaren och väntat 10 minuter innan jag slagit på den igen.
3. Testat att koppla i min ipod både före och efter jag startar förstärkaren.
4. Uppdaterat till senaste firmware.
5. Reset på microkontrollern och gått tillbaka till factory defaults.
6. Testat med min sambos ipod och iphone.
Inget av ovanstående gjorde någon skillnad.
Det lustiga är att om jag trycker på net/usb när ipoden är ikopplad, inväntar felmeddelandet om nätverket, och sen rycker ur ipoden när felmeddelandet uppkommer så får jag upp menyn med favoriter, napster, etc. Märkligt?
Nån som har samma modell och kan testa om de får samma fel med en ipod?
Postad 29 August 2011 - 07:05
Måste erkänna att jag inte använder den för ljuduppspelning normalt. Har en separat cd-spelare för det. Gjort ett snabbt test och det låter bra i mitt system.Ok det låter ju rätt lovande, det är ungefär samma setup som jag tänkt köra med.
Tänkte åka på besök hos hifiklubben någon dag här och lyssna lite, för min del så är
det den analoga delen av spelaren som är intressant då jag vill använda mig av den
fina dac´en... något att säga om den delen?
Hur är ljudet?
Jag rekommenderar att du går till hifiklubben och lånar hem ett exemplar så du testa i din egen anläggning. Jag tror inte att du blir besviken.
Just DAC:en har fått mig att fundera på om jag ska konfigurera om systemet för att använda 2012:an även för CD, men jag har inte kommit så långt i beslutsprocessen ännu.
Det jag har nu låter inte helt illa heller.
Postad 31 August 2011 - 07:56
Har kanske möjlighet att få ett bra pris på en, men frågan är hur långt den måste ner för att bli prisvärd? Bryr man sig betydligt mycket mer om ljudet än om funktioner så verkar t.ex. onkyos nr809 eller nr709 vara ett bra mycket smartare köp, om man ser till originalpriset. Bara det faktum att en 809 väger 6 kg mer antyder ju mer muskler om inte annat (vilket bekräftas av specifikationerna)...
Postad 31 August 2011 - 08:47
Någon som lyssnat på 3312 ännu? Svårt att hitta några seriösa recensioner.
Har kanske möjlighet att få ett bra pris på en, men frågan är hur långt den måste ner för att bli prisvärd? Bryr man sig betydligt mycket mer om ljudet än om funktioner så verkar t.ex. onkyos nr809 eller nr709 vara ett bra mycket smartare köp, om man ser till originalpriset. Bara det faktum att en 809 väger 6 kg mer antyder ju mer muskler om inte annat (vilket bekräftas av specifikationerna)...
Jag äger en 3312 , bytade in min gamla Nad t747 mot en denon.
Jag har spelat o meckat o ställt in o känner mig jävligt nöjd.
Kan iofs inte utala mig hur den låter i stereon eller om där ork nog pga jag kör mina frontar på ett
Ljudet är ljusare med denon är nad , känns lite skrikigare men det var jag redan beredd på som andra påpekar att denon är ljusare o nad är mörkare i ljudet. Dock så är det inte för ljust utan jag kan leva med det , fördelarna som jag sökte i denon betyder mer än mörkheten på ljudet.
När jag kör en film i DTS 7 kanals "tror iofs att jag får mer effekt till dem 5 stegen i denon som används då mina frontar drivs med slutsteg än om jag hade belastat alla 7,Men om det märks eller är mätbart vet jag ej", så trycker den på bra på center o resterande surround högtalarna o helheten på ljudbilden är väldigt bra , Live musik på blueray låter lika bra.När jag lyssnar på musik så kör jag ofta via extern dac och pure mode på stereon , men växlar jag till stereo så låter det bra men ljudbilden är bättre med analog pure mode on.
Har egentligen bara 2 saker som jag skulle vilja ha annorlunda:
1:
7kanalers förstärkare men man kan endast "flytta" om dom sista 2 till tex zon 2 , eller surround back , dom vanliga 5 kanalerna frontar, center , surround är låsta. Så jag som kör steg på frontarna skulle vilja ha möjligheten o köra front förstärkar delen till tex zon 2, funkar säkert på denons dyrare modeller men inte 3312.
2:
Skulle vilja ha funktionen att 2 olika preset "tex dvd - sat/cbl" kan dela samma bild hdmi ingång som nad kunde , löser sig iofs med en hdm i switch men onödigt tycker jag.
