Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC DLA-X30 vs Epson EH-TW9000

323 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 January 2012 - 13:22

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Ja, eftersom jag har den.

Så vad säger du om 3D bild?

Postad 24 January 2012 - 13:56

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Ja, eftersom jag har den.

Ok coolt, berätta görna om hur du upplever 3d på den? Vad du har för duk och typ av rum. Om du orkar.

Ska ju åka och titta i helgen på den tror jag, men kul med userinput.

Postad 24 January 2012 - 14:48

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Ok coolt, berätta görna om hur du upplever 3d på den? Vad du har för duk och typ av rum. Om du orkar.

Ska ju åka och titta i helgen på den tror jag, men kul med userinput.

Har du tittat på TW9000? Eller sony HW30?

Postad 24 January 2012 - 19:19

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

På vilket sätt skulle X30 inte klara en 3-metersduk? I ett bra mörklagt rum klarar den att fylla en 4,5 m bred duk utan problem (2D). Det har jag sett med egna ögon. Om du menar att bilden blir suddig så beror det ju till stor del på källmaterialet och på hur nära man sitter.

Nu var inte bilden suddig utan, ja, väldigt förstorad, stora kantiga pixlar, vet inte vad det kallas i filmvärlden. bluray 2.35:1.
Klart den klarar visa men jag bara nämner hur jag upplevde hur bildkvaliten blev på den betydligt dyrare x70 och hur de sa att den
maskinen betraktades som drastiskt bättre än x30. Då tänker man ju frågan hur den "drastiskt sämre x30" skulle fixa filmen på en meter smalare duk.

Postad 24 January 2012 - 19:24

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Jag saknar rapporter om PC/PS3 på tw9000 och x30.

tw6000 är utesluten då flera nämnt hur muspekaren släpar osv.
Möjligheten att testa detta känns dock svårt ute i butikerna så får hoppas på er ägares hjälp.

Postad 24 January 2012 - 19:29

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Nu var inte bilden suddig utan, ja, väldigt förstorad, stora kantiga pixlar, vet inte vad det kallas i filmvärlden. bluray 2.35:1.
Klart den klarar visa men jag bara nämner hur jag upplevde hur bildkvaliten blev på den betydligt dyrare x70 och hur de sa att den
maskinen betraktades som drastiskt bättre än x30. Då tänker man ju frågan hur den "drastiskt sämre x30" skulle fixa filmen på en meter smalare duk.

Det var då märkligt då X70 inte har synliga pixlar överhuvudtaget även om du trycker näsan mot duken. Kolla t ex närbilden på domen längre ned i länken.

http://www.cine4home...X70_Preview.htm

Redigerat av Drexler, 24 January 2012 - 19:33.

Postad 24 January 2012 - 19:45

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Det var då märkligt då X70 inte har synliga pixlar överhuvudtaget även om du trycker näsan mot duken. Kolla t ex närbilden på domen längre ned i länken.

http://www.cine4home...X70_Preview.htm

Ja det kanske var något fel då men vi var två som såg det i deras svarta demorum (hoppas det)
Jag ska inte vara sämre än att åka och kolla i en till butik någon dag.

Postad 24 January 2012 - 20:38

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Har du tittat på TW9000? Eller sony HW30?

Nej, tänkte göra det samtidigt som jag kikar på jvc'en.

Postad 24 January 2012 - 22:32

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Citatet är dock taget lite ur sin kontext. Så här började det;

"It's a projector which is brighter than most when in its best calibrated 2D mode, for those of you strictly interested in movie viewing."

Vidare; "Well above average brightness in "best" mode"

Så ja, den har inget fullt blås läge med kalle anka färger som vissa andra projjar, men köper man en JVC är det väl för att få en bra bild? De har aldrig varit kända för att ha dynamiska lägen med massa ljus för att användas i upplysta rum. Då sabbar man ju svärtan vilket är deras största styrka.

