1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra
SVS PB13-Ultra
(Subwoofers)
|
4
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PC13-Ultra
(Subwoofers)
|
6
|
(6)
|
Inga priser | |
B&W PV1D
(Subwoofers)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
SVS SB13-Ultra
(Subwoofers)
|
6
|
(7)
|
Inga priser | |
SVS SB-2000
(Subwoofers)
|
5
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS PB-2000
(Subwoofers)
|
1
|
(6)
|
Inga priser |
Postad 09 January 2015 - 21:39
Postad 09 January 2015 - 22:59
Om man ska sätta ord på det jag hör, så skulle jag säga att basen "dånar" mer än får ur sig välljud på lägre frekvens(er?) och låter inte alls "tight".
Om någon annan har samma problem kommer rekommendationerna från SVS här:
Set the volume of the SB13U to -7.
Run Audyssey from your main listening position. If you move the mic, do NOT move it more than 2 feet from that first main listening position. You can literally leave it in place and simply do 4 listening position measurements then complete it/save it.
After you have run Audyssey…
Change all speakers to SMALL (all speakers including front, center surrounds).
Set the crossover for all speakers to 80Hz.
Set LFE/LFE + Main to LFE only. NOT LFE + Mains.
Leave Audyssey set to On (XT32)
Turn Dynamic EQ Off
Turn Dynamic Volume Off
Now… turn the volume on the SB13U up to -3 and listen… adjust as necessary.
Placeringen blev lite annorlunda efter subcrawl (jag kan inte öppna min tvbänk, men lite får man väl offra...

Funderar på att trolla bort mittensektionen av tv-bänken (den under centern) för att göra plats och se hur subwoofern skulle låta inklämd direkt i vänstra hörnet mellan 2 väggar och tvbänken.
Vågar inte prova någon rulle nu, men den ska få älta en random spotifylista imorgon under dagen för att mjuka upp lederna inför imorgon kväll.
Tack för alla råd och heja-rop hittills, ni är fantastiska!
Postad 09 January 2015 - 23:10
Sen köper du en minidsp eller antimode
En sub som spelar så djup, med kraft, kommer med största sannolikhet att avslöja brister med rummet.
Redigerat av genstruktur, 09 January 2015 - 23:14.
Postad 09 January 2015 - 23:56
Postad 10 January 2015 - 11:12
sidoväggarna och ser snyggas ut...
Det är som lite att proppen går ur när basen mjuknar det blir lite som ett annat sound när den kan röra sig
som den ska/kan.
När man inte är van att höra låga toner kan man uppfatta som långsam/otight en Våglängden är avståndet mellan ljudvågorna i rummet. Tonens våglängd i meter är ljudhastigheten (ungefär 340 meter per sekund) dividerat med frekvensen i hertz. Den lägsta hörbara frekvensen har således en våglängd på 340/15=22,7 meter. Den högsta hörbara frekvensen har en våglängd på 340/20000=0,017 meter, det vill säga 17 millimeter.
Så en 15 Hz ton är på 22.7 M inte undra på att den uppfattas som långsam
Redigerat av cobra-427, 10 January 2015 - 14:22.
Postad 10 January 2015 - 11:57
116.jpg 50.42K
0 Antal nerladdningarJag vet !...men jag var tvungen.
Postad 10 January 2015 - 16:37
Det kanske har varit uppe innan, men skall inte lpf for lfe stå på 120 Hz? Annars så filtreras väl intervallet 80-120 Hz bort från lfe-kanalen?
Redigerat av genstruktur, 10 January 2015 - 16:45.
Postad 12 January 2015 - 20:17
Antar att det hamnar i frontarna istället?
Nej. Är nästan helt säker på att det skall stå på 120 hz för annars filtreras det bort. Lfe-kanalen innehåller information upp till 120hz har jag för mig. Ställer du det på 80hz kommer intervallet 80-120hz att filteras bort från LFE-kanalen.
LPF för LFE är inte samma sak som delningen mellan kanaler ställda som small/sub.