Sen att zon 2 och 3 inte kan återge ljud från hdmi källor utan bara analogt är kanske lite surt men kvittar mig då min primära ljudkälla är laptop som spelas i analogt format.
Sen om onkyo som du har tittat på är "starkare" vet jag inte , alla tillverkare speccar sina effekt tal på mest missvisande sätt ,effekt i 2,4,6,8 ohm , effekt 1,2 eller alla kanaler drivna , effekt på hela musik registret eller kanske 1khz , 0.01 eller 1% förvrängning........ sen är vissa märke enormt mer strömstarka än andra, tex nad är kända för att ha ström starka steg , till skillnad från onkyo eller denon.
Tex :
Onkyo TX-NR809 : 180 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC
Denon 3312 : 8 ohm : 7 x 125 watt (kontinuerlig effekt, två kanaler i drift, 20–20 000 Hz, 0,05 förvrängning)
Nad : 757 : Effekt 8 ohm : 7 x 80 watt i 4/8 ohm (kont. effekt stereo, 20–20 000 Hz, 0,05 THD)
Integra : Dtr-70., : 140 Watts per Channel at 8 Ohms, 20 Hz–20 kHz, 0.05%, 2 Channels Driven, FTC
Osv.
Den effekt onkyo anger är skitsiffror , man vill jy veta 8ohm 2kanaler 0.05 eller bättre förvrängning samt på hela registert är vad jag tycker är rättvis effekt angivelse.Konstigt bara att onkyo o integra anger effekt olika mätningar men det är samma bolag som tillverkar dem respektive märkena om jag förstått det rätt.
Nu har jag ingen aning om hur onkyo låter så jag ska inte säga något, det är säkert en mycket bra maskin det med , handlar om tycke o smak samt hur det låter tillsammans med den uppsättning högtalare man ska ha den till.
Enda jag ångrar "alltid lätt o vara efterklok" är att jag inte lyssnade på Integra,s modeller innan jag köpte denon , inte för att jag är missnöjd utan att alla talar så väl om integra.
Låna hem en 3312 och en onkyo om det är dem märkena du vill ev köpa o lyssna hemma så får du mest rättvis bild vad som passar just dina öron
Är det något mer specifikt du undrar så fråga så ska jag se om jag kan svara
//RIckard
Postad 31 August 2011 - 09:30
Mycket text
//RIckard
Tackar enormt mycket för ett väldigt utförligt svar! Givetvis bör man jämföra innan köp, men då ingen säljer båda modellerna så blir det, om inte omöjligt, så iaf krångligare. Återkommer säkerligen med fler frågor!
Återigen, tack!
Postad 31 August 2011 - 10:49
2:
Skulle vilja ha funktionen att 2 olika preset "tex dvd - sat/cbl" kan dela samma bild hdmi ingång som nad kunde , löser sig iofs med en hdm i switch men onödigt tycker jag.
Kan du inta bara använda olika hdmi ingångara istället? Eller jag kanske inte förstog upplägget.
/Niklas
Postad 31 August 2011 - 11:38
Kan du inta bara använda olika hdmi ingångara istället? Eller jag kanske inte förstog upplägget.
/Niklas
Jag har datorn kopplad och till musik kör jag analogt via usb sen till Dac
Men jag kör även med datorns inbyggda ljudkort som stödjer upp till 192khz tror jag det är och kör filmer på det ljudet rent digitalt , mao behöver jag datorns bild "hdmi" 2 gånger , en för analogt o en för digitalt då jag vill se datorns skrivbord.
Men denon kan endast ha 1 bildkälla / preset o enda lösningen o gå runt detta är en hdmi splitter som gör att datorns bild utgång "hdmi" delas i 2 kablar, en för analog ljud "preset 1" och en för digitalt ljud "preset 2"
Med min förra Nad så kunde jag sätta vilken bildkälla som helst på vilken preset som och på flera presets men det går inte på denon.
Sätter jag tex "preset dvdr" ljud Hdmi 1 och bild hdmi 1, och sen vill ha analogt ljud och datorns bild igen så försvinner föregående preset om jag sätter hdmi 1 bild på analogt ljud.
Har tom snackat med hifiklubben om detta o dom sa bara nej denon stödjer inte delning av hdmi bild till flera olika preset o enda sättet o få det att funka är med en switch eller splitt.
Så nu kör jag:
Datorns hdmi -> splitt -> 2st hdmi kablar -> förstärkare på 2 olika ingångar "dvdr och sat/cable"
Hoppas du förstår hur jag menar
Redigerat av Rickard-76, 31 August 2011 - 11:41.