Tycker nog eg mer att det är dina citat ovan som är tagna ur sin kontext, eller ja, som jag tolkar det så tycker dom X30n har ok ljusstyrka men inte mer. T.ex. tar dom upp att för den som vill kunna se sport i annat än mörklagda miljöer bör se sig om efter något annat (eller kanske snarare, X30n är inte bästa valet för de förutsättningarna). Tycker ibland det är lite gränsfall på fanatism kring X30, är helt säker på att det är en riktigt bra projektor, men jag tvivlar på att den är bäst på allt.

Postad 24 January 2012 - 22:46

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Tycker nog eg mer att det är dina citat ovan som är tagna ur sin kontext, eller ja, som jag tolkar det så tycker dom X30n har ok ljusstyrka men inte mer. T.ex. tar dom upp att för den som vill kunna se sport i annat än mörklagda miljöer bör se sig om efter något annat (eller kanske snarare, X30n är inte bästa valet för de förutsättningarna). Tycker ibland det är lite gränsfall på fanatism kring X30, är helt säker på att det är en riktigt bra projektor, men jag tvivlar på att den är bäst på allt.

Givetvis var mina också tagna ur sin kontext. Jag visade på motpolen till dina citat i samma artikel.

JVC är dock mycket ljusstark, inget snack om saken. Med denna typ av projektor sker huvudsaken av tittningen med "best" mode, annars är det ingen vits att köpa en ultra-kontrast projektor överhuvudtaget. Ser man mycket sport med ljus i rummet finns det andra alternativ som är billigare men som inte är i närheten av JVCns kontrast (som man ändå inte kan dra nytta av i ett ljust rum).

JVCn går förövrigt att ställa så att den blir lika ljusstark som t ex epsonen eller panasonicen genom att överstyra färgerna. Det finns dock inget pre-set för det men det går fint att spara sina egna inställningar om man vill ha det så.

Därmed inte sagt att JVC är bäst på allt. Jag är inte säker på att jag gått på en om jag varit på jakt, då VW95:an lockar.

Redigerat av Drexler, 24 January 2012 - 22:47.

Postad 24 January 2012 - 23:08

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
I ett perfekt rum jvc, i ett dåligt rum nån epson modell eller liknande...

Postad 24 January 2012 - 23:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

I ett perfekt rum jvc, i ett dåligt rum nån epson modell eller liknande...

Så har det varit tidigare ja. Men nu har ju JVC ett högt ljusflöde också vilket gör den i princip lika lämplig i sämre rum som övriga, men det är först när rummet blir riktigt mörkt som man kan dra full nytta av den bättre svärtan. Tittar man alltid när det är ljust i rummet så stämmer ditt inlägg. Men vem gör det? Och om man gör det så ska man nog ställa sig frågan om projektor är rätt melodi...

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 25 January 2012 - 00:10

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Nej, tänkte göra det samtidigt som jag kikar på jvc'en.

Bor du i sthlmområdet?
I så fall tipsa gärna om ställe som har de tre uppe..

Postad 25 January 2012 - 00:57

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Bor du i sthlmområdet?
I så fall tipsa gärna om ställe som har de tre uppe..

Hör med hemmabiobutiken på Ynglingagatan (typ mitt mellan odenplan och sveaplan)

Postad 25 January 2012 - 09:34

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Tror även Vibrations har det.
Var där och kollade på Firehawkduk och då hade de iallafall X30, AT5000 och Sim2 Crystal..tyckte jag såg en Epson också.

Redigerat av Jokkmokksjocke, 25 January 2012 - 09:35.

Postad 25 January 2012 - 10:29

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Har varit på Ynglingagatan, de har okalibrerad X30 samt okalibrerad TW9000. Vibrations har en kalibrerad X30 men ej någon TW9000.

Postad 25 January 2012 - 15:33

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Om man slänger in en HW30 från Sony i jämförelsen, hur står sig den?

Postad 26 January 2012 - 13:20

Creeds
  • Creeds
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 1
tack Marcus_The Rock för tålamodet och väldigt bra svar till oss vanliga dödliga :D

Har dock en fråga om kalibrering. Såg någon som skrev att kalibrering va väl värt pengarna, anlitar man någon som kommer hem och kalibrerar
eller kan man göra det sj. Isf gör man det med någon slags programvara ?