Liknande resonemang här : http://www.faktiskt....c.php?p=1640329
https://audyssey.zen...1931-LPF-on-LFE
Redigerat av genstruktur, 12 January 2015 - 20:28.
Postad 13 January 2015 - 05:25
Om det är som du säger är det ju väldigt korkat konstruerat. Så dum kan väll ingen vara
Postad 13 January 2015 - 08:02
Det blev jobb nästan hela helgen så jag tänkte vänta tills jag fått lite mer intryck. Men jag såg Equalizer och det mullrade så jag började lyssna efter knackningar på dörren.
Dock är jag inte helt såld på hela min setup än då den inte känns lika "tight" som bollen gjorde och vid en eller flera frekvenser börjar "dåna". Funderar på att köpa en UMIK och en minidsp då en kollega har dem (hoppas på lite support därifrån) och se om det hjälper.
Sen kom ett annat problem in i bilden. När jag flyttade all bas från mina högtalare börjar de låta lite "tunna" i ljudet och lite "skrikiga". Men jag har en känsla att att det beror dels på rummet, dels på inställningar. Har lite mer pillande att göra.
Postad 13 January 2015 - 08:21
Jag har hört det där många gånger förut, men alltid undrat hur det egentligen är. Om man då ställer att man inte har nån sub alls, menar du då att men tappar all information som skulle vart i lfe?
Om det är som du säger är det ju väldigt korkat konstruerat. Så dum kan väll ingen vara
Njea? Man tappar väl fortfarande informationen 80-120hz från LFE-kanalen om man ställer sub på NO och har satt LPF for LFE på 80hz?
LPF for LFE är ett lågpassfilter för LFE-kanalen. Det nämns väl också i några av trådarna att den inställningen inte borde finnas ens på receievers, utan skall stå default 120hz och inget annat.
Vi kanske kan diskutera detta vidare i några av trådarna istället? Jag vill mest belysa för ts att hen borde kanske ändra till 120hz och att detta kunde vara något som gjorde att hen blev mer nöjd med subben.
https://www.google.s...el.html;841;613
Redigerat av genstruktur, 13 January 2015 - 08:29.
Postad 13 January 2015 - 08:52
Vissa filmer har störande ljud över 120hz i LFE-kanalen, antingen på grund av slarv vid mixningen men det kan också bero på ren okunskap hos mixaren. Därför behöver man ett lågpassfilter på den kanalen.
Postad 13 January 2015 - 12:40
Tjena!
Det blev jobb nästan hela helgen så jag tänkte vänta tills jag fått lite mer intryck. Men jag såg Equalizer och det mullrade så jag började lyssna efter knackningar på dörren.
Dock är jag inte helt såld på hela min setup än då den inte känns lika "tight" som bollen gjorde och vid en eller flera frekvenser börjar "dåna". Funderar på att köpa en UMIK och en minidsp då en kollega har dem (hoppas på lite support därifrån) och se om det hjälper.
Sen kom ett annat problem in i bilden. När jag flyttade all bas från mina högtalare börjar de låta lite "tunna" i ljudet och lite "skrikiga". Men jag har en känsla att att det beror dels på rummet, dels på inställningar. Har lite mer pillande att göra.
Om de låter tunna vid musiklyssning så spelar nog inte subben. Detta problemet hade jag själv då min förstärkare stänger av sub-utgången och alla delningar om man har den inställd på Pure Direct eller Direct. Funkar bar om man kör på Auto. Detta är med stor sannolikhet et inställningsproblem.
Att bollen låter mer tight beror antagligen på att din SVS spelar så extremt mycket djupare och dessa frekvenser låter helt enkelt så om man inte har ett bra rum.
Postad 13 January 2015 - 14:16
Vill bara bekräfta att genstruktur har helt rätt i hur LPF of LFE fungerar.
Vissa filmer har störande ljud över 120hz i LFE-kanalen, antingen på grund av slarv vid mixningen men det kan också bero på ren okunskap hos mixaren. Därför behöver man ett lågpassfilter på den kanalen.
