Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektormässa Cinema Concept - 22-24 oktober

152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Hitachi PJ-TX100 (Projektorer) 1 9.370966 (61) Inga priser
InFocus SP4805 (Projektorer) 1 9.034882 (85) Inga priser
InFocus SP-7205 (Projektorer) 1 (0) Inga priser
Sanyo PLV-Z3 (Projektorer) 1 9.383332 (179) Inga priser
Panasonic PT-AE700 (Projektorer) 2 9.373238 (141) Inga priser
Toshiba MT200 (Projektorer) 1 9.499998 (69) Inga priser
LG RD-JT92 (Projektorer) 1 9.179104 (66) Inga priser
Sony VPL-HS50 (Projektorer) 1 9.645832 (47) Inga priser
Optoma H77 (Projektorer) 1 6.749998 (3) Inga priser
NEC HT410 (Projektorer) 1 8.2 (4) Inga priser
69 relaterade trådar
Officiell - Vad är min begagnade projektor värd? (386 inlägg) 6 mån sedan
* Officiell tråd - LG RD-JT92 * (1220 inlägg) 9 år sedan
Gästbok för andy76q (79 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z3 * (1876 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 * (1887 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 * (1881 inlägg) 13 år sedan
Trasig projektorlampa: ärende anmält till ARN (147 inlägg) 15 år sedan
* Officiell tråd - Toshiba MT200 * (673 inlägg) 16 år sedan
Beggad Z3, hur kollar jag skick? (17 inlägg) 16 år sedan
sanyo z3 (11 inlägg) 16 år sedan
Projektors livslängd = 1 1/2 år! (99 inlägg) 16 år sedan
Trasig Sanyo PLV-Z3 (2 inlägg) 17 år sedan
Trasig projektor [foto] (11 inlägg) 17 år sedan
Begagnade projektorer (10 inlägg) 18 år sedan
Missfärgning på Hitachi PJ-TX100 (7 inlägg) 18 år sedan
* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 * (1475 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för ryst (48 inlägg) 18 år sedan
* Officiell tråd - InFocus SP4805 * (1993 inlägg) 18 år sedan
bästa projen runt 10 000:- (28 inlägg) 19 år sedan
Val av tyst projektor. (8 inlägg) 19 år sedan
* Officiell tråd - InFocus SP-7205 * (55 inlägg) 19 år sedan
TW600, HS50 eller TX200? (8 inlägg) 19 år sedan
Toshiba MT-200 vs MT-400 (1 inlägg) 19 år sedan
Gästbok för no_maam ( inlägg) 19 år sedan
Hitachi 200 Vs Sony HS50 (71 inlägg) 19 år sedan
Sony HS50 lr HS60? (30 inlägg) 20 år sedan
sanyo z3 tweaking (4 inlägg) 20 år sedan
Begagnad projektor? (12 inlägg) 20 år sedan
MT 200 eller RD-JT92 ? (21 inlägg) 20 år sedan
Toshiba MT200 vs LG RD JT-92 (15 inlägg) 20 år sedan
Vilken projektor ska jag köpa? (6 inlägg) 20 år sedan
Gästbok för Switch (4 inlägg) 20 år sedan
Onkyo 702 vs 703 ? (6 inlägg) 20 år sedan
Problem med RD-JT92 (17 inlägg) 20 år sedan
Inköp av första projektorn, Toshiba MT200? (10 inlägg) 20 år sedan
tyskland (4 inlägg) 20 år sedan
NEC HT510 (11 inlägg) 20 år sedan
hjälp med köp : Hitachi PJ-Tx100 vs BenQ PB6210 (4 inlägg) 20 år sedan
Gästbok för NightRabbit (24 inlägg) 20 år sedan
Hur bygga en *"hushbox" (till Z3) (10 inlägg) 20 år sedan
AE700 bilden "blinkar" (8 inlägg) 20 år sedan
Toshiba MT-200 vs Benq 7800 (5 inlägg) 20 år sedan
Färgkod och glans till MDF-duk för en Sanyo Z3 ? (10 inlägg) 20 år sedan
Service infocus 4805 (14 inlägg) 20 år sedan
* Officiell tråd - Optoma H77 * (56 inlägg) 21 år sedan
Test av Sony VPL HS50 och Benq 7700 (25 inlägg) 21 år sedan
PJ-TX100 vs ComHem (1 inlägg) 21 år sedan
Nybörjarprojektor för blandad användning (7 inlägg) 21 år sedan
Powerbuy Sony HS-50 (67 inlägg) 21 år sedan
yamaha dvd s550 och hitachi tx100 (5 inlägg) 21 år sedan
Cine4home,s test Z3, AE700, TW200, PJ-100 och HS50 (19 inlägg) 21 år sedan
TEST: LG RD-JT92 (37 inlägg) 21 år sedan
Köpa Sony VPL-HS50 från tyskland (182 inlägg) 21 år sedan
Sanyo Z3 vs Sony HS50 (60 inlägg) 21 år sedan
benq PE5120 eller Toshiba MT200? (20 inlägg) 21 år sedan
Panasonic vs. Sanyo (18 inlägg) 21 år sedan
Kingpin ES240-16:9 (6 inlägg) 21 år sedan
Nokia 9802s (4 inlägg) 21 år sedan
Ni med VB problem (300:a, 500:a, 700:a) (136 inlägg) 21 år sedan
TEST: Sanyo PLV-Z3 (50 inlägg) 21 år sedan
TEST: Panasonic PT-AE700 (26 inlägg) 21 år sedan
såg pt-ae700 på reference idag .VB varning (34 inlägg) 21 år sedan
Proj under 35', Benq, Sharp, Infocus, Sony eller? (10 inlägg) 21 år sedan
Panasonic PT-AE700 VS. Infocus Screenplay 4805? (10 inlägg) 21 år sedan
PT-AE700e vs XV-Z201E (17 inlägg) 21 år sedan
Toshiba MT200 bildstorlek ? (10 inlägg) 21 år sedan
TEST: InFocus ScreenPlay 7205 (7 inlägg) 21 år sedan
TEST: InFocus ScreenPlay 4805 (45 inlägg) 21 år sedan
Ae700 kontra Hitatchi PJ-TX100 (3 inlägg) 21 år sedan

Postad 23 October 2004 - 22:16

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Jag håller med dig om hc900, sa det redan tidigare i min post att jag tycker den var en av de starkaste projektorerna på mässan. Den hade ett jäkla drag i bilden och väldigt skön kontrastkänsla. Fann mig gå upp och kolla på den flera gånger.

Har en benq pe7800 idag som också är en matterhorn projektor i direkt konkurrens med den. Den var bra men inte uppgraderingsbra från min benq som efter kalibrering hemma känns nästan lika rätt. Däremot så saknar den lite av "punchen" i bilden som hc900 har. Kanske just pga detta jag inte skrev massa mer om den, absolut bästa projektorn i matterhorn segmentet jag sett iaf.

Postad 23 October 2004 - 22:43

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Va på mässan idag och tyckte att det va en mycket bra riggad med bra projjar...
Det jag kan konstatera med dagens tester(min första mässa) då man har lcd mot dlp så ser man verkligen skillnaden.. Märker att jag är mer allergisk emot screendoor än mot regnbågar, då jag t.om såg screendoor på sony projjen. Måste även understrykas att det va marginellt med tanke på den storlek på duken..
Klart man vart imponerad av sonys maskin, men vart inte speciellt imponerad utav z3:an eller panna 700 om jag jämför med hitachi 100:an som jag har hemma.
Synd att dom inte hade typ benq 7800+ uppe emot sonyn, det hade jag velat se då det nu lutar emot dlp tekniken på nästkommande projje..

Postad 23 October 2004 - 23:02

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Hur många av er som går på mässan och lämnar en recension är lite "märkes"-partiska? :D

Själv är jag över 100 mil från mässan ni har turen att gå på, men vad som slår mig är det otroligt olika betyg vissa projektorer får. Antingen är vissa mer blind än andra, eller så måste det finnas personer som verkligen går in för att söka fel!

Vad ska en stackars norrbottning tro då ena säger att P700 var så fin, och nästa säger att den var sämst på mässan.

Är det ändå inte lite som en bil?
Vissa gillar inte designen, valet av knappar, färg. Men bilen har ju ändå en viss motor, en viss effekt, en viss hastighet. Dessa "hårda" fakta som inte kan vinklas och vridas på? Hårda fakta måste väl ändå gälla på projektorer också?
ÄR det skillnad på DLP med 480 linjer jämfört LCD med 720 linjer? ÄR det bättre med smoothscreen med mikroskopisk oskärpa?

Cheeeezus! Ni gör mig helt förvirrad! :blink: ;)

Postad 23 October 2004 - 23:22

guzman
  • guzman
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Efter att ha varit på mässan dom två första dagarna nu så måste även jag sälla mig till den skara som blev imponerade av DLP projektorerna. Jag har iof inga problem med regnbågar och dylikt men skillnaden i svärta jämfört med Z3 och AE700 va betydligt större än jag kunnat ana.

MT200 imponerade stort men även LG:n gjorde väldigt bra ifrån sig.

Det jag nu undrar om LG:n är om det går att kalibrera bort det lilla blåsticket som den lider av. Såg även att NiToNi nämde detta i en tidigare post och det vore kul om ni kunde få bort detta till imorgon.

Det lutar helt enkelt åt att det blir en tredje dag för min del på mässan. Jag vill ju va riktigt säker innan jag köper =) Och en sak är säker.. jag gick till mässan fokuserad på att kika på dom hypade Z3 och AE700:an men kan nu konstatera att det är DLP som jag vill ha.