Postad 26 January 2012 - 13:25

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Så har det varit tidigare ja. Men nu har ju JVC ett högt ljusflöde också vilket gör den i princip lika lämplig i sämre rum som övriga, men det är först när rummet blir riktigt mörkt som man kan dra full nytta av den bättre svärtan. Tittar man alltid när det är ljust i rummet så stämmer ditt inlägg. Men vem gör det? Och om man gör det så ska man nog ställa sig frågan om projektor är rätt melodi...

MVH

Varför kan det inte bara vara svart eller vitt och då enklare att välja proj.. :)
Nu har jag lagt till Sony HW30 i funderingarna.. Och som talare ovan - Tack för dina förklaringar. :)

Postad 26 January 2012 - 14:00

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Har dock en fråga om kalibrering. Såg någon som skrev att kalibrering va väl värt pengarna, anlitar man någon som kommer hem och kalibrerar
eller kan man göra det sj. Isf gör man det med någon slags programvara ?

Att kalibrera innebär per definition att man justerar något för att följa en viss standard.

Om du köper en kalibreringsskiva och drar svart och vitnivå rätt så har du ju kalibrerat din projektor, om än inte fullständigt. Redan när du väljer ett bioläge istället för ett standardläge så har du ju i viss mån kalibrerat din projektor, eftersom bilden troligen kommer närmare en korrekt bild som efterföljer den standard som film skapas utifrån.

När jag skriver att jag har kalibrerat projektorerna så har jag gjort betydligt mer. Jag använder då en mätare som jag riktar mot duken och kan då ställa in färger, vitbalans och gamma med en hög noggranhet. Beroende på hur bra reglagen i maskinen svarar, hur bra rummet är, hur projektorn var innan kalibrering etc så blir skillnaden före/efter olika stor. Det man alltid kan utlova med en kalibrering är att bilden blir mer korrekt än innan. Att kalibrera en projektor med mätverktyg tar normalt 2-4 timmar. Att ställa svart/vitnivå med en kalibereringsdisk tar ett par minuter.

Jag kalibrerar alla våra projektorer i butiken som vi har för visning med mätverktyg och först då kan man jämföra prestandan på dem fullt ut, anser jag, eftersom man kan vara tämligen säker på att det inte är några inställningar som ger skillnaderna.

Det finns ingen programvara som kan göra jobbet åt dig, men inom fotovärlden så skapar man ofta en profil när man kalibererar sin datorskärm och datorn gör då det mesta av jobbet. Så det finns olika typer av kalibreringar också, men målet är alltid detsamma. Att få en mer korrekt bild som följer någon form av standard.

MVH

Redigerat av Marcus_TheRock, 26 January 2012 - 14:01.

Postad 26 January 2012 - 15:16

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
länk till ISF hemsida : http://www.imagingsc...p?search=Sweden

Postad 30 January 2012 - 11:29

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Någon som har före och efterbilder på ex en ISF kalibrering?

Postad 30 January 2012 - 12:03

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
nä men ge mig en mail adress så kan jag skicka en före och efter rapport i siffror och diagram.

Postad 24 February 2012 - 07:03

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Var och testade 9000 i både 2d o 3d läget. 2d hade fin svärta och såg riktigt bra ut enligt mig.

3d blev jag dock lite förvånad över. Jag får aldrig ont i huvudet eller så när jag ser 3d på bio, men när jag såg 3d på 9000 fick jag obehagskänsla nästan direkt. Vet inte vad det var om det var men det kändes som en suddighet i medelavstånd in i bilden som gjorde att ögonen inte kunde fokusera..eller någonting sådant..
Det var ganska fina färger etc i 3d, men hade faktiskt föredragit se 3d på min 50" samsung istället för epson 9000 pga denna effekt.

Hmm undra om JVCn är likadan i 3d.....

Postad 24 February 2012 - 12:47

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Du har nog stött på en tw9000 som inte är korrekt inställd tyvärr!
Försäljaren kan ha maxat 3D läget för att 3D skulle se häftigare ut, eller för att han har någon annnan modell, som han hellre vill bli av med!
Bästa 3D proje = Epson EH-TW9000. Bästa 2D proje = JVC X30 i de prisklasserna.