Då är vi två i alla fall då!
Postad 13 January 2015 - 16:11
Utan poängen var att om packe, alltså ts, har LPF for LFE på 80hz fortfarande som på bilden längre upp? I så fall tycker jag att packe skall ändra det till 120hz!
Det skulle potentiellt kunna bidra till att svs:en lät bättre.
Redigerat av genstruktur, 13 January 2015 - 16:13.
Postad 13 January 2015 - 17:55
På min receiver (AudioControl Concert AVR-1) finns det endast ett ställe där jag kan ställa delningen som jag satt på 80hz. Antar att denna är delningen för LCR och surround. Hittar ingenstans där jag kan ställa delningen på subwoofern.
På andra receivrar jag haft jag det funnits både delning för högtalarna och en egen delning för suben.
Redigerat av dan_88, 13 January 2015 - 17:56.
Postad 13 January 2015 - 18:07
Postad 13 January 2015 - 18:07
Postad 13 January 2015 - 18:28
Märkligt att du inte kan ställa delningsfrekvensen individuellt för varje kanal... Men det ser mycket riktigt ut som att det inte finns någon delning för LFE nej.
Ja lite märkligt
Postad 13 January 2015 - 22:30
Ja lite märkligt
, Jag blir fundersam att det är delning för alla högtalare eller om det är delningen för suben! .Men då det inte finns fler delningsinställningar så antar jag att denna är för högtalarna och inte för sub.
Eftersom det står "crossover" låter det som det är delning för högtalare ställda som small.
Postad 13 January 2015 - 22:38
Postad 13 January 2015 - 22:44
Inte så konstigt det är för alla högtalare. Vad står det i manualen? Många receivers kan inte ens dela per kanal.
Okej så här står det :
Crossover Frequency - This controls the frequency at which bass is re- directed from speaker channels set to “Small” and sent to the Subwoofer outputs. This frequency is adjustable from 40 Hz to 150 Hz.
Postad 14 January 2015 - 09:37
Okej så här står det :
Crossover Frequency - This controls the frequency at which bass is re- directed from speaker channels set to “Small” and sent to the Subwoofer outputs. This frequency is adjustable from 40 Hz to 150 Hz.
Japp då delar den alla högtalare vid 80Hz(så som du har det inställt i bilden) och basen spelar allt under 80Hz. Ser bra ut. Dock är jag lite tveksam till MCH Sublevel +10dB comp. Den borde nog stå på 0. Du kan ju läsa manualen vad den gör för något men om den höjer allt bas med +10dB utöver den vanliga LFE-boosten borde den nog vara noll men sen vet man inte ifall detta är den +10dB LFE boost som skall finnas där.
Edit: Såg nu på något forum att detta antagligen är den vanliga LFE-boosten som skall finnas där så den skall antagligen stå på +10dB.
Redigerat av philipbtz, 14 January 2015 - 09:41.
Postad 14 January 2015 - 10:42
Japp då delar den alla högtalare vid 80Hz(så som du har det inställt i bilden) och basen spelar allt under 80Hz. Ser bra ut. Dock är jag lite tveksam till MCH Sublevel +10dB comp. Den borde nog stå på 0. Du kan ju läsa manualen vad den gör för något men om den höjer allt bas med +10dB utöver den vanliga LFE-boosten borde den nog vara noll men sen vet man inte ifall detta är den +10dB LFE boost som skall finnas där.
Edit: Såg nu på något forum att detta antagligen är den vanliga LFE-boosten som skall finnas där så den skall antagligen stå på +10dB.
Okej tackar för hjälpen! Då vet jag att lcr+surr är rätt inställda iaf. Det är kanske som genstruktur säger ang. LFP for LFE att detta är ställt på 120hz och inget som går att ändra på?.
Postad 14 January 2015 - 16:53
Postad 19 January 2015 - 22:02
Dels för att jag inte kan kräma på ordentligt då ljudet blir skit då pga eko, dels för att det är just en lägenhet.