Tack för en toppen mässa...

//Guzman

Postad 23 October 2004 - 23:53

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Ohlson: Som jag förstått det så kommer inte HS50 (den europeiska versionen) att inkludera Image director 2, utan det är bara på HS51 (den amerikanska versionen) som den finns att leka med.

Postad 23 October 2004 - 23:55

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Mozez
Nu är det inte bra för bilden att ha tre projektorer projicerandes brevid varandra. De förstör för varandra. Men när man ser saker sida vid sida så märker du det du inte ser när du bara ser en åt gången.

Vad gäller upplösning kan jag väl säga att för dvd klarar du dig med den lägre dlp upplösningen.

Sedan är det så att parametrar som installationsflexibilitet inte premieras i de här recensionerna. Möjlighet till lite större zoom faktor och lens shift är definitift värda att beaktas. Dessutom bör ljudvolymen tas med som en faktor och här är lcd ofta bättre. Ljudnivå kunde inte bedömas.

När det gäller ae700 så kan den tweaks till över 2000:1 med hjälp av ett filter och ett proffs kalibreringstjänster.

Skriv inte av ae700 innan du har sett den leka på egen hand. Om du är regnbågskänslig är den ju ett alternativ.

Postad 24 October 2004 - 00:48

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Vart finns mässerbjudanden, hittar ingenting på detta forum??

Postad 24 October 2004 - 01:00

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0

Hur många av er som går på mässan och lämnar en recension är lite "märkes"-partiska?  ;)

Själv är jag över 100 mil från mässan ni har turen att gå på, men vad som slår mig är det otroligt olika betyg vissa projektorer får. Antingen är vissa mer blind än andra, eller så måste det finnas personer som verkligen går in för att söka fel!

Vad ska en stackars norrbottning tro då ena säger att P700 var så fin, och nästa säger att den var sämst på mässan.

Är det ändå inte lite som en bil?
Vissa gillar inte designen, valet av knappar, färg. Men bilen har ju ändå en viss motor, en viss effekt, en viss hastighet. Dessa "hårda" fakta som inte kan vinklas och vridas på? Hårda fakta måste väl ändå gälla på projektorer också?
ÄR det skillnad på DLP med 480 linjer jämfört LCD med 720 linjer? ÄR det bättre med smoothscreen med mikroskopisk oskärpa?

Cheeeezus! Ni gör mig helt förvirrad!  :blink:  B)

Hehe, ja du mozez jag var på mässan idag (lördag) och måste säga att jag är smått förvånad över alla drastiska skillnader folk ser. Nu är jag förvisso helt grön på projektorer men om man t.ex. tar de budgetprojjar som var uppställda sida vid sida, (PT-AE700, Sanyo Z3, infocus 4805 och LG RD-JT92) så hade jag väldigt svårt att se några större skillnader dem emellan, ALLA var tokbra! Men självklart kan det som ter sig försumbart i en nybörjares ögon vara värt flera tusen för en expert.

Hursomhelst,

Jag kom till mässan i första hand för att bestämma mig mellan AE700 och Z3:an eftersom det är dessa man läst mest om, spenderade väl en sisådär 10 minuter framför varje. Nu kanske det var alldeles för kort tid att komma till ett avgörande på, men jag kan då inte säga vilken utav dom som var bäst. Uppfattningen ändrades mest beroende på vilken jag stod framför. Sökte febrilt efter den VB som panasonicen ska ha så gott om men den enda gången jag skymtade det i ögonvrån så var det på Z3:an :D

Tog ett varv i de andra rummen för att få lite perspektiv och sedan komma tillbaks för en andra titt. När jag är tillbaks tycker jag nästan omgående att Z3:an ser aningens bättre ut, blir lite misstänksam och en snabbtitt upp på projjarna bekräftar att det nu är LG:n som visas på duken..

Efter ca. 40 minuter är det enda jag kommit fram till att jag gillade DLP:erna bättre än LCD:erna, kunde inte se några regnbågar heller för den delen (något speciellt trix som krävs?). Det enda konkreta var att fläkten på infocus 4805 hördes trots förhållandena men då stod man å andra sidan precis rakt under också. Av de fyra projektorerna känns LG RD-JT92 mest intressant, att den dessutom är billigast gör den än mer så. Är väldigt intresserad av hur ni andra rankar dessa, framförallt vad ni andra tyckte om LG:n.

Säg gärna hur Toshiba MT-200 står sig mot dessa, den var tyvärr inte igång när jag kikade ner.

Postad 24 October 2004 - 05:53

Unregistered400a7a4f
  • Unregistered400a7a4f
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
LÖRDAG!!!!Nu är man hem kommen från mässan å krogen :lol:

Riktigt bra mässa med trevlig personal!

Jag va ska man börja skulle kunna skiva ett par sidor om alla projjar e ju absolut inge proffs när det gäller det här men ska förska kladda ut lite info=)

PT-AE700!! Är den jag vart mest besviken på eftersom jag hade stora för hoppningar på den men ack så fel jag hade=( Den hade verkligen för mycket VB för att falla in i min smak va riktigt grynig bild i vissa scener som svagt myrernas krig.Kompisarna jag hade med som aldrig sätt en projje sa det själv att pannan såg inte alls bra ut!Fast jag är helt säker på att pannan kan skjuta ut bättre bild än va den gjorde för ärligt så har jag bättre bild med min sanyo z1 än va som visades där!Skulle man få bort vbn som jag tror att man kan få bort mycket med bra inställningar så är den nog att räkna med fast på mässan va den inge rolig att se på B)

SANYO Z3!!Ja va ingen wow känsla här heller :P Men den känndes helt klart bättre än pannan inte alls samma grytiga bild men annars va dom grymmt lika samma svärta å färger!

INFOCUS 4805!!Ja va ska man säga i dom billigaste pris klasserna tycker jag dlp har ett stort övertag!4805 visade som jag trodde innan en bra bild inte alls samma tveksamma bild som lcderna i samma pris klass!Här e det mer tryck i bilden bättre färger å konstrast= bättre svärta.Märkte inget negativt av den låga upplösningen å inga rengnbågar B)

LG RD-JT92!! Va den projjen som impade mest på mig i pris klassen 15 till 20 lax!
Riktigt skarp bild bra färger bra kontrast såg inga rengnbågar!Bättre bild än så här kan man nog inte få för det priset! :blink:

Bland dom lite dyrare dlperna så kollade jag inte alls så mycket men kunnde hålla med som många andra att Optoma H77 va en klass för sig själv!Hade allt det där lilla extra som man vill ha ut på en projje som vissa inte klarar av!Men som sagt det kostar ju om man vill ha det där lilla exta i bilen också :D Fanns inget att klaga på denna projje!

Infocus 7205 hade inte alls samma svärta som h77 fast de vet ju redan många att den är ljus stark som ********!Hade bra fäger å så annars va faktist det den enda projjen som jag kunnde se dom så kallade regnbågarna med å det störde mig rätt mycket eftersom jag inte såg dom på 4805 :lol: Annars verkar de va en fin sak har ju hört att det ska finnas nått filter till den så man ska kunna få ut bättre svärta å då lär den inte va så långt ifrån h77 synd bara på regnbågarna!

Model One mkII!! Tyckte jag va en blandning mellan infocusen å optoma!Alla har ju bra bild å hög kontrast bra svärta och bra tryck i bilden såg inga regnbågar på denna!Svårt å säga så mycket om dom här 3 dlperna men helt klart att h77 va den som visade upp bäst bild sen va va infocusen å model one rätt lika va lite grynigare bild på model one gemfört med infocusen!

Sonys VPL-HS50!!!! :D ;) Ska väl inte överdriva så mycket men här märker man verkligen va kontrasten kan göra med bilen!Om nån hade frågat mig vilken projje jag hade velat ha med mig hem därifrån så hade de helt klart varit sonyn!Här fanns den där svärtan som jag har längtat efter :P Det är så här det ska se ut den demades i samma rum som PJ-TX100 men den hade inte alls mycket att säga till om hade ett starkt rött färg stick i bilden å inte alls samma svärta som sonyn!körde 5 sec på sony sen 5 sec på Hitachi å skifta så i flera minuter å kanske va därför man tyckte sonyn va helt brutal i svärta å färger gemfört med Hitachi?Visst dom här demades i det bästa rummet med lite större bild men det är även den här storleken som dom flesta har hemma tyckte dom andra projjarna demades på för liten bild men men!Jag satt iallafall ett bra tag å njöt av sonyn såg igen vb alls eller nått liknade kniv skarp bild från hdmi!Så för runt 30 lopper så är det helt klart en vinnare i minna ögon hade helt klart den där svärtan som jag saknat när jag sitter å tittar på min z1a!

Ja ska man man köpa en projje i den billiga klassen så tycker jag att man ska kolla in dlperna lite extra!Har inte alls den där gryniga bilden som lcd kan visa upp ibland!

Är man ute efter nått extra så är mitt val sonyn vart B)

Å jag de e verkligen värt att slänga ut dom extra stålarna för den snuskigt grymma svärtan som dom flesta projjarna inte har!ja sonyn va den projektor jag gillade mest på mässan å va den jag tillbringade mest tid med för de va den som stack ut från mängden mest!Sonyn har ju en helt egen tillverkad panel gemfört mot dom andra lcderna som kör på precis samma panel(pannan ,Hitachi,z3)

skriver som en kråka men nu har jag sagt lite lite lite om vad jag tyckte! :lol:

Redigerat av Unregistered400a7a4f, 24 October 2004 - 05:57.

