Subwoofer mest för musik
624 svar till detta ämne
Postad 03 January 2016 - 00:54
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Ja, det har jag. Jag var hemskt ironisk med tanke på svaret jag fick av honom högre upp. Garvade så jag nästan gjorde på mig det var så komiskt eftersom jag betalade ungefär 14 för alla element, när dollarn var som absolut lägst, så hans subbar kostade mer än mina 
Btw, t9 för 10 är alltså ett mindre basmonster än minivee (med den mätmetoder). Ok att jag skrivit att t9 inte är en höjdare med volym, men jag har även hört minivee och skulle själv ha gissat på tvärt om, minivee är väldigt anonym.
Du jag funderar ibland på jag skall bita i sura äpplet och bygga egna lådor. Så sjuuuukt tråkigt bara. Har ju hellre 8 x 15" än Y-2 man man säger så. Eller så är jag lat och fortsätter spara till Y-4.
Postad 03 January 2016 - 02:09
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Du är varmt välkommen
T9 ÄR bättre än minivee, det går jag i god för, och dom som hört båda håller nog med. Även fast minivee är en jäkel på bas. Tydligen
Postad 03 January 2016 - 03:05
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Lite imponerad blir du säkert. Du har ju bara ett hemmabygge!
Är moset hemlagat? Bor ni i kiosken?
Signalkablarna då? 
Jepp, den kortaste HDMI-kabeln jag hittade som inte verkade misstänkt dålig. Kommer jag ihåg rätt gick den på ca 60:- för 50cm (nu kommer någon säker söka fram en billigare men det är inte riktigt poängen).
Tja vad kan jag säga. Jag gillar ljudet från REL och det är det viktigaste för mig. Passar mycket bra till mina Dynaudio Focus 160. Men det är upp till var och en att gilla vad ni vill.
Ha de bra
Du köpte ju dina rel innan du köpte dina Focus 160. Så du har matchat dina högtalare efter dina subwoofers? Nu är det dina ord och inte mina. Jag anser att det är löjligt att ens tro att man kan matcha högtalare som spelar olika frekvenser, Hur länge fick du leta innan du insåg att 160 matchade REL T9 
Läste precis. Tråkigt med så sjukt mycket dist vid så låg volym. Är det också något som matchar dina fronthögtalare?
Postad 03 January 2016 - 04:33
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag är alltid ute efter vad som ger mest bang for the buck. Under det dryga året jag blivit beroende av att fatta hur HiFi funkar har mina lron gjort fljande analyser:
1. Högtalare är det som färgar ljudet mest. Jag hör direkt skillnad mellan olika högtalare när dom spelas i samma rum, med samma låt genom samma förstärkare.
2. Förstärkare påverkar ljudet, men lite mindre än vad man kan tro...men dock...rätt viktigt.
3. Ingångskälla. Nu har jag inte hört vinyl sen 80-talet, men skillnaden mellan Spotify Premiums bästa ljud och en cd-skiva....jag vågar inte svära på att jag fixat ett blindtest.
4. Kablar. Jag hör ingen skillnad whatsoever. Säger en del när HiFi klubben kopplar alla sina högtalare i butiken med den billigaste kabeln (dom som kan snabbkopplas via en tavla).
Just nu har jag bestämt mig för att först köpa subbar och sen en Hegel 160 eller Lyngdorf TDAI-2170.
Varför?
Jo jag tror att båda uppdateringerna ger skillnad, men att subwoofers gör större skillnad än förstärkare.
Akustik gör störst skillnad för ljudet. Få sitter så nära en högtalare att de bara hör direktljudet. Redan efter några millisekunder har väggar och tak sagt sitt.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 January 2016 - 04:45.
Postad 03 January 2016 - 09:26
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Postad 03 January 2016 - 09:53
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Är moset hemlagat? Bor ni i kiosken?
Jepp, den kortaste HDMI-kabeln jag hittade som inte verkade misstänkt dålig. Kommer jag ihåg rätt gick den på ca 60:- för 50cm (nu kommer någon säker söka fram en billigare men det är inte riktigt poängen).