Men det är iaf så pass bra att jag inte ångrar köpet, dock är det inte "wow" (säkert pga ovanstående).
Tack för all support!
/Patrik
Postad 19 January 2015 - 22:51
I min gamla lgh så hängde jag upp ett draperi för å dela av mitt rum å det blev väldigt stor skillnad
Postad 20 January 2015 - 08:48
Postad 20 January 2015 - 08:54
Har två stycken tjocka moltontyg hemma och har beställt en måttbeställd takskena. Det kommer nog göra skillnad, men det är fortfarande 3,8 meter i takhöjd och betongväggar.
Lägg in så mycket matta som frugan tillåter så blir det skillnad skall du se.
Postad 20 January 2015 - 11:41
Har två stycken tjocka moltontyg hemma och har beställt en måttbeställd takskena. Det kommer nog göra skillnad, men det är fortfarande 3,8 meter i takhöjd och betongväggar.
Vilken skena valde du?
Mvh
Postad 20 January 2015 - 19:36
Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera tygbutiken i NK-gallerian. Riktigt bra service och typ samma pris som andra återförsäljare av kirsch.
Postad 20 January 2015 - 19:57
Jag valde en skena från kirsch, "cabin". Den skulle hålla för tyngden.
Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera tygbutiken i NK-gallerian. Riktigt bra service och typ samma pris som andra återförsäljare av kirsch.
Tackar!
Bor inte i Sthlm men ska leta upp en återförsäljare där jag bor, i VGötaland, som saluför Kirsch.
Postad 20 January 2015 - 22:21
Postad 21 January 2015 - 08:09
Postad 21 January 2015 - 08:49
Om man bara ska ha ett tyg funkar ju IKEAS finfint (mycket mycket billigare också).
Postad 26 January 2015 - 19:37
Postad 26 January 2015 - 19:54
Sedan så ser basnivån låg ut mot midbasens nivå. Var delas basen?
Ser även ut att finnas en hel del man kan göra med rummet. Du skulle fått köra några vattenfallsmätningar också om det är intressant för dig att se efterklangstider?
Postad 27 January 2015 - 08:49
Micken var på stativ. Först satte jag den på en papperskorg (stängd modell i plåt) men trodde att det kunde påverka mätningarna pga resonans. Så jag satte den på lite ihopvikta filtar istället.
Du har helt rätt. Jag har inte mattor, skynken osv. Det kommer.
Lämnar tillbaka micken idag, men tänkte köpa en egen. Återkommer!
Postad 27 January 2015 - 09:17
Men ett av de största felen man gör är att bara slänga upp textiler i hela rummet, allra helst ett akustiktak också.
Det som det medför är oftast en väldigt skev efterklangstid över registret. Diskanten blir extremt torr, midbasen lite sisådär och basområdet oftast katastrof.
Innan man lägger ned för mycket tid så bör man se var och om man har problem och sen gå vidare med behandling.
Jag gick själv fel väg först och det kostar bara tid & pengar i slutändan.
Postad 27 January 2015 - 22:02
Nu är det ju inte alla som kan bygga om sina rum för ljudets skull, det har jag full förståelse för.
Men ett av de största felen man gör är att bara slänga upp textiler i hela rummet, allra helst ett akustiktak också.
Det som det medför är oftast en väldigt skev efterklangstid över registret. Diskanten blir extremt torr, midbasen lite sisådär och basområdet oftast katastrof.
Innan man lägger ned för mycket tid så bör man se var och om man har problem och sen gå vidare med behandling.
Jag gick själv fel väg först och det kostar bara tid & pengar i slutändan.
Att dämpa ett normalt odämpat rum med lite större mattor och textiler på rätt platser är oftast enbart positivt, men jag förstår din poäng, att inte "överbehandla" eller behandla där det inte finns problem är ju lite dumt.
Men som tumregel så brukar det gentemot ett helt obehandlat rum tillföra positiva saker för ljudet/efterklang med textiler och matta/akustiktak.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Vilken sub ska jag köpa?
69 bilder
61 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?