Postad 24 October 2004 - 08:57

Razzie
  • Razzie
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har aldrig haft någon projektor, utan har bara min 10 år gamla bildrörs-TV att jämföra med. Men nu skall det bli projektor, så det var med stora förhoppningar jag besökte mässan i fredags. Något i 15-2000 kronors-klassen passar min plånbok, så jag var mest intresserad av Panasonic AE-700, och till viss del även Sanyo PLV-Z3.

När det gäller Panasonicen, måste jag tyvärr säga att jag nog aldrig någonsin blivit så besviken (när det gäller en teknisk pryl)! Om man nu inte visste vad VB var innan, så fick man den tydligaste demonstration av detta som man väl antagligen kan få (utan att egentligen avsiktligt demonstrera detta). Jag fattar inte hur någon kan bry sig om rödstick, när det ser ut som om det spöregnar i bakgrunden hela tiden. Snälla någon, tala om för mig att det exemplar som fanns på mässan var defekt och samtidigt felinställt, för så här illa kan det väl inte vara?

Z3:an hade inte lika tydlig VB, men den var ändå alldeles för iögonfallande. Z3:an kommer heller inte att hamna i mitt vardagsrum.

Tur att jag inte ser regnbågar på t ex Infocus 4805...

Postad 24 October 2004 - 10:18

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Sorry om jag korspostar... men efter närmare eftertanke hör denna post hemma bättre i denna tråd.... :blink:

Vanderluck @ Oct 23 2004, 17:40 )
Alla som var på Cinema Concept mässan måste väl ändå hålla med om att Sanyo Z3 hade en grymt mycket bättre bild!
Panasonic AE 700 som stod bredvid visade en suddig bild med överexponering mot det röda. OBS båda var tunade! 

Från Panasonic PT-AE700 tråden

Kan inte alls hålla med dig! När jag förra året såg PT-AE500 var jag grymt besviken och tyckte att bilden var riktigt dålig. Grötig och jobbig att titta på, med en bildkaraktär som drog åt det röda hållet!! Jag insåg strax efter den mässan då jag läste närapå uteslutande gott om AE500 att det var nåt knas med projektorn på mässan, men brydde mig aldrig om att få den demad igen då mina planer om inköp av projektor flyttades fram i tiden...

Men nu när jag var på CC-mässan i lördags blev jag OTROLIGT glatt överraskad av Pannan , jag tycker personligen att den bild som AE700'an levererar är minst lika bra som Z3'ans. Jag kan inte säga att jag såg FPN (/VB) på någon av dem, men tyckte att det vid ett par korta ögonblick syntes på Z3'an men inte på AE700'an. Stod en ganska lång stund och försökte verkligen se detta!

Så jag måste nog säga att Panasonic PT-AE700 och en osedd BenQ 7800 (enligt specen och efter läst intryck och omdömen här på PJ,) är de hetaste kandidaterna om jag får möjlighet att införskaffa projektor den närmaste tiden.

Iövrigt blev jag lite smått förtjust i Mitsubishu HC-900, lite förvånad över att det var så pass lite folk i det rummet med tanke på den utmärkta bild som den visade. Brutalt mycket bättre än 4805, JT-92 och MT-200..... Iofs inte så konstigt med ett pris som är rätt mycket högre och en hörge upplösning...

Bara min intryck och inget att hänga upp sig på!!

Edit: Måste också berömma de billigare dlp'erna får sin mycket fina bild... MAn kanske inte ska hänga upp sig på HDTV-upplösning och istället njuta av DVD som faktiskt är så vardagen ser ut idag!!

Redigerat av ippo, 24 October 2004 - 10:21.

Postad 24 October 2004 - 11:07

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Var där igår och har nu smält intrycken en del:

DLP: Jag ser regnbågar på samtliga maskiner. Vilket jag tycker är astrist eftersom fäger och svärtan på DLP är riktigt bra. Dock på billigare varianter är det mycket krypningar i bilden. Tyvärr, ingen DLP för mig.

LCD:

Z3 vs AE700. Först tyckte jag att svärtan var klart överlägsen på Z3:an tills det visade sig att det i själva verket var LG:s DLP de körde (därav regnbågarna jag såg som jag trodde kom från den bredvidliggande DLP-maskinen).

När de väl körde Z3 vs AE700 är mitt intryck följande: Båda har den där "mjölkhinnan" men AE700 upplevde jag som betydligt klarare än Z3, tyckte även att svärtan var aningens bättre än Z3:ans. SmoothScreen funkar bra. Men AE700 hade ibland tendens till krypningar, alltså aningens "oroligare" bild. Såg ingen VB som störde på någon av maskinerna. Så det finns ingen given vinnare eller förlorare där. Det beror helt enkelt på vad man stör sig minst eller mest på!

Totalt oavgjort, men i mitt hem skulle nog AE700 passa bättre med avseende på klarheten och avståndsplaceringen. Båda var tysta trots den varma luften. Med Z3:an aningens tystare.

SonyHS50: Mässans vinnare i mitt tycke. Skillnaden jämfört med övriga projjar var markant. Inga regnbågar, stabil, klar, tydlig bild med bra svärta. Men så kostar den också det dubbla jämfört med t.ex. en AE700. 32000 pix blir 3200:-/år om man behåller den i 10 år och då lär man nog få byta lampa...

Men det är inte enbart rosor med HS50, ljudvolymen var relativt sett hög. Nu förklarades det med att p.g.a. alla människor var luften extra varm och därför varvade fläkten upp, men det var varmt för samtliga projjar och där varvades inte alla upp lika mycket i ljudvolym. Dessutom är den rejält stor och "försvinner" inte på samma sätt som många av de andra. Visserligen är det inte ett produktionsexemplar men lite oroande är det.

Så totalt sett är det svårare än jag trodde. Inget sådär solklart fynd när man lägger ihop alla faktorer inklusive budget.

Men LG:s plasmaskärm med 1024x768 för 40000:- som stod nere vid kassan mitt i dagsljuset var ruggigt fin med HD-material - men det var ju fint på alla projjar!!!

Hörde någon som sa "Det där är ju inte bättre än vad jag har hemma" om lite olika projjar. Problemet är att hemma har man inte tre eller två olika projjar uppställda bredvid varandra, tweakade för just ens eget rum och i ens egen ljuskontrollerade omgivning. Skulle tro att alla projjar på mässan skulle vara utmärkta hemma. Skillnaderna blir tydliga först vid direkta jämförelser. Det är märkligt hur fort man vänjer sig vid en bild hemma.

I övrigt, lysande bra att man visade samma material på alla projjar - riktigt bra jämförelsemöjligheter. All heder till gänget på CC!

Tjipp

Redigerat av Unregisteredff4f969d, 24 October 2004 - 11:10.

Postad 24 October 2004 - 11:26

Unregistered59a54b40
  • Unregistered59a54b40
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
jag va på massan i fredags.

Jag hade alldrig sett dlp innan o blev väldigt possetiv till dom.

Jag anser att lcd projjarna hade inget att sätta emot.

Jag granskade det mesta o tycker att den projjen som hade den bästa bilden på massan va helt klart Mitsubishi hc900, nu hade den ju lite fördel mot dom dyra dlp projjarna pga mörkare rum.

Men det måste sägas att jag såg rengnbågar då det va text på den e jag ensam om det eller va det fler som störde sig på det?
Den va ju fruktansvärt ljusstark på 1500 ansi så man kan kanske ställa ner den lite i nåt low läge o bli av me rengnbågarna nån som vet?

Riktigt imponerad av Mitsubishin/Daniel

Postad 24 October 2004 - 11:59

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0

Men det är inte enbart rosor med HS50, ljudvolymen var relativt sett hög. Nu förklarades det med att p.g.a. alla människor var luften extra varm och därför varvade fläkten upp, men det var varmt för samtliga projjar och där varvades inte alla upp lika mycket i ljudvolym.

Jag fick det snarare förklarat som så att det är en prototyp de visar upp och att den har en annan fläkt en den som ska sitta i produktionsexemplaren, som ska bli specade till 24db. Så det höga ljudet ska bero på det och inget annat.

Jag håller inte heller med om at Z3 skulle ha en mycket bättre bild än AE700. Tyckte de var rätt likvärdiga med referens på det jag sett av AE700 innan, utan rödsticken som var i fredags. Båda har problem för mig dock, AE700 med VB och Z3 med väldigt kraftig screendoor.

Postad 24 October 2004 - 12:22

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Hej !

Jag har ju tidigare rapporterat mina upplevelser från fredagens besök, och tyvärr hann jag inte med ytterligare ett besök :blink:.

Jag har med intresse tagit del av era intryck av mässan, och har en del undringar. Jag fastnade ju spontant för DLP i prisklassen runt 16.000:-, och tyckte inte att jag såg regnbågar...å andra sidan verkar jag vara förskonad för allt för jag ser ingen VB eller screendoor heller :D. Det jag fastnade för när det gäller DLP är att hela bilden ser klarare ut (ett lyster som från en nyvaxad bil), och jag känner att det skulle bli ett väldigt lyft hemma då jag nu tittar på en gammal trött bakprojektor.

Om man ser denna regnbågseffektär det då lika med huvudvärk och illamående (för evigt), eller är det något man kan vänja sig vid. Det skulle ju vara öken om det visade sig att fru eller barn sitter och mår dåligt om vi tittar på film, medan jag inte upplever något negativt. Det skulle ju även vara trist om släkt och vänner skulle drabbas av det, även om det inte skulle fälla något avgörande.