Du köpte ju dina rel innan du köpte dina Focus 160. Så du har matchat dina högtalare efter dina subwoofers? Nu är det dina ord och inte mina. Jag anser att det är löjligt att ens tro att man kan matcha högtalare som spelar olika frekvenser, Hur länge fick du leta innan du insåg att 160 matchade REL T9 
Läste precis. Tråkigt med så sjukt mycket dist vid så låg volym. Är det också något som matchar dina fronthögtalare?
Vid frifältsmätning så har tex DD18 mer dist än REL suben i testet.
Att ligga runt 10% eller över är absolut inget ovanligt.
SVS SB13-Ultra mäter också sämre,
SVS SB12-NSD likaså
JBL 4645C som jag själv har är direkt usla i lägre regionerna när man spelar starkt, enligt mätningar.
Jag själv kan inte höra något som låter illa innan Xmas nås.
Listan kan göras lång och vad jag vill komma till är att vi har förbaskat svårt att höra dist i lågbas.
Att kunna peka ut var en sub står är en av grejerna som sker när den distar (kan även ske vid fel placering kontra rummet)
Så jag tycker pajkastningen kan sluta och vi återgår till ämnet 
Postad 03 January 2016 - 10:12
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Du tänker bara på pengar. Jag vill ha kvalitetsbas och inte luddig kvantitetsbas.
Kvalitetsbas ja. Det är därför jag kör slutet. En sluten konstruktion har alltid ett luftmotstånd som hjälper den att komma tillbaka till dess ursprungliga läge. När elementet jobbar ut så blir det ett undertryck i lådan som drar elementet tillbaka. När elementet jobbar in blir det ett övertryck i lådan som skjuter tillbaka elementet ut.
Du är varmt välkommen att svänga förbi du också, men då får du lov att inte sura 
Igen, är du nöjd så är du nöjd. Jag har kört några köpessubbar jag också, svs pc13u är den senaste.
Postad 03 January 2016 - 10:27
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2125 inlägg
Köp nu två vita pianolackade REL T9. Du kommer att bli nöjd. Diskussionen ovan är bra för att sätta sakerna i sitt perspektiv. REL är säkert överprissatta. De spelar inte så högt och djupt som andra subbar i prisklassen. De distar en del. Lik förbannat låter de kanon till musik, som du ju prioriterar.
Postad 03 January 2016 - 10:47
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Eller ett par minivee för halva priset, så får du skyhög waf och mer effekt 
Nej, skämt åsido, gör det inte. Minivee är inte en bra sub.
Postad 03 January 2016 - 11:34
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Kvalitetsbas ja. Det är därför jag kör slutet. En sluten konstruktion har alltid ett luftmotstånd som hjälper den att komma tillbaka till dess ursprungliga läge. När elementet jobbar ut så blir det ett undertryck i lådan som drar elementet tillbaka. När elementet jobbar in blir det ett övertryck i lådan som skjuter tillbaka elementet ut.
Du är varmt välkommen att svänga förbi du också, men då får du lov att inte sura 
Igen, är du nöjd så är du nöjd. Jag har kört några köpessubbar jag också, svs pc13u är den senaste.
Och samma sak gör att elementet får jobba onödigt mycket för att flytta konen linjärt.
Medans en dåligt designad basreflex kan ha hemskt group delay
Men nog om det, låt inte göra tråden X vs X
Postad 03 January 2016 - 13:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag själv kan inte höra något som låter illa innan Xmas nås.
Hör du bättre under julen? 
Postad 03 January 2016 - 13:12
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
@ ZZZZZZZarrrrrtock.
Det trodde jag att alla kände till vid det här laget.. Att THX specar referens till 85 dB med 20 dB headroom i alla kanaler, förutom i LFE där det ska finnas
utrymme för 10 dB till, dvs 115 dB. Vid lyssningsposition alltså.
Men det är väl för jobbigt att googla, så jag postar väl en lättläst länk. 
http://www.acousticf...eference-level/
Redigerat av Bakerman, 03 January 2016 - 13:13.
Postad 03 January 2016 - 13:17
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nja.. Varför skulle det vara viktigt för konen att komma tillbaks till sitt ursprungliga läge...?
Postad 03 January 2016 - 13:38
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Ouch, Got me 
(jefla fyndig bagare)

Postad 03 January 2016 - 13:57
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
@ ZZZZZZZarrrrrtock.