Min egen uppfattning, alla har rätt till sin egen uppfattning, men så jag uppfattat det hela

mvh

Postad 24 February 2012 - 15:45

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Film-fanatiker: Vad menar du med "maxat" 3d läget? Har du prövat det?
Hur är 3d'en jämfört med på bio? Tänker rent spontant att det borde vara coolare hemma, hoppas på det iaf.

Postad 24 February 2012 - 18:08

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Alltså jag refererar bara på egna erfarenheter med huvudvärks biograf 3D. Vad jag har fått för mig som är bättre med Epsons teknik är just panel uppdateringen som är på 480hz för 3d och 240hz för 2d. Men det är grymt med 3D. Dock ska man inte få för sig att alla föremål åker ut i rummet, det är mer att man får ett grymt djup i filmen istället, men saker åker ut i rummet med ibland :)

Man kan ju ställa 3d djup och 3d ljusstyrka, och tänkte på om då personen normalt är lite känslig för 3d, så kan det ju förvärra kanske.

Postad 24 February 2012 - 18:19

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Filmfanatiker: aah jo jag är ett stort fan av 3d på bio och har sett många filmer :). Bara har känslan att det kommer bli ännu bättre hemma, hoppas.
Jo, det är ju mer djup än popout i filmer vilket nog är bra. Gillar dock när det är snö/aska/gnistor m.m som ligger utanpå osv :).

Jaha man kan ställa in stereoseparationen på epson, visste jag inte. Ballt!

Postad 29 February 2012 - 13:44

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Filmfanatiker: aah jo jag är ett stort fan av 3d på bio och har sett många filmer :). Bara har känslan att det kommer bli ännu bättre hemma, hoppas.
Jo, det är ju mer djup än popout i filmer vilket nog är bra. Gillar dock när det är snö/aska/gnistor m.m som ligger utanpå osv :).

Jaha man kan ställa in stereoseparationen på epson, visste jag inte. Ballt!

Har själv sett ett fåtal 3D filmer på bio och är inte direkt imponerad. Kanske blir det bättre hemma om man kan sätta sig närmare bilden och på så sätt få en större yta som är täckt av bild..

Vilken film har enligt ditt tycke de bästa 3D effekterna?

Postad 29 February 2012 - 23:07

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

En knepig fråga jag vet men, om man tänker sig ett "vitt rum" (vita väggar och tak) som är helt mörklagt...förutom projektorns eget ljus, är skillnaderna på svärta mellan TW9000 och X30 då märkbara? Låt oss förutsätta en för rummet lämplig duk inom rimliga prisklasser (typ max 15 000 kr eller nåt)

Redigerat av Unregistered1413, 29 February 2012 - 23:08.

Postad 29 February 2012 - 23:47

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Har själv sett ett fåtal 3D filmer på bio och är inte direkt imponerad. Kanske blir det bättre hemma om man kan sätta sig närmare bilden och på så sätt få en större yta som är täckt av bild..

Vilken film har enligt ditt tycke de bästa 3D effekterna?

Jag är en riktig sucker för tuffa effekter/animerad film osv men har börjat bli lite bättre på äldre dagar. Men ta Nya Tron tex som jag sett två ggr enbart pga att den är så sjukt snygg.

För mig så får filmer en annan skärpa i 3d, dom känns skarpare på något skumt sätt.

Jag har gillat många men tintin, Trassel, Nyaste Harry P, Transformers 3, Avatar, Kungfu panda 2... Sen är ju inte alla dom filmerna Super bra.

Men det jag ser mest framemot är naturfilmer/dokumentärer i 3d, tänk om life tex var filmad i det osv. Attans så grymt!

Och testa spela i 3d är man ju ruggigt sugen på.

Redigerat av tsartiis, 29 February 2012 - 23:53.

Postad 01 March 2012 - 12:31

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Ok, ja animerat i 3D kan jag tänka mig är grymt, Hitta Nemo vore tex intressant. Och undervattensdokumentären vore även det intressant.