Är det någon "test" man kan göra för att avgöra detta, man skulle ju kunna släpa med sig hela familjen till butiken för att provtitta en kvart/halvtimme...men hur kul är det på en skala!!?

Den nackdel som nämns med de billigare DLP:erna är ju också den sämre upplösningen. Frågan är om detta verkligen är något man behöver ta med i beräkningen, det känns som om HD-material ligger i framtiden (och ändå inget som min stationära DVD stödjer)...och då det händer så oerhört mycket på projektorsidan så lär man väl ändå vilja uppgradera projektorn om några år.

mvh Mats N

Postad 24 October 2004 - 12:36

Unregistered75ea027e
  • Unregistered75ea027e
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Var också på mässan i lördags och tycker att det är rätt lustigt att läsa hur folk uppenbarligen tycker helt annorlunda trots att man har sett på exakt samma saker...

Jag äger ingen projektor (ännu) men har sett en del innan. Är alltså på G att köpa min första projektor.

Mina kommentarer:

Jag kollade inte så mycket på DLParna eftersom jag ser "regnbågar". I vissa scener ser jag inga regnbågar alls medan i andra så är de mycket störande. Mycket tråkigt med tanke på att 4805:an och LG:n som alltså stod uppradad brevid Z3:an och 700:an hade bättre bild än de två sistnämnda. I alla fall i mörkare scener. När det visades HDTV-material var de ungefär likvärdiga.

Om jag inte hade sett regnbågar skulle jag nog ha valt LG:n före 4805:an. Anledningen är att 4805:an väsnades en hel del och skillnanden i bildkvalitet var knappt märkbar (dock aningens aningens till 4805:ans fördel).

Jag håller med alla andra om att HS50 var väldigt bra (bäst) men med tanke på storlek, pris osv är den inte aktuell för mig.

För mig är både Z3 och 700:an tillräckligt bra. Skillnaden mellan dem i bildkvalitet är hårfin enligt mig, så jag kan verkligen inte förstå de som tycker att den ena eller andra är mycket bättre eller som ser grymt stor skillnad. Vad jag har förstått var tydligen 700:an feltunad i fredags men i lördags kunde i alla fall inte jag se att det var något större fel på den (förutom de allmänna "problem" som LCD-projjar dras med). Det gick att se VB på både Z3:an och 700:an om man verkligen letade i vissa scener men det var så marginellt så det i alla fall inte stör mig det minsta.

Men om jag ska utse någon som vinnare mellan Z3:an och 700:an blir det ändå 700:an. Jag tycker precis som vagabond att den hade en lite klarare färger. Ansikten på Z3:an såg lite gråaktiga ut vid en jämförelse.

Skillnaderna i bild mellan Z3 och 700:an var ändå så små att det som avgör i slutändan för mig är nog vilka extrafunktioner jag vill ha och priset. Har inte bestämt mig ännu...

Postad 24 October 2004 - 13:10

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Var där i Fredags på denna utmärkta mässa. Har lurat på en proj i snart fem år och kan inte komma till skott...inte helt ensam om detta har jag förstått. Mest kanske det har berott på att pris/prestanda inte motsv mina krav, men nu börjar det verkligen likna något.

Det är verkligen svårt att förstå att så många har så ibland vitt skilda upplevelser kring de utställda projjarna. I mitt tycke var det en helt ok och ytterst jämbördig bildkvalité från Z3, 700 och 4805:an, tror att man skulle bli rysligt nöjd med vilken än man bestämde sig för i hemmet, det avgörande borde vara funktionalitet, ljudnivå, garantier etc. Nånting hände under de timmarna jag var på mässan på 700:an. Tittade på den direkt när jag kom dit och såg inget av det rödstick som dök upp efter någon timme eller så....kan det ha varit någon som fipplat med inställningarna i alla fall trots att fjärrkontrollerna var gömda. Sanyo killen kanske stod obevakad för ett ögonblick.... :blink:

Jag vill dock säga att, JA, 700:an hade mer VB men om man följer den officiella tråden verkar det som att väldigt många 700:a ägare har hittat temporära lösningar (frånkopplat stand-by läge, flickeringinst.) och frågan är om inte panasonic kommer att lyckas bygga bort detta i kommande batchar.

Förstår att man alltid vill ha den bästa produkten för pengarna, även jag, och fortfarande finns det kompromisser i denna LCD/DLP priskategori och man hittar felen om man bara bestämmer sig för att leta ordentligt. Det viktigaste är nog att bli väl medveten om vad det är man är känslig för eller stör sig allra mest på och utesluta detta på sitt projval. Återigen, den perfekta projjen finns inte i dagsläget under 20' eller ens 30'.

Mina vinnare och största överraskningar var:

LG-JT92 - Ruggigt prisvärd (dock ej lensshift)
Toshiba MT200- Bra bild helt enkelt men duken var i största laget i det rummet SDE ganska påtaglig)
HC-900 - Som få andra tyckte jag det var den bästa bilden på mässan men svårt att bedöma eftersom det var det mörkaste rummet, dock var den ganska högljudd, specad till 30db och det verkar stämma. Frågade Jimmy om denna och den kan tyvärr inte i nuläget köra interlaced bild....skumt men Mitsubishi verkar jobba på en fix.

Kul med en så genomtänkt mässa...och man ser ju verkligen fram emot nästa evenemang.

Redigerat av edla, 24 October 2004 - 13:17.

Postad 24 October 2004 - 14:10

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Är på g, att köpa mig en ny proj, med DLP teknik.

Hadde nästan bestämt mig för InFocus 4805, Men då fick jag syn på LG's senaste DLP proj: LG-JT92

LGn finns ju för samma pris som InFocus, plus att den är betydligt tystare och snyggare.
Frågan är hur står sig LG-JT92 mot InFocus 4805, i bildkvalite?

Tacksam för svar

Postad 24 October 2004 - 14:14

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Knas, läs igenom tråden. Flera har kommentarat om det.

Generellt så verkar de flesta finna bilden i de båda rätt likvärdig med faktiskt kanske lite övervikt för LG. Jag tyckte personligen LG:n var strået lite vassare i bilden och hade valt den över IF 4805 alla gånger.

Postad 24 October 2004 - 14:26

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0
Kanske dags att starta en separat LG-JT92 tråd? Undrar vad avsaknaden av lens shift betyder i praktiken, förstår att man inte kan justera bilden sidled/höjdled. Innebär det att man inte kan fästa projektorn "uppe" i taket utan att den måste "hänga" ner?

Frågar igen hur ni andra tycker toshiba MT-200 står sig mot främst LG:n.

Är ruggigt sugen att nappa på något av Cinema Concepts mässerbjudande :blink:

Postad 24 October 2004 - 14:50

solid studio
  • solid studio
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
mellan z3:an och ae700 så var det inte mycket skillnad men vid hd materialet med den röda blomman (ros var det väl) så såg man att 700:an hade otroligt svårt med överexponering av den röda färgen i jämförelse med z3:an som fixade bilden perfekt i det läget. så en vinst för z3:an, kollade mellan dessa i minst 40min, visningsmaterialet gick runt några ggr.

mitsubishin var jag mest imponerad av alla dlp. såg en del rb vid italianjob klippet när dom körde i den mörka tunneln där det var reflektioner på motorhuven. om jag blir illamående kunde jag inte testa då jag redan var det pga syrebrist och den extremt heta luften.

hs50 var mycket större än vad jag hade tänkte mej, den presterade väldigt bra.

att köpa dlp är inte det enklaste, då om man tänker kolla film med kompisar så måste man ju ta hänsyn till deras reaktioner av tekninken eller så kan man köra solo och vara egoist. det var för mycet rb för att jag skulle våga mej på en sån just nu.

just nu så ligger det till så här enligt min åsikt. 1:a hs50. 2:a hc900 och z3. 3:e ae700.

Redigerat av solid studio, 24 October 2004 - 14:51.

Postad 24 October 2004 - 16:06

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Tack för en bra mässa Cinema Concept :blink:
Största överraskningen i år jämfört med föregående år var att samtliga projektorer faktiskt var överraskande bra i år. Jag skulle kunnat gått hem med i stort sett vilken projje som helst under armen (av de som fanns med på mässan) och ändå vara nöjd. Så känndes det definitivt inte förra året.
Skillnaden mellan Budget och Lyx har också blivit betydligt mindre i år. :D

Vad gäller bildintryck så blev jag oerhört överraskad av LG JT92 som överglänste samtliga övriga projjar i det rum den stod uppställd i.
Vill gärna ha mer info/recension av LGn om det finns???

Sony HS50 var också väldigt bra och det känndes lite orättvist att ställa den i samma rum som Hitachin då dessa spelar i 2 olika divisioner.

Samtliga HD2 DLP projektorer var riktigt bra men rummet dem stod i var lite väl ljust för att lita på vad man såg därför undviker jag att dra några slutsatser om dessa.

Vad gäller jämförelsen mellan Z3 och AE700 så anser jag att Z3 vinner med minsta möjliga marginal om man bortser från priset. AE700 hade lite mer grynig bild och även om Z3 har mer synbar screendoor så är den tillräckligt bra för att inte irritera sig på (vid ca 3m sittavstånd).

Slutsats: En väl utförd mässa med många bra projektorer känns som att vi närmar oss den verkliga explosionen på projektormarknaden då priserna stadigt sjunker och då lägstanivån på samtliga projektorer är så pass hög att man inte längre behöver bli besviken vad man än köper.