Postad 31 August 2011 - 12:24
Det där lät rörigt:Jag har datorn kopplad och till musik kör jag analogt via usb sen till Dac
Men jag kör även med datorns inbyggda ljudkort som stödjer upp till 192khz tror jag det är och kör filmer på det ljudet rent digitalt , mao behöver jag datorns bild "hdmi" 2 gånger , en för analogt o en för digitalt då jag vill se datorns skrivbord.
Men denon kan endast ha 1 bildkälla / preset o enda lösningen o gå runt detta är en hdmi splitter som gör att datorns bild utgång "hdmi" delas i 2 kablar, en för analog ljud "preset 1" och en för digitalt ljud "preset 2"
Med min förra Nad så kunde jag sätta vilken bildkälla som helst på vilken preset som och på flera presets men det går inte på denon.
Sätter jag tex "preset dvdr" ljud Hdmi 1 och bild hdmi 1, och sen vill ha analogt ljud och datorns bild igen så försvinner föregående preset om jag sätter hdmi 1 bild på analogt ljud.
Har tom snackat med hifiklubben om detta o dom sa bara nej denon stödjer inte delning av hdmi bild till flera olika preset o enda sättet o få det att funka är med en switch eller splitt.
Så nu kör jag:
Datorns hdmi -> splitt -> 2st hdmi kablar -> förstärkare på 2 olika ingångar "dvdr och sat/cable"
Så du säger att du alltid vill ha bilden från datorn och möjlighet att skifta ljudkälla (från datorn)?
Två sätt att lösa detta som jag ser det:
1) Om du har två hdmi ut från datorn är saken klar. Det är bara ställa in dual screen på datorn och skicka samma bild till båda "skärmarna". Det är detta som du föreslår med hdmi-splittern om jag förstått det rätt.
2) Du kopplar din hdmi till önskad ingång på receivern och det analoga ljudet till motsvarande analoga ingång. Du kan då välja ljudkälla på två sätt: Antingen gå in i receiverns meny och välja någon av analog/hdmi ljudingångarna på det förval du valt (t ex sat/cable) eller så låter du den inställningen stå på auto och helt enkelt stänger av den digitala ljudströmmen ut från datorn och då väljer receivern automatiskt det som finns (analog källa).
Hoppas det löser sig!
Postad 31 August 2011 - 13:19
Jag har datorn kopplad och till musik kör jag analogt via usb sen till Dac
Så nu kör jag:
Jag har en 3311 och jag har samma setup som du, kör musik via en separat DAC in i receivern och skulle vilja ha möjligheten att välja digitalt/analogt ljud simpelt alt ha en och samma hdmi till olika presets.
Har dock löst det utan hdmi splitter, dock lite svårt att förklara tror jag, men om intresse finns så försöker jag gärna.
/f
Postad 31 August 2011 - 18:16
Det där lät rörigt:
Så du säger att du alltid vill ha bilden från datorn och möjlighet att skifta ljudkälla (från datorn)?
Två sätt att lösa detta som jag ser det:
1) Om du har två hdmi ut från datorn är saken klar. Det är bara ställa in dual screen på datorn och skicka samma bild till båda "skärmarna". Det är detta som du föreslår med hdmi-splittern om jag förstått det rätt.
Jag har inte dubbla hdmi utgångar på datorn så splitt är enda som funkar.
2) Du kopplar din hdmi till önskad ingång på receivern och det analoga ljudet till motsvarande analoga ingång. Du kan då välja ljudkälla på två sätt: Antingen gå in i receiverns meny och välja någon av analog/hdmi ljudingångarna på det förval du valt (t ex sat/cable) eller så låter du den inställningen stå på auto och helt enkelt stänger av den digitala ljudströmmen ut från datorn och då väljer receivern automatiskt det som finns (analog källa).
Sätter jag den på auto så bytar den inte endå då förstärkaren prioriterar en digital signal o trots att jag inte har ljud ut på den digitala delen på datorn så verkar den som att förstärkaren plockar upp någon form av signal då den inte bytar till analog ingång trots att jag spelar musik på dac,en "analogt" .Och byta på datorn/stänga analogt kontra digitalt är inte ett alternativ då jag vill ha det automatiskt eller att man bara bytar preset på förstärkaren vilket jag gör nu.
preset 1 ger mig bild från datorn och digitalt ljud från datorns hdmi utgång.
preset 2 ger mig bild från datorn och analogt ljud via dac magic usb från datorn.
Tack för ett försök iaf
Hoppas det löser sig!