Får börja handla lite bluray nu så man har sig ett litet bibliotek. :)

Postad 01 March 2012 - 13:01

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

En knepig fråga jag vet men, om man tänker sig ett "vitt rum" (vita väggar och tak) som är helt mörklagt...förutom projektorns eget ljus, är skillnaderna på svärta mellan TW9000 och X30 då märkbara? Låt oss förutsätta en för rummet lämplig duk inom rimliga prisklasser (typ max 15 000 kr eller nåt)

Ja, oavsett duk. Mörka scener påverkas inte särskilt mycket av vita väggar/tak, det är de ljusare och speciellt de som har både ljusa och mörka partier som blir mycket blaskigare.

Postad 01 March 2012 - 13:40

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Ja, oavsett duk. Mörka scener påverkas inte särskilt mycket av vita väggar/tak, det är de ljusare och speciellt de som har både ljusa och mörka partier som blir mycket blaskigare.

Mnar du för att i en mörk scen så är projektorljuset av naturliga skäl också mindre än i en ljus scen, för med samma mängd ljus borde ju just mörka scener påverkas mest?

Postad 07 March 2012 - 15:19

MrKernel
  • MrKernel
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag saknar rapporter om PC/PS3 på tw9000 och x30.

tw6000 är utesluten då flera nämnt hur muspekaren släpar osv.
Möjligheten att testa detta känns dock svårt ute i butikerna så får hoppas på er ägares hjälp.

Hej!
Kastar mig genast över tangentbordet och skapar ett konto (första inlägget).

Jag kan verifiera att det är en märkbar (och för mig irriterande) fördröjning i muspekaren på X30n (Mac Mini).
Både med en Integra 80.2 och en Pioneer LX-71 upplevs samma symptom.

Är dock väldigt intresserad av att veta varför det blir så på vissa projjar/tv?
Och om det är någon som vet om TW9000 har lika låg latency som gamla TW2000 har?

/Nicke

Postad 08 March 2012 - 14:49

Unregistered5bf71094
  • Unregistered5bf71094
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
TW9000 c:a 80ms
X30 100ms

Så TW9000 har nästan lika hög "inputlag".

http://www.avsforum....d.php?t=1377652

5010 -> TW9000

Postad 08 March 2012 - 15:16

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Hej!
Kastar mig genast över tangentbordet och skapar ett konto (första inlägget).

Jag kan verifiera att det är en märkbar (och för mig irriterande) fördröjning i muspekaren på X30n (Mac Mini).
Både med en Integra 80.2 och en Pioneer LX-71 upplevs samma symptom.

Är dock väldigt intresserad av att veta varför det blir så på vissa projjar/tv?
Och om det är någon som vet om TW9000 har lika låg latency som gamla TW2000 har?

/Nicke

Är det ett problem i tex spelande? Har du testat?

Postad 08 March 2012 - 18:32

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

/Nicke

Ingen aning om vad TW2000 hade, men väldigt generaliserade så verkar nya 3D-generationen ha högre än tidigare generationer (ta det för vad det är, en väldigt grov generalisering, kanske dum, utifrån de få mätdata som finns att tillgå i ämnet).

Förra generationens TW5500 hade iaf enligt en avs-källa 20ms mot TW9000 80ms.

Postad 08 March 2012 - 19:44

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Undrar om dom kan fixa det med firmware., sänka inputlagget alltså :) ner till 20ms så är 9000 given för mig

Postad 12 March 2012 - 13:43

MrKernel
  • MrKernel
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Ingen aning om vad TW2000 hade, men väldigt generaliserade så verkar nya 3D-generationen ha högre än tidigare generationer (ta det för vad det är, en väldigt grov generalisering, kanske dum, utifrån de få mätdata som finns att tillgå i ämnet).

Förra generationens TW5500 hade iaf enligt en avs-källa 20ms mot TW9000 80ms.

Detta låter rimligt, att 3D påverkar. Det har jag inte tänkt på.

Är det ett problem i tex spelande? Har du testat?