Postad 24 October 2004 - 16:08

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Nyss hemkommen med Örebrogänget och måste säga att mässans STORA vinnare är Sony HS50 enligt mig. Återkommer mer om den...

"Trapprummet": Här var det inte direkt optimala förutsättningar med tre projar skjutandes mot tre skärmar samtidigt i ett helvitt rum. B)
H77an var bäst här tycker jag. Dock lite saker som jag störde mig på. När signalen switchades vid ett tillfälle och det var brusbild (no signal) så uppkom ett rutmönster som såg lite konstigt ut. Schackmöster, typ. Den hade också lite synligt dithering i mörka partier av bilden om man gick nära duken som inte syntes på SP7205 som var bredvid. Dock ingen showstopper, men jag såg det på H77an lite då och då. SP7205 levde dock om i taket måste jag säga. Låter ganska mycket bredvid den knäpptysta H77an. B) SP7205an är ju dock lite ljusstarkare, men det blir lite väl mycket ljus från den och det gör även att man ser RBE ganska lätt. Model One MKII såg mycket bra ut den med, men H77ans bild överlag tilltalade mig liiiite mer. H77an var den jag kollade mest på i detta rum ska jag väl tillägga.

I det riktiga biorummet blev jag kär i HS50. :blink: :D Vilken LCD-proje! GRYM bild och lätt den bästa LCD-projen jag sett. Den bästa bilden på mässan tycker jag. Svärtan var total för att vara en LCD. Bättre än DLPernas svärta i det vita rummet denna dag. Dock hade HS50an ju bättre förutsättningar än vad DLPerna i "trapprummet" hade. En H77a bredvid HS50an i biorummet hade inte vart en tråkig jämförelse. Släng in en Firehawkduk så hade lyckan vart total! ;) Lite bättre jämförelse då tror jag. HS50an kan man ju få med en 100" Firehawk i samma pris som H77an tingar på och det är ju inte helt fel. Samt få nästan 10 000:- över till annat. 59 k för H77an är ganska mycket pengar. HS50an gjorde att det började rycka i uppgraderingstarmen för mig del. Dock kvarstår ju "LCD-problemen" som ev. kan uppstå. Återstår att de hur produktionsexemplaren (med lägre ljud osv) blir samt garanti- och serviceärenden hanteras av SONY osv. Skall börja "forska" om detta själv och se hur det blir. Sonyn levererade helt klart! Tycker inte heller att den väsnades så mycket. Två projektorer precis bredvid varandra samt en fläkt i taket (som bortforslar varm luft) i detta rum också. Märks ganska väl när man kommer ut från detta rum att det är varmare i övriga butiksytan på överväningen. Hitachin var väl inte helt kalibrerad, men den blev lite "blek" i jämförelse om man säger så. Hitachin är ju inte dålig på nått sätt, men kombatanten var inte en lättviktare om man säger så. Skiljer ju ungefär dubbla priset på dem också.

Hallrummet med LCDerna och InFocus DLPn hade en del roliga upptäckter också. Sanyo Z3 var den som såg bäst ut tycker jag om man ska jämföra LCDerna. InFocusen såg okey ut den med, men lite lågupplöst för min del. 700an såg jag mycket VB på samt att bilden var mycket mer "suddig" jämfört med Sanyon som jag tyckte hade en skarpare bild. Inga större nyheter från Z2 och PT-AE500 enligt mig. Visst syns skillnaderna, men ingen WOW-känsla för mig som ägt en Z2a tidigare. Dock satt jag ju i biorummet ganska mycket så jag hade HS50an som referens. :P

I de övriga rummen så tycker jag att MT-200an var ganska okey för prislappen den ligger på. Hyffsad bild överlag. HC900an var också fin, men känndes lite suddig stundtals. Kan skriva mer om dessa, men kan överlåta det till någon annan då jag kollade för kort stund på dessa för att skriva något större utlåtande. Kanske någon annan Örebroare kan skriva om dem? :D

Mässans givna vinnare korar jag till HS50. Bra jobbat SONY! Hur har ni lyckats med era egna paneler undrar jag? Hur är konstruktionen?

Edit: Glömde säga. Tack CinemaConcept för en väl genomförd mässa! Den bästa hittils enligt mig. Kul att det var så lätt att jämföra projarna i år. Dock är detta bara min andra mässa.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 24 October 2004 - 16:32.

Postad 24 October 2004 - 16:18

Unregistered41695046
  • Unregistered41695046
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
en liten recension av mässan, åkt ca 80 mil tur o retur för den.

kollade mest in de i stora salen, eftersom de låg i min prisklass, Infocus Sanyo LG och Panasonic

Infocus mot LG med DLP:er- infocusen framställde mängder med regnbågar för mig medan LG var det betydigt färre, samtidigt som Infocusen såg rödaktigt ut i skärpan och att den var lite ofokuserad, LG såg vitare ut och något skarpare.

Sedan mellan Sanyo och Panasonic med LCD så var det knapp nån skillnad, var det någon så var Panasonicen något skarpare och kändes fräschare bildmässigt. båda två var ju något matta i bilden men så är ju LCD projjar enligt vad jag förstått.

(jag har efter mässan svängt från infocus till en LG pga av pris, ljudnivå, bildkvalitet)

Postad 24 October 2004 - 16:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

I de övriga rummen så tycker jag att MT-200an var ganska okey för prislappen den ligger på. Hyffsad bild överlag. HC900an var också fin, men känndes lite suddig stundtals. Kan skriva mer om dessa, men kan överlåta det till någon annan då jag kollade för kort stund på dessa för att skriva något större utlåtande. Kanske någon annan Örebroare kan skriva om?  B)

Mjaa, Örebro-pacman är för sliten efter att ha tvingats upp klockan 7 på en söndag (när hände det senast, 1985?? :blink: ) för att orka skriva några längre kommentarer...får blir några korta rader.

Ja, HC900 var bra men det var nått skumt med den. Lite "suddig", "bullig" bild lixom. Dessutom är den lite väl ljusstark men det kanske går att ordna till. Överlag har den potential men nådde inte här riktigt, riktigt ända fram. Vill dock gärna återse denna projje.

Stackars HD2+ projjarna hade fått en taskig lokal så man ska nog vara försiktig med att dra några jätteslutsatser av dessa dyrgripar. Tycker iaf H77 var riktigt, riktigt bra och ståtade med mässans bästa bild trots att den drogs med ströljus och hade problem med krypningar i bilden. Men 60.000 är mkt pengar...

Bland cheapoprojjarna håller jag MT200 som vinnare. Tittade dock inte på JT92, synd för den verkade trevlig. 4805 har man sett tidigare och tjaa, visst är den bra men nu har den fått konkurrens! Z3 och AE700 är även de kapabla projjar men når med dvd-material inte upp i samma klass som dlp:erna. Föredrar Z3 före AE700, blir nog aldrig riktigt klok på den senares smetscreen-teknik. :D

Tyvärr tittade jag alldeles för lite på ovanstående projjar. Orsaken? HS50 förstås!! Visserligen fick den bästa rummet och visserligen jämnfördes den med en inte helt optimalt inställd TX100 men det spelar ingen roll: HS50 klarar sig utmärkt även om man "bortser" från dessa faktorer!! Kontrast och svärta var helt sanslöst bra för att vara LCD men inte nog med det, iprincip SAMTLIGA störmoment från lcd-bilden var som bortblåsta. Istället möttes man av en fyllig och ren bild som jag tidigare bara sett från dlp:er! Allt detta förpackat i ett ascoolt skal, tyst fläkt (jo, serieexen kommer hålla käft), bra lens-shift bla bla bla...och allt detta för en gångs skull till det vettiga priset på 32 papp! Hatten av för Sony. TI måste vara aslacka på dem, inte nog med att Qualia äter kunder inom 3-chipssegmentet nu startar de ett tvåfrontskrig och släpper den kanske mest prisvärda projjen i >budgetsegmentet, weltklasse som tysken skulle ha sagt!

Ok, lite screendorr fanns det. Men med mer sansade bildstorlekar alternativt lite smuts på linserna (ögonen inte projjen) så borde inte det vara något större problem... ;)

Och just ja: TACK CINEMA CONCEPT för en kanonmässa!! MYCKET BRA!

Redigerat av pacman, 24 October 2004 - 16:56.

Postad 24 October 2004 - 17:55

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Detta kommer vara rätt kompakt!

Presentation:
32 år, 1.0 och 1.2 syn.
Jag är regnbågskänslig som tusan..
Jag är mycket känslig för högljudda projektorfläktar.

Min Historik 7 år tillbaka:
Sharp p320 (LCD), Sharp NV-XG2 (LCD), Electrohome Marquee 7500 (CRT .. I miss you!), Epson TW-100 (LCD) och nu Sanyo Z2 (LCD).

Mässan:

Jag var där 4 timmar i fredags, och vissa projektorer justerades säkert till nästföljande dagar.

I ingen som helst ordning, och modellbeteckningarna tagna ut ett lätt värkande huvud.

Mitsubishi HC900:
Spenderade inte mycket tid här av någon anledning.. har heller inga speciella minnen därifrån.

NEC 410:?
Liten (och ful?) projektor, tittade in så mycket på den, men skulle ställa den i samma klass som Infocus 4805 fast billigare!
Den har dock ingen DVI vilket är en STOR nackdel enligt mig.