Det trodde jag att alla kände till vid det här laget.. Att THX specar referens till 85 dB med 20 dB headroom i alla kanaler, förutom i LFE där det ska finnas
utrymme för 10 dB till, dvs 115 dB. Vid lyssningsposition alltså.
Men det är väl för jobbigt att googla, så jag postar väl en lättläst länk. 
http://www.acousticf...eference-level/
Var dä inte dä ja skräv? 
Tack för länken btw, bra läsning _
Redigerat av Zartok, 03 January 2016 - 14:05.
Postad 03 January 2016 - 14:02
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vid frifältsmätning så har tex DD18 mer dist än REL suben i testet.
Att ligga runt 10% eller över är absolut inget ovanligt.
SVS SB13-Ultra mäter också sämre,
SVS SB12-NSD likaså
Ursäkta, men va? 
För det första, jämför inte mätning i rum med frifältsmätning. Det kan skilja 10dB i nivå.
Här har du en mätning på samma sida, men på 2 meters avstånd, i rum. Nivån var 100dB i testen, men subben klarade mer.
Om man ens ska fundera på att jämföra det med REL-mätningen, så måste man räkna om avståndet.
http://www.sengpiela...or-distance.htm
På 30cm avstånd blir det alltså:
REL:
98dB @ 24Hz, 10% THD
DD18:
116,5dB @ 25Hz, 1,29% THD
116,5dB @ 20Hz, 1,94% THD
velodyne-dd-18-plus-subwoofer-25-hz.gif 21.11K
1 Antal nerladdningar
velodyne-dd-18-plus-subwoofer-20-hz.gif 21.73K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 03 January 2016 - 14:13.
Postad 03 January 2016 - 14:03
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Nja.. Varför skulle det vara viktigt för konen att komma tillbaks till sitt ursprungliga läge...?
Ja det kan man undra. Konen ska väl följa musiksignalen utan att bromsas (idealiskt). Det är ju spolen som sköter rörelsen i elementet.
Redigerat av Ljudligt, 03 January 2016 - 14:04.
Postad 03 January 2016 - 14:18
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ja det kan man undra. Konen ska väl följa musiksignalen utan att bromsas (idealiskt). Det är ju spolen som sköter rörelsen i elementet.
Transientsvar. Har du en kon som fladdrar så kommer ljudet bli mer som en sörja. Det finns en tråd där det hela diskuteras faktiskt.
Sen så börjar jag bli lite trött på att du beter dig barnsligt nu,
Postad 03 January 2016 - 14:27
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Transientsvar. Har du en kon som fladdrar så kommer ljudet bli mer som en sörja. Det finns en tråd där det hela diskuteras faktiskt.
Sen så börjar jag bli lite trött på att du beter dig barnsligt nu,
Men om elementet bromsas så det inte kan följa insignalen till spolens elektromagnetiska kraft uppstår ju en komprimering av utsignalen (distorsion) vilket i sin tur kan göra ljudet jämnare och lite öronvänligare att lyssna på. Men det är likväl kompressionsdistorsion. Dvs Dynamiken minskas.
Postad 03 January 2016 - 14:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Men om elementet bromsas så det inte kan följa insignalen till spolens elektromagnetiska kraft uppstår ju en komprimering av utsignalen (distorsion) vilket i sin tur kan göra ljudet jämnare och lite öronvänligare att lyssna på. Men det är likväl kompressionsdistorsion. Dvs Dynamiken minskas.
Que?
Postad 03 January 2016 - 14:35
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Listan kan göras lång och vad jag vill komma till är att vi har förbaskat svårt att höra dist i lågbas.
Att kunna peka ut var en sub står är en av grejerna som sker när den distar (kan även ske vid fel placering kontra rummet)
Så jag tycker pajkastningen kan sluta och vi återgår till ämnet 
Problemet är att Ljudligt dyker upp titt som tätt och slänger ur sig ren smörja. När han blir uppmanad att förklara sig börjar han slingra sig, posta diverse säljinformation han inte förstått, för att till slut bara bete sig barnsligt.
Noterade du att jag faktiskt hade en ärlig fråga till honom angående om han matchat sina stativhögtalare efter sina subwoofers? Fick jag något svar på det?
Postad 03 January 2016 - 14:38
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Ursäkta, men va? 