Ja, testat lite MW2. Man vänjer sig snabbt vid latencyn. Om man koncentrerar sig så hör man faktiskt ljudet före man ser att bössan skjuter.. Löses med lite justeringar i förstärkaren.

Det är jobbigare när man surfar runt på nätet.
Det som är "bra" är att X30n har ett 'Game Mode' som du kan aktivera på t.ex Xbox/PS3 källan.
Även om signalen går genom förstärkaren så verkar den kunna skilja på äpplen och päron.
Det blir marginellt bättre dock.

Jag skulle vilja göra samma test på TW9000, om det är 20ms skillnad så tror jag att den kan vara bättre för mig som använder datorn väldigt mycket.

Postad 12 March 2012 - 14:50

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Detta låter rimligt, att 3D påverkar. Det har jag inte tänkt på.

Ja, testat lite MW2. Man vänjer sig snabbt vid latencyn. Om man koncentrerar sig så hör man faktiskt ljudet före man ser att bössan skjuter.. Löses med lite justeringar i förstärkaren.

Det är jobbigare när man surfar runt på nätet.
Det som är "bra" är att X30n har ett 'Game Mode' som du kan aktivera på t.ex Xbox/PS3 källan.
Även om signalen går genom förstärkaren så verkar den kunna skilja på äpplen och päron.
Det blir marginellt bättre dock.

Jag skulle vilja göra samma test på TW9000, om det är 20ms skillnad så tror jag att den kan vara bättre för mig som använder datorn väldigt mycket.

Ok, låter inte så bra..
Men men.. nu är inte spelandet ett huvudsyfte med projektorn. Men absolut en av de saker man vill kunna göra..

Postad 13 March 2012 - 19:42

exxxi
  • exxxi
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Om vi nu bortser från kalibrering ett tag, där man självklart vill ha en så bra bild på kvällen i ett nedsläckt rum som möjligt, men där man även vill använda den med en bra duk (tex firehawk) i ett rum som har ljusproblem. Många fönster utan ordentlig ljuskontroll och vill även kolla på TV och film utan att släcka.

Har sett Espon TW9000 bli uppmätt att med fel färger klara av över 2000 lumen, vad är motsvarande på X30? För mig är det ändå relevant att ha den i ett high brightnessläge, samt ha den kalibrerad för fintittande. Jag kan även ta aningen sämre bild kalibrerad för att få den extra ljusstyrkan.

Så, vi har kommit fram här till att x30 är lika ljusstark (om inte starkare) kalibrerad, men okalibrerad för maximal ljus output då? Kommer den i närheten då?

Postad 13 March 2012 - 21:50

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
nix

Postad 14 March 2012 - 20:54

DanAkaPharao
  • DanAkaPharao
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Jag kör TW9000W i ett extremt ljust vardagsrum (fönster golv till tak, ca 26m2), vita väggar, ljust trägolv, laserat vitt trä-snedtak. I fullt dagsljus (solsken i helgen t ex) så får jag en helt synlig bild för sport, t ex skidåkning, fotboll, friidrott. Projecerar på ca 5m avstånd mot en 116" react duk (gain 1,2 tror jag).

Jag kan iaf. gå i god för att den pallar trycket att få upp en bild i extremt ljusa miljöer. Dessvärre har jag inget att jmf. med förutom sunkiga DLP projektorer på kontoret som är extremt klena i jmf. trots samma ANSI lumen värden och betyldigt närmare kast avstånd (InFocus). Sen hade jag aldrig satt mig och kikat på film med den kvalitén, men det gjorde inte heller med min LED tv i betydligt mindre ljusa vardagsrum.

Sen att hbb hade kampanj på ramspända dukar var väl egentligen det som puttade över mig på Epson. Har faktist aldrig sett JVC:n in action, men den låter juh kanon om man får tro denna tråden. ;-)

Postad 17 March 2012 - 21:31

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Jag kör TW9000W i ett extremt ljust vardagsrum (fönster golv till tak, ca 26m2), vita väggar, ljust trägolv, laserat vitt trä-snedtak. I fullt dagsljus (solsken i helgen t ex) så får jag en helt synlig bild för sport, t ex skidåkning, fotboll, friidrott. Projecerar på ca 5m avstånd mot en 116" react duk (gain 1,2 tror jag).