Toshiba MT200:
Bästa lågupplösnings DLP tyckte jag. Den hade dock ett dedikerat rum, så det kanske är lite orättvist.
Håkan (killen som demade) sade att den var en Matterhorn (576p) projektor .. stämmer det?
Isf så¨är ju priset på 15000 kr ett KAP! DVI = plus!

Infocus 4805:
Klart prisvärd proj om man tål regnbågar, men MT200 känns som ett bättre val.
Tittade inte så mycket på den.

LG JT92nånting:
Snäppet bättre och tystare än Infocus 4805. Mindre regnbågar än jag väntat mig.
Utklassade Sanyo Z3 och Panasonic AE700 när jag tittade, men det var inget HD material.

Sanyo Z3:
Mycket mer screendoor än Panasonic AE700.
Såg inte någon VB att tala om.
Lite mer tryck i bilden jämfört med AE700 ... kan ha fel.
Klart sämre bild än DLP projektorerna. grådaskig bild.
Kontrasten inte mycket att skryta med efter att ha sett Sony HS50!!

Panasonic AE700:
Sämsta bilden av alla på mässan.
Iofs säkert felinställd, med en klart röd ton.
"ingen" screendoor om man jämför med Z3.
Fruktansväd VB, att de kan med att göra en till med samma problem (tänker på AE500).

Sony HS50:
Otroligt impad av denna LCD. Inte lång ifrån de bästa DLP (kunde dock inte jämföra rättvist då de inte var i
samma rum). Lite mer tryck i bilden hos DLP.
Ingen screendoor eller VB som jag såg. Otrolig kontrast/svärta .. dock knappast löjliga 6000:1 som Sony påstår
(de har väl hittat på någon egen mätstandard.. de är ju bra på att hitta på egna löjliga saker).
Den har nu riktig 1280x720 upplösning och ingen fjantig special ala Sony som tidigare. Detta betyder att den inte
behöver skala 720p källor. Scalern såg iofs ut att göra ett mycket bra jobb på 576p filmerrna.
Högjudd (var en prototyp, men man undrar ju om de kan få ner det till 23dB som de säger?)

Optoma H77:
TYST .. helt klart förstaval om jag skulle välja en HD2+ utan tanke på priset.
Minst? regnbågar även om det blixtrade rätt friskt ibland.
Lensshift (horisontell?) STORT plus.

Infocus 7205:
Skarpaste "fokusen" av HD2+ projarna, men såg lite artificiell ut?
Låter mer!

Projektion Design ModelOne MK2:
Kändes om den var lite ur fokus när man körde DVD film, men försvann då man körde HD materialet.
Det är troligen nåt skumt med Scalern i den projektorn... värt att kolla upp om man är intresserad av den.
Trevliga norrmän.

Slutsats.

HD2+ projarna imponerar, men dessa j..la regnbågar.
Optoman var favoriten (TYST!!!) bland HD2+, men tyvärr rätt dyr jämfört med PD ModelOne MK2.
PD ModelOne MK2 är förtaval om budgeten är begränsad .. 45000 kr för denna är dock ett suveränt pris tycker jag.
Har dock inte sett någon Benq 8700+ .. som är sanslöst prisvärd om den inte låter för mycket.

Sony HS50 är ruggigt imponerande och inger hopp för oss Regnbågshandikappade!
Klart värt 10-15000 kr mer än Z3 och AE700 om man skall gå på en LCD.
Z2an åker nog in i sovrummet och HS50 får ta dess plats i hemmabion.

/Sören

Redigerat av soren, 24 October 2004 - 18:13.

Postad 24 October 2004 - 19:13

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Sören
Mt200 är 480p och mt500 som har funnits ett tag är 576p (den sägs ha ett maskat xga chip). Mt700 är 720p och kommer i början av 2005 till ett för hd2+ lågt pris.

Sony hs50 har faktiskt blivit testad att ha 5830:1 dock med max kontrast och kalibrerad hade den 4000:1 meNd helt schyssta metoder. Om den förses med ett filter kanske den kan komma upp till 5-6000:1 igen men det får framtiden utvisa.

NiToNi
Vad kommer att vara kvar som demonstration när mässan är slut?

Postad 24 October 2004 - 19:30

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Sony hs50 har faktiskt blivit testad att ha 5830:1 dock med max kontrast och kalibrerad hade den 4000:1 meNd helt schyssta metoder. Om den förses med ett filter kanske den kan komma upp till 5-6000:1 igen men det får framtiden utvisa.

4000:1 kalibrerat är inte dåligt!
Jag hade gissat på 1500:1 eller nåt kalibrerat :blink:

/Sören

Postad 24 October 2004 - 20:01

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Ohlson: NiToNi kommer säkert att svara här (med ett helt korrekt svar också, han jobbar ju där :blink:), men tills dess kan jag säga att jag frågade Jimmy vilka som skulle vara kvar för "vanlig" demo framöver och enligt honom så var det samtliga av projektorerna som har släppts på marknaden, dvs alla utom HS50, H77, RD-JT92 och HT-410. När dessa släpptes så skulle även de finnas för demo på hemmabio.se

Postad 24 October 2004 - 20:42

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Hmm...någon eller några beskrev bilden från Mitsubishin som lite "bullig" (vad menas med det?) och/eller lite "soft". Några andra har tyckt att den pj:n hade en jättebra bild...

Någon som vill kommentera det där med "bullig"/"soft" ??

Postad 24 October 2004 - 21:16

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Jag var där idag och kollade, med blandade intryck kan medges. Jag kan också direkt säga att jag bara kollade på ett fåtal av alla som demades, inte helt överraskande är det de jag är mest intresserad av. Hade helt enkelt inte tid att kolla allt.

AE700 har jag sett förut och det jag såg på CC stärkte mitt intryck, det är ingen uppgradering för mig. Verkar ha lite sämre ansikontrast jämfört med Sony, Sanyo och Hitachi för bilden känns plattare.

HC900 hade lite för mycket dithering, bilden kändes ganska grynig. Trevlig proj i övrigt men den sticker imt inte ut utan presterar som en bra Matterhorn skall. Prismässigt ligger den ju strax över BenQ och Sharp så den måste ha något att komma med. Det fanns ingen där att fråga om hur den var inställd, autoiris aktiverat mm så den kan kanske prestera bättre. För oss som redan har en MH är detta ingen uppgradering. Den demades med egen källa (jag såg den aldrig med HD, fick den "bara" dvd? ) vilket kan verka både som fördel och nackdel men där kördes iaf mer av de klassiska LOTR-sekvenserna.

H77/SP7205/Model One MKII hade som sagts flera gånger ett ganska dåligt läge att maxprestera. Jag gillar både Action och H77 av lite olika skäl men jag var mest intresserad av norsken för dess trevligare pris. Hade dessa kostat lika mycket hade jag tveklöst valt H77 för dess imt bättre bild (även om den nästan var för skarp) och lägre ljudnivå men med 14 kkr emellan favoriserar jag Action. Kan inte säga att jag märkte några skillnader i dithering mellan 7 och 8 segment på färghjulen, samtliga hade klart mindre än 6-segmentarna iaf.

Hitachi har jag sett bättre demo på, den kan inte varit helt 100 inställd. Den kördes dock väldigt lite när jag var där, mest som jämförelse mot Sonyn och det var mest synd för Hitachin

Sony HS50, vad mer kan jag säga <_< Hade en del förväntningar på den efter WSRs test och lite kommentarer på avsforum och jag tycker verkligen den infriar dem. SDE var lite mer synligt än Hitachin, imt inget onormalt för en LCD men trist att den inte har MLA e.dyl. Satt man i första soffan hade man ett tittavstånd kontra bildbredd på knappa 1.5x (ca 2.7 m bildbredd och 4m till soffan) vilket är i minsta laget för nästan vilken proj som helst. Med normalt tittavstånd och kanske aningens oskärpa lär det bli bättre. Svärta/kontrast kändes helt i paritet med HD2+-DLPerna som stod ute i trappuppgången om man tar hänsyn till deras sämre förhållanden. Det som gladde än mer var dock dess ansikontrast, klart bästa LCDn jag sett hittills och i nivå med DLPerna. Ljudnivån var en besvikelse, ventilationssystemet och Hitachin till trots hördes den ganska tydligt. Jag hoppas att förklaringen med förserieex och fläktinställningarna (samt att den kördes nästan hela tiden i lampmaxläge) är korrekta. Det kvarstår dock en del frågor, bl.a. kvaliteten på deinterlacing/skalning och 1:1-pixelmapping via PC/uppskalande DVD.

Stort tack till CC för att de anordnade mässan. Jag måste dock erkänna att jag är lite kluven till konceptet med att alla projjar matas med samma signal. Det negativa är/var att det visades för mycket glättigt HD-material som får alla projjar att se OK ut. Allt material som visades var redan linjedubblat så man fick ingen möjlighet att testa en projjes deinterlacer. Dessutom visades samma HD-snuttar men inte exakt samma dvd-snuttar vilket gjorde att det kunde gå väldigt lång tid innan man såg samma svåra sekvens på nästa proj. Det är dock klart rättvisare som jämförelse än att alla kör olika material och källor men är inte helt optimalt för att bedöma enskilda projektorers förmågor som annat än rena bildvisare.

Postad 24 October 2004 - 21:17

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

Tack för en bra mässa Cinema Concept <_<
Största överraskningen i år jämfört med föregående år var att samtliga projektorer faktiskt var överraskande bra i år. Jag skulle kunnat gått hem med i stort sett vilken projje som helst under armen (av de som fanns med på mässan) och ändå vara nöjd. Så känndes det definitivt inte förra året.
Skillnaden mellan Budget och Lyx har också blivit betydligt mindre i år. ;)

Vad gäller bildintryck så blev jag oerhört överraskad av LG JT92 som överglänste samtliga övriga projjar i det rum den stod uppställd i.