För det första, jämför inte mätning i rum med frifältsmätning. Det kan skilja 10dB i nivå.
Här har du en mätning på samma sida, men på 2 meters avstånd, i rum. Nivån var 100dB i testen, men subben klarade mer.
Om man ens ska fundera på att jämföra det med REL-mätningen, så måste man räkna om avståndet.
http://www.sengpiela...or-distance.htm
På 30cm avstånd blir det alltså:
REL:
98dB @ 24Hz, 10% THD
DD18:
116,5dB @ 25Hz, 1,29% THD
116,5dB @ 20Hz, 1,94% THD
velodyne-dd-18-plus-subwoofer-25-hz.gif
velodyne-dd-18-plus-subwoofer-20-hz.gif
Givetvis, det trodde jag alla visste och samma med att man förlorar 6db vid var fördubbling av avståndet (gäller inte line Array som bara förlorar -3)
Min poäng som inte gick fram är att vid frifält så får man fram ett riktigt resultat och det mestar distar med 10% eller över om man ska över 100db under 30hz. Mäter du i ett rum då får man helt enkelt fram ett resultat som inte har med verkligheten att göra, jag trodde den poängen var ganska lätt att se eller förstå 
DD18 Max servo
108db @ 25hz 18,7% THD
103db @ 20hz 26,7% THD
DD18 minimum servo
108db @ 25hz 20% THD
103db @ 20hz 22% THD
Mätt på 2 meters avstånd.
Problemet är att Ljudligt dyker upp titt som tätt och slänger ur sig ren smörja. När han blir uppmanad att förklara sig börjar han slingra sig, posta diverse säljinformation han inte förstått, för att till slut bara bete sig barnsligt.
Noterade du att jag faktiskt hade en ärlig fråga till honom angående om han matchat sina stativhögtalare efter sina subwoofers? Fick jag något svar på det?
Jag förstår vad du menar!
Redigerat av johan b-lund, 03 January 2016 - 14:40.
Postad 03 January 2016 - 14:41
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Ok du är ganska bra på att vrida och vända på saker själv som du inte begriper. Vad är svårt att förstå med att om elementet bromsas så att det inte kan följa den elektromagnetiska signalen så uppstår kompression av signalen?
Postad 03 January 2016 - 14:43
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Ok du är ganska bra på att vrida och vända på saker själv som du inte begriper.
Vad är svårt att förstå med att om elementet bromsas så att det inte kan följa den elektromagnetiska signalen så uppstår kompression av signalen?
Har JAG skrivit det? Jag hade en annan fråga till dig. Svara gärna på den istället.
Postad 03 January 2016 - 14:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Nej, själva poängen med att ha en stark magnet är att elementet hela tiden ska kunna röra sig så som den får en signal. När signalen stannar så är det bra om elementet också gör det. Nej, nu pratar du nog om något som nog ingen förstår vad du menar. Utsignalen komprimeras inte då den signalen kommer från förstärkaren. Den påverkas inte av vad du kopplar förstärkaren till.
Dist är inte öronvänligare att lyssna på, tvärt om, det är det som skär i öronen.
Postad 03 January 2016 - 14:54
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Nej, själva poängen med att ha en stark magnet är att elementet hela tiden ska kunna röra sig så som den får en signal. När signalen stannar så är det bra om elementet också gör det. Nej, nu pratar du nog om något som nog ingen förstår vad du menar. Utsignalen komprimeras inte då den signalen kommer från förstärkaren. Den påverkas inte av vad du kopplar förstärkaren till.
Dist är inte öronvänligare att lyssna på, tvärt om, det är det som skär i öronen.
Ja men om elementet dras till ett läge utan att signalen gör detta så är det distorsion. Allt som inte följer signalen är distorsion. Att sedan elementen kan vara gjorda för ett visst motstånd (vilket de ofta är ) är ju en annan sak. Då är det med i beräkningen för att komma så nära insignalen som möjligt.
Har JAG skrivit det? Jag hade en annan fråga till dig. Svara gärna på den istället.
Jag har inte sett någon fråga. Men om du menar om jag har integrerat subbarna med frontarna så har jag gjort det.