Redigerat av Rickard-76, 31 August 2011 - 18:17.
Postad 31 August 2011 - 18:23
Jag har en 3311 och jag har samma setup som du, kör musik via en separat DAC in i receivern och skulle vilja ha möjligheten att välja digitalt/analogt ljud simpelt alt ha en och samma hdmi till olika presets.
Har dock löst det utan hdmi splitter, dock lite svårt att förklara tror jag, men om intresse finns så försöker jag gärna.
/f
Jag har fått det att fungera med en Hdmi switch : http://www.clickok.s...spx?q=p:3588657
som jag är jävligt nöjd med , däremot är jag alltid öppen för förslag så berätta gärna
Postad 31 August 2011 - 19:09
Jag har fått det att fungera med en Hdmi switch : http://www.clickok.s...spx?q=p:3588657
som jag är jävligt nöjd med , däremot är jag alltid öppen för förslag så berätta gärna
Då skall vi se om jag kan förklara detta, kanske inte är så svårt, vi får la se
Jag lurade länge på detta och när jag nästa gett upp upptäckte jag ett sett, utan att ha två hdmi.
Jag har alltså en hdmi kopplat på port DVD-R (skit samma vilken port, men reffererar till den i exemplet) från datorn. Har också kopplat de analoga utgångarna min DAC på DVD-R ingången. Just nu kör jag så att jag har DACn som primär ljudkälla så allt ljud som kommer från datorn kommer på den. När jag ser en film så har jag ställt in att ljudet från spelaren (i mitt fall mpc-hc) skickar ut ljudet på hdmi:n. Då digitalt går före analog, enligt min reciever, så byter den snält över till digitalt via hdmi:n, då jag har valt Auto på recievern när den skall välja ljudkälla, digitalt (hdmi) eller analogt (rca).
Problemet kommer då om jag vill lyssna på musik igen efter jag sett en film, för har man en gång fått ljud via hdmi vill den inte byta tillbaka utan låser till digitalt, om det inte är en ström av Dolby Digital eller DTS (vilken variant av dessa funkar), för efter en sån ström så har den inte längre låst ljudet till digital. Så knepet, om man vill lyssna på musik igen, är att spela upp en film med DD/DTS, stänga av filmen, spela musik. Har man sett på en film med DD/DTS så behöver man inte göra nått.
Det blev visst lite rörigt, var som jag misstänkte, svårt att beskriva enkelt.
/f
Postad 31 August 2011 - 19:22
Då skall vi se om jag kan förklara detta, kanske inte är så svårt, vi får la se
Jag lurade länge på detta och när jag nästa gett upp upptäckte jag ett sett, utan att ha två hdmi.
Jag har alltså en hdmi kopplat på port DVD-R (skit samma vilken port, men reffererar till den i exemplet) från datorn. Har också kopplat de analoga utgångarna min DAC på DVD-R ingången. Just nu kör jag så att jag har DACn som primär ljudkälla så allt ljud som kommer från datorn kommer på den. När jag ser en film så har jag ställt in att ljudet från spelaren (i mitt fall mpc-hc) skickar ut ljudet på hdmi:n. Då digitalt går före analog, enligt min reciever, så byter den snält över till digitalt via hdmi:n, då jag har valt Auto på recievern när den skall välja ljudkälla, digitalt (hdmi) eller analogt (rca).
Problemet kommer då om jag vill lyssna på musik igen efter jag sett en film, för har man en gång fått ljud via hdmi vill den inte byta tillbaka utan låser till digitalt, om det inte är en ström av Dolby Digital eller DTS (vilken variant av dessa funkar), för efter en sån ström så har den inte längre låst ljudet till digital. Så knepet, om man vill lyssna på musik igen, är att spela upp en film med DD/DTS, stänga av filmen, spela musik. Har man sett på en film med DD/DTS så behöver man inte göra nått.
Det blev visst lite rörigt, var som jag misstänkte, svårt att beskriva enkelt.
/f
Jag förstår hur du menar men eftersom det inte fungerar helt 100% utan du måste göra som du beskriver så får min hdmi switch vara kvar
--------------------------------------------------------------
Var tvungen o testa ändå o som jag trodde så byter min inte till analog oavsett hur jag ställer det i setup , möjligt förstärkaren uppfattar en digital signal på något sätt trots att jag inte spelar något på den digitala ljudkortet o på så vis byter den inte till analogt.
//Rickard
Redigerat av Rickard-76, 31 August 2011 - 19:34.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
18 bilder
31 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?