Jag kan iaf. gå i god för att den pallar trycket att få upp en bild i extremt ljusa miljöer. Dessvärre har jag inget att jmf. med förutom sunkiga DLP projektorer på kontoret som är extremt klena i jmf. trots samma ANSI lumen värden och betyldigt närmare kast avstånd (InFocus). Sen hade jag aldrig satt mig och kikat på film med den kvalitén, men det gjorde inte heller med min LED tv i betydligt mindre ljusa vardagsrum.

Sen att hbb hade kampanj på ramspända dukar var väl egentligen det som puttade över mig på Epson. Har faktist aldrig sett JVC:n in action, men den låter juh kanon om man får tro denna tråden. ;-)

Vad innebär en helt synlig, är den OK, bra eller "fullt synlig"? Eller kanske för att uttrycka det annorlunda, är den tillräckligt bra för att man inte ska behöva ha en TV för det där enkla slötittandet? Har du haft någon möjlighet att prova hur det blir utan React duken, dvs hur stor skillnaden blir?

Mitt dilemma är att projektorn i mitt vardagsrum skulle behöva monteras ovanför stora fönster i söderläge, vilket som jag förstått det innebär att det blir nästan omöjligt att hitta en duk som kan skilja projektorns ljus från omgivningens ljus. Finns så klart alltid möjligheten att se över mörkläggningen, men dels är det inte helt lätt att få till, och dels är väl behovet av en react eller motsvarande duk klart mindre om man lyckas.

Redigerat av Unregistered1413, 17 March 2012 - 21:34.

Postad 23 March 2012 - 01:18

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Var för ovanlighetens skull på bio för några dagar sedan på FIlmstaden Sergel (som säkert är en av Sveriges modernaste skulle jag tro) och slogs över den fantastiska skillnaden i kontrast mot vad man brukar se, säkerligen beroende på en riktigt bra och modern digital projektor. Hur står sig kontrasten mellan dessa 2 projektorer? Inser att det beror en hel del på rum och duk också, men slänger ändå ut frågan på vinst och förlust? Antar att i många fall så är kontrasten ett minst lika viktigt mått som svärta och ljusstyrka, t.ex. borde väl "upplevd svärta" påverkas en hel del av stor kontrast det är i bilden.

Postad 23 March 2012 - 10:31

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
JVC är svårslagen i kontrast och svärta.

Postad 23 March 2012 - 10:47

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Antar att i många fall så är kontrasten ett minst lika viktigt mått som svärta och ljusstyrka, t.ex. borde väl "upplevd svärta" påverkas en hel del av stor kontrast det är i bilden.

Nu finns det ju olika sätt att mäta kontrast, men i prinicp är det du skriver samma sak. Skillnaden mellan svärtan och ljuset är ju kontrasten. Eftersom kalibrerat ljusflöde är detsamma på TW9000 och X30 och X30 kan släcka sitt ljus bättre så har den därmed en högre native kontrast, om rummet tillåter det. Sen finns det autoiris på TW9000 och den kan trolla med siffrorna på olika sätt, men det är en helt annan historia.

MVH

Postad 23 March 2012 - 12:44

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Riktiga projar har ingen AutoIris ;) :D

Postad 23 March 2012 - 13:19

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Varför ska man ha Autoiris :blink: Prövade det några gånger och det ända den gjorde var att paja bildupplevelsen. När jag kör utan så blir svart svart vitt blir vitt etc... Men visst en X30 hade nog nästan blivit lika svart som ramen på min duk, Jag har iofs ett dedikerat rum kanske inte det snyggaste, men de skiter jag i använder ju rummet för att se film o spela. Så hur de ser ut är sekundärt för mig. Dock verkar de flesta gilla den råa stilen jag gett rummet, med olika gråskalor. Finns ingen färg igentligen i mitt rum bara olika grader av grått från vitt till svart...

mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.