Postad 03 January 2016 - 14:59
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Mäter du i ett rum då får man helt enkelt fram ett resultat som inte har med verkligheten att göra, jag trodde den poängen var ganska lätt att se eller förstå 
Jo, jag förstår vad du menar, men det var inte direkt glasklart.
Att disten ökar när subben närmar sig gränsen för vad den kan spela är en sak, men det är ju inte intressant i sammanhanget, eftersom T9 distar 10% när de andra går på tomgång.
En seriös mätning på T9 är det nog ingen som vill se 
Postad 03 January 2016 - 15:02
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Att disten ökar när subben närmar sig gränsen för vad den kan spela är en sak, men det är ju inte intressant i sammanhanget, eftersom T9 distar 10% när de andra går på tomgång.
Nej jag vill hellre lyssna på musik än att se på mätningar. Men smaken är ju olika 
Postad 03 January 2016 - 15:05
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag har inte sett någon fråga. Men om du menar om jag har integrerat subbarna med frontarna så har jag gjort det.
Min fråga var
Nej jag vill hellre lyssna på musik än att se på mätningar. Men smaken är ju olika 
Suck, du är ju rent verklighetsfientlig. Jag lägger ner nu. Du är den typ som ALDRIG går att övertyga eftersom du bestämt dig först och sedan bara lyssnar på det som stödjer din uppfattning.
Postad 03 January 2016 - 15:07
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Min fråga var
Suck, du är ju rent verklighetsfientlig. Jag lägger ner nu. Du är den typ som ALDRIG går att övertyga eftersom du bestämt dig först och sedan bara lyssnar på det som stödjer din uppfattning.
Jag bara säger som det är 
Postad 03 January 2016 - 15:29
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Dom mätningar vi kan hitta är inte så hemska tycker jag, så länge du inte försöker nå referensnivå under 25hz, tvivlar inte en sekund att den passar till musik.
Alla subar kan inte vara världsbäst på precis allt.
Jag har dock inte lyssnat på den så det känns ganska oviktigt.
Postad 03 January 2016 - 15:37
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ja men om elementet dras till ett läge utan att signalen gör detta så är det distorsion. Allt som inte följer signalen är distorsion. Att sedan elementen kan vara gjorda för ett visst motstånd (vilket de ofta är ) är ju en annan sak. Då är det med i beräkningen för att komma så nära insignalen som möjligt.
Fast elementet dras aldrig till en position som signalen inte har som mål. Om signalen upphör ska elementet tillbaka till sin ursprungliga position. När elementet ska skaka så sköter motorn det. När elementet inte ska röra på sig så ska det vara still, och då ska det även gå tillbaka till sitt ursprungliga läge.
Postad 03 January 2016 - 16:04
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag tror att många i den här tråden missar att ett element inte behöver slå från sitt nolläge.
Dom som tror att ett element måste tillbaks till sitt nolläge är nog dom som tror att det finns olika snabba element...
Redigerat av Bakerman, 03 January 2016 - 16:04.
Postad 03 January 2016 - 16:23
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Teoretiskt, skulle det inte vara betydligt sämre med ett element som låg i utkanterna om den inte får en signal? Absolut. Därefter så följer ju elementet signalen den får, och det är ju en salig blandning av hz
Redigerat av Zartok, 03 January 2016 - 16:23.
Postad 03 January 2016 - 16:46
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Teoretiskt, skulle det inte vara betydligt sämre med ett element som låg i utkanterna om den inte får en signal? Absolut. Därefter så följer ju elementet signalen den får, och det är ju en salig blandning av hz
Ja det är bättre att börja i mitten men det sköter spindeln och upphängningen av membranet om. Membranet strävar alltid lite mot mitten av dessa skäl. Men luftmotståndet i lådan får inte vara så stort att det blir kompression och ska inte påverka detta eftersom luftmotståndet inte ska undertrycka eller förtärka (luftmotstånd och signal åt samma håll) . Var mitten är vet upphängningen och spindeln däremot.
Men dina element kanske är gjorda för en sluten låda av den volym du har byggt dina i. Då blir ljudet enligt de beräkningar elementfabrikanten har gjort för att membranet ska följa signalen utan kompression.