Jag håller med fullständigt!

LG:n var väl mässans bomb - sån kvalitet för femton tusen är ju ofattbart.
Sony HS50. Världsklass. Ingen mjölkig hinna där inte... Kul!

Jättekul att så många modeller är så himla bra - vilken utveckling det är på projektorer!
Nu är det bara dags att tillverkarna börjar enas om någon form av standard för lamporna. Det är ju rena medeltiden att man utvecklar en ny modell av lampa för varje ny modell av projektor - sånt som vi konsumenter gör bäst i att påpeka ofta och högt. Speciellt på såna här evenemang.
Nån förslog att man skulle kunna peta i en H4 från OK, och visst hade väl det varit fint istf köpa en obskyr specialare för 4000 spänn...

Postad 24 October 2004 - 22:28

Unregistered9b8626b8
  • Unregistered9b8626b8
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Havocsi har delat med sig av sina intryck från shootouten till hela världen i en tråd på AVS Forum. Gör gärna detsamma eftersom intresset är stort för många av de här nya projektorerna även där och få har möjlighet att se dem samlade under liknande förhållanden. Åsså skadar det ju inte att sätta lilla Sverige på HT-kartan... <_<

Redigerat av Unregistered9b8626b8, 24 October 2004 - 22:29.

Postad 24 October 2004 - 22:45

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Fan kom på att jag glömt tacka CC för en lysande mässa i min iver att skriva om projektorerna... <_<

Det är grymt att ni lyckades samla ihop en sådan makalös samling projektorer i en shootout som verkar vara en av de första world-wide som visar upp dessa nya projektorer samtidigt!

Postad 25 October 2004 - 13:58

Unregistered9b8626b8
  • Unregistered9b8626b8
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Först måste jag säga att Jimmy ordnat, som vanligt, en trevlig mässa med massor av godis...

Tyckte det var kanon att kunna se samma film på alla projektorer.

Rent allmänt så var det en mycket bra tillställning och även om man kanske inte ska ta så många beslut utifrån jämförelser gjorda på det här sättet så är det ett ypperligt tillfälle att se många projektorer på ett och samma ställe så man kan få en bra överblick på vad som finns att välja mellan.

Toppen med denna mässa… Butikens säljare som höll till vid entrédörren verkade väldigt insatta och bra att prata med.

Kanon mässa, lite små luddiga saker som nämndes tidigare men annars outstanding.

I vilket fall var det en grym mässa!

Annars vill jag bara sammanfattningsvis tacka för ett lysande arrangemang som jag tycker var det med god marginal bästa hittills.

Kom i hem från mässan för några minuter sedan och det var verkligen en lyckad mässa.

Tack föresten Cinema Concept för en bra mässa, glömde säga förut.

Tack för en suverän mässa.

Va på mässan idag och tyckte att det va en mycket bra riggad med bra projjar...

Tack för en toppen mässa...

Riktigt bra mässa med trevlig personal!

Jag vill tacka Cinema Concept för den suveräna mässan. Måste väl vara världens bästa mässa med så många projektorer uppställda bredvid varandra med SAMMA bildkälla! Och en extra eloge för att ni (även) hade rätt svåra dvd-klipp som satte projektorerna på prov!

I övrigt, lysande bra att man visade samma material på alla projjar - riktigt bra jämförelsemöjligheter. All heder till gänget på CC!

Var där i Fredags på denna utmärkta mässa. Kul med en så genomtänkt mässa...och man ser ju verkligen fram emot nästa evenemang.

Mässan var klockren, som det sades vid middagen, väldigt hög lägstanivå, det håller jag med om.

Verkligen en kanon mässa! Jag var där idag och det var alldeles lagom med folk, inte som förra året när jag var där på en lördag då man knappt kunde röra sig. Som storyboard sa förut så var det ett stort + att man kunde se samma bild på projjarna sida vid sida, väldigt lätt att jämföra. HD var helt sjukt! Vilken J.... bild... en glimt in i framtiden....

Tack för en bra mässa Cinema Concept... En väl utförd mässa med många bra projektorer känns som att vi närmar oss den verkliga explosionen på projektormarknaden då priserna stadigt sjunker och då lägstanivån på samtliga projektorer är så pass hög att man inte längre behöver bli besviken vad man än köper.

Glömde säga. Tack CinemaConcept för en väl genomförd mässa! Den bästa hittils enligt mig. Kul att det var så lätt att jämföra projarna i år.

Och just ja: TACK CINEMA CONCEPT för en kanonmässa!! MYCKET BRA!

Trevliga norrmän.

Stort tack till CC för att de anordnade mässan.

Finally I would like to thank CinemaConcept for the tradeshow, I know it's a lot of work - and this year the preparation was amazing, thanks!

Fan kom på att jag glömt tacka CC för en lysande mässa i min iver att skriva om projektorerna...  Det är grymt att ni lyckades samla ihop en sådan makalös samling projektorer i en shootout som verkar vara en av de första world-wide som visar upp dessa nya projektorer samtidigt!

Vi är överväldigade och jätteglada över alla positiva kommentarer från mässan, vilket naturligtvis gör att den känns all möda värd liksom peppar oss till att göra ännu bättre ifrån oss nästa år. Det har också inspirerat oss till att genomföra några stycken mindre ”events” löpande under året som kommer om det nu skulle komma att lanseras något nytt spännande. Planer finns också på ett riktigt high-end evenemang med bara sådana tungviktare som IF 777, Sony Qualia, JVC HD2K och dylika…. Stay tuned!

Vi vill själva passa på att rikta ett riktigt stort TACK tillbaka till alla Er som besökte mässan i år. Jättekul att intresset är så stort och att kunskapen är så pass hög hos alla Er hemmabioentusiaster. Många utav de iakttagelser som gjorts och rapporterats ovan är mycket observanta och träffsäkra. Kul också att flera av Er kom fram och bekände färg så vi fick tillfälle att träffa ansiktena bakom signaturerna.

Vi vill också passa på att rikta ett stort tack till leverantörerna som ställer upp och gör sitt yttersta för att mässan ska kunna genomföras fast många av projektorerna inte riktigt ”finns” ännu eller t ex som i Optomas fall där de expressflög över en modell för att vi skulle kunna leverera vad vi lovat. Tack också till gutterne från ProjectionDesign som med bil gjorde den långa resan från Norge för att kunna närvara. Kan avslöja att utan deras osjälviska hjälp hade inte konkurrenten Z3 sett så bra ut som den gjorde i svärtan – en hedervärd insats…

Ett speciellt tack också till de trevliga grabbarna på Tura Scandinavia som tack vare att de lånade ut sina smått porriga produkter gjorde det möjligt för oss att distribuera samma digitala videokälla till alla projektorerna. Nästa år kanske vi också kan distribuera ljud lite lågt till alla rum (i mono) för att inte skrämma bort de som tycker att det är sjukt med vuxna karlar som i grupp står tysta i mörker och försjunket stirrar på dukar…. ;)

En stor lärdom från mässan tycker vi, och som alla olika kommentarer och åsikter ovan bevisar, är att det finns inget substitut till att verkligen se och känna på grejorna själv innan man kan bilda sig en seriös uppfattning om en projektor. På samma vis är det också mycket svårt att låta det sig göras utan en riktig A till B jämförelse under likvärdiga förhållanden. Det finns inga hårda rätt eller fel inom frontprojektion utan det handlar väldigt mycket om subjektiva preferenser och Din egen uppfattning om vad som utgör bra bildkvalitet. Svärta, kontrast, skärpa, regnbågar, screendoor, vertical banding, dither, ljudnivå osv kommer i ett helt annat perspektiv när man själv har sett vad det handlar om och kan avgöra om man finner det ena eller andra irrelevant eller oacceptabelt. Tänk på det kära vänner innan Ni köper osett från Tyskland…. <_<

Tack igen och väl mött nästa gång.

Redigerat av Unregistered9b8626b8, 25 October 2004 - 14:01.

Postad 25 October 2004 - 14:25

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Planer finns också på ett riktigt high-end evenemang med bara sådana tungviktare som IF 777, Sony Qualia, JVC HD2K och dylika…. Stay tuned!

Kanon, dessa värtsingar som man bara sett på bild och hört talas vore fanatastiskt att få se live. Kommer absolut, speciellt med tanke på hur liten skillnaden egentligen var mellan alla de ni hade framme under helgen. Det man undrar är ju om en sån här typ av maskin faktiskt skulle vara i klass för sig om de hade varit närvarande under helgen. Jag passar härmed på att tacka även för mig för den väldigt intressanta show som ni lyckades sätta ihop. Lyckades övertala frugan som dumpades utanför med knattarna så att jag fick chansen att vara där i "hela" 45 minter på söndagen <_<

Postad 25 October 2004 - 14:43

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Det är bara EN sak jag kan klaga på, vart fanns mässerbjudandena?? Dom skulle läggas upp på prisjakt om jag inte missförstod en post i en tråd. Kändes lite surt att åka ca 150mil t/r om erbjudandena inte föll en i smaken (nu gjorde jag inte det) <_<

Postad 25 October 2004 - 14:48

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0
Jag har mailat CC idag om mässerbjudande men inte fått svar än, så nu får ni (NiToNi m.fl) sluta surfa på forum och ta hand om era nyvunna kunder <_<

Postad 25 October 2004 - 15:14

Unregistered9b8626b8
  • Unregistered9b8626b8
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
OK, är det någon som kan tipsa om hur man kan reducera storleken på en PDF fil med Adobe Acrobat 5.0? Även zippade blir t o m varje enskild sida för stor.