Lite kul läsning om hur man kan byta en gammal skumgummi upphängning på ett element. Man ser även alla ingående delar som spindel, talspole mm. Lite pillerjobb för att klara av detta:
http://www.carlssonp...opic.php?t=1459
Redigerat av Ljudligt, 03 January 2016 - 17:06.
Postad 03 January 2016 - 17:03
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Alltså, ljudet komprimeras inte för att lådan är sluten. Tänker du kanske på dist från att det blir en för stor kompression inne i lådan nu?
Postad 03 January 2016 - 17:13
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Alltså, ljudet komprimeras inte för att lådan är sluten. Tänker du kanske på dist från att det blir en för stor kompression inne i lådan nu?
Ja för högt lufttryck som påverkar elementets rörelse (dist). Men du har säkert räknat på detta och då är påverkan så lite att man kan bortse från den. I vilket fall som helst så är det ju viktigast hur det låter och du verkar ju vara nöjd med dina basar.
Postad 03 January 2016 - 17:19
Unregistered39f3573c
-
Unregistered39f3573c
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Haha herregud vad det tjafsas :-P mitt tips till ts. Med två subbarna får du bättre spridning av ljudet, sen rekommenderar jag att du åker och lyssnar på lite olika tillverkare och får en uppfattning av vad som passar dig. Lycka till i bas letandet :-)
Postad 03 January 2016 - 17:54
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ja för högt lufttryck som påverkar elementets rörelse (dist).
Har du en aning om vad du skriver om? Är elementets rörelse detsamma som dist? Menar du att det inte finns en luftfjäder i alla lådor?
Postad 03 January 2016 - 18:06
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Hur bra elementet är på att stanna beskriver ju q-värdet. Med ett q-värde på 0,5 för element + låda stannar elementet precis lagom snabbt och får därför ett perfekt transietsvar. Får element + låda ett q-värde under 0,5 är det fortfarande lika oresonant, men tappar i verkningsgrad runt f0, vilket betyder att det faller av flackare. Om elementet har en kraftig motor kan man utan problem fixa till tonkurvan med EQ. Har elementet däremot inte en kraftig motor kan det leda till att man pressar elementet för hårt vilket leder till dist. Sen kan ju för högt lufttryck i lådan också leda till dist även om man har perfekt transientsvar.
Hur det är med basreflex- eller slavbassystem är en annan fråga.
(Jag tror i alla fall att jag fattat det här något så när.)
Postad 03 January 2016 - 18:17
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Har du en aning om vad du skriver om? Är elementets rörelse detsamma som dist? Menar du att det inte finns en luftfjäder i alla lådor?
Se nedan
Hur bra elementet är på att stanna beskriver ju q-värdet. Med ett q-värde på 0,5 för element + låda stannar elementet precis lagom snabbt och får därför ett perfekt transietsvar. Får element + låda ett q-värde under 0,5 är det fortfarande lika oresonant, men tappar i verkningsgrad runt f0, vilket betyder att det faller av flackare. Om elementet har en kraftig motor kan man utan problem fixa till tonkurvan med EQ. Har elementet däremot inte en kraftig motor kan det leda till att man pressar elementet för hårt vilket leder till dist. Sen kan ju för högt lufttryck i lådan också leda till dist även om man har perfekt transientsvar.
Hur det är med basreflex- eller slavbassystem är en annan fråga.
(Jag tror i alla fall att jag fattat det här något så när.)
Ja det är så jag menar.
Postad 03 January 2016 - 18:41
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Var tog trådskaparen vägen?
Postad 03 January 2016 - 18:53
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
gick och köpte en sunfire atmos, så att diskussionen kunde ta fart lite mer, kanske?
Postad 03 January 2016 - 18:58
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Postad 03 January 2016 - 19:01
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Tyvärr är detta ett vanligt fenomen i dessa typer av trådar tycker jag. Vi gamla rävar bryr oss mer än TS om vad som är ett bra alternativ. Inte allt för ovanligt att det kommer ett sent svar att TS spontanköpte något på vägen hem från jobbet -typ. Dom flesta bryr sig inte så värst mycket egentligen.
Postad 03 January 2016 - 19:26
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Tyvärr är detta ett vanligt fenomen i dessa typer av trådar tycker jag. Vi gamla rävar bryr oss mer än TS om vad som är ett bra alternativ. Inte allt för ovanligt att det kommer ett sent svar att TS spontanköpte något på vägen hem från jobbet -typ. Dom flesta bryr sig inte så värst mycket egentligen.