Postad 25 October 2004 - 15:40

Unregistereda74fce79
  • Unregistereda74fce79
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Ni har troligen höguplösta bilder.
Gör om dom så är det nog ok sedan.

Postad 25 October 2004 - 15:56

Unregistered9b8626b8
  • Unregistered9b8626b8
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
OK, det är fixat.

Postad 26 October 2004 - 10:02

Unregistered9b8626b8
  • Unregistered9b8626b8
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Kanon, dessa värtsingar som man bara sett på bild och hört talas vore fanatastiskt att få se live. Kommer absolut, speciellt med tanke på hur liten skillnaden egentligen var mellan alla de ni hade framme under helgen.

Se till att anmäl Dig till vårt nyhetsbrev så får du en inbjudan på email när det blir dags för fler "happenings".

Postad 26 October 2004 - 10:12

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Som det tidigare sagts och tål att upprepas: Grym mässa!! Helt klart årets höjdpunkt! Nu är bara det svåraste valet kvar... Vill gärna ha en Matterhorn men i dagens läge kan man juh nästan utan att skämmas säga att en MT200,JT-92 eller 4805 räcker till DVD, sen är frågan om man vill vara "framtidssäker" med HDTV/HD-DVD i antågande!!
Dessa beslut!! :)

Som sagt Tack som F*N för en utomordentlig tillställning.

Postad 26 October 2004 - 10:18

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Man är ju ständigt så uppgraderingskåt så egentligen är väl det bästa att välja en billigare modell som funkar bra med DVD. Innan HDTV har kommit igång och HD-material finns lätt tillgängligt så har utvecklingen gått framåt, och den där framtidssäkra projjen man köpt är då redan lite möglig i hörnen...

Allt det där vet man ju. Sen kickar egot in och lastar upp plånboken. :)

Redigerat av KarlXII, 26 October 2004 - 10:18.

Postad 26 October 2004 - 10:22

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0

Man är ju ständigt så uppgraderingskåt så egentligen är väl det bästa att välja en billigare modell som funkar bra med DVD. Innan HDTV har kommit igång och HD-material finns lätt tillgängligt så har utvecklingen gått framåt, och den där framtidssäkra projjen man köpt är då redan lite möglig i hörnen...

Allt det där vet man ju. Sen kickar egot in och lastar upp plånboken. :)

:D egot skriver checkar som plånboken inte kan täcka :wub:

Borde vara en punkt i hembioskolan.

Postad 27 October 2004 - 10:25

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
OK. Jag får väl lägga in ett inlägg också i egenskap av InFocus/tillverkare. :lol:

Åter igen ett stort tack till Jimmy & C:o som än en gång satte ihop en projektordemo av yppersta dignitet. :)
Och att jag fick tillfälle att bo på samma hotell som Idol2004 gänget var ju inte heller helt fel. :lol:

En stor fördel i år måste ju ha varit att alla körde från samma signalkälla, en nackdel då däremot att förutsättningarna inte var lika för alla, vilket alltid är svårt att åstadkomma, och en ständig källa till eftervarande diskussion och tyckande.
Också det faktum att alla tillverkare nu håller en så pass hög kvalitet/standard på sina produkter, gör det ju än svårare för ett icke tränat öga att se de små nyanser som gör en projektion fullständig ur svärta/kontrast, färg och ljusstyrkesynpunkt.

Stor nackdel för oss i år var ju naturligtvis också att vi fick stå i de "vita" rummen och projicera med massor av sekundärt ljus från både väggar, tak och projektorgrannar. Svårt för alla så klart, men DLP likt CRT producerar ju högre svärta än LCD, och denna sköljs lättare bort av ströljus.
Dock har vi haft bra rum tidigare CC mässor, så jag surar inte för det. ;) Jag säger inte heller emot att det faktiskt är så många har hemma miljömässigt, så ur den synpunkten är det ju bra att utgå ifrån lite svårare projiceringsförhållanden, men i ett shoot-out upplägg måste förutsättningarna vara mer lika för att kunna dra korrekta slutsatser.

Vi slogs ju med Panasonic 700, Sanyo Z3 på LCD fronten i den första shoot-outen, och personligen tycker jag vi alla tre gjorde ett likvärdigt/bra jobb på ljusa PAL och HD scener, och på HD hade Panasonic och Sanyo naturligtvis ett litet försprång i skärpa med 50 % högre upplösning. Men var det 50 % bättre? ;)
Dock på mörka scener (typ grottorna i LOTR) så hade ju 4805:an en helt annan förmåga att återge lågdagrar och detaljdjup i mörka scener. Var det inte fler som såg det? <_< :blink:
LG:n var ju en spännande bekantskap. Skulle vara kul att veta vad den bilden vi såg höll för färgtemperatur och vilka kalibreringsmöjligheter det finns i den.
Vad gäller DVD signal, så hade jag kört interlaced om jag kunnat, då den inbyggda Faroudja DCDi+ FLI2310 de-interlacern i 4805:an är fullständigt överlägsen all extern de-interlacing jag sett hittills. Fast nu fick det bli 576p DVI istället. :)

I shoot-outen mot pd och Optoma så tycker jag tre mycket bra projektorer visades. Vi fortsätter dock att trycka på vårt ljusstyrkesignum i egenskap av hög ljusstyrka i en med riktig storbildspotential högupplöst DLP och ser fortfarande denna projektor fungera bäst i ljusare rum, eller ihop med dukstorlekar upp emot 3.4 meter i bredd. Där blommar denna maskin verkligen ut med sin D65 färgkalibrering utan varken stick i det blåa (publikfriande), röda eller gröna området.
Under mässan ville jag ha på mitt Hoya ND2 HMC filter för att strypa ljuset till hälften, vilket hade passat den duken vi hade nu bättre. Framförallt i mörka scener, då filtret sänkte svärtan avsevärt, men då sa någon: "Nej, ta av filtret. Det är ju det InFocus är kända för: tryck i bilden.", så det fick bli utan. B)

Personligen tycker jag TOSHIBA MT200 hade mässans klart bästa bild med undantag för full upplösningspotential som HD2+ DLP maskinerna hade. Men då var TOSHIBA MT200:an som sagt var välsignad av Perras hands-on kalibrering och ett rum som i det närmaste får ses som helt optimalt, med undantag för grönsticket i väggarna då, vilket dock skall kunna gå att kalibrera bort i en projektor, om än med instrument, om det nu skulle ha någon inverkan på bilden.

MITSUBISHIN förundrade mig en smula med en bild som stack ut rejält i sitt mörka rum, fast när jag och Anders (pd) ställde upp pd maskinen bredvid för att komma tillrätta med vad det var som imponerade så på oss båda, så upptäckte vi att MITSUBISHIN stod i motsvarande pd:ns högsta PC Gamma läge. Alltså förmodligen mycket tryck mot det blåa och boostad kontrast. Märkligt vad alla faller för detta (inklusive mig själv).. ;) Fast i övrigt en maskin som skulle varit intressant att se kalibrerad mer ur ett referens ramverk.

Som sagt mycket bra mässa, men skulle man gjort det optimalt skulle alla stått i ett mörkt rum med mörkt tak och väggar.
Alla skulle varit kalibrerade efter D65 normen och övrig optimal inställning för svärta/kontrast och färg.
Ett skynke emellan också för att förhindra ljus från grannprojektioner, så hade varje projektor mer exakt visat vad den kan under de bästa förhållanden. För det förtjänar alla dessa projektorer; optimala förhållanden.

Många frågade efter "5705", men jag kan bekräfta att 5700:an lever vidare.
Den har precis blivit utnämnd av WHAT HI-FI! SOUND & VISION AWARDS 2004 best projector i 20.000:- - 40.000:- klassen att lägga till förra årets EISA utmärkelse och presterar fortfarande väldigt bra i 576p LVDS "matterhorn" kategorin med sina klockrena färger, höga ljusstyrka och omfattande anslutnings/inställningsmöjligheter.
De nya 5700:orna har nu dessutom fått en ny lins med något längre kastavstånd och integrerad 72 mm filtergänga, precis som på 7205, för att kunna använda ND filter. :angry:

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 27 October 2004 - 13:04.

Postad 27 October 2004 - 10:56

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0

De nya 5700:orna har nu dessutom fått en ny lins med kortare kastavstånd

Jaha...och? Finns det någon tabell eller liknande för detta?

Postad 27 October 2004 - 11:03

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Ja.

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 27 October 2004 - 11:05.

Postad 27 October 2004 - 12:46

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

De nya 5700:orna har nu dessutom fått en ny lins med kortare kastavstånd

er...

Enligt kalkylatorn får jag med min 75,7 tum (192 cm) breda skärm kastavstånd på 3,6 - 5,0 m på gamla 5700 under flik 1 och 4,0 - 5,0 m med nya linsen (flik 2). Ser inte ut som kortare kastavstånd för mig...

Fel i kalkylatorn eller fel i infon från Fredrik?

Postad 27 October 2004 - 13:00

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Sorry. Fel av mig. Den har fått lite längre kastavstånd.

Fortsätt gärna med 5700 relaterade frågor i denna tråd.

Fredrik
InFocus

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.