Intressant notering.
Undrar vad det beror på, så underhållande som dessa trådar är.
Kan det möjligen bero på att alla dessa trådar handlar om samma sak ock alltid ger samma onyanserade svar från samma personer.
När några uttalat vad det tycker så börjar pajkastningen och nätmobbningen i så där 100 inlägg till, några fortsätter att kalla sig specialister och alla som inte tycker likadant är idioter. Kriget lägger sig, det går några dagar en ny fråga om samma sak dyker upp och det börjar om.
Kanske man skall känna efter vad TS verkligen är ute efter innan man börja mala sitt mantra gång efter gång. Alla har inte samma värderingar.
Att man har 5 eller 10.000:- att lägga på en sub innebär inte alltid att man vill ha djupast bas för pengarna. Det kanske räcker med mindre och i stället kanske utseende eller något annat också är en parameter att väga in.
Postad 03 January 2016 - 19:51
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Intressant notering.
Undrar vad det beror på, så underhållande som dessa trådar är.
Kan det möjligen bero på att alla dessa trådar handlar om samma sak ock alltid ger samma onyanserade svar från samma personer.
När några uttalat vad det tycker så börjar pajkastningen och nätmobbningen i så där 100 inlägg till, några fortsätter att kalla sig specialister och alla som inte tycker likadant är idioter. Kriget lägger sig, det går några dagar en ny fråga om samma sak dyker upp och det börjar om.
Kanske man skall känna efter vad TS verkligen är ute efter innan man börja mala sitt mantra gång efter gång. Alla har inte samma värderingar.
Att man har 5 eller 10.000:- att lägga på en sub innebär inte alltid att man vill ha djupast bas för pengarna. Det kanske räcker med mindre och i stället kanske utseende eller något annat också är en parameter att väga in.
Jag tycker man kan utgå från att TS inte undrar vilken bas som är finast. Det kan nog TS avgöra själv.
Självklart får man välja vilken bas som helst men det folk blir upprörda över och som därför håller igång diskussionen (tror jag) är när det kommer någon och påstår att en viss bas presterar bättre än en annan, när så inte är fallet. Visst kan den prestera bra för sin storlek eller utseende och i förhållande till vad man har för krav, men att säga att den är "bättre" är bara fel. När i det här fallet Ljudligt (för det blir bara löjligt om jag skriver "personen" när vi alla vet vem det är) då i princip bara repeterar annonstext hjälper inte det diskussionen. Tråden är ju inte tänkt att handla om vilken bas som har bäst annonstext.
(Visst kan man se liknande tendenser när det gäller t.ex. ino, att saker som står i manifestet repeteras utan eftertanke, och det är såklart lika fel även om det inte klingar lika mycket annonstext över det hela.)
Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 03 January 2016 - 19:52.
Postad 03 January 2016 - 19:54
Andre 71
-
Andre 71
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
REL tilltalar mig mest fortfarande men jag känner att jag har tagit till mig av bristen på effekt och bristen på djupare bas. Hur jag uppfattar detta återstår att höra.
Velodyne SPL 1000 kostar nu 12700kr på hembiobutiken. Med tanke på vilket namn Velodyne är, vilken effekt burken har osv så kanske man skulle överväga en sådan? Man kan ju alltid vänta ett tag med att köpa en till (den är lite över budget för att köpa 2 nu).
Är denna sub bra?
Postad 03 January 2016 - 20:03
Sohlio
-
Sohlio
-
Forumräv
-
-
586 inlägg
Postad 03 January 2016 - 20:04
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
REL tilltalar mig mest fortfarande men jag känner att jag har tagit till mig av bristen på effekt och bristen på djupare bas. Hur jag uppfattar detta återstår att höra.
Velodyne SPL 1000 kostar nu 12700kr på hembiobutiken. Med tanke på vilket namn Velodyne är, vilken effekt burken har osv så kanske man skulle överväga en sådan? Man kan ju alltid vänta ett tag med att köpa en till (den är lite över budget för att köpa 2 nu).
Är denna sub bra?
Bra, låt lyssning och sunt förnuft avgöra så kan det bara bli rätt för dig